Base description which applies to whole site

3.1 Artikel 31. Politie

Deze afbeelding bestaat uit een circel met daarin een onderscheid naar de uitgaven op dit artikel en de overige uitgaven op de JenV-begroting. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals deze in het voorstel van wet per artikel zijn opgenomen. Naast de circel is een staaf opgenomen waarbij de uitgaven op dit artikel nader zijn verdeeld naar de artikelonderdelen. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals zijn opgenomen bij onderdeel D van dit hoofdstuk bij de tabel Budgettaire gevolgen van beleid.

Een veilige samenleving met behulp van een goed functionerende politie.

De Minister heeft een financierende en regisserende rol ten aanzien van de politie en de politieacademie. Hierbij zijn drie verantwoordelijkheden te onderscheiden:

  • De eerste verantwoordelijkheid betreft de inrichting, werking en ontwikkeling van het politiebestel en van het opleidingsstelsel voor de politie.

  • De tweede verantwoordelijkheid betreft de bevoegdheden en het beheer ten aanzien van de politie. Onder deze beheersverantwoordelijkheid van de Minister15 valt het vaststellen van de begroting, de meerjarenraming, de jaarrekening, het beheersplan, het jaarverslag en de formatie. De korpschef is belast met de leiding en het beheer van de politie. De korpschef opereert binnen de kaders die de Minister stelt en legt verantwoording af aan de Minister. Die verantwoording betreft tevens de mensen en middelen die de korpschef om niet ter beschikking stelt aan de Politieacademie. De Minister kan de korpschef te allen tijde over alle beheeraangelegenheden algemene en bijzondere aanwijzingen geven.

  • Tot slot stelt de Minister vanuit zijn beleidsverantwoordelijkheid, gehoord het College van procureurs-generaal en de regioburgemeesters, ten minste eens in de vier jaar de landelijke beleidsdoelstellingen van de politie vast.

De Minister heeft ten aanzien van het politiekorps en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland) een financierende en regisserende rol. De beheersverantwoordelijkheid voor het politie- en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba, berust bij hem.16

Doorontwikkeling politiefunctie

Voor de toekomst van de politiefunctie is nodig dat meer (en tijdiger) expliciete keuzes worden gemaakt met inachtneming van maatschappelijke ontwikkelingen die gevolgen hebben voor de politiefunctie en het werk van de politie. Het gaat om keuzes over de taakverdeling binnen de overheid en ook de verdeling van verantwoordelijkheid tussen de overheid en anderen zoals het bedrijfsleven en de samenleving als geheel. Uitgangspunt is dat het borgen van veiligheid in de maatschappij niet alleen een taak en verantwoordelijkheid is van de overheid (zoals politie). Hierover vindt o.a. het gesprek plaats in het Landelijk Overleg Veiligheid en Politie (LOVP), waar zowel de politie als de vertegenwoordigers van het gezag (burgemeesters en openbaar ministerie) aan deelnemen. In het LOVP wordt het gesprek gevoerd over maatschappelijke ontwikkelingen, het veranderende veiligheidsvraagstuk en hoe hiermee om te gaan.

Daarnaast zal de opbrengst van de boa-beschouwing, met een duidelijk en gedeeld beeld van de rol en taak van de buitengewoon opsporingsambtenaar (boa), worden benut om keuzes te maken in de handhaving binnen de publieke ruimte. Voorts zien we dat het aantal meldingen bij de politie over incidenten met personen met verward/onbegrepen gedrag blijft stijgen. Deze mensen krijgen vervolgens vaak niet de hulp en ondersteuning die ze écht nodig hebben en de politie is er veel tijd mee kwijt. Om de politie te ontlasten wordt onder andere ingezet op scherpere triage op de 112-meldkamer, inzet van het Meldpunt Zorgwekkend gedrag en verbeterde samenwerking tussen politie en zorgprofessionals op straat.

