Base description which applies to whole site

3.2 Artikel 32. Rechtspleging en rechtsbijstand

Deze afbeelding bestaat uit een circel met daarin een onderscheid naar de uitgaven op dit artikel en de overige uitgaven op de JenV-begroting. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals deze in het voorstel van wet per artikel zijn opgenomen. Naast de circel is een staaf opgenomen waarbij de uitgaven op dit artikel nader zijn verdeeld naar de artikelonderdelen. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals zijn opgenomen bij onderdeel D van dit hoofdstuk bij de tabel Budgettaire gevolgen van beleid.

Een doeltreffend en doelmatig rechtsbestel.

Als stelselverantwoordelijke schept de Minister optimale voorwaarden voor het in stand houden en verbeteren van een goed en toegankelijk rechtsbestel. De Minister heeft:

  • Een financierende rol voor de rechtspraak en houdt toezicht op het beheer en is de werkgever voor de rechterlijke macht.

  • Een financierende rol voor de Raad voor Rechtsbijstand en het Bureau Financieel Toezicht.19 Hij is verantwoordelijk voor het wettelijk kader waar binnen advocaten, notarissen, gerechtsdeurwaarders en andere zelfstandige professionals binnen het justitiële domein opereren.

  • Een stimulerende rol voor alternatieve geschillenbeslechting en schuldsanering. Ten aanzien van de schuldsanering is hij verantwoordelijk voor het wettelijke traject van de schuldsaneringsregeling, de faillissementsrechters en de bewindvoerders.20

In 2026 zijn geen beleidswijzigingen voorzien anders dan wijzigingen genoemd in de beleidsagenda. In de beleidsagenda worden de volgende onderwerpen genoemd:

  • Een versterkte justitiële strafrechtketen.

  • Een sterke digitale rechtsstaat.

Tabel 15 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 (bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Art.

Verplichtingen

2.373.012

2.492.406

2.460.635

2.457.558

2.457.985

2.448.586

2.427.795

         
 

Uitgaven

2.320.130

2.492.406

2.460.635

2.457.558

2.457.985

2.448.586

2.427.795

         
 

Apparaatsuitgaven

41.878

43.683

40.346

40.110

39.825

39.806

39.806

         

32.1

Apparaat Hoge Raad

41.878

43.683

40.346

40.110

39.825

39.806

39.806

 

Personele uitgaven

37.311

39.731

36.361

36.125

35.842

35.823

35.823

 

Eigen personeel

34.513

37.061

35.541

35.307

35.025

35.006

35.006

 

Externe inhuur

2.798

2.670

820

818

817

817

817

 

Materiële uitgaven

4.567

3.952

3.985

3.985

3.983

3.983

3.983

 

ICT

1.989

1.222

1.222

1.222

1.222

1.222

1.222

 

SSO's

513

605

638

638

638

638

638

 

Overig materieel

2.065

2.125

2.125

2.125

2.123

2.123

2.123

         
 

Programmauitgaven

2.278.252

2.448.723

2.420.289

2.417.448

2.418.160

2.408.780

2.387.989

         

32.2

Adequate toegang tot het rechtsbestel

704.321

766.161

752.409

735.253

725.420

718.831

712.313

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

42.664

45.177

47.704

47.616

47.599

47.593

47.593

 

Raad voor Rechtsbijstand

32.152

34.583

36.808

36.789

36.776

36.771

36.771

 

Bureau Financieel Toezicht

10.512

10.594

10.896

10.827

10.823

10.822

10.822

 

Subsidies (regelingen)

59.848

52.597

61.646

57.806

55.330

54.575

54.575

 

Stichting de Geschillencommissie

616

1.298

1.193

1.190

1.187

1.186

1.186

 

Juridisch Loket

59.107

48.095

57.635

55.984

53.610

52.770

52.770

 

Overige Subsidies

125

3.204

2.818

632

533

619

619

 

Opdrachten

601.809

668.387

643.059

629.831

622.491

616.663

610.145

 

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

7.289

11.579

11.589

11.586

11.597

11.607

11.607

 

Toevoegingen rechtsbijstand

592.458

651.683

624.289

607.105

607.429

594.792

593.574

 

