Base description which applies to whole site

10.3 Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

Het CJIB is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie die alleen voor of in opdracht van de overheid werkt, met aangewezen taken binnen de justitieketen voor het ten uitvoerleggen en coördineren van opgelegde (Europese) financiële straffen, sancties, transacties, strafbeschikkingen, maatregelen en confiscatiebeslissingen.

I. Staat van Baten en Lasten
Tabel 10.3.1 Staat van baten en lasten per 31 december 2017 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3 = 2 – 1)

Realisatie 2016

         

Baten

       

Omzet moederdepartement

115.880

118.063

2.183

117.524

Omzet overige departementen

536

768

232

634

Omzet derden

14.637

12.248

– 2.389

12.679

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

83

Bijzondere baten

0

1.426

1.426

0

Totaal baten

131.053

132.505

1.452

130.920

         

Lasten

       

Apparaatkosten

114.553

114.112

– 441

112.485

– Personele kosten

87.073

89.413

2.340

84.923

Waarvan eigen personeel

54.643

55.034

391

53.988

Waarvan inhuur externen

30.230

30.814

584

28.017

Waarvan overige personele kosten

2.200

3.565

1.365

2.918

– Materiële kosten

27.480

24.699

– 2.781

27.562

Waarvan apparaat ICT

5.500

5.970

470

6.432

Waarvan bijdrage aan SSO's

8.000

7.000

– 1.000

8.487

Waarvan overige materiële kosten

13.980

11.729

– 2.251

12.643

Gerechtskosten

12.228

9.190

– 3.038

9.975

Rentelasten

181

155

– 26

290

Afschrijvingskosten

4.091

3.799

– 292

5.679

– Materieel

3.541

3.310

– 231

5.426

– Immaterieel

550

489

– 61

253

Overige lasten

0

401

401

924

– Dotaties voorzieningen

0

0

0

0

– Bijzondere lasten

0

401

401

924

Totaal lasten

131.053

127.657

– 3.396

129.353

         

Saldo van baten en lasten

0

4.848

4.848

1.567

Baten

Omzet moederdepartement

Tabel 10.3.2 Onderbouwing omzet moederdepartement

Product

Vaste kosten

Variabel deel

Uitstroom

Omzet

x € 1.000

kostprijs

 

(x € 1.000)

Vrijheidsstraffen

819

€ 18,40

21.516

1.215

Taakstraffen

776

€ 8,79

36.347

1.095

Schadevergoedingsmaatregelen

3.386

€ 133,95

13.332

5.171

Ontnemingsmaatregelen

4.651

€ 1.159,81

1.483

6.371

Voorwaardelijke Invrijheidstelling

320

€ 144,25

881

448

Toezicht

348

€ 28,58

17.149

838

Geldboetes

66.715

€ 1,76

9.726.365

83.810

Transacties

0

€ 31,47

6.098

192

Overig

     

18.923

Totaal

   

118.063

De omzet moederdepartement is samengesteld uit een vaste vergoeding voor de vaste kosten en een variabele vergoeding op basis van P*Q voor de gerealiseerde productie.

De omzet overig betreft projectfinanciering (€ 13,6 mln.), inputfinanciering (€ 4,3 mln.) en diverse overige financiering (€ 1,0 mln.).

Omzet overige departementen

Tabel 10.3.3 Onderbouwing omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)

Opdrachtgever

Departement

Q (stuks)

Omzet

Bestuurlijke boetes:

     

– Inspectie SZW

SZW

2.626

108

– Agentschap Telecom

EZ

232

11

– Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

EZ

1.614

46

– Inspectie Leefomgeving en Transport

IenM

1.939

68

– nVWA

EZ

8.392

244

– DUO

OCW

748

21

– Belastingdienst

Fin

41

6

– IGZ

VWS

249

9

Clustering rijksincasso:

     

– Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

EZ

14

5

– DUO

OCW

263

170

Overig:

     

– Dienst Huurcommissie

BZK

– 

79

– Overig

– 

– 

1

Totaal

   

768

Omzet derden

De omzet derden betreft de vergoeding die het CJIB namens het Ministerie van VWS ontvangt inzake wanbetalers en onverzekerden.

Bijzondere baten

De bijzondere baten hebben voor het grootste deel betrekking op de vrijval van de verplichting inzake IBM licenties.

Lasten

Personele kosten

Tabel 10.3.4 Onderbouwing Personele kosten (bedragen x € 1.000)
     

Realisatie

Begroting

 

2015

2016

2017

2017

Eigen personeel

       

Kosten

52.170

53.984

55.009

54.637

Aantal fte’s

892

881

877

877

Externe inhuur

       

Kosten

23.309

28.017

30.814

30.230

Postactief personeel

       

Kosten

17

4

25

6

Aantal fte’s

3

2

2

1

Overige personeelskosten

       

Overige personeelskosten

2.354

2.918

3.565

2.200

Totale personeelskosten

77.850

84.923

89.413

87.073

Personele kosten

Als gevolg van gewijzigde regelgeving, is het verlofsaldo hoger dan begroot. Daarnaast zijn er hogere opleidingskosten dan waar in de ontwerpbegroting mee is gerekend.

Materiële kosten

Als gevolg van het nieuwe huisvestingsstelsel zijn de huisvestingskosten lager dan begroot. Daarnaast zijn de kosten lager door aanbestedingen inzake portokosten en bankcontract.

Gerechtskosten

De lagere gerechtskosten worden verklaard doordat de exploitatie van CRI een half jaar later is gestart dan begroot. Daarnaast zijn er lagere kosten als gevolg van procesoptimalisatie, waardoor er minder zaken doorstromen naar de deurwaarder.

Afschrijvingskosten

In de begroting zijn voor het gehele jaar afschrijvingskosten voor CRI opgenomen; de exploitatie van dit programma is gestart op 1 juli 2017.

Rentelasten

De lagere rentelasten houden verband met de lagere rente waartegen leningen zijn afgesloten.

Bijzondere lasten

Dit betreft de in 2017 genomen bijzondere last inzake de verwachte meerkosten van de projecten.

II. Balans
Tabel 10.3.5 Balans per 31 december 2017 (bedragen x € 1.000)
 

31-12-2017

31-12-2016

Activa

   

Immateriële activa

2.741

3.216

Materiële vaste activa

8.422

20.293

– Grond en gebouwen

734

908

– Installaties en inventarissen

2.997

16.661

– Overige materiële vaste activa

4.691

2.724

Vlottende Activa

39.838

43.955

– Voorraden en onderhanden projecten

0

0

– Debiteuren

1.107

296

– Overige vorderingen en overlopende activa

3.286

2.884

– Liquide middelen

35.445

40.775

Totaal Activa

51.001

67.464

     

Passiva

   

Eigen vermogen

7.920

4.640

– Exploitatiereserve

3.072

3.073

– Onverdeeld resultaat

4.848

1.567

Voorzieningen

890

1.768

Langlopende schulden

9.206

23.067

– Leningen bij het Ministerie van Financiën

9.206

23.067

Kortlopende schulden

32.985

37.989

– Crediteuren

917

854

– Overige verplichtingen en overlopende passiva

32.068

37.135

Totaal Passiva

51.001

67.464

Activa

In onderstaand overzicht is voor de posten Debiteuren, Overige vorderingen en overlopende activa en Liquide Middelen aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2017 vorderingen betreft tussen het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere Ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).

Tabel 10.3.6 Vlottende activa (bedragen * € 1.000)
 

Moederdepartement

Andere Ministeries

Derden (buiten het rijk)

Totaal

Debiteuren

132

701

274

1.107

Overige vorderingen en overlopende activa

8

154

3.124

3.286

Liquide middelen

35.445

0

0

35.445

Totaal

35.585

855

3.398

39.838

Passiva

In onderstaand overzicht is voor de posten Crediteuren, Overige verplichtingen en overlopende passiva aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2017 schulden betreft tussen: het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere Ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).

Tabel 10.3.7 Kortlopende schulden (bedragen x € 1.000)
 

Moederdepartement

Andere Ministeries

Derden (buiten het rijk)

Totaal

Crediteuren

0

567

350

917

Overige verplichtingen en overlopende passiva

16.599

3.781

11.688

32.068

Totaal

16.599

4.348

12.038

32.985

In onderstaand overzicht is het verloop van de voorziening nader toegelicht.

Tabel 10.3.8 Voorzieningen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving voorziening

Stand per

Vrijval

Dotatie

Onttrekking

Stand per

 

1-1-2017

2017

2017

2017

31-12-2017

Reorganisatievoorziening

1.768

0

0

– 878

890

Totaal

1.768

0

0

– 878

890

In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.

Tabel 10.3.9 Ontwikkeling eigen vermogen (bedragen x € 1.000)
 

2015

2016

2017

Omzet

123.887

130.837

131.079

Plafond eigen vermogen

5.910

6.143

6.430

Eigen vermogen

3.073

4.640

7.920

Eigen vermogen als percentage van omzet

2,60%

3,80%

6,16%

Voorgesteld wordt om het onverdeeld resultaat toe te voegen aan de exploitatiereserve.

Het CJIB is in gesprek met FEZ over de inzet van deze exploitatiereserve ten behoeve van de uitgaven naar aanleiding van het programma compliance (waaronder BIR).

III. Kasstroomoverzicht
Tabel 10.3.10 Kasstroomoverzicht over 2017 (bedragen x € 1.000)
   

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en

vastgestelde begroting

   

(1)

(2)

3 = (2) – (1)

1

Rekening Courant RHB 1 januari 2017 +/+ stand depositorekeningen

29.101

40.773

11.672

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+)

131.052

135.879

4.827

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

– 126.961

– 134.372

– 7.411

2

Totaal operationele kasstroom

4.091

1.507

– 2.584

 

Totaal investeringen (-/-)

– 2.600

– 4.119

– 1.519

 

Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+)

0

12.711

12.711

3

Totaal investeringskasstroom

– 2.600

8.592

11.192

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

– 1.568

– 1.568

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+)

0

0

0

 

Aflossing op leningen (-/-)

– 5.276

– 17.306

– 12.030

 

Beroep op leenfaciliteit (+/+)

2.600

3.445

845

4

Totaal financieringskasstroom

– 2.676

– 15.429

– 12.753

5

Rekening-courant RHB 31 december 2017 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

27.916

35.443

7.527

Tabel 10.3.11 Investeringen (bedragen x € 1.000)

Activum

Afschrijvingstermijn

Bedrag

Verbouwingen

5–10 jaar

4

Installaties en inventaris

5–10 jaar

768

Hard- en software

3–5 jaar

3.333

Immateriële vaste activa

5 jaar

14

Totaal

 

4.119

Operationele kasstroom

Het verschil wordt verklaard door de toename van de vlottende activa (exclusief liquide middelen) ad € 1,2 mln. en de afname van de kortlopende schulden ad € 1,4 mln.

Investeringskasstroom

Het verschil wordt verklaard door de desinvestering in digitale flitspalen ad € 12,5 mln., daarnaast waren de investeringen in 2017 € 1,5 mln. hoger dan begroot. Ultimo 2017 staat er een nog te betalen factuurbedrag ad € 0,045 mln. inzake de in 2017 verrichte investeringen. Hierdoor is het bedrag aan investeringen op de balans hoger dan de investeringskasstroom.

Financieringskasstroom

Het verschil wordt verklaard door de extra aflossing op de financiering van digitale flitspalen ad € 12,6 mln. en de eenmalige uitkering aan het moederdepartement ad € 1,6 mln. Daarnaast is de jaarlijkse aflossing € 0,6 mln. lager en het beroep op leenfaciliteit € 0,8 mln. hoger.

IV. Doelmatigheidsindicatoren
Tabel 10.3.12 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2017
       

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2014

2015

2016

2017

2017

 

CJIB-totaal:

           

FTE-totaal (ambtelijk)

893

892

881

877

877

– 0

Saldo van baten en lasten in %

0,8

1,5

1,2

0,2

0,0

0,2

             

Geldboetes

           

Aantal

9.000.853

8.465.752

9.589.013

9.726.365

9.364.286

362.079

Kostprijs (x € 1)

7,00

7,00

9,00

9,00

9,00

0,00

Omzet (p*q)

63.457.585

59.260.264

86.301.117

87.537.285

84.278.574

3.258.711

% geïnde zaken binnen 1 jaar

94,6

92,0

92,0

93,2

92,4

0,8

             

Transacties

           

Aantal

59.865

12.912

7.247

6.098

9.800

– 3.702

Kostprijs (x € 1)

30,00

31,47

31,47

31,47

Omzet (p*q)

1.796.059

0

228.063

191.904

308.406

– 116.502

% geïnde zaken binnen 1 jaar

79,0

60,8

53,9

60,9

60,0

0,9

             

Vrijheidsstraffen*

           

Aantal

20.216

21.252

20.752

21.516

20.871

645

Kostprijs (x € 1)

60,63

66,99

97,22

108,81

57,66

51,15

Omzet (p*q)

1.225.775

1.423.595

2.017.515

2.341.168

1.203.349

1.137.819

             

Taakstraffen*

           

Aantal

37.568

41.317

37.884

36.347

38.627

– 2.280

Kostprijs (x € 1)

37,73

32,36

54,04

76,21

28,87

47,34

Omzet (p*q)

1.417.263

1.337.132

2.047.107

2.769.923

1.115.298

1.654.625

             

Schadevergoedingsmaatregelen

           

Aantal

13.059

13.333

13.230

13.332

13.809

– 477

Kostprijs (x € 1)

425,40

432,05

496,33

415,74

379,12

36,62

Omzet (p*q)

5.555.332

5.760.362

6.566.457

5.542.670

5.235.319

307.351

% afgedane zaken binnen 3 jaar

87,0

86,7

85,8

84,6

85,0

– 0,4

             

Ontnemingsmaatregelen

           

Aantal

1.181

1.282

1.268

1.483

1.617

– 134

Kostprijs (x € 1)

4.072,17

4.707,35

4.610,32

3.889,33

4.035,89

146,56

Omzet (p*q)

4.809.231

6.034.817

5.845.884

5.767.869

6.526.041

– 758.172

% afgedane A-zaken binnen 5 jaar

74,6

70,1

74,1

71,4

70,0

1,4

% afgedane B-zaken binnen 10 jaar

68,0

67,8

71,8

65,9

65,0

0,9

             

voorwaardelijke invrijheidstelling

           

Aantal

869

1.142

936

881

1.250

– 369

Kostprijs (x € 1)

778,2

375,03

390,41

421,90

400,61

21,29

Omzet

676.260

428.281

365.421

371.690

500.757

– 129.068

             

Routeren Toezicht

           

Aantal

12.481

13.515

14.901

17.149

15.000

2.149

Kostprijs (x € 1)

39,16

52,46

33,29

44,14

51,79

– 7,65

Omzet

488.809

708.952

496.117

756.915

776.802

– 19.887

Jeugdreclassering

           

Aantal

 

5.129

5.457

5.258

8.500

– 3.242

Kostprijs (x € 1)

 

118,44

90,82

82,09

96,94

– 14,85

Omzet

 

607.457

495.591

431.609

824.000

– 392.391

Bestuurlijke boetes

           

Aantal

13.109

13.563

13.723

15.872

15.260

612

Tarief (x € 1)

44,70

34,75

33,64

33,75

35,10

– 1,35

Omzet (p*q)

586.021

471.276

461.639

535.641

535.600

41

             

Overheidsincasso

           

Omzet

13.846.287

13.808.089

12.474.224

10.674.656

14.639.670

– 3.965.014

             

Omzet-diversen/input

           

Omzet

20.069.379

34.658.775

13.620.865

15.583.670

15.109.185

474.485

             

Totaal

113.928.000

124.499.000

130.920.000

132.505.000

131.053.000

1.451.999

* Voor vrijheidsstraffen en taakstraffen zijn er geen kwaliteitsindicatoren die direct aan de activiteiten van het CJIB zijn te koppelen. De taak van het CJIB is de administratieve regie (coördinatie) op de betreffende ketenprocessen.

Toelichting

In 2016 is een verbetering in de methodiek van doorverdeling van ICT-kosten doorgevoerd. Deze verbetering is nog niet in de kostprijzen van de begroting 2017 verwerkt. Dit heeft geleid tot een stijging dan wel daling van de kostprijzen tussen de verschillende producten. Bij de producten vrijheidsstraffen en taakstraffen heeft dit geleid tot een forse stijging van de kostprijs.

Het product jeugdreclassering is een nieuw product waarvoor in de begroting een eerste kostprijsraming is opgenomen. De praktijk in 2017 laat zien dat de kostprijs lager uitkomt dan geraamd.

Door hogere dan begrote productieaantallen is de kostprijs van Toezicht lager uitgekomen dan begroot.

Licence