Base description which applies to whole site

10.7 Justitiële ICT Organisatie (JIO)

De Justitiële ICT Organisatie is de ICT-dienstverlener voor het gehele Ministerie van Justitie en Veiligheid, werkzaam voor onder meer de Dienst Justitiële Inrichtingen, de Raad voor de Kinderbescherming, de Immigratie- en Naturalisatiedienst, de Dienst Terugkeer en Vertrek, Reclassering Nederland en Justis. De Justitiële ICT Organisatie staat voor veilige, betrouwbare en vernieuwende ICT en investeert in kennis en expertise van medewerkers en een moderne infrastructuur.

Tabel 138 Staat van baten en lasten per 2024 (x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3 = 2 - 1)

Realisatie 2023 (4)

     

Baten

    

Omzet

176.696

187.827

11.132

163.308

Waarvan omzet moederdepartement

170.387

181.099

10.712

158.149

Waarvan omzet overige departementen

6.308

3.809

‒ 2.500

2.591

Waarvan omzet derden

0

2.919

2.919

2.567

Rentebaten

0

363

363

0

Vrijval voorzieningen

0

36

36

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

176.696

188.227

11.531

163.308

     

Lasten

    

Apparaatkosten

159.645

170.838

11.193

149.705

-Personele kosten

88.610

100.028

11.418

85.328

Waarvan eigen personeel

54.330

55.941

1.611

46.122

Waarvan inhuur externen

32.417

40.263

7.846

36.365

Waarvan overige personele kosten

1.863

3.824

1.961

2.841

-Materiële kosten

71.035

70.810

‒ 225

64.377

Waarvan apparaat ICT

51.789

58.378

6.589

52.310

Waarvan bijdrage aan SSO's

153

3.112

2.959

3.078

Waarvan overige materiële kosten

19.093

9.320

‒ 9.773

8.989

Rentelasten

500

688

188

775

Afschrijvingskosten

16.551

14.378

‒ 2.173

14.554

-Materieel

14.531

12.836

‒ 1.695

12.695

Waarvan apparaat ICT

14.531

12.836

‒ 1.695

12.695

Waarvan overige materiële kosten

0

0

0

0

-Immaterieel

2.020

1.542

‒ 478

1.859

Overige kosten

0

426

426

155

Waarvan dotaties voorzieningen

0

358

358

78

Waarvan bijzondere lasten

0

68

68

77

Totaal lasten

176.696

186.329

9.633

165.189

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

1.898

1.898

‒ 1.882

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

1.898

1.898

‒ 1.882

     

Voorgestelde resultaatbestemming

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3 = 2 - 1)

Realisatie 2023 (4)

Toevoeging/ onttrekking:

    

- Pok/Wau*

0

0

0

0

- Exploitatiereserve

0

1.898

1.898

‒ 1.882

Saldo van baten en lasten

0

1.898

1.898

‒ 1.882

Baten

Omzet moederdepartement en overige departementen

De post «omzet moederdepartement» omvat alleen bijdragen die een directe relatie hebben met de door het agentschap geleverde en in rekening gebrachte producten/diensten.

Tabel 139 Omzet (x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Waarvan omzet moederdepartement

181.099

158.149

Waarvan omzet overige departementen

3.809

2.591

Waarvan omzet derden

2.919

2.567

Totaal

187.827

163.308

De omzet moederdepartement wordt behaald bij opdrachtgevers binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid. De omzet moederdepartement is in 2024 toegenomen door een toename van geleverde diensten en hogere tarieven.

Omzet per productgroep

De omzet van de geleverde en in rekening gebrachte diensten per productgroep aan onze opdrachtgevers.

Tabel 140 Omzet per productgroep (x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Algemene diensten (pxq)

84.869

69.953

Specifieke diensten (fixed price)

70.481

67.052

Expertise diensten (nacalculatie)

30.808

26.302

Overige (loon- en prijsbijstelling)

1.669

 

Totaal

187.827

163.308

De omzet uit werkplekdiensten (Algemene diensten) en beheer (Specifieke diensten) is toegenomen door een toename van geleverde diensten en hogere tarieven. De omzet uit projecten (expertise diensten) is hoger dan begroot door toegenomen vraag vanuit opdrachtgevers.

