Base description which applies to whole site

10.3 Centraal Jusitieel Incassobureau (CJIB)

Het CJIB is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Justitie en Veiligheid die alleen voor of in opdracht van de overheid werkt, met aangewezen taken binnen de justitieketen voor het ten uitvoerleggen en coördineren van opgelegde (Europese) financiële straffen, sancties, transacties, strafbeschikkingen, maatregelen en confiscatiebeslissingen.

Tabel 87 Staat van baten en lasten van baten-lastenagentschap CJIB (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting

Realisatie

 

Realisatie 2023

 

(1)

(2)

(3 = 2 - 1)

 

Baten

    

Omzet

213.108

223.768

10.660

193.640

-Waarvan Omzet moederdepartement

201.594

201.775

181

175.088

-Waarvan Omzet overige departementen

2.326

13.854

11.528

10.842

-Waarvan Omzet derden

9.188

8.139

‒ 1.049

7.710

Rentebaten

0

3.728

3.728

2.749

Vrijval voorzieningen

0

0

0

79

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

213.108

227.496

14.388

196.468

     

Lasten

    

Apparaatkosten

198.146

229.214

31.068

185.030

-Personele kosten

165.350

187.248

21.898

149.591

Waarvan eigen personeel

103.958

112.213

8.255

93.064

Waarvan inhuur externen

57.845

65.833

7.988

49.620

Waarvan overige personele kosten

3.547

9.202

5.655

6.907

-Materiële kosten

32.795

41.966

9.171

35.439

Waarvan apparaat ICT

12.100

17.990

5.890

14.460

Waarvan bijdrage aan SSO's

9.000

8.039

‒ 961

8.489

Waarvan overige materiële kosten

11.695

15.937

4.242

12.490

Gerechtskosten

11.819

7.613

‒ 4.206

8.762

Rentelasten

120

152

32

52

Afschrijvingskosten

3.023

2.586

‒ 437

1.762

-Materieel

3.023

2.586

‒ 437

1.762

Waarvan apparaat ICT

2.795

2.391

‒ 404

1.542

Waarvan overige materiële afschrijvingskosten

228

195

‒ 33

220

-Immaterieel

0

0

0

0

-Overige lasten

0

63

63

504

Waarvan dotaties voorzieningen

0

63

63

205

Waarvan bijzondere lasten

0

0

0

299

Totaal lasten

213.108

239.628

26.520

196.110

     

Saldo van baten en lasten

0

‒ 12.132

‒ 12.132

358

Tabel 88 Voorgestelde resultaatsbestemming (bedragen x € 1.000)

Voorgesteld het resultaat als volgt te verdelen

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil

Realisatie 2023

 

(1)

(2)

(3 = 2 - 1)

 

Toevoeging/onttrekking:

    

- POK/WAU reserve

0

‒ 11.624

‒ 11.624

‒ 6.514

- Exploitatiereserve

0

‒ 508

‒ 508

6.872

Totaal

0

‒ 12.132

‒ 12.132

358

Baten

Omzet moederdepartement

Tabel 89 Onderbouwing omzet moederdepartement

Product

Vaste kosten

Variabel deel

Aantal

Omzet

 

(x € 1.000)

kostprijs

 

(x € 1.000)

Vrijheidsstraffen

7.828

€ 79,44

28.920

10.125

Taakstraffen

5.388

€ 19,02

38.705

6.124

Voorlopige Hechtenis

6.222

€ 74,11

20.686

7.755

Schadevergoedingsmaatregelen

8.283

€ 259,26

12.226

11.453

Ontnemingsmaatregelen

8.793

€ 3.252,77

1.144

12.513

Jeugdreclassering

4.883

€ 56,05

4.502

5.135

Voorwaardelijke Invrijheidstelling

5.409

€ 467,26

1.420

6.073

Toezicht

5.355

€ 43,05

13.501

5.936

Geldboetes

66.058

€ 2,33

8.234.819

85.261

Transacties

5.200

€ 75,48

1.314

5.299

Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten

   

155.674

Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement

   

46.101

Omzet moederdepartement

   

201.775

De overige ontvangsten/bijdragen betreft inputfinanciering (€ 13,9 mln.), projectfinanciering (€ 27,8 mln.) en overige financiering (€ 4,4 mln.). De projectfinanciering is onder meer verstrekt voor projecten in het kader van ondermijning (€ 2,5 mln.), Wet S&B (€ 6,7 mln.) en Executie (€ 10,6 mln.).

