De Justitiële ICT Organisatie is de ICT-dienstverlener voor het gehele Ministerie van Justitie en Veiligheid, werkzaam voor onder meer de Dienst Justitiële Inrichtingen, de Raad voor de Kinderbescherming, de Immigratie- en Naturalisatiedienst, de Dienst Terugkeer en Vertrek, Reclassering Nederland en Justis. De Justitiële ICT Organisatie staat voor veilige, betrouwbare en vernieuwende ICT en investeert in kennis en expertise van medewerkers en een moderne infrastructuur.
Omschrijving | Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3 = 2 - 1) | Realisatie 2023 (4) |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet | 176.696 | 187.827 | 11.132 | 163.308 |
Waarvan omzet moederdepartement | 170.387 | 181.099 | 10.712 | 158.149 |
Waarvan omzet overige departementen | 6.308 | 3.809 | ‒ 2.500 | 2.591 |
Waarvan omzet derden | 0 | 2.919 | 2.919 | 2.567 |
Rentebaten | 0 | 363 | 363 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 36 | 36 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 176.696 | 188.227 | 11.531 | 163.308 |
Lasten | ||||
Apparaatkosten | 159.645 | 170.838 | 11.193 | 149.705 |
-Personele kosten | 88.610 | 100.028 | 11.418 | 85.328 |
Waarvan eigen personeel | 54.330 | 55.941 | 1.611 | 46.122 |
Waarvan inhuur externen | 32.417 | 40.263 | 7.846 | 36.365 |
Waarvan overige personele kosten | 1.863 | 3.824 | 1.961 | 2.841 |
-Materiële kosten | 71.035 | 70.810 | ‒ 225 | 64.377 |
Waarvan apparaat ICT | 51.789 | 58.378 | 6.589 | 52.310 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 153 | 3.112 | 2.959 | 3.078 |
Waarvan overige materiële kosten | 19.093 | 9.320 | ‒ 9.773 | 8.989 |
Rentelasten | 500 | 688 | 188 | 775 |
Afschrijvingskosten | 16.551 | 14.378 | ‒ 2.173 | 14.554 |
-Materieel | 14.531 | 12.836 | ‒ 1.695 | 12.695 |
Waarvan apparaat ICT | 14.531 | 12.836 | ‒ 1.695 | 12.695 |
Waarvan overige materiële kosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
-Immaterieel | 2.020 | 1.542 | ‒ 478 | 1.859 |
Overige kosten | 0 | 426 | 426 | 155 |
Waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 358 | 358 | 78 |
Waarvan bijzondere lasten | 0 | 68 | 68 | 77 |
Totaal lasten | 176.696 | 186.329 | 9.633 | 165.189 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 1.898 | 1.898 | ‒ 1.882 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 1.898 | 1.898 | ‒ 1.882 |
Voorgestelde resultaatbestemming | Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3 = 2 - 1) | Realisatie 2023 (4) |
Toevoeging/ onttrekking: | ||||
- Pok/Wau* | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Exploitatiereserve | 0 | 1.898 | 1.898 | ‒ 1.882 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 1.898 | 1.898 | ‒ 1.882 |
Baten
Omzet moederdepartement en overige departementen
De post «omzet moederdepartement» omvat alleen bijdragen die een directe relatie hebben met de door het agentschap geleverde en in rekening gebrachte producten/diensten.
Omschrijving | 2024 | 2023 |
---|---|---|
Waarvan omzet moederdepartement | 181.099 | 158.149 |
Waarvan omzet overige departementen | 3.809 | 2.591 |
Waarvan omzet derden | 2.919 | 2.567 |
Totaal | 187.827 | 163.308 |
De omzet moederdepartement wordt behaald bij opdrachtgevers binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid. De omzet moederdepartement is in 2024 toegenomen door een toename van geleverde diensten en hogere tarieven.
Omzet per productgroep
De omzet van de geleverde en in rekening gebrachte diensten per productgroep aan onze opdrachtgevers.