In de jaarrekening over 2023 is de Loon-Prijsbijstelling vanuit opdrachtgevers opgenomen als negatieve kosten onder personeelskosten.

Tabel 141 Omzet moederdepartement (x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Bestuursdep / Moederdep

7.956

5.609

Raad vd Kinderbescherming

15.646

13.588

Dienst Terugkeer en Vertrek

6.491

6.390

Openbaar Ministerie

1.525

367

CJIB

874

183

IND

3.552

3.665

DJI

132.296

116.423

Nederlands Forensisch Instituut

357

163

Dienst Justis

12.053

11.299

Justid

349

464

Totaal

181.099

158.149

De diensten worden ook aan andere ministeries geleverd (overige departementen). In 2024 is de omzet aan overige departementen toegenomen door een toename van geleverde diensten en hogere tarieven.

Tabel 142 Omzet overige departementen (x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

538

208

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

1.347

864

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

87

46

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

250

269

Ministerie van Financiën

41

0

Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

832

479

Ministerie van Algemene Zaken

0

25

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

714

682

Ministerie van Buitenlandse zaken

0

18

Totaal

3.809

2.591

Omzet derden

De opdrachtgevers die behoren tot omzet derden zijn onder andere ZBO's verbonden aan het ministerie van Justitie en Veiligheid. Voor deze organisaties is met name een stijging te zien in omzet uit projecten.

Tabel 143 Omzet derden (x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

ZBO

2.490

2.245

Overige instanties

429

322

Totaal

2.919

2.567

RentebatenDe organisatie kent een positief saldo op de Rekening Courant.De rentebaten (€363k) bestaan vooral uit de ontvangen rente op het saldo van de Rekening-Courant ministerie bij het Ministerie van Financiën in 2024.

Lasten

Apparaatskosten

a. Personele kosten

Per jaareinde 2023 was de ambtelijke bezetting 558,5 fte en per jaareinde 2024 bedroeg dit 582,7 fte. De totale gemiddelde ambtelijke bezetting in 2024 was 570,7 fte.

Tabel 144 Personele kosten (x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Waarvan eigen personeel

55.941

46.122

Waarvan externe inhuur

40.263

36.365

Waarvan overige personele kosten

3.824

2.841

Totaal

100.028

85.328

Eigen Personeel

De inzet voor de werving in het afgelopen jaar was onverminderd hoog en heeft ook zijn vruchten afgeworpen. In 2024 zijn veel vacatures ingevuld. De stijging in de kosten voor eigen personeel komt voornamelijk door de nieuwe CAO.

Externe inhuur

De inhuurkosten (€ 40 mln.) zijn hoger uitgekomen dan begroot. De stijging komt voort uit een krappe arbeidsmarkt en toename van de gevraagde projectinzet en meer dienstverlening.

Overige personele kostenIn de jaarrekening over 2023 is de Loon-Prijsbijstelling vanuit opdrachtgevers opgenomen als negatieve kosten onder personeelskosten.

b. Materiële kosten

Tabel 145 Materiële kosten (x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Waarvan apparaat ICT

58.378

52.310

Waarvan bijdrage aan SSO's

3.112

3.078

Waarvan overige materiële kosten

9.320

8.989

Totaal

70.810

64.377

De apparaat ICT kosten zijn in 2024 toegenomen door stijgende kosten van onderhoudscontracten (inflatie, wisselende dollarkoersen). De bijdrage aan SSO's is toegenomen in 2024 door een toename van geleverde P&O diensten. De overige materiële kosten zijn ook toegenomen door meer inbesteding via semi-overheidsinstellingen (niet SSO's).

Rentelasten

De rentelasten zijn berekend op basis van de leningen die zijn aangegaan bij het ministerie van Financiën tegen de geldende rente op het moment waarop de lening is afgeroepen. De rentelasten in 2024 zijn gedaald t.o.v. 2023 als gevolg van de aflossingen gedurende het jaar en pas het aangaan van een nieuwe lening per 30-12-2024.

Tabel 146 Rentelasten (x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Rentelasten

688

775

   

Totaal

688

775

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten op Immateriële vaste activa zijn afgenomen ten opzichte van 2023. ICT diensten worden minder in eigen beheer uitgevoerd (met bijbehorende investeringen) en vaker als SaaS dienst (Software as a Service) afgenomen.

