Base description which applies to whole site

Bijlage 5: Focusonderwerp FJR 2022, beroep op art. 2.27, tweede lid, CW

Tabel 159 Overzicht ISB's en beroep art. 2.27 van de CW

Nr

Begrotingsstuk

Onderwerp

Beroep art. 2.27, tweede lid, CW (ja/nee)

Verplichtingen aangegaan voor autorisatie EK (ja/nee)

Uitgaven voor autorisatie EK (ja/nee)

Indieningsdatum

Aangenomen door EK (datum)

1

NvW 1 OB 2022

Verdelen middelen aanvullend sociaal pakket

Nee

Nee

Nee

5-nov-21

21-dec-21

2

NvW 2 OB 2022

Aanvullende aanpassingen in het steunpakket

Nee

Nee

Nee

3-dec-21

21-dec-21

3

ISB 1

Steunpakket eerste kwartaal 2022

Ja

Ja

Ja

16-dec-21

5-apr-22

4

NvW ISB 1

Aanvullende steunmaatregelen

Ja

Ja

Ja

24-dec-21

5-apr-22

5

ISB 2

Energietoelage

Ja

Ja

Ja

23-maa-21

12-jul-22

6

NvW O1 2022

Meer uitgaven Kinderopvangtoeslag

Ja

Ja

Ja

16-jun-22

13-jul-22

1. Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting 2022

In de eerste nota van wijziging op de ontwerpbegroting 2022 worden de middelen uit het aanvullend sociaal pakket nader op de begroting van SZW verdeeld en in het juiste kasritme geplaatst. Daarnaast wordt een klein aantal overige aanpassingen verwerkt.

De gemaakte afweging voor het indienen van een nota van wijziging is dat met de uitvoering van de aanpassingen per 1 januari 2022 gestart moest worden. Daarom was het niet mogelijk om te wachten tot de eerste suppletoire begroting.

Er is geen beroep gedaan op de artikelen 2.25, tweede lid, en 2.27, tweede lid van de CW, aangezien er geen verplichtingen of uitgaven zijn gedaan voordat de Eerste Kamer de nota van wijziging had geautoriseerd.

2. Tweede Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting 2022

In deze nota van wijziging op de ontwerpbegroting 2022 wordt de begroting van SZW aangepast in verband met aanvullende aanpassingen in het steunpakket (invorderingsrente KOT en WKB, uitvoeringskosten NOW).

De gemaakte afweging voor het indienen van een nota van wijziging is dat door de aanhoudende coronacrisis de invorderingsrente op toeslagen in de eerste helft van 2022 op 0,01% bleef staan, terwijl was voorzien dat deze zou worden verhoogd naar 1%. Aangezien de verlaging al in de eerste helft van 2022 inwerking trad, kon niet gewacht worden tot de eerste suppletoire begroting van 2022.

Er is geen beroep gedaan op de artikelen 2.25, tweede lid, en 2.27, tweede lid van de CW, aangezien er geen verplichtingen of uitgaven zijn gedaan voordat de Eerste Kamer de nota van wijziging had geautoriseerd.

3. Incidentele suppletoire begroting inzake het Steunpakket eerste kwartaal 2022

In deze incidentele suppletoire begroting wordt de begroting van SZW aangepast in verband met het Steunpakket 1e kwartaal 2022 (onder andere kosten NOW-6).

De gemaakte afweging voor het indienen van een incidentele suppletoire begroting is dat het economisch steunpakket in het eerste kwartaal van 2022 direct in werking moest treden ter ondersteuning van ondernemers en werkenden die getroffen werden door de contactbeperkende maatregelen. Er kon daarom niet gewacht worden tot de eerste suppletoire begroting 2022.

Er is een beroep gedaan op artikel 2.27, tweede lid van de CW, aangezien de spoedeisende maatregelen in de ISB leiden tot betalingen voordat de formele autorisatie van beide Kamers is afgerond. De gemaakte afweging hierbij is dat het niet in het belang van het Rijk is om uitvoering van het beleid uit te stellen, aangezien het kabinet door de epidemiologische situatie gedwongen werd de contactbeperkende maatregelen te verlengen, met grote gevolgen voor bedrijven en werkenden. Om ondernemers en werkenden hierbij te ondersteunen heeft het kabinet besloten om het economisch steunpakket ook in het eerste kwartaal van 2022 beschikbaar te stellen.

4. Nota van Wijziging op de eerste incidentele suppletoire begroting

In deze nota van wijziging op de eerste incidentele suppletoire begroting 2022 wordt de begroting van SZW aangepast in verband met aanvullende steunmaatregelen.

De gemaakte afweging voor het indienen van een nota van wijziging is dat de aanvullende steunmaatregelen direct in werking moesten treden ter ondersteuning van ondernemers en werkenden die getroffen werden door de abrupt aangekondigde lockdown. Er kon daarom niet gewacht worden tot de eerste suppletoire begroting 2022.

Er is een beroep gedaan op artikel 2.27, tweede lid van de CW, aangezien de spoedeisende maatregelen in de nota van wijziging leiden tot betalingen en ontvangsten voordat de formele autorisatie van beide Kamers is afgerond. De gemaakte afweging hierbij is dat het niet in het belang van het Rijk is om uitvoering van het beleid uit te stellen, gezien de abrupt aangekondigde lockdown waar ondernemers zich niet op hebben kunnen voorbereiden.

5. Tweede Incidentele suppletoire begroting inzake Energietoelage

In deze incidentele suppletoire begroting wordt de begroting van SZW aangepast in verband met de compensatie energierekening via gemeenten.

De gemaakte afweging voor het indienen van een incidentele suppletoire begroting is dat huishoudens door de gestegen energierekening zich in acute financiële nood bevonden en daarom kon met de uitvoering van de tegemoetkoming niet gewacht worden tot de eerste suppletoire begroting van 2022.

Er is een beroep gedaan op artikel 2.27, tweede lid van de CW, aangezien de spoedeisende maatregelen uit deze incidentele suppletoire begroting leiden tot betalingen voordat de formele autorisatie van beide Kamers is afgerond. De gemaakte afweging hierbij is dat de stijging van de energierekening bij huishoudens met een laag inkomen hard aankomt en dat deze huishoudens zich in acute financiële nood bevinden. Gezien de hierboven beschreven urgentie is het kabinet van mening dat het niet in het belang van het Rijk is om uitvoering van deze spoedeisende maatregelen uit te stellen en kan er daarmee niet gewacht worden op de formele autorisatie van beide Kamers.

6. Nota van Wijziging op de eerste suppletoire begroting

In deze nota van wijziging op de eerste suppletoire begroting wordt de begroting van SZW aangepast in verband met de meer uitgaven Kinderopvangtoeslag (KOT) door de toegang tot KOT voor ouders met een partner buiten de EU en de instroom van Oekraïense ontheemden die aansprak maken op KOT.

De gemaakte afweging voor het indienen van een nota van wijziging is dat de doelgroep van de KOT snel verbreed moest worden, zodat Oekraïense ontheemden die gevlucht zijn met kinderen maar waarvan de partner (noodgedwongen) nog in Oekraïne verblijft, aanspraak maken op KOT als zij in Nederland gaan werken. Daarom kon met deze maatregelen niet gewacht worden tot de tweede suppletoire begroting 2022.

Er is een beroep gedaan op artikel 2.27, tweede lid van de CW, aangezien aanspraak op de KOT voor Oekraïense ontheemden een belangrijke voorwaarde is om werk en zorg voor de kinderen te kunnen combineren. De groep Oekraïense ontheemden bestaat voornamelijk uit vrouwen met kinderen waarvan de partner noodgedwongen in Oekraïne is achtergebleven. Aangezien de groep Oekraïense ontheemden sinds 1 april 2022 de mogelijkheid hadden om te werken en kinderopvang een belangrijke voorwaarde daarvoor is, acht het kabinet het niet in het belang van het Rijk om uitvoering uit te stellen en heeft het kabinet besloten de uitvoering te starten voor de formele autorisatie van beide Kamers.

Licence