Mediation in Strafrecht

2.062

2.503

2.153

2.153

2.153

2.028

2.028

 

Overige Opdrachten

0

2.622

5.028

8.987

1.312

8.236

2.936

32.3

Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

1.573.931

1.682.562

1.667.880

1.682.195

1.692.740

1.689.949

1.675.676

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

67.531

79.157

75.940

74.457

74.105

72.950

71.913

 

Autoriteit Persoonsgegevens

45.538

55.892

53.519

53.056

53.037

51.993

50.956

 

College voor de Rechten van de Mens

11.921

13.096

12.337

11.345

11.018

10.910

10.910

 

Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen

2.338

2.408

2.347

2.325

2.322

2.320

2.320

 

Stichting Advisering Bestuursrechtspraak

6.199

5.927

5.923

5.918

5.916

5.915

5.915

 

Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.535

1.834

1.814

1.813

1.812

1.812

1.812

 

Bijdrage aan medeoverheden

1.494.275

1.588.488

1.576.884

1.593.624

1.605.986

1.602.059

1.588.823

 

Bijdragen Rechtspleging

0

2

51

51

51

51

51

 

Caribisch Nederland (BES)

13.955

15.513

7.933

7.880

7.373

7.373

7.373

 

Raad voor de rechtspraak

1.480.084

1.565.955

1.565.010

1.581.803

1.594.672

1.590.745

1.577.509

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

236

7.018

3.890

3.890

3.890

3.890

3.890

 

Subsidies (regelingen)

10.830

9.732

10.772

10.056

9.256

8.947

8.947

 

Rechtspleging

638

666

665

663

660

659

659

 

Wetgeving

1.172

1.476

1.385

1.301

1.203

1.165

1.165

 

Perspectief herstelbemiddeling

118

3.266

3.601

3.563

3.554

3.554

3.554

 

Overige Subsidies

8.902

4.324

5.121

4.529

3.839

3.569

3.569

 

Opdrachten

1.295

5.185

4.284

4.058

3.393

5.993

5.993

 

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

488

1.055

1.656

1.430

765

3.365

3.365

 

Caribisch Nederland (BES)

807

343

418

418

418

418

418

 

Overige Opdrachten

0

3.787

2.210

2.210

2.210

2.210

2.210

         
 

Ontvangsten

209.560

267.919

205.764

208.622

210.578

211.908

211.908

Budgetflexibiliteit

Tabel 16 Geschatte budgetflexibiliteit
 

2026

Juridisch verplicht

72%

bestuurlijk gebonden

28%

beleidsmatig gereserveerd

0%

nog niet ingevuld / vrij te besteden

0%

Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) zijn volledig juridisch verplicht.

De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met Stichting de Geschillencommissie (SdG), het Juridisch Loket (hJL), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.

De bestuurlijk gebonden uitgaven het voor het grootste gedeelte betrekking op de toevoegingen rechtsbijstand.

32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad

Hoge Raad (HR)

De Hoge Raad der Nederlanden is het hoogste rechtscollege in het Koninkrijk op het gebied van het civiele-, straf- en fiscale recht. De Hoge Raad bevordert de rechtseenheid en de rechtsontwikkeling. Ook kan hij rechtsbescherming bieden in de individuele zaken die aan hem worden voorgelegd. Hij doet dit door te beslissen op cassatieberoepen, die worden ingesteld om de raad te laten beoordelen of het gerechtshof — en in voorkomende gevallen de rechtbank — in zijn uitspraak het recht juist heeft toegepast en of de gegeven motivering deugdelijk is. Aan deze taken wordt tevens invulling gegeven door te beslissen op prejudiciële vragen in het civiele en fiscale recht en op vorderingen van de procureur-generaal bij de Hoge Raad tot cassatie in het belang der wet. De Hoge Raad en de procureur-generaal hebben daarnaast nog enkele bij wet opgedragen bijzondere taken.

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Raad voor Rechtsbijstand (RvR)

Het betreft hier de financiering voor apparaatsuitgaven van de Raad voor Rechtsbijstand. De RvR is belast met de uitvoering van de Wet op de rechtsbijstand, die ervoor zorgt dat on- en mindervermogenden verzekerd zijn van toegang tot het rechtsbestel.