De afschrijvingskosten op Materiële vaste activa zijn toegenomen ten opzichte van 2023. In 2024 is meer geïnvesteerd in opslag en netwerk capaciteit.

Tabel 147 Afschrijvingskosten (x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Immaterieel vaste activa

1.542

1.859

Materieel vaste activa

12.836

12.695

Totaal

14.378

14.554

Dotaties aan voorzieningen

De dotaties aan de voorzieningen zijn nader toegelicht bij de betreffende post in de balans voorziening.

Tabel 148 Dotaties voorzieningen (x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Dotaties aan voorzieningen

358

78

Totaal

358

78

Bijzondere lasten

De bijzondere lasten bestaan uit het netto resultaat van boekwinsten en - verliezen bij buiten gebruikstelling van activa. In 2024 is € 84K ontvangen voor de inruil van mobile devices, welke verantwoord hadden moeten worden in 2023 en in de jaarrekening 2023. Deze boekwinst is gesaldeerd met de buitengebruikstellingen van de immateriële vaste activa (€43K) en de materiële vaste activa (€209K)

Tabel 149 Bijzondere lasten (x € 1.000)

Omschrijving

2024

2023

Bijzondere lasten

68

77

Totaal

68

77

Saldo van baten en lasten

Over 2024 is een positief exploitatieresultaat van € 1,9 mln. gerealiseerd.

Tabel 150 Balans per 31 december 2024 (x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Activa

  

Vaste Activa

  

Immateriële activa

2.187

2.919

Materiële vaste activa

26.759

29.282

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan installaties en inventarissen

361

429

waarvan projecten in uitvoering

0

0

waarvan overige materiële vaste activa

26.398

28.853

Vlottende Activa

66.941

55.816

- Debiteuren

14.398

20.456

- Overige vorderingen en overlopende activa

33.930

27.816

- Liquide middelen

18.613

7.545

Totaal Activa

95.887

88.018

   

Passiva

  

Eigen vermogen

3.318

1.420

- Pok/Wau reserve

0

0

- Exploitatiereserve

1.420

3.302

- Onverdeeld resultaat

1.898

‒ 1.882

Voorzieningen

346

109

Langlopende schulden

27.132

30.572

- Leningen bij het Ministerie van Financiën

27.132

30.572

Kortlopende schulden

65.092

55.918

- Crediteuren

4.606

6.089

- Belastingen en premies sociale lasten

182

329

- Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

13.289

11.451

- Overige schulden en overlopende passiva

47.014

38.050

Totaal Passiva

95.887

88.018

Toelichting op de debetzijde van de balans
Tabel 151 Debiteuren (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2024

31-12-2023

Debiteuren

14.412

20.457

-/- Voorziening dubieuze debiteuren

‒ 15

‒ 1

Totaal

14.398

20.456

   

Nadere specificatie

31-12-2024

31-12-2023

Debiteuren moederdepartement

14.022

19.461

Debiteuren andere ministeries

261

173

Debiteuren derden

114

822

Totaal

14.398

20.456

   

De post voorziening dubieuze debiteuren is als volgt opgebouwd:

  

Stand 01-01-2024

1

 

+ Dotatie

14

 

Totaal

15

 

-/- Onttrekking

0

 

-/- Vrijval

0

 

Stand 31-12-2024

15

 
   

De debiteurenvorderingen zijn als volgt naar ouderdom opgebouwd:

Openstaande debiteuren vorderingen per jaar

31-12-2024

31-12-2023

2024

14.397

0

2023

1

20.443

2022

14

14

Totaal

14.412

20.457

De opdrachtgevers bestaan uit partijen binnen de Rijksoverheid (zie toelichting op de debiteuren voor een nadere specificatie).De daling van het openstaand bedrag bij de debiteuren is met name het gevolg van stringenter debiteurenbeheer. De voorziening voor dubieuze debiteuren bedroeg €14.887 per 31-12-2024.

Overlopende activa en overige vorderingen

De vooruitbetaalde bedragen bestaan voornamelijk uit onderhoudskosten die voor de duur van 3 tot 5 jaren direct worden betaald om gebruik te maken van geboden kortingen door leveranciers. De vooruitbetaalde bedragen zijn gestegen door inflatie en een wisselende dollarkoers.

De overige vorderingen bestaan uit vorderingen bij opdrachtgevers voor geleverde diensten. De vorderingen bij opdrachtgevers voor de inrichting van Rijkskantoren is in 2024 afgenomen.

