De Immigratie- en Naturalisatiedienst is dé toelatingsorganisatie van Nederland die, als uitvoeringsorganisatie, het vreemdelingenbeleid effectief en efficiënt uitvoert in samenwerking met de partners in de keten. Dit houdt in dat de IND de aanvragen beoordeelt van mensen die in Nederland willen verblijven of Nederlander willen worden.
Vastgestelde | Verschil | |||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | begroting (1) | Realisatie (2) | (3=2-1) | Realisatie 2023 |
Baten | ||||
Omzet | 852.701 | 892.268 | 39.568 | 796.433 |
Omzet moederdepartement | 792.701 | 808.292 | 15.591 | 721.066 |
Omzet overige departementen | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Omzet derden | 60.000 | 83.976 | 23.976 | 75.367 |
Vrijval voorzieningen | ‒ | 292 | 292 | 229 |
Bijzondere baten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Rentebaten | ‒ | 8.288 | 8.288 | 3.497 |
Totaal baten | 852.701 | 900.848 | 48.147 | 800.160 |
Lasten | ||||
Apparaatkosten | 740.458 | 739.320 | ‒ 1.137 | 620.247 |
- Personele kosten | 550.655 | 597.254 | 46.599 | 500.359 |
Waarvan eigen personeel | 420.405 | 470.875 | 50.470 | 402.380 |
Waarvan inhuur externen | 125.250 | 121.197 | ‒ 4.053 | 93.587 |
Waarvan overige personele kosten | 5.000 | 5.182 | 182 | 4.391 |
- Materiële kosten | 189.803 | 142.066 | ‒ 47.737 | 119.889 |
Waarvan apparaat ICT | 1.000 | 758 | ‒ 242 | 826 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 70.000 | 82.483 | 12.483 | 72.115 |
Waarvan overige materiële kosten | 118.803 | 58.825 | ‒ 59.978 | 46.948 |
Materiële programma kosten | 106.243 | 99.723 | ‒ 6.520 | 85.965 |
Rentelasten | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Afschrijvingskosten | 6.000 | 4.647 | ‒ 1.353 | 3.634 |
- Materieel | 2.000 | 2.465 | 465 | 1.163 |
Waarvan apparaat ICT | 1.800 | 2.255 | 455 | 1.000 |
Waarvan overige materiele kosten | 200 | 210 | 10 | 163 |
- Immaterieel | 4.000 | 2.182 | ‒ 1.818 | 2.471 |
Overige lasten | ‒ | 89.057 | 89.057 | 29.677 |
- Dotaties voorzieningen | ‒ | 89.056 | 89.056 | 29.664 |
- Bijzondere lasten | ‒ | 1 | 1 | 13 |
Totaal lasten | 852.701 | 932.747 | 80.046 | 739.524 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ | ‒ 31.899 | ‒ 31.899 | 60.636 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Saldo van baten en lasten | ‒ | ‒ 31.899 | ‒ 31.899 | 60.636 |
De baten en lasten zijn hoger dan begroot. Dit wordt onder meer verklaard door:
– de hogere productie(afspraken) en de daarmee gepaard gaande hogere kosten als gevolg van de inzet van meer personeel en materieel. De hogere productie(afspraken) komen voort uit de jaarlijkse herijking van de Meerjaren Productie Prognose (MPP). Daarnaast is in 2023 gestart met project Bespoediging Afdoening Asiel (BAA) om een deel van de voorraad asielzaken versneld af te handelen. Voor de hogere productie(afspraken) is conform de bekostigingsafspraken aanvullende dekking vanuit JenV ontvangen.
– de loon- en prijsontwikkeling in 2024 als gevolg van de nieuwe CAO en de inflatie.
– de werkzaamheden in het kader van de bescherming van ontheemden uit Oekraïne. De IND heeft hiervoor in 2024 € 5,4 mln. aan kosten voor gemaakt, waarvoor een aanvullende dekking vanuit JenV is ontvangen.
– de instroom van asielzoekers die, net als in 2023, dermate hoog was dat de IND niet tijdig op alle asielverzoeken kon beslissen. Op basis van de ingediende ingebrekestelling (IGS) en beroep niet tijdig beslissen (BNTB) is het financieel risico dwangsommen per eind 2024 gewaardeerd. In 2024 is € 88,3 mln. toegevoegd aan de voorziening dwangsommen. Van JenV is hiervoor een aanvullende bijdrage ontvangen.
