Base description which applies to whole site

1. Agentschap College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (aCBG)

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap aCBG (bedragen x € 1.000)
 

(1)

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

(2)

Realisatie 2013

(3) = (2)-(1)

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

(4)

Realisatie 2012

Baten

       

Omzet moederdepartement

178

203

25

180

Omzet overige departementen

612

856

244

789

Omzet derden

41.035

36.135

– 4.900

39.126

Rentebaten

80

11

– 69

4

Vrijval uit voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

41.905

37.205

– 4.700

40.099

Lasten

       

Apparaatskosten

38.174

36.070

– 2.104

38.667

– personele kosten

23.322

23.342

20

22.331

Waarvan eigen personeel

20.990

21.310

320

20.095

Waarvan externe inhuur

2.332

2.032

– 300

2.236

– materiële kosten

14.852

12.728

– 2.124

16.336

waarvan apparaat ICT

2.125

2.365

240

2.391

waarvan bijdrage aan SSO’s

0

0

0

0

ZBO College

744

772

28

767

Afschrijvingskosten

2.987

2.423

– 564

2.482

– immaterieel

1.253

946

– 307

1.133

– materieel

1.734

1.477

– 257

1.349

Overige lasten

0

0

0

0

– dotaties voorzieningen

0

0

0

0

– rentelasten

0

0

0

0

– bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

41.905

39.265

– 2.640

41.916

Saldo van baten en lasten

0

– 2.060

– 2.060

– 1.817

Toelichting op de staat van baten en lasten

Resultaat

Het aCBG heeft over 2013 een negatief resultaat behaald van € 2,1 miljoen. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn een tegenvallende omzet derden, nog niet in de wetgeving opgenomen tarieven voor farmacovigilantie en een afboeking op dubieuze debiteuren. Maatregelen zijn genomen om over 2014 de beoogde sluitende exploitatie te realiseren.

Baten

De omzet moederdepartement bestaat uit de bijdrage van het moederdepartement voor werkzaamheden inzake nieuwe voedingsmiddelen en een bijdrage voor de werkzaamheden als bevoegde instantie. Dit laatste betreft het marginaal toetsen van klinische studies inzake geneesmiddelen.

De omzet overige departementen betreft werkzaamheden die op grond van afspraken met het Ministerie van Economische Zaken zijn verricht.

De post omzet derden bestaat uit jaarvergoedingen en de vergoedingen voor de beoordeling van geneesmiddelen. De jaarvergoedingen bestaan uit vergoedingen voor instandhouding van de inschrijving van een humaan of veterinair farmaceutisch product in het register. Voor het beoordelen van nieuwe geneesmiddelen en het beoordelen van wijzigingen op bestaande geneesmiddelen brengt het aCBG op basis van de Geneesmiddelenwet en de regeling Diergeneesmiddelen daarvoor vastgestelde tarieven in rekening. De omzet derden is per saldo € 4,9 miljoen lager dan begroot, vooral omdat de omzet beoordeling van nieuw te registreren geneesmiddelen achterbleef bij de verwachtingen.

De rentebaten hebben betrekking op de rente over deposito’s en rekening-courantsaldi Rijkshoofdboekhouding. De hierover vergoede rentepercentages zijn fors neerwaarts bijgesteld, waardoor deze opbrengsten achter blijven ten opzichte van de begroting.

Lasten

De personele kosten zijn nagenoeg gelijk aan de begrote kosten. Eind 2013 had het aCBG circa 261 fte in dienst. Tevens zijn onder deze post opgenomen de kosten van uitzendkrachten, werving en selectie, scholing, reiskosten en wachtgelden.

De materiële kosten zijn € 2,1 miljoen lager uitgevallen dan begroot. In het licht van de tegenvallende omzet voor beoordeling van geneesmiddelen zijn maatregelen getroffen om de kosten te beperken. De materiële kosten hebben betrekking op automatisering, bureaukosten, huur- en servicekosten voor het pand in Utrecht, onderzoek RIVM en de bijdrage aan de subsidie voor de Stichting Lareb (€ 2,1 miljoen).

De afschrijvingskosten zijn lager dan begroot (€ 0,6 miljoen), omdat er voorgaande jaren minder is geïnvesteerd dan verwacht werd.

De kosten van het ZBO College bestaan uit een schadeloosstelling, vacatiegelden, vergaderkosten en reis- en verblijfkosten voor de leden van het college.

Balans van het baten-lastenagentschap aCBG per 31 december 2013 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 31-12-2013

Balans 31-12-2012

Activa

   

Immateriële vaste activa

1.468

1.698

Materiële vaste activa

4.561

5.865

– grond en gebouwen

2.879

3.830

– installaties en inventarissen

1.518

1.903

– overige materiële vaste activa

164

132

Voorraden

0

0

Debiteuren

5.609

6.082

Nog te ontvangen

1.694

1.402

Liquide middelen

3.717

4.501

Totaal activa

17.049

19.548

Passiva

   

Eigen vermogen

0

694

– exploitatiereserve

2.060

2.511

– onverdeeld resultaat

– 2.060

– 1.817

Voorzieningen

0

0

Leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

Crediteuren

536

1.477

Nog te betalen

16.513

17.377

Totaal passiva

17.049

19.548

Toelichting op de balans

Onderlinge vorderingen/schulden

Per 31–12 2013 hebben de volgende vorderingen/schulden betrekking op ministeries en agentschappen: debiteuren € 0,09 miljoen (VWS € 0,03 miljoen), nog te ontvangen € 1,0 miljoen (VWS € 1,0 miljoen), liquide middelen € 3,7 miljoen, crediteuren € 0,05 miljoen (VWS € 0,05 miljoen), nog te betalen € 0,6 miljoen (VWS € 0,6 miljoen).

Debiteuren

Gedurende 2013 heeft een afboeking van € 1,2 miljoen op de debiteuren (EMA) plaatsgevonden inzake vervallen en geannuleerde orders uit voorgaande jaren.

Nog te ontvangen

Onder de post nog te ontvangen is een vordering op het moederdepartement opgenomen van € 0,966 miljoen ten behoeve van het aanzuiveren van het eigen vermogen.

Eigen vermogen

In verband met een ontoereikend eigen vermogen heeft VWS in december een bij tweede suppletoire wet 2013 gereserveerd bedrag van € 0,4 miljoen gestort ter versterking van het eigen vermogen. Het negatieve resultaat over 2013 van € 2,1 miljoen is deels ten laste van het eigen vermogen geboekt en deels gecompenseerd door een vordering van € 0,966 miljoen op het moederdepartement. Het eigen vermogen komt daarmee op € 0 en is daarmee gelijk aan het minimaal toegestane eigen vermogen.

Het aCBG heeft geen voorzieningen.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht over 2013 van het baten-lastenagentschap aCBG (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

(1)

Realisatie

(2)

Verschil

(3) = (2)-(1)

1.

Rekening-courant RHB 1-1-2013+ stand depositorekeningen

4.501

4.501

0

2.

Totaal operationele kasstroom

2.300

– 327

– 2.627

 

Totaal investeringen (-/-)

– 1.500

– 857

643

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 1.500

– 857

643

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

400

400

 

Aflossingen op leningen (-/-)

0

0

0

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

0

0

0

5.

Rekening-courant RHB 31-12-2013 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

5.301

3.717

– 1.584

Toelichting op het kasstroomoverzicht

De liquiditeitspositie is afgenomen door een lagere operationele kasstroom dan verwacht. De operationele kasstroom valt tegen door een teruglopende instroom van betaalde zaken.

De investeringskasstroom bestaat voor € 0,7 miljoen uit investeringen in het workflow systeem. Het resterende deel bestaat uit investeringen in automatiseringsapparatuur en kantoorapparatuur.

De eenmalige storting door het moederdepartement van € 0,4 miljoen is gedaan ter versterking van het eigen vermogen van het aCBG.

Doelmatigheidsindicatoren

Overzicht doelmatigheidsindicatoren van de baten-lastenagentschap aCBG per 31 december 2013
 

2010

2011

2012

2013

Oorspronkelijke begroting 2013

Generiek

         

1. Tarieven/ uur

100

90

90

91

95

2. Omzet per productgroep (bedragen * € 1.000)

         

– Beoordelen van nationale aanvragen

3.403

1.967

1.913

2.118

2.308

– Beoordelen van Europese aanvragen: centraal

3.471

5.296

5.438

4.789

5.241

– Beoordelen van Europese aanvragen: MRP

1.489

342

511

328

682

– Beoordelen DCP’s

10.283

10.384

11.010

9.783

14.293

– Beoordelen van homeopathische aanvragen, kruiden en nieuwe voedingsmiddelen

104

86

57

47

176

– Bureau diergeneesmiddelen

3.029

2.312

2.398

2.252

2.745

– Jaarvergoedingen en bijdragen

15.629

16.736

17.559

17.411

15.590

– Overig

1.324

2.132

239

– 593

0

Totaal omzet

38.732

39.255

39.125

36.135

41.035

3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur)

187

233

259

261

292

4. Saldo van baten en lasten (% van de baten)

2,02%

1,72%

– 4,53%

– 5,54%

0%

           

Kwaliteitsindicatoren

         

1. Aantal gegronde klachten

33

20

40

24

32

2. Aantal zaken per fte

118

103

86

93

86

Toelichting doelmatigheidsindicatoren

Tarieven per uur

Het gemiddelde uurtarief wordt bijgehouden om de kostenefficiency aan te tonen. Deze indicator is een gemiddelde over alle functies waarbij naar het primaire proces wordt gekeken (exclusief onderzoekskosten). De oorzaak van de daling van het uurtarief van 2010 op 2011 is de overkomst per 1 juni 2011 van de beoordelingstaken van het RIVM inclusief fte’s naar het aCBG.

Omzet per productgroep

De omzet per productgroep geeft inzicht in de samenstelling van de totale omzet van het aCBG.

Totaal aantal fte

Het totaal aantal fulltime-equivalenten (fte’s) werkzaam bij het aCBG per 31 december van het jaar, exclusief externe inhuur. De toename van het aantal fte in 2011 is het gevolg van de overkomst per 1 juni 2011 van de beoordelingstaken van het RIVM inclusief fte naar het aCBG. De verdere toename in 2012 houdt verband met het terugdringen van de externe inhuur. In verband met de achterblijvende omzet uit beoordeling van geneesmiddelen is de verwachte toename in 2013 van fte’s niet gerealiseerd.

Saldo van baten en lasten (% van de baten)

De ontwikkeling van het procentuele saldo is een weergave van de realisatie, zoals de afgelopen jaren in de jaarrekening gepresenteerd.

Aantal gegronde klachten

Het aantal gegronde klachten wordt bijgehouden om inzicht te krijgen in de geleverde kwaliteit van de productie. In 2013 zijn er 32 klachten binnengekomen. Hiervan zijn 24 klachten gegrond verklaard, dit is minder dan in 2012 (40) en minder dan waarmee rekening was gehouden (32). De klachten betreffen voornamelijk opmerkingen van registratiehouders over het reguliere/primaire proces van het aCBG.

Aantal zaken per fte

Het aantal zaken per fulltime-equivalent wordt bijgehouden om de efficiency van de productie inzichtelijk te maken. De daling van het aantal zaken per fte in 2011 en 2012 is veroorzaakt door de overkomst per 1 juni 2011 van de beoordelingsmedewerkers van het RIVM op het gebied van preklinische- en kwaliteitsbeoordeling van geneesmiddelendossiers naar het aCBG. De stijging van het aantal zaken per fte in 2013 komt door een toename van het aantal zaken voor werkzaamheden die vallen onder de jaarvergoeding.

Licence