Omzet overige departementen

Tabel 90 Onderbouwing omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)

Opdrachtgever

Aantal

Departement

Omzet

Bestuurlijke boetes:

   

-nVWA

7.293

EZK

291

-Inspectie Leefomgeving en Transport

3.259

IenW

176

-Nederlandse Arbeidsinspectie

2.438

SZW

77

-DUO

169

OCW

3

-IGJ

229

VWS

5

-Rijksinspectie Digitale infrastructuur

130

EZK

7

-Belastingdienst

257

Fin

10

-Douane

n.v.t.

Fin

7

Clustering rijksincasso:

   

-DUO

65.973

OCW

1.892

-Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

3.695

EZK

94

Overig:

   

-Diplomaten

n.v.t.

BZK

342

-Dienst Huurcommissie

7.959

BZK

219

-Overige ontvangsten/bijdragen

n.v.t.

Diversen

10.731

Totaal

  

13.854

De overige ontvangsten/bijdragen betreft projectfinanciering. Dit betreft onder meer bijdragen voor projecten in het kader van het Programma CRI (€ 4,3 mln.), Vorderingoverzicht Rijk (€ 1,6 mln.) en Tijdelijke Tolheffing (€ 3,9 mln.).

Omzet derden

De omzet derden betreft met name de vergoeding die het CJIB namens het Ministerie van VWS ontvangt inzake wanbetalers en onverzekerden.

Lasten

Personele kosten

Tabel 91 Onderbouwing Personele kosten (bedragen x € 1.000)
   

Realisatie

Begroting

 

2022

2023

2024

2024

Formatie:

    

- ambtelijk

1.210

1.279

1.437

1.270

- niet ambtelijk

94

76

98

95

Totale formatie

1.304

1.355

1.535

1.365

     

Kosten:

    

Eigen personeel

79.356

93.064

112.213

103.958

Externe inhuur

39.403

49.620

65.833

57.845

Overige personeelskosten

4.101

6.907

9.202

3.547

Totale personeelskosten

122.860

149.591

187.248

165.350

niet ambtelijk: dit betreft de externe inhuur op formatieplaats, waaronder uitzendkrachten.

De overige personeelskosten zijn hoger dan begroot door met name de stijging van de schuld niet opgenomen vakantiedagen.

Materiële kosten

De materiële kosten zijn hoger dan begroot als gevolg van de hoge inflatie en de groei van de organisatie.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten zijn lager dan begroot doordat de investeringen in 2023 en 2024 lager zijn uitgevallen dan de begrote investeringen.

Tabel 92 Balans per 31 december 2024 (bedragen x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Activa

  

Vaste Activa

7.726

7.840

Immateriële activa

0

0

Materiële vaste activa

7.726

7.840

- grond en gebouwen

68

100

- installaties en inventarissen

511

667

- overige materiële vaste activa

7.147

7.073

Vlottende Activa

111.792

97.150

- Voorraden en onderhanden projecten

0

0

- Debiteuren

318

749

- Overige vorderingen en overlopende activa

12.998

11.025

- Liquide middelen

98.476

85.376

Totaal activa

119.518

104.990

   

Passiva

  

Eigen vermogen

30.862

28.291

- POK/WAU reserve

34.236

24.786

- exploitatiereserve

8.758

3.147

- onverdeeld resultaat

‒ 12.132

358

Voorzieningen

1.782

1.861

Langlopende schulden

5.785

6.238

- Leningen bij het Ministerie van Financiën

5.785

6.238

Kortlopende schulden

81.089

68.600

- Crediteuren

1.145

2.575

- Belastingen en premies sociale lasten

39

27

- Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

2.878

2.280

- Overige schulden en overlopende passiva

77.027

63.718

Totaal Passiva

119.518

104.990

Toelichting op de debetzijde van de balans

Activa

In onderstaand overzicht is voor de posten Debiteuren, Overige vorderingen en overlopende activa en Liquide Middelen aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2024 vorderingen betreft tussen het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere Ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).

Tabel 93 Vlottende activa (bedragen * € 1.000)
 

Moeder-

Andere

Derden

Totaal

 

departement

Ministeries

(buiten het rijk)

 

Debiteuren

91

140

87

318

Overige vorderingen en overlopende activa

401

6.040

6.557

12.998

Liquide middelen

98.476

0

0

98.476

Totaal

98.968

6.180

6.644

111.792

Toelichting op de creditzijde van de balans

Passiva

In onderstaand overzicht is voor de posten Crediteuren, Overige verplichtingen en overlopende passiva aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2024 schulden betreft tussen: het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere Ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).