Baten
Omzet moederdepartement
In 2024 is een omzet moederdepartement gerealiseerd van € 808,3 mln. en deze is als volgt opgebouwd.
Specificatie omzet moederdepartement (Bedragen * € 1.000) | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
---|---|---|
- Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten | 644.765 | 589.329 |
- Waarvan productgroep Asiel | 321.186 | 291.923 |
- Waarvan productgroep Naturalisatie | 26.245 | 26.366 |
- Waarvan productgroep Ketenondersteuning | 9.641 | 8.506 |
- Waarvan productgroep Regulier | 287.693 | 262.534 |
- Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement | 251.907 | 202.630 |
Subtotaal: | 896.672 | 791.959 |
- Waarvan omzet gecorrigeerd voor leges | ‒ 80.493 | ‒ 70.893 |
- Waarvan omzet gecorrigeerd voor overige ontvangsten | ‒ 7.887 | 0 |
Totaal omzet moederdepartement | 808.292 | 721.066 |
Totaal omzet direct gerelateerd aan geleverde producten
De totaal gerealiseerde pxq-omzet bedraagt € 644,8 mln. Deze is bepaald op basis van de bekostigingsafspraken, de vastgestelde IND-kostprijzen 2024 en de gerealiseerde productie aantallen in 2024. De pxq-omzet in 2024 is toegenomen door een hogere productie en de jaarlijkse herijking van de kostprijzen. De hogere productieafspraken komen voort uit de bijstelling van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) en de afspraken in het project Bespoediging Afdoening Asiel (BAA).
Totaal omzet overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement
Naast de pxq-omzet krijgt de IND een lumpsumbijdrage (voor 2024 een bedrag van € 157,5 mln.) en een bijdrage voor een aantal specifieke activiteiten van het moederdepartement. De specifieke activiteiten zijn onder meer: het bieden van tijdelijke bescherming van ontheemden uit Oekraïne, de uitvoering van het programma Grenzen & Veiligheid en het werven en opleiden van personeel om in te zetten in het asielproces. Tenslotte is een specifieke bijdrage ontvangen voor de kosten die samenhangen met de vorming van de voorziening van dwangsommen (voor 2024 een bedrag van € 49,5 mln.).
Omzet gecorrigeerd
De omzet moederdepartement is volgens de bekostigingsafspraken gecorrigeerd voor de ontvangen leges en overige ontvangsten (onder andere ontvangsten in het kader van de wet Arbeid en Zorg).
Omzet derden
In de omzet derden worden onder andere de leges voor het aanvragen van vergunningen, de bijdrage uit internationale projecten en doorbelastingen voor huisvesting verantwoord. De omzet derden 2024 bedraagt € 84,0 mln.
Rentebaten
Rentebaten hangen samen met het gebruik maken van de depositofaciliteit van het ministerie van Financiën. Ze hangen ook samen met het positieve saldo gedurende het jaar van de rekening courant met het ministerie van Financiën. In 2024 heeft de IND € 8,3 mln. aan rentebaten ontvangen.
Vrijval voorzieningen
In 2024 was er een vrijval van de voorzieningen dwangsommen, RVU en BW/WW voor een bedrag ter grootte van € 0,3 mln.
Bijzondere baten
In 2024 zijn geen bijzondere baten verantwoord.
Lasten
Apparaatskosten
De apparaatskosten zijn onderverdeeld in 2 categorieën.
- personele kosten,
- materiële kosten.
Personele kosten
De ambtelijke bezetting van de IND is eind 2024 5.416 fte. De externe inhuur is eind 2024 1.023 fte.
Aan het einde van 2024 is de totale bezetting 100 fte lager dan begroot. Er was aan het begin van het jaar sprake van een lagere ambtelijke bezetting, die gedurende het jaar deels is ingelopen.
