Base description which applies to whole site

2 Agentschap Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut

Het KNMI adviseert en waarschuwt de samenleving om risico’s met atmosferische of seismologische oorsprong terug te dringen. Het KNMI ontwikkelt daartoe hoogwaardige kennis, verricht waarnemingen en zet die om in producten en diensten die de veiligheidsrisico’s verminderen, bijdragen aan een duurzame samenleving en economische mogelijkheden bevorderen.

Het KNMI richt zich op publieke taken. Per 1 januari 2016 is de Wet taken Meteorologie en Seismologie (WtMS) in werking getreden.

Producten en diensten

Om de bovengenoemde doelstelling te bereiken levert het KNMI voortdurend informatie, kennis en data op het gebied van meteorologie en seismologie. Deze worden permanent bijgehouden volgens de modernste inzichten van wetenschap en techniek. Informatie, kennis en data moeten ook effectief op de plaatsen terechtkomen waar ze daadwerkelijk nodig zijn: bij burgers, brandweer, politie, water- en wegbeheerders, luchtvaartautoriteiten, bedrijven, beleidsmakers en rampenbestrijders. Daarbij spelen ook de particuliere weerbureaus en de media een belangrijke rol. Het KNMI heeft zijn producten en diensten ingedeeld in de productgroepen Meteorologie en Seismologie. Daarnaast wordt Aardobservatie als product onderscheiden. Meetbare gegevens voor deze productgroepen zijn opgenomen in het beleidsartikel 23.

Omzet moederdepartement

Voor de verslaggevingsjaren 2024 en 2023 kan de huidige wijze van vastlegging worden gebruikt om de koppeling tussen de ontvangen bijdragen van de opdrachtgever (IenW) aan de opdrachtnemers (agentschappen) aan te tonen (uitzondering op art 14 regeling Agentschappen).

Tabel 112 Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap 2024 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie 2024 (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2023 (4)

Baten

    

Omzet

105.908

115.710

9.802

103.648

waarvan omzet moederdepartement

71.752

74.900

3.148

70.241

waarvan omzet overige departementen

3.596

5.001

1.405

3.421

waarvan omzet derden

30.560

35.809

5.249

29.986

Rentebaten

0

996

996

37

Vrijval voorzieningen

0

1

1

0

Bijzondere baten

0

1

1

0

Totale Baten

105.908

116.708

10.800

103.685

     

Lasten

    

Apparaatskosten

88.838

96.877

8.039

82.392

- Personele kosten

56.349

62.329

5.980

53.550

waarvan eigen personeel

48.898

53.839

4.941

45.654

waarvan inhuur externen

7.397

8.484

1.087

7.869

waarvan overige personele kosten

54

6

‒ 48

27

- Materiële kosten

32.490

34.548

2.058

28.842

waarvan apparaat ICT

14.179

16.865

2.686

13.026

waarvan bijdrage aan SSO's

2.490

2.382

‒ 108

5.951

waarvan overige materiële kosten

15.821

15.301

‒ 521

9.865

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

14.857

20.781

5.924

19.927

Rentelasten

0

144

144

97

Afschrijvingskosten

2.187

1.707

‒ 480

1.787

- Materieel

2.060

1.654

‒ 406

1.692

waarvan apparaat ICT

110

38

‒ 72

71

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

1.950

1.616

‒ 334

1.621

- Immaterieel

126

53

‒ 73

95

Overige lasten

0

1.064

1.064

193

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

73

waarvan bijzondere lasten

0

1.064

1.064

120

Totaal Lasten

105.883

120.573

14.691

104.395

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

25

‒ 3.865

‒ 3.890

‒ 710

Agentschapsdeel Vpb-lasten

25

22

‒ 3

‒ 77

Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming

0

‒ 3.887

‒ 3.887

‒ 633

Toelichting

Het nog te verdelen resultaat 2024 bedraagt ‒ € 3,9 miljoen.