Omschrijving | 2024 | 2023 |
---|---|---|
Algemene diensten (pxq) | 84.869 | 69.953 |
Specifieke diensten (fixed price) | 70.481 | 67.052 |
Expertise diensten (nacalculatie) | 30.808 | 26.302 |
Overige (loon- en prijsbijstelling) | 1.669 | |
Totaal | 187.827 | 163.308 |
De omzet uit werkplekdiensten (Algemene diensten) en beheer (Specifieke diensten) is toegenomen door een toename van geleverde diensten en hogere tarieven. De omzet uit projecten (expertise diensten) is hoger dan begroot door toegenomen vraag vanuit opdrachtgevers.
In de jaarrekening over 2023 is de Loon-Prijsbijstelling vanuit opdrachtgevers opgenomen als negatieve kosten onder personeelskosten.
Omschrijving | 2024 | 2023 |
---|---|---|
Bestuursdep / Moederdep | 7.956 | 5.609 |
Raad vd Kinderbescherming | 15.646 | 13.588 |
Dienst Terugkeer en Vertrek | 6.491 | 6.390 |
Openbaar Ministerie | 1.525 | 367 |
CJIB | 874 | 183 |
IND | 3.552 | 3.665 |
DJI | 132.296 | 116.423 |
Nederlands Forensisch Instituut | 357 | 163 |
Dienst Justis | 12.053 | 11.299 |
Justid | 349 | 464 |
Totaal | 181.099 | 158.149 |
De diensten worden ook aan andere ministeries geleverd (overige departementen). In 2024 is de omzet aan overige departementen toegenomen door een toename van geleverde diensten en hogere tarieven.
Omschrijving | 2024 | 2023 |
---|---|---|
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 538 | 208 |
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 1.347 | 864 |
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 87 | 46 |
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 250 | 269 |
Ministerie van Financiën | 41 | 0 |
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | 832 | 479 |
Ministerie van Algemene Zaken | 0 | 25 |
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | 714 | 682 |
Ministerie van Buitenlandse zaken | 0 | 18 |
Totaal | 3.809 | 2.591 |
Omzet derden
De opdrachtgevers die behoren tot omzet derden zijn onder andere ZBO's verbonden aan het ministerie van Justitie en Veiligheid. Voor deze organisaties is met name een stijging te zien in omzet uit projecten.
Omschrijving | 2024 | 2023 |
---|---|---|
ZBO | 2.490 | 2.245 |
Overige instanties | 429 | 322 |
Totaal | 2.919 | 2.567 |
RentebatenDe organisatie kent een positief saldo op de Rekening Courant.De rentebaten (€363k) bestaan vooral uit de ontvangen rente op het saldo van de Rekening-Courant ministerie bij het Ministerie van Financiën in 2024.
Lasten
Apparaatskosten
a. Personele kosten
Per jaareinde 2023 was de ambtelijke bezetting 558,5 fte en per jaareinde 2024 bedroeg dit 582,7 fte. De totale gemiddelde ambtelijke bezetting in 2024 was 570,7 fte.
Omschrijving | 2024 | 2023 |
---|---|---|
Waarvan eigen personeel | 55.941 | 46.122 |
Waarvan externe inhuur | 40.263 | 36.365 |
Waarvan overige personele kosten | 3.824 | 2.841 |
Totaal | 100.028 | 85.328 |
Eigen Personeel
De inzet voor de werving in het afgelopen jaar was onverminderd hoog en heeft ook zijn vruchten afgeworpen. In 2024 zijn veel vacatures ingevuld. De stijging in de kosten voor eigen personeel komt voornamelijk door de nieuwe CAO.
Externe inhuur
De inhuurkosten (€ 40 mln.) zijn hoger uitgekomen dan begroot. De stijging komt voort uit een krappe arbeidsmarkt en toename van de gevraagde projectinzet en meer dienstverlening.
