Base description which applies to whole site

Beleidsartikel 41 Volksgezondheid

41.1 Algemene doelstelling

Een goede volksgezondheid, waarbij mensen gezond leven en zo min mogelijk bloot staan aan bedreigingen van hun gezondheid.

41.2 Budgettaire gevolgen van beleid begrotingsuitgaven (bedragen x € 1 000)
  

Stand ontwerp begroting

Mutaties via NvW en amendementen

Mutaties 1e suppletore wet

Stand 1e suppletore begroting

Mutaties 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

  

1

2

3

4=1+2+3

    

Verplichtingen

667 450

0

176 514

843 964

32 199

22 891

22 096

10 935

          

Uitgaven

679 697

0

180 946

860 643

33 211

24 070

22 445

10 935

          

Programma-uitgaven

670 800

0

179 925

850 725

32 190

23 124

21 499

9 989

1.

Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl.

44 535

0

– 6 648

37 887

– 4 303

– 3 647

– 2 513

– 1 664

2.

Het voorkomen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten.

84 621

0

– 785

83 836

– 75

0

0

0

3.

Het voorkomen van gezondheidsschade door ongevallen.

5 497

0

– 44

5 453

– 58

– 58

– 58

0

4.

De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten.

338 006

0

159 562

497 568

10 990

11 379

8 009

8 188

5.

Er is een doelmatig systeem van openbare gezondheidszorg-voorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid.

182 809

0

26 795

209 604

24 591

14 405

15 016

2 420

6.

Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek.

15 332

0

1 045

16 377

1 045

1 045

1 045

1 045

          

Apparaatsuitgaven

8 897

0

1 021

9 918

1 021

946

946

946

          

Ontvangsten

21 653

0

– 7 963

13 690

4 109

9 315

6 995

7 174

41.3 Operationele doestellingen

Er zijn zes operationele doelstellingen op dit beleidsartikel:

  • 1. Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl;

  • 2. Het voorkómen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten;

  • 3. Het voorkómen van gezondheidsschade door ongevallen;

  • 4. De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten;

  • 5. Er is een doelmatig systeem van openbare gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid;

  • 6. Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek.

41.3.1 Meer mensen kiezen voor een gezonde leefstijl

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

44 535

Mutaties 1e suppletore begroting:

 

1.

Overboeking van artikel 41 OD 1 en OD 2 naar artikel 41 OD 4 (€ 2,0 miljoen) en OD 5 (€ 0,4 miljoen) voor het Centrum Gezond Leven bij het RIVM respectievelijk opdrachten aan het RIVM (subgroepen in voedselconsumptiepeiling, advisering chemische voedselveiligheid).

– 2 394

2.

Overboeking van artikel 41 OD 1 naar artikel 41 OD 5 in verband met de ZonMw programma’s Gezonde Voeding, Gezonde Slagkracht en Leefstijlcampagne Tabak.

– 2 342

3.

Overboeking naar het Gemeentefonds. Het betreft de bijdrage van VWS in de kosten van de verlenging van de pilot Toezicht Drank- en Horecawet om de controle op de naleving van de bepalingen van de wet te versterken. Aan deze pilot doen vijftien (regio’s van) gemeenten mee.

– 1 087

4.

Overige mutaties

– 825

Stand 1e suppletore begroting

37 887

41.3.2 Het voorkomen van gezondheidsschade door onveilig voedsel en onveilige producten

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

84 621

Mutaties 1e suppletore begroting:

 

1.

Overige mutaties

– 785

Stand 1e suppletore begroting

83 836

41.3.3 Het voorkomen van gezondheidsschade door ongevallen

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

5 497

Mutaties 1e suppletore begroting:

 

1. Overige mutaties

– 44

Stand 1e suppletore begroting

5 453

41.3.4 De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

338 006

Mutaties 1e suppletore begroting:

 

1.

FES-mutatie inzake Respiratoir Syncytieel Virus (RSV)-vaccin. Gedurende het onderzoek is het inzicht ontstaan dat het klinische programma complexer zal zijn en langer zal duren dan aanvankelijk gedacht. Dat heeft onder meer met de toenemende veiligheidseisen te maken. Gevolg is dat de geplande uitgaven naar achteren worden verschoven

– 11 504

2.

Een deel van de voor 2009 geplande vaccinleveringen H1N1 is vertraagd. Deze leveringen worden dus pas in 2010 betaald. Het budget dient daarom mee te schuiven; voorliggende kasschuif geeft daaraan invulling.

72 412

3.

Het gaat hier om voor 2010 geplande betalingen voor vaccinleveringen H1N1.

86 000

4.

Vaccinatiecampagne GGD’en. Het betreft de kosten die door de GGD’en zijn gemaakt voor de vaccinaties H1N1. Deze kosten houden onder meer verband met de huur van locaties en de inzet van personeel.