De nog te vorderen bedragen bestaan uit geleverde diensten, waarvan per 31-12-2024 nog geen factuur is verstuurd. In 2024 is het saldo voor nog te factureren projectopbrengsten toegenomen.

Tabel 152 Overige vorderingen en Overlopende activa (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2024

31-12-2023

Vooruitbetaalde bedragen

25.809

23.843

Personele (salaris)voorschotten

0

0

Overige vorderingen en overlopende activa

968

2.072

Nog te vorderen

7.153

1.902

Totaal

33.930

27.816

   

Nadere specificatie

31-12-2024

31-12-2023

Overige vorderingen en overlopende activa van moederdepartement

7.338

2.780

Overige vorderingen en overlopende activa van andere ministeries

697

1.060

Overige vorderingen en overlopende activa van derden (buiten het Rijk)

25.896

23.976

Totaal

33.930

27.816

   

De overige vorderingen zijn als volgt naar ouderdom opgebouwd:

Openstaande vorderingen per jaar

31-12-2024

31-12-2023

2024

33.930

0

2023

0

22.518

2022

0

5.298

Totaal

33.930

27.816

Toelichting op de creditzijde van de balans

Het eigen vermogen bestaat uit het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar en de exploitatiesreserve van het voorgaand verslagjaar.

Tabel 153 Ontwikkeling eigen vermogen (x € 1.000)

Jaar

Omzet

Eigen vermogen

%

2022

154.982

3.302

2%

2023

163.308

1.420

1%

2024

187.827

3.318

2%

Gemiddelde omzet laatste 3 jaren tegen 5% EV-plafond

8.435

  

Het Eigen Vermogen per 31-12-2024 voldoet aan de maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 van de Regeling agentschappen).

Na de vaststelling van het jaarverslag door de eigenaar wordt het onverdeeld resultaat in zijn geheel toegevoegd aan de exploitatiereserve. Het verloop van de exploitatiereserve en onverdeeld resultaat is als volgt.

Tabel 154 Eigen vermogen (x € 1.000)
 

Exploitatiereserve

Onverdeeld resultaat

Totaal

Stand 01-01-2024

3.302

‒ 1.882

1.420

Onverdeeld resultaat 2023 (+/-)

‒ 1.882

1.882

0

Toevoeging door moederdepartement (+)

0

0

0

Storting aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Onverdeeld resultaat 2024 (+/-)

0

1.898

1.898

Stand 31-12-2024

1.420

1.898

3.318

Onverdeeld resultaat

Het positief exploitatieresultaat 2024 bedraagt € 1,9 mln. en is verantwoord als onverdeeld resultaat 2024 en zal in 2025 ten gunste van de exploitatiereserve worden gebracht. De exploitatiereserve komt daarmee uit op een positief resultaat van € 3,3 mln.

Voorzieningen

Voorzieningen zijn overeenkomstig BW 2, Titel 9 opgenomen. In onderstaande tabel is van de gevormde voorziening de vrijval, dotatie en onttrekking vermeld. Zo nodig is een verdere toelichting opgenomen en wordt de aard van het risico toegelicht.

Onder de voorzieningen zijn verplichtingen/afspraken in het kader van Van Werk Naar Werk vergoeding, vaststellingsovereenkomsten en RVU opgenomen.

Van de voorzieningen is een bedrag van € 0,2 mln. als langlopend (langer dan een jaar) aan te merken, waarvan geen enkele voorziening langer dan 5 jaar kan worden aangemerkt.

Tabel 155 Voorzieningen (x € 1.000)

Omschrijving voorziening

Stand per

Vrijval

Dotatie

Onttrekking

Stand per

 

1-1-2024

in 2024

in 2024

in 2024

31-12-2024

Voorziening vaststellingsovereenkomsten

45

0

0

‒ 40

5

Voorziening van Werk naar Werk

64

‒ 36

0

‒ 24

3

Voorziening RVU

0

0

344

‒ 7

338

Totaal

109

‒ 36

344

‒ 71

346

Crediteuren

Het saldo van deze post heeft betrekking op de (per balansdatum) nog te betalen facturen aan leveranciers, onderlinge leveringen en andere overheidsinstellingen. Door stringenter crediteurenbeheer is in 2024 het crediteurensaldo afgenomen.