Baten

Omzet

Omzet moederdepartement

De bijdrage van het moederdepartement dient ter dekking van de taken onder de Wet Meteorologie en Seismologie. Daarnaast stelt het moederdepartement aanvullende middelen beschikbaar voor het uitvoeren van aanvullende maatwerk opdrachten.

Tabel 113 Specificatie omzet per productgroep 2024 (bedragen x € 1.000)

Productgroep

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil

Realisatie 2023

Meteorologie

55.817

52.522

‒ 3.295

48.466

Seismologie

1.078

1.597

519

1.848

Aardobservatie

14.857

20.781

5.924

19.927

Totaal

71.752

74.900

3.148

70.241

Tabel 114 Specificatie omzet moederdepartement 2024 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil

Realisatie 2023

Artikel 11 Integraal Waterbeleid

496

801

305

952

Artikel 16 Openbaar vervoer en Spoor

14

0

‒ 14

14

Artikel 17 Luchtvaart

14

28

14

14

Artikel 19 Uitvoering Milieubeleid en Internationaal

0

0

15

Artikel 20 Lucht en Geluid

11

15

4

Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie

61.759

69.850

8.091

69.345

Nog uit te voeren werkzaamheden

5.997

603

‒ 5.394

‒ 3.181

Bijdrage RWS

2.223

0

‒ 2.223

2.223

ANVS

229

246

17

234

Overig IenW

1.009

3.357

2.348

625

Totaal

71.752

74.900

3.148

70.241

* waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten

57.202

54.119

‒ 3.083

50.314

* waarvan programma (aadoberservatie)

14.857

20.781

5.924

19.927

Toelichting

  • Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie: Omzet is met name hoger dan begroot door toevoegen loon- en prijsbijstelling (€ 2,5 miljoen), Werken aan Uitvoering (WaU) (€ 0,6 miljoen), BES klimaatscenario's en BES infrastructuur (€ 0,5 miljoen), een overboeking van het ministerie van EZ voor FTO en Space Weather (€ 1,0 miljoen), een aanvulling ter dekking van het tekort op lopende programma’s van EUMETSAT (€ 3,2 miljoen) en een aantal kleinere posten (€ 0,3 miljoen).

  • De bijdrage RWS is dit jaar niet gerealiseerd. Zie hieronder.

  • RWS heeft haar bijdrage in 2024 rechtstreeks overgemaakt aan het KNMI (€ 2,6 miljoen) en is daarom opgenomen onder ‘Overig IenW’. Het restant bestaat voornamelijk uit voor projecten gefactureerde bedragen aan RWS (€ 0,6 miljoen) en DCC (€ 0,1 miljoen).

Omzet overige departementen

De omzet overige departementen heeft betrekking op van andere departementen (dan IenW) ontvangen vergoedingen voor opdrachten die door KNMI voor die andere departementen zijn uitgevoerd.

Tabel 115 Specificatie omzet overige departementen 2024 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil

Realisatie 2023

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

45

149

104

100

Ministerie van Defensie

1.685

1.508

‒ 177

1.548

Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

1.862

3.252

1.390

1.603

Ministerie van Buitenlandse Zaken

5

15

10

165

Overig

0

77

77

5

Totaal

3.596

5.001

1.404

3.421

De hogere realisatie in 2024 voor het Ministerie van EZ (€ 1,4 miljoen) komt vooral door herberekening en vervolgens ophoging van het vergoedingsrendementpercentage. Het percentage was eerder te voorzichtig ingeschat.

Omzet derden

De omzet derden heeft betrekking op vergoedingen voor activiteiten die door het KNMI voor derden partijen, niet zijnde ministeries, zijn uitgevoerd.