Verder is het nieuwe stelsel voor beroepsgerelateerde gezondheids-klachten (dienstongevallen en beroepsziekten waaronder PTSS) per 1 april 2025 in werking getreden. Het accent komt te liggen op preventie, re-integratie en herstel. De resultaten zullen periodiek worden gemonitord en geëvalueerd. In 2026 wordt een invoeringstoets gedaan. Daarbij zal worden getoetst of het stelsel is geïmplementeerd zoals afgesproken en of er in de uitvoering nog aandachtspunten zijn om de werking van het stelsel te bevorderen. In 2028 zal een tussenevaluatie worden gedaan om te beoordelen of er zich onvoorziene situaties voordoen waarvoor een aanpassing van regelgeving en/of uitvoering noodzakelijk is. Ook de eerste financiële effecten zullen bij deze tussenevaluatie in beeld gebracht worden. In 2031 volgt een formele evaluatie waarbij de doeltreffendheid en effecten van het nieuwe stelsel centraal zullen staan.

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 (bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Art.

Verplichtingen

8.258.772

8.915.355

8.836.010

8.813.709

8.782.449

8.780.438

8.776.270

         
 

Uitgaven

8.318.627

8.923.193

8.843.848

8.821.547

8.782.449

8.780.438

8.776.270

         

31.2

Bekostiging politie

8.050.998

8.607.512

8.519.555

8.497.964

8.458.780

8.457.159

8.452.991

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

8.017.810

8.571.874

8.483.971

8.462.286

8.423.065

8.421.444

8.417.276

 

Politie

8.014.578

8.567.640

8.480.305

8.458.622

8.419.402

8.417.782

8.413.614

 

Politieacademie

3.232

4.234

3.666

3.664

3.663

3.662

3.662

 

Bijdrage aan medeoverheden

33.188

35.638

35.584

35.678

35.715

35.715

35.715

 

Brandweer- en politiekorps (BES)

33.188

35.638

35.584

35.678

35.715

35.715

35.715

31.3

Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

267.629

315.681

324.293

323.583

323.669

323.279

323.279

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

241.597

288.293

304.109

303.105

304.015

304.327

304.327

 

Internationale Samenwerkingsoperaties

27.076

27.814

29.904

29.900

29.900

29.900

29.900

 

Beheer meldkamers

213.170

241.342

244.447

243.447

244.358

244.670

244.670

 

Programma Nieuwe Missie Kritische Communicatiesysteem

0

18.155

28.776

28.776

28.776

28.776

28.776

 

Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.351

982

982

982

981

981

981

 

Bijdrage aan medeoverheden

1.245

998

462

978

978

978

978

 

Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

1.245

998

462

978

978

978

978

 

Subsidies (regelingen)

14.969

14.072

7.820

7.525

7.220

6.404

6.404

 

Opsporing

2.726

2.817

2.803

2.791

2.798

2.770

2.770

 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

3.424

3.873

3.519

3.512

3.242

3.136

3.136

 

Overige Subsidies

8.819

7.382

1.498

1.222

1.180

498

498

 

Opdrachten

9.818

12.318

11.902

11.975

11.456

11.570

11.570

 

Providers

7.903

8.972

9.085

9.158

8.920

9.013

9.013

 

Overige Opdrachten

1.915

3.346

2.817

2.817

2.536

2.557

2.557

         
 

Ontvangsten

61.862

38.369

6.500

6.500

500

500

500

         

Budgetflexibiliteit

Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit
 

2026

Juridisch verplicht

99%

bestuurlijk gebonden

1%

beleidsmatig gereserveerd

0%

nog niet ingevuld / vrij te besteden

0%

Het juridisch verplichte deel van de bijdragen aan ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.

31.2 Bekostiging politie

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Politie

De politie levert een belangrijk aandeel aan het handhaven en vergroten van de veiligheid in Nederland. De politie ontvangt daartoe, op basis van artikel 33 van de Politiewet 2012, algemene- en bijzondere bijdragen. De doelstelling is het beschikbaar stellen van personeel en materieel ten behoeve van een effectieve taakuitvoering en adequaat beheer van de politie.