Tabel 94 Kortlopende schulden (bedragen x € 1.000)
 

Moeder-

Andere

Derden

Totaal

 

departement

Ministeries

(buiten het rijk)

 

Crediteuren

0

240

905

1.145

Belastingen en premies sociale lasten

0

39

0

39

Kortlopend deel leningen Ministerie van Financiën

0

2.878

0

2.878

Overige schulden en overlopende passiva

33.386

14.112

29.529

77.027

Totaal

33.386

17.269

30.434

81.089

In onderstaand overzicht is het verloop van de voorzieningen nader toegelicht.

Tabel 95 Voorzieningen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving voorziening

Stand per

Vrijval

Dotatie

Onttrekking

Stand per

 

1-1-2024

in 2024

in 2024

in 2024

31-12-2024

Reorganisatievoorziening

761

0

0

‒ 65

696

RVU-voorziening

1.100

0

62

‒ 76

1.086

Totaal

1.861

0

62

‒ 141

1.782

In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.

Tabel 96 Ontwikkeling eigen vermogen (bedragen x € 1.000)
 

2022

2023

2024

Omzet

174.998

193.640

223.768

Plafond eigen vermogen

5.513

8.740

9.873

Eigen vermogen

3.147

10.019

8.250

Eigen vermogen als percentage van de omzet

1,98%

5,73%

4,18%

Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve, POK/WAU reserve en het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar.

Het ministerie van Financiën heeft besloten in te stemmen met het inrichten van een bestemmingsreserve voor de POK / WAU gelden. Daarmee is een uitzondering verleend op de bepalingen in de Regeling Agentschappen over verslaggeving (artikel 27 vierde lid onder a) en omvang (artikel 27 vierde lid onder c) van het eigen vermogen.

Artikel 27 lid 4c bepaalt dat het eigen vermogen is gebonden aan een maximum van 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar. De uitzondering op dit artikel sluit de bestemmingsreserve uit van het maximum eigen vermogen.

In verband met de overschrijding van de toegestane stand van het eigen vermogen ultimo 2023, is € 1,3 mln. teruggevloeid naar het moederdepartement.

Van het onverdeelde resultaat zal een bedrag van € 11,6 mln. worden onttrokken aan de POK/WAU reserve. Het restant van € 0,5 mln. negatief zal worden onttrokken aan de exploitatiereserve, waardoor het eigen vermogen na resultaatbestemming € 8,25 mln. Bedraagt.

Tabel 97 Kasstroomoverzicht over 2024 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil begroting

 

(1)

(2)

(3) = (2) - (1)

Rekening courant RHB 1 januari 2024 +  depositorekeningen

85.980

85.376

‒ 604

Totaal ontvangste operationele kasstroom (+)

213.108

234.005

20.897

Totaal uitgaven operationele kastroom (-/-)

‒ 210.084

‒ 233.249

‒ 23.165

Totaal operationele kasstroom

3.023

756

‒ 2.267

Totaal investeringen (-/-)

‒ 1.860

‒ 2.507

‒ 647

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

3

3

Totaal investeringskasstroom

‒ 1.860

‒ 2.504

‒ 644

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

‒ 1.261

‒ 1.261

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

15.964

15.964

Aflossing op leningen (-/-)

‒ 2.810

‒ 2.280

530

Beroep op leenfaciliteit (+)

1.860

2.425

565

Totaal financieringskasstroom

‒ 950

14.848

15.798

Rekening courant RHB 31 december 2024 + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

86.193

98.476

12.283

Tabel 98 Investeringen (bedragen x € 1.000)

Activum

Afschrijvingstermijn

Bedrag

Verbouwingen

5-10 jaar

0

Installaties en inventaris

5-10 jaar

7

Hard- en software

3-5 jaar

2.468

Immateriële vaste activa

5 jaar

0

Totaal

 

2.475

Operationele kasstroom

Het verschil met de begroting wordt verklaard door het exploitatieresultaat (-/- € 12,1 mln.), lagere afschrijvingskosten (-/- € 0,4 mln.) en veranderingen in het werkkapitaal € 10,2 mln.).

Investeringskastroom

De investeringen zijn € 0,6 mln. hoger uitgevallen dan begroot.

Financieringskasstroom

Het verschil met de begroting wordt verklaard door een vermogensstorting inzake POK/WAU (€ 16,0 mln.), afroming van het eigen vermogen (-/- € 1,3 mln.), lagere aflossingen op leningen (€ 0,5 mln.) en een hoger beroep op de leenfaciliteit (€ 0,6 mln.).