Tabel 116 Specificatie omzet derden 2024 (bedragen x €1.000)

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil

Realisatie 2023

Luchtvaart

14.312

17.412

3.100

14.816

Projecten extern gefinancierd

14.904

16.397

1.493

13.312

Dataverstrekkingen en licenties

0

30

30

120

Overig

1.344

1.970

626

1.738

Totaal

30.560

35.809

5.249

29.986

De omzet luchtvaart is gelinkt aan de kosten voor luchtvaart. In verband met de cao stijging en inflatie van de afgelopen jaren zijn de kosten voor luchtvaart in 2024 toegenomen. Dit leidt ook tot een toename van de omzet luchtvaart.

De omzet subsidieprojecten is gestegen door het uitvoeren van enkele grote projecten enerzijds en anderzijds door het bereiken van milestones en het afronden van projecten.

Rentebaten

De rentebaten in 2024 € 996k (2023: € 37k) bestaan voornamelijk uit de rente van 2023 en rente van 2024 op de rekening-courant rekening. 2024 bevat zowel de rentebaten over 2023 als over 2024 omdat de meevaller van rentebaten te laat geconstateerd was om nog mee te nemen in de jaarrekening 2023.

Vrijval voorzieningen

In 2024 is er een vrijval van de voorzieningen van € 1k geweest.

Bijzondere baten

In 2024 is er een bijzonder bate van € 1k gerealiseerd.

Lasten

Apparaatskosten

Personele kosten

Tabel 117 Specificatie personele kosten (bedragen x € 1.000)
 

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil

Realisatie 2023

Eigen personeelskosten

    

Loonkosten

 

49.890

 

42.752

Overige

 

3.949

 

2.902

Totaal eigen personeelskosten

48.898

53.839

4.941

45.654

Inhuur

7.397

8.484

1.087

7.869

Overige personele kosten

54

6

‒ 48

27

Totaal personeelskosten

56.349

62.329

5.980

53.550

Gemiddeld aantal fte

483

483

0

443

Mutatie fte t.o.v. voorgaand jaar

 

9,9%

 

7,8%

Loonsom per medewerker

 

103,3

 

96,5

Mutatie salariskosten per medewerker

 

7,0%

 

3,9%

Toelichting

De gemiddelde bezetting in 2024 is uitgekomen op 483 fte (2023: 443 fte), dit is gelijk aan de begroting. De loonkosten zijn gestegen met € 7,1 miljoen door een toename van het aantal fte’s en een toename van het loon per medewerker (cao verhoging per 1 juli 2024 en bij sommige een trede erbij).

De overige eigen personeelskosten zijn € 1 miljoen toegenomen door met name hogere kosten voor de reservering vakantiedagen (€ 0,6 miljoen). Dit wordt veroorzaakt doordat het tarief waarmee reeds opgebouwde uren worden gewaardeerd is gestegen door het gestegen uurloon.

De inhuur is gestegen met € 0,6 miljoen. Deze stijging is met name het gevolg van een toename van de uurtarieven van de externen en een toename van het aantal externen. De inhuur bedraagt 14% (2023: 15%) van de totale personeelskosten.

De totale personeelskosten zijn € 8.779k (16%) hoger dan vorig jaar.

Materiële kosten

Tabel 118 Specificatie materiële kosten (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil

Realisatie 2023

Apparaat ICT

14.179

16.865

2.686

13.026

Bijdrage aan SSO's

2.490

2.382

‒ 108

5.951

Overige materiele kosten

15.821

15.301

‒ 520

9.865

Totaal

32.490

34.548

2.058

28.842

De stijging van de kosten apparaat ICT worden vooral veroorzaakt door een hogere uitbestedingskosten van onder andere het beheer van de HPC, life cycle management, Ontwikkelen KNMI app en AWS.

Ook de stijging van de overige materiele kosten wordt vooral veroorzaakt door hogere uitbestedingskosten (€ 3,9 miljoen, waarvan subsidieprojecten € 3,3 miljoen door het intensiveren van 2 projecten en het starten van 1 nieuw project) en in mindere mate door hogere kosten voor gas, water en licht (€ 0,6 miljoen) en inbesteding (€ 0,6 miljoen).

