Base description which applies to whole site

5. Doelmatigheid

Basisindicatoren zijn de kostprijs en kwaliteit per product of dienst. Doelmatigheid kan meerjarig worden bereikt door een lagere kostprijs (bij gelijke kwaliteit) of een hogere kwaliteit (bij gelijke kostprijs). Deze kengetallen geven inzicht in de ontwikkeling van de doelmatigheid uitgedrukt in financiële en kwaliteitskengetallen.

Tabel 5: Doelmatigheidsindicatoren
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Generiek Deel

     

Omzet Bekostiging Instellingen (%)

23%

21%

– 2%

Omzet Studiefinanciering (%)

55%

55%

0%

Omzet Examendiensten (%)

12%

10%

– 2%

Omzet Basisregisters (%)

6%

12%

+6%

Omzet Informatiediensten (%)

3%

2%

– 1%

Totaal omzet basiscontract OCW (x € miljoen)

164,6

178,3

13,7

       

Projecttarief per uur (index 2011 = 100)

100

100

0

Meerwerktarief per uur (index 2011 = 100)

100

100

0

       

FTE-totaal (exclusief externe inhuur)

1 699

1 727

28

       

Saldo van baten en lasten

100

99,9

– 0,1

       

Bezwaarschriften t.b.v. aantal voor bezwaar vatbare beslissingen (vbvb’s) (%)

1,4

0,4

– 1

Telefonische bereikbaarheid Studiefinanciering (regulier) (%)

>= 75%

>= 77%

2%

Telefonische bereikbaarheid Studiefinanciering (piek) (%)

>= 60%

>= 63%

3%

       

Specifiek Deel

     

Uitvoeringskosten t.o.v. Programmakosten (index 2011 = 100)

100

120

20

Toelichting Doelmatigheidsindicatoren

Kostprijs per product (groep): De kostprijs per product is gelijk aan de omzet per product, met het uitgangspunt dat DUO budgetneutraal realiseert.

Omzet per product: DUO aggregeert haar werkzaamheden in de going concern (basiscontract) naar 5 producten. De begrote percentuele verdeling is gelijk aan deze in het kostprijsmodel 2010. De begrote omzet basiscontract OCW is gelijk aan deze voor 2010 ceteris paribus (geen mutaties in taken voor 2011). De realisatie 2011 ligt € 13,9 miljoen hoger dan begroot als gevolg van volume ontwikkelingen, ontvangen loon en prijscompensatie en overheveling van meerwerk naar het basiscontract.

FTE totaal: De formatie ARAR (exclusief externen en uitzendkrachten) is gelijk aan de toegestane formatie uit het programma Vernieuwing Rijksdienst waarin de taakstelling uit het kabinet Balkenende IV is verwerkt. In deze reeks zijn geen mutaties in de formatie opgenomen naar aanleiding eventueel meer- of minderwerk voor 2011 en verder. Mede als gevolg van het niet volledig realiseren van dereguleringsmaatregelen ligt de realisatie 2011 28 fte boven de begroting.

Projecttarief per uur: Het projecttarief van € 99 per uur is ongewijzigd ten opzichte van 2010.

Meerwerktarief per uur: Het meerwerktarief van € 70 per uur is ongewijzigd ten opzichte van 2010.

Saldo baten en lasten: DUO begroot en verwacht te realiseren met een exploitatiesaldo van nul. Het negatief saldo van baten en lasten 2011 van € 0,4 miljoen wijkt hier 0,1% van af.

Bezwaarschriften t.b.v. aantal voor bezwaar vatbare beslissingen: Het aantal bezwaarschriften m.b.t. Studiefinanciering en WTOS (Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage schoolkosten) bedraagt maximaal 1,4% van het aantal voor bezwaar vatbare beslissingen (vbvb’s). De realisatie 2011 is uitgekomen op 0,4 %.

Telefonische bereikbaarheid Studiefinanciering (regulier): 77% van de klanten die een medewerker willen spreken, heeft binnen 2 minuten contact gekregen.

Telefonische bereikbaarheid Studiefinanciering (piek): In de piekperiode augustus tot en met oktober heeft 63% van de klanten binnen 3 minuten contact met een medewerker gekregen.

Uitvoeringskosten t.o.v. Programmakosten: Het betreft het aandeel uitvoeringskosten t.o.v. programmakosten. De stijging ten opzichte van de begroting wordt verklaard door een forse daling van de programma uitgaven als gevolg van de overgang van de Kinderopvang naar SZW voor een bedrag van ± € 3,4 miljard.

Licence