Het KNMI adviseert en waarschuwt de samenleving om risico’s met atmosferische of seismologische oorsprong terug te dringen. Het KNMI ontwikkelt daartoe hoogwaardige kennis, verricht waarnemingen en zet die om in producten en diensten die de veiligheidsrisico’s verminderen, bijdragen aan een duurzame samenleving en economische mogelijkheden bevorderen.
Het KNMI richt zich op publieke taken. Per 1 januari 2016 is de Wet taken Meteorologie en Seismologie (WtMS) in werking getreden.
Producten en diensten
Om de bovengenoemde doelstelling te bereiken levert het KNMI voortdurend informatie, kennis en data op het gebied van meteorologie en seismologie. Deze worden permanent bijgehouden volgens de modernste inzichten van wetenschap en techniek. Informatie, kennis en data moeten ook effectief op de plaatsen terechtkomen waar ze daadwerkelijk nodig zijn: bij burgers, brandweer, politie, water- en wegbeheerders, luchtvaartautoriteiten, bedrijven, beleidsmakers en rampenbestrijders. Daarbij spelen ook de particuliere weerbureaus en de media een belangrijke rol. Het KNMI heeft zijn producten en diensten ingedeeld in de productgroepen Meteorologie en Seismologie. Daarnaast wordt Aardobservatie als product onderscheiden. Meetbare gegevens voor deze productgroepen zijn opgenomen in het beleidsartikel 23.
Omzet moederdepartement
Voor de verslaggevingsjaren 2024 en 2023 kan de huidige wijze van vastlegging worden gebruikt om de koppeling tussen de ontvangen bijdragen van de opdrachtgever (IenW) aan de opdrachtnemers (agentschappen) aan te tonen (uitzondering op art 14 regeling Agentschappen).
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie 2024 (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2023 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet | 105.908 | 115.710 | 9.802 | 103.648 |
waarvan omzet moederdepartement | 71.752 | 74.900 | 3.148 | 70.241 |
waarvan omzet overige departementen | 3.596 | 5.001 | 1.405 | 3.421 |
waarvan omzet derden | 30.560 | 35.809 | 5.249 | 29.986 |
Rentebaten | 0 | 996 | 996 | 37 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 1 | 1 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 1 | 1 | 0 |
Totale Baten | 105.908 | 116.708 | 10.800 | 103.685 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 88.838 | 96.877 | 8.039 | 82.392 |
- Personele kosten | 56.349 | 62.329 | 5.980 | 53.550 |
waarvan eigen personeel | 48.898 | 53.839 | 4.941 | 45.654 |
waarvan inhuur externen | 7.397 | 8.484 | 1.087 | 7.869 |
waarvan overige personele kosten | 54 | 6 | ‒ 48 | 27 |
- Materiële kosten | 32.490 | 34.548 | 2.058 | 28.842 |
waarvan apparaat ICT | 14.179 | 16.865 | 2.686 | 13.026 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 2.490 | 2.382 | ‒ 108 | 5.951 |
waarvan overige materiële kosten | 15.821 | 15.301 | ‒ 521 | 9.865 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 14.857 | 20.781 | 5.924 | 19.927 |
Rentelasten | 0 | 144 | 144 | 97 |
Afschrijvingskosten | 2.187 | 1.707 | ‒ 480 | 1.787 |
- Materieel | 2.060 | 1.654 | ‒ 406 | 1.692 |
waarvan apparaat ICT | 110 | 38 | ‒ 72 | 71 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 1.950 | 1.616 | ‒ 334 | 1.621 |
- Immaterieel | 126 | 53 | ‒ 73 | 95 |
Overige lasten | 0 | 1.064 | 1.064 | 193 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 73 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 1.064 | 1.064 | 120 |
Totaal Lasten | 105.883 | 120.573 | 14.691 | 104.395 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 25 | ‒ 3.865 | ‒ 3.890 | ‒ 710 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 25 | 22 | ‒ 3 | ‒ 77 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming | 0 | ‒ 3.887 | ‒ 3.887 | ‒ 633 |
Toelichting
Het nog te verdelen resultaat 2024 bedraagt ‒ € 3,9 miljoen.
