Base description which applies to whole site

33. Natuur

Algemene doelstelling

EL&I streeft naar behoud en verbetering van de biodiversiteit in Nederland, zodat de natuur kan bijdragen aan een leefbare samenleving. De natuur brengt in deze samenleving mensen en functies bij elkaar als het gaat om economisch vestigingsklimaat, luchtkwaliteit, gezondheid en recreatie. Door de realisatie van een herijkte Ecologische Hoofdstructuur worden de voorwaarden gecreëerd om de biodiversiteit te versterken.

Herijking natuurbeleid

In 2011 is uitvoering aan het Regeerakkoord gegeven door een onderhandelingsakkoord decentralisatie natuur met het IPO te sluiten (Bijlage bij TK, 30 825, nr. 107). In het akkoord zijn afspraken verankerd over de wijze waarop de herijkte Ecologische Hoofdstructuur (EHS) door de provincies zal worden gerealiseerd en het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) wordt afgerond. Middelen zijn inclusief taakstellende bezuinigingen overgeheveld en een aantal Rijksdoelen, waaronder de Robuuste Verbindingen en Recreatie om de Stad zijn geschrapt.

In 2011 is het wetsvoorstel Wet natuurbescherming opgesteld. De wet natuurbescherming zal drie bestaande wetten vervangen: de Flora- en faunawet, de Natuurbeschermingswet 1998 en de Boswet. Met het wetsvoorstel wordt uitvoering gegeven aan het Regeerakkoord door:

  • herkenbare omzetting van Europese verplichtingen,

  • decentralisatie naar provincies,

  • optimale aansluiting op omgevingsrecht en

  • vermindering van de administratieve lasten.

Via (internet)consultatie hebben burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties eind vorig jaar kunnen meedenken over de nieuwe wet. Het wetsvoorstel is in februari 2012 voor advies aan de Raad van State voorgelegd.

Natura2000

2011 stond in het teken van het haalbaar en betaalbaar maken van de Natura2000-aanpak en het ruimte bieden aan economische ontwikkeling. In september 2011 heeft de Staatssecretaris van EL&I de nieuwe aanpak van Natura2000 in een 10-puntenplan aan de Tweede Kamer verwoord (TK, 32 670, nr. 24). Daarnaast is om vergunningverlening in en om Natura2000-gebieden weer op gang te krijgen de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) ontwikkeld. Drie pijlers hieronder zijn ontwikkelruimte, herstelstrategieën en de rekentool Aerius die een en ander inzichtelijk moet maken. Met de provincies is zwaar ingezet op de verdere ontwikkeling van de PAS en is de beoogde aanpak vervolgens toegepast op de stikstofgevoelige Natura2000-gebieden. Hieruit blijkt dat de PAS voor het overgrote deel van de gebieden voldoende ruimte creëert om weer vergunningen af te kunnen gaan geven. Voorwaarde daarbij is wel dat de noodzakelijke maatregelpakketten betaalbaar zijn. Het proces waarin dit bestuurlijk besproken en verankerd moet worden is eind 2011 gestart. Er is aan de aanwijzingsbesluiten en beheerplannen op de achtergrond veel werk verzet, maar vanwege de financiële onzekerheden rondom het decentralisatieakkoord en de voor PAS aanvullend noodzakelijke maatregelen is op verzoek van de Tweede Kamer de formele vaststelling van aanwijzingsbesluiten aangehouden.

In juni is het alternatief plan voor natuurcompensatie in de Westerschelde aan de Kamer aangeboden (TK, 30 862, nr. 48).

