Base description which applies to whole site

Beleidsartikel 2 Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur

Beleidsartikel 2 Grotere veiligheid en stabiliteit, effectieve humanitaire hulpverlening en goed bestuur (x EUR 1 000)
   

Realisatie 2007

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Realisatie 2011

Vastgestelde begroting 2011 incl. ISB

Verschil 2011

Verplichtingen:

1 156 510

1 009 797

835 015

762 397

594 705

662 025

– 67 320

                 

Uitgaven:

             
                 

Programma-uitgaven totaal

915 165

1 032 340

901 474

854 810

784 273

764 166

20 107

                 

2.1

Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid

14 174

12 177

16 355

12 187

12 630

17 543

– 4 913

                 

2.2

Bestrijding internationaal terrorisme

0

0

0

500

500

500

0

                 

2.3

Non-proliferatie en ontwapening

8 480

9 164

9 350

9 575

13 855

9 553

4 302

                 

2.4

Conventionele wapenbeheersing

0

0

0

0

0

0

0

                 

2.5

Regionale stabiliteit en crisisbeheersing

396 083

435 035

363 042

379 585

354 262

350 668

3 594

                 

2.6

Humanitaire hulpverlening

328 135

383 080

293 936

266 312

265 255

252 267

12 988

                 

2.7

Goed bestuur

161 359

181 032

201 182

170 560

137 771

133 635

4 136

                 

2.8

Het bevorderen van energievoorzieningszekerheid

0

0

0

0

0

0

0

                 

2.9

Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie

6 934

11 852

17 609

16 091

     
                 

Ontvangsten

1 952

1 262

1 211

1 084

1 347

1 149

198

                 

2.10

Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid

298

165

149

162

0

149

– 149

                 

2.70

Humanitaire hulpverlening

1 654

1 097

1 062

922

1 347

1 000

347

Verplichtingen

De verlaging van de verplichtingen op dit artikel is een saldo. Er is een verhoging van EUR 18 miljoen vanwege de hogere verplichte uitgaven aan VN-crisisbeheersingsoperaties. Anderzijds is er een verlaging met EUR 37 miljoen omdat er minder is verplicht op het gebied van wederopbouw, zie toelichting uitgaven artikel 2.5. Voor noodhulp zijn voor EUR 23 miljoen minder verplichtingen aangegaan vanwege doorlopende verplichtingen uit eerdere jaren.Daarnaast vielen de verplichtingen op de landenprogramma’s goed bestuur lager uit dan geraamd.

Uitgaven

Artikel 2.1

De verlaging van dit artikel wordt hoofdzakelijk verklaard doordat de nieuwbouw van het NAVO-hoofdkwartier in Brussel enerzijds is vertraagd, en anderzijds goedkoper is geworden.

Artikel 2.3

De uitgaven zijn gestegen, met name omdat de contributie 2012 aan het Comprehensive Nuclear Test Ban Treaty Organization en de Organization for the Prohibition of Chemical Weapons al in 2011 is betaald in plaats van in 2012.

Artikel 2.5

De verhoging op dit artikel is een saldo. Enerzijds is er een verhoging vanwege de bijdrage aan de Kunduz trainingsmissie, hogere verplichte uitgaven aan VN-crisisbeheersingsoperaties en hogere uitgaven op vredesopbouw dan geraamd. Anderzijds is er een verlaging op wederopbouw centraal. Die wordt onder meer veroorzaakt doordat geplande activiteiten niet zijn doorgegaan, zoals de bijdrage aan het Bureau for Crisis Prevention and Recovery (UNDP) voor de MENA-regio. Daarnaast is de opstart van de Midden-Amerika faciliteit doorgeschoven naar 2012. Ook ging het programma van de VNG in Noord-Afrika voor een lager bedrag van start dan eerder gepland. Tot slot vielen de aflopende MFS-I betalingen lager uit en worden nieuwe uitgaven voor MFS niet meer op dit artikel geboekt.

Ontvangsten

Geen toelichting

Beleidsartikel 2

Onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van beleid: overzicht met betrekking tot onderzoek geprogrammeerd voor afronding in 2011

Operationele doelstelling

Titel van de evaluatie

Jaar van afronding

 

Beleidsdoorlichtingen

 

2.1

1.

De Nederlandse inzet t.b.v. een effectiever en meer politiek functioneren van de NAVO

2012

2.7

2.

Beleid Latijns Amerika, zie ook OD 4.2

2013

2.8

3.

Energievoorzieningszekerheid

2012

 

Effectenonderzoek ex post

 

2.5

4.

Evaluatie van het Nederlandse beleid ten aanzien van de Westelijke Balkan 2004 t/m 2008

2011

2.5

5.

Conflictpreventie en vredesopbouw in DRC (multi-donor)

2011

2.5

6.

Eindevaluatie ISAF/Uruzgan (met Defensie)

2011

 

7.

Het Nederlandse Latijns Amerika beleid – landenstudies Nicaragua

2011

2.5

8.

Netherlands Institute for Multiparty Democracy

2010/2011

2.6

9.

Haïti noodhulp

2011

2.7

10.

Goed bestuur als onderdeel van Balkanstudie

2011

 

Overig evaluatieonderzoek

 

2.6

11.

Evaluatie Central Emergency Response Fund (CERF)

2011

2.6

12.

Common Humanitarian Funds

2011

Algemene toelichting:

Nadere informatie, inclusief de tekst van de evaluatieonderzoeken zelf, is te vinden op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken: http://www.minbuza.nl (klik op de banner evaluatie).

Specifieke toelichting:

ad 1. De opstart heeft meer tijd gekost dan voorzien en afronding is nu voorzien voor 2012.

ad 2. Afronding van deze beleidsdoorlichting is voorzien voor 2013 op basis van verschillende landenstudies.

ad 3. Later dan voorzien omwille van kwalitatief hoogwaardig rapport.

Licence