Baten
Omzet
Omzet moederdepartement
De bijdrage van het moederdepartement dient ter dekking van de taken onder de Wet Meteorologie en Seismologie. Daarnaast stelt het moederdepartement aanvullende middelen beschikbaar voor het uitvoeren van aanvullende maatwerk opdrachten.
Productgroep | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil | Realisatie 2023 |
---|---|---|---|---|
Meteorologie | 55.817 | 52.522 | ‒ 3.295 | 48.466 |
Seismologie | 1.078 | 1.597 | 519 | 1.848 |
Aardobservatie | 14.857 | 20.781 | 5.924 | 19.927 |
Totaal | 71.752 | 74.900 | 3.148 | 70.241 |
Omschrijving | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil | Realisatie 2023 |
---|---|---|---|---|
Artikel 11 Integraal Waterbeleid | 496 | 801 | 305 | 952 |
Artikel 16 Openbaar vervoer en Spoor | 14 | 0 | ‒ 14 | 14 |
Artikel 17 Luchtvaart | 14 | 28 | 14 | 14 |
Artikel 19 Uitvoering Milieubeleid en Internationaal | 0 | 0 | ‒ | 15 |
Artikel 20 Lucht en Geluid | 11 | 15 | 4 | ‒ |
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie | 61.759 | 69.850 | 8.091 | 69.345 |
Nog uit te voeren werkzaamheden | 5.997 | 603 | ‒ 5.394 | ‒ 3.181 |
Bijdrage RWS | 2.223 | 0 | ‒ 2.223 | 2.223 |
ANVS | 229 | 246 | 17 | 234 |
Overig IenW | 1.009 | 3.357 | 2.348 | 625 |
Totaal | 71.752 | 74.900 | 3.148 | 70.241 |
* waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten | 57.202 | 54.119 | ‒ 3.083 | 50.314 |
* waarvan programma (aadoberservatie) | 14.857 | 20.781 | 5.924 | 19.927 |
Toelichting
– Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie: Omzet is met name hoger dan begroot door toevoegen loon- en prijsbijstelling (€ 2,5 miljoen), Werken aan Uitvoering (WaU) (€ 0,6 miljoen), BES klimaatscenario's en BES infrastructuur (€ 0,5 miljoen), een overboeking van het ministerie van EZ voor FTO en Space Weather (€ 1,0 miljoen), een aanvulling ter dekking van het tekort op lopende programma’s van EUMETSAT (€ 3,2 miljoen) en een aantal kleinere posten (€ 0,3 miljoen).
– De bijdrage RWS is dit jaar niet gerealiseerd. Zie hieronder.
– RWS heeft haar bijdrage in 2024 rechtstreeks overgemaakt aan het KNMI (€ 2,6 miljoen) en is daarom opgenomen onder ‘Overig IenW’. Het restant bestaat voornamelijk uit voor projecten gefactureerde bedragen aan RWS (€ 0,6 miljoen) en DCC (€ 0,1 miljoen).
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen heeft betrekking op van andere departementen (dan IenW) ontvangen vergoedingen voor opdrachten die door KNMI voor die andere departementen zijn uitgevoerd.
Omschrijving | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil | Realisatie 2023 |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 45 | 149 | 104 | 100 |
Ministerie van Defensie | 1.685 | 1.508 | ‒ 177 | 1.548 |
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat | 1.862 | 3.252 | 1.390 | 1.603 |
Ministerie van Buitenlandse Zaken | 5 | 15 | 10 | 165 |
Overig | 0 | 77 | 77 | 5 |
Totaal | 3.596 | 5.001 | 1.404 | 3.421 |
De hogere realisatie in 2024 voor het Ministerie van EZ (€ 1,4 miljoen) komt vooral door herberekening en vervolgens ophoging van het vergoedingsrendementpercentage. Het percentage was eerder te voorzichtig ingeschat.
Omzet derden
De omzet derden heeft betrekking op vergoedingen voor activiteiten die door het KNMI voor derden partijen, niet zijnde ministeries, zijn uitgevoerd.