Taskforce Biodiversiteit en Natuurlijke Hulpbronnen

Op 13 december 2011 is het advies «Groene Groei. Investeren in biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen» (Bijlage bij TK, 33 043, nr. 10) aangeboden aan het Kabinet en VNO-NCW. De Taskforce, onder leiding van Hans Alders, adviseert het bedrijfsleven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en overheid om onvoorwaardelijk te kiezen voor het tot staan brengen van het biodiversiteitverlies in 2020. Niet door alles overal te behouden, maar door ervoor te zorgen dat per saldo geen verlies optreedt (No Net Loss) 80. Vergroening van de economie, optimalisering van landgebruik en gebiedsbescherming, en bewustwording worden genoemd als belangrijkste opgaven. VNO-NCW en het Kabinet (in een eerste reactie; TK, 33 043, nr. 10) hebben de hoofdlijnen van het advies onderschreven. Begin 2012 volgt de officiële kabinetsreactie. Het advies sluit aan op de EU biodiversiteitsstrategie, die in mei is aangenomen, en waaraan EL&I heeft bijgedragen.

Green Deals biodiversiteit

Dat beleidsinhoudelijk winst is te halen uit de combinatie van voormalig EZ en voormalig LNV, economie en natuur, bleek uit de 2e tranche Green Deals die minister Verhagen op 13 december 2011 ondertekende op het gebied van biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen (zie TK, 33 043, nr. 10). Met private partijen zijn dertien Green Deals gesloten die specifiek gericht zijn op het combineren van concurrentiekrachtversterking en duurzaam omgaan met biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen. De afgesloten deals beogen onder meer de ontwikkeling van een «biodiversiteits+»-label, waarmee ondernemers biodiversiteitsvriendelijkere producten concurrerend in de markt kunnen zetten en het slimmer omgaan met «tijdelijke natuur» op braakliggende gronden zodat economische ontwikkeling niet onnodig wordt gehinderd.

Realisatie meetbare gegevens bij de algemene doelstelling

Prestatiegegevens

prestatie-indicator(en) en/of kengetallen

Basiswaarde

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Realisatie 2011

Streefwaarde/

Ambitie 2011

1. Stand van duurzame condities van alle in 1982 voorkomende soorten en populaties (o.b.v) -Bern-): soorten

Bron: CBS

106

107

107

107

100

2.Stand van duurzame condities van alle in 1982 voorkomende soorten en populaties (o.b.v) -Bern-): populaties

Bron: Gegevensautoriteit Natuur

Gunstig 19%, zeer ongunstig 47%

 

 is vervallen

 is vervallen

  Gunstig 29%, zeer ongunstig 37%

3. Realisaties kwantiteit nieuwe natuur

Bron: Groot project EHS

158 275 ha

1

1

1

 275 000 ha

4. Realisatie aantal ha agrarisch natuurbeheer binnen nieuwe EHS

Bron: Groot project EHS

 29 978 ha

1

1

1

 97 106 ha

1

Voor informatie over de voortgang van de Ecologische Hoofdstructuur in 2011 wordt verwezen naar de nog te verschijnen voortgangsrapportages van het groot project EHS (rapportagejaar 2011) en de Natuurmeting op kaart (peildatum 1-1-2012). Daarnaast geldt dat de in de indicator genoemde uitbreidingstaakstelling van 275 000 ha. gelet op de in het regeerakkoord aangekondigde en in 2011 verder uitgewerkte herijking van de Ecologische Hoofdstructuur niet langer actueel is.

Toelichting

  • 1. Het prestatie- of outcome-cijfer in het begrotingsjaar 2011 is formeel onveranderd gebleven ten opzichte van dat in de begrotingsjaren 2009 en 2010. Dat komt omdat de actualisatiecyclus van rode lijsten waarop de indicator is gebaseerd langer is dan de – jaarlijkse – begrotingscyclus. Medio 2012 zal overleg plaatsvinden over onder meer de technische mogelijkheden om de begrotingsindicator desgewenst ook jaarlijks te actualiseren.

  • 2. Met betrekking tot de indicatoren «soorten»  en «populaties» uit de begroting 2011, is die indicator gehandhaafd (soorten-indicator) die het meest aansluit bij de definitie van biologische diversiteit (de verscheidenheid aan planten, dieren en ecosytemen) en die het best aansluit bij EU en mondiale ambities om een halt toe te roepen aan de achteruitgang van de biologische diversiteit.