Het gemiddelde aantal fte’s ambtelijk personeel over 2024 is 5.256 fte. De bijbehorende gemiddelde loonsom per fte is € 85,9 duizend. De gemiddelde loonsom is, in vergelijking met 2023, gestegen als gevolg van de afspraken uit de nieuwe CAO Rijk.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan onder meer uit huisvestingskosten, de kosten voor in- en uitbesteding.
Materiële programmakosten
De materiële programmakosten hebben een directe relatie met de uitvoering van de taken van de IND, zoals tolkenkosten, proceskosten, verzorging, laboratoriumonderzoek, documenten en de kosten van automatisering voor het primair proces. Door onder andere de uitvoering van werkzaamheden in het kader van bescherming van Oekraïense ontheemden zijn de materiële kosten gestegen (stickers voor paspoort, huren van locaties, beveiliging en transport en de huisvesting van tijdelijk IND personeel).
Daarnaast zijn de productiekosten (inzet tolken en vervoer) hoger als gevolg van de hogere productie en het hoger aantal vervoersbewegingen door een toename van het aantal COA locaties.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten zijn in 2024 € 1,0 mln. hoger dan de afschrijvingskosten van 2023. Dit komt omdat er in 2023 meer investeringen zijn gedaan dan in de jaren ervoor waardoor er in 2024 meer afschrijvingskosten zijn gerealiseerd.
Overige lasten
In 2024 hebben er dotaties plaatsgevonden inzake de voorzieningen voor dwangsommen, RVU en BW/WW voor een bedrag van € 89,1 mln.
31-12-2024 | 31-12-2023 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 11.340 | 13.790 |
Immateriële activa | 4.213 | 5.974 |
Materiële vaste activa | 7.127 | 7.816 |
waarvan grond en gebouwen | 246 | 23 |
waarvan installaties en inventarissen | 475 | 449 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 6.406 | 7.344 |
Vlottende Activa | 248.753 | 223.456 |
Voorraden en onderhanden projecten | 266 | 862 |
Debiteuren | 4.969 | 4.542 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 18.932 | 18.434 |
Liquide middelen | 224.586 | 199.618 |
Totaal Activa | 260.093 | 237.246 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | ‒ 58 | 60.636 |
Exploitatiereserve | 31.841 | 0 |
Onverdeeld resultaat | ‒ 31.899 | 60.636 |
Voorzieningen | 76.975 | 25.515 |
Langlopende schulden | 0 | 814 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 814 |
Kortlopende schulden | 183.176 | 150.281 |
Crediteuren | 28.100 | 17.136 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 406 | 1.108 |
Overige schulden en overlopende passiva | 154.669 | 132.037 |
Totaal Passiva | 260.093 | 237.246 |
Toelichting op de debetzijde van de balans
Debiteuren
Moeder- | Andere | Derden | ||
---|---|---|---|---|
departement | Ministeries | (buiten het rijk) | Totaal | |
Debiteuren | 0 | 83 | 5.696 | 5.779 |
Nog te ontvangen | 10.086 | 2.091 | 6.755 | 18.932 |
Totaal | 10.086 | 2.174 | 12.451 | 24.711 |
Toelichting op de creditzijde van de balans
Eigen vermogen
Exploitatiereserve | Onverdeeld resultaat | Totaal | |
---|---|---|---|
Stand 01-01-2024 | 0 | 0 | 0 |
Onverdeeld resultaat 2023 (+/-) | 60.636 | 0 | 60.636 |
Toevoeging door moederdepartement 2024 (+) | 0 | 0 | 0 |
Storting aan moederdepartement (-/-) | 0 | ‒ 28.795 | ‒ 28.795 |
Onverdeeld resultaat 2024 (+/-) | 0 | ‒ 31.899 | ‒ 31.899 |
Stand 31-12-2024 | 60.636 | ‒ 60.694 | ‒ 58 |
Per 31 december 2024 bedraagt het eigen vermogen van de IND € 58 duizend negatief.
Storting aan moederdepartement
De Regeling agentschappen (artikel 27 lid 4c) schrijft voor dat het eigen vermogen van een agentschap niet groter mag zijn dan 5% van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen drie jaar.
Vanuit de Regeling agentschappen is daarom in 2024 het surplus op het eigen vermogen van € 28,8 mln. aan het ministerie van JenV overgemaakt.