De kosten voor Bijdrage aan SSO’s zijn gedaald met € 3,6 miljoen met name doordat voor het KNMI het regiem van afrekening met Rijksvastgoedbedrijf (RVB) per 1 januari 2024 is gewijzigd van het kantorenstelsel naar het specialty stelsel.

De materiele lasten zijn al met al € 5,7 miljoen (20%) hoger dan vorig jaar.

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

De betreft de jaarlijkse contributies aan EUMETSAT.

Rentelasten

De rentelasten in 2024 zijn (€ 144k) door rente (0,0% ‒ 2,85 %) op de bestaande leningen. In 2023 was dat € 97K (0,0% ‒ 2,85 %).

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten zijn in 2024 (net zoals in 2023) lager uitgevallen dan oorspronkelijk begroot. Dit komt met name door het uitblijven van investeringen en door het later in gebruik nemen van de activa.

Overige Lasten

Dotaties voorzieningen

Er zijn geen dotaties voorzieningen.

Bijzondere lasten

Tabel 119 Bijzondere lasten (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil

Realisatie 2023

Boekverlies activa

0

1.075

1.075

120

Overig

0

‒ 11

‒ 11

0

Totaal

0

1.064

1.064

120

Dit betreft met name de afwaardering van de HPC ruimte.

Agentschapsdeel Vpb lasten

Tabel 120 Agentschapsdeel Vpb lasten (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil

Realisatie 2023

Huidig boekjaar

25

23

‒ 2

40

Voorgaande boekjaren

0

‒ 1

‒ 1

‒ 117

Totaal

25

22

‒ 3

‒ 77

Saldo van baten en lasten

Het resultaat over 2024 is € 3,9 miljoen negatief. Het verwachte resultaat in de begroting 2024 was begroot nihil. Het resultaat zal ten laste van het eigen vermogen worden gebracht.

De directie van het KNMI zal er tussentijds op toezien dat de begroting 2025 zal worden gevolgd en derhalve het gerealiseerde resultaat gedurende het jaar kritisch blijven volgen opdat er tijdig door het KNMI kan worden bijgestuurd.

Balans

Tabel 121 Balans per 31 december 2024 (bedragen x € 1.000)

(voor resultaatbestemming)

31-12-2024

31-12-2023

Activa

  

Vaste activa

  

Immateriële vaste activa

54

106

Materiële vaste activa

8.942

9.876

waarvan grond en gebouwen

244

1.627

waarvan machines en installaties

0

151

waarvan andere vaste bedrijfsmiddelen

6.588

6.985

waarvan vaste bedrijfsmiddelen in uitvoering en vooruitbetaald op materiële vaste activa

2.110

1.113

Totaal vaste activa

8.996

9.982

Vlottende activa

42.591

38.091

Onderhanden projecten

7.951

5.522

Vorderingen

20.227

15.772

waarvan debiteuren

2.820

1.577

Waarvan belastingen en premies sociale lasten

1.555

786

waarvan overige vorderingen

14.653

12.735

waarvan overlopende activa

1.199

674

Liquide middelen

14.413

16.796

Totaal activa

51.587

48.073

   

Passiva

  

Eigen vermogen

5.146

4.095

Bestemmingsfonds(en)

  

Pok / Wau reserve

  

* Exploitatiereserve

9.033

4.728

* Onverdeeld resultaat

‒ 3.887

‒ 633

Voorzieningen

36

109

Langlopende schulden

7.115

7.189

* Leningen bij het Ministerie van Financiën

7.115

7.189

Kortlopende schulden

39.290

36.680

* Onderhanden projecten

15.321

9.166

* Crediteuren

248

359

* Belastingen en premies sociale lasten

0

0

* Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

1.611

2.108

* Overige schulden

18.504

17.294

* Overlopende passiva

3.606

7.752

Totaal passiva

51.587

48.073

Toelichting balans

Tabel 122 Debiteuren (bedragen x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Moederdepartement