Budgettaire gevolgen van beleid

33 Natuur
 

Realisatie

Vastgestelde begroting 2011

Verschil

 

2008

2009

2010

2011

   

Verplichtingen

327 833

397 951

340 855

217 520

345 570

– 128 050

waarvan garanties

33 663

83 505

54 076

0

44 326

– 44 326

Uitgaven

558 554

546 221

559 719

648 416

565 272

83 144

Programma-uitgaven

462 214

435 304

442 747

532 060

487 221

44 839

33.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur

76 459

53 595

41 682

102 982

142 123

– 39 141

waarvan ILG

           

– Verwerven EHS

34 148

   

63 010

101 583

– 38 573

– Verwerven en inrichten Westerschelde

17 233

22 324

12 109

5 099

5 099

 

– BTW-compensatie

       

1 286

– 1 286

waarvan niet ILG:

           

– Verwerven droge EHS

2 353

4 333

       

– Rente en aflossing

22 725

26 938

29 316

31 904

33 936

– 2 032

– Verwerven NURG

   

257

2 969

219

2 750

33.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur

144 148

128 003

136 619

111 929

110 709

1 220

waarvan ILG:

           

– Inrichten EHS

69 753

64 084

78 685

64 302

60 834

3 468

– Inrichten robuuste verbindingen

16 406

17 304

16 200

6 712

6 712

 

– Milieukwaliteit EHS en VHR

43 340

34 475

29 989

30 312

32 502

– 2 190

– BTW-compensatie

       

3 468

– 3 468

waarvan niet ILG

           

– Inrichten EHS

7 542

5 696

5 184

3 910

500

3 410

– Mainport Rotterdam

6 307

6 433

6 561

6 693

6 693

 

– Natte natuur

800

11

       

33.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur

168 415

172 152

189 188

239 652

164 393

75 259

waarvan ILG:

           

– Programma Beheer

100 956

106 116

110 007

175 489

106 057

69 432

– Natuur overig

2 311

2 311

2 292

578

578

 

– BTW-compensatie

       

3 850

– 3 850

waarvan niet ILG:

           

– Beheer door SBB

52 510

52 940

56 458

52 357

51 563

794

– Behoud en herstel historische buitenplaatsen

2 476

2 346

2 990

534

700

– 166

– Overig beheer

10 162

8 439

17 441

10 694

1 645

9 049

33.14 Beheer van de natuur buiten de EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit

73 192

81 554

75 258

77 497

69 996

7 501

waarvan ILG:

           

– Bijdrage nationale parken

4 222

4 320

4 308

4 294

4 234

60

– Soorten bescherming

1 156

2 955

2 902

2 902

2 902

 

– Beheer van natuur buiten EHS

7 895

8 820

9 571

5 441

10 495

– 5 054

– BTW-compensatie

       

546

– 546

waarvan niet ILG:

           

– Gegevens autoriteit natuur

7 214

9 305

9 028

6 354

5 888

466

– Beheer door SBB

11 944

12 956

12 149

12 338

11 760

578

– Bijdrage nationale parken

1 657

1 755

1 948

1 872

1 826

46

– Faunafonds

16 235

11 974

13 368

20 853

7 853

13 000

– Overige nationale bijdragen

11 188

16 594

12 779

13 497

13 443

54

– Internationale subsidies en contributies

1 328

417

356

106

209

– 103

– Natura 2000

7 260

7 965

6 700

7 123

7 253

– 130

– Soortenbescherming

3 093

3 093

2 149

859

2 987

– 2 128

– Programma Biodiversiteit

 

1 400

 

1 858

600

1 258

Apparaatsuitgaven

96 340

110 917

116 972

116 356

78 051

38 305

33.21 Apparaat

7 442

11 682

14 486

11 661

7 778

3 883

33.22 Bijdrage Baten- lastendiensten

88 898

99 235

102 486

104 695

70 273

34 422

– Dienst Landelijk Gebied

     

45 503

36 814

8 689

– Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit

     

7 834

6 341

1 493

– Dienst Regelingen

     

51 358

27 118

24 240

             

Ontvangsten

91 834

28 252

31 374

28 605

44 394

– 15 789

Verkoop gronden SBB

     

15 000

15 000

 

EU-bijdragen

     

4

2 096

– 2 092

Opbrengsten jachtakten

     

893

1 031

– 138

Bijdragen van derden

     

10 602

25 705

– 15 103

Overige

     

2 106

562

1 544

Toelichting op de verplichtingen

De lagere verplichtingenrealisatie van € 128 mln houdt voornamelijk verband met het volgende.

