Base description which applies to whole site

3.1 Artikel 37. Asiel en Migratie

Een op maatschappelijk verantwoorde wijze en in overeenstemming met internationale verplichtingen gereglementeerde en beheerste toelating tot, verblijf in en vertrek uit Nederland van vreemdelingen, alsmede verkrijging van het Nederlanderschap of de intrekking daarvan.

De Minister ontwikkelt en geeft uitvoering aan het vreemdelingenbeleid. Zij heeft daarbij:

  • een uitvoerende rol ten aanzien van de opvang van asielzoekers, de afwikkeling van toelatingsprocedures in Nederland en de terugkeer van vreemdelingen uit Nederland;

  • verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Vreemdelingenwet door het geheel aan overheidsorganisaties dat zich (primair) met het vreemdelingen- en nationaliteitsbeleid bezighoudt;

  • verantwoordelijkheid voor de uitvoeringsorganisaties Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV), het zelfstandig bestuursorgaan Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) en voor de centra van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) waar de vreemdelingenbewaring en de grensdetentie ten uitvoer wordt gelegd;

  • een gezagsrelatie met de Koninklijke Marechaussee en de politie voor wat betreft het vreemdelingentoezicht.

De beleidswijzingen die impact hebben op de begroting zijn de Asielmaatregelen uit het Regeerprogramma, waarvoor bij Voorjaarsnota € 115 mln is toegekend. Daarnaast is extra begroot voor de Migratiepartnerschappen om terugkeer te bevorderen. Voor verdere toelichting wordt verwezen naar Hoofdstuk 2.2.

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 (bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Art.

Verplichtingen

0

8.504.260

8.858.648

5.132.070

3.279.139

1.905.134

1.905.117

         
 

Uitgaven

0

8.500.817

8.865.612

5.137.297

3.279.139

1.905.134

1.905.117

         

37.1

Apparaat Dienst Terugkeer en Vertrek

0

91.603

95.022

89.638

89.463

89.393

89.393

 

Personele uitgaven

0

71.023

79.313

74.670

74.495

74.425

74.425

 

Eigen personeel

0

64.348

72.859

68.337

68.282

68.260

68.260

 

Externe inhuur

0

6.662

5.669

5.548

5.428

5.380

5.380

 

Overig Personeel

0

13

785

785

785

785

785

 

Materiële uitgaven

0

20.580

15.709

14.968

14.968

14.968

14.968

 

ICT

0

10.577

8.065

7.327

7.327

7.327

7.327

 

SSO's

0

5.255

4.021

4.019

4.019

4.019

4.019

 

Overig materieel

0

4.748

3.623

3.622

3.622

3.622

3.622

37.4

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

0

5.696.962

5.945.147

2.235.572

2.152.001

1.792.767

1.792.750

 

Bijdrage aan agentschappen

0

1.062.927

1.132.148

1.055.656

1.040.322

823.346

823.346

 

IND

0

966.319

1.019.723

962.721

947.387

730.411

730.411

 

DJI - Vreemdelingenbewaring

0

96.608

112.425

92.935

92.935

92.935

92.935

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

4.441.397

4.660.362

1.038.350

970.467

838.809

838.809

 

COA

0

4.009.829

4.190.539

922.330

891.316

759.665

759.665

 

NIDOS - opvang

0

431.568

469.823

116.020

79.151

79.144

79.144

 

Bijdrage aan medeoverheden

0

66.175

25.103

25.103

25.103

25.103

25.103

 

Samenwerkingsverbanden asielketen

0

66.175

25.103

25.103

25.103

25.103

25.103

 

Subsidies (regelingen)

0

21.135

18.581

18.578

18.576

18.576

18.576

 

Vluchtelingenwerk Nederland

0

13.662

13.662

13.660

13.659

13.659

13.659

 

IOM

0

2.801

2.899

2.899

2.898

2.898

2.898

 