Bureau Financieel Toezicht (BFT)

Het Bureau Financieel Toezicht houdt financieel toezicht op notarissen en gerechtsdeurwaarders. Ook is het belast met het toezicht op de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).

Subsidies

Stichting de Geschillencommissie (SdG, voorheen SGC)Stichting de Geschillencommissie behandelt klachten van consumenten tegen ondernemers door middel van bindende adviezen. Onder de SdG vallen in totaal 85 verschillende geschillencommissies, waaronder 47 die consumentenzaken behandelen in vele sectoren, en 8 klachtenloketten. De SdG ontvangt voor een deel van de kosten van de koepelorganisatie een subsidie van JenV. De SdG levert met de laagdrempelige werkwijze een belangrijke bijdrage aan duurzame geschiloplossing.

Stichting het Juridisch Loket (hJL)Het Juridisch Loket verleent rechtshulp zoals omschreven in de Wet op de rechtsbijstand. Rechtzoekenden kunnen hier terecht voor informatie, advies en hulp bij juridische vragen en problemen. Hiermee draagt het Juridisch Loket bij aan een goede toegang tot het recht.

Overige subsidies

Dit betreft de subsidie die de SdG ontvangt voor de instandhouding van de commissie Algemeen (vangnetcommissie) ter uitvoering van de Imple­mentatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten.

Opdrachten

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)

Het bureau WSNP coördineert de uitvoering van de Wet schuldsanering en reguleert de kwaliteit van de bewindvoering, onder andere door het register WSNP en een helpdesk. Via het bureau WSNP wordt een bijdrage verstrekt aan de WSNP-bewindvoerder die een schuldsanering naar behoren afwikkelt.

Toevoegingen Rechtsbijstand

De Raad voor Rechtsbijstand verstrekt toevoegingen aan een advocaat of mediator voor de verlening van rechtsbijstand aan rechtzoekenden met een laag inkomen en vermogen. In onderstaande tabel is een uitsplitsing in uitgaven en in aantallen weergegeven van de productiegegevens van de Raad over de verschillende onderdelen binnen de rechtsbijstand.

In tabel 17 is een uitsplitsing in uitgaven en in aantallen weergegeven van de productiegegevens van de Raad voor Rechtsbijstand en van het Juridisch Loket over de verschillende onderdelen binnen de rechtsbijstand.

De begrotingsraming is gebaseerd op de verwachte uitgaven na opvolging per 2026 van de aanbevelingen van de commissie-Van der Meer II op het terrein van puntenaantallen en toeslagen, het punttarief en de reiskostenvergoeding voor mediators.

Tabel 17 Productiegegevens Raad voor Rechtsbijstand
 

20241

20252

2026

2027

2028

2029

2030

Strafzaken (ambtshalve)

       

Aantal afgegeven toevoegingen

51.311

45.960

46.359

46.306

46.488

46.637

46.752

Uitgaven (mln.)

120,9

106,5

109,8

110,3

110,7

111,2

111,9

        

Strafzaken (regulier)

       

Aantal afgegeven toevoegingen

72.270

77.541

77.207

77.142

77.225

77.319

77.398

Uitgaven (mln.)

71,7

79,9

81,3

82,3

82,7

82,9

83,1

        

Civiele zaken

       

Aantal afgegeven toevoegingen

161.079

183.921

182.857

176.024

150.257

152.402

158.629

Uitgaven (mln.)

181,9

222,5

225,7

221,9

208,5

194,8

202,9

        

Bestuur

       

Aantal afgegeven toevoegingen

57.775

42.961

42.923

42.695

42.739

42.656

42.661

Uitgaven (mln.)

53,1

43,0

44,0

44,8

45,1

45,2

45,3

        

Piketdiensten

       

Aantal afgegeven toevoegingen

105.454

105.961

106.334

106.705

107.059

107.354

107.501

Uitgaven (mln.)

51,9

54,5

57,4

57,6

57,7

57,9

58,0

        

Lichte adviestoevoeging

       

Aantal afgegeven toevoegingen

11.982

12.043

12.270

12.488

12.702

12.751

12.801

Uitgaven (mln.)