Westerschelde (–€ 84 mln)

De meerjarige reeks 2e tranche FES gelden voor de Westerschelde staat met ingang van 2011 op de begroting van E&LI. Het budget wordt voor 2014 gedecentraliseerd. Deze afspraak is in het decentralisatie akkoord natuur gemaakt met betrekking tot de FES projecten die onderdeel uitmaken van het ILG. De verplichtingen zijn derhalve in 2011 niet aangegaan en schuiven door naar het moment van decentralisatie.

Staatsbosbeheer (– € 52 mln)

De bijdrage aan Staatsbosbeheer, onderdeel beheer binnen EHS, is onderdeel van het decentralisatieakkoord natuur. Het budget 2012 en 2013 wordt vanaf 2012 gedecentraliseerd. Tot het moment van decentralisatie stelt het rijk na instemming van provincies vanuit de rijksbegroting middelen beschikbaar aan Staatsbosbeheer. De verplichtingen voor 2011 die betrekking hebben op de uitgaven 2012 zijn derhalve niet gerealiseerd maar schuiven door naar 2012. Vervolgens worden de budgetten bij Voorjaarsnota 2012 meerjarig overgeheveld naar de begroting van het Provinciefonds.

Garantieverplichtingen (– € 44 mln)

In verband met de decentralisatie van het verwervingsbudget Natuur hebben de particuliere natuurbeschermingsorganisaties geen beroep gedaan op de garantieleningen in 2011.

Apparaat (+ € 38 mln)

Zie de toelichting bij de apparaatsuitgaven.

SAN regeling ganzen/Faunafonds (+ € 18 mln)

Het beroep op de SAN-regeling ganzen en de bijdrage aan het Faunafonds vallen dit jaar hoger uit dan geraamd als gevolg van een groter aantal uit te betalen tegemoetkomingen in schade die voornamelijk veroorzaakt wordt door ganzen en als gevolg van het gestegen bedrag per schadegeval van 30%.

Toelichting op de programma-uitgaven

Algemeen

BTW-compensatie

In 2007 is € 113 mln vanuit de LNV-begroting overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds. Dit betreft 3,7% van het totale ILG-budget voor de periode 2007 tot en met 2013. Hierop heeft bij Voorjaarsnota 2009 een correctie plaats gevonden voor het deel dat niet door de provincies declarabel is bij het BTW-compensatiefonds. Deze bedragen zijn thans over de ILG-onderdelen verdeeld.

Operationele doelstelling 33.11: Verwerven Ecologische Hoofdstructuur

ILG Verwerven EHS

De lagere uitgaven houden voornamelijk verband met een kasverschuiving vanuit 2011 naar 2010.

Zoals toegelicht in de suppletoire wet bij de Najaarsnota 2010 is een aantal knelpunten op het terrein van natuur en landschap in 2010 opgelost, waaronder hogere uitvoeringskosten Programma Beheer en implementatiekosten van het nieuwe (provinciale) subsidiestelsel Natuur en Landschapsbeheer en de kosten van de programma’s Biodiversiteit en Leren voor Duurzame Ontwikkeling. De dekking heeft plaatsgevonden via een kasverschuiving op de onderhavige OD vanuit 2011 en is geformaliseerd bij de Voorjaarsnota 2011.

Niet ILG Verwerving NURG

De hogere uitgaven houden verband met hogere kosten van voorgenomen verhuizing van TNO naar een nieuwe, veilige, locatie. Deze kosten zijn gedeeld met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu die hiertoe bij Najaarsnota € 2,75 mln heeft overgeheveld naar de begroting van EL&I.

Operationele doelstelling 33.12: Inrichten Ecologische Hoofdstructuur

ILG Inrichten EHS

ILG BTW-compensatie

Zie de toelichting bij Algemeen

Niet ILG Inrichten EHS

De hogere uitgaven houden voornamelijk verband met het feit dat in het kader van de NURG (Nadere Uitwerking Rivieren Gebied) gronden ingericht zijn ingericht die zijn gefinancierd uit extra opbrengsten van verkopen van slib en ruilgrond ten behoeve van de NURG. Deze ontvangsten zijn verantwoord op ontvangsten OD33.12.

Operationele doelstelling 33.13: Beheren Ecologische Hoofdstructuur

ILG Programma beheer

De hogere uitgaven houden voor € 83,3 mln verband met het volgende.

Er is een onderhandelaarsakkoord natuur met het Interprovinciaal Overleg (IPO). Gelet op de door de provincies aangegane verplichtingen is een ander tempo van financiering afgesproken dan voorzien op de begroting. Voor 2011 betekent dit een verhoging met € 83,3 mln. Bij Voorjaarsnota 2012 wordt de begroting met € 83,3 mln verlaagd in de periode 2014–2017. In 2012 en 2013 zijn geen aanpassingen noodzakelijk.

Hiertegenover staan lagere uitgaven ad € 13,8 mln. Deze houden verband met een lagere bijdrage aan het ILG voor het subsidiestelsel Programma Beheer van € 15 mln ten gunste van de bijdrage aan de Dienst Regelingen. Zie de toelichting op de apparaatsuitgaven. Voorts is dit onderdeel verhoogd met € 1 mln in het kader van de loonbijstelling 2011.

Niet ILG Overig beheer

De hogere uitgaven houden voornamelijk verband met betalingen in 2011 over de jaren 2009 en 2010 aan de ganzenregeling die valt onder de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer. Deze betalingen hebben betrekking op de afwikkeling van de herstelactie ganzenaanvragen over eerdere jaren. Deze aanvragen voldeden destijds niet aan de EU-normen. Omdat deze herstelactie langer duurt, zijn de basis en variabele vergoeding van de ganzenaanvragers 2009 en 2010 pas in 2011 uitbetaald.

Operationele doelstelling 33.14: Beheer van de natuur buiten de EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit

ILG Beheer van natuur buiten EHS

De bijdrage aan de provincies in het kader van het ILG is verlaagd ten gunste van de bijdrage aan het Faunafonds (zie toelichting bij onderdeel Faunafonds).

Niet ILG Faunafonds

De bijdrage aan het Faunafonds valt dit jaar hoger uit dan geraamd als gevolg van een groter aantal uit te betalen tegemoetkomingen in schade die voornamelijk veroorzaakt wordt door ganzen en als gevolg van het gestegen bedrag per schadegeval met 30%.

Niet ILG Soortenbescherming

Ruim € 2 mln van de voor soortenbescherming beschikbare middelen hebben niet tot uitgaven geleid ten behoeve van de oorspronkelijke doelstellingen omdat de «leefgebiedenbenadering» met het regeerakkoord is komen te vervallen als Rijkstaak. De middelen zijn ingezet voor hogere uitgaven bij het faunafonds ten behoeve van tegemoetkomingen in de schade.

Toelichting op de apparaatsuitgaven

Apparaat

De hogere uitgaven op apparaat houden verband met het feit dat in de oorspronkelijke begroting is uitgegaan van een te lage middenloonsom.

Dienst Landelijk Gebied

De hogere bijdrage aan de Dienst Landelijk Gebied houdt verband met het in overeenstemming brengen van de bijdrage met het opdrachtenpakket afgezet tegen het uurtarief, de uitvoeringskosten voor de implementatie van beheersplannen in het kader van Natura 2000-gebieden en de uitvoeringskosten van het project Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Compensatie heeft plaatsgevonden vanuit de budgetten voor Verwerving ILG € 3,6 mln, Natura 2000 € 4 mln en PAS € 1 mln.

Dienst Regelingen

De hogere bijdrage aan de Dienst Regelingen houdt hoofdzakelijk verband met hogere uitvoeringskosten dan voorzien voor de Subsidieregeling Natuur en Landschap. Deze hogere kosten hangen samen met vertraagde oplevering ICT, handmatige beoordelingen van aanvragen, het doorschuiven van aanvragen van vorig jaar, de gevolgen van de actualisatie van het perceelsregister voor de aanvragers en de beoordeling door Dienst Regelingen.

Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit

De hogere bijdrage aan de NVWA houdt verband met uitvoeringstaken inzake de Subsidieregeling Natuur en Landschap die oorspronkelijk door de Dienst Landelijk Gebied werden gedaan. De verlaging van de DLG-bijdrage is reeds bij Voorjaarsnota 2010 structureel verwerkt.

Toelichting op de ontvangsten

EU-bijdragen

Vanaf begin 2000 staat er een taakstelling voor Platteland Ontwikkelingsprogramma (POP)- inkomsten verwerving op artikel 33 (natuur). Verwerving is echter geen onderdeel meer van het POP-programma vanaf 2007. Op deze taakstelling zijn derhalve vanaf 2007 geen ontvangsten meer gerealiseerd.

Bijdragen van derden

De lagere ontvangsten houden voornamelijk verband met het volgende.

De bijdrage van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor milieukwaliteit en de aanleg van bufferzones in het kader van het ILG is in 2011 via budgetoverheveling geëffectueerd in plaats van rechtstreekse betaling. Deze bijdrage is dus in 2011 niet via de ontvangstenbegroting verwerkt waardoor de realisatie € 17,4 mln lager is uitgevallen. Hiertegenover staan € 2,8 mln hogere uitgaven als gevolg van verkoop van slibgronden.

Overzicht afgeronde onderzoeken

Soort onderzoek

Onderzoek onderwerp

OD

Start

Afgerond

Vindplaats

Effectonderzoek ex post

Ecologische effecten van Natuurwetgeving1

33

2010

2011

TK, 31 536, nr. 13

 

Natuurbalans 20112

33

     

Overig evaluatieonderzoek

EHS Groot project 20103

33

2011

2011

TK, 30 825, nr. 111

1

Het rapport Ecologische effectiviteit van natuurwetgeving is in 2011 door het Planbureau voor de Leefomgeving en Alterra Wageningen UR voltooid. Aan de basis van het rapport ligt een aantal Kamermoties. Het rapport is gebruikt bij het opstellen van het wetsvoorstel Wet natuurbescherming en is in januari 2012 aan de Tweede Kamer aangeboden.

2

De Natuurbalans 2011 is vervangen door de Balans van de leefomgeving 2012. De balans van de Leefomgeving is een integrale studie van EL&I en I&M die het planbureau van de Leefomgeving voortaan elke twee jaar zal uitbrengen als opvolger van de Milieubalans, Natuurbalans en Monitor Nota ruimte. De eerste verscheen september 2010, de volgende verschijnt september 2012. In deze studie maakt het planbureau van de Leefomgeving de balans op van de ontwikkelingen in de afgelopen jaren op het gebied van ondermeer verstedelijking, bereikbaarheid, milieu, klimaat en natuur en biodiversiteit.

3

EHS Groot project is een jaarlijkse voortgangsrapportage over de EHS, op verzoek van de Tweede Kamer. Het rapport wordt elk jaar rondom Prinsjesdag aangeboden door EL&I, mede namens I&M.

