Base description which applies to whole site

13: LESGELD

Artikel

Algemene doelstelling

Het genereren van inkomsten voor de financiering van het onderwijs.

Rol en verantwoordelijkheid

Financieren: De Minister financiert een groot deel van de kosten voor het volgen van kwalitatief goed onderwijs, omdat de maatschappij baat heeft bij geschoolde burgers. Het individu heeft echter ook profijt van scholing en betaalt daarom lesgeld.

Indicatoren en kengetallen

Voor indicatoren over lesgeld wordt verwezen naar de publicatie Trends in Beeld.

Beleidsconclusies

Op dit artikel hebben zich qua uitvoering en resultaten in 2014 geen bijzonderheden voorgedaan.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 13.1 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 (bedragen x € 1.000)
         

Realisatie

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Verschil

 

2010

2011

2012

2013

2014

2014

2014

Verplichtingen

7.204

5.708

5.670

7.005

7.116

7.087

29

Uitgaven

7.204

5.708

5.670

7.005

7.116

7.087

29

               

Bijdrage aan agentschappen

7.204

5.708

5.670

7.005

7.116

7.087

29

 

Dienst Uitvoering Onderwijs

7.204

5.708

5.670

7.005

7.116

7.087

29

Ontvangsten lesgeld

202.553

207.146

221.726

205.687

224.407

247.762

– 23.355

Bijdragen aan agentschappen

Toelichting op de instrumenten

De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van OCW en levert producten en diensten op het terrein van bekostiging van instellingen, financiering van studenten en informatievoorziening. De uitgaven betreffen het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel, met een gering verschil tussen raming en realisatie in 2014.

Ontvangsten

Met het vragen van lesgeld wordt door deelnemers en leerlingen van 18 jaar en ouder een bijdrage geleverd aan de kosten van het onderwijs. In de les- en cursusgeldwet is vastgelegd voor wie, wanneer en op welke wijze het lesgeld wordt vastgesteld.

De lesgeldontvangsten zijn in 2014 € 23,4 miljoen lager dan begroot. De realisatie 2014 van het aantal lesgeldplichtigen is iets hoger dan begroot (zie tabel 13.2).

Door een verandering in het betaalgedrag (gewijzigde mogelijkheid van gespreide betaling) van de lesgeldplichtigen blijkt voor het lopende schooljaar (2014/2015) ultimo 2014 minder te zijn ontvangen dan waarmee in de raming rekening werd gehouden.

Tabel 13.2 Aantal lesgeldplichtigen
         

Realisatie

Vastge-stelde begroting

Verschil

 

2010

2011

2012

2013

2014

2014

2014

Bol/vo

204.842

209.473

215.376

225.378

230.916

229.200

1.716

Bron: realisatiegegevens DUO

Het aantal lesgeldplichtigen is een afgeleide van demografische ontwikkelingen en van de opleidingskeuze van studerenden/leerlingen. Er zijn geen basis- en streefwaarden vastgesteld.

Artikel

Licence