Art.nr. | Artikelnaam | Maatregel | Verplichtingen 2024 | Uitgaven 2024 | Relevante Kamerstukken |
---|---|---|---|---|---|
1.1 | Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | Steun voor de strijd tegen straffeloosheid van internationale misdrijven | 12.700 | 8.333 | |
1.2 | Bescherming en bevordering van mensenrechten | Steun via mensenrechtenfonds | 1.866 | 1.544 | |
2.2 | Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme | Cyberweerbaarheid | 3.000 | 3.000 | |
2.3 | Wapenbeheersing | OPCW Trustfund Oekraïne | 500 | 500 | |
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | Humanitair ontmijnen, DNA-re-unificatie, nucleaire veiligheid, psychosociale steun nationale politie | 25.441 | 25.441 | |
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | Activiteiten vanuit het Matra-programma | 2.074 | 2.781 | |
3.1 | Afdrachten aan de Europese Unie | Oekraïne-faciliteit | 218.512 | 218.512 | |
3.5 | Europese Vredesfaciliteit | Europese Vredesfaciliteit | 85.282 | 85.282 | |
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | Steun voor Cultural Emergency Response | 272 | 272 | |
TOTAAL | 349.647 | 345.665 |
Artikelonderdeel 1.1Nederland draagt bij aan de internationale accountability-inspanningen voor Oekraïne door financiële en politieke steun. Dit omvat het gastlandschap voor het agressietribunaal en het schaderegister, evenals ondersteuning bij opsporing en vervolging van internationale misdrijven. Hoewel de planning was om in 2024 een vervolgbijdrage te verstrekken voor de activiteiten op het gebied van opsporing en vervolging van internationale misdrijven, is dit, door vertraging bij het opstarten van deze projecten, uitgesteld naar 2025.
Artikelonderdeel 1.2Vanaf artikelonderdeel 1.2 worden middelen uit het Mensenrechtenfonds ingezet, onder andere voor de ondersteuning van mensenrechtenverdedigers.
Artikelonderdeel 2.2Vanaf artikelonderdeel 2.2 werd de Incident Response en onderzoeks- en forensische capaciteiten van regionale cybersecurity centers in Oekraïne versterkt.
Artikelonderdeel 2.3Gezien de aanhoudende risico’s van de Russische inval in Oekraïne voor de nucleaire veiligheid, heeft Nederland EUR 500.000 bijgedragen aan het trustfund voor nucleaire veiligheid in Oekraïne, waaruit onder meer missies van de OPCW naar Oekraïne gefinancierd worden.
Artikelonderdeel 2.4Nederland deed ook in 2024 bijdragen voor humanitaire ontmijning (in kaart brengen en ontmijnen; trainen en bewustmaken; rehabiliteren van slachtoffers) in Oekraïne, via de VN en Oekraïnse autoriteiten en via vier gespecialiseerde NGOs. Ook droeg Nederland bij aan een programma via de EU Advisory Mission (EUAM) om de capaciteit van de Nationale Politie van Oekraine (NPU) te versterken om psychosociale steun voor NPU-agenten te bieden (preventie en behandeling van opgelopen problemen zoals trauma, angst of agressie, depressie).
Artikelonderdeel 2.5Het decentrale Matra-budget voor Oekraïne is opgehoogd ter ondersteuning van het maatschappelijk middenveld. Hiermee worden onder andere projecten gesteund gericht op de re-integratie van veteranen en het versterken van sociale cohesie in gemeentes in regio's in de frontlinie.
Artikelonderdeel 3.1De Europese Raad heeft op 1 februari 2024 een politiek akkoord bereikt op de tussentijdse herziening (Mid Term Review) van het Meerjarig Financieel Kader (MFK) en in het bijzonder de oprichting van de Oekraïne-faciliteit. In 2024 bedroeg het Nederlandse aandeel aan de Oekraïne-faciliteit ruim EUR 218 miljoen.
Artikelonderdeel 3.5Vanuit de Europese Vredesfaciliteit (EPF) wordt Oekraïne met meerdere steunmaatregelen ondersteund. Het gaat om lethale en niet-lethale steun alsook om de ondersteuning van EUMAM Oekraïne. De afdracht van Buitenlandse Zaken voor deze steunmaatregelen betrof in 2024 EUR 85,3 miljoen. De EPF wordt naast militaire steun aan Oekraïne ingezet voor lopende EU-missies en -operaties en steun aan andere partners in de wereld. Hierdoor wijkt het bedrag in de bovenstaande tabel af van de bedragen die vermeld staan in de tabel ‘Budgettaire gevolgen van beleid’ onder beleidsartikel 3 ‘Effectieve Europese Samenwerking’.
Artikelonderdeel 4.3Vanaf artikelonderdeel 4.3 werd de bescherming van cultureel erfgoed in Oekraïne ondersteund.