Onverdeeld resultaat
Het onverdeelde saldo van baten en lasten over 2024 bedraagt € 31,9 mln. negatief.
Ontwikkeling eigen vermogen in relatie tot gemiddelde omzet afgelopen 3 jaar
In onderstaand overzicht staat de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen 3 jaar.
Jaar | Omzet | Eigen vermogen | % |
---|---|---|---|
2024 | 900.848 | ‒ 58 | 0% |
2023 | 800.160 | 60.636 | 8% |
2022 | 578.422 | ‒ 26.287 | ‒ 5% |
Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2022, 2023 en 2024 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 38,0 mln.
Voorzieningen
Omschrijving voorziening | Stand per | Vrijval | Dotatie | Onttrekking | Stand per |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2024 | in 2024 | in 2024 | in 2024 | 31-12-2024 | |
Voorziening Maatwerk | 24 | 0 | 0 | 13 | 11 |
Voorziening Wachtgeldverplichtingen BW/WW | 330 | 11 | 265 | 260 | 324 |
Voorziening RVU | 444 | 18 | 534 | 275 | 685 |
Voorziening Dwangsommen | 24.717 | 263 | 88.257 | 36.755 | 75.956 |
Totaal | 25.514 | 292 | 89.056 | 37.303 | 76.976 |
De voorzieningen zijn als volgt opgebouwd:
Voorziening Maatwerk
Vanaf 2014 zijn er diverse voorzieningen gevormd die verband houden met de nieuwe inrichting van de IND per 1 september 2015. Deze voorzieningen hebben betrekking op de medewerkers van de afdeling Facilitaire Bedrijfsvoering, de nog niet geplaatste medewerkers uit de verplichte fase van 2015 en remplaçanten. Per ultimo boekjaar is de voorziening weer opnieuw bepaald. Hieruit is naar voren gekomen dat er voor 2024 niet aan de voorziening is gedoteerd en dat er voor € 13 duizend aan de voorziening is onttrokken. De stand van de voorziening bedraagt per 31-12-2024 € 11 duizend.
Voorziening Wachtgeldverplichtingen (BW/WW)
De IND is eigenrisicodrager voor de WW en voor bovenwettelijke WW-aanspraken van voormalige medewerkers. Alle lopende wachtgeldverplichtingen zijn opgenomen in een voorziening. De hoogte en looptijden van de uitkeringen zijn gebaseerd op opgaven van het UWV en APG. Voor alle medewerkers die in de berekening van de voorziening wachtgeldverplichtingen zijn meegenomen, is voorzichtigheidshalve de maximale uitkeringsduur gehanteerd. Dit omdat er geen betrouwbare inschatting is te maken over een eventuele tussentijdse uitstroom. Voor voormalige medewerkers die een nieuwe dienstbetrekking hebben gevonden, worden na verloop van tijd geen verplichtingen meer opgenomen. In 2024 is voor € 0,3 mln. aan de voorziening onttrokken en voor € 0,3 miljoen aan de voorziening BW/WW gedoteerd. De stand van de voorziening WW/BW bedraagt per 31-12-2024 € 0,3 mln.
Voorziening Regeling voor vervroegde uittreding (RVU)
Op 31 december 2023 heeft de IND een nieuwe voorziening voor de RVU opgenomen. Dit is de regeling voor vervroegd uittreden die de mogelijkheid geeft aan werknemers om eerder te stoppen met werken. In 2024 is voor € 0,5 mln. aan de voorziening gedoteerd en voor € 0,3 mln. aan de voorziening onttrokken. De stand van de voorziening RVU bedraagt per 31-12-2024 € 0,7 mln.
Voorziening Dwangsommen
Het betreft hier de voorziening met betrekking tot het risico van dwangsommen in de toekomst. In 2024 is voor € 36,8 mln. aan de voorziening onttrokken (betaald) en voor € 88,3 mln. aan de voorziening gedoteerd. In 2024 is er een bedrag van € 263 duizend vrijgevallen. De stand van de voorziening bedraagt per 31-12-2024 € 76,0 mln.