3,1

3,7

3,8

3,9

3,9

3,9

4,0

        

Asiel

       

Aantal afgegeven toevoegingen

40.881

45.729

48.354

40.352

38.261

38.261

37.262

Uitgaven (mln.)

83,1

82,4

88,4

72,8

63,4

63,4

62,3

        

Het Juridisch Loket

       

Aantal klantencontacten

880.690

880.690

880.690

880.690

880.690

880.690

880.690

Uitgaven (mln.)

59,1

48,1

57,6

56,0

53,6

52,8

52,8

        

Overige (mln.)3

€ 23,4

€ 24,8

€ 19,1

€ 18,8

€ 40,6

€ 40,6

€ 31,5

        

Uitvoeringslasten Rechtsbijstand

       

Raad voor Rechtsbijstand (mln.)

€ 29,8

€ 31,7

€ 31,5

€ 31,5

€ 31,5

€ 31,5

€ 31,5

        

Totaal uitgaven (mln.)

€ 678,0

€ 697,2

€ 718,7

€ 699,8

€ 697,7

€ 684,3

€ 683,0

Bron: Raad voor Rechtsbijstand

1

De aantallen afgegeven toevoegingen in de tabel bij realisatie wijken af van de aantallen die vermeld worden in het Jaarverslag van de Raad voor Rechtsbijstand. Dit heeft te maken met het feit dat voor de financiering van de Raad voor Rechtsbijstand de aantallen over de periode 1 september t/m 31 augustus worden gehanteerd.

2

Het artikelonderdeel 32.2 met betrekking tot rechtsbijstand van de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid bestaat uit meerdere uitgaven. Naast de uitgaven aan het stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand hebben de uitgaven betrekking op onder andere het Register beëdigde tolken en vertalers (Rbtv), ECC, ODR en uitgaven aan gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken. In deze tabel zijn deze uitgaven aan Rbtv en gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken buiten beschouwing gelaten.

3

Rogatoire commissie, inning en restitutie, investeringen/ implementatiekosten

Overige opdrachten

De post overige opdrachten bestaat voornamelijk aan uitgaven omvattende de incidentele gelden Toegang tot het Recht (€ 1,4 mln.) en de implementatie van de conclusies interdepartementaal beleidsonderzoek Problematische schulden (€ 7,8 mln.). De Toegang tot het Recht-gelden worden verstrekt aan verscheidene uitvoeringsorganisaties, ketenpartners en beroepsorganisaties om de toegang tot het recht in brede zin te verbeteren. De IBO Problematische Schulden-gelden worden ingezet onder andere voor het versterken van de zorgplicht van deurwaarders en het implementeren van een sociaal tarief.

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Autoriteit Persoonsgegevens (AP)

In de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Europese Richtlijn voor gegevensbescherming bij rechtshandhaving (RGR) staat dat elke lidstaat van de Europese Unie (EU) een gegevensbeschermingsautoriteit heeft die onafhankelijk toezicht houdt op de verwerking van persoonsgegevens. In Nederland is dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De taken en bevoegdheden van de AP staan in de AVG respectievelijk de RGR en zijn verder uitgewerkt in de Uitvoeringswet AVG (UAVG) alsmede de Wet politiegegevens (Wpg) en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg). De AP houdt toezicht, doet onderzoek, geeft adviezen (bijvoorbeeld over nieuwe wet- en regelgeving die gaat over de verwerking van persoons­gegevens), geeft voorlichting, verstrekt informatie en verschaft helderheid over de uitleg van wettelijke normen. De AP is bij de uitvoering van haar taken gehouden aan de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Binnen de AP is in een aparte directie de coördinerend algoritmetoezichthouder ondergebracht. Deze directie werkt aan vroegtijdige, overkoepelende risicosignalering en heeft de coördinatie van het toezicht op algoritmes en AI met bijzondere aandacht voor transpa­rantie, discriminatie en willekeur. De Minister van BZK is politiek verantwoordelijk voor dit specifieke onderdeel.

