Base description which applies to whole site

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector

Het borgen van publieke belangen via het aandeelhouderschap op een zo efficiënt mogelijke wijze.

De minister van Financiën is verantwoordelijk voor:

  • een optimaal financieel resultaat bij het beheren, aangaan en afstoten van staatsdeelnemingen met inachtneming van de betrokken publieke belangen;

  • het beheren en afwikkelen van de tijdelijke overheidsinvesteringen in de gesteunde financiële instellingen. In dit kader is de minister van Financiën verantwoordelijk voor zwaarwegende en/of principiële beslissingen (onder andere de exitstrategie en het beloningsbeleid van de financiële instellingen) van NL Financial Investments (NLFI). Voorts houdt de minister van Financiën toezicht op NLFI;

  • de inbreng van bedrijfseconomische expertise op specifieke onderdelen zoals bij investeringen in de energietransitie, en financiële zekerheidstelling. In het kader van deze onderdelen is de minister verantwoordelijk voor het toetsen van door vergunninghouders gestelde financiële zekerheid ter dekking van de kosten die voortvloeien uit het buiten gebruik stellen en de ontmanteling van instellingen vallend onder de Kernenergiewet.

De minister van Financiën heeft een aantal instrumenten tot haar beschikking, die ingezet kunnen worden voor de invulling van haar verantwoordelijkheid:

  • bevoegdheden die de minister van Financiën heeft op basis van de Comptabiliteitswet;

  • bevoegdheden die de minister van Financiën heeft als aandeelhouder op basis van Boek 2 Burgerlijk Wetboek en de statuten van de ondernemingen;

  • de Wet stichting administratiekantoor beheer financiële instellingen;

  • de gedragsregels uit de Corporate Governance Code voor zijn rol als aandeelhouder in staatsdeelnemingen;

  • structureel en incidenteel overleg met bestuurders en commissarissen van de staatsdeelnemingen;

  • bevoegdheden die de minister van Financiën heeft op basis van de Kernenergiewet;

Bovenstaande instrumenten zijn verschillend van aard. De bevoegdheden die voortvloeien uit het Burgerlijk Wetboek, Comptabiliteitswet, Wet stichting administratiekantoorbeheer financiële instellingen en de Kernenergiewet vormen de basis van de (formele) zeggenschap. De overige instrumenten hebben een meer informeel karakter, zijn richtinggevend (zoals de Corporate Governance Code) of dienen als randvoorwaarde om invulling te kunnen geven aan de beleidsdoelstelling (zoals de beschikbaarheid over en/of toegang tot de benodigde kennis).

In 2024 is naar aanleiding van het regeerprogramma gestart met een onderzoek naar de integratie van Invest International en Invest-NL. Bij dit onderzoek (‘verkenning’) is de centrale vraag of, en zo ja onder welke voorwaarden, een integratie van beide organisaties mogelijk is op zodanige wijze dat de beleidsdoelen van beide organisaties worden versterkt.

In 2024 is de verkoop van TenneT Duitsland aan de Duitse staat niet geslaagd. Het kabinet acht op dit moment een deelname van private investeerders in TenneT Duitsland de beste structurele oplossing voor de kapitaalbehoefte van TenneT Duitsland26. TenneT is gestart met de voorbereidingen voor het aantrekken van deze private investeerders.

De evaluatie van het aandeelhouderschap in de NS is afgerond en aan de Kamer aangeboden27. In de evaluatie is vastgesteld dat de structurele bereikbaarheid (de garantie dat Nederland per spoor bereikbaar blijft) niet volledig geborgd kan worden met uitsluitend wet- en regelgeving en/of een concessie. Uit de evaluatie blijkt dat het aandeelhouderschap in NS toegevoegde waarde heeft door de zeggenschapsrechten van de staat, en dat het behouden van NS als staatsdeelneming rechtmatig, doelmatig, uitvoerbaar en proportioneel is. Er is dus geen aanleiding om de vorm of de omvang van het aandelenbelang in NS te wijzigen.

De evaluaties van het aandeelhouderschap in COVRA en in Thales Nederland zijn in 2024 begonnen. Deze zullen in 2025 afgerond en gepubliceerd worden.

In 2024 is het staatsbelang in ABN AMRO verder afgebouwd. Op 11 september 2024 is een verkoopprogramma afgerond waarmee het staatsbelang is afgebouwd tot 40,5%28. Op 15 oktober 2024 is een nieuw verkoopprogramma aangekondigd waarmee het belang verder wordt afgebouwd tot circa 30%29. Op 31 december 2024 betrof het aandelenbelang van de staat 38,46%.

NLFI heeft op 10 juni 2024 advies uitgebracht over mogelijke toekomstopties voor de Volksbank 30. Op 1 oktober 2024 heeft de minister van Financiën in zijn appreciatie van het NLFI-advies aangegeven de conclusies van NLFI te volgen, namelijk dat een onderhandse verkoop of een beursgang de enige realistisch toekomstopties zijn31. Hiermee heeft de minister een richting gekozen waar de bank zich op kan voorbereiden. Een daadwerkelijk verkoopbesluit is op dit moment niet aan de orde32.

Beleidsinformatie

In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de staatsdeelnemingen waarvan het beheer van het aandeelhouderschap ligt bij het ministerie van Financiën. Hierbij staat aangegeven hoeveel procent van de aandelen in handen is van de Staat, op welke wijze deze aandelen worden gehouden en in welke sector ze actief zijn.

Tabel 24 Aandeelhouderschap ministerie van Financiën

Staatsdeelneming

Percentage aandelen (per 31/12/2024)

Wijze van aandeelhouderschap

Sector

ABN AMRO

38,5%

Indirect (via NLFI)

Financiële Dienstverlening

Air France-KLM

9,1%

Direct

Transport

BNG Bank

50%

Direct

Financiële Dienstverlening

COVRA

100%

Direct

Radioactief-afvalmanagement

FMO

51%

Direct

Financiële Dienstverlening

Gasunie

100%

Direct

Energie

Havenbedrijf Rotterdam

29,2%

Direct

Infrastructuur

Holland Casino

100%

Direct

Kansspelen

Invest-NL

100%

Direct

Financiële Dienstverlening

Invest International

51%

Direct

Financiële Dienstverlening

KLM

5,9%

Direct

Transport

Nederlandse Loterij

99%

Direct

Kansspelen

Nederlandse Spoorwegen

100%

Direct

Transport

NIO

100%

Direct

Financiële Dienstverlening

NWB Bank

17,2%

Direct

Financiële Dienstverlening

Schiphol

69,8%

Direct

Infrastructuur

SRH

100%

Direct

Financiële Dienstverlening

Stedin

11,8%

Direct

Energie

TenneT

100%

Direct

Energie

Thales Nederland

1%

Direct

Defensie

UCN

100%

Direct

Energie

De Volksbank

100%

Indirect (via NLFI)

Financiële Dienstverlening

Kengetallen

Onderstaande kengetallen zien op de implementatie en uitvoering van het deelnemingenbeleid. Hierbij wordt alleen gekeken naar deelnemingen met volwaardige bedrijfsactiviteiten en waar de Staat de aandelen met direct aandeelhouderschap beheert, in totaal zijn dit 18 deelnemingen. De onderste twee kengetallen zijn hier voor het eerst opgenomen als gevolg van de publicatie van de Nota Deelnemingenbeleid Rijksoverheid 2022 (Nota 2022).

Tabel 25 Kengetallen deelnemingenbeleid

Kengetallen deelnemingenbeleid

   
 

Realisatie 2023

Streefwaarde 2024

Realisatie 2024

Percentage deelnemingen met >33% vrouwen in de raad van bestuur1

75% (9 van 12)

100% (12 van 12)

92% (11 van 12)

Percentage deelnemingen met doelstellingen via SBTi gesteld2

50% (7 van 14)

100% (14 van 14)

57% (8 van 14)

Percentage deelnemingen met financiële doelstellingen bepaald3

27% (4 van 15)

67% (10 van 15)

40% (6 van 15)

1

Deze indicator geeft weer bij welk percentage van de deelnemingen de raad van bestuur uit meer dan 1/3 vrouwen bestaat. Het totaal aantal deelnemingen is gecorrigeerd voor (i) de deelnemingen COVRA en UCN, die maar één bestuurder hebben en (ii) voor de deelnemingen Air France-KLM, KLM, Stedin en Thales waarbij de Staat een klein minderheidsbelang heeft in de onderneming en daardoor beperkte invloed kan uitoefenen op het beleid.

2

Deze indicator geeft aan of de deelneming doelstellingen heeft gesteld samen via het Science Based Targets initiative (SBTi). Op de website van SBTi is te zien welke doelen deelnemingen hebben gesteld. Het totaal aantal deelnemingen is gecorrigeerd voor de deelnemingen FMO, Gasunie, Invest-NL en Invest International, vanwege de aard van deze ondernemingen. Zie voor meer informatie .

3

De Staat hanteert een bredere set die aansluit bij de aard van de deelneming en de sector waarin de deelneming actief is. Deze bredere set aan indicatoren vervangt het voormalige normrendement als maatstaf. De onderdelen van deze bredere set aan indicatoren zijn rendementsdoelstellingen, doelstellingen op onderliggende operationele prestaties en doelstellingen op de balanspositie. Het totaal aantal deelnemingen is gecorrigeerd voor de deelnemingen Air France-KLM, KLM en Thales waarbij de Staat een klein minderheidsbelang heeft in de onderneming en daardoor beperkte invloed kan uitoefenen op het beleid.

Het aantal raden van bestuur met tenminste 33% vrouwen is dit jaar gestegen van 75% naar 92%. Voor 2024 voldeed alleen Schiphol niet aan de streefwaarde.

Meer kengetallen over het deelnemingenbeleid (zoals de omvang van het balanstotaal van alle staatsdeelnemingen, de vermogenspositie van staatsdeelnemingen en het door staatsdeelnemingen gerealiseerde rendement) zijn te vinden in het meest recente Jaarverslag Beheer Staatsdeelnemingen of het Dashboard Staatsdeelnemingen.

Tabel 26 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector (bedragen x € 1.000)
     

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

        

Verplichtingen

2.994.510

571.098

1.428.240

14.830.413

26.569.236

647.944

25.921.292

        

Uitgaven

407.619

323.401

1.883.795

2.741.547

13.774.177

659.146

13.115.031

        

Garanties

6

0

0

7

7

20

‒ 13

Regeling Bijzondere Financiering

6

0

0

7

7

20

‒ 13

        

Lening

277.083

0

0

0

13.100.000

0

13.100.000

Lening KLM

277.083

0

0

0

0

0

0

Lening TenneT

0

0

0

0

13.100.000

0

13.100.000

        

Opdrachten

7.734

14.329

7.465

7.202

3.799

4.193

‒ 394

Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen

5.986

5.107

4.795

7.190

3.799

4.193

‒ 394

Opstart Invest-NL

1.748

0

0

0

0

0

0

Opstart Invest International

0

9.222

2.670

13

0

0

0

        

Vermogensverschaffing/-onttrekking

114.573

304.972

1.872.208

2.730.170

666.111

649.837

16.274

Kapitaalinjectie TenneT

0

0

1.230.000

1.602.000

0

0

0

Verwerving vermogenstitels

7.766

0

210.600

0

0

0

0

Afdrachten Staatsloterij

106.807

110.809

116.608

118.170

116.274

100.000

16.274

Kapitaalinjectie Invest-NL

0

125.000

175.000

250.000

330.000

330.000

0

Kapitaalinjectie Invest International

0

69.163

140.000

260.000

219.837

219.837

0

Kapitaalinjectie regionale netbeheerders

0

0

0

500.000

0

0

0

        

Storting/onttrekking begrotingsreserve

3.158

0

0

0

0

0

0

Dotatie begrotingsreserve TenneT

3.158

0

0

0

0

0

0

Dotatie begrotingsreserve Gasunie

0

0

0

0

0

0

0

        

Bijdragen aan ZBO's en RWT's

5.065

4.100

4.122

4.167

4.260

5.096

‒ 836

NLFI

5.065

4.100

4.122

4.167

4.260

5.096

‒ 836

        

Ontvangsten

1.544.423

1.447.138

2.070.687

2.780.360

3.162.829

2.765.500

397.329

        

Garanties

51.158

12.000

25.245

12.308

1.000

1.000

0

Premieontvangsten garantie TenneT

51.156

0

0

0

0

0

0

Premieontvangsten garantie KLM

0

12.000

23.217

11.808

0

0

0

Premieontvangsten Gasunie

0

0

2.028

0

0

0

0

Premieontvangsten garantie FMO

0

0

0

500

1.000

1.000

0

Overig

2

0

0

0

0

0

0

        

Leningen

0

17.318

292.866

0

171.910

0

171.910

Renteontvangsten lening KLM

0

17.318

15.782

0

5.215

0

5.215

Aflossing lening KLM

0

0

277.083

0

0

0

0

Renteontvangsten lening TenneT

0

0

0

0

166.695

0

166.695

        

Opdrachten

331

0

0

0

79

0

79

Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen

331

0

0

0

79

0

79

        

Vermogensverschaffing/-onttrekking

1.489.199

1.412.926

1.748.497

2.765.230

2.986.329

2.760.000

226.329

Aan-/-verkoop vermogenstitels

39.140

0

281.220

1.206.926

1.521.556

0

1.521.556

Afdrachten Staatsloterij

106.807

110.809

116.608

118.170

116.274

100.000

16.274

Dividenden staatsdeelnemingen

706.009

1.286.872

1.335.442

1.440.135

1.348.498

2.660.000

‒ 1.311.502

Winstafdracht DNB

637.243

15.244

15.227

0

0

0

0

waarvan: Griekse inkomsten SMP

10.000

0

0

0

0

0

0

waarvan: rente-inkomsten ESM

0

15.244

15.227

0

0

0

0

        

Bijdrage aan ZBO's en RWT's

3.734

4.895

4.080

2.822

3.511

4.500

‒ 989

NLFI

3.734

4.895

4.080

2.822

3.511

4.500

‒ 989

Tabel 27 Uitsplitsing verplichtingen
     

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

Verplichtingen

2.994.510

571.098

1.428.240

14.830.413

26.569.236

647.944

25.921.292

waarvan garantieverplichtingen:

1.860.000

‒ 578

‒ 600.453

12.932.566

907.534

0

907.534

Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen

1.860.000

‒ 578

‒ 600.453

‒ 1.561.500

0

0

0

Garantie FMO

0

0

0

14.494.066

907.534

0

907.534

       

0

waarvan overige verplichtingen:

1.134.510

571.676

2.028.693

1.897.847

25.661.703

647.944

25.013.759

Lening KLM

1.000.000

0

0

‒ 722.917

0

0

0

Lening SRH

1.660

‒ 11.414

‒ 11.341

‒ 11.259

‒ 11.202

‒ 11.202

0

Lening TenneT

0

0

0

0

25.000.000

0

25.000.000

Kapitaalinjectie TenneT

0

0

1.230.000

1.602.000

0

0

0

Aan-/- verkoop vermogenstitels

7.766

0

210.600

0

0

0

0

Afdrachten Staatsloterij

106.807

110.809

116.608

118.170

116.274

100.000

16.274

Kapitaalinjectie Invest-NL

0

385.000

330.000

142.600

330.000

330.000

0

Kapitaalinjectie Invest International

0

69.163

140.000

260.000

219.837

219.837

0

Overige betalingsverplichtingen

18.277

18.118

12.826

509.253

6.793

9.309

‒ 2.516

Verplichtingen

Garantieverplichtingen

Garantie FMO

In 2024 is de garantie FMO € 907,5 mln. hoger uitgevallen dan begroot. Dit verschil wordt uitsluitend veroorzaakt door wisselkoersramingen. De garantie staat uit in USD ten opzichte van de Rijksbegroting in EUR. Bij een koersdaling van de euro ten opzichte van de dollar neemt de waarde van de garantie toe. Zodoende is de garantie omhoog bijgesteld.

Overige verplichtingen

Lening TenneT

De Nederlandse Staat heeft begin 2024 een aandeelhouderslening aan TenneT verstrekt van € 25 mld. voor 2024 en 2025. Dit betreft een overbrugging tot het moment dat TenneT Duitsland verkocht is, of totdat er een andere lange termijn oplossing voor de financiering van TenneT is gevonden. TenneT mag de lening gedurende deze periode in tranches opnemen en kan daarbij maandelijks aangeven welke looptijd zij wil, waarbij de maximale looptijd 16 jaar is. Terugbetaling van de lening gaat op z'n vroegst lopen vanaf 2030. De financieringsbehoefte van TenneT bedraagt € 13,1 mld. in 2024.

Afdrachten Staatsloterij

Om te voldoen aan de Wet op de kansspelen wordt in de begroting en verantwoording een technische post opgenomen bij zowel de uitgaven, betalingsverplichtingen als de ontvangsten ter hoogte van de afdrachten van de Staatsloterij. Deze post is met € 16,3 mln. opwaarts bijgesteld.

Uitgaven

Lening

Lening TenneT

Zie toelichting onder 'Verplichtingen'.

Vermogensverschaffing/-onttrekking

Afdrachten Staatsloterij

Zie toelichting onder 'Verplichtingen'.

Ontvangsten

Leningen

Renteontvangsten lening TenneT

In 2024 heeft de Nederlandse overheid een lening verstrekt aan TenneT. TenneT betaalt een marktconforme rente over deze lening. Daarnaast betaalt TenneT twee additionele vergoedingen. Dit betreft een eenmalige vergoeding en daarnaast een vergoeding over het gehele ongebruikte deel van het toegezegde bedrag gedurende de periode dat de leenfaciliteit open staat. De totale ontvangsten in 2024 bedragen € 166,7 mln.

Vermogensverschaffing/ -onttrekking

Aan-/-verkoop vermogenstitels

Door het afgelopen verkooppprogramma en het lopende verkoopprogramma van de Staat van de aandelen van ABN AMRO en het aandeleninkoopprogramma van ABN AMRO waaraan de Staat heeft deelgenomen is de realisatie van de aan-/-verkoop van vermogenstitels in € 1,5 mld. hoger uitgevallen in 2024.

Afdrachten Staatsloterij

Zie toelichting onder 'Verplichtingen'.

Dividenden staatsdeelnemingen

In 2024 is de post Dividenden staatsdeelnemingen € 1,3 mld. lager dan begroot. Dit komt met name doordat de Duitse staat geen volledige aankoop kon realiseren van TenneT Duitsland. Hierdoor heeft geen terugontvangst plaatsgevonden van het vorig jaar in TenneT gestorte kapitaal van € 1,6 mld., zoals wel beoogd was. Tevens bestaat het verschil voor circa € 80 mln. uit de teruggave van de dividendbelasting die nog niet in 2024 is ontvangen. Verder is het verschil veroorzaakt door het effect van diverse actualisaties op basis van op dat moment recente informatie over het dividend als gevolg van de marktomstandigheden.

26

Kamerstukken II, 2024-2025, 28 165, nr. 443

27

Kamerstukken II, 2023-2024, 28 165, nr. 428

28

Kamerstukken II, 2023-2024, 31 789, nr. 117

29

Kamerstukken II, 2024-2025, 31 789, nr. 118

30

Kamerstukken II, 2023-2024, 32 013, nr. 290

31

Kamerstukken II, 2024-2025, 33 532, nr. 98

32

Zie hieromtrent ook de motie van het lid Vermeer: Kamerstukken II, 2024-2025, 28 165, nr. 434

Licence