Tabel 156 Crediteuren (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2024

31-12-2023

Crediteuren

4.606

6.089

Totaal

4.606

6.089

   
   

Nadere specificatie

31-12-2024

31-12-2023

Crediteuren moederdepartement

1.352

12

Crediteuren andere ministeries

53

151

Crediteuren derden

3.202

5.926

Totaal

4.606

6.089

   

Openstaande crediteuren per jaar

31-12-2024

31-12-2023

2024

4.606

0

2023

0

6.089

Totaal

4.606

6.089

Belastingen en premies sociale lasten

De aangifte BTW 4e kwartaal 2024 bedraagt € 0,2 mln. en is in januari 2025 betaald.

Tabel 157 Belastingen en premies sociale lasten (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2024

31-12-2023

Belastingen

182

329

sociale lasten

0

0

Totaal

182

329

Overige schulden en overlopende passiva

De overige schulden en overlopende passiva zijn toegenomen door de toegenomen verplichting voor vakantiedagen en vooruitontvangen bedragen.

Tabel 158 Overige schulden en overlopende passiva (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2024

31-12-2023

Nog te betalen kosten

8.671

6.024

Opgebouwde IKB rechten

6.615

4.552

Niet opgenomen vakantiedagen

1.868

1.601

Vooruitontvangen bedragen

29.860

25.873

Totaal

47.014

38.050

   

Nadere specificatie

31-12-2024

31-12-2023

Overige schulden en overlopende passiva aan moederdepartement

23.415

27.378

Overige schulden en overlopende passiva aan andere ministeries

221

582

Overige schulden en overlopende passiva aan derden (buiten het Rijk)

23.378

10.090

Totaal

47.014

38.050

   

Openstaande schulden per jaar

31-12-2024

31-12-2023

2024

40.795

0

2023

2.036

33.868

2022

4.183

4.183

Totaal

47.014

38.050

De nog te betalen kosten bestaan uit geleverde prestaties, waarvan de factuur wordt verwacht in 2025.

De vooruitontvangen bedragen bestaat voornamelijk uit het vooruitbetaalde bedrag door Dienst Justitiële Inrichtingen voor de algemene en specifieke dienstverlening voor de eerste drie maanden van 2025 op basis van de begroting 2025.

Tabel 159 Kasstroomoverzicht per 31 december 2024 (x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil

 

(1)

(2)

3 = (2) - (1)

Rekening Courant RHB 1 januari 2024 + depositorekeningen

9.172

7.545

‒ 1.627

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

176.696

191.179

14.483

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 160.145

‒ 167.296

‒ 7.151

Totaal operationele kasstroom

16.551

23.884

7.333

Totaal investeringen (-/-)

‒ 31.609

‒ 11.215

20.394

Totaal boekwaarden desinvesteringen (+)

0

 

0

Totaal investeringskasstroom

‒ 31.609

‒ 11.215

20.394

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

 

0

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

 

0

Aflossing op leningen (-/-)

‒ 16.551

‒ 11.451

5.100

Beroep op leenfaciliteit (+)

31.609

9.850

‒ 21.759

Totaal financieringskasstroom

15.058

‒ 1.601

‒ 16.659

Rekening-courant RHB 31 december 2024 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

9.172

18.613

9.441

  • De ontvangsten zijn € 14,5 mln. hoger dan de begroting. De stijging is het gevolg van hogere opbrengsten dan begroot en een strikt debiteurenbeheer.

  • De uitgaven zijn € 7,2 mln. hoger dan begroot door hogere uitgaven aan intern (CAO) en extern personeel.

  • De investeringen bestaan uit activeerbare licenties (€ 0,2 mln.), personal devices (€ 0,1mln.) en overige hardware (€ 10,8 mln.).

  • In 2024 hebben geen desinvesteringen plaatsgevonden met opbrengst (conform begroting).

  • In 2024 is € 5,1mln. minder afgelost op leningen dan begroot. Er is minder geïnvesteerd met als gevolg minder leningen en aflossingen. Eind december is er een lening afgesloten, waarvan de aflossing begint in 2025.

  • Het beroep op de leenfaciliteit is € 21,8 mln. lager dan begroot. In 2024 is minder geïnvesteerd dan begroot, het beroep op de leenfaciliteit was € 1,4 mln. lager dan de daadwerkelijke investeringen.

