Art. | Omschrijving | Uitstaande garanties 2023 | Verleend 2024 | Vervallen 2024 | Uitstaande garanties 2024 | Garantieplafond | Totaal plafond | Totaalstand risicovoorziening |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei | BMKB | 1.300.797 | 267.726 | 402.011 | 1.166.512 | 765.000 | 183.358 | |
BMKB-Corona | 103.538 | 88.523 | 15.015 | 735.000 | 71.010 | |||
Garantie Ondernemings-financiering (GO) | 213.304 | 18.638 | 33.034 | 198.908 | 400.000 | 73.141 | ||
GO-Corona | 57.013 | 39.894 | 17.119 | 2.100.000 | 156.791 | |||
Groeifaciliteit | 51.029 | 38.648 | 16.800 | 72.877 | 85.000 | 58.555 | ||
Klein Krediet Corona | 25.888 | 13.966 | 11.922 | 250.000 | 13.980 | |||
Microkredieten | 82.384 | 21.109 | 61.275 | 130.000 | ||||
Garantie MKB-financiering | 54.570 | 1.250 | 53.320 | 268.200 | 22.886 | |||
Artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | Garantieregeling Aardwarmte | 16.211 | 8.250 | 7.961 | 44.200 | |||
Totaal | 1.904.734 | 325.012 | 624.837 | 1.604.909 | 1.294.200 | 3.483.200 |
Art. | Omschrijving | Uitgaven 2023 | Ontvangsten 2023 | Saldo 2023 | Uitgaven 2024 | Ontvangsten 2024 | Saldo 2024 | Totaalstand mutatie volume risicovoorziening 2024 en (2023) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei | BMKB | 13.763 | 19.969 | 6.206 | 16.830 | 16.950 | 120 | 9.348 (18.483) |
BMKB-Corona | 4.536 | 43 | ‒ 4.493 | 2.180 | 209 | ‒ 1.971 | ‒ 1.971 (-3.322) | |
Garantie Ondernemings-financiering (GO) | 5.217 | 5.217 | 4.421 | 4.421 | 2.632 (3.404) | |||
GO-Corona | 7.400 | 3.850 | ‒ 3.550 | 1.012 | 1.012 | ‒ 4.738 (20.750) | ||
Groeifaciliteit | 4.654 | 1.785 | ‒ 2.869 | 8.615 | 2.067 | ‒ 6.548 | ‒ 5.577 (-2.647) | |
Klein Krediet Corona | 1.004 | 170 | ‒ 834 | 1.182 | 85 | ‒ 1.097 | ‒ 1.097 (-778) | |
Microkredieten | 395 | 395 | 337 | 337 | ||||
Garantie MKB-financiering | 448 | 448 | 455 | 455 | 354 (756) | |||
Artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering | Garantieregeling Aardwarmte | ‒ 203 (-80) | ||||||
Totaal | 31.357 | 31.877 | 520 | 28.807 | 25.536 | ‒ 3.271 |
Een risicovoorziening is een begrotingsreserve die altijd gekoppeld is aan een risicoregeling en wordt door het verantwoordelijke ministerie op een afzonderlijke rekening-courant bij het Ministerie van Financiën aangehouden. In de tabel ‘Overzicht verstrekte garanties’ wordt met ‘totaalstand risicovoorziening’ het saldo van de betreffende begrotingsreserve ultimo 2024 bedoeld. In de tabel ‘Overzicht uitgaven en ontvangsten garanties’ wordt met ‘mutatie risicovoorziening’ de storting (+) dan wel de (-) aan deze begrotingsreserve bedoeld.
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
BMKB
De BMKB is bedoeld voor bedrijven die te weinig zekerheden (onderpand) kunnen bieden aan een bank. De bank vindt het risico dat het bedrijf zijn lening niet kan terugbetalen dan vaak te hoog. Via de BMKB staat de overheid borg voor het deel van de lening waar het bedrijf geen onderpand voor heeft. De bank kan voor dat deel dus terugvallen op de overheid. Op grond van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies kunnen financiers kredieten die zij verstrekken aan MKB-ondernemers onder de werking van de regeling brengen. Hierdoor stelt de Staat zich voor 90% borg ten behoeve van de financier voor de terugbetaling van deze kredieten (de zogenaamde bedrijfsborgstellingskredieten). Eén van de voorwaarden die de regeling hieraan stelt, is dat de financier gelijktijdig met het verstrekken van een bedrijfsborgstellingskrediet, aan de MKB-ondernemer een ander krediet verstrekt, waarvoor deze borgstelling van de Staat niet geldt. Als hoofdregel geldt dat het bedrijfsborgstellingskrediet ten minste even groot moet zijn als het daarmee gelijktijdig afgesloten andere krediet. Het laatstgenoemde krediet bedraagt daarmee ten minste 100% van het bedrijfsborgstellingskrediet (verhouding 1:1). Voor starters en het innovatieve MKB en kleine kredieten gelden andere verhoudingen. Financiers betalen een provisie om hun kredieten onder te brengen bij de BMKB, hierdoor is de regeling in principe kostendekkend.