Voorziening Dienstjubilea
Het is om de volgende redenen niet doelmatig om een voorziening te treffen. Ten eerste vanwege het feit dat de omvang van toevoegingen en onttrekkingen aan de voorziening met elkaar in lijn liggen en de financiële impact in enig jaar beperkt is en ten tweede omdat de adminstratieve lasten om een voorziening te bepalen hoog zijn.
Crediteuren en kortlopende schulden
Niet opgenomen vakantie uren
Onderdeel van de kortlopende schulden zijn de niet opgenomen vakantieuren.
Omschrijving | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
---|---|---|
Vakantiedagen | 60.266 | 42.853 |
Totaal | 60.266 | 42.853 |
De stand van de niet opgenomen vakantiedagen, de nog te betalen (resterende) verlofdagen, zijn als kortlopende schuld opgenomen op de balans. Naast vakantieverlof, zijn er binnen de overheid ook een aantal bijzondere verlofsoorten, zoals ouderschapsverlof en pasverlof, etc., deze zijn buiten de berekening gelaten.
Crediteuren
Het saldo crediteuren bedraag per 31-12-2024 € 28,1 mln. Het saldo van deze post heeft betrekking op de (per balansdatum) nog te betalen facturen.
Moeder- | Andere | Derden | ||
---|---|---|---|---|
departement | Ministeries | (buiten het rijk) | Totaal | |
Crediteuren | 12.179 | 6.380 | 9.541 | 28.100 |
Overige schulden en overlopende passiva | 38.670 | 34.489 | 81.509 | 154.668 |
Totaal | 50.849 | 40.869 | 91.050 | 182.768 |
Vastgestelde | Verschil | |||
---|---|---|---|---|
begroting (1) | Realisatie (2) | (3=2-1) | ||
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2024 +/+ stand depositorekeningen | 100.661 | 199.602 | 98.941 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+) | 852.701 | 926.046 | 73.345 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 846.701 | ‒ 868.573 | ‒ 21.872 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 6.000 | 57.473 | 51.473 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 950 | ‒ 2.197 | ‒ 1.247 | |
Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+) | 0 | 1 | 1 | |
3 | Totaal investeringskasstroom | ‒ 950 | ‒ 2.197 | ‒ 1.247 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | ‒ 28.795 | ‒ 28.795 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossing op leningen (-/-) | ‒ 5.000 | ‒ 1.516 | 3.484 | |
Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 950 | 0 | ‒ 950 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | ‒ 4.050 | ‒ 30.311 | ‒ 26.261 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december 2024 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 101.661 | 224.567 | 122.906 |
Algemeen
De realisatiecijfers van het kasstroomoverzicht zijn opgesteld volgens de directe methode.
Uitgaven en ontvangsten Operationele kasstroom
De operationele kasstroomuitgaven en inkomsten zijn gegroeid en overtreffen de begroting, voornamelijk vanwege de groei van de IND, evenals een hogere productie dan vorig jaar.
Investeringen
De investeringen hebben voor het grootste gedeelte betrekking op hardware zoals servers en biometrie-zuilen. Het bedrag aan gerealiseerde investeringen is hoger dan hetgeen voor 2024 is begroot.
Desinvesteringen
Er heeft desinvestering plaatsgevonden. Hiervoor hebben wij een bedrag van afgerond € 1 duizend ontvangen. Dit betreft een hardware Lan.
Eenmalige uitkering aan het moederdepartement
Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve en het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar. De Regeling agentschappen (artikel 27 lid 4c) schrijft voor dat het eigen vermogen van een agentschap niet groter mag zijn dan 5% van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen drie jaar.
Vanuit de Regeling agentschappen is daarom in 2024 het surplus op het eigen vermogen van € 28,8 mln. aan het ministerie van JenV overgemaakt.
Deze uitkering is rechtstreeks in het eigen vermogen verwerkt.
Aflossing op lening
De aflossing op de leningen is lager uitgevallen dan oorspronkelijk was begroot. De reden hiervoor is dat de IND laatste jaren geen gebruik heeft gemaakt van de leenfaciliteit.
