Base description which applies to whole site

Artikel 3. De Nationale ombudsman

1. Financiële rechtmatigheid.

De begrotingsuitvoering is rechtmatig verlopen. Dat neemt niet weg, dat spanning is geconstateerd met de doorlopen inkoopprocedures. Per saldo gaat het om € 0,158 mln. aan onrechtmatigheden. Van onrechtmatigheden zou geen sprake zijn geweest als dit specifieke inkooptraject conform planning in 2009 was afgerond. Dit heeft betrekking op de verlaagde EU aanbestedingsgrens voor diensten vanaf 2010.

2. Totstandkoming (niet financiële) beleidsinformatie

Voor de totstandkoming van de (niet financiële) beleidsinformatie wordt gebruik gemaakt van diverse systemen. De huidige systemen doen waarvoor ze zijn ingericht en volgen elke klacht. De systemen worden gebruikt voor het vergaren van informatie voor het jaarverslag, incidentele verslagen en voor maandelijkse managementrapportages.

3. Financieel- en materieel beheer (en de daarvoor bijgehouden administraties)

Het financieel beheer voldoet aan de eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid en controleerbaarheid en wordt overigens zo doelmatig mogelijk ingericht.

4. Overige aspecten

Digitalisering

In 2010 is het project rondom digitalisering van het primaire proces verder uitgewerkt. Deze plannen zijn beoordeeld door een externe partij op haalbaarheid. Vervolgens zijn de huidige processen in kaart gebracht en is gekeken naar de kansen van digitalisering voor de gebruikers. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een programma van eisen dat gebruikt gaat worden bij de aanbesteding van een documentmanagementsysteem met workflow.

Kinderombudsman

Vanaf 2010 is de Nationale ombudsman gestart met de voorbereidingen voor de komst van de Kinderombudsman. Dit heeft impact op de hele organisatie van de Nationale ombudsman. Om de Kinderombudsman onder te kunnen brengen bij de Nationale Ombudsman heeft eind 2010 uitbreiding van de huisvesting plaatsgevonden.

Caribisch Nederland

Vanaf oktober is de Nationale ombudsman bevoegd voor de tweedelijn klachtafhandeling op het terrein van de Rijksoverheid op nieuw Caribisch Nederland.

Administratieve organisatie

De administratieve organisatie (AO) en interne controle van de organisatie heeft voldoende aandacht gekregen. Zowel primaire als ondersteunende processen zijn uitgebreid onder de loep genomen en beschreven. Dit heeft in 2010 geleid tot verdere verbetering van deze processen.

Volmacht en mandaat

De huidige structuur rondom mandaten en volmacht werken conform vastgestelde besluiten. De besluiten zijn in 2010 aangepast aan de organisatiestructuur en de invulling van processen.

Inkoop

In 2010 is gestart met de uitvoering van elf EU-aanbestedingen, deels vindt afronding plaats begin 2011. Zes EU-aanbestedingen zijn door de Nationale ombudsman zelf uitgevoerd. Bij de uitvoering van de overige EU-aanbestedingen is aangehaakt bij andere onderdelen binnen de Rijksoverheid.

Betaaltermijnen

Ook in 2010 zijn de betaaltermijnen van de Nationale ombudsman goed te noemen. Wederom is 98% van de facturen binnen de betaaltermijn van 30 dagen betaald.

Licence