Base description which applies to whole site

8. Overige aspecten van de bedrijfsvoering

P-direkt

Omdat de controlsheets nog niet volledig zijn geïmplementeerd in het P-direkt systeem, blijven er nog risico’s binnen de personele uitgaven en het personeelsbeheer bestaan. In het kader van het project «P-processen op orde» is door het kerndepartement een procesmanager O&P aangesteld die belast is met de verbetering van p-processen. Per personeelsproces is een inventarisatie gemaakt van knelpunten op basis waarvan de processen aangescherpt kunnen worden. Verbeteringen zijn doorgevoerd in het proces detacheren van medewerkers en in het proces voor toekenning en verwerking van meerkosten OV-bewijzen.

Onbeveiligd archiveren van vertrouwelijke informatie

Het onbeveiligd archiveren van vertrouwelijke documenten komt binnen het Kerndepartement voor. Het ministerie loopt daardoor het risico dat (vertrouwelijke) informatie onbedoeld naar buiten wordt gebracht. Er zal nog meer aandacht worden besteed aan de bekendheid van het informatiebeveiligingsbeleid en zo nodig zullen extra verbetermaatregelen worden getroffen.

Betaalgedrag

De betalingstermijn voor de Nederlandse overheid is op dertig dagen gesteld. De norm is om 90% van de nota’s op tijd te betalen.

In 2012 is 95,7% van de facturen van het ministerie van Financiën op tijd (binnen 30 dagen) betaald. De betalingstermijn van het ministerie voldoet daarmee aan de norm.

Conclusie

Bij het Ministerie van Financiën is, afgezien van de hiervoor genoemde punten, sprake geweest van ordelijk en beheerst verlopen bedrijfsprocessen, welke tevens voorzien in waarborgen voor een rechtmatige begrotingsuitvoering, inclusief een toereikend beleid ter voorkoming van misbruik en oneigenlijk gebruik. Wat betreft de genoemde uitzonderingen zijn maatregelen getroffen om de bedrijfsvoering te verbeteren.

Licence