Omschrijving | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil | Realisatie 2023 |
---|---|---|---|---|
Luchtvaart | 14.312 | 17.412 | 3.100 | 14.816 |
Projecten extern gefinancierd | 14.904 | 16.397 | 1.493 | 13.312 |
Dataverstrekkingen en licenties | 0 | 30 | 30 | 120 |
Overig | 1.344 | 1.970 | 626 | 1.738 |
Totaal | 30.560 | 35.809 | 5.249 | 29.986 |
De omzet luchtvaart is gelinkt aan de kosten voor luchtvaart. In verband met de cao stijging en inflatie van de afgelopen jaren zijn de kosten voor luchtvaart in 2024 toegenomen. Dit leidt ook tot een toename van de omzet luchtvaart.
De omzet subsidieprojecten is gestegen door het uitvoeren van enkele grote projecten enerzijds en anderzijds door het bereiken van milestones en het afronden van projecten.
Rentebaten
De rentebaten in 2024 € 996k (2023: € 37k) bestaan voornamelijk uit de rente van 2023 en rente van 2024 op de rekening-courant rekening. 2024 bevat zowel de rentebaten over 2023 als over 2024 omdat de meevaller van rentebaten te laat geconstateerd was om nog mee te nemen in de jaarrekening 2023.
Vrijval voorzieningen
In 2024 is er een vrijval van de voorzieningen van € 1k geweest.
Bijzondere baten
In 2024 is er een bijzonder bate van € 1k gerealiseerd.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil | Realisatie 2023 | |
---|---|---|---|---|
Eigen personeelskosten | ||||
Loonkosten | 49.890 | 42.752 | ||
Overige | 3.949 | 2.902 | ||
Totaal eigen personeelskosten | 48.898 | 53.839 | 4.941 | 45.654 |
Inhuur | 7.397 | 8.484 | 1.087 | 7.869 |
Overige personele kosten | 54 | 6 | ‒ 48 | 27 |
Totaal personeelskosten | 56.349 | 62.329 | 5.980 | 53.550 |
Gemiddeld aantal fte | 483 | 483 | 0 | 443 |
Mutatie fte t.o.v. voorgaand jaar | 9,9% | 7,8% | ||
Loonsom per medewerker | 103,3 | 96,5 | ||
Mutatie salariskosten per medewerker | 7,0% | 3,9% |
Toelichting
De gemiddelde bezetting in 2024 is uitgekomen op 483 fte (2023: 443 fte), dit is gelijk aan de begroting. De loonkosten zijn gestegen met € 7,1 miljoen door een toename van het aantal fte’s en een toename van het loon per medewerker (cao verhoging per 1 juli 2024 en bij sommige een trede erbij).
De overige eigen personeelskosten zijn € 1 miljoen toegenomen door met name hogere kosten voor de reservering vakantiedagen (€ 0,6 miljoen). Dit wordt veroorzaakt doordat het tarief waarmee reeds opgebouwde uren worden gewaardeerd is gestegen door het gestegen uurloon.
De inhuur is gestegen met € 0,6 miljoen. Deze stijging is met name het gevolg van een toename van de uurtarieven van de externen en een toename van het aantal externen. De inhuur bedraagt 14% (2023: 15%) van de totale personeelskosten.
De totale personeelskosten zijn € 8.779k (16%) hoger dan vorig jaar.
Materiële kosten
Omschrijving | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil | Realisatie 2023 |
---|---|---|---|---|
Apparaat ICT | 14.179 | 16.865 | 2.686 | 13.026 |
Bijdrage aan SSO's | 2.490 | 2.382 | ‒ 108 | 5.951 |
Overige materiele kosten | 15.821 | 15.301 | ‒ 520 | 9.865 |
Totaal | 32.490 | 34.548 | 2.058 | 28.842 |
De stijging van de kosten apparaat ICT worden vooral veroorzaakt door een hogere uitbestedingskosten van onder andere het beheer van de HPC, life cycle management, Ontwikkelen KNMI app en AWS.
Ook de stijging van de overige materiele kosten wordt vooral veroorzaakt door hogere uitbestedingskosten (€ 3,9 miljoen, waarvan subsidieprojecten € 3,3 miljoen door het intensiveren van 2 projecten en het starten van 1 nieuw project) en in mindere mate door hogere kosten voor gas, water en licht (€ 0,6 miljoen) en inbesteding (€ 0,6 miljoen).