8 530

5.

Overboeking van artikel 41 OD 1 en OD 2 naar artikel 41 OD 4 (€ 2,0 miljoen) en OD 5 (€ 0,4 miljoen) voor het Centrum Gezond Leven bij het RIVM respectievelijk opdrachten aan het RIVM (subgroepen in voedselconsumptiepeiling, advisering chemische voedselveiligheid).

2 014

6.

Als gevolg van de grieppandemie is de reguliere HPV-campagne doorgeschoven naar 2010. Voorliggende post betreft hoofdzakelijk de toedieningskosten. Voor alle andere kostenposten is reeds in 2010 voorzien.

983

7.

Overige mutaties

1 127

Stand 1e suppletore begroting

497 568

41.3.5 Er is een doelmatig systeem van openbare gezondheidszorgvoorzieningen dat bijdraagt aan een betere volksgezondheid

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

182 809

Mutaties 1e suppletore begroting:

 

1.

Overboeking van artikel 43 OD 3 naar artikel 41 OD 5 voor de uitvoering door ZonMw van het programma «Zichtbare schakel: de wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt». Het programma is opgezet naar aanleiding van de motie Hamer c.s. (TK 2008–2009, 31 700 XVI nr. 15) en is onder meer gericht op de inzet van extra wijkverpleegkundigen op wijkniveau.

8 257

2.

Overboeking van het programmaministerie voor Jeugd en Gezin naar het ministerie van VWS in verband met projecten vrijwilligerswerk. De motie Slob (TK 2008–2009, 31 700 XVI nr. 17) heeft hiervoor middelen vrijgemaakt op de begroting van Jeugd en Gezin. Uitvoering van deze projecten vindt plaats door ZonMw. In totaal is hiervoor in 2010 € 6,0 miljoen beschikbaar gesteld.

6 000

3.

Overboeking van artikel 43 OD 3 naar artikel 41 OD 5 voor de uitvoering van het programma «Zorg voor Beter» door ZonMw.

3 933

4.

Overboeking van artikel 41 OD 1 naar artikel 41 OD 5 in verband met de ZonMw programma’s Gezonde Voeding, Gezonde Slagkracht en Leefstijlcampagne Tabak.

2 342

5.

Overboeking van artikel 42 OD 2 in verband met het door ZonMw uitgevoerde innovatieprogramma Revalidatie. Dit programma komt voort uit de door de Leden Koser Kaya en Van der Veen ingediende amendement bij de begrotingsbehandeling 2009 (TK 2008–2009, 31 700 XVI nr. 98). Door middel van dit tijdelijke innovatieprogramma Revalidatie wordt jaarlijks € 2 miljoen ingezet om innovatie in de revalidatiegeneeskunde mogelijk te maken en te bevorderen.

2 000

6.

Overboeking van artikel 42 OD 2 voor de uitvoering door ZonMw van het programma «Participatie en Gezondheid».

1 911

7.

Overboeking van artikel 41 OD 1 en OD 2 naar artikel 41 OD 4 (€ 2,0 miljoen) en OD 5 (€ 0,4 miljoen) voor het Centrum Gezond Leven bij het RIVM respectievelijk opdrachten aan het RIVM (subgroepen in voedselconsumptiepeiling, advisering chemische voedselveiligheid).

414

8.

Overige mutaties

1 938

Stand 1e suppletore begroting

209 604

41.3.6 Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

15 332

Mutaties 1e suppletore begroting:

 

1.

De werkdruk binnen de Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO) en de Regionale Toetsingscommissies (RTE) is de afgelopen jaren fors toegenomen. Uitbreiding is nodig om wettelijke taken en toegenomen meldingen te beoordelen.

1 045

Stand 1e suppletore begroting

16 377

41.4 Apparaatsuitgaven

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

8 897

Mutaties 1e suppletore begroting:

 

1.

Als gevolg van de toenemende werkdruk op de beleidsterreinen van ethiek en infectieziektebestrijding is de formatie van de desbetreffende afdelingen uitgebreid.

664

2.

Overige mutaties

357

Stand 1e suppletore begroting

9 918

41.5 Ontvangsten

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

21 653

Mutaties 1e suppletore begroting:

 

1.

FES-mutatie inzake Respiratoir Syncytieel Virus (RSV)-vaccin. Gedurende het onderzoek is het inzicht ontstaan dat het klinische programma complexer zal zijn en langer zal duren dan aanvankelijk gedacht. Dat heeft onder meer met de toenemende veiligheidseisen te maken. Gevolg is dat de geplande uitgaven en ontvangsten uit het FES naar achteren worden verschoven.

– 11 504

2.

Ontvangsten als gevolg van de verkoop aan diverse landen van kleine vaccinhoeveelheden H1N1.

2 200

3.

Overige mutaties

1 341

Stand 1e suppletore begroting

13 690

Licence