Tabel 160 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024

Doelmatigheidsindicatoren

realisatie

realisatie

realisatie

begroot

 

2022

2023

2024

2024

Overhead

    

Omzet (bedragen x € 1 mln.)

155

163

188

177

Kosten BV/ staven in (in mln €)

22

24

30

31

Kostprijs top 5 diensten Algemene diensten (in €)

    

Useraccount

1.282

1.089

1.573

1.485

Notebook

828

615

852

1.003

Werkplek

688

644

953

909

Smartphone

630

488

654

675

Multifunctional

3.830

3.618

4.507

4.449

Uurtarieven Expertise diensten (in €)

    

Technologieconsultant

122

121

118

123

Applicatiebeheerder

79

111

98

115

Projectleider

143

146

172

143

Werkplekbeheerder

102

103

84

91

Engineer DevOps

0

0

132

142

Totale omzet per productgroep (x € 1 mln.)

    

Algemene diensten (pxq)

65,1

69,9

84,9

80,4

Specifieke diensten (fixed price)

63,1

67,1

70,5

69,7

Expertise diensten (nacalculatie)

26,7

26,3

30,8

26,5

Overige (loon- en prijsbijstelling)

0,0

 

1,6

 

Totaal Omzet

155,0

163,3

187,8

176,6

Kwaliteitsindicatoren

    

Opdrachtgeverstevredenheid

0

5,5

5,5

7,5

Tijdigheid levering werkplekdiensten (% binnen de norm)

94%

97%

89%

90%

Tijdige afhandeling van helpdeskcalls (% binnen de norm)

94%

94%

94%

90%

Projecten binnen budget

82%

87%

83%

90%

Projecten binnen planning

81%

97%

96%

90%

     

FTE totaal

522

559

583

582

Saldo baten & lasten in % van de baten

2,1%

‒ 1,2%

1,0%

0,0%

Toelichting

Opdrachtgeverstevredenheid

De tevredenheid van de opdrachtgevers is een belangrijke graadmeter, omdat dit kengetal bepalend is voor de verdere ontwikkeling van onze organisatie. In het vierde kwartaal is de tevredenheid van de opdrachtgevers gemeten met het opdrachtgeverstevredenheidsonderzoek (OTO). Uit dit onderzoek kwam een gemiddeld cijfer van 5,5 naar voren. De resultaten zijn tijdens een bijeenkomst met de opdrachtgevers gedeeld. Een vervolgtraject is in samenspraak met opdrachtgevers gedefiniëerd.

Tijdige afhandeling helpdeskcalls 94% en levering werkplekdiensten 89%Voor helpdesk calls van type «incident» wordt een doelstelling gehanteerd om 90% van de helpdeskcalls van type «incident» binnen de afgesproken tijd af te handelen. Gedurende 2024 zijn meldingen tijdig opgelost en is deze norm dan ook consistent gehaald. Voor werkplekdiensten wordt de de doelstelling gehanteerd om 90% van de diensten binnen de afgesproken tijd te leveren. Gedurende het jaar is 89% procent tijdig geleverd. Door problemen in de toeleveringsketen is de Justitiële ICT Organisatie niet altijd in staat geweest werkplekdiensten tijdig te leveren. In de laatste maanden van het jaar is wel aan de norm voldaan.

Projecten binnen budget 83% en planning 96%

Voor projecten wordt de doelstelling gehanteerd om 90% van de projecten op te leveren binnen budget en planning (conform overeenkomst opdrachtgever). In 2024 zijn 107 projecten afgerond, hiervan is 83% binnen budget gebleven en 96% binnen de planning gebleven.

Toepassing Wet DBA 2024

In 2024 is gestart met het in kaart brengen van (vermoedelijke) schijnzelfstandigheid, ter voorbereiding op het opheffen van het handhavingsmoratorium van de wet DBA per 1 januari 2025. De Justitiële ICT Organisatie handelt hiermee in lijn met de JenV-brede aanpak afgestemd in de Strategische Bedrijfsvoeringsraad van JenV (SBR). Deze aanpak behelst de inventarisatie van schijnzelfstandigheid en het opstellen van een afbouwplan. Deze inspanningen hebben geleid tot een afname van het aantal schijnzelfstandigen.

Licence