Overige personele kostenIn de jaarrekening over 2023 is de Loon-Prijsbijstelling vanuit opdrachtgevers opgenomen als negatieve kosten onder personeelskosten.
b. Materiële kosten
Omschrijving | 2024 | 2023 |
---|---|---|
Waarvan apparaat ICT | 58.378 | 52.310 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 3.112 | 3.078 |
Waarvan overige materiële kosten | 9.320 | 8.989 |
Totaal | 70.810 | 64.377 |
De apparaat ICT kosten zijn in 2024 toegenomen door stijgende kosten van onderhoudscontracten (inflatie, wisselende dollarkoersen). De bijdrage aan SSO's is toegenomen in 2024 door een toename van geleverde P&O diensten. De overige materiële kosten zijn ook toegenomen door meer inbesteding via semi-overheidsinstellingen (niet SSO's).
Rentelasten
De rentelasten zijn berekend op basis van de leningen die zijn aangegaan bij het ministerie van Financiën tegen de geldende rente op het moment waarop de lening is afgeroepen. De rentelasten in 2024 zijn gedaald t.o.v. 2023 als gevolg van de aflossingen gedurende het jaar en pas het aangaan van een nieuwe lening per 30-12-2024.
Omschrijving | 2024 | 2023 |
---|---|---|
Rentelasten | 688 | 775 |
Totaal | 688 | 775 |
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten op Immateriële vaste activa zijn afgenomen ten opzichte van 2023. ICT diensten worden minder in eigen beheer uitgevoerd (met bijbehorende investeringen) en vaker als SaaS dienst (Software as a Service) afgenomen.
De afschrijvingskosten op Materiële vaste activa zijn toegenomen ten opzichte van 2023. In 2024 is meer geïnvesteerd in opslag en netwerk capaciteit.
Omschrijving | 2024 | 2023 |
---|---|---|
Immaterieel vaste activa | 1.542 | 1.859 |
Materieel vaste activa | 12.836 | 12.695 |
Totaal | 14.378 | 14.554 |
Dotaties aan voorzieningen
De dotaties aan de voorzieningen zijn nader toegelicht bij de betreffende post in de balans voorziening.
Omschrijving | 2024 | 2023 |
---|---|---|
Dotaties aan voorzieningen | 358 | 78 |
Totaal | 358 | 78 |
Bijzondere lasten
De bijzondere lasten bestaan uit het netto resultaat van boekwinsten en - verliezen bij buiten gebruikstelling van activa. In 2024 is € 84K ontvangen voor de inruil van mobile devices, welke verantwoord hadden moeten worden in 2023 en in de jaarrekening 2023. Deze boekwinst is gesaldeerd met de buitengebruikstellingen van de immateriële vaste activa (€43K) en de materiële vaste activa (€209K)
Omschrijving | 2024 | 2023 |
---|---|---|
Bijzondere lasten | 68 | 77 |
Totaal | 68 | 77 |
Saldo van baten en lasten
Over 2024 is een positief exploitatieresultaat van € 1,9 mln. gerealiseerd.
