Base description which applies to whole site

Artikel 6. Risicobeleid

6.1 Tabel budgettaire gevolgen van beleid
Artikel 6. Risicobeleid
(x € 1 000)
 

Realisatie 2006

Realisatie 2007

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Realisatie  2010

Vastgestelde begroting 2010

Verschil 2010

Verplichtingen:

42 072

22 756

88 770

545 249

43 084

18 065

25 019

Uitgaven:

38 998

27 129

92 087

197 767

73 690

42 883

30 807

Programma:

38 998

27 129

92 087

197 767

73 690

42 883

30 807

 

Reductie van milieubelasting door afvalstoffen

21 011

18 715

75 397

185 283

0

0

0

        
 

Veilig gebruik van chemische stoffen

14 970

4 113

9 586

3 249

4 826

3 741

1 085

        
 

Bescherming tegen straling

2 537

2 737

4 251

5 978

3 594

6 055

– 2 461

        
 

Verantwoorde toepassing van ggo's

480

1 564

2 853

3 257

2 504

4 418

– 1 914

        
 

Beheersing van risico's die samenhangen met externe veiligheid

0

0

0

0

62 766

28 669

34 097

Ontvangsten:

1 347

1 950

3 718

3 011

2 451

2 283

168

Toelichting

Verplichtingen

De totale verplichtingen over 2010 vallen € 25,0 mln hoger uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is voorzien. Dit komt doordat bij 1e suppletoire begroting 2010 middelen naar voren zijn gehaald om de Saneringregeling asbestwegen 1e fase, die dit jaar is gestart, op te kunnen dragen. Hiermee zijn de voor deze sanering in latere jaren geraamde budgetten al in 2010 (en in 2011) beschikbaar gekomen. Zie de toelichting bij de slotwetmutaties.

Uitgaven

Beheersing van risico’s die samenhangen met externe veiligheid

De totale uitgaven over 2010 vallen € 34,1 mln hoger uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is voorzien. De verklaring hiervoor is grotendeels als volgt:

  • De aanpassing van de kasprognose uitvoering Saneringsregeling asbestwegen 3e fase. Bij 1e suppletoire begroting 2010 is vanuit de begrotingsjaren 2013 en 2014 kasbudget verschoven naar resp. € 35,0 mln in 2010 en € 30,0 mln naar 2011. De uitvoering ligt hiermee op schema. De planning is erop gericht om de sanering medio 2012 afgerond te hebben.

  • In verband met een juiste artikelbelasting is bij 2e suppletoire begroting 2010 naar het instrument «Bescherming tegen straling» € 4,4 mln overgeheveld. Overheveling was noodzakelijk omdat deze middelen bestemd zijn voor de extra inzet ten behoeve van vergunningverlening kernenergiecentrales.

6.2 Incidentele subsidies

Onderstaand volgen de incidentele subsidies die in 2010 zijn verleend en die nog niet in de 1e of 2e suppletoire begroting 2010 zijn verantwoord (vermelding voor de wettelijke grondslag):

  • Aan het Platform gassingen van containers, dat een initiatief is van een werkgroep van VNO/NCW, is een startsubsidie van € 200 000,- verstrekt. De oprichting van het Platform is een reactie op de intensieve controles van containers in het kader van de actie Tegengas (de uitvoering van de motie Poppe/Beelhouwer);

  • Voor het beheer van het Register risicovolle gevaarlijke stoffen (RRGS) is aan het IPO een subsidie van € 280 334,- verstrekt. Het RRGS is één van de belangrijkste databases voor deze risicokaarten. Het vergaren van gegevens m.b.t. inrichtingen en transportsituaties waarbij gevaarlijke stoffen in het geding zijn, met het doel (een groot deel van) deze gegevens te presenteren in de vorm van zogenaamde provinciale risicokaarten, is een verplichting die de overheid op zich genomen heeft naar aanleiding van de vuurwerkramp in Enschede en de brand in Volendam;

  • Aan de Stichting Consument en Veiligheid is voor de Vuurwerkcampagne 2010/2011 een subsidie van € 175 000,- verstrekt. De letselcijfers als gevolg van het afsteken van vuurwerk tijdens de jaarwisseling staan ieder jaar in de belangstelling van de Tweede Kamer en de media. Een bewustwordingscampagne over de gevaren van/bij het afsteken van vuurwerk draagt bij aan het binnen de perken houden van het aantal letsels rond de jaarwisseling. De campagne wordt bedacht en uitgewerkt door de Stichting Consument en Veiligheid.

6.3 Overzicht afgeronde onderzoeken

Type

Onderwerp

Algemeen Doel of Operationeel Doel

Start

Afgerond

Vindplaats

Overig evaluatieonderzoek

Tussentijdse evaluatie Nationale Aanpak Milieu & Gezondheid

OD 6.2.1

2010

2010

1

1

In 2010 is een beknopte tussentijdse evaluatie van de nationale Aanpak Milieu & Gezondheid gestart. De resultaten inclusief aanpak voor de komende jaren worden verwerkt in een brief aan de Tweede Kamer. Deze brief zal in het 2e kwartaal van 2011 aan de Tweede Kamer worden aangeboden.

6.4 Slotwet
(Bedragen x € 1 000)

Artikel 6. Risicobeleid

Verplichtingen

Uitgaven

Ontvangsten

Stand 2e suppletoire begroting 2010

48 063

72 719

2 465

Mutaties Slotwet 2010

– 4 979

971

– 14

Stand Slotwet 2010 (realisatie)

43 084

73 690

2 451

Toelichting

Verplichtingen

Op dit artikel is na de 2e suppletoire begroting 2010 een aantal budgettaire mutaties verwerkt:

  • 1. een budgetoverheveling van € 0,5 mln naar het artikel 91 «Algemeen» in verband met de opdracht aan het AgentschapNL 2011;

  • 2. een budgetoverheveling naar het artikel 91 «Algemeen» van € 1,6 en € 0,9 mln voor respectievelijk RIVM-COGEM 2011 en voor het Meerjaren Activiteiten Programma RIVM 2011–2014;

  • 3. een budgetoverheveling van € 1,2 mln naar het artikel 9 «Handhaving en Toezicht» in verband met het GRS-contract;

  • 4. diverse kleinere budgetoverhevelingen, per saldo is het verplichtingenbudget met € 0,2 mln verminderd.

Met deze budgettaire mutaties is feitelijk sprake van een onderuitputting van € 0,6 mln. De verklaring hiervan is met name:

  • het beperken van verplichtingen op het gebied van gezondheid (€ 1,3 mln);

  • vertragingen in het opstarten van de activiteiten in het kader van de vergunningverlening kernenergiecentrales (€ 2,6 mln).

Hiertegenover staat dat in 2010 schadevergoedingen externe veiligheid (Drechtsteden) zijn toegekend die niet gebudgetteerd zijn (€ 2,8 mln).

Licence