De kosten voor Bijdrage aan SSO’s zijn gedaald met € 3,6 miljoen met name doordat voor het KNMI het regiem van afrekening met Rijksvastgoedbedrijf (RVB) per 1 januari 2024 is gewijzigd van het kantorenstelsel naar het specialty stelsel.
De materiele lasten zijn al met al € 5,7 miljoen (20%) hoger dan vorig jaar.
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
De betreft de jaarlijkse contributies aan EUMETSAT.
Rentelasten
De rentelasten in 2024 zijn (€ 144k) door rente (0,0% ‒ 2,85 %) op de bestaande leningen. In 2023 was dat € 97K (0,0% ‒ 2,85 %).
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten zijn in 2024 (net zoals in 2023) lager uitgevallen dan oorspronkelijk begroot. Dit komt met name door het uitblijven van investeringen en door het later in gebruik nemen van de activa.
Overige Lasten
Dotaties voorzieningen
Er zijn geen dotaties voorzieningen.
Bijzondere lasten
Omschrijving | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil | Realisatie 2023 |
---|---|---|---|---|
Boekverlies activa | 0 | 1.075 | 1.075 | 120 |
Overig | 0 | ‒ 11 | ‒ 11 | 0 |
Totaal | 0 | 1.064 | 1.064 | 120 |
Dit betreft met name de afwaardering van de HPC ruimte.
Agentschapsdeel Vpb lasten
Omschrijving | Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil | Realisatie 2023 |
---|---|---|---|---|
Huidig boekjaar | 25 | 23 | ‒ 2 | 40 |
Voorgaande boekjaren | 0 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 117 |
Totaal | 25 | 22 | ‒ 3 | ‒ 77 |
Saldo van baten en lasten
Het resultaat over 2024 is € 3,9 miljoen negatief. Het verwachte resultaat in de begroting 2024 was begroot nihil. Het resultaat zal ten laste van het eigen vermogen worden gebracht.
De directie van het KNMI zal er tussentijds op toezien dat de begroting 2025 zal worden gevolgd en derhalve het gerealiseerde resultaat gedurende het jaar kritisch blijven volgen opdat er tijdig door het KNMI kan worden bijgestuurd.
Balans
(voor resultaatbestemming) | 31-12-2024 | 31-12-2023 |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | ||
Immateriële vaste activa | 54 | 106 |
Materiële vaste activa | 8.942 | 9.876 |
waarvan grond en gebouwen | 244 | 1.627 |
waarvan machines en installaties | 0 | 151 |
waarvan andere vaste bedrijfsmiddelen | 6.588 | 6.985 |
waarvan vaste bedrijfsmiddelen in uitvoering en vooruitbetaald op materiële vaste activa | 2.110 | 1.113 |
Totaal vaste activa | 8.996 | 9.982 |
Vlottende activa | 42.591 | 38.091 |
Onderhanden projecten | 7.951 | 5.522 |
Vorderingen | 20.227 | 15.772 |
waarvan debiteuren | 2.820 | 1.577 |
Waarvan belastingen en premies sociale lasten | 1.555 | 786 |
waarvan overige vorderingen | 14.653 | 12.735 |
waarvan overlopende activa | 1.199 | 674 |
Liquide middelen | 14.413 | 16.796 |
Totaal activa | 51.587 | 48.073 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 5.146 | 4.095 |
Bestemmingsfonds(en) | ||
Pok / Wau reserve | ||
* Exploitatiereserve | 9.033 | 4.728 |
* Onverdeeld resultaat | ‒ 3.887 | ‒ 633 |