College voor de Rechten van de Mens

Het College voor de Rechten van de Mens (hierna: het College) is het nationale mensenrechteninstituut van Nederland. Als onafhankelijke toezichthouder belicht, beschermt en bevordert het College de mensen-rechten in zowel Europees als Caribisch Nederland. Daartoe voert het College de taken uit die bij de Wet College voor de rechten van de mens zijn opgedragen. Het College doet onderzoek, adviseert de regering en het parlement, rapporteert aan internationale comités, geeft voorlichting, bevordert mensenrechteneducatie en oordeelt in individuele gevallen over discriminatie. Het College is tevens toezichthouder voor het VN-verdrag handicap. Het rapporteert jaarlijks over de manier waarop dat verdrag in Nederland wordt uitgevoerd en nageleefd.

Nederlands Register Gerechtelijke Deskundigen (NRGD)

Het NRGD waarborgt en bevordert de kwaliteit van de inbreng van deskundigen in de rechtsgang. Indien een deskundige, zoals een psycholoog, toxicoloog of orthopedagoog, zich als gerechtelijk deskundige wil laten registreren, dient de aanmelding getoetst te worden door het NRGD. Het NRGD heeft een wettelijke basis (Wet deskundigen in strafzaken) en is onafhankelijk.

Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB)

De StAB adviseert, door middel van deskundigenberichten, op verzoek van de Raad van State en de rechtbanken over geschillen op het terrein van de fysieke leefomgeving zoals milieu, ruimtelijke ordening, water, bouw en schade.

Bijdrage medeoverheden

Caribisch Nederland (BES)

Nederland draagt op verschillende manieren bij aan het rechtsbestel in Caribisch Nederland en de andere landen van het Koninkrijk. Naast een jaarlijkse bijdrage vanuit Nederland ten behoeve van het Gemeenschappelijk Hof van Justitie (via de Beheerraad) en het OM wordt onder andere gestimuleerd dat het aantal rechters en officieren van justitie zowel kwantitatief als kwalitatief op goed niveau blijft. Bijzonderde aandacht gaat uit naar de Koninkrijksbrede aanpak van ondermijnende criminaliteit.De juridische dienstverlening op de BES is geborgd door de juridische beroepsgroepen, zoals door advocaten, notarissen en gerechtsdeurwaarders. Via Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) en de Raad voor Rechtsbijstand wordt kosteloze rechtsbijstand verleend aan onvermogenden. Er komt een laagdrempelige fysieke faciliteit voor het verschaffen van kosteloze rechtsbijstand aan onvermogenden op alle drie de eilanden in Caribisch Nederland. Voorts wordt een subsidie beschikbaar gesteld voor een notaris van Sint Maarten ten behoeve van de beschikbaarheid van het notariaat op Saba en Sint-Eustatius. Ook is er een Commissie bescherming persoonsgegevens BES die toezicht houdt op de uitvoering van de Wet persoonsgegevens BES. Tot slot wordt de Raad voor de rechtshandhaving in staat gesteld zijn taak, als vastgelegd in de Rijkswet Raad voor de Rechtshandhaving, op een goed niveau uit te kunnen voeren.

Raad voor de rechtspraak (Rvdr)De Minister bekostigt de rechtspraak via de Raad voor de rechtspraak. De Rvdr is het landelijk orgaan van de Rechtspraak, die verder bestaat uit de rechtbanken, de gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep en het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. De Raad bevordert de kwaliteit en eenheid van de rechtspraak, verzorgt de financiën, houdt toezicht en ondersteunt de bedrijfsvoering bij de gerechten. De Raad spreekt zelf geen recht. In dit artikelonderdeel wordt de totstandkoming van de bijdrage van de Minister aan de Raad voor de rechtspraak toegelicht.

Prijsafspraken

In het besluit Financiering Rechtspraak 2005 is bepaald dat de prijzen voor de Rechtspraak voor een periode van drie jaar worden vastgesteld en opgenomen in de begroting van JenV. Er zijn met de Rvdr prijsafspraken gemaakt voor de periode 2026-2028. Met deze prijsafspraken is er voor de Rechtspraak extra geld beschikbaar gekomen in de vorm van een aantal oplopende reeksen. Voor 2026 zal er ten opzichte van 2025 met name meer geld beschikbaar komen voor het primaire proces, zowel in het algemeen, als specifiek naar aanleiding van nieuwe  regelgeving en jurisprudentie. Daarnaast is er extra geld beschikbaar voor beveiliging en AI.