31-12-2024 | 31-12-2023 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste Activa | ||
Immateriële activa | 2.187 | 2.919 |
Materiële vaste activa | 26.759 | 29.282 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 361 | 429 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 26.398 | 28.853 |
Vlottende Activa | 66.941 | 55.816 |
- Debiteuren | 14.398 | 20.456 |
- Overige vorderingen en overlopende activa | 33.930 | 27.816 |
- Liquide middelen | 18.613 | 7.545 |
Totaal Activa | 95.887 | 88.018 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 3.318 | 1.420 |
- Pok/Wau reserve | 0 | 0 |
- Exploitatiereserve | 1.420 | 3.302 |
- Onverdeeld resultaat | 1.898 | ‒ 1.882 |
Voorzieningen | 346 | 109 |
Langlopende schulden | 27.132 | 30.572 |
- Leningen bij het Ministerie van Financiën | 27.132 | 30.572 |
Kortlopende schulden | 65.092 | 55.918 |
- Crediteuren | 4.606 | 6.089 |
- Belastingen en premies sociale lasten | 182 | 329 |
- Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 13.289 | 11.451 |
- Overige schulden en overlopende passiva | 47.014 | 38.050 |
Totaal Passiva | 95.887 | 88.018 |
Toelichting op de debetzijde van de balans
Omschrijving | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
---|---|---|
Debiteuren | 14.412 | 20.457 |
-/- Voorziening dubieuze debiteuren | ‒ 15 | ‒ 1 |
Totaal | 14.398 | 20.456 |
Nadere specificatie | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
Debiteuren moederdepartement | 14.022 | 19.461 |
Debiteuren andere ministeries | 261 | 173 |
Debiteuren derden | 114 | 822 |
Totaal | 14.398 | 20.456 |
De post voorziening dubieuze debiteuren is als volgt opgebouwd: | ||
Stand 01-01-2024 | 1 | |
+ Dotatie | 14 | |
Totaal | 15 | |
-/- Onttrekking | 0 | |
-/- Vrijval | 0 | |
Stand 31-12-2024 | 15 | |
De debiteurenvorderingen zijn als volgt naar ouderdom opgebouwd: | ||
Openstaande debiteuren vorderingen per jaar | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
2024 | 14.397 | 0 |
2023 | 1 | 20.443 |
2022 | 14 | 14 |
Totaal | 14.412 | 20.457 |
De opdrachtgevers bestaan uit partijen binnen de Rijksoverheid (zie toelichting op de debiteuren voor een nadere specificatie).De daling van het openstaand bedrag bij de debiteuren is met name het gevolg van stringenter debiteurenbeheer. De voorziening voor dubieuze debiteuren bedroeg €14.887 per 31-12-2024.
Overlopende activa en overige vorderingen
De vooruitbetaalde bedragen bestaan voornamelijk uit onderhoudskosten die voor de duur van 3 tot 5 jaren direct worden betaald om gebruik te maken van geboden kortingen door leveranciers. De vooruitbetaalde bedragen zijn gestegen door inflatie en een wisselende dollarkoers.
De overige vorderingen bestaan uit vorderingen bij opdrachtgevers voor geleverde diensten. De vorderingen bij opdrachtgevers voor de inrichting van Rijkskantoren is in 2024 afgenomen.
De nog te vorderen bedragen bestaan uit geleverde diensten, waarvan per 31-12-2024 nog geen factuur is verstuurd. In 2024 is het saldo voor nog te factureren projectopbrengsten toegenomen.
Omschrijving | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
---|---|---|
Vooruitbetaalde bedragen | 25.809 | 23.843 |
Personele (salaris)voorschotten | 0 | 0 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 968 | 2.072 |
Nog te vorderen | 7.153 | 1.902 |
Totaal | 33.930 | 27.816 |
Nadere specificatie | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
Overige vorderingen en overlopende activa van moederdepartement | 7.338 | 2.780 |
Overige vorderingen en overlopende activa van andere ministeries | 697 | 1.060 |
Overige vorderingen en overlopende activa van derden (buiten het Rijk) | 25.896 | 23.976 |
Totaal | 33.930 | 27.816 |
De overige vorderingen zijn als volgt naar ouderdom opgebouwd: | ||
Openstaande vorderingen per jaar | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
2024 | 33.930 | 0 |
2023 | 0 | 22.518 |
2022 | 0 | 5.298 |
Totaal | 33.930 | 27.816 |
Toelichting op de creditzijde van de balans
Het eigen vermogen bestaat uit het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar en de exploitatiesreserve van het voorgaand verslagjaar.
Jaar | Omzet | Eigen vermogen | % |
---|---|---|---|
2022 | 154.982 | 3.302 | 2% |
2023 | 163.308 | 1.420 | 1% |
2024 | 187.827 | 3.318 | 2% |
Gemiddelde omzet laatste 3 jaren tegen 5% EV-plafond | 8.435 |
Het Eigen Vermogen per 31-12-2024 voldoet aan de maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 van de Regeling agentschappen).