Voorzieningen | 36 | 109 |
Langlopende schulden | 7.115 | 7.189 |
* Leningen bij het Ministerie van Financiën | 7.115 | 7.189 |
Kortlopende schulden | 39.290 | 36.680 |
* Onderhanden projecten | 15.321 | 9.166 |
* Crediteuren | 248 | 359 |
* Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
* Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 1.611 | 2.108 |
* Overige schulden | 18.504 | 17.294 |
* Overlopende passiva | 3.606 | 7.752 |
Totaal passiva | 51.587 | 48.073 |
Toelichting balans
31-12-2024 | 31-12-2023 | |
---|---|---|
Moederdepartement | ‒ | 166 |
Andere ministeries | 31 | 20 |
Derden | 2.789 | 1.390 |
Dubieuze debiteuren | ‒ | 1 |
Totaal | 2.820 | 1.577 |
31-12-2024 | 31-12-2023 | |
---|---|---|
Omzetbelasting | 1.555 | 786 |
Totaal | 1.555 | 786 |
31-12-2024 | 31-12-2023 | |
---|---|---|
Vorderingen luchtvaart | 13.972 | 12.489 |
Vorderingen moederdepartement | 60 | 27 |
Vorderingen andere ministeries | 621 | 45 |
Vorderingen derden | ‒ | 174 |
Totaal | 14.653 | 12.735 |
31-12-2024 | 31-12-2023 | |
---|---|---|
Vooruitbetaalde kosten moederdepartement | ‒ | 674 |
Vooruitbetaalde kosten andere ministeries | ‒ | ‒ |
Vooruitbetaalde kosten derden | 972 | ‒ |
Nog te ontvangen facturen | 227 | |
Totaal | 1.199 | 674 |
Begroting 2024 | 2024 | 2023 | |
---|---|---|---|
Saldo Eigen vermogen per 31 december jaar ‒ 1 | 4.728 | 2.389 | |
Onverdeeld resultaat | (633) | 230 | |
Stand per 1 januari | 2.619 | 4.095 | 2.619 |
Eenmalige uitkering van moederdepartement | 300 | ||
Bijdrage MP en WAU 3 (2023: IHH en IV) | 4.938 | 1.809 | |
Onverdeeld resultaat | (3.887) | (633) | |
Stand per 31 december | 2.619 | 5.146 | 4.095 |
% gemiddelde omzet laatste 3 jaar | 2,5% | 4,9% | 4,2% |
Toelichting
Vanuit het moederdepartement zijn een tweetal bedragen ontvangen die direct in het eigen vermogen zijn gestort. Het gaat om een bijdrage van € 4,2 miljoen voor het Masterplan De Bilt en een bijdrage van € 0,7 miljoen voor het programma Werk aan Uitvoering met als doel de samenwerking tussen verschillende publieke organisaties te verbeteren om kans verwachtingen voor lokale impact van (extreem) weer en klimaat te genereren voor de korte en langere termijn, zodat de gevolgen kunnen worden beperkt.
Het KNMI heeft in 2024 een negatief resultaat van € 3,9 miljoen. Dit resultaat wordt onttrokken aan het eigen vermogen waarmee de stand eind december 2024 op € 5,1 miljoen positief uitkomt. Dit valt nog net binnen het maximum van 5% van de gemiddelde omzet van de laatste 3 jaar. Verwachting is dat dit in de komende jaren zal afnemen.
Voorzieningen
Wachtgeld | |
---|---|
Stand per 1 jan 2024 | 109 |
Bij: | |
Dotatie | ‒ |
Af: | |
Vrijval | 1 |
Uitkering | 72 |
Totaal af | 73 |
Stand per 31 dec 2024 | 36 |
Toelichting
Wachtgeldvoorziening
In 2015 is er een wachtgeldvoorziening gevormd voor een wettelijke en juridische verplichting aan één voormalige medewerker. Deze verplichting loopt tot en met juni 2025.