Overige Subsidies

0

4.672

2.020

2.019

2.019

2.019

2.019

 

Opdrachten

0

105.328

108.953

97.885

97.533

86.933

86.916

 

Programma Ketenvoorzieningen

0

9.261

10.270

10.154

10.154

10.154

10.154

 

Versterking vreemdelingenketen

0

63.992

66.608

70.229

69.877

59.277

59.260

 

Identificatie en Registratie vreemdelingen

0

32.075

32.075

17.502

17.502

17.502

17.502

37.5

Terugkeer en bewaring vreemdelingen

0

37.202

35.120

22.613

15.094

15.094

15.094

 

Bijdrage aan agentschappen

0

12.766

10.867

5.919

3.951

3.951

3.951

 

DJI - Dienst vervoer en ondersteuning

0

12.766

10.867

5.919

3.951

3.951

3.951

 

Subsidies (regelingen)

0

10.707

11.794

8.344

5.568

5.568

5.568

 

REAN-regeling

0

6.835

7.260

5.448

3.635

3.635

3.635

 

Overige Subsidies

0

3.872

4.534

2.896

1.933

1.933

1.933

 

Opdrachten

0

13.729

12.459

8.350

5.575

5.575

5.575

 

Vreemdelingen vertrek

0

13.729

12.459

8.350

5.575

5.575

5.575

37.6

Versterking Grenstoezicht

0

10.632

7.880

7.880

7.880

7.880

7.880

 

Subsidies (regelingen)

0

10.632

7.880

7.880

7.880

7.880

7.880

 

Versterking grenstoezicht

0

10.632

7.880

7.880

7.880

7.880

7.880

37.7

Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden

0

2.664.418

2.782.443

2.781.594

1.014.701

0

0

 

Bijdrage aan medeoverheden

0

2.389.193

2.496.788

2.496.181

875.767

0

0

 

Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden

0

2.389.193

2.496.788

2.496.181

875.767

0

0

 

Subsidies (regelingen)

0

20.108

13.721

13.729

2.642

0

0

 

Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden

0

20.108

13.721

13.729

2.642

0

0

 

Opdrachten

0

255.117

271.934

271.684

136.292

0

0

 

Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden

0

255.117

271.934

271.684

136.292

0

0

         
 

Ontvangsten

0

385.972

13.826

13.826

13.826

13.826

13.826

         

Budgetflexibiliteit

Tabel 6 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 37
 

2026

Juridisch verplicht

100%

bestuurlijk gebonden

0%

beleidsmatig gereserveerd

0%

nog niet ingevuld / vrij te besteden

0%

Ten aanzien van de budgetflexibiliteit voor 2026 is 100% van de begrote bedragen juridisch verplicht. De bijdragen aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.

37.1 Apparaatsuitgaven Dienst Terugkeer en Vertrek

De apparaatsbudgetten voor de Dienst Terugkeer en Vertrek zijn in 2025 meerjarig toegevoegd aan het begrotingshoofdstuk XX (AenM). Deze toevoeging is toe te schrijven aan de herverkavelingen in de apparaatsbudgetten. Vanaf de begroting 2025 heeft het onderdeel Asiel en Migratie een eigen begrotingshoofdstuk, waardoor het budget voor de directe apparaatsuitgaven dat eerst onder Justitie en Veiligheid viel, bij de eerste suppletoire begroting 2025 meerjarig is overgeboekt naar het begrotingshoofdstuk AenM.

37.4 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

De instroom in combinatie met de bestaande werkvoorraad en de uitvoering van het migratiepact bij de IND vraagt om een hogere inzet van de IND waarvoor meer capaciteit benodigd is. In deze begroting zijn de financiële effecten hiervan verwerkt. Tevens zorgt de huidige instroom er voor dat, in combinatie met de beperkte uitstroom van vergunninghouders naar gemeenten, de bezetting bij het COA iets zal toenemen in de komende jaren. De benodigde middelen voor het COA op basis van de meerjaren productie prognose (MPP) zijn in deze begroting t/m 2026 verwerkt. De uitwerking van de maatregelen uit het hoofdlijnenakkooord moet op termijn invulling gaan geven aan het (verder) beperken van de instroom en uitstroom van statushouders naar huisvesting, bijvoorbeeld in doorstroomlocaties, in de gemeenten.

Kengetallen vreemdelingenketen

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de belangrijkste kengetallen voor de vreemdelingenketen. Deze informatie wordt door het kabinet betrokken bij het vaststellen van de budgetten voor de organisaties in de asielketen.

Tabel 7 Kengetallen en ramingen MPP 2024 – II vreemdelingenketen

Vreemdelingenketen

Realisatie

Prognose

    
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Asiel

      

Asielinstroom

46.460

59.000

60.200

60.500

60.100

60.100

Overige instroom

8.330

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

Opvang COA

      

Instroom in de opvang

52.300

66.460

67.670

67.970

67.500

67.500

Uitstroom uit de opvang

44.280

46.750

47.490

47.810

48.130

48.130

Gemiddelde bezetting in de opvang

69.450

83.760

103.540

123.770

142.650

162.020

Toegang en toelating IND)

      

Instroom Machtiging tot voorlopig verblijf nareis

30.850

24.390

27.780

30.280

25.370

25.370

Instroom Verblijfsvergunning regulier

71.150

68.620

72.000

73.000

74.000

74.000

Instroom Toelating en Verblijf

75.650

75.650

80.330

82.080

81.610

81.610

Instroom Visa

1.950

2.500

2.000

2.000

2.000

2.000

Instroom Naturalisatie verzoeken

54.780

50.000

50.000

50.000

50.000

50.000

Streefwaarden Terugkeer (%)

      

Zelfstandig

27%

30%

30%

30%

30%

30%

Gedwongen

27%

20%

20%

20%

20%

20%

Zelfstandig zonder toezicht

46%

50%

50%

50%

50%

50%

Bronnen: INDIS/INDIGO, Maandrapportage COA, KMI en Meerjaren Productie Prognoses (MPP) Vreemdelingen1

1

Op basis van deze MPP is bij Voorjaarsnota 2025 het budget voor de opvang COA voor de jaren 2025 en 2026 bijgesteld.

Begrotingsreserve Asiel en ODA-toerekening

De begrotingsreserve Asiel is in 2010 gecreëerd toen het asieldossier in plaats van generaal specifiek werd en is aan de Tweede Kamer gemeld via de begroting 20111. De asielreserve is bedoeld om fluctuaties in de lastig voorspelbare uitgaven voor (de instroom van) asielzoekers op te vangen. De asielreserve zal vanaf 2026 worden opgeheven. De resterende middelen in de reserve (€ 9,13 mln.) worden in 2025 ingezet ter dekking van asieltegenvallers.

In de onderstaande tabel zijn de bedragen opgenomen die vanuit de verschillende JenV en AenM onderdelen worden toegerekend aan de ODA in het kader van de eerstejaarsopvang asielzoekers uit DAC-landen (Het Development Assistance Committee (DAC) van de OESO stelt deze lijst van landen samen). Onderstaande tabel is opgenomen naar aanleiding van een toezegging van de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikke­lingshulp3.

Tabel 8 ODA-aandeel Begroting JenV en AenM in kader van opvangkosten voor asielzoekers (x € 1.000)
 

bedrag

Bijdrage COA

1.543.440

Bijdrage Nidos

54.374

IND (tolken)

5.600

Rechtsbijstand

69.760

Vluchtelingenwerk Nederland

13.052

Totaal

1.686.226

Bijdragen aan agentschappen

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

De IND is verantwoordelijk voor de uitvoering van het vreemdelingenbeleid en het beleid ten aanzien van de Rijkswet op het Nederlanderschap. Dat houdt in dat de IND alle aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of die Nederlander willen worden.

De IND wordt voornamelijk bekostigd door de bijdrage van AenM en uit leges die de IND ontvangt voor het behandelen van aanvragen voor een reguliere verblijfsvergunning of verzoeken tot naturalisatie.

De bijdrage aan de IND is in de begroting structureel met ca. € 374 mln. verhoogd om de asielaanvragen volgend uit de MPP en de bestaande voorraad te verwerken. Dit betekent dat er los van de instroom, hogere aantallen asielzoekers zijn op wiens aanvraag de IND een beslissing dient te nemen. Hiervoor is er in 2026 € 87,6 mln. toegevoegd aan de begroting voor de IND. Door de bestaande voorraad kunnen de ingediende aanvragen niet binnen de wettelijke beslistermijn worden afgehandeld. Dit zal leiden tot dwangsomkosten, waar ook in 2026 sprake van zal zijn. Hiervoor is een bedrag van € 50 mln. toegevoegd aan de begroting van IND.

Vanwege de verlenging van de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) tot 4 maart 2026 door de Europese Commissie, is de IND verzocht de werkzaamheden in het kader van de RTB het komende jaar voort te zetten. Dit leidt tot een ophoging van het budget in 2026 met € 10 mln.

Tabel 9 Bekostiging IND (bedragen x € 1.000)

Productgroep

bedrag

%

Asiel

399.853

39,0%

Regulier

349.527

34,1%

Naturalisatie

26.141

2,5%

Ketenondersteuning

9.620

0,9%

productie (pxq)

785.141

 

Lumpsum

172.139

16,8%

Specifiek (G&V, KV, WOO)

6.007

0,6%

Werkzaamheden OEK

12.520

1,2%

Dwangsommen

50.000

4,9%

Totale bekostiging

1.025.807

100,0%

Taakstellingen HLA/RP

‒ 3.275

 

P-direkt

‒ 731

 

Leges

‒ 60.000

 

Bijdrage A en M

961.801

 
Tabel 10 Kengetallen IND doorlooptijden: percentage vreemdelingenzaken waarop binnen de wettelijke termijn is besloten
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Asiel

90%

90%

90%

90%

90%

90%

Regulier

95%

95%

95%

95%

95%

95%

Naturalisatie

95%

95%

95%

95%

95%

95%

In de agentschapsparagraaf van de IND vindt u verdere informatie.

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

Samen met de ketenpartners in de migratieketen werkt DJI aan het (gedwongen) vertrek van vreemdelingen zonder rechtmatig verblijf in Nederland.

DJI is onder meer verantwoordelijk voor aan de grens geweigerde vreemdelingen en illegale vreemdelingen aan wie een vrijheidsontnemende maatregel is opgelegd. De vreemdelingen verblijven op grond van een bestuursrechtelijke maatregel in een detentiecentrum. Ook is DJI verantwoordelijk voor vreemdelingen die in het kader van strafrecht zijn ingesloten.

DJI draagt zorg voor de vreemdeling vanaf het moment dat hij of zij bij hen verblijft. DJI werkt daarin nauw samen met onder meer DTenV, Politie, KMar, IND en COA. Het is de taak van DJI om vreemdelingen in de detentiecentra zo goed mogelijk te verzorgen, te ondersteunen bij voorbereiding van de terugkeer en hen beschikbaar te houden voor vertrek uit Nederland.

Ten behoeve van gezinnen met minderjarige kinderen en alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV) is de Gesloten Gezinsvoorziening (GGV) te Zeist beschikbaar. Daarnaast werkt DJI samen met het COA, bijvoorbeeld als het gaat om de opvang van asielzoekers in de handhaving- en toezichtlocatie (HTL).

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Centraal Orgaan opvang Asielzoekers

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) draagt zorg voor de opvang van vreemdelingen in Nederland. Het COA biedt vreemdelingen huisvesting, verstrekt middelen van bestaan en geeft begeleiding. Het opvangbeleid is gericht op de opvang van asielzoekers gedurende de asielprocedure. Daarnaast biedt het COA onderdak aan vreemdelingen die meewerken aan hun terugkeer en aan gezinnen met minderjarige kinderen die zijn uitgeprocedeerd.

De verwachte uitgaven voor het COA zijn voor de jaren 2025 en 2026 verhoogd. Dit wordt veroorzaakt omdat er nog te weinig reguliere opvangplekken zijn waardoor duurdere noodopvang noodzakelijk is.

Tabel 11 Bekostiging COA

kostencategorie

Aandeel

Personeel

22%

Materieel en Regelingen

67%

Rente en afschrijving

3%

Gezondheidszorg

8%

Totaal

100%

Tabel 12 Prestatie-indicator Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (in maanden)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Gemiddelde opvangduur vergunninghouders na vergunningverlening

7,3

7,3

7,3

7,3

7,3

7,3

Gemiddelde verblijfsduur opvang op basis van uitstroom

11,9

11,9

11,9

11,9

11,9

11,9

Programma Doorstroomlocaties

Op dit moment is er een grote druk op de asielopvanglocaties van het COA. Een van de redenen daarvoor is dat statushouders onvoldoende uitstromen richting huisvesting in gemeenten. Als gevolg hiervan maakt het COA hoge kosten voor dure vormen van noodopvang. De versnelde uitstroom van statushouders uit de asielopvang is een deel van de oplossing om de druk op de migratieketen te verlichten. Bovendien zorgt uitstroom van statushouders naar gemeenten ervoor dat deze doelgroep een goede start kan maken in de Nederlandse samenleving door integratie en participatie.

Vrijdag 14 februari 2025 heeft de MR mandaat verstrekt voor het realiseren van 8.500 plekken in doorstroomlocaties door gemeenten. Het Rijk faciliteert dit via een bekostigingsregeling (spuk) die bestaat uit twee componenten: gemeenten ontvangen i) een normbedrag van 60 euro per statushouder per dag, en ii) een eenmalige marktconforme vergoeding voor de transformatie van panden. Gemeenten krijgen voor maximaal 3 jaar een vergoeding voor de uitvoeringskosten, of tot het einde van de looptijd van de spuk op 31 december 2028.

Financiering van doorstroomlocaties, met het normbedrag van € 60 per statushouder per dag, zijn goedkoper dan financiering van de COA-opvang. Financiering van de doorstroomlocaties gebeurt vanuit het COA-kader op de AenM begroting.

Stichting Nidos

Stichting Nidos is op grond van het Burgerlijk Wetboek aangewezen als instantie die belast is met de (tijdelijke) voogdij over alleenstaande minder­jarige vreemdelingen (AMV). In het algemeen begeleidt de voogd een AMV tot deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, is herenigd met zijn/haar ouders, of tot het moment dat een jongere terugkeert naar het land van herkomst. Voorts is Nidos ook belast met de opvang van AMV's. AMV’s die bij aankomst in Nederland 15 jaar en ouder zijn worden tijdens de asielprocedure en na een afwijzing opgevangen door het COA. Zodra een AMV een verblijfsstatus krijgt, wordt hij of zij opgevangen door Nidos. In het verlengde hiervan verzorgt Nidos ook de opvang en begeleiding voor (ex-)AMV’s tussen 18 en 21 jaar oud die nog niet voldoende in staat zijn zelfstandig in Nederland te wonen, werken en leven. Verder verzorgt Nidos ook de opvang voor een deel van de AMV’s in opvanggezinnen (OWG). Deze ziet in beginsel op kinderen die bij aankomst jonger dan 15 jaar zijn. Een andere kerntaak voor Nidos is om door middel van de maatregel van ondertoezichtstelling (OTS) de opvoedsituatie te verbeteren van minderjarige vreemdelingen die met hun ouders in Nederland zijn. 

De bijdrage aan Nidos bestaat uit begeleidingskosten (voogdij, jeugdbescherming en begeleiding) en verzorgingskosten (met name opvang). Deze bijdrage wordt op basis van jaarplannen verstrekt en is voor voogdij gerelateerd aan het aantal AMV’s onder begeleiding van Nidos en voor verzorging aan het aantal opgevangen AMV’s. Het aantal AMV’s onder begeleiding en in de opvang is afhankelijk van de in- en uitstroom van AMV’s (uitstroom bijvoorbeeld als gevolg van gezinshereniging) en het bereiken van de leeftijd van 18 jaar van de AMV’s.

Het hieronder gehanteerde normbedrag voor verzorgingskosten is afhankelijk van de verdeling over de verschillende opvang vormen (pleeggezin, woongroep of wooneenheid). Deze is geraamd op basis van de verwachte opbouw van de AMV-populatie. Afrekening vindt jaarlijks plaats op basis van de werkelijk gemaakte kosten voor opvang.

Tabel 13 Kengetal instroom en bezetting AMV’s
 

2024

2025

2026

Instroom AMV’s

4.890

4.760

4.760

Aantal pupillen onder Nidos begeleiding (gemiddeld)

10.840

11.420

11.320

Tabel 14 Kosten AMV's (bedragen * € 1)
 

2024

2025

2026

Begeleidingskosten per AMV

9.496

9.937

9.937

Verzorgingskosten per AMV

29.812

39.248

39.139

Instroomteam (organiseren initiële begeleiding en opvang)

7.623

9.724

9.724

Bijdragen medeoverheden

Om de provincies en gemeenten te ondersteunen bij hun extra taken rondom de Spreidingswet, ontvangen zij een bijdrage uit respectievelijk het provincie- en gemeentefonds. In totaal is hier € 25,1 mln. meerjarig beschikbaar. Via een decentralisatieuitkering worden deze middelen jaarlijks aan de fondsen overgemaakt.

Subsidies

Stichting Vluchtelingenwerk Nederland (VWN)

VWN zet zich op basis van de Universele verklaring voor de Rechten van de Mens in voor de bescherming en het behartigen van de belangen van en het geven van voorlichting aan vluchtelingen en asielzoekers. Er wordt jaarlijks gekeken of de subsidie die wordt verstrekt nog wel voldoet aan de eisen die hiervoor zijn gesteld. Op deze wijze houdt AenM controle op de juistheid (rechtmatigheid e.d.) van de toekenning.

Opdrachten

Programma Ketenvoorzieningen

Het budget voor keteninformatisering is bedoeld voor het beheer en de structurele doorontwikkeling van de centrale voorzieningen die digitale informatie-uitwisseling binnen de migratieketen mogelijk maken. Het gaat hierbij onder andere om de Basisvoorziening Vreemdelingenketen (BVV), SIGMA en de Terugmeldvoorziening Migratieketen (TMK).

Versterking vreemdelingenketen

Vanuit het budget voor Versterking vreemdelingenketen worden middelen ingezet voor het uitvoeren van maatregelen die de werking van de migratieketen verbeteren. De extra middelen worden onder andere ingezet voor:

Aanpak van overlastgevende asielzoekers (€ 15 mln.)

Met deze middelen wordt ingezet op het tegengaan van overlast en criminaliteit in en rond opvanglocaties. Het doel is om de veiligheid te vergroten en de leefomgeving van bewoners, personeel en omwonenden te verbeteren. Er wordt gewerkt aan een structurele en langdurige aanpak, in nauwe samenwerking met ketenpartners en lokale overheden.

Opvanglocaties voor kansarme asielaanvragen (€ 15 mln.)

Er worden specifieke opvanglocaties ingericht voor asielzoekers met een kansarme aanvraag. Deze maatregel maakt een versnelde afhandeling mogelijk en zorgt ervoor dat beschikbare opvangplekken gerichter worden ingezet. Ook wordt hiermee beoogd de instroom van kansarme asielzoekers en overdrachten op grond van de Dublinverordening te beperken.

Migratiepartnerschappen (€ 16,8 mln.)

Er wordt in het kader van de Taskforce Internationale Migratie ingezet op brede partnerschappen met derde landen, waarbij een gelijkwaardige, open en duurzame relatie wordt ontwikkeld. Hiervoor is tot en met 2028 jaarlijks 10 miljoen euro extra beschikbaar gesteld aan het ministerie van Asiel en Migratie vanuit de begroting van het ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp. Er wordt geïnvesteerd in samenwerkingsverbanden met en programma’s in herkomst- en doorreislanden. Deze partnerschappen richten zich op het terugdringen van irreguliere migratie en het bevorderen van terugkeer.

Daarnaast worden vanuit dit budget diverse kleinere opdrachten gefinancierd.

Versterking Grenstoezicht

Het budget voor Versterking grenstoezicht wordt ingezet om de uitvoerende taken op de grens te versterken, waaronder budget voor de bijdrage aan Frontex ( € 7,9 mln.). Frontex ondersteunt grensbewaking, terugkeeroperaties en operationele samenwerking binnen Europa. Hiermee wordt bijgedragen aan een goed functionerende buitengrensbewaking en versterking van de Europese migratie-infrastructuur.

Vanuit dit instrument worden ook de overheidsbijdrage aan projecten voor de implementatie van Europese verordeningen op grensdoorlaatposten gedaan, zoals de verordening Entry Exit Systeem en European Travel Information and Authorisation System.

Identificatie en Registratie vreemdelingen

Per 1 januari 2025 is de politie gestopt met het uitvoeren van de Identificatie en Registratiewerkzaamheden (I&R) ten behoeve van asielaanvragers. De hierbij behorende taken en activiteiten zijn overgedragen aan de nieuw opgerichte Dienst Identificatie en Screening Asielzoekers (DISA). Met deze overboeking worden de I&R middelen bij de politie structureel overgeheveld naar de DISA.

37.5 Terugkeer en bewaring vreemdelingen

Bijdragen aan agentschappen

DJI - Dienst Vervoer en Ondersteuning

De Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV) schakelt de Dienst Vervoer en Ondersteuning (DVenO) van DJI in voor het vervoer van vreemdelingen die geen recht op verblijf meer hebben in Nederland, bijvoorbeeld voor het vervoer naar ambassades in het kader van een terugkeertraject, evenals vervoer naar luchthavens.

Subsidies

REAN-regeling

REAN staat voor Return and Emigration Assistance from the Netherlands en betreft een programma waarmee vrijwillige terugkeer en herintegratie wordt ondersteund.

De Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) in Nederland voert op verzoek van het ministerie van AenM het REAN-programma uit. Op basis van dit programma biedt IOM praktische terugkeerondersteuning aan vreemdelingen die naar Nederland zijn gekomen met het oog op langdurig verblijf en zelfstandig uit Nederland willen vertrekken, maar niet over voldoende middelen beschikken om hun eigen vertrek te organiseren. Daarnaast wordt via het REAN-programma aan een specifieke groep vreemdelingen herintegratieondersteuning aangeboden in het land van herkomst. De IOM levert daarmee een bijdrage aan de uitvoering van het Nederlandse terugkeerbeleid.

Overige subsidies

Niet-gouvernementele organisaties in Nederland voeren op grond van de «Subsidieregeling ondersteuning zelfstandig vertrek 2023» projecten uit met als doel om onrechtmatig verblijf van vreemdelingen in Nederland te voorkomen of te beëindigen door hun zelfstandig vertrek uit Nederland te ondersteunen. De nadruk ligt op activiteiten die erop gericht zijn vertrekplichtige vreemdelingen te bewegen tot zelfstandig vertrek uit Nederland. Daarnaast beoogt de subsidieregeling gemeenschapsonderdanen die de intentie hadden om zich voor langere duur in Nederland te vestigen, die het niet gelukt is om in Nederland voldoende inkomsten te genereren om in hun eigen levensonderhoud te voorzien, die voor overlast (kunnen) zorgen en die sociaal maatschappelijke begeleiding nodig hebben bij hun terugkeer of herintegratie, te ondersteunen bij terugkeer. Daarnaast worden incidentele pilot projecten gericht op het vertrek van vreemdelingen gesubsidieerd.

Opdrachten

Vertrek Vreemdelingen

Als professionele terugkeerorganisatie voert de Dienst Terugkeer en Vertrek (DTenV) het terugkeerbeleid uit. De DTenV regisseert met behulp van casemanagement het vertrek van vreemdelingen die geen recht hebben op verblijf in Nederland. Uitgangspunt is dat de eigen verantwoordelijkheid van de vreemdeling voorop staat. Bij vertrek kan de vreemdeling ondersteuning krijgen van de Nederlandse overheid. Pas wanneer de vreemdeling niet zelfstandig vertrekt en geen hulp aanvaardt van de DTenV of een andere organisatie, gaat de DTenV over tot gedwongen vertrek. Waar dat kan worden vreemdelingen Nederland uitgezet vanuit vreemdelingenbewaring of (strafrechtelijke) detentie. Zo levert de DTenV een bijdrage aan de veiligheid, het maatschappelijk evenwicht en aan het draagvlak voor het Nederlandse toelatingsbeleid.

37.7 Nationaal Programma Oekraïense Ontheemden

Bijdrage medeoverheden

Door de Russische invasie van Oekraïne zijn miljoenen Oekraïners ontheemd geraakt. Sinds de invasie is een groot aantal ontheemden naar Nederland gekomen. Inmiddels verblijven meer dan bijna 130.000 ontheemden in Nederland. In totaal zijn er circa 96.000 plekken in gemeentelijke opvang. Het realiseren van voldoende opvanglocaties van voldoende kwaliteit is een taak van de gemeenten.

  • Gemeenten krijgen conform de Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne een vergoeding voor het realiseren en exploiteren van plekken in de gemeentelijke en de particuliere opvang voor ontheemden uit Oekraïne.

  • Provincies, veiligheidsregio’s, GGD-en en gemeenten met een rol in de coördinatie en eerste opvang van ontheemden worden bekostigd via de Bekostigingsregeling eerste opvang ontheemden Oekraine door Regionale Openbare Lichamen.

  • In 2025 wordt het budget geraamd op € 2,4 mld. en in 2026 op € 2,5 mld.

Subsidies

Bij de opvang van ontheemden uit Oekraïne wordt gebruik gemaakt van de diensten van NGO's (non-gouvernementele organisatie) die daarvoor een subsidie ontvangen. Het budget wordt in 2026 geraamd op € 13,6 mln.

Opdrachten

De belangrijkste opdrachten onder deze post zijn de Regeling Medische Zorg Ontheemden (RMO) en Knooppunt Coördinatie en Informatie Oekraïne (KCIO).

Ontheemden uit Oekraïne hebben recht op medische zorg. Dit is geregeld in de Regeling Medische Zorg Oekraïne (RMO). De geschatte kosten voor 2026 bedragen € 262 mln.

Het KCIO is verantwoordelijk voor het plaatsen van nieuwe instroom aan beschikbare capaciteit, en verzamelt daartoe informatie over capaciteit en bezetting van alle gemeenten in Nederland. De kosten worden in 2026 geraamd op € 6 mln.

Ontvangsten

De geraamde ontvangsten bestaan uit diverse kleinere ontvangsten.

3

Kamerstukken II, 2015-2016 34300, nr. 58

Licence