Base description which applies to whole site

9. JAARVERANTWOORDING AGENTSCHAPPEN PER 31 DECEMBER 2018

In deze bijlage worden achtereenvolgens DTO en Paresto weergegeven.

DTO maakt als agentschap deel uit van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) onder de noemer Operations (OPS). In 2016 is besloten om het Joint Informatievoorzieningscommando (JIVC) en Operations (OPS) samen te voegen tot één slagvaardig IT-bedrijf. Deze keuze leidt tot een vereenvoudiging in de besturing en bedrijfsvoering, omdat het gefuseerde IT-bedrijf overgaat op de defensiebrede basisadministratie en daarmee aansluit op de defensiebreed gestandaardiseerde bedrijfsprocessen.

Het nieuwe IT-bedrijf is per 1 januari 2019 volledig overgegaan op het kasverplichtingen-stelsel. Volgens artikel 8. «Opheffing van een agentschap» van de Regeling Agentschappen moeten binnen een termijn van zes maanden na de laatste balansdatum (in casu 31 december 2018) alle schulden, bezittingen en aangegane verplichtingen van het agentschap met de rechthebbenden worden verrekend voordat een agentschap kan worden opgeheven. De opheffing van het agentschap zal uiterlijk op 30 juni 2019 plaatsvinden. Alle financiële effecten van de opheffing worden in de staat van baten en lasten van het agentschap over 2018 verwerkt, waardoor in de eerste helft van 2019 alleen nog balansmutaties met de bijbehorende kasstroom voor de verrekening (bijvoorbeeld betalen crediteuren) zullen plaatsvinden. De budgettaire aanpassingen als gevolg van de opheffing zijn in de begroting 2019 verwerkt.

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap Defensie Telematica Organisatie (bedragen x € 1.000)
 

1

2

3=2–1

 

Verlies en winstrekening

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2018

Verschil realisatie en begroting

Realisatie 2017

Baten

       

Omzet

       

– Omzet moederdepartement

237.432

227.082

– 10.350

259.985

– Omzet overige departementen

21.139

31.975

10.836

31.305

– Omzet derden

29

29

16

Rentebaten

Vrijval voorzieningen

2.640

2.640

17

Bijzondere baten

Totaal baten

258.571

261.726

3.155

291.323

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– Personele kosten

147.200

159.070

11.870

152.358

Waarvan eigen personeel

113.200

111.400

– 1.800

113.057

Waarvan inhuur externen

34.000

47.670

13.670

39.301

         

– Materiële kosten

90.530

93.634

3.104

101.177

Waarvan apparaat ICT

6.000

6.730

730

7.156

Waarvan bijdrage aan SSO’s

700

330

– 370

330

Waarvan overige materiële kosten

83.830

86.574

2.744

93.691

         

Rentelasten

600

124

– 476

395

Afschrijvingskosten

       

– immaterieel

4.000

– 4.000

3.577

– materieel

22.000

– 22.000

20.824

Overige lasten

       

– dotaties voorzieningen

– bijzondere lasten

43

Totaal lasten

264.330

252.828

– 11.502

278.374

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsvoering

– 5.759

8.898

14.657

12.949

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

Saldo van baten en lasten

– 5.759

8.898

14.657

12.949

Toelichting op de staat van baten en lasten

De omzet van DTO bestaat voor het merendeel uit ontvangsten voor geleverde producten en diensten die zijn opgenomen in de Service Catalogus. De nadere toelichting is opgenomen bij de tabel doelmatigheidsindicatoren.

Omzet moederdepartement

De omzet van het moederdepartement is € 10,4 miljoen lager dan begroot. De lagere omzet is het gevolg van het overnemen van de activa tegen de boekwaarde ultimo 2017 in 2018. Hierdoor vervielen de afschrijvingskosten (€ 26 miljoen). Deze kosten zijn vervolgens uit de tarieven van de Service Catalogus gehaald waardoor ook de omzet is gedaald. De lagere omzet als gevolg van de activaovername is deel gecompenseerd door enerzijds toekenning van aanvullend budget nadat de ontwerpbegroting is opgesteld (compensatie cao-verhoging) en anderzijds door extra omzet uit eenmalige opbrengsten zoals het leveren van handelsgoederen (computerapparatuur en licenties).

Omzet overige departementen

Dienstverlening aan overige departementen vindt pas plaats na goedkeuring door de Secretaris Generaal van het ministerie. De extra omzet voor de overige departementen komt door verlenging van de dienstverlening aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid (C2000 en IND).

Omzet derden

De omzet heeft betrekking op dienstverlening voor de NAVO.

Vrijval voorzieningen

De voorzieningen voor reservering vakantiedagen en dubieuze debiteuren zijn volledig vrijgevallen als gevolg van het opheffen van het agentschap.

Personele kosten

De personele kosten van eigen personeel zijn lager dan begroot (€ 1,8 miljoen). In de ontwerpbegroting was echter de cao-verhoging niet opgenomen, terwijl deze wel opgenomen is in de realisatie. De hogere kosten als gevolg van de cao-verhoging zijn gecompenseerd door het vanaf mei niet meer hoeven reserveren van de kosten voor de vakantiegelduitkering in mei 2019 (opheffing agentschap) waardoor de kosten per saldo lager zijn dan begroot. De inhuurkosten zijn hoger dan begroot (€ 13,7 miljoen). Deze overschrijding wordt veroorzaakt door enerzijds benodigde capaciteit op beveiligings- en netwerkgebied door het niet aanwezig zijn van interne capaciteit en anderzijds door inhuur voor de voorbereiding van de transitie van het agentschap DTO naar het kas-verplichtingenstelsel, backfill GrIT en continuïteitsmaatregelen. Bij de laatste categorieën staat er ook omzet tegenover op basis van gemaakte uren x inhuurtarief.

Materiële kosten

De hogere materiële kosten (€ 3,1 miljoen) worden hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere directe kosten (€ 13,9 miljoen). Tegenover deze hogere kosten staat 1 op 1 hogere omzet. Het betreft dus verkoopkosten (handelsgoederen, levering licenties, klantopdrachten, etc.). Daarnaast zijn de materiële kosten op de Service Catalogus dienstverlening € 10,8 miljoen lager dan begroot. Contracten die in de loop van 2018 afliepen, zijn verlengd in de KV-administratie waardoor de kosten zijn vervallen in het agentschap.

Rentelasten

De rentelasten zijn lager dan begroot (€ 0,5 miljoen). De lagere rentelasten komen voort uit de overname van de activa door het moederdepartement waardoor de lening bij het Ministerie van Financiën volledig afgelost kon worden.

Afschrijvingskosten

In het kader van de opheffing van het agentschap zijn in 2018 de vaste activa overgenomen door het moederdepartement tegen de boekwaarde ultimo 2017. Hierdoor vervielen de afschrijvingskosten (€ 26 miljoen).

Het saldo van de baten en lasten is beter dan begroot doordat enerzijds voorzieningen zijn vrijgevallen in het kader van de opheffing (zie kopje vrijval voorzieningen) en anderzijds de dienstverlening voor C2000 en IND is verlengd (zie kopje omzet overige departementen). Door de verlenging is er een hogere dekking door medegebruik van de infrastructuur, terwijl een groot deel van de kosten vast zijn.

Balans per 31 december 2018

(bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Stand

Stand

31-12-2018

31-12-2017

Activa

   

Vaste activa

   

Immateriële vaste activa

7.815

Materiële vaste activa

   

– Grond en gebouwen

12.894

– Installaties en inventarissen

2.367

– Projecten in uitvoering

– Overige materiële vaste activa

66.542

Vlottende activa

   

Voorraden en onderhanden projecten

2.470

Vorderingen

   

– Debiteuren

4.782

8.991

– Overige vorderingen en overlopende activa

14

33.703

Liquide middelen

40.880

11.594

Totaal activa

45.676

146.376

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

16.704

15.446

– Exploitatiereserve

– Onverdeeld resultaat

8.898

12.949

Subtotaal eigen vermogen

25.602

28.395

     

Voorzieningen

Langlopende schulden

   

– Leningen bij het Ministerie van Financiën

40.581

Kortlopende schulden

   

– Crediteuren

6.650

24.439

– Schulden bij het Rijk

– Belastingen en premies sociale lasten

9.608

17.353

– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

19.107

– Overige verplichtingen en overlopende passiva

3.816

16.501

Totaal passiva

45.676

146.376

Toelichting op de balans

Immateriële en materiële vaste activa

In het kader van de opheffing van het agentschap zijn in 2018 de vaste activa overgenomen door het moederdepartement tegen de boekwaarde ultimo 2017. Hierdoor is de boekwaarde per 31 december 2018 nul.

Voorraden

Ook zijn de voorraden overgenomen door het moederdepartement.

Debiteuren

De debiteurenstand is ten opzichte van 2017 afgenomen doordat in het kader van de opheffing getracht is zo vroeg mogelijk te factureren. Een deel (37%) van de openstaande facturen ultimo 2018 is in de eerste helft van januari 2019 betaald.

(bedragen x € 1.000)

Debiteuren

Stand

Stand

31-12-2018

31-12-2017

Debiteuren

4.782

9.191

Voorziening voor dubieuze vordering

– 200

Totaal debiteuren

4.782

8.991

(bedragen x € 1.000)

Debiteuren (excl. voorziening)

Stand

31-12-2018

Moederdepartement

105

Agentschappen

2.160

Overige departementen

2.311

Derden

206

Totaal debiteuren

4.782

Overige vorderingen en Overlopende activa / nog te ontvangen

Onder de overlopende activa worden normaliter de vooruitbetaalde onderhoudscontracten gepresenteerd. Echter door de opheffing zijn deze vooruitbetaalde contracten in het vierde kwartaal van 2018 door gefactureerd naar het moederdepartement. De resterende € 0,01 miljoen betreft goederen waarvoor wel al een factuur is ontvangen, maar de goederen zelf nog niet.

(bedragen x € 1.000)

Overige vorderingen en overlopende activa

Stand

Stand

31-12-2018

31-12-2017

Overlopende activa

14

33.703

Totaal overlopende activa

14

33.703

(bedragen x € 1.000)

Overige vorderingen en overlopende activa

Stand

31-12-2018

Moederdepartement

Agentschappen

Overige departementen

Derden

14

Totaal overlopende activa

14

Liquide middelen

De ruime liquide middelenstand hangt samen met de overname van de activa. Nadat alle verplichtingen en vorderingen in 2019 zijn afgehandeld, is de verwachting dat de liquide middelenstand € 25,6 miljoen (incl. surplus) zal bedragen (conform eigen vermogen ultimo 2018).

(bedragen x € 1.000)

Liquide middelen

Stand

Stand

31-12-2018

31-12-2017

Rekening courant Ministerie van Financiën

40.880

11.594

Deposito Ministerie van Financiën

Totaal liquide middelen

40.880

11.594

Eigen vermogen

DTO heeft in 2018 een positief resultaat behaald van € 9 miljoen. Dit resultaat wordt toegevoegd aan het eigen vermogen. Op basis van 5% van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaar (€ 289,2 miljoen in 2016, € 291,3 miljoen in 2017 en € 261,7 miljoen in 2018) bedraagt het maximaal toelaatbaar eigen vermogen € 14,0 miljoen. Het eigen vermogen ultimo 2018 past niet binnen het plafond. Het nieuw ontstane surplus van € 11,6 miljoen zal in 2019 uiterlijk bij de eerste suppletoire begroting met het moederdepartement worden afgerekend en de resterende € 14,0 miljoen zal uiterlijk 30 juni 2019 worden uitgekeerd aan het moederdepartement.

(bedragen x € 1.000)

Vermogensontwikkeling

2014

2015

2016

2017

2018

1.

Eigen vermogen per 1 januari

18.959

26.697

12.189

19.946

28.395

             

2.

Saldo van baten en lasten

8.709

– 4.793

14.758

12.949

8.898

             
 

3a. Uitkering aan moederdepartement

– 971

– 9.716

– 7.001

– 4.500

– 20.031

 

3b. Bijdrage moederdepartement ter versterking van eigen vermogen

0

0

0

0

8.340

 

3c. Overige mutaties in eigen vermogen

0

0

0

0

0

3.

Totaal directe mutaties in eigen vermogen

– 971

– 9.716

– 7.001

– 4.500

– 11.691

             

4.

Eigen vermogen per 31 december (1+2+3)

26.697

12.189

19.946

28.395

25.602

Leningen bij het Ministerie van Financiën (langlopend)

Nadat het bedrag voor de overname van de activa is ontvangen, is meteen de lening bij het Ministerie van Financiën afgelost. Alle investeringen in 2018 zijn via de KV-administratie verlopen van het moederdepartement.

Crediteuren

De crediteurenstand is ten opzichte van 2017 sterk afgenomen doordat aan het eind van het jaar door de ruime liquide middelen geen afweging noodzakelijk was om facturen al dan niet te betalen om te voorkomen dat er een negatieve stand ultimo het jaar zou zijn.

(bedragen x € 1.000)

Crediteuren

Stand

Stand

31-12-2018

31-12-2017

Crediteuren

6.650

24.439

Totaal crediteuren

6.650

24.439

(bedragen x € 1.000)

Crediteuren

Stand

31-12-2018

Moederdepartement

2.027

Agentschappen

3

Overige departementen

345

Derden

4.275

Totaal crediteuren

6.650

Overlopende passiva / nog te betalen

De overlopende passiva zijn als volgt opgebouwd:

(bedragen x € 1.000)

Overige verplichtingen en overlopende passiva

Stand

Stand

31-12-2018

31-12-2017

Salarissen en sociale lasten

9.608

17.353

Aflossing leningen Ministerie van Financiën

19.107

Overige overlopende passiva

3.816

16.501

Totaal overlopende passiva

13.424

52.961

De overige overlopende passiva aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

(bedragen x € 1.000)

Overige overlopende passiva

Stand

31-12-2018

Moederdepartement

116

Agentschappen

Overige departementen

Derden

3.700

Totaal overig overlopende passiva

3.816

De overige overlopende passiva betreft volledig de post «nog te ontvangen facturen». Door de opheffing is er geen sprake meer van vooruit gefactureerde omzet.

Kasstroomoverzicht over 2018 (bedragen x € 1.000)
 

1

2

3=2–1

 

Kastroomoverzicht

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2018

Verschil realisatie en begroting

Realisatie 2017

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2018 + stand depositorekeningen

10.295

11.594

1.299

9.612

           
 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

17.800

46.797

 

26.466

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

 

– 35.749

 

19.606

2.

Totaal operationele kasstroom

17.800

11.048

– 6.752

46.072

           
 

Totaal investeringen (–/–)

– 26.000

0

26.000

– 22.060

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

89.618

89.618

47

3.

Totaal investeringskasstroom

– 26.000

89.618

115.618

– 22.013

           
 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

– 6.332

– 20.032

– 13.700

– 4.500

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

8.340

8.340

0

 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 17.800

– 59.688

– 41.888

– 17.577

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

26.000

0

– 26.000

0

4.

Totaal financieringskasstroom

1.868

– 71.380

– 73.248

– 22.077

           

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2018 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

(maximale roodstand 0,5 miljoen €)

3.963

40.880

36.917

11.594

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

De belangrijkste factoren in de operationele kasstroom zijn aan de ontvangstenkant het resultaat (€ 8,9 miljoen), de daling van het debiteurensaldo (€ 4,2 miljoen) en de daling van de overlopende activa met € 33,7 miljoen (overdracht vooruitbetaalde onderhoudscontracten). De daling van het crediteursaldo met € 17,8 miljoen is een belangrijke factor waardoor de uitgavenkant is gedaald ten opzichte van 2017.

Investeringskasstroom

De desinvestering betreft de overname van de activa door het moederdepartement.

Financieringskasstroom

In 2018 is geen beroep gedaan op de leenfaciliteit van Ministerie van Financiën. De nieuwe investeringen in 2018 zijn via de KV-administratie verlopen van het moederdepartement. Het gebruik van de leenfaciliteit is door de aflossing volledig afgebouwd.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2018

Het overzicht doelmatigheidsindicatoren bestaat uit een generiek deel en een specifiek deel.

Omzet (bedragen x € 1 miljoen)

Doelmatigheidsindicatoren

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Budget

 

2016

2017

2018

2018

Omzet

       

Housing

1,1

0,6

0,1

Defensiepas / MFSC

5,6

5,4

5,1

5,3

Handelsgoederen

7,3

7,6

9,3

Dienstontwikkeling en klantopdrachten

9,0

18,7

11,5

11,3

Werkplekdiensten

89,9

89,5

89,7

87,9

Communicatie

14,8

17,0

9,0

14,0

Connectivity

34,3

35,7

28,1

33,2

Totale omzet product(groep) Generiek

162,0

174,7

152,9

151,7

Advies en applicaties

12,8

13,0

8,4

13,4

IV Services

69,4

67,9

67,1

64,1

IV-I (Inhuur + inkoop)

44,9

35,6

33,0

29,1

Niet standaard aanvragen

0,2

0,2

0,2

0,3

Totale omzet product(groep) Specifiek

127,2

116,6

108,7

106,9

Totale omzet

289,2

291,3

261,6

258,6

Tarieven in €

Gemiddeld gewogen tarief per uur

€ 73,5

€ 72,4

€ 73,3

€ 75,8

Totaal aantal FTE per ultimo het jaar (exclusief inhuur)

1.500

1.436

1.490

1.450

Saldo baten/lasten als percentage totale baten

5,1%

4,4%

3,4%

– 2,2%

Betrouwbaarheid informatievoorziening

99,6%

99,6%

99,7%

99,0%

         

Omschrijving Specifiek Deel

       

Ontwikkeling tarief werkplek Defensie (2007=100%)

49%

51%

48%

50%

Gemiddeld gewogen kostprijs applicatietaken

€ 64,5

€ 65,0

€ 67,5

€ 66,0

Gemiddeld gewogen kostprijs ontwikkeltaken

€ 67,2

€ 67,2

€ 68,6

€ 65,4

Percentage niet facturabele medewerkers

9,5%

9,1%

8,9%

10,0%

Declarabiliteit in uren per jaar

1.385

1.372

1.364

1.450

Aantal externe inhuur t.b.v. eigen apparaat

100

126

186

128

Aantal externe inhuur t.b.v. klant(opdrachten)

144

98

145

122

De doelmatigheidsindicatoren zijn opgesteld in overeenstemming met model 3.33 van de Rijksbegrotingsvoorschriften.

Omzet

De omzet is € 3,0 miljoen (1,2%) hoger dan oorspronkelijk begroot:

  • De handelsgoederen zijn niet opgenomen in de begroting.

  • De omzet is over de gehele productgroep generiek lager door het wegvallen van de afschrijvingskosten. Binnen deze groep wordt echter de omzet wel weer gecompenseerd door een hogere omzet op de externe markt.

  • De IV-services zijn hoger dan begroot door een addendum (evaluatie SLA) binnen het beheer van ERP M&F.

Totaal aantal vte per ultimo 2018

Ultimo 2018 heeft DTO een bezetting van 1.524 eigen medewerkers (1.490 vte), gesplitst in 1.475 burgers en 49 militairen. In dit aantal zitten geen herplaatsers meer. In de begroting was rekening gehouden met een gemiddeld vte-niveau van 1.450 vte gedurende 2018. Echter in januari was de startsituatie 1.429 vte en ultimo 2018 was dit 1.490 vte.

Inhuur

In 2018 waren 332 inhuurmedewerkers (vte) werkzaam, waarvan 88 ten behoeve van applicatiebeheer, 98 ten behoeve van technisch infrastructuurbeheer en 145 waren werkzaam op klantopdrachten. Dit is hoger dan begroot door het niet aanwezig zijn van voldoende interne capaciteit op beveiligings- en netwerkgebied en anderzijds door inhuur voor de voorbereiding van de transitie van het agentschap DTO naar kas-verplichtingenstelsel, backfill GrIT en continuïteitsmaatregelen.

Prijs per werkplek

Als indicator voor de ontwikkeling van de doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek in het jaar 2007 is gesteld op 100%. De daling van de kostprijs per werkplek is het gevolg van efficiencymaatregelen. Het tarief is in 2018 gebaseerd op de afgenomen accounts, printers, beeldschermen, etc.

Staat van baten en lasten van het agentschap Paresto (bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(4) Realisatie t-1

Baten

       

Omzet moederdepartement

58.017

47.104

– 10.913

43.340

Omzet overige departementen

471

471

383

Omzet derden

870

15.718

14.848

15.693

Rentebaten

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

1.075

1.086

11

1.016

Totaal baten

59.962

64.378

4.416

60.432

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– Personele kosten

36.563

41.097

4.534

38.104

Waarvan eigen personeel

31.173

33.606

2.433

32.017

Waarvan inhuur externen

5.000

7.035

2.035

5.751

Waarvan overige personele kosten

390

456

66

336

– Materiële kosten

23.005

24.527

1.522

22.819

Waarvan apparaat ICT

375

449

74

435

Waarvan bijdrage aan SSO’s

800

826

26

818

Waarvan overige materiële kosten

750

931

181

410

Rentelasten

9

– 9

13

Afschrijvingskosten

       

– Materieel

385

23

– 362

7

Waarvan apparaat ICT

260

9

– 251

1

Waarvan overige materiële kosten

125

14

– 111

6

– Immaterieel

Overige lasten

       

– Dotaties voorzieningen

– Bijzondere lasten

138

138

182

Totaal lasten

59.962

65.786

5.824

61.124

         

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

– 1.408

– 1.408

– 692

Agentschapsdeel Vpb-lasten

Saldo van baten en lasten

– 1.408

– 1.408

– 692

Toelichting op de staat van baten en lasten

De totale omzet vanuit het moederdepartement, overige departementen en derden bestaat uit twee delen: de omzet bedrijfsvoering (verkopen) € 34,7 miljoen en de omzet werkgeversbijdrage € 28,6 miljoen.

Omzet bedrijfsvoering (verkopen)

Dit betreft in het boekjaar de door Paresto in rekening gebrachte opbrengst verkopen (€ 34,7 miljoen) voor verrichte leveranties en diensten.

Opbrengst verkopen naar productgroep (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde

begroting

Realisatie

2018

Omzet regulier

25.300

25.636

Omzet niet-regulier

9.000

9.014

     

Totaal opbrengst verkopen

34.300

34.650

De omzet bedrijfsvoering is onder te verdelen in de volgende productgroepen:

  • De omzet regulier betreft onder andere de verkopen in de bedrijfsrestaurants en kantines op locaties;

  • De omzet niet-regulier is omzet van onder andere evenementen, vergaderingen, diners en recepties die op locaties worden gehouden.

De omzetsplitsing in de categorieën moederdepartement, overige departementen en derden is als volgt:

(bedragen x € 1 miljoen)
 

Omzet bedrijfsvoering

Omzet werkgeversbijdrage

Totaal

Omzet moederdepartement

19,3

27,8

47,1

Omzet overige departementen

0,4

0,1

0,5

Omzet derden

15,0

0,7

15,7

Totaal omzet

34,7

28,6

63,3

Het verschil in omzet moederdepartement en derden ten opzichte van de begroting is het gevolg van een andere wijze van presenteren.

Omzet werkgeversbijdrage

De omzet werkgeversbijdrage (€ 28,6 miljoen) betreft de vergoeding die Paresto ontvangt voor de personele en materiële inzet op de locaties. Deze is hoger dan begroot, vanwege de uitgekeerde loon- en prijsbijstelling.

Rentebaten

In 2018 is er vanwege een lage rentestand geen deposito uitgezet en tevens geen rente ontvangen op de lopende rekening courant met het Ministerie van Financiën.

Bijzondere baten

Dit betreft met name betalingskorting en producentenbonussen conform de contractuele afspraken.

Personele kosten

De realisatie van de bezetting ultimo 2018 ten opzichte van de begroting is als volgt:

(bedragen x € 1)
 

Vastgestelde begroting

Realisatie

 

vte'n

Prijs per vte

vte'n

Prijs per vte

Militair personeel

80

53.734

81

57.632

Burger personeel

575

47.415

578

50.855

Overige categorieën:

       

Inhuur en uitzendkrachten

91

54.945

108

65.139

         

Totaal/Gemiddeld

746

49.012

767

53.582

Het aantal vaste medewerkers is conform begroot. Daarentegen heeft er meer inhuur plaatsgevonden door arbeidsschaarste en een hoger ziekteverzuim. De gemiddelde loonsom is hoger dan begroot vanwege de CAO afspraken eind 2017 en de eenmalige uitkering. Daarnaast is in 2018 het nieuwe contract inhuur cateringpersoneel van start gegaan. Door de marktwerking is de prijs hoger uitgevallen dan begroot.

Materiële kosten

De post materiële kosten bestaat voornamelijk uit ingrediëntkosten (€ 22,3 miljoen) en is hoger dan begroot door problemen rondom de keukeninfra. Als gevolg van landelijke uitval van kassa’s en PIN is de post schade toegenomen.

Afschrijvingskosten

In 2018 is er voor € 0,3 miljoen geïnvesteerd in bedrijfskleding. Vanwege de doorontwikkeling van Paresto zijn de geplande grote investeringen doorgeschoven naar 2019 en verder. De afschrijvingskosten op het totaal van activa bedragen 23 duizend euro.

Overige lasten

De overige lasten bestaan voornamelijk uit lasten voorgaand boekjaar.

Resultaatbestemming

Het resultaat over 2018 bedraagt –/– € 1,4 miljoen. Het resultaat wordt conform de vigerende regelgeving verrekend met het eigen vermogen.

Balans per 31 december 2018 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Balans 2018

Balans 2017

Activa

   

Vaste activa

   

Immateriële activa

Materiële vaste activa

   

– Grond en gebouwen

– Installaties en inventarissen

162

67

– Projecten in uitvoering

– Overige materiële vaste activa

264

Vlottende activa

   

Voorraden en onderhanden projecten

567

552

Vorderingen

– Debiteuren

927

461

– Overige vorderingen en overlopende activa

4.258

2.204

Liquide middelen

10.342

11.469

Totaal activa:

16.520

14.753

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

   

– Exploitatiereserve

2.965

3.657

– Onverdeeld resultaat

– 1.408

– 692

Voorzieningen

Langlopende schulden

   

– Leningen bij het MvF

Kortlopende schulden

   

– Crediteuren

6.922

8.757

– Schulden bij het Rijk

– Belastingen en premies sociale lasten

137

208

– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

– Overige verplichtingen en overlopende passiva

7.905

2.823

Totaal passiva

16.520

14.753

Toelichting op de balans

Ter wille van de vergelijkbaarheid zijn de vergelijkende cijfers, belastingen en premies, sociale lasten en overige verplichtingen en overlopende passiva aangepast naar de presentatiewijze conform de RBV 2019. Als gevolg hiervan zijn de overige verplichtingen en overlopende passiva gedaald met een bedrag van 0,2 miljoen euro en de belastingen en premies sociale lasten toegenomen met een bedrag van 0,2 miljoen euro.

Activa

Materiële vaste activa

In 2018 is er voor € 0,3 miljoen geïnvesteerd in bedrijfskleding.

Voorraden

De op de balans opgenomen voorraden betreffen de voorraden op de locaties van Paresto.

Debiteuren

De debiteuren bestaan voornamelijk uit vorderingen op het moederdepartement (€ 0,7 miljoen) en derden (€ 0,1 miljoen).

Overige vorderingen en overlopende activa

Deze post is nader te specificeren in nog te ontvangen van het moederdepartement (€ 2,6 miljoen) en derden (€ 1,7 miljoen).

Liquide middelen

De post liquide middelen omvat vooral de gelden in rekening courant bij het Ministerie van Financiën (€ 10,3 miljoen).

Passiva

Eigen Vermogen

In 2018 heeft er geen uitkering aan het moederdepartement plaats gevonden. De grens voor het eigen vermogen 2018 is € 3,2 miljoen (maximaal 5% van de gemiddelde omzet over de afgelopen 3 jaar). Met een eigen vermogen van € 1,6 miljoen blijft Paresto onder deze grens. In 2019 vindt er derhalve geen afdracht plaats aan het moederdepartement.

Leningen

Alle door Paresto opgenomen gelden bij het Ministerie van Financiën (leningen) zijn volledig afgelost.

Crediteuren

Het crediteurensaldo bestaat uit schulden op het moederdepartement (€ 4,8 miljoen) en derden (€ 2,1 miljoen). Deze stand is lager dan 2017 vanwege een aanpassing in de definitie van de crediteuren, waardoor de salarissen van december verschoven zijn naar overige schulden. Daarnaast is er een hoger openstaand saldo bij de Sligro, door problemen rondom de facturatie.

Belastingen en premies sociale lasten

De belastingen en premies sociale lasten hebben betrekking op de BTW aangifte van december.

Overige verplichtingen en overlopende passiva

Het saldo overige verplichtingen en overlopende passiva bestaat voornamelijk uit moederdepartement (€ 5,4 miljoen) en derden (€ 2,5 miljoen).

De vakantieverplichtingen aan het personeel bestaan uit € 1,3 miljoen te betalen aan vakantiedagen en € 1,0 miljoen te betalen aan vakantiegelden. De overige schulden bestaan met name uit een ontvangen bijdrage voor zowel het project gratis gezonde voeding als de aanschaf van het kassasysteem. Beiden worden in 2019 geëffectueerd.

Kasstroomoverzicht (bedragen x € 1.000)
   

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)–(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2018 + stand depositorekeningen

11.081

11.403

322

         
 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

385

5.034

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

– 5.775

2.

Totaal operationele kasstroom

385

– 741

– 1.126

         
 

Totaal investeringen (–/–)

– 382

– 382

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

3.

Totaal investeringskasstroom

– 

– 382

– 382

         
 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 385

385

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

1.800

– 1.800

4.

Totaal financieringskasstroom

1.415

– 1.415

         

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2018 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

12.881

10.280

– 2.601

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Het kasstroomoverzicht wordt opgesteld volgens de indirecte methode.

Eind 2018 is de definitie van crediteuren en overlopende passiva gewijzigd ten opzichte van voorgaande jaren. Dit heeft als gevolg, dat zowel de operationele ontvangsten als uitgaven buiten proportioneel hoog zijn.

Kasstroom uit operationele activiteiten

De kasstroom uit operationele activiteiten bestaat uit de kasstroom bedrijfsactiviteiten, de mutatie in het werkkapitaal en de ontvangen dan wel betaalde interest. De operationele kasstroom is lager dan begroot vanwege een hogere stand van de vorderingen.

Kasstroom uit investeringsactiviteiten

In 2018 is er voor € 0,3 miljoen geïnvesteerd in bedrijfskleding en staat er € 0,1 miljoen op de balans als nog te activeren, in verband met de vervanging van het IV-landschap. Vanwege de doorontwikkeling van Paresto zijn de geplande grote investeringen doorgeschoven naar 2019 en verder.

Kasstroom uit financieringsactiviteiten

In 2018 heeft er geen uitkering aan het moederdepartement plaats gevonden. Met het doorschuiven van de investeringen wordt er vanaf 2019 een beroep gedaan op de leenfaciliteit.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2018

De omzet bij Paresto bestaat uit verkopen van ingekochte producten. Er is geen sprake van productie en hierdoor dus geen kostprijs per product. De gekozen indeling in een specifiek deel en een generiek deel vloeit voort uit de aard van de dienstverlening door Paresto. Gestuurd wordt op de brutomarge van de locaties. Hiermee samenhangende indicatoren zijn daarom specifiek benoemd.

Doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen per 31 december 2018

Omschrijving generieke deel

realisatie

     

Vastgestelde begroting

 

2015

2016

2017

2018

2018

Omzet verkopen (x € 1.000)

43.619

44.278

33.927

34.650

34.300

Vte'n totaal

814

774

746

767

746

– waarvan in eigen dienst

731

678

656

659

655

– waarvan inhuur

84

96

90

108

91

           

Saldo baten/lasten als % van totale baten

– 0,6%

1,1%

0,0%

– 2,3%

0,0%

           

Omschrijving specifiek deel

         
 

2015

2016

2017

2018

2018

Aantal locaties

77

76

76

76

76

Productiviteit per medewerker (omzet per vte)

53.559

57.200

45.479

45.177

45.986

% Ziekteverzuim

7,4%

7,3%

7,8%

8,5%

8,0%

% Bruto marge locaties

37,2%

38,9%

37,7%

34,8%

38,0%

Het overgrote deel van de kosten van Paresto (ruim 90 procent) bestaat uit personeels- en ingrediëntkosten. De doelmatigheid komt met name tot uitdrukking in twee belangrijke graadmeters, de productiviteit per medewerker en het percentage bruto marge (inkoop ten opzichte van de omzet).

De productiviteit per medewerker is licht gedaald ten opzichte van 2017, dit vindt zijn oorzaak in een hoger ziekteverzuim en meer kosten aan inhuur. Door een stijging van het langdurig verzuim, is het ziekteverzuim ten opzichte van 2017 gestegen met 0,7 procentpunt tot gemiddeld 8,5%. De inhuur is gegroeid in zowel prijs (CAO) en nieuw contract (marktwerking) als hoeveelheid (arbeidsschaarste en langdurig verzuim).

De daling van de brutomarge met 2,9 procentpunt wordt voor een groot deel veroorzaakt door problemen rondom verouderde keukeninfra en ICT. Als gevolg van landelijke uitval van kassa’s en PIN is de post schade toegenomen. Daarnaast zorgde het preventief sluiten en/of omleggen van enkele keukens voor flinke verhoging van de post calamiteiten.

Beide graadmeters dragen bij aan een netto resultaat van –/– € 1,4 miljoen. Het langdurig verzuim stabiliseerde zich ultimo 2018, de overige oorzaken hebben de komende jaren echter een meer structureel effect. Om het negatieve resultaat in de toekomst te beperken, zal Paresto inzetten op het aannemen van vast personeel en het daarmee terugbrengen van inhuur.

Licence