166

Andere ministeries

31

20

Derden

2.789

1.390

Dubieuze debiteuren

1

Totaal

2.820

1.577

Tabel 123 Belastingen en premies sociale verzekeringen (bedragen x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Omzetbelasting

1.555

786

Totaal

1.555

786

Tabel 124 Overige vorderingen (bedragen x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Vorderingen luchtvaart

13.972

12.489

Vorderingen moederdepartement

60

27

Vorderingen andere ministeries

621

45

Vorderingen derden

174

Totaal

14.653

12.735

Tabel 125 Overlopende activa (bedragen x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Vooruitbetaalde kosten moederdepartement

674

Vooruitbetaalde kosten andere ministeries

Vooruitbetaalde kosten derden

972

Nog te ontvangen facturen

227

 

Totaal

1.199

674

Tabel 126 Opbouw Eigen Vermogen (bedragen x € 1.000)
 

Begroting 2024

2024

2023

Saldo Eigen vermogen per 31 december jaar ‒ 1

 

4.728

2.389

Onverdeeld resultaat

 

(633)

230

Stand per 1 januari

2.619

4.095

2.619

Eenmalige uitkering van moederdepartement

  

300

Bijdrage MP en WAU 3 (2023: IHH en IV)

 

4.938

1.809

Onverdeeld resultaat

 

(3.887)

(633)

Stand per 31 december

2.619

5.146

4.095

% gemiddelde omzet laatste 3 jaar

2,5%

4,9%

4,2%

Toelichting

Vanuit het moederdepartement zijn een tweetal bedragen ontvangen die direct in het eigen vermogen zijn gestort. Het gaat om een bijdrage van € 4,2 miljoen voor het Masterplan De Bilt en een bijdrage van € 0,7 miljoen voor het programma Werk aan Uitvoering met als doel de samenwerking tussen verschillende publieke organisaties te verbeteren om kans verwachtingen voor lokale impact van (extreem) weer en klimaat te genereren voor de korte en langere termijn, zodat de gevolgen kunnen worden beperkt.

Het KNMI heeft in 2024 een negatief resultaat van € 3,9 miljoen. Dit resultaat wordt onttrokken aan het eigen vermogen waarmee de stand eind december 2024 op € 5,1 miljoen positief uitkomt. Dit valt nog net binnen het maximum van 5% van de gemiddelde omzet van de laatste 3 jaar. Verwachting is dat dit in de komende jaren zal afnemen.

Voorzieningen

Tabel 127 Specificatie voorzieningen (bedragen x € 1.000)
 

Wachtgeld

Stand per 1 jan 2024

109

Bij:

 

Dotatie

Af:

 

Vrijval

1

Uitkering

72

Totaal af

73

  

Stand per 31 dec 2024

36

Toelichting

Wachtgeldvoorziening

In 2015 is er een wachtgeldvoorziening gevormd voor een wettelijke en juridische verplichting aan één voormalige medewerker. Deze verplichting loopt tot en met juni 2025.

Tabel 128 Crediteuren (bedragen x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Moederdepartement

Andere Ministeries

(2)

53

Derden

250

306

Totaal

248

359

Tabel 129 Overige schulden (bedragen x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Te betalen vakantiedagen

6.959

5.100

Te betalen jubilea

62

65

Nog te betalen moederdepartement

2.183

2.036

Nog te betalen andere Ministeries

1.855

4.314

Nog te betalen derden

7.445

5.779

Totaal

18.504

17.294

Tabel 130 Overlopende passiva (bedragen x € 1.000)
 

31-12-2024

31-12-2023

Vooruitontvangen moederdepartement

2.856

6.892

Vooruitontvangen overige ministeries

8

0

Vooruitontvangen derden

742

860

Totaal

3.606

7.752

Kasstroomoverzicht

Tabel 131 Kasstroomoverzicht over 2024 (bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

Verschil (3)=(2)-(1)

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2024 + stand depositorekeningen

11.029

16.796

5.767

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

4.437

5.433

996

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 4.109

‒ 11.960

‒ 7.851

2.