ILG-overzicht begrotingsmutaties 2011

In dit hoofdstuk zijn alle begrotingsmutaties 2011 met betrekking tot het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) samengevoegd. De begrotingsmutaties op het terrein van ILG hebben betrekking op meerdere operationele doelstellingen (zie onderstaand overzicht). Reden om deze te bundelen in een totaal overzicht is het vergroten van de leesbaarheid cq. presenteerbaarheid van begrotingsmutaties op het ILG. Aangezien het hier om een financiële verantwoording gaat, is gekozen om te komen tot een algemeen deel behorend bij de artikelgewijze toelichting in het financieel jaarverslag.

Overzicht uitgavenmutaties (bedragen x € 1 000)

1

2

3

4

5

6

Operationele doelstellingen

Begrotingsstand 2011 ILG-deel

Wijzigingen 1e suppletoire begroting

Wijzigingen 2e suppletoire begroting

Slotwet

Realisatie

32.11

24 936

 

– 1 993

1 039

23 982

32.12

17 400

 

– 1 000

 

16 400

33.11

106 543

– 36 120

– 3 600

1 286

68 109

33.12

100 048

 

– 2 190

3 468

101 326

33.13

106 635

– 5 000

69 482

4 950

176 067

33.14

17 631

 

– 5 453

459

12 637

34.11

22 269

– 5 099

 

528

17 698

34.12

9 726

 

135

– 131

9 730

34.13

139 185

 

– 2 596

– 6 879

129 710

34.14

9 437

   

130

9 567

37.11

59 548

   

1 124

60 672

37.12

27 888

8 805

– 1 053

– 17 965

17 675

Terugontvangen BTW-

compensatie

13 250

   

– 13 250

 

Totaal

654 496

– 37 414

51 732

– 25 241

643 573

Algemeen

De mutaties bij 1e en 2e suppletoire begroting zijn in de desbetreffende begrotingswetsvoorstellen toegelicht.

De mutaties bij de Operationele Doelstellingen 32.11, 33.11, 33.12, 33.14, 34.11, 34.14 en 37.11 houden voornamelijk verband met de verdeling van de terugontvangen BTW-compensatie over de ILG-onderdelen.

33.13 Beheren EHS

Naast de toevoeging van € 3,8 mln terugontvangen BTW-compensatie is € 1,1 mln toegevoegd aan het ILG als vergoeding voor riettelers.

34.12 Landschap Algemeen

De uiteindelijke bijdrage aan het project Nieuwe Hollandse Waterlinie is gebaseerd op het oorspronkelijke begrotingsbedrag dus exclusief de prijsbijstelling ad € 0,135 mln.

34.13 Groen en de stad

Naast de toevoeging van € 1,4 mln terugontvangen BTW-compensatie is € 8,2 mln minder aan het ILG bijgedragen. Dit houdt verband met het volgende.

Het FES-project Westflank Haarlemmermeer is in de loop van 2011 heroverwogen in verband met het kabinetsbesluit omtrent de hoogspanningsleiding die door dat gebied komt. De bijdrage aan provincie Noord-Holland in 2011 ten behoeve van het oorspronkelijke plan en doelstellingen is hierdoor komen te vervallen. Inmiddels zijn er afspraken gemaakt met Provincie Noord-Holland en de stadsregio Amsterdam over een verruiming van de voorwaarden voor besteding van de nota ruimte middelen bestemd voor de Westflank Haarlemmermeer en een koppeling met de doorontwikkeling van de Zuidas. Afgesproken is om de resterende middelen voor de Westflank grotendeels in 2012 te verstrekken en voor een maximum van € 10 mln in 2013.

37.12 Bodem en water

De verlaging met € 18 mln houdt verband met het volgende.

De geraamde bijdrage aan de provincies in het kader van het ILG voor waterbodemonderzoek waarvoor het Ministerie van I&M de bijdrage zou leveren van € 17,6 mln is niet gerealiseerd. Conform afspraak lopen de uitgaven voortaan via convenanten met gemeenten. De ILG-bijdrage aan projecten op het gebied van water in samenwerking met het Ministerie van I&M, zogenaamde synergiegelden, is conform afspraak € 0,4 mln lager. Hiertegenover is € 0,033 mln toegevoegd in het kader van terugontvangen BTW-compensatie.

Licence