Instroom, financiering en productie

Conform de Wet op de rechterlijke organisatie heeft de Rvdr zijn begro­tingsvoorstel ingediend bij de Minister voor Rechtsbescherming op basis van de in- en uitstroomramingen uit onder andere het Prognosemodel Justitiële ketens, daarbij nog uitgaand van de prijzen zoals zijn vastgelegd in het Prijsakkoord 2023-2025. De instroom en verwachte uitstroom zijn hoger dan de prognoses die ten grondslag liggen aan de begroting 2025.

Tabel 18 Instroomontwikkeling rechtspraak
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Instroom totaal aantal (x 1.000)

1.467

1.474

1.506

1.512

1.520

1.522

1.521

Jaarlijkse mutatie

5%

1%

2%

0%

0%

0%

0%

Tabel 19 Financiële bijdrage Raad voor de rechtspraak (bedragen * € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Begroting 2025 (x € 1.000)

 

1.465.102

1.452.541

1.446.427

1.434.044

1.434.681

1.434.681

Mutatie ( x € 1.000)

 

100.853

112.469

135.376

143.051

138.487

135.676

Begroting 2026 ( x € 1.000)

1.480.084

1.565.955

1.565.010

1.581.803

1.577.095

1.573.168

1.570.357

Met deze bijdrage is onderstaande productieafspraak met de Raad voor de rechtspraak gemaakt.

Tabel 20 Productieafspraak rechtspraak
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Productie totaal aantal (x 1.000)

1.441

1.496

1.512

1.501

1.495

1.495

1.492

Jaarlijkse mutatie

2%

4%

1%

‒ 1%

‒ 1%

0%

0%

Toelichting

In de mutatie in de bijdrage aan de Rvdr is onder meer compensatie voor loon- en prijsontwikkeling (loon- en prijsbijstelling) verwerkt, een verhoging vanaf 2026 vanwege het aantal geraamde rechtszaken (Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)) en een verhoging voor de jaren 2026 en 2027 vanwege een geraamde toename van het aantal vreemdelingenzaken (Meerjaren Productie Prognoses (MPP) Vreemdelingenketen). Het kabinet heeft ten aanzien van de geraamde instroomontwikkelingen in de PMJ een ingroeipad gehanteerd. Dit heeft ertoe geleid dat de ingediende begroting (zie hoofdstuk 6) van de Raad voor de rechtspraak niet volledig is gehonoreerd. Als het aantal zaken zich ontwikkelt volgens de prognoses, kunnen de doorlooptijden van de diverse zaken gaan oplopen.

Subsidies

Subsidie Rechtspleging

De subsidie Rechtspleging betreft met name een subsidie aan de Nederlandse Vereniging voor de Rechtspraak (NVvR).

Subsidie Wetgeving

De subsidie Wetgeving betreft een subsidie aan de Stichting Recht en Overheid (Academie voor Wetgeving en Academie voor Overheidsjuristen) en aan het Nederlandse Juristencomité voor de mensenrechten (NJCM).

Ontvangsten

Tabel 21 Ontvangsten artikel 32 (bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

         

Art.

Ontvangsten

209.560

267.919

205.764

208.622

210.578

211.908

211.908

         
 

Bureau Financieel Toezicht (BFT)

10.536

5.981

5.981

5.981

5.981

5.981

5.981

 

Autoriteit Persoonsgegevens

73

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

 

Raad voor de rechtspraak

4.692

2.666

2.666

2.666

2.666

2.666

2.666

 

Griffierechten

167.375

178.014

187.567

190.425

192.381

193.711

193.711

 

Overige ontvangsten

26.884

76.258

4.550

4.550

4.550

4.550

4.550

Griffierechten

Het Ministerie van JenV ontvangt griffierechten van burgers, overheden, bedrijven en ander rechtspersonen die civiele of bestuursrechtelijke procedures starten.

19

Zie: Wet op de rechtsbijstand, Wet op het notarisambt,

20

Zie: Wet op de schuldsanering natuurlijke personen

Licence