Tabel 99 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
    

Realisatie

Begroting

Verschil 

 

2021

2022

2023

2024

2024

 

CJIB-totaal:

      

FTE-totaal (ambtelijk)

1.052

1.210

1.278

1.437

1.270

167

       

Saldo van baten en lasten in %

‒ 3,9

‒ 2,7

6,9

‒ 5,3

0,0

‒ 5,3

       

Geldboetes

      

Aantal

7.521.798

7.575.378

7.884.692

7.378.118

7.838.790

‒ 460.672

Kostprijs

9,00

9,00

9,00

9,00

9,00

0,00

Omzet (p*q)

67.696.184

68.178.398

70.962.226

66.403.064

70.549.110

‒ 4.146.046

% geïnde zaken binnen 1 jaar

91,3

91,3

90,0

89,6

91,4

‒ 1,8

       

Transacties

      

Aantal

3.120

2.325

1.253

1.314

5.645

‒ 4.331

Kostprijs

1.191,61

1.194,49

3.262,97

4.883,66

996,61

3.887,05

Omzet (p*q)

3.717.821

2.777.179

4.088.503

6.417.129

5.626.181

790.948

% geïnde zaken binnen 1 jaar

66,5

63,4

53,8

53,8

55,0

‒ 1,2

       

Vrijheidsstraffen

      

Aantal

26.560

32.293

32.912

28.920

32.590

‒ 3.670

Kostprijs

152,37

251,45

344,47

476,99

319,62

157,37

Omzet (p*q)

4.046.933

8.120.086

11.337.319

13.794.537

10.416.523

3.378.013

       

Taakstraffen

      

Aantal

33.104

39.255

38.587

38.705

31.335

7.370

Kostprijs

164,89

136,86

194,12

238,62

190,95

47,67

Omzet (p*q)

5.458.531

5.372.335

7.490.668

9.235.815

5.983.640

3.252.175

       

Voorlopige hechtenis

      

Aantal

  

20919,0

20686,0

17082,7

3603,3

Kostprijs

  

404,3

508,83

438,35

70,48

Omzet (p*q)

  

8457002,8

10.525.728

7.488.254

3.037.474

       

Schadevergoedingsmaatregelen

      

Aantal

10.629

10.465

11.687

12.226

12.239

‒ 14

Kostprijs

706,24

728,97

956,82

973,53

936,03

37,50

Omzet (p*q)

7.506.658

7.628.615

11.182.504

11.902.236

11.456.427

445.809

% afgedane zaken binnen 10 jaar

81,5

80,7

81,0

79,5

80,0

‒ 0,5

       

Ontnemingsmaatregelen

      

Aantal

1.349

1.251

1.152

1.144

1.056

88

Kostprijs

5.626,10

5.996,64

8.079,33

9.350,20

11.580,88

‒ 2.230,68

Omzet (p*q)

7.589.604

7.501.800

9.307.383

10.691.957

12.227.791

‒ 1.535.834

% afgedane B-zaken binnen 10 jaar

68,0

66,3

63,1

63,9

67,0

‒ 3,1

       

voorwaardelijke invrijheidstelling

      

Aantal

977

1.335

996

1.420

1.275

145

Kostprijs

3.751,93

2.680,06

5.887,56

5.537,88

4.710,17

827,71

Omzet

3.665.636

3.577.882

5.864.014

7.863.791

6.004.428

1.859.363

       

Routeren Toezicht

      

Aantal

13.803

13.219

13.381

13.501

12.812

689

Kostprijs

298,16

265,99

495,51

587,19

461,04

126,14

Omzet

4.115.526

3.516.149

6.630.367

7.927.608

5.906.761

2.020.848

       

Jeugdreclassering

      

Aantal

7.958

4.696

4.493

4.502

3.768

734

Kostprijs

422,85

538,29

1.025,97

1.519,01

1.351,75

167,27

Omzet

3.365.040

2.527.796

4.609.677

6.838.601

5.094.056

1.744.544

       

Bestuurlijke boetes

      

Aantal

11.733

19.305

16.660

17.096

17.096

Tarief

34,06

19,74

23,87

24,45

29,74

‒ 5,29

Omzet (p*q)

399.576

381.075

397.687

418.000

508.471

‒ 90.472

       

Overheidsincasso

      

Omzet

8.594.652

8.528.201

9.366.989

9.510.585

11.010.381

‒ 1.499.796

       

Omzet-diversen/input

      

Omzet

40.697.000

58.562.000

52.372.000

65.967.000

60.836.000

5.131.000

       

Totaal

156.853.000

176.672.000

202.066.000

227.496.000

213.108.000

14.388.000

Door het fors gestegen loon- en prijsniveau zijn de kosten voor alle producten hoger uitgekomen dan begroot. Voor EGS en Transacties geldt voorts dat als gevolg van veel lager gerealiseerde productieaantallen dan begroot, de kostprijzen ten opzichte van de overige producten relatief meer zijn gestegen.

Licence