Base description which applies to whole site

3.6 Artikel 6: IT

Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het verwerven en instandhouden van de IT van Defensie. De verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. Ook vallen over-/ onderprogrammering en de ontvangsten van IT onder dit artikel.

De Minister is verantwoordelijk voor de aanschaf en instandhouding van IT materieel binnen Defensie en de afstoting van overtollig IT-materieel.

De afgelopen jaren is de veiligheidssituatie in Europa verder verslechterd en verschuift de focus voor Defensie steeds meer naar de verdediging van het Koninkrijk en NAVO-grondgebied tegen een technologisch hoogwaardige tegenstander. Defensie moet klaar zijn voor het gevecht van de toekomst en past zich aan aan veranderende dreigingen en conflictvoering. Het realiseren van die ambitie vereist dat Defensie digitale technologie sneller dan de tegenstander weet om te zetten in gevechtskracht. Met de totstandkoming van de Digitale Transformatie Strategie (DTS) zet Defensie zich in 2026 verder in voor veranderingen die nodig zijn als gevolg van digitalisatie van de samenleving in brede zin en het militaire domein specifiek. Daarbij ligt de focus op vijf speerpunten: (1) communicatie & digitale samenwerking, (2) digitaal fundament, (3) data, AI en autonomie, (4) elektromagnetisch spectrum, cyber en redundantie en (5) digitaal aanpassingsvermogen. Het zwaartepunt van de DTS ligt bij het vergroten van de gevechtskracht, waarbij wordt gesteld dat Defensiebrede processen als HR en logistiek daar eveneens een cruciale bijdrage aan leveren.

Artikel 6 IT (bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Art.

Verplichtingen

1.534.005

1.773.764

2.060.342

1.982.230

1.783.034

1.837.030

1.907.061

         
 

Uitgaven

1.168.440

1.662.254

1.909.575

1.633.493

1.441.112

1.377.294

1.436.421

         

6.11

Verwerving

579.324

1.003.025

1.865.495

1.651.532

1.364.802

1.236.849

1.285.308

 

Opdrachten

579.324

1.003.025

1.865.495

1.651.532

1.364.802

1.236.849

1.285.308

 

Verwerving: voorbereidingsfase

0

7.913

709.375

747.407

838.034

882.715

1.014.662

 

Verwerving: realisatie

579.324

995.112

1.156.120

904.125

526.768

354.134

270.646

6.12

Instandhouding

589.116

727.854

630.277

621.724

629.275

611.680

607.318

 

Opdrachten

589.116

727.854

630.277

621.724

629.275

611.680

607.318

 

Instandhouding IT

589.116

727.854

630.277

621.724

629.275

611.680

607.318

6.16

Over-/ onderprogrammering

0

‒ 68.625

‒ 586.197

‒ 639.763

‒ 552.965

‒ 471.235

‒ 456.205

 

Fonds

0

‒ 68.625

‒ 586.197

‒ 639.763

‒ 552.965

‒ 471.235

‒ 456.205

 

Fonds

0

‒ 68.625

‒ 586.197

‒ 639.763

‒ 552.965

‒ 471.235

‒ 456.205

         
 

Ontvangsten

16.222

16.769

16.769

16.769

16.769

16.769

16.769

         
Artikel 6 IT (bedragen x € 1.000)
  

2031

2032

2033

2034

2035

2036

2037

2038

2039

2040

Art.

Verplichtingen

1.671.454

1.587.102

1.373.457

1.354.474

1.231.396

1.309.452

1.230.205

1.285.177

1.242.220

1.734.164

            
 

Uitgaven

1.522.794

1.737.236

1.674.934

1.787.021

1.571.281

1.618.466

1.499.474

1.649.671

1.766.418

1.923.105

            

6.11

Verwerving

1.110.423

997.597

778.293

754.161

633.715

697.748

627.585

691.393

684.781

1.133.411

 

Opdrachten

1.110.423

997.597

778.293

754.161

633.715

697.748

627.585

691.393

684.781

1.133.411

 

Verwerving: realisatie

339.898

159.447

156.607

169.025

154.933

163.250

140.283

139.449

141.818

150.086

 

Verwerving: voorbereidingsfase

770.525

838.150

621.686

585.136

478.782

534.498

487.302

551.944

542.963

983.325

            

6.12

Instandhouding

608.284

601.465

600.800

612.371

600.165

600.883

604.142

601.389

599.730

604.320

 

Opdrachten

608.284

601.465

600.800

612.371

600.165

600.883

604.142

601.389

599.730

604.320

 

Instandhouding IT

608.284

601.465

600.800

612.371

600.165

600.883

604.142

601.389

599.730

604.320

            

6.16

Over-/ onderprogrammering

‒ 179.144

154.943

312.610

437.258

354.170

336.604

284.516

373.510

498.528

201.995

 

Fonds

‒ 179.144

154.943

312.610

437.258

354.170

336.604

284.516

373.510

498.528

201.995

 

Fonds

‒ 179.144

154.943

312.610

437.258

354.170

336.604

284.516

373.510

498.528

201.995

            
 

Ontvangsten

‒ 16.769

‒ 16.769

‒ 16.769

‒ 16.769

‒ 16.769

‒ 16.769

‒ 16.769

‒ 16.621

‒ 16.621

‒ 16.621

Tabel 8 Geschatte budgetflexibiliteit
  

juridisch verplicht

43,9%

bestuurlijk gebonden

0%

beleidsmatig gereserveerd

56,1%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Verplichtingen

De geraamde verplichtingen op artikel 6 betreffen verplichtingen voor alle instrumenten met uitzondering van de ontvangsten. De raming van de verplichtingen is gebaseerd op het verwachte moment dat in het kader van een DMF-gerelateerde activiteit een overeenkomst wordt getekend. Het moment waarop een contract daadwerkelijk wordt getekend of als een juridisch bindende overeenkomst wordt aangegaan, is afhankelijk van diverse factoren. Definitieve politieke besluitvorming over de reikwijdte en fasering van een project, samenwerking met derden en onderhandelingen met leveranciers, kunnen leiden tot een ander moment van het aangaan van de verplichting dan bij de begroting is voorzien.

Uitgaven

Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op de levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een financiële verplichting is aangegaan die leidt tot toekomstige kasuitgaven. Voor 2025 gaat het naar verwachting om 25,8% van het uitgavenbudget. Het resterende deel, 74,2% van dit artikel, is beleidsmatig gereserveerd voor verwerving en instandhouding, waarvan het aangaan van de juridische verplichting wordt voorbereid.

Verwerving IT

Dit instrument heeft betrekking op de geraamde uitgaven voor de verwerving en afstoting van IT. Projecten boven de mandateringsgrens van € 250 miljoen volgen het DMP-proces. Voor projecten in voorbereidingsfase wordt de behoeftestelling uitgewerkt waarna een A-brief volgt. Hierna wordt gerelateerd projectbudget overgeheveld naar de (vervolg)onderzoeksfase of realisatiefase.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de IT-projecten boven de € 50 miljoen die zich in de realisatiefase bevinden. Dit betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt ook weergegeven wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is, tenzij dit commercieel vertrouwelijke informatie is.

Figuur 7 IT

De toelichtingen over de reeds bestaande projecten zijn te lezen in het DPO dat op Verantwoordingsdag met uw Kamer is gedeeld (Kamerstuk 27 830, nr. 465).

Instandhouding IT

De geraamde uitgaven dienen voor instandhouding van de IT van Defensie. Informatie sneller en slimmer verkrijgen, verwerken en verspreiden, om zo gericht te sturen en succesvol te kunnen zijn in moderne conflicten en crises vormt de kern van informatiegestuurd optreden. Met de Defensienota wordt een aantal gerichte maatregelen van moderne IT toegepast. Dit draagt bij aan een hogere materiële gereedheid, compliance en veiligheid en zicht voor snellere en betere besluitvorming. Deze uitgaven volgen de personele groei, want ze maken onderdeel uit van de personele uitrusting. COMMIT wordt gecompenseerd voor de meerkosten voor IT die voortkomen uit de personele groei van de Defensieorganisatie.

Over-/en onderprogrammering IT

In het DMF wordt gewerkt met het instrument overprogrammering. Op de begroting kan zich dit uiten in negatieve standen op het artikelonderdeelniveau. Er vindt geen realisatie plaats op dit instrument. Gedurende het jaar zullen onstane vertragingen/versnellingen op individuele projecten worden verwerkt op dit instrument.

In de materieelagenda wordt inhoudelijk ingegaan op de over-/onderprogrammering in het DMF.

Ontvangsten

Dit zijn de ontvangsten die rechtstreeks gerelateerd zijn aan IT, bijvoorbeeld als het Joint Informatievoorziening Commando (JIVC) van Defensie diensten levert aan derden.

Licence