De algemene bijdrage wordt jaarlijks als lumpsumbedrag ter beschikking gesteld aan de politie en komt volledig ten gunste van de reguliere politietaken. Het beleid is erop gericht de politie de nodige flexibiliteit te geven om de middelen zo doelmatig en doeltreffend als mogelijk in te zetten en de afgesproken doelstellingen te realiseren.

Tabel 10 bijdrage politie (bedragen x € 1 mln.)
 

Realisatie

Begroting

    
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Bijdrage

8.151

8.137

8.556

8.492

8.464

8.462

8.461

Bijzondere bijdragen worden toegekend voor specifiek omschreven doelen, bijvoorbeeld het versterken van het stelsel bewaken en beveiligen, de digitalisering en cybercrime.

Daarnaast heeft de politie nog andere taken zoals het uitzenden van politiefunctionarissen naar crisisgebieden of het beheer van de meldkamerorganisatie. Deze en verdere taken worden apart begroot en verantwoord als onderdeel van het artikelonderdeel 31.3 «Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers».

Besteding bijdragen

De bijdragen vanuit de JenV-begroting worden door de politie aangewend voor de in de Politiewet opgenomen taken. Tabel 11 geeft op hoofdlijnen inzicht in de bestedingsrichting van de aan de politie ter beschikking gestelde middelen voor de jaren 2024, 2025 en 2026. De meerjarenraming voor de jaren 2027-2030 in de politiebegroting is gebaseerd op een aantal indicatieve hoofdrichtingen en vereist nog nadere uitwerking door de politie, afstemming met de gezagen en definitieve besluitvorming. De uitkomsten hiervan zullen worden verwerkt in de politiebegroting 2027-2031 en zullen inzichtelijk worden gemaakt in de JenV-begroting 2027.

De financiële opgave is verwerkt in de begroting van de politie 2026-2030. De politie neemt hiervoor in 2026 de volgende maatregelen c.q. randvoorwaarden:

  • Afbouw van de overbezetting bij de Niet Operationele Sterkte

  • Ontzien van de basisteams (Gebiedsgebonden Politie (GGP) en Opsporing)

  • Instroom van aspiranten op peil houden

  • Beperking van de bezetting bij overige werksoorten.

De voorziene middelen voor innovatie17 worden in de periode 2025-2027 getemporiseerd en incidenteel ingezet voor de financiële opgave bij de politie.

Conform de lijn in het eerste halfjaarbericht politie18 heeft de minister van JenV alleen de politiebegroting voor 2026 vastgesteld en niet de door politie ingediende meerjarenraming 2027-2030.

Tabel 11 Besteding bijdragen politie (bedragen * € 1 mln.)
 

Realisatie

Begroting

 

2024

2025

2026

Personeel

5.982

6.188

6.180

Rente en soortgelijke kosten

‒ 34

‒ 6

17

Huisvesting

473

453

476

Vervoer

257

240

257

Informatievoorziening

802

668

918

Overige operationele en beheerkosten

633

595

733

Totaal exploitatiekosten

8.114

8.137

8.581

    

Resultaat uit normale bedrijfsvoering

37

‒ 25

Inzet Eigen Vermogen

25

Exploitatie resultaat

37

Bron: Begroting en beheerplan politie 2026-2030

De volledige begroting van de politie is als separate bijlage met de JenV-begroting meegezonden. In de begroting van de politie wordt per post nader ingegaan op de wijze waarop de aan de politie beschikbaar gestelde middelen worden ingezet.

Besluitvorming over nog te nemen maatregelen in lijn met de meerjarenraming van de politie moet nog plaatsvinden. In dat kader is in onderstaande tabellen informatie opgenomen over de meerjarige formatie en over de lasten voor 2026 (tabel 12), de bezetting voor 2026 (tabel 13) en de meerjarige formatie per werksoort (tabel 14) die in algemene zin te relateren is aan de beleidsdoelstellingen. De bezetting en formatie van de politie en de opleidingen zijn belangrijke onderwerpen. Deze zijn onder de tabel kort toegelicht.