Totaal operationele kasstroom

328

‒ 6.527

‒ 6.855

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 2.590

‒ 2.075

515

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

1.355

1.355

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 2.590

‒ 720

1.870

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

4.938

4.938

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 1.706

‒ 1.772

‒ 66

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

2.590

1.698

‒ 892

4.

Totaal financieringskasstroom

884

4.864

3.980

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2024 + stand depositorekeningen  (=1+2+3+4), de maximale roodstand is 0,5 miljoen €.

9.650

14.413

4.763

Toelichting

Operationele kasstroom

Totaal ontvangsten operationele kasstroom bestaat uit afschrijvingskosten (€ 1,7 miljoen) en een toename van de onderhanden projecten (€ 3,7 miljoen).

Totaal uitgaven operationele kasstroom bestaan uit het resultaat boekjaar (€ 3,8 miljoen), een toename van vorderingen (€ 4,1 miljoen) en de afname van de schulden (€ 3,8 miljoen).

Investeringskasstroom

De investeringen in 2024 hebben voornamelijk betrekking op investeringen voor MWI, dataloggers, wind lidar en Weersensoren.

De desinvesteringen in 2024 bestaan voornamelijk uit de afwaardering van de computerruimte en installaties die daarvoor waren aangeschaft (€ 1,1 miljoen).

Financieringskasstroom

In 2024 is een directe vermogensmutatie gedaan vanuit het moederdepartement (€ 4,9 miljoen). Dit betreft stortingen voor de programma’s Lifecycle Management CIO/WAU (WAU 3) (€ 0,7 miljoen) en Masterplan (MP) (€ 4,2 miljoen).

In 2024 is er voor € 1,6 miljoen een beroep op de leenfaciliteit ter financiering van de investeringen in activa in 2024 gedaan.

Per saldo is het saldo van de rekening-courant bij het Ministerie van Financiën gedaald van € 16,8 miljoen naar € 14,4 miljoen.

Doelmatigheidsindicatoren

Tabel 132 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024

Realisatie

Begroting

 

2021

2022

2023

2024

2024

Kostprijs per product

     

- percentage overhead1

82

85

88

76

88

- fte's indirect

111

118

145

156

128

      

Tarieven/uur

114

114

120

109

115

      

Omzet per productgroep (PxQ)

     

- meteorologie

70.879

72.241

79.912

89.046

87.109

- seismologie

4.002

4.354

3.810

5.883

4.248

- aardobservatie

20.683

19.762

19.927

20.781

14.857

      

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

402

411

443

483

483

      

Saldo van baten en lasten (%)

0%

0%

‒ 1%

‒ 3%

0%

1

= indexcijfer, 2015 = 100

Toelichting

Kostprijs per product

Het percentage overhead is gedaald ten opzichte van 2023 (-14,9%). Het aantal fte’s indirect is verder gestegen ten opzichte van 2023 (7,8%). Enerzijds door een herindeling van de activiteiten, anderzijds door meer inzet op projecten/activiteiten zonder directe relatie met producten.

Tarieven/uur

De tarieven per uur zijn gedaald ten opzichte van 2023 (-8,6%). De loonkosten per uur zijn gestegen als gevolg van de nieuwe cao (+6,6%), maar de overheadkosten per uur zijn sterk gedaald waardoor de tariefkosten per saldo gelijk zijn gebleven. Doordat er meer fte’s zijn, zijn er meer uren gerealiseerd waardoor het uurtarief is gedaald.

FTE per 31 december (gemiddelde)

Het aantal fte’s (gemiddelde) is een ondanks een krappe arbeidsmarkt gestegen met 40 (9,0%).

Licence