31-12-2024 | 31-12-2023 | |
---|---|---|
Moederdepartement | ‒ | ‒ |
Andere Ministeries | (2) | 53 |
Derden | 250 | 306 |
Totaal | 248 | 359 |
31-12-2024 | 31-12-2023 | |
---|---|---|
Te betalen vakantiedagen | 6.959 | 5.100 |
Te betalen jubilea | 62 | 65 |
Nog te betalen moederdepartement | 2.183 | 2.036 |
Nog te betalen andere Ministeries | 1.855 | 4.314 |
Nog te betalen derden | 7.445 | 5.779 |
Totaal | 18.504 | 17.294 |
31-12-2024 | 31-12-2023 | |
---|---|---|
Vooruitontvangen moederdepartement | 2.856 | 6.892 |
Vooruitontvangen overige ministeries | 8 | 0 |
Vooruitontvangen derden | 742 | 860 |
Totaal | 3.606 | 7.752 |
Kasstroomoverzicht
(1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | Verschil (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2024 + stand depositorekeningen | 11.029 | 16.796 | 5.767 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 4.437 | 5.433 | 996 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 4.109 | ‒ 11.960 | ‒ 7.851 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 328 | ‒ 6.527 | ‒ 6.855 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 2.590 | ‒ 2.075 | 515 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 1.355 | 1.355 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 2.590 | ‒ 720 | 1.870 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 4.938 | 4.938 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 1.706 | ‒ 1.772 | ‒ 66 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 2.590 | 1.698 | ‒ 892 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 884 | 4.864 | 3.980 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2024 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is 0,5 miljoen €. | 9.650 | 14.413 | 4.763 |
Toelichting
Operationele kasstroom
Totaal ontvangsten operationele kasstroom bestaat uit afschrijvingskosten (€ 1,7 miljoen) en een toename van de onderhanden projecten (€ 3,7 miljoen).
Totaal uitgaven operationele kasstroom bestaan uit het resultaat boekjaar (€ 3,8 miljoen), een toename van vorderingen (€ 4,1 miljoen) en de afname van de schulden (€ 3,8 miljoen).
Investeringskasstroom
De investeringen in 2024 hebben voornamelijk betrekking op investeringen voor MWI, dataloggers, wind lidar en Weersensoren.
De desinvesteringen in 2024 bestaan voornamelijk uit de afwaardering van de computerruimte en installaties die daarvoor waren aangeschaft (€ 1,1 miljoen).
Financieringskasstroom
In 2024 is een directe vermogensmutatie gedaan vanuit het moederdepartement (€ 4,9 miljoen). Dit betreft stortingen voor de programma’s Lifecycle Management CIO/WAU (WAU 3) (€ 0,7 miljoen) en Masterplan (MP) (€ 4,2 miljoen).
In 2024 is er voor € 1,6 miljoen een beroep op de leenfaciliteit ter financiering van de investeringen in activa in 2024 gedaan.
Per saldo is het saldo van de rekening-courant bij het Ministerie van Financiën gedaald van € 16,8 miljoen naar € 14,4 miljoen.
Doelmatigheidsindicatoren
Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024 | Realisatie | Begroting | |||
---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | |
Kostprijs per product | |||||
- percentage overhead1 | 82 | 85 | 88 | 76 | 88 |
- fte's indirect | 111 | 118 | 145 | 156 | 128 |
Tarieven/uur | 114 | 114 | 120 | 109 | 115 |
Omzet per productgroep (PxQ) | |||||
- meteorologie | 70.879 | 72.241 | 79.912 | 89.046 | 87.109 |
- seismologie | 4.002 | 4.354 | 3.810 | 5.883 | 4.248 |
- aardobservatie | 20.683 | 19.762 | 19.927 | 20.781 | 14.857 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 402 | 411 | 443 | 483 | 483 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0% | 0% | ‒ 1% | ‒ 3% | 0% |
Toelichting
Kostprijs per product
Het percentage overhead is gedaald ten opzichte van 2023 (-14,9%). Het aantal fte’s indirect is verder gestegen ten opzichte van 2023 (7,8%). Enerzijds door een herindeling van de activiteiten, anderzijds door meer inzet op projecten/activiteiten zonder directe relatie met producten.
Tarieven/uur
De tarieven per uur zijn gedaald ten opzichte van 2023 (-8,6%). De loonkosten per uur zijn gestegen als gevolg van de nieuwe cao (+6,6%), maar de overheadkosten per uur zijn sterk gedaald waardoor de tariefkosten per saldo gelijk zijn gebleven. Doordat er meer fte’s zijn, zijn er meer uren gerealiseerd waardoor het uurtarief is gedaald.
FTE per 31 december (gemiddelde)
Het aantal fte’s (gemiddelde) is een ondanks een krappe arbeidsmarkt gestegen met 40 (9,0%).