Base description which applies to whole site

10.1 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

De Dienst Justitiële Inrichtingen levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen.

Tabel 54 Staat van baten en lasten per 2024 (x € 1.000)

Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2024

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil(3) = (2) - (1)

Realisatie t-1 (4)

     

Baten

    

Omzet

3.169.327

3.348.103

178.776

2.984.256

- Omzet moederdepartement

3.083.327

3.250.051

166.724

2.885.035

- Omzet overige departementen

10.000

17.099

7.099

9.633

- Omzet derden

76.000

80.953

4.953

89.588

Rentebaten

15.000

24.874

9.874

23.637

Vrijval voorzieningen

0

2.858

2.858

4.050

Bijzondere baten

0

2.105

2.105

30.388

Totaal baten

3.184.327

3.377.940

193.613

3.042.331

     

Lasten

    

Apparaatkosten

1.752.009

1.853.521

101.512

1.650.545

-Personele kosten

1.545.337

1.583.730

38.393

1.393.052

waarvan eigen personeel

1.295.337

1.418.671

123.334

1.261.195

waarvan inhuur externen

125.000

158.767

33.767

126.878

waarvan overige personele kosten

125.000

6.292

‒ 118.708

4.979

-Materiële kosten

206.672

269.792

63.120

257.493

waarvan apparaat ICT

121.672

152.117

30.445

141.975

waarvan bijdrage aan SSO's

35.000

36.172

1.172

37.287

waarvan overige materiële kosten

50.000

81.503

31.503

78.231

Materiële programma kosten

1.385.618

1.481.298

95.680

1.352.020

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

6.700

9.061

2.361

7.364

-Materieel

6.500

9.006

2.506

7.295

waarvan apparaat ICT

500

320

‒ 180

638

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

6.000

8.686

2.686

6.657

-Immaterieel

200

55

‒ 145

69

Overige lasten

40.000

47.319

7.319

44.215

waarvan dotaties voorzieningen

35.000

45.594

10.594

38.527

waarvan bijzondere lasten

5.000

1.725

‒ 3.275

5.688

Totaal lasten

3.184.327

3.391.200

206.873

3.054.144

     

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

‒ 13.260

‒ 13.260

‒ 11.813

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

‒ 13.260

‒ 13.260

‒ 11.813

Het negatieve exploitatieresultaat ad € 13,3 mln. wordt o.a. veroorzaakt door de toevoeging van de bijdrage voor de bedrijfsvoering aan het eigen vermogen, de gestegen kosten voor eigen personeel, ICT en inkoop Forensische Zorg.

Ten opzichte van de begroting realiseert DJI meer lasten en baten dan oorspronkelijk begroot. In zijn algemeenheid heeft de loon en prijsontwikkeling (LPO) van € 204,9 mln hier een belangrijk effect in. Daarnaast vindt realisatie binnen andere baten/lasten categorieën plaats dan begroot. Dit geldt bijvoorbeeld voor de personele kosten en afschrijvingslasten. Dit komt door een andere invulling van (personele) behoefte. Dit is bijvoorbeeld te zien bij externe inhuur en eigen personeel. Er is ten opzichte van de begroting een toename externe inhuur te zien. Dit wordt onder andere verklaard doordat DJI kampt met personele onderbezetting en meer inzet pleegt op werving waarvoor externe expertise is ingezet.Ook speelt mee dat in de realisatie specifieke grootboekrekeningen anders zijn gerubriceerd dan waar in de begroting rekening mee is gehouden Dit speelt onder andere bij overige personele lasten vanwege een stelwijziging die hier heeft plaatsgevonden.Andere belangrijke afwijkingen t.o.v. de begroting vallen op bij de bijzondere baten en baten als gevolg van vrijval van voorzieningen. Deze zijn bij het opstellen van de begroting niet te ramen en daarom in zijn geheel niet opgenomen.

Baten

Omzet moederdepartement

Tabel 55 Omzet moederdepartement (x € 1.000)
 

2024

2023

Bijdrage

3.184.699

2.834.729

Diverse dienstverlening Overig JenV

25.861

17.275

Diverse dienstverlening Agentschappen JenV

39.491

33.031

Totaal

3.250.051

2.885.035

De stand van de departementale verantwoording volgens de diverse begrotingsartikelen in IBOS bedraagt in 2024 € 3.223 mln. Op deze stand is een aantal mutaties (+ € 8,2 mln.) als gevolg van mutaties in vooruitontvangen en terug te betalen bijdrage verantwoord. Daarnaast zijn er nog overige mutaties zoals het niet in de omzet moederdepartement opnemen van de mutaties van het eigen vermogen voor bijdragen van het moederdepartement in bedrijfsvoering (- € 47,2 mln.), en de terug te betalen OPF 2024 (- € 6,0 mln.) en nog te ontvangen OPF 2022/2024 (+ € 4,6 mln.). De via de bijdrage (IBOS) verrekende kosten voor DJI (+ € 1,9 mln.) dienen bij omzet te worden opgeteld.Deze mutaties leiden uiteindelijk tot omzet moederdepartement zoals deze in de Staat van baten en lasten is verantwoord.

Tabel 56 Overzicht bijdrage moederdepartement (x € 1 mln.)

Omschrijving

2024

  

waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten

 

Waarvan PxQ

2.938,6

  

waarvan overige bijdragen van het moederdepartement

 

Loon en prijsbijstelling

204,9

capaciteit BES

15,4

capaciteit voor vreemdelingen met ernstig psychiatrische problematiek (COA en bestuursrechtelijk)

8,7

verschijningsplicht

2,6

aanpassing PBW

3,6

Overige niet bij p*q inbegrepen

10,9

  

Totaal bijdrage

3.185

Voor Gevangeniswezen, Vreemdelingenbewaring en Penitentiar Psychiatrische Centra is met het departement overeengekomen dat de financiering in 2024 plaatsvindt tegen een vaste capaciteit van 11.000 plaatsen.

Omzet overige departementen

Tabel 57 Omzet overige departementen (x € 1.000)
 

2024

2023

Dienstverlening overige ministeries

17.099

9.633

Totaal

17.099

9.633

Omzet derden

Tabel 58 Omzet derden (x € 1.000)
 

2024

2023

Opbrengst arbeid

29.389

27.302

Opbrengst detacheringen personeel

2.513

3.812

Opbrengst verhuur overig en facilitaire dienstverlening

1.914

826

Opbrengst afrekeningen inkoop forensische zorg

0

8.215

Opbrengst exploitatie VN en ICC plaatsen

8.103

7.641

Opbrengst verhuur celcapaciteit (incl. cellen politie)

4.946

4.523

Opbrengsten bewakings- en beveiligingsdiensten

7.436

8.900

Opbrengsten vervoer

1.198

1.112

Opbrengst inning eigen bijdrage

5

11

Opbrengst dienstverlening DFORZO

9.126

8.067

Afrekening Jeugdinrichtingen/overige subsidies en bijdragen

2.871

3.724

Overige omzet derden

13.452

15.455

Totaal

80.953

89.588

Opbrengsten arbeidHet betreft hier de bruto externe opbrengst van de arbeid en de winkels ten behoeve van de gedetineerden € 29,4 mln. (2023: € 27,3 mln.). De kosten van de arbeid zijn verdisconteerd in de programmakosten (inzet, grond- en hulpstoffen, kosten machines, onderhoudskosten etc.) en apparaatskosten voor wat betreft de personele inzet.

Overige omzet derdenDe andere opbrengsten zijn grotendeels gelijkgebleven in vergelijking met 2023. In 2024 zijn er geen afrekeningen inkoop forensische zorg geweest.

RentebatenDJI kent een positief saldo op de Rekening Courant.De rentebaten (€24,9 mln.) bestaan vooral uit de ontvangen rente op het saldo van de Rekening-Courant ministerie bij het Ministerie van Financiën in 2024.

Vrijval uit voorzieningenDe vrijval uit voorzieningen komt voort uit het actualiseren van voorzieningen. Indien het niet langer waarschijnlijk is dat een uitstroom van middelen noodzakelijk zal zijn om de verplichtingen af te wikkelen, valt de voorziening vrij (€ 2,9 mln.).

Bijzondere batenDe bijzondere baten bestaan voornamelijk uit een extra opbrengst van € 1,5 mln. uit verkoop/verhuur van voormalige DJI-panden. In 2024 is nog een paar correcties doorgevoerd in de post financiële vaste activa zodat de uitstaande leningen richting Pompe Stichting (Pro persona) en de Rooyse Wissel juist worden verantwoord. Dit levert een eenmalige bate op van € 0,6 mln..

Lasten

Apparaatskosten

a. Personele kosten

Tabel 59 Personele kosten (x € 1.000)
 

2024

2023

Waarvan eigen personeel

1.418.671

1.261.195

Waarvan externe inhuur

158.767

126.878

Waarvan overige personele kosten

6.292

4.979

Totaal

1.583.730

1.393.052

De kosten eigen personeel zijn in 2024 verantwoord voor een bedrag van € 1.418,7 mln. (2023: € 1.261,2 mln.). Het verschil tussen 2023 en 2024 wordt o.a. veroorzaakt door de CAO-verhoging van per 1-1-2024 1,5% en vanaf 1-7-2024 is het 9,7% gemiddeld. Tevens is er in mei en oktober 2024 nog éénmalig aan alle medewerkers een bedrag ad € 1.200 resp. € 800 uitbetaald. Dit heeft ook doorwerking in o.a. kosten IKB, sociale lasten en diverse premies. Daarnaast is de DJI bezig met een forse wervingscampagne. Hierdoor is er sprake van een stijging van het aantal personeelsleden met 471 FTE ten opzichte van 2023. De stijging van de kosten externe inhuur wordt grotendeels veroorzaakt doordat niet alle vacatures konden worden ingevuld met name op het gebied van psychiaters en beveiligingspersoneel.In 2024 heeft er een herrubricering van kosten en opbrengsten plaatsgevonden. Een deel van de overige personele kosten is onder de kosten voor eigen personeel opgenomen, de opbrengsten van detacheringen zijn onder de omzet verantwoord. De vergelijkende cijfers zijn hierop aangepast. Het financieel effect bedraagt voor 2024 € 127 mln. en voor 2023 € 112,5 mln.. Met deze stelselwijziging sluit de rubricering beter aan bij de definities zoals opgenomen in de Rijksbegrotings-voorschriften 2025.

b. Materiële apparaatskosten

Tabel 60 Materiële kosten (x € 1.000)
 

2024

2023

Waarvan apparaat ICT

152.117

141.975

Waarvan bijdrage aan SSO's

36.172

37.287

Waarvan overige materiële kosten

81.503

78.231

Totaal

269.792

257.493

De ICT kosten zijn gestegen vanwege de toegenomen kosten van JIO in verband met de loonstijging en materiële kosten. De bijdrage SSO’s betreft o.a. de Rijksbeveiligingsorganisatie, de dienstverlening van O&P Rijk inzake de bedrijfsartsen en de kosten van het RVB inzake de huur van kantoorpanden.

c. Materiële programmakosten

Tabel 61 Materiële programmakosten (x € 1.000)
 

2024

2023

Financiering particuliere instellingen Jeugd

83.308

75.907

Inkoop forensische zorg

952.737

860.202

Subsidies en overige bijdragen

4.879

3.891

Gebruikersvergoeding RVB programma

126.552

120.800

Overige huisvestingskosten programma

117.883

115.690

Kosten justitieel ingeslotenen

126.725

114.163

Materiële kosten arbeid justitiabelen

36.114

33.971

Kosten arrestanten politiebureaus

3.470

1.679

Overige exploitatiekosten programma

29.630

25.717

Totaal

1.481.298

1.352.020

De kosten Forensische zorg zijn gestegen door een aanpassing van de transitieprestatie en aanpassing van de NZA tarieven over 2022 t/m 2024.

Tabel 62 Afschrijvingskosten (x € 1.000)
 

2024

2023

Materieel vaste activa

9.006

7.295

Immaterieel vaste activa

55

69

Totaal

9.061

7.364

De stijging wordt onder meer veroorzaakt door investeringen in beveiligingssystemen.

Dotaties aan voorzieningen

Tabel 63 Dotaties voorzieningen (x € 1.000)
 

2024

2023

Dotaties aan voorzieningen

45.594

38.527

Totaal

45.594

38.527

De dotaties aan de voorzieningen hebben vooral betrekking op nieuwe instroom van medewerkers in de Substantieel Bezwarende Functies (SBF) -regeling (€ 38,0 mln.). Daarnaast is er als gevolg van actualisering van de overige voorzieningen die betrekking hebben op personele voorzieningen een bedrag ad € 5,5 mln. gedoteerd. Door uitbreiding van het af te wikkelen tijdvak is een extra bedrag ad € 1,7 mln. aan de voorziening Zorgkosten in detentie gedoteerd. Ook is er een nieuwe voorziening voor de passantenregeling TBS gevormd ad € 0,4 mln.).

Saldo van baten en lastenOver 2024 is een negatief exploitatieresultaat ad € 13,3 mln. gerealiseerd.

Tabel 64 Balans per 31 december 2024 (x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Activa

  

Vaste Activa

43.187

40.286

Immateriële activa

53

76

Materiële vaste activa

43.134

40.210

waarvan grond en gebouwen

159

190

waarvan installaties en inventarissen

40.559

37.715

waarvan overige materiële vaste activa

2.416

2.305

Financiële Vaste Activa

16.003

15.884

Vlottende Activa

827.331

761.975

- Voorraden en onderhanden projecten

22.007

22.400

- Debiteuren

36.570

29.827

- Overige vorderingen en overlopende activa

125.169

140.586

- Liquide middelen

643.585

569.162

Totaal Activa

886.521

818.145

   

Passiva

  

Eigen vermogen

172.111

138.134

- Exploitatiereserve

185.371

149.947

- Onverdeeld resultaat

‒ 13.260

‒ 11.813

Voorzieningen

71.610

65.510

Kortlopende schulden

642.800

614.501

- Crediteuren

52.342

50.274

- Belastingen en premies sociale lasten

903

788

- Overige schulden en overlopende passiva

589.555

563.439

Totaal Passiva

886.521

818.145

Toelichting op de debetzijde van de balans
Tabel 65 Financiële vaste activa (x € 1.000)
 

Stand01-01-2024

Correcties 2024

Nog te ontvangen kortlopend

Stand31-12-2024

Financiële vaste activa

15.884

792

‒ 673

16.003

Totaal

15.884

792

‒ 673

16.003

In afwijking van de Regeling Agentschappen (art. 33) zijn in het verleden verstrekte leningen aan 2 stichtingen (particuliere zorginstellingen) opgenomen in de balans van 2023. De leningen zijn vanaf 1999 t/m 2005 aanvankelijk verstrekt als bouwsubsidie aan de Pompe Stichting (Pro persona) en aan de Rooyse Wissel. Vervolgens zijn deze omgezet in een lening. Het zijn verschillende leningen met uiteenlopende looptijden voor bouwprojecten van deze zorginstellingen. Jaarlijks wordt de rente en aflossing in rekening gebracht bij de desbetreffende organisaties. In 2023 heeft DJI besloten deze leningen op te nemen in de jaarrekening en te verantwoorden als financieel vast actief. In 2024 heeft DJI een correctie doorgevoerd op de beginstand van de leningen.

Tabel 66 Overige vorderingen en overlopende activa (x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Vooruitbetaalde bedragen

51.009

47.283

Personele (salaris)voorschotten

880

540

Overige vorderingen en overlopende activa

73.280

92.763

Totaal

125.169

140.586

   

Nadere specificatie

31-12-2024

31-12-2023

Overige vorderingen en overlopende activa van moederdepartement

45.467

37.536

Overige vorderingen en overlopende activa van andere ministeries

38.888

42.703

Overige vorderingen en overlopende activa van derden (buiten het Rijk)

40.814

60.347

Totaal

125.169

140.586

Tabel 67 Specificatie overige vorderingen en overlopende activa(x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Nog te ontvangen afrekeningen inzake Forensische zorg

10.450

23.767

Nog te ontvangen ESF Subsidies particuliere + rijksinstellingen

3.948

3.822

Nog te ontvangen RVB inzake huisvestingskosten

1.155

259

Nog te ontvangen ihkv verhuur celcapaciteit VN/ICC

2.182

1.930

Nog te ontvangen bedrag uitspraak geschil met IT-leverancier

0

9.024

Nog te ontvangen rente RC MinFin

24.377

23.581

Nog te ontvangen OPF 2022/2023

2.738

0

Nog te ontvangen OPF 2024

1.851

0

Overige voorschotten

880

540

Vooruitbetaalde bedragen

51.009

47.283

Overige vorderingen diverse inrichtingen

26.579

30.380

Totaal

125.169

140.586

Er staan nog te vorderen incidentele posten uit oude jaren 2022/2023 open. Dit betreft een bedrag van € 1,9 mln. inzake de transitieprestatie en € 0,6 mln. doelmatigheid. De productmix ZZP/ EP 2024 bedraagt € 0,9 mln.. De te vorderen transitieprestatie 2024 is € 5,5 mln..

Toelichting op de creditzijde van de balans
Tabel 68 Ontwikkeling eigen vermogen (x € 1.000)

Jaar

Omzet

Eigen vermogen

%

2024

3.348.103

172.111

5%

2023

2.984.256

138.134

5%

2022

2.716.857

100.092

4%

Tabel 69 Eigen vermogen (x € 1.000)
 

Exploitatiereserve

Onverdeeld resultaat

Totaal

Stand 01-01-2024

149.947

‒ 11.813

138.134

Onverdeeld resultaat 2023 (+/-)

‒ 11.813

11.813

0

Toevoeging door moederdepartement (+)

47.237

0

47.237

Storting aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Onverdeeld resultaat 2024 (+/-)

0

‒ 13.260

‒ 13.260

Stand 31-12-2024

185.371

‒ 13.260

172.111

Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve en het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar.

Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2022, 2023 en 2024 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 150,8 mln.. De berekening van het maximale eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen).

De toevoeging door het moederdepartement bestaat uit mutaties in het eigen vermogen voor bijdragen in de bedrijfsvoering (€ 47,2 mln.).

Het exploitatieresultaat 2024 bedraagt € 13,3 mln. negatief en is verantwoord als onverdeeld resultaat 2024. Dit zal in 2025 ten laste van de exploitatiereserve worden gebracht.

Het bedrag dat boven de 5% norm van de exploitatiereserve uitkomt zal worden terugbetaald (€ 21,3 mln.).

Voorzieningen

Tabel 70 Voorzieningen (x € 1.000)
 

Stand per

Vrijval

Dotatie

Onttrekking

Stand per

 

1-1-2024

in 2024

in 2024

in 2024

31-12-2024

Voorziening SBF

45.497

‒ 403

38.006

‒ 32.479

50.621

Reorganisatievoorziening

6.631

‒ 937

1.925

‒ 1.642

5.977

Voorziening Van Werk Naar Werk

186

‒ 64

1.206

‒ 64

1.264

Voorziening doorlopende salariskosten

1.974

‒ 1.309

251

‒ 481

435

Voorziening Regeling Vervroegde Uittreding

2.102

‒ 144

2.097

‒ 1.239

2.816

Voorziening verzelfstandiging Mesdagkliniek

732

‒ 732

0

Voorziening Zorgkosten in detentie

8.388

1.733

10.121

Voorziening passanten TBS

0

376

376

Totaal

65.510

‒ 2.857

45.594

‒ 36.637

71.610

De voorzieningen zijn in 2023 met een bedrag van circa € 6,1 mln. gestegen. Belangrijkste oorzaak van de stijging is de hoge instroom van medewerkers die gebruik maken van de SBF regeling vanuit de CAO Rijk. Er is ook uitstroom van medewerkers die gebruik maken van de VWNW regeling uit de CAO en uitstroom van medewerkers die opgenomen waren in de voorziening doorlopende salariskosten in verband met reorganisaties inzake het Masterplan in 2013 t/m 2015. Onder de reorganisatie-voorzieningen valt met name op de voorziening inzake te betalen suppletie voor medewerkers waarvoor een garantie geldt op het behoud van het salarisniveau voor de reorganisatie. Ook is een voorziening verantwoord voor medewerkers die uit dienst zijn gegaan met een vaststellingsovereenkomst. Tevens is een voorziening getroffen voor de Regeling Vervroegde Uittreding voortvloeiend uit de CAO afspraken 2022. De voorziening zorgkosten betreft de claim van zorgverzekeraars voor ten onrechte betaalde zorg voor gedetineerden. De voorziening passanten TBS is gevormd i.v.m. oplopende te betalen vergoedingen aan TBS gestelden die langer dan vier maanden in een GW (Gevangeniswezen) inrichting verblijven omdat er geen plek is in een TBS kliniek.

Crediteuren

Tabel 71 Crediteuren (x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Crediteuren

49.389

34.829

Betalingen onderweg

2.953

15.445

Totaal

52.342

50.274

   
   

Openstaande crediteuren per jaar

31-12-2024

31-12-2023

t/m 2020

6

11

2021

12

31

2022

0

681

2023

33

34.106

2024

49.338

 

Totaal

49.389

34.829

   

Nadere specificatie

31-12-2024

31-12-2023

Crediteuren moederdepartement

9.859

374

Crediteuren andere ministeries

9.195

1.568

Crediteuren derden

30.335

32.887

Totaal

49.389

34.829

De toename van het crediteurensaldo is o.a. te verklaren door nog niet betaalde posten van de Directie O&P van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Overige schulden en overlopende passiva

Tabel 72 Overige schulden en overlopende passiva (x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Overige schulden: nog te ontvangen facturen/declaraties

332.529

267.739

Vooruitontvangen projectbijdragen

74.138

83.128

Terug te betalen bijdragen

6.497

76.028

Vooruitontvangen bedragen

4.349

7.661

Niet opgenomen vakantiedagen

172.042

128.883

Totaal

589.555

563.439

   

Nadere specificatie

31-12-2024

31-12-2023

Overige schulden en overlopende passiva aan moederdepartement

98.936

172.061

Overige schulden en overlopende passiva aan andere ministeries

51.008

36.116

Overige schulden en overlopende passiva aan derden (buiten het Rijk)

439.611

355.262

Totaal

589.555

563.439

Tabel 73 Specificatie overige schulden en overlopende passiva (x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Inkoop forensische zorg

210.585

160.331

Nog te betalen aan RVB (servicekosten/gebruikerszaken en kosten PPS)

40.210

21.709

Nog te betalen regeling SBF 2e carriere

0

1.490

ESF-bijdrage particuliere inrichtingen

4.316

6.297

Nog te betalen TOD en overwerk

11.802

10.504

Nog te betalen kosten ARBO dienstverlening UBR

1.376

1.175

Overige passiva

5.599

4.354

Diverse overige nog te betalen (incl. ntb JenV)

58.641

61.879

Totaal

332.529

267.739

De stijging van de schuld wordt veroorzaakt door de toename van gespaarde uren in 2024. Daarnaast zijn de lonen in 2024 gestegen (9,7% gemiddeld) en is het IKB percentage van 16,37% naar 16,5% gewijzigd. Beide wijzigingen zijn van invloed op de hoogte van het uurloon, gebaseerd op het maandloon.

De grote mutatie bij de nog te betalen Forensische zorg wordt veroorzaakt door de aanpassing van de tarieven van het zorg-prestatie model door de NZA.

Tabel 74 Kasstroomoverzicht per 31 december 2024 (x € 1.000)
 

Vastgesteldebegroting (1)

Realisatie (2)

Verschil(3) = (2) - (1)

Rekening Courant RHB 1 januari 2024 +/+ stand depositorekeningen

642.409

569.162

‒ 73.247

Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+)

3.169.327

3.225.112

55.785

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 3.184.327

‒ 3.185.933

‒ 1.606

Totaal operationele kasstroom

‒ 15.000

39.179

54.179

Totaal investeringen (-/-)

‒ 12.000

‒ 12.283

‒ 283

Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+)

3.000

290

‒ 2.710

Totaal investeringskasstroom

‒ 9.000

‒ 11.993

‒ 2.993

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Eenmalige storting door moederdepartement (+/+)

0

47.237

47.237

Aflossing op leningen (-/-)

0

0

0

Beroep op leenfaciliteit (+/+)

0

0

0

Totaal financieringskasstroom

0

47.237

47.237

Rekening-courant RHB 31 december 2024 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

618.409

643.585

25.176

  • De stijging van de investeringen wordt o.a. veroorzaakt door aanschaffing van beveiligingssystemen;

  • De boekwaarde van de desinvesteringen heeft betrekking op desinvesteringen in 2024 van vrijwel volledig afgeschreven activa;

  • De stortingen in het eigen vermogen – bijdragen van het moederdepartement ten behoeve van de bedrijfsvoering - zijn als omzet begroot;

  • De stijging van het RC saldo is o.a. gelegen in de stijging van kosten die in 2024 niet geleid hebben tot uitgaven, bv. dotaties voorzieningen, stijging kortlopende schuld niet opgenomen vakantiedagen etc..

Tabel 75 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024
  

Realisatie

Begroting

 

2023

2024

2024

Saldo batan en lasten als % totalebaten

‒ 0,9%

‒ 0,4%

0,0%

    

Direct inzetbare intramurale sanctiecapaciteit

   

– strafrechtelijke sanctiecapaciteit

9.597

9.719

9.804

– inbewaringgestelden op politiebureaus

20

20

20

– capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen

96

96

96

Gemiddelde prijs per plaats per dag

387

435

401

Omzet (x € 1 mln.)

1.372

1.543,7

1.435,6

    

Reservecapaciteit intramurale sanctiecapaciteit GW/VB

547

520

520

Gemiddelde prijs per plaats per dag

79

38

39

Omzet (x € 1 mln.)

15,7

7,2

7,4

    

In stand te houden intramurale sanctiecapaciteit GW/VB

330

990

990

Gemiddelde prijs per plaats per dag

34

0

0

Omzet (x € 1 mln.)

4,1

0,0

0,0

    

Extramurale sanctiecapaciteit (penitentiair programma met of zonder elektronisch toezicht)

317

153

75

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

57

32

65

Omzet (x € 1 mln.)

6,6

1,8

1,8

    

Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s)

720

727

728

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

680

767

725

Omzet (x € 1 mln.)

178,6

203,5

192,6

    

Forensische zorg

   

– Tbs-capaciteit

1.614

1.665

1719

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

753

811

753

Omzet (x € 1 mln.)

443,3

492,7

472,5

    

Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ instellingen

   

- Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader

2.782

2.828

3.070

- Inkoop forensische zorg voor gedetineerden

8

8

15

Gem. prijs per plaats per dag (x € 1)

386

420

380

Omzet (x € 1 mln.)

393,0

434,5

427,5

    

- Inkoop ambulante forensische zorg (x € 1 mln.)

142

159

161

    

Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

   

Direct inzetbare capaciteit:

   

– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw)

32

32

32

– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw)

450

457

436

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

451

486

451

Omzet (x € 1 mln.)

79,3

86,7

77,0

    

Direct inzetbare jeugdcapaciteit

   

– Rijksjeugdinrichtingen

294

280

294

– particuliere jeugdinrichtingen

273

270

314

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

850

984

968

Omzet (x € 1 mln.)

175,9

197,5

214,7

    

Reservecapaciteit jeugd

102

89

91

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

67

70

77

Omzet (x € 1 mln.)

2,5

2,3

2,5

    

In stand te houden jeugdplaatsen

36

36

36

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

69

0

0

Omzet (x € 1 mln.)

0,9

0,0

0,0

Toelichting Ten aanzien van de gerealiseerde kostprijzen doen zich ten opzichte van de begroting verschillende effecten voor.In algemene zin stijgen de kosten als gevolg van loon en prijsindexatie ten opzichte van de begroting 2024.Bij  een aantal producten (waaronder de direct inzetbare sanctiecapaciteit) sprake van een lager gerealiseerde capaciteit ten opzichte van de begroting. De lagere productie hangt mede samen met een lagere personele bezetting dan begroot. Bij deels gelijk blijvende kosten leidt dit bij deze producten tot een gemiddeld hogere prijs per eenheid dan begroot. Samenhangend met de veranderende doelgroep zijn er daarnaast naar verhouding meer zwaardere regimes en zorgzwaarte. Dit heeft een kostprijsverhogend effect gehad.

Licence