Base description which applies to whole site

10.2 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

De Immigratie- en Naturalisatiedienst is dé toelatingsorganisatie van Nederland die, als uitvoeringsorganisatie, het vreemdelingenbeleid effectief en efficiënt uitvoert in samenwerking met de partners in de keten. Dit houdt in dat de IND de aanvragen beoordeelt van mensen die in Nederland willen verblijven of Nederlander willen worden.

Tabel 76 Staat van baten en lasten IND 2024 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde

 

Verschil

 

Omschrijving

begroting (1)

Realisatie (2)

(3=2-1)

Realisatie 2023

     

Baten

    

Omzet

852.701

892.268

39.568

796.433

Omzet moederdepartement

792.701

808.292

15.591

721.066

Omzet overige departementen

Omzet derden

60.000

83.976

23.976

75.367

Vrijval voorzieningen

292

292

229

Bijzondere baten

Rentebaten

8.288

8.288

3.497

Totaal baten

852.701

900.848

48.147

800.160

     

Lasten

    

Apparaatkosten

740.458

739.320

‒ 1.137

620.247

- Personele kosten

550.655

597.254

46.599

500.359

Waarvan eigen personeel

420.405

470.875

50.470

402.380

Waarvan inhuur externen

125.250

121.197

‒ 4.053

93.587

Waarvan overige personele kosten

5.000

5.182

182

4.391

- Materiële kosten

189.803

142.066

‒ 47.737

119.889

Waarvan apparaat ICT

1.000

758

‒ 242

826

Waarvan bijdrage aan SSO's

70.000

82.483

12.483

72.115

Waarvan overige materiële kosten

118.803

58.825

‒ 59.978

46.948

Materiële programma kosten

106.243

99.723

‒ 6.520

85.965

Rentelasten

0

Afschrijvingskosten

6.000

4.647

‒ 1.353

3.634

- Materieel

2.000

2.465

465

1.163

Waarvan apparaat ICT

1.800

2.255

455

1.000

Waarvan overige materiele kosten

200

210

10

163

- Immaterieel

4.000

2.182

‒ 1.818

2.471

Overige lasten

89.057

89.057

29.677

- Dotaties voorzieningen

89.056

89.056

29.664

- Bijzondere lasten

1

1

13

Totaal lasten

852.701

932.747

80.046

739.524

     

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 31.899

‒ 31.899

60.636

Agentschapsdeel Vpb-lasten

Saldo van baten en lasten

‒ 31.899

‒ 31.899

60.636

De baten en lasten zijn hoger dan begroot. Dit wordt onder meer verklaard door:

  • de hogere productie(afspraken) en de daarmee gepaard gaande hogere kosten als gevolg van de inzet van meer personeel en materieel. De hogere productie(afspraken) komen voort uit de jaarlijkse herijking van de Meerjaren Productie Prognose (MPP). Daarnaast is in 2023 gestart met project Bespoediging Afdoening Asiel (BAA) om een deel van de voorraad asielzaken versneld af te handelen. Voor de hogere productie(afspraken) is conform de bekostigingsafspraken aanvullende dekking vanuit JenV ontvangen.

  • de loon- en prijsontwikkeling in 2024 als gevolg van de nieuwe CAO en de inflatie.

  • de werkzaamheden in het kader van de bescherming van ontheemden uit Oekraïne. De IND heeft hiervoor in 2024 € 5,4 mln. aan kosten voor gemaakt, waarvoor een aanvullende dekking vanuit JenV is ontvangen.

  • de instroom van asielzoekers die, net als in 2023, dermate hoog was dat de IND niet tijdig op alle asielverzoeken kon beslissen. Op basis van de ingediende ingebrekestelling (IGS) en beroep niet tijdig beslissen (BNTB) is het financieel risico dwangsommen per eind 2024 gewaardeerd. In 2024 is € 88,3 mln. toegevoegd aan de voorziening dwangsommen. Van JenV is hiervoor een aanvullende bijdrage ontvangen.

Baten

Omzet moederdepartement

In 2024 is een omzet moederdepartement gerealiseerd van € 808,3 mln. en deze is als volgt opgebouwd.

Tabel 77 Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)

Specificatie omzet moederdepartement (Bedragen * € 1.000)

31-12-2024

31-12-2023

- Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten

644.765

589.329

- Waarvan productgroep Asiel

321.186

291.923

- Waarvan productgroep Naturalisatie

26.245

26.366

- Waarvan productgroep Ketenondersteuning

9.641

8.506

- Waarvan productgroep Regulier

287.693

262.534

- Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement

251.907

202.630

   

Subtotaal:

896.672

791.959

- Waarvan omzet gecorrigeerd voor leges

‒ 80.493

‒ 70.893

- Waarvan omzet gecorrigeerd voor overige ontvangsten

‒ 7.887

0

Totaal omzet moederdepartement

808.292

721.066

Totaal omzet direct gerelateerd aan geleverde producten

De totaal gerealiseerde pxq-omzet bedraagt € 644,8 mln. Deze is bepaald op basis van de bekostigingsafspraken, de vastgestelde IND-kostprijzen 2024 en de gerealiseerde productie aantallen in 2024. De pxq-omzet in 2024 is toegenomen door een hogere productie en de jaarlijkse herijking van de kostprijzen. De hogere productieafspraken komen voort uit de bijstelling van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) en de afspraken in het project Bespoediging Afdoening Asiel (BAA).

Totaal omzet overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement

Naast de pxq-omzet krijgt de IND een lumpsumbijdrage (voor 2024 een bedrag van € 157,5 mln.) en een bijdrage voor een aantal specifieke activiteiten van het moederdepartement. De specifieke activiteiten zijn onder meer: het bieden van tijdelijke bescherming van ontheemden uit Oekraïne, de uitvoering van het programma Grenzen & Veiligheid en het werven en opleiden van personeel om in te zetten in het asielproces. Tenslotte is een specifieke bijdrage ontvangen voor de kosten die samenhangen met de vorming van de voorziening van dwangsommen (voor 2024 een bedrag van € 49,5 mln.).

Omzet gecorrigeerd

De omzet moederdepartement is volgens de bekostigingsafspraken gecorrigeerd voor de ontvangen leges en overige ontvangsten (onder andere ontvangsten in het kader van de wet Arbeid en Zorg).

Omzet derden

In de omzet derden worden onder andere de leges voor het aanvragen van vergunningen, de bijdrage uit internationale projecten en doorbelastingen voor huisvesting verantwoord. De omzet derden 2024 bedraagt € 84,0 mln.

Rentebaten

Rentebaten hangen samen met het gebruik maken van de depositofaciliteit van het ministerie van Financiën. Ze hangen ook samen met het positieve saldo gedurende het jaar van de rekening courant met het ministerie van Financiën. In 2024 heeft de IND € 8,3 mln. aan rentebaten ontvangen.

Vrijval voorzieningen

In 2024 was er een vrijval van de voorzieningen dwangsommen, RVU en BW/WW voor een bedrag ter grootte van € 0,3 mln.

Bijzondere baten

In 2024 zijn geen bijzondere baten verantwoord.

Lasten

Apparaatskosten

De apparaatskosten zijn onderverdeeld in 2 categorieën.

- personele kosten,

- materiële kosten.

Personele kosten

De ambtelijke bezetting van de IND is eind 2024 5.416 fte. De externe inhuur is eind 2024 1.023 fte.

Aan het einde van 2024 is de totale bezetting 100 fte lager dan begroot. Er was aan het begin van het jaar sprake van een lagere ambtelijke bezetting, die gedurende het jaar deels is ingelopen.

Het gemiddelde aantal fte’s ambtelijk personeel over 2024 is 5.256 fte. De bijbehorende gemiddelde loonsom per fte is € 85,9 duizend. De gemiddelde loonsom is, in vergelijking met 2023, gestegen als gevolg van de afspraken uit de nieuwe CAO Rijk.

Materiële kosten

De materiële kosten bestaan onder meer uit huisvestingskosten, de kosten voor in- en uitbesteding.

Materiële programmakosten

De materiële programmakosten hebben een directe relatie met de uitvoering van de taken van de IND, zoals tolkenkosten, proceskosten, verzorging, laboratoriumonderzoek, documenten en de kosten van automatisering voor het primair proces. Door onder andere de uitvoering van werkzaamheden in het kader van bescherming van Oekraïense ontheemden zijn de materiële kosten gestegen (stickers voor paspoort, huren van locaties, beveiliging en transport en de huisvesting van tijdelijk IND personeel).

Daarnaast zijn de productiekosten (inzet tolken en vervoer) hoger als gevolg van de hogere productie en het hoger aantal vervoersbewegingen door een toename van het aantal COA locaties.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten zijn in 2024 € 1,0 mln. hoger dan de afschrijvingskosten van 2023. Dit komt omdat er in 2023 meer investeringen zijn gedaan dan in de jaren ervoor waardoor er in 2024 meer afschrijvingskosten zijn gerealiseerd.

Overige lasten

In 2024 hebben er dotaties plaatsgevonden inzake de voorzieningen voor dwangsommen, RVU en BW/WW voor een bedrag van € 89,1 mln.

Tabel 78 Balans per 31 december 2024 (bedragen x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Activa

  

Vaste activa

11.340

13.790

Immateriële activa

4.213

5.974

Materiële vaste activa

7.127

7.816

waarvan grond en gebouwen

246

23

waarvan installaties en inventarissen

475

449

waarvan projecten in uitvoering

0

0

waarvan overige materiële vaste activa

6.406

7.344

Vlottende Activa

248.753

223.456

Voorraden en onderhanden projecten

266

862

Debiteuren

4.969

4.542

Overige vorderingen en overlopende activa

18.932

18.434

Liquide middelen

224.586

199.618

Totaal Activa

260.093

237.246

   

Passiva

  

Eigen vermogen

‒ 58

60.636

Exploitatiereserve

31.841

0

Onverdeeld resultaat

‒ 31.899

60.636

Voorzieningen

76.975

25.515

Langlopende schulden

0

814

Leningen bij het Ministerie van Financiën

0

814

Kortlopende schulden

183.176

150.281

Crediteuren

28.100

17.136

Belastingen en premies sociale lasten

0

0

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

406

1.108

Overige schulden en overlopende passiva

154.669

132.037

Totaal Passiva

260.093

237.246

Toelichting op de debetzijde van de balans

Debiteuren

Tabel 79 Debiteuren, Nog te ontvangen (bedragen x € 1.000)
 

Moeder-

Andere

Derden

 
 

departement

Ministeries

(buiten het rijk)

Totaal

Debiteuren

0

83

5.696

5.779

Nog te ontvangen

10.086

2.091

6.755

18.932

     

Totaal

10.086

2.174

12.451

24.711

Toelichting op de creditzijde van de balans

Eigen vermogen

Tabel 80 Overzicht Eigen Vermogen (bedragen x € 1.000)
 

Exploitatiereserve

Onverdeeld resultaat

Totaal

Stand 01-01-2024

0

0

0

Onverdeeld resultaat 2023 (+/-)

60.636

0

60.636

Toevoeging door moederdepartement 2024 (+)

0

0

0

Storting aan moederdepartement (-/-)

0

‒ 28.795

‒ 28.795

Onverdeeld resultaat 2024 (+/-)

0

‒ 31.899

‒ 31.899

Stand 31-12-2024

60.636

‒ 60.694

‒ 58

Per 31 december 2024 bedraagt het eigen vermogen van de IND € 58 duizend negatief.

Storting aan moederdepartement

De Regeling agentschappen (artikel 27 lid 4c) schrijft voor dat het eigen vermogen van een agentschap niet groter mag zijn dan 5% van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen drie jaar.

Vanuit de Regeling agentschappen is daarom in 2024 het surplus op het eigen vermogen van € 28,8 mln. aan het ministerie van JenV overgemaakt.

Onverdeeld resultaat

Het onverdeelde saldo van baten en lasten over 2024 bedraagt € 31,9 mln. negatief.

Ontwikkeling eigen vermogen in relatie tot gemiddelde omzet afgelopen 3 jaar

In onderstaand overzicht staat de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen 3 jaar.

Tabel 81 Ontwikkeling eigen vermogen (bedragen x € 1.000)

Jaar

Omzet

Eigen vermogen

%

2024

900.848

‒ 58

0%

2023

800.160

60.636

8%

2022

578.422

‒ 26.287

‒ 5%

Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2022, 2023 en 2024 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 38,0 mln.

Voorzieningen

Tabel 82 Voorzieningen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving voorziening

Stand per

Vrijval

Dotatie

Onttrekking

Stand per

 

1-1-2024

in 2024

in 2024

in 2024

31-12-2024

Voorziening Maatwerk

24

0

0

13

11

Voorziening Wachtgeldverplichtingen BW/WW

330

11

265

260

324

Voorziening RVU

444

18

534

275

685

Voorziening Dwangsommen

24.717

263

88.257

36.755

75.956

Totaal

25.514

292

89.056

37.303

76.976

De voorzieningen zijn als volgt opgebouwd:

Voorziening Maatwerk

Vanaf 2014 zijn er diverse voorzieningen gevormd die verband houden met de nieuwe inrichting van de IND per 1 september 2015. Deze voorzieningen hebben betrekking op de medewerkers van de afdeling Facilitaire Bedrijfsvoering, de nog niet geplaatste medewerkers uit de verplichte fase van 2015 en remplaçanten. Per ultimo boekjaar is de voorziening weer opnieuw bepaald. Hieruit is naar voren gekomen dat er voor 2024 niet aan de voorziening is gedoteerd en dat er voor € 13 duizend aan de voorziening is onttrokken. De stand van de voorziening bedraagt per 31-12-2024 € 11 duizend.

Voorziening Wachtgeldverplichtingen (BW/WW)

De IND is eigenrisicodrager voor de WW en voor bovenwettelijke WW-aanspraken van voormalige medewerkers. Alle lopende wachtgeldverplichtingen zijn opgenomen in een voorziening. De hoogte en looptijden van de uitkeringen zijn gebaseerd op opgaven van het UWV en APG. Voor alle medewerkers die in de berekening van de voorziening wachtgeldverplichtingen zijn meegenomen, is voorzichtigheidshalve de maximale uitkeringsduur gehanteerd. Dit omdat er geen betrouwbare inschatting is te maken over een eventuele tussentijdse uitstroom. Voor voormalige medewerkers die een nieuwe dienstbetrekking hebben gevonden, worden na verloop van tijd geen verplichtingen meer opgenomen. In 2024 is voor € 0,3 mln. aan de voorziening onttrokken en voor € 0,3 miljoen aan de voorziening BW/WW gedoteerd.  De stand van de voorziening WW/BW bedraagt per 31-12-2024 € 0,3 mln.

Voorziening Regeling voor vervroegde uittreding (RVU)

Op 31 december 2023 heeft de IND een nieuwe voorziening voor de RVU opgenomen. Dit is de regeling voor vervroegd uittreden die de mogelijkheid geeft aan werknemers om eerder te stoppen met werken. In 2024 is voor € 0,5 mln. aan de voorziening gedoteerd en voor € 0,3 mln. aan de voorziening onttrokken. De stand van de voorziening RVU bedraagt per 31-12-2024 € 0,7 mln.

Voorziening Dwangsommen

Het betreft hier de voorziening met betrekking tot het risico van dwangsommen in de toekomst. In 2024 is voor € 36,8 mln. aan de voorziening onttrokken (betaald) en voor € 88,3 mln. aan de voorziening gedoteerd. In 2024 is er een bedrag van € 263 duizend vrijgevallen. De stand van de voorziening bedraagt per 31-12-2024 € 76,0 mln.

Voorziening Dienstjubilea

Het is om de volgende redenen niet doelmatig om een voorziening te treffen. Ten eerste vanwege het feit dat de omvang van toevoegingen en onttrekkingen aan de voorziening met elkaar in lijn liggen en de financiële impact in enig jaar beperkt is en ten tweede omdat de adminstratieve lasten om een voorziening te bepalen hoog zijn.

Crediteuren en kortlopende schulden

Niet opgenomen vakantie uren

Onderdeel van de kortlopende schulden zijn de niet opgenomen vakantieuren.

Tabel 83 Kortlopende schuld niet opgenomen vakantie uren (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2024

31-12-2023

Vakantiedagen

60.266

42.853

Totaal

60.266

42.853

De stand van de niet opgenomen vakantiedagen, de nog te betalen (resterende) verlofdagen, zijn als kortlopende schuld opgenomen op de balans. Naast vakantieverlof, zijn er binnen de overheid ook een aantal bijzondere verlofsoorten, zoals ouderschapsverlof en pasverlof, etc., deze zijn buiten de berekening gelaten.

Crediteuren

Het saldo crediteuren bedraag per 31-12-2024 € 28,1 mln. Het saldo van deze post heeft betrekking op de (per balansdatum) nog te betalen facturen.

Tabel 84 Crediteuren en kortlopende schulden (bedragen x € 1.000)
 

Moeder-

Andere

Derden

 
 

departement

Ministeries

(buiten het rijk)

Totaal

Crediteuren

12.179

6.380

9.541

28.100

Overige schulden en overlopende passiva

38.670

34.489

81.509

154.668

Totaal

50.849

40.869

91.050

182.768

Tabel 85 Kasstroomoverzicht per 31 december 2024 (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde

 

Verschil

  

begroting (1)

Realisatie (2)

(3=2-1)

1

Rekening Courant RHB 1 januari 2024 +/+ stand depositorekeningen

100.661

199.602

98.941

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+)

852.701

926.046

73.345

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 846.701

‒ 868.573

‒ 21.872

2

Totaal operationele kasstroom

6.000

57.473

51.473

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 950

‒ 2.197

‒ 1.247

 

Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+)

0

1

1

3

Totaal investeringskasstroom

‒ 950

‒ 2.197

‒ 1.247

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

‒ 28.795

‒ 28.795

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+)

0

0

0

 

Aflossing op leningen (-/-)

‒ 5.000

‒ 1.516

3.484

 

Beroep op leenfaciliteit (+/+)

950

0

‒ 950

4

Totaal financieringskasstroom

‒ 4.050

‒ 30.311

‒ 26.261

5

Rekening-courant RHB 31 december 2024 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

101.661

224.567

122.906

Algemeen

De realisatiecijfers van het kasstroomoverzicht zijn opgesteld volgens de directe methode.

Uitgaven en ontvangsten Operationele kasstroom

De operationele kasstroomuitgaven en inkomsten zijn gegroeid en overtreffen de begroting, voornamelijk vanwege de groei van de IND, evenals een hogere productie dan vorig jaar.

Investeringen

De investeringen hebben voor het grootste gedeelte betrekking op hardware zoals servers en biometrie-zuilen. Het bedrag aan gerealiseerde investeringen is hoger dan hetgeen voor 2024 is begroot.

Desinvesteringen

Er heeft desinvestering plaatsgevonden. Hiervoor hebben wij een bedrag van afgerond € 1 duizend ontvangen. Dit betreft een hardware Lan.

Eenmalige uitkering aan het moederdepartement

Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve en het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar. De Regeling agentschappen (artikel 27 lid 4c) schrijft voor dat het eigen vermogen van een agentschap niet groter mag zijn dan 5% van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen drie jaar.

Vanuit de Regeling agentschappen is daarom in 2024 het surplus op het eigen vermogen van € 28,8 mln. aan het ministerie van JenV overgemaakt.

Deze uitkering is rechtstreeks in het eigen vermogen verwerkt.

Aflossing op lening

De aflossing op de leningen is lager uitgevallen dan oorspronkelijk was begroot. De reden hiervoor is dat de IND laatste jaren geen gebruik heeft gemaakt van de leenfaciliteit.

Beroep op leenfaciliteit

In 2024 is er geen beroep gedaan op de leenfaciliteit. Dit als gevolg van afnemende investeringen door onder andere het gebruik maken van diensten bij rijksbrede Shared Service Organisaties (SSO’s).

Tabel 86 Doelmatigheidsindicatoren
     

oorspronkelijke

 

realisatie

realisatie

realisatie

realisatie

begroting

Omschrijving

2021

2022

2023

2024

2024

IND totaal

     

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

4.011

4.558

5.067

5.416

4.750

Saldo van baten en lasten (%)

‒ 4

‒ 5

8,2

‒ 3,4

0

Aantal klachten in %

0,16

0,21

0,23

0,14

 
      

Asiel:

     

Doorlooptijd (wettelijke termijn) in %

78

73

78

75

90

Standhouden van beslissingen in %

84

81

85

85

85

Gemiddelde kostprijs (x €1 )

2.941

3.440

4.418

4.761

4.240

Omzet (x € mln.)

263

270

398

453

351

      

Regulier:

     

Doorlooptijd (wettelijke termijn) in %

91

86

83

79

95

Standhouden van beslissingen in %

82

75

79

84

80

Gemiddelde kostprijs (x €1 )

736

796

912

1.017

880

Omzet (x € mln.)

229

277

358

406

325

      

Naturalisatie:

     

Doorlooptijd (wettelijke termijn) in %

89

95

94

97

95

Gemiddelde kostprijs (x €1 )

554

570

663

660

640

Omzet (x € mln.)

31

30

36

37

29

Toelichting - Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024

Doorlooptijden

De tijdigheid van asiel producten is 75%, wat een lichte daling betekent ten opzichte van 2023. De tijdigheid voldoet niet aan de norm van 85%. Tijdigheid is een resultante van de instroom en de productieopdracht van de IND, waarbij het laatste is gebaseerd op wat de IND realistisch gezien aankan. In 2024 was er sprake van een instroomniveau dat de (huidige) verwerkingscapaciteit van de IND overstijgt. Oplopende werkvoorraden en langere doorlooptijden -en daarmee het niet realiseren van tijdigheidsnormen- zijn daarvan het gevolg.

De gemiddelde doorlooptijd van reguliere producten is 78%. Op een groot aantal reguliere producten is de tijdigheid op orde en conform de norm, zoals bijvoorbeeld VVR Verlenging (97%) en VVR onbep (98%). De gemiddelde doorlooptijd Regulier wordt, evenals vorig jaar, sterk beïnvloed door een lage tijdigheid op de producten Bezwaar Regulier (20%) en MVV-Nareis (7%). Door genomen maatregelen op Bezwaar Regulier is op dat product een kentering zichtbaar.

Bij Verzoek naturalisatie bedraagt de ketentijdigheid 97% (incl. aandeel Kabinet van de Koning en de gemeenten) wat betekent dat hiermee voldaan wordt aan de norm van 95%. Afgelopen jaren is er geïnvesteerd in een betere sturing in de keten en vereenvoudiging van het proces. Hierdoor zijn grote stappen gemaakt in de verbetering van de tijdigheid en ligt deze nu boven de norm.

Gemiddelde kostprijs

De gemiddelde kostprijs Asiel is in 2024 gestegen door het hoge aantal afdoeningen van relatief arbeidsintensieve en daarmee dure zaken (o.a. spoor 4-zaken). Dit heeft een verhogend effect gehad op de gemiddelde kostprijs. Het percentage van de veruit duurste asielproductie is in de afgelopen jaren opgelopen van 15% van de totale asiel productie in 2020 tot ruim 35% van de totale asiel productie in 2024.

De gemiddelde kostprijs 2024 van Regulier is gestegen ten opzichte van de begroting door met name niet-begrote prijsstijgingen. De gemiddelde kostprijs 2024 van Naturalisatie is nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van de gemiddelde kostprijs van 2023.

Standhouding van beslissingen

Het percentage instandhoudingen van reguliere beslissingen is 84%, en is daarmee gestegen ten opzichte van 2024. Het percentage instandhoudingen van asiel beslissingen is gelijk gebleven op 85%. Beide percentages voldoen aan het streefcijfer.

Klachten

De klachten worden alleen IND-breed bijgehouden en gerapporteerd.

Licence