Beroep op leenfaciliteit
In 2024 is er geen beroep gedaan op de leenfaciliteit. Dit als gevolg van afnemende investeringen door onder andere het gebruik maken van diensten bij rijksbrede Shared Service Organisaties (SSO’s).
oorspronkelijke | |||||
---|---|---|---|---|---|
realisatie | realisatie | realisatie | realisatie | begroting | |
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 |
IND totaal | |||||
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 4.011 | 4.558 | 5.067 | 5.416 | 4.750 |
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 4 | ‒ 5 | 8,2 | ‒ 3,4 | 0 |
Aantal klachten in % | 0,16 | 0,21 | 0,23 | 0,14 | |
Asiel: | |||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 78 | 73 | 78 | 75 | 90 |
Standhouden van beslissingen in % | 84 | 81 | 85 | 85 | 85 |
Gemiddelde kostprijs (x €1 ) | 2.941 | 3.440 | 4.418 | 4.761 | 4.240 |
Omzet (x € mln.) | 263 | 270 | 398 | 453 | 351 |
Regulier: | |||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 91 | 86 | 83 | 79 | 95 |
Standhouden van beslissingen in % | 82 | 75 | 79 | 84 | 80 |
Gemiddelde kostprijs (x €1 ) | 736 | 796 | 912 | 1.017 | 880 |
Omzet (x € mln.) | 229 | 277 | 358 | 406 | 325 |
Naturalisatie: | |||||
Doorlooptijd (wettelijke termijn) in % | 89 | 95 | 94 | 97 | 95 |
Gemiddelde kostprijs (x €1 ) | 554 | 570 | 663 | 660 | 640 |
Omzet (x € mln.) | 31 | 30 | 36 | 37 | 29 |
Toelichting - Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024
Doorlooptijden
De tijdigheid van asiel producten is 75%, wat een lichte daling betekent ten opzichte van 2023. De tijdigheid voldoet niet aan de norm van 85%. Tijdigheid is een resultante van de instroom en de productieopdracht van de IND, waarbij het laatste is gebaseerd op wat de IND realistisch gezien aankan. In 2024 was er sprake van een instroomniveau dat de (huidige) verwerkingscapaciteit van de IND overstijgt. Oplopende werkvoorraden en langere doorlooptijden -en daarmee het niet realiseren van tijdigheidsnormen- zijn daarvan het gevolg.
De gemiddelde doorlooptijd van reguliere producten is 78%. Op een groot aantal reguliere producten is de tijdigheid op orde en conform de norm, zoals bijvoorbeeld VVR Verlenging (97%) en VVR onbep (98%). De gemiddelde doorlooptijd Regulier wordt, evenals vorig jaar, sterk beïnvloed door een lage tijdigheid op de producten Bezwaar Regulier (20%) en MVV-Nareis (7%). Door genomen maatregelen op Bezwaar Regulier is op dat product een kentering zichtbaar.
Bij Verzoek naturalisatie bedraagt de ketentijdigheid 97% (incl. aandeel Kabinet van de Koning en de gemeenten) wat betekent dat hiermee voldaan wordt aan de norm van 95%. Afgelopen jaren is er geïnvesteerd in een betere sturing in de keten en vereenvoudiging van het proces. Hierdoor zijn grote stappen gemaakt in de verbetering van de tijdigheid en ligt deze nu boven de norm.
Gemiddelde kostprijs
De gemiddelde kostprijs Asiel is in 2024 gestegen door het hoge aantal afdoeningen van relatief arbeidsintensieve en daarmee dure zaken (o.a. spoor 4-zaken). Dit heeft een verhogend effect gehad op de gemiddelde kostprijs. Het percentage van de veruit duurste asielproductie is in de afgelopen jaren opgelopen van 15% van de totale asiel productie in 2020 tot ruim 35% van de totale asiel productie in 2024.
De gemiddelde kostprijs 2024 van Regulier is gestegen ten opzichte van de begroting door met name niet-begrote prijsstijgingen. De gemiddelde kostprijs 2024 van Naturalisatie is nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van de gemiddelde kostprijs van 2023.
Standhouding van beslissingen
Het percentage instandhoudingen van reguliere beslissingen is 84%, en is daarmee gestegen ten opzichte van 2024. Het percentage instandhoudingen van asiel beslissingen is gelijk gebleven op 85%. Beide percentages voldoen aan het streefcijfer.
Klachten
De klachten worden alleen IND-breed bijgehouden en gerapporteerd.