Base description which applies to whole site

Baten-lastenagentschap Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB)

Inleiding

Het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB) heeft in het boekjaar 2013 een netto resultaat van € 3,1 mln. geboekt. Het verschil van € 3,1 mln. tussen het toegestane eigen vermogen (5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar: € 1,2 mln.) en de aanwezige exploitatiereserve, inclusief winst 2013 (€ 4,3 mln.) moet volgens de regeling agentschappen worden uitgekeerd aan het moederdepartement.

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap RVOB

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap RVOB (bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

(4)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2012

Baten

       

Omzet moederdepartement

21.888

21.888

22.311

Omzet overige departementen

500

46

– 454

64

Omzet derden

950

1.764

814

2.038

Rentebaten

20

172

152

18

Vrijval voorzieningen

425

425

1.195

Bijzondere baten

9

9

15

Totaal baten

23.358

24.304

946

25.641

         

Lasten

       

Apparaatskosten

22.850

20.852

– 1.998

20.180

– personele kosten

15.948

15.902

– 46

14.661

waarvan eigen personeel

15.748

14.721

– 1.027

14.014

waarvan externe inhuur

200

1.181

981

647

– materiële kosten

6.902

4.950

– 1.952

5.519

waarvan apparaat ICT

1.400

1.261

– 139

1.399

waarvan bijdrage aan SSO's

750

661

– 89

Afschrijvingskosten

432

329

– 103

414

– immaterieel

25

23

– 2

34

– materieel

407

306

– 101

380

Overige lasten

129

– dotaties voorzieningen

112

– rentelasten

17

– bijzondere lasten

Totaal lasten

23.282

21.181

– 2.101

20.723

         

Saldo van baten en lasten

76

3.123

3.047

4.918

Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement is onderverdeeld naar de volgende productgroepen:

Producten

Omzetbedrag

 

(* € 1.000)

Erfpacht

1.053

Huur

4.096

Pacht

1.529

Medegebruik

1.508

Behandelen zakelijke lasten

937

Onbeheerde nalatenschappen

1.010

Bodemmaterialen

255

Beheerstaken in eigen beheer

615

Verkopen

6.512

Aankopen

89

Taxatie & Advies

1.499

Projectopdrachten gebiedsontwikkeling

690

Business cases gebiedsontwikkeling

1.748

Adviezen over ontwikkelmogelijkheden

347

Totaal

21.888

De omzet moederdepartement is opgebouwd op basis van aantal uren*tarief. Het tarief voor 2013 is € 111. Voor de ontwikkelproducten gelden tarieven voor directeuren, projectleiders en projectondersteuners van respectievelijk € 139, € 121 en € 90.

Omzet overige departementen

Er zijn ten behoeve van RWS, Defensie en RGD minder taxaties verricht.

Omzet derden

Er zijn diverse declarabele taxatiewerkzaamheden verricht, waarmede in de begroting geen rekening is gehouden. Ook waren er opbrengsten voor de ureninzet van tijdelijk beheer. Daarnaast is er in verband met de ICT-dienstverlening aan Domeinen Roerende Zaken in 2013 € 0,3 mln. hogere omzet gerealiseerd.

Rentebaten

In verband met de vooruit ontvangst van subsidiegelden ten behoeve van de ontwikkeling van het Hembrugterrein is € 15 mln. tijdelijk op deposito geplaatst.

Vrijval voorzieningen

Bij beoordeling van de post voorzieningen is de personele voorziening te hoog gebleken; deze valt vrij.

Bijzondere baten

De bijzondere baten hebben grotendeels betrekking op schadevergoedingen met betrekking tot dienstauto’s.

Personele kosten

De lagere personele kosten – eigen personeel – zijn grotendeels het gevolg van een behoudend personeelsbeleid (vacaturebeleid en variabele beloningen). De hogere personele kosten – externe inhuur – zijn grotendeels veroorzaakt door noodzakelijke ICT-aanpassingen in verband met de omhanging van het RVOB van het Ministerie van Financiën naar het Ministerie van BZK.

Materiële kosten

Het grootste verschil tussen de begroting en realisatie wordt veroorzaakt door de overboeking naar onderhanden werken (- € 1.152). Er is € 1.152 vanuit de kosten naar de balans overgebracht (post onderhanden werken). Het betreft apparaatskosten met betrekking tot gebiedsontwikkelingsprojecten die op het moment van vervreemding in het resultaat worden genomen.

Saldo van baten en lasten

Zie inleiding.

Balans per 31 december 2013

Balans per 31 december 2013 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2013

Balans 2012

Activa

   

Immateriële vaste activa

29

48

Materiële vaste activa

791

769

– grond en gebouwen

86

100

– installaties en inventarissen

586

544

– overige materiële vaste activa

119

125

Onderhanden werk grondexploitaties

103.659

103.181

Vordering op Minsterie van Financiën

80.000

70.700

Voorraden

Debiteuren

206

987

wv moederdepartement

 

wv overige departementen

140

 

Nog te ontvangen

5.242

3.482

wv moederdepartement

 

wv overige departementen

1.995

 

Liquide middelen

28.386

29.100

Totaal activa

218.313

208.267

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

4.332

6.152

– exploitatiereserve

1.209

1.234

– Risico reserve1

11.549

6.606

– onverdeeld resultaat

3.123

4.918

Voorzieningen

230

812

Leningen bij het MvF

178.955

170.538

Crediteuren

1

1

wv moederdepartement

 

wv overige departementen

 

Nog te betalen

23.246

24.158

wv moederdepartement

 

wv overige departementen

9.280

 

Totaal passiva

218.313

208.267

1

De risicoreserve wordt niet meegenomen bij de Eigen Vermogen bepaling waarvoor de 5%-grens geldt.

Onderhanden werk grondexploitaties en vordering op Ministerie van Financiën

In verband met de marktontwikkelingen en andere factoren zijn de verwachte opbrengsten lager ingeschat en heeft een correctie plaatsgevonden op het onderhanden werk, bestaande uit onder andere de projecten Hembrug en Valkenburg. Dit heeft geleid tot het instellen van een vordering op het moederdepartement conform de methodiek zoals opgenomen in het Financieel Kader voor het RVOB/DO uit 2009. Deze is gevormd ten behoeve van risico’s op projecten (onderhanden werk) die het RVOB voor eigen rekening en risico (gaat) verricht(en).

Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen

Het RVOB heeft een vordering van € 0,1 mln. op een in 2013 failliet verklaard bedrijf. Daarnaast is het RVOB in beroep gegaan tegen een vonnis inzake een claim ad € 3,1 mln. Deze claim is ontstaan omdat het RVOB, als gevolg van aanwezig gebleken explosieven, een verhuurd terrein binnen het project Valkenburg niet tijdig vrij heeft kunnen geven. Het is mogelijk dat de tegenpartij in beroep gaat tegen datzelfde vonnis maar dan op het deel (ad € 0,2 mln.) dat betrekking heeft op stagnatie als gevolg van verontreinigingskosten en dat door de rechter is afgewezen.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht over 2013 (bedragen x € 1.000)
   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3)=(2)-(1)

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen

8.673

29.100

20.427

2.

Totaal operationele kasstroom

418

– 3.435

– 3.853

 

Totaal investeringen (-/-)

– 90.381

– 5.696

84.685

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

3.

Totaal investeringskasstroom

– 90.381

– 5.696

84.685

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

– 97

97

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

 

Aflossingen op leningen (-/-)

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

90.000

8.417

– 81.583

4.

Totaal financieringskasstroom

89.903

8.417

– 81.486

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen (1+2+3+4) (maximale roodstand € 0,5 miljoen)

8.613

28.386

19.773

Rekening-courant RHB 1 januari 2013

Het verschil wordt voornamelijk verklaard door vooruitontvangen bijdragen van Defensie en de gemeente Zaanstad voor het project Hembrugterrein.

Totaal operationele kasstroom

Het verschil komt tot stand door voornamelijk hogere uitgaven voor onderhanden werk.

Totaal investeringskasstroom

De gerealiseerde investeringen (betreffende diverse onderhanden werk-uitgaven ten aanzien van vooral Valkenburg en project Hembrugterrein) zijn aanzienlijk lager dan begroot omdat de grondverwerving bij enkele projecten (nog) niet heeft plaatsgevonden.

Totaal financieringskasstroom

Er behoefde in 2013 voor enkele projecten geen beroep te worden gedaan op de leenfaciliteit omdat de grondverwerving (nog) niet heeft plaatsgevonden.

Doelmatigheidsindicatoren

Invulling taakstelling

De in de ontwerpbegroting opgenomen invulling van de taakstellingen voor 2013 betreft € 0,6 mln., waarvan € 0,2 mln. personele lasten en € 0,4 mln. materiële lasten. De taakstelling heeft invulling gekregen door een terughoudend vacaturebeleid waardoor de personele kosten op het gewenste niveau zijn gekomen. Hiernaast is er gekort op de materiële lasten, op basis van de analyse van structurele onderschrijdingen. Dit beleid wordt gecontinueerd.

indicatoren

2010

2011

2012

2013

Oorspronkelijke begroting

Kostprijzen per product

         

– Pacht

€ 717

€ 574

€ 601

€ 594

€ 728

– Huur

€ 674

€ 625

€ 695

€ 632

€ 728

– Erfpacht

€ 556

€ 513

€ 494

€ 624

€ 616

– Medegebruik/overig

€ 396

€ 417

€ 449

€ 470

€ 392

– Zakelijke lasten

€ 364

€ 375

€ 263

€ 243

€ 392

           

Omzet per productgroep (* € 1.000)

         

– Homogene producten

€ 11.272

€ 11.445

€ 10.713

10.388

€ 10.944

– Heterogene producten

€ 12.113

€ 13.460

€ 14.928

13.916

€ 12.414

– Totaal

€ 23.385

€ 24.905

€ 25.641

24.304

€ 23.358

           

Aandeel directe uren

61%

61 %

62 %

63%

60%

Aantal directe uren voor medewerker in primair proces

1.289

1.350

1.391

1.361

1.280

           

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

232

228,5

217,3

208,6

257,1

           

Mate van kostendekkendheid

100%

100%

100%

100%

100%

           

Saldo van baten en lasten (%)

5%

9%

19%

13%

1%

           

Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)

95%

84%

92%

96%

70%

           

Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld

83%

92%

100%

100%

80%

Kostprijzen per product

De realisaties zijn berekend door per product de gemiddelde gerealiseerde uren te vermenigvuldigen met het uurtarief van € 111.

Pacht

De gerealiseerde gemiddelde tijdbesteding van het product pacht is lager uitgevallen dan de normtijd. De berekening van de pachtprijsherziening wordt nu met behulp van een ICT-programma uitgevoerd, waardoor de behandeltijd is verlaagd. Inmiddels is ook de normtijd herzien.

Huur

De gerealiseerde gemiddelde tijdsbesteding voor het product huur is lager dan de normtijd. De oorzaak hiervan lag vooral in beperkingen in de beschikbare personele capaciteit.

Medegebruik

De gerealiseerde gemiddelde tijdsbesteding voor het product medegebruik is groter dan de normtijd in verband met de uitvoering van activiteiten (zoals het verwerken van gedoog- en schouwbrieven) waarmee bij de begroting niet volledig rekening is gehouden.

Zakelijke lasten

Als gevolg van een wijziging in de behandelwijze van de ontvangen zakelijke lasten is de gerealiseerde gemiddelde behandeltijd beduidend lager dan de nog in de begroting gehanteerde normtijd. Inmiddels is ook de normtijd herzien.

Omzet naar productgroep

RVOB heeft voor de taken die voortvloeien uit de Comptabiliteitswet twee soorten producten onderscheiden: homogene en heterogene producten. De homogene producten zijn: pacht, huur, erfpacht, medegebruik/overig, zakelijke lasten, onbeheerde nalatenschappen en bodemmaterialen. Per soort homogeen product zijn normuren gedefinieerd. Dat betekent dat er een genormeerd aantal uren per overeenkomst/zaak beschikbaar is. In tegenstelling tot de homogene producten zijn er voor de heterogene producten geen normtijden vast te stellen. Dit i.v.m. de diversiteit aan inzet van uren en activiteiten binnen het soort product. De heterogene producten zijn met name verkopen, aankopen, taxaties & advies.

Aandeel directe uren voor totaal RVOB/DV

Dit kengetal geeft aan in welke mate het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe uren besteed wordt.

Aantal directe uren voor medewerker in primair proces

Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert. De organisatie heeft zichzelf hogere streefwaarden opgelegd dan de in de begroting 2013 opgenomen reeks, zodat eerder het gewenste niveau wordt bereikt.

FTE-totaal

Het als streefwaarde vermelde aantal fte's betreft de begrotingssterkte. De werkelijke bezetting ligt lager. In de afgelopen jaren is het RVOB terughoudend geweest met het vervullen van openstaande vacatures vanwege de voorgenomen organisatieveranderingen.

Mate van kostendekkendheid

Het uitgangspunt is dat de baten-lastendienst RVOB volledig kostendekkend is. Dit is in 2013 ruimschoots behaald.

Saldo van baten en lasten (%)

Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.

Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)

Het RVOB/DV betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Hiertoe worden de door de gemeenten en waterschappen opgelegde aanslagen beoordeeld en waar nodig wordt bezwaar gemaakt. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar door het RVOB/DV. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 70% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden. In 2013 werd uiteindelijk van de door de gemeenten afgehandelde bezwaarschriften 96% toegewezen.

Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld

Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure, binnen 6 weken, inhoudelijk worden beantwoord (100%-score). De doelstelling is behaald.

Licence