BMKB-Corona
Na de uitbraak van de COVID-19 pandemie heeft het kabinet een coronaluik toegevoegd aan de BMKB. Hierbij staat de overheid voor per saldo 67,5% borg op krediet aan in de kerngezonde mkb-bedrijven. Er is in 2024 in totaal voor € 2,2 mln aan borgstellingen onder het coronaluik in de BMKB verstrekt. Er is in 2024 een bedrag van € 0,2 mln aan provisie ontvangen voor BMKB-C garanties. Doordat de regeling geen nieuwe garanties meer verstrekt is het gebruik ook laag. Omdat de uitgaven in 2024 hoger lagen dat de ontvangsten, wordt er € 2 mln. ontrokken aan de reserve.
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)
Met het instrument GO kunnen banken een 50% Staatsgarantie krijgen op (middel)grote leningen vanaf € 1,5 mln. Door de verstrekking van een Staatsgarantie wordt het risico voor de bank op de ondernemingsfinanciering gereduceerd. Dit vergroot de mogelijkheden om te voorzien in de financieringsbehoefte bij het Nederlandse bedrijfsleven
GO-Corona
Het kabinet steunt bedrijven die krediet nodig hebben als gevolg van de Coronacrisis met een Staatsgarantie op bankleningen via de GO-C. Het betreft 80% garantie voor het grootbedrijf en 90% voor mkb-ondernemingen op leningen van maximaal € 150 mln. Er zijn in 2024 geen garanties ingeroepen onder de GO-C. Er is 2024 een bedrag van € 1,1 mln aan provisie ontvangen voor GO-C garanties. De GO-Corona is gesloten waardoor er geen nieuwe garanties worden afgegeven.
Groeifaciliteit
Met de Groeifaciliteit werden bedrijven geholpen bij het aantrekken van risicodragend vermogen door een 50% Staatsgarantie te verstrekken op achtergestelde leningen van banken (ten hoogste € 5 mln) en op aandelen van participatiemaatschappijen (ten hoogste € 25 mln). De Groeifaciliteit kan ondernemingen in een groeifase, bij bedrijfsovernames en bij herstructureringen helpen bij het aantrekken van risicokapitaal. De regeling liep af op 1 januari 2025.
Klein Krediet Corona (KKC)
Om getroffen ondernemers te helpen die geen kredietrelatie hebben met een bank of maar een kleine kredietbehoefte hebben is de garantieregeling KKC gestart voor kredieten tot € 50.000, met een looptijd van 5 jaar, 95% garantie en een premie van 2%. Er is in 2024 in totaal € 1,2 mln aan garanties ingeroepen. Er is in 2024 een bedrag van € 0,1 mln aan premie ontvangen voor KKC-aanvragen.
Microkredieten
Er zijn verschillende garanties afgegeven op leningen aan Qredits voor het ondersteunen van MKBers via kleine leningen. Qredits is afhankelijk van financiering vanuit verschillende partijen voor deze activiteiten. In het Aanvullend Actieplan MKB-financiering uit 2014 is € 100 mln beschikbaar gesteld voor Microkredieten vanuit de EIB met een 80% garantie van de Staat. In 2017 is in dit kader een garantie van € 13,3 mln verstrekt aan de Council of Europe Bank (CEB) voor de funding van Qredits. In 2019 is daarnaast een garantie verstrekt van € 25 mln aan de Bank Nederlandse Gemeenten voor de funding van Qredits. In 2020 is een aanvullende garantie verstrekt van € 5 mln aan CEB.
Garantie MKB-financiering
In het kader van het Actieplan MKB-financiering uit 2014 is in totaal € 268,2 mln aan garanties verstrekt aan alternatieve financiers van het MKB.
Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening
Garantieregeling Aardwarmte
De garantieregeling Aardwarmte heeft als doel het afdekken van het financiële risico indien een boring van een put voor de toepassing van aardwarmte voor de borende partij minder oplevert dan verwacht. De garantieregeling dekt het risico dat een boring niet in een goede watervoerende laag uitkomt, waardoor het vermogen dat vooraf verwacht werd, niet wordt behaald. In dat geval wordt voor een deel van de gemaakte kosten een subsidie uitgekeerd, gerelateerd aan de mate waarin de aardwarmteboring mislukt is. Er wordt een premie van 7% gevraagd. De regeling richt zich zowel op gewone als diepe aardwarmte-projecten (dieper dan 3.500 meter).
nr. | Artikel omschrijving | Leningnemer | Huidig saldo | Einddatum | Totaalstand risicovoorziening 2024 | Totaalstand mutatie volume risicovoorziening 2024 en 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | MARIN | 6.806.703,24 | 1-1-2500 | nvt | nvt |
2 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Microkrediet Ned (Qredits) | 44.629.970,00 | 1-4-2045 | nvt | nvt |
3 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Microkrediet Ned (SZW) | 269.806,00 | onbepaald | nvt | nvt |
4 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Provincie Limburg (voorheen LIOF Swentibold) | 15.882.307,56 | 31-12-2023 | nvt | nvt |
5 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Qredits | 1.765.000,00 | 1-2-2026 | nvt | nvt |
6 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | B.V. Finance Continuïteit IHC | 5.000.000,00 | 1-1-2500 | nvt | nvt |
7 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Stichting Garantiefonds Reisgelden | 107.908.234,59 | 8-4-2028 | nvt | nvt |
8 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Stichting Qredits Microfinanciering Nederland Corona | 10.000.000,00 | 21-5-2028 | nvt | nvt |
9 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Sticht. Garantiefds. Gespecