Base description which applies to whole site

BELEIDSARTIKEL 41 VOLKSGEZONDHEID

41.1 Algemene doelstelling

Een goede volksgezondheid, waarbij mensen gezond leven en zo min mogelijk bloot staan aan bedreigingen van hun gezondheid.

41.2 Budgettaire gevolgen van beleid

Bedragen x € 1 000

Realisatie 2006

Realisatie 2007

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Vastgestelde begroting 2010

Verschil 2010

Verplichtingen

707 745

573 841

705 758

1 063 588

705 853

667 450

38 403

        

Uitgaven

539 855

557 412

601 294

800 736

800 469

679 697

120 772

        

Programma-uitgaven

531 699

548 613

592 603

791 604

791 172

670 800

120 372

1. Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl

29 094

29 530

39 911

39 303

35 216

44 535

– 9 319

waarvan bijdragen aan specifieke uitkeringen

9 042

6 485

10 883

16 788

16 841

16 063

778

waarvan bijdragen aan baten-lastendiensten

0

125

282

4 910

3 140

7 751

– 4 611

2. Voorkomen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten

84 745

79 312

80 324

80 341

80 418

84 621

– 4 203

waarvan bijdragen aan baten-lastendiensten

74 721

75 288

76 597

77 346

78 089

80 704

– 2 615

3. Voorkomen gezondheidsschade door ongevallen

0

5 363

4 971

5 521

5 474

5 497

– 23

4. Bescherming tegen infectie- en chronische ziekten

271 313

270 944

290 412

488 648

445 668

338 006

107 662

waarvan bijdragen aan baten-lastendiensten:

244 095

237 679

258 243

438 713

393 738

289 141

104 597

RIVM: Opdrachtverlening centra

45 636

51 304

70 416

76 559

77 331

43 931

33 400

RIVM: Uitvoeringskosten subsidieregeling Publieke gezondheid

129 666

131 774

130 797

201 770

146 980

184 353

– 37 373

RIVM: Uitvoering subsidieregeling

VWS subsidies

7 334

9 608

10 885

8 925

9 575

8 138

1 437

Nederlands Vaccin Instituut (NVI)

61 459

44 993

46 145

151 459

159 446

52 719

106 727

Overige baten-lastendiensten

0

0

0

0

406

0

406

waarvan specifieke uitkeringen

11 765

21 099

17 521

20 899

21 767

20 956

811

waarvan bijdragen aan zbo’s

0

0

0

0

0

150

– 150

5. Doelmatig systeem van openbare gezondheidszorgvoorzieningen

133 794

150 359

162 526

162 355

208 969

182 809

26 160

waarvan bijdragen aan baten-lastendiensten

13 385

15 888

22 977

18 740

19 798

14 515

5 283

waarvan bijdragen aan zbo's

92 874

123 101

114 671

106 924

153 204

137 878

15 326

6. Ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg

12 753

13 105

14 459

15 436

15 427

15 332

95

waarvan bijdragen aan baten-lastendiensten

0

0

0

1 758

1 951

1 518

433

waarvan bijdragen aan zbo's

10 672

11 018

11 433

12 165

12 104

11 958

146

        

Apparaatsuitgaven

8 156

8 799

8 691

9 132

9 297

8 897

400

        

Ontvangsten

13 625

9 461

14 200

12 933

17 234

21 653

4 419

41.3 Financiële toelichting

In deze paragraaf worden per operationele doelstelling en voor de apparaatsuitgaven en de ontvangsten de belangrijkste verschillen tussen begroting en realisatie verklaard. Daarbij is aangegeven of deze verschillen al bij 1e en 2e suppletoire begroting (TK 32 395 XVI, nr. 1 t/m 2 en 32 565 XVI, nr. 1 t/m 2) voorgelegd waren, dan wel dat ze in de slotwetmutaties zijn begrepen.

Programma-uitgaven

De algemene doelstelling van dit beleidsartikel is vertaald in zes operationele doelstellingen:

  • 1. Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl;

  • 2. Het voorkomen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten;

  • 3. Het voorkomen van gezondheidsschade door ongevallen;

  • 4. De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten;

  • 5. Er is een doelmatig systeem van openbare gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid;

  • 6. Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het wetenschappelijk onderzoek.

1. Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

44 535

Mutaties 1e suppletoire begroting:

 

1. Overboeking van artikel 41 OD 1 en OD 2 naar artikel 41 OD 4 (€ 2,0 miljoen) en OD 5 (€ 0,4 miljoen) voor het Centrum Gezond Leven bij het RIVM respectievelijk opdrachten aan het RIVM (subgroepen in voedselconsumptiepeiling, advisering chemische voedselveiligheid).

– 2 394

2. Overboeking van artikel 41 OD 1 naar artikel 41 OD 5 in verband met de ZonMw programma’s Gezonde Voeding, Gezonde Slagkracht en Leefstijlcampagne Tabak.

– 2 342

3. Overboeking naar het Gemeentefonds. Het betreft de bijdrage van VWS in de kosten van de verlenging van de pilot Toezicht Drank- en Horecawet om de controle op de naleving van de bepalingen van de wet te versterken. Aan deze pilot doen vijftien (regio’s van) gemeenten mee.

– 1 087

4. Overige mutaties

– 825

Stand 1e suppletoire begroting

37 887

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Als gevolg van het controversieel verklaren van de wijziging van de Drank- en Horecawet zijn middelen niet tot besteding gekomen. Daarnaast is besloten de gemeente Nijmegen niet tegemoet te komen in de kosten voor de inrichting van heroïne behandelplaatsen.

– 1 084

2. Overige mutaties

268

Stand 2e suppletoire begroting

37 071

Slotwetmutaties:

 

1. Lagere uitgaven, voornamelijk omdat in afwachting en als uitvloeisel van het regeerakkoord gereserveerde middelen voor toezicht rookvrije horeca, onderzoek naar ventilatie van rookruimten, een televisiespot alcoholmatiging en een campagne over voeding en bewegen niet volledig zijn besteed.

– 1 855

Stand realisatie 2010

35 216

2. Het voorkomen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

84 621

Mutaties 1e suppletoire begroting:

 

1. Overige mutaties

– 785

Stand 1e suppletoire begroting

83 836

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Actualisatie van beleidsvoornemens op het terrein van voedsel- en productveiligheid ter invulling van de taakstellende onderuitputting op de VWS-begroting.

– 2 500

2. Overige mutaties

– 477

Stand 2e suppletoire begroting

80 859

Slotwetmutaties:

 

1. Overige mutaties

– 441

Stand realisatie 2010

80 418

3. Het voorkomen van gezondheidsschade door ongevallen

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

5 497

Mutaties 1e suppletoire begroting:

 

1. Overige mutaties

– 44

Stand 1e suppletoire begroting

5 453

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Overige mutaties

67

Stand 2e suppletoire begroting

5 520

Slotwetmutaties:

 

1. Overige mutaties

– 46

Stand realisatie 2010

5 474

4. De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

338 006

Mutaties 1e suppletoire begroting:

 

1. FES-mutatie inzake Respiratoir Syncytieel Virus (RSV)-vaccin. Gedurende het onderzoek is het inzicht ontstaan dat het klinische programma complexer zal zijn en langer zal duren dan aanvankelijk gedacht. Dat heeft onder meer met de toenemende veiligheidseisen te maken. Gevolg is dat de geplande uitgaven naar achteren worden verschoven

– 11 504

2. Een deel van de voor 2009 geplande vaccinleveringen H1N1 is vertraagd. Deze leveringen worden dus pas in 2010 betaald. Het budget dient daarom mee te schuiven; voorliggende kasschuif geeft daaraan invulling.

72 412

3. Het gaat hier om voor 2010 geplande betalingen voor vaccinleveringen H1N1.

86 000

4. Vaccinatiecampagne GGD’en. Het betreft de kosten die door de GGD’en zijn gemaakt voor de vaccinaties H1N1. Deze kosten houden onder meer verband met de huur van locaties en de inzet van personeel.

8 530

5. Overboeking van artikel 41 OD 1 en OD 2 naar artikel 41 OD 4 (€ 2,0 miljoen) en OD 5 (€ 0,4 miljoen) voor het Centrum Gezond Leven bij het RIVM respectievelijk opdrachten aan het RIVM (subgroepen in voedselconsumptiepeiling, advisering chemische voedselveiligheid).

2 014

6. Als gevolg van de grieppandemie is de reguliere HPV-campagne doorgeschoven naar 2010. Voorliggende post betreft hoofdzakelijk de toedieningskosten. Voor alle andere kostenposten is reeds in 2010 voorzien.

983

7. Overige mutaties

1 127

Stand 1e suppletoire begroting

497 568

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Als gevolg van een overeenkomst met GlaxoSmithKline (GSK) over het niet afnemen van een restant deel van de vaccins tegen Nieuwe Influenza A (H1N1) komt een bedrag van € 21 miljoen niet tot besteding.

– 21 000

2. Overboeking van het Budget Kader Zorg (BKZ). De middelen voor de aanschaf van HPV-Vaccins zijn op het BKZ gereserveerd. De feitelijke betaling loopt echter via de begroting. Met behulp van voorliggende ijklijnmutatie wordt de betaling mogelijk gemaakt.

6 000

3. De compensatie voor de transitiekosten van het Nederlands Vaccin Instituut (NVI) liep normaliter via de opdrachtgever. Inhoudelijk gezien ligt het meer voor de hand om deze boeking via de eigenaar te laten lopen. Vandaar dat er een overboeking van artikel 41 OD 4 naar artikel 98 (Strategisch onderzoek NVI) plaatsvindt.

– 8 000

4. Betreft een overboeking naar het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie (EL&I). Bedrijven ontvangen compensatie voor het fokverbod dat aan hen in het kader van Q-koorts is opgelegd. De ministeries van EL&I en VWS dragen gezamenlijk bij aan deze compensatie. Hiermee is naar huidige inzichten een totaalbedrag van € 5 miljoen gemoeid. Omdat de feitelijke kosten onder meer afhankelijk zijn van bezwaar- en beroepprocedures kan de omvang nog wijzigen.

– 2 500

5. De Gezondheidsraad heeft geadviseerd een humaan vaccin tegen Q-koorts beschikbaar te stellen. Om voorbereid te zijn op aanloopkosten wordt een voorziening getroffen.

1 000

6. De voorliggende onderuitputting is grotendeels toe te schrijven aan vrijval van middelen op de volgende onderwerpen: Nederlands Vaccin Instituut (– € 14,9 miljoen) en antivirale middelen (– € 3,9 miljoen). Het restant omvat een breed scala aan diverse kleine posten.

– 25 885

7. Overige mutaties

– 357

Stand 2e suppletoire begroting

446 826

Slotwetmutaties:

 

1. Als gevolg van een vertraging in het project Respiratoir Syncytieel Virus (RSV)-vaccin (FES-mutatie) zijn de verrichte uitgaven over 2010 lager uitgevallen.

– 1 344

2. Overige mutaties

186

Stand realisatie 2010

445 668

5. Er is een doelmatig systeem van openbare gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

182 809

Mutaties 1e suppletoire begroting:

 

1. Overboeking van artikel 43 OD 3 voor de uitvoering door ZonMw van het programma «Zichtbare schakel: de wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt». Het programma is opgezet naar aanleiding van de motie Hamer c.s. (TK 31 700 XVI, nr. 15 ) en is onder meer gericht op de inzet van extra wijkverpleegkundigen op wijkniveau.

8 257

2. Overboeking van het programmaministerie voor Jeugd en Gezin naar het ministerie van VWS in verband met projecten vrijwilligerswerk. De motie Slob (TK 31 700 XVI, nr. 17) heeft hiervoor middelen vrijgemaakt op de begroting van Jeugd en Gezin. Uitvoering van deze projecten vindt plaats door ZonMw. In totaal is hiervoor in 2010 € 6,0 miljoen beschikbaar gesteld.

6 000

3. Overboeking van artikel 43 OD 3 voor de uitvoering van het programma «Zorg voor Beter» door ZonMw.

3 933

4. Overboeking van artikel 41 OD 1 in verband met de ZonMw programma’s Gezonde Voeding, Gezonde Slagkracht en Leefstijlcampagne Tabak.

2 342

5. Overboeking van artikel 42 OD 2 in verband met het door ZonMw uitgevoerde innovatieprogramma Revalidatie. Dit programma komt voort uit de door de Leden Koser Kaya en Van der Veen ingediende amendement bij de begrotingsbehandeling 2009 (TK 31 700 XVI, nr. 98). Door middel van dit tijdelijke innovatieprogramma Revalidatie wordt jaarlijks € 2 miljoen ingezet om innovatie in de revalidatiegeneeskunde mogelijk te maken en te bevorderen.

2 000

6. Overboeking van artikel 42 OD 2 voor de uitvoering door ZonMw van het programma «Participatie en Gezondheid».

1 911

7. Overboeking van artikel 41 OD 1 en OD 2 naar artikel 41 OD 4 (€ 2,0 miljoen) en OD 5 (€ 0,4 miljoen) voor het Centrum Gezond Leven bij het RIVM respectievelijk opdrachten aan het RIVM (subgroepen in voedselconsumptiepeiling, advisering chemische voedselveiligheid).

414

8. Overige mutaties

1 938

Stand 1e suppletoire begroting

209 604

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Het betreft hier de overheveling van middelen van artikel 42 OD 3 in verband met de implementatie van ICD-10 (een uniform classificatiesysteem voor ziekenhuizen) door het RIVM.

1 024

2. De bevoorschotting van de programma’s van ZonMw vindt plaats op basis van reële liquiditeitsprognoses. Deze prognoses zijn lager dan voor 2010 was geraamd.

– 1 500

3. Afgelopen voorjaar zijn extra middelen uitgetrokken naar aanleiding van de bevindingen van de stuurgroep Zwangerschap en geboorte. Een deel van de daarin opgenomen voornemens is dit jaar niet tot besteding gekomen.

– 1 050

4. Overige mutaties

1 042

Stand 2e suppletoire begroting

209 120

Slotwetmutaties:

 

1. Overige mutaties

– 151

Stand realisatie 2010

208 969

6. Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het wetenschappelijk onderzoek

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

15 332

Mutaties 1e suppletoire begroting:

 

1. De werkdruk binnen de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO) en de Regionale Toetsingscommissies (RTE) is de afgelopen jaren fors toegenomen. Uitbreiding is nodig om wettelijke taken en toegenomen meldingen te beoordelen.

1 045

Stand 1e suppletoire begroting

16 377

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Een deel van de middelen die bestemd waren voor de personele uitbreiding bij de CCMO is dit jaar niet besteding gekomen.

– 400

2. Overige mutaties

– 133

Stand 2e suppletoire begroting

15 844

Slotwetmutaties:

 

1. Overige mutaties

– 417

Stand realisatie 2010

15 427

Apparaatsuitgaven

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

8 897

Mutaties 1e suppletoire begroting:

 

1. Als gevolg van de toenemende werkdruk op de beleidsterreinen van ethiek en infectieziektebestrijding is de formatie van de desbetreffende afdelingen uitgebreid.

664

2. Overige mutaties

357

Stand 1e suppletoire begroting

9 918

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Betreft verschillende posten op het gebied van personele en materiële uitgaven.

– 346

Stand 2e suppletoire begroting

9 572

Slotwetmutaties:

 

1. Betreft verschillende posten op het gebied van personele en materiële uitgaven.

– 275

Stand realisatie 2010

9 297

Ontvangsten

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

21 653

Mutaties 1e suppletoire begroting:

 

1. FES-mutatie inzake Respiratoir Syncytieel Virus (RSV)-vaccin. Gedurende het onderzoek is het inzicht ontstaan dat het klinische programma complexer zal zijn en langer zal duren dan aanvankelijk gedacht. Dat heeft onder meer met de toenemende veiligheidseisen te maken. Gevolg is dat de geplande uitgaven en ontvangsten uit het FES naar achteren worden verschoven.

– 11 504

2. Ontvangsten als gevolg van de verkoop aan diverse landen van kleine vaccinhoeveelheden H1N1.

2 200

3. Overige mutaties

1 341

Stand 1e suppletoire begroting

13 690

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Diverse ontvangstenmeevallers artikel 41.

4 142

Stand 2e suppletoire begroting

17 832

Slotwetmutaties:

 

1. Als gevolg van een vertraging in het project Respiratoir Syncytieel Virus (RSV)-vaccin (FES-mutatie) zijn de verrichte uitgaven over 2010 lager uitgevallen.

– 1 344

2. Lagere ontvangsten bestuurlijke boetes als gevolg van enerzijds een te hoge raming en anderzijds wegens wijzigingen in de uitoefening van het toezicht. Het nieuwe interventiebeleid van de nVWA is gebaseerd op een risicogerichte aanpak en de zogenaamde «compliance assistance».

– 3 660

3. Bijdrage van het Agentschap NL voor het project Digitalisering Borstkankerscreening (DIGIBOB).

1 484

4. Hogere ontvangsten dan geraamd bij de programmatische preventieprogramma’s als gevolg van in het verleden te hoog verstrekte (subsidie)voorschotten.

2 844

4. Overige mutaties

78

Stand realisatie 2010

17 234

41.4 Slotwetmutaties

De slotwetmutaties zijn uitgesplitst naar operationele doelstelling, apparaatsuitgaven en ontvangsten toegelicht in paragraaf 41.3 Financiële toelichting.

Uitgaven (bedragen x € 1 000)

Stand 2e suppletoire begroting

804 812

Slotwetmutaties

– 4 343

Stand realisatie 2010

800 469

Ontvangsten (bedragen x € 1 000)

Stand 2e suppletoire begroting

17 832

Slotwetmutaties

– 598

Stand realisatie 2010

17 234

41.5 Overzicht uitgevoerde evaluatieonderzoeken

Onderzoek

Onderwerp

AD of OD

Start

Afgerond

Vindplaats

Beleidsdoorlichting

    
      

Effectenonderzoek ex post

Effectmetingen van interventies met betrekking tot (convenant) overgewicht

41.1

2006

2010

TK 31 899, nr. 15

      

Overig evaluatieonderzoek

Regeling aanvullende seksualiteitshulpverlening

41.4

2010

2010

Zie toelichting

 

Proefimplementatie chlamydia screening

41.4

2010

2010

Zie toelichting

 

Evaluatie over de aanpak van Q-koorts (Commissie Van Dijk)

41.4

2010

2010

www.qkoortsinnederland.nl

 

Evaluatie aanpak Nieuwe Influenza A (H1N1)

41.4

2010

2011

 

Evaluatie ZonMw

41.5

2010

2010

TK 30 850, nr. 39

 

Evaluatie Embryowet

41.6

2010

2013

 
 

Evaluatie Euthanasiewet

41.6

2010

2012

 
 

Evaluatie Wet Medisch-wetenschappelijk Onderzoek met mensen

41.6

2010

2012

 
 

Evaluatie MDFT in verband met cannabisverslaving

41.1

2006

2011

In oktober 2010 is uitstel verleend tot medio 2011.

 

Monitoren van alcoholbeleid

41.1

2009

Medio 2010

Ministerie van VWS

Toelichting

Regeling aanvullende seksualiteitshulpverlening

In 2010 heeft VWS van het RIVM/Centrum Infectieziektebestrijding een advies naar aanleiding van de evaluatie van de Regeling Aanvullende seksualiteitshulpverlening ontvangen. De evaluatie zal worden betrokken bij de integratie van deze regeling met de Regeling Aanvullende curatieve soa-bestrijding, zoals aangekondigd in de beleidsbrief seksuele gezondheid (TK 32 239, nr. 1).

Proefimplementatie chlamydia screening

VWS heeft in 2010 de proefimplementatie chlamydia screening met één jaar verlengd in afwachting van de uitkomst van evaluatieonderzoek door het RIVM/Centrum Infectieziektebestrijding. Eind 2010 werd deze evaluatie aan VWS aangeboden. Op basis hiervan zal de minister in 2011 een standpunt innemen over eventuele vervolgstappen, met name omtrent het al dan niet voortzetten van de screening.

Licence