Na de vaststelling van het jaarverslag door de eigenaar wordt het onverdeeld resultaat in zijn geheel toegevoegd aan de exploitatiereserve. Het verloop van de exploitatiereserve en onverdeeld resultaat is als volgt.
Exploitatiereserve | Onverdeeld resultaat | Totaal | |
---|---|---|---|
Stand 01-01-2024 | 3.302 | ‒ 1.882 | 1.420 |
Onverdeeld resultaat 2023 (+/-) | ‒ 1.882 | 1.882 | 0 |
Toevoeging door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
Storting aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Onverdeeld resultaat 2024 (+/-) | 0 | 1.898 | 1.898 |
Stand 31-12-2024 | 1.420 | 1.898 | 3.318 |
Onverdeeld resultaat
Het positief exploitatieresultaat 2024 bedraagt € 1,9 mln. en is verantwoord als onverdeeld resultaat 2024 en zal in 2025 ten gunste van de exploitatiereserve worden gebracht. De exploitatiereserve komt daarmee uit op een positief resultaat van € 3,3 mln.
Voorzieningen
Voorzieningen zijn overeenkomstig BW 2, Titel 9 opgenomen. In onderstaande tabel is van de gevormde voorziening de vrijval, dotatie en onttrekking vermeld. Zo nodig is een verdere toelichting opgenomen en wordt de aard van het risico toegelicht.
Onder de voorzieningen zijn verplichtingen/afspraken in het kader van Van Werk Naar Werk vergoeding, vaststellingsovereenkomsten en RVU opgenomen.
Van de voorzieningen is een bedrag van € 0,2 mln. als langlopend (langer dan een jaar) aan te merken, waarvan geen enkele voorziening langer dan 5 jaar kan worden aangemerkt.
Omschrijving voorziening | Stand per | Vrijval | Dotatie | Onttrekking | Stand per |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2024 | in 2024 | in 2024 | in 2024 | 31-12-2024 | |
Voorziening vaststellingsovereenkomsten | 45 | 0 | 0 | ‒ 40 | 5 |
Voorziening van Werk naar Werk | 64 | ‒ 36 | 0 | ‒ 24 | 3 |
Voorziening RVU | 0 | 0 | 344 | ‒ 7 | 338 |
Totaal | 109 | ‒ 36 | 344 | ‒ 71 | 346 |
Crediteuren
Het saldo van deze post heeft betrekking op de (per balansdatum) nog te betalen facturen aan leveranciers, onderlinge leveringen en andere overheidsinstellingen. Door stringenter crediteurenbeheer is in 2024 het crediteurensaldo afgenomen.
Omschrijving | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
---|---|---|
Crediteuren | 4.606 | 6.089 |
Totaal | 4.606 | 6.089 |
Nadere specificatie | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
Crediteuren moederdepartement | 1.352 | 12 |
Crediteuren andere ministeries | 53 | 151 |
Crediteuren derden | 3.202 | 5.926 |
Totaal | 4.606 | 6.089 |
Openstaande crediteuren per jaar | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
2024 | 4.606 | 0 |
2023 | 0 | 6.089 |
Totaal | 4.606 | 6.089 |
Belastingen en premies sociale lasten
De aangifte BTW 4e kwartaal 2024 bedraagt € 0,2 mln. en is in januari 2025 betaald.
Omschrijving | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
---|---|---|
Belastingen | 182 | 329 |
sociale lasten | 0 | 0 |
Totaal | 182 | 329 |
Overige schulden en overlopende passiva
De overige schulden en overlopende passiva zijn toegenomen door de toegenomen verplichting voor vakantiedagen en vooruitontvangen bedragen.