Tabel 12 Kengetallen formatie
 

Realisatie Bezetting

PrognoseFormatie

    

Formatie (fte)1

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

OS Regionale eenheden (incl. RST)

41.364

43.966

44.106

44.177

44.215

44.215

44.215

OS landelijke eenheden

5.119

5.714

5.983

5.991

5.997

5.997

5.997

OS korpsleiding, LMS, NSOC en ondersteunende diensten

294

168

102

102

101

101

101

TOTAAL OS excl. asp

46.777

49.848

50.192

50.271

50.313

50.313

50.313

Aspiranten

4.833

4.681

4.680

4.680

4.680

4.680

4.680

TOTAAL OS incl. asp

51.611

54.529

54.872

54.951

54.993

54.993

54.993

NOS excl. LMS

12.787

11.783

12.633

12.627

12.609

12.605

12.605

NOS LMS

491

491

491

491

491

491

491

TOTAAL Niet OS

13.278

12.274

13.124

13.118

13.100

13.096

13.096

        

Lasten (in %)

       

Personeel

74%

76%

72%

    

Rente en soortgelijke kosten

0%

0%

0%

    

Huisvesting

6%

6%

6%

    

Vervoer

3%

3%

3%

    

Informatievoorziening

10%

8%

11%

    

Overige operationele en beheerkosten

8%

7%

9%

    

Bron: Begroting en beheerplan politie 2026-2030

1

OS staat voor operationele sterkte

Tabel 13 Kengetallen bezetting
 

Realisatie

Prognose

Bezetting (fte)

2024

2025

2026

Operationele sterkte excl. Aspiranten

46.426

46.011

47.070

Aspiranten

4.848

4.935

4.815

Niet-operationele sterkte

12.858

12.680

13.071

Tabel 14 Kengetallen formatie per werksoort

Formatie per werksoort (fte)

2026

2027

2028

2029

2030

Beveiliging

2.986

2.986

2.986

2.986

2.986

GGP

22.226

22.226

22.226

22.226

22.226

I&S Meldkamer

5.707

5.708

5.709

5.709

5.709

Informatiefunctie

4.318

4.322

4.351

4.351

4.351

Leiding

819

818

818

818

818

Opsporing

11.615

11.649

11.651

11.651

11.651

Overige operationele functies

2.518

2.559

2.570

2.570

2.570

Aspirant

4.680

4.680

4.680

4.680

4.680

NOS

12.633

12.627

12.609

12.605

12.605

De verstrekte bijdragen vanuit de JenV-begroting zijn primair ter financiering van de formatie. De formatie is binnen de politie conform het Inrichtingsplan en 'Besluit verdeling sterkte en middelen politie' verdeeld over de regionale eenheden, landelijke eenheid, de ondersteunende dienst Politieacademie, Politie Dienstencentrum en staf korpsleiding. Het is de verantwoordelijkheid van de korpschef om de bezetting van de formatie te realiseren.

Politieacademie - Politieonderwijs

Het zelfstandig bestuursorgaan Politieacademie is verantwoordelijk voor het verzorgen van het politieonderwijs, de examinering daarvan en de uitvoering van wetenschappelijk onderwijs waarmee invulling wordt gegeven aan de kennisfunctie. De ZBO Politieacademie ontvangt een eigen budget waarmee onder andere de personele kosten van de directeur en zijn plaatsvervanger worden betaald en de kosten voor extern wetenschappelijk onderzoek. De bekostiging van het personeel en de middelen die door de korpschef om niet ter beschikking worden gesteld aan de Politieacademie, voor de uitvoering van haar wettelijke taken, vindt plaats via een bijzondere bijdrage politieacademie waarmee voor de Politieacademie een bedrag binnen de begroting van de politie voor de Politieacademie wordt gealloceerd. De aanwending van de bijzondere bijdrage legt de Minister van JenV jaarlijks vast in een brief Sterkte en Middelen.

Bijdragen medeoverheden

Brandweerkorps en Politiekorps Caribisch Nederland

De Minister is korpsbeheerder van het brandweer- en politiekorps Caribisch Nederland. Ter bekostiging van de personele en materiële uitgaven van deze korpsen wordt een bijdrage verstrekt. De jaarlijks vastgestelde begroting vormt de wettelijke grondslag voor de bekostiging van de beide korpsen van Caribisch Nederland.

31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Internationale samenwerkingsoperaties

In opdracht van de Minister voert de politie activiteiten uit in het kader van internationale politiesamenwerking en de uitzending van politiefunctionarissen naar internationale (civiele) missies en operaties. Die activiteiten zijn voor een groot deel gebaseerd op de visie internationale politiesamenwerking en de bijbehorende strategische agenda.

Beheer meldkamers

Voor het beheer van de meldkamers ten behoeve van de hulpdiensten van politie, brandweer, ambulance en KMar, wordt jaarlijks een bijzondere bijdrage aan de politie verstrekt. Dit is een multidisciplinaire financiële bijdrage die tot stand is gekomen uit een bijdrage van alle hulpdiensten. Het beheer is ondergebracht bij het organisatieonderdeel Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) van de politie. Het beheer heeft betrekking op facilitaire dienstverlening, huisvesting en het beheer van de ICT voorzieningen voor de meldkamers, waaronder het C2000 netwerk en het gemeenschappelijk meldkamersysteem. In de regeling hoofdlijnen van beleid en beheer meldkamers is de multidisciplinaire governance en de beleids- en beheercyclus beschreven. Binnen deze multidisciplinaire governance vinden aan de hand van het jaarlijks vast te stellen beleids- en bestedingsplan voor het beheer van de meldkamers integrale afwegingen plaats over de inzet van het beschikbare budget.

Programma Nieuw Missiekritisch Communicatiesysteem

Het C2000-systeem is aan vervanging toe. Hiervoor wordt een nieuw missiekritisch communicatiesysteem ontwikkeld. Om het budget inzichtelijk te maken, te monitoren en over te verantwoorden zijn deze middelen gerealloceerd naar de nieuwe regeling apart van C2000.

Bijdragen medeoverheden

Bijdragen in het kader van de inrichting, werking en ontwikkeling van het politiebestel

Dit budget wordt gebruikt voor de ondersteuning van de regioburge­ meesters bij de uitvoering van hun taken op grond van de Politiewet 2012, zoals (de voorbereiding van) het overleg met en de advisering aan de Minister over de taakuitvoering door en het beheer ten aanzien van de politie. Het budget voor de regioburgemeesters is meerjarig overgedragen van JenV naar het Gemeentefonds.

Subsidies

Opsporing

Deze subsidie wordt verstrekt aan de onafhankelijke Stichting Meld Misdaad Anoniem voor de exploitatie van de meldlijn Meld Misdaad Anoniem, zodat burgers makkelijker een bijdrage kunnen leveren aan de bestrijding van criminaliteit in Nederland.

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie (SAOP)

De Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie, het A&O fonds voor de sector politie, subsidieert, adviseert en registreert scholings-, arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsprojecten. Het primaire doel van de SAOP is het bevorderen van het goed functioneren van de arbeidsmarkt van de politie en het stimuleren van opleidingsactiviteiten. Dit doet de SAOP met behulp van een financiële bijdrage die zij op basis van arbeidsvoorwaardelijke afspraken ontvangt van de Minister.

Opdrachten

Providers

De Staat heeft, op grond van de Regeling kosten aftappen en gegevensverstrekking, een overeenkomst gesloten met de grote telecomaanbieders. Deze overeenkomst wordt periodiek vernieuwd.

Op grond van hoofdstuk 13 Telecommunicatiewet zijn telecomaanbieders verplicht om hun netwerken en diensten aftapbaar te maken en mee te werken aan aftappen en gegevensverstrekkingen over hun klanten. De Staat vergoedt bepaalde kosten die aanbieders in dit verband maken.

15

Vastgelegd in de Politiewet 2012

16

Veiligheidswet BES (Stb. 2010, 362)

17

Kamerstukken II, 2024-2025 36600 VI, nr. 32

18

Kamerstukken II, 2024-2025 29628 VI, nr. 1277

Licence