Omschrijving | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
---|---|---|
Nog te betalen kosten | 8.671 | 6.024 |
Opgebouwde IKB rechten | 6.615 | 4.552 |
Niet opgenomen vakantiedagen | 1.868 | 1.601 |
Vooruitontvangen bedragen | 29.860 | 25.873 |
Totaal | 47.014 | 38.050 |
Nadere specificatie | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
Overige schulden en overlopende passiva aan moederdepartement | 23.415 | 27.378 |
Overige schulden en overlopende passiva aan andere ministeries | 221 | 582 |
Overige schulden en overlopende passiva aan derden (buiten het Rijk) | 23.378 | 10.090 |
Totaal | 47.014 | 38.050 |
Openstaande schulden per jaar | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
2024 | 40.795 | 0 |
2023 | 2.036 | 33.868 |
2022 | 4.183 | 4.183 |
Totaal | 47.014 | 38.050 |
De nog te betalen kosten bestaan uit geleverde prestaties, waarvan de factuur wordt verwacht in 2025.
De vooruitontvangen bedragen bestaat voornamelijk uit het vooruitbetaalde bedrag door Dienst Justitiële Inrichtingen voor de algemene en specifieke dienstverlening voor de eerste drie maanden van 2025 op basis van de begroting 2025.
Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil | |
---|---|---|---|
(1) | (2) | 3 = (2) - (1) | |
Rekening Courant RHB 1 januari 2024 + depositorekeningen | 9.172 | 7.545 | ‒ 1.627 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 176.696 | 191.179 | 14.483 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 160.145 | ‒ 167.296 | ‒ 7.151 |
Totaal operationele kasstroom | 16.551 | 23.884 | 7.333 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 31.609 | ‒ 11.215 | 20.394 |
Totaal boekwaarden desinvesteringen (+) | 0 | 0 | |
Totaal investeringskasstroom | ‒ 31.609 | ‒ 11.215 | 20.394 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | |
Aflossing op leningen (-/-) | ‒ 16.551 | ‒ 11.451 | 5.100 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 31.609 | 9.850 | ‒ 21.759 |
Totaal financieringskasstroom | 15.058 | ‒ 1.601 | ‒ 16.659 |
Rekening-courant RHB 31 december 2024 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 9.172 | 18.613 | 9.441 |
– De ontvangsten zijn € 14,5 mln. hoger dan de begroting. De stijging is het gevolg van hogere opbrengsten dan begroot en een strikt debiteurenbeheer.
– De uitgaven zijn € 7,2 mln. hoger dan begroot door hogere uitgaven aan intern (CAO) en extern personeel.
– De investeringen bestaan uit activeerbare licenties (€ 0,2 mln.), personal devices (€ 0,1mln.) en overige hardware (€ 10,8 mln.).
– In 2024 hebben geen desinvesteringen plaatsgevonden met opbrengst (conform begroting).
– In 2024 is € 5,1mln. minder afgelost op leningen dan begroot. Er is minder geïnvesteerd met als gevolg minder leningen en aflossingen. Eind december is er een lening afgesloten, waarvan de aflossing begint in 2025.
– Het beroep op de leenfaciliteit is € 21,8 mln. lager dan begroot. In 2024 is minder geïnvesteerd dan begroot, het beroep op de leenfaciliteit was € 1,4 mln. lager dan de daadwerkelijke investeringen.
Doelmatigheidsindicatoren | realisatie | realisatie | realisatie | begroot |
---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2024 | |
Overhead | ||||
Omzet (bedragen x € 1 mln.) | 155 | 163 | 188 | 177 |
Kosten BV/ staven in (in mln €) | 22 | 24 | 30 | 31 |
Kostprijs top 5 diensten Algemene diensten (in €) | ||||
Useraccount | 1.282 | 1.089 | 1.573 | 1.485 |
Notebook | 828 | 615 | 852 | 1.003 |
Werkplek | 688 | 644 | 953 | 909 |
Smartphone | 630 | 488 | 654 | 675 |
Multifunctional | 3.830 | 3.618 | 4.507 | 4.449 |
Uurtarieven Expertise diensten (in €) | ||||
Technologieconsultant | 122 | 121 | 118 | 123 |
Applicatiebeheerder | 79 | 111 | 98 | 115 |
Projectleider | 143 | 146 | 172 | 143 |
Werkplekbeheerder | 102 | 103 | 84 | 91 |
Engineer DevOps | 0 | 0 | 132 | 142 |
Totale omzet per productgroep (x € 1 mln.) | ||||
Algemene diensten (pxq) | 65,1 | 69,9 | 84,9 | 80,4 |
Specifieke diensten (fixed price) | 63,1 | 67,1 | 70,5 | 69,7 |
Expertise diensten (nacalculatie) | 26,7 | 26,3 | 30,8 | 26,5 |
Overige (loon- en prijsbijstelling) | 0,0 | 1,6 | ||
Totaal Omzet | 155,0 | 163,3 | 187,8 | 176,6 |
Kwaliteitsindicatoren | ||||
Opdrachtgeverstevredenheid | 0 | 5,5 | 5,5 | 7,5 |
Tijdigheid levering werkplekdiensten (% binnen de norm) | 94% | 97% | 89% | 90% |
Tijdige afhandeling van helpdeskcalls (% binnen de norm) | 94% | 94% | 94% | 90% |
Projecten binnen budget | 82% | 87% | 83% | 90% |
Projecten binnen planning | 81% | 97% | 96% | 90% |
FTE totaal | 522 | 559 | 583 | 582 |
Saldo baten & lasten in % van de baten | 2,1% | ‒ 1,2% | 1,0% | 0,0% |
Toelichting
Opdrachtgeverstevredenheid
De tevredenheid van de opdrachtgevers is een belangrijke graadmeter, omdat dit kengetal bepalend is voor de verdere ontwikkeling van onze organisatie. In het vierde kwartaal is de tevredenheid van de opdrachtgevers gemeten met het opdrachtgeverstevredenheidsonderzoek (OTO). Uit dit onderzoek kwam een gemiddeld cijfer van 5,5 naar voren. De resultaten zijn tijdens een bijeenkomst met de opdrachtgevers gedeeld. Een vervolgtraject is in samenspraak met opdrachtgevers gedefiniëerd.
Tijdige afhandeling helpdeskcalls 94% en levering werkplekdiensten 89%Voor helpdesk calls van type «incident» wordt een doelstelling gehanteerd om 90% van de helpdeskcalls van type «incident» binnen de afgesproken tijd af te handelen. Gedurende 2024 zijn meldingen tijdig opgelost en is deze norm dan ook consistent gehaald. Voor werkplekdiensten wordt de de doelstelling gehanteerd om 90% van de diensten binnen de afgesproken tijd te leveren. Gedurende het jaar is 89% procent tijdig geleverd. Door problemen in de toeleveringsketen is de Justitiële ICT Organisatie niet altijd in staat geweest werkplekdiensten tijdig te leveren. In de laatste maanden van het jaar is wel aan de norm voldaan.
Projecten binnen budget 83% en planning 96%
Voor projecten wordt de doelstelling gehanteerd om 90% van de projecten op te leveren binnen budget en planning (conform overeenkomst opdrachtgever). In 2024 zijn 107 projecten afgerond, hiervan is 83% binnen budget gebleven en 96% binnen de planning gebleven.
Toepassing Wet DBA 2024
In 2024 is gestart met het in kaart brengen van (vermoedelijke) schijnzelfstandigheid, ter voorbereiding op het opheffen van het handhavingsmoratorium van de wet DBA per 1 januari 2025. De Justitiële ICT Organisatie handelt hiermee in lijn met de JenV-brede aanpak afgestemd in de Strategische Bedrijfsvoeringsraad van JenV (SBR). Deze aanpak behelst de inventarisatie van schijnzelfstandigheid en het opstellen van een afbouwplan. Deze inspanningen hebben geleid tot een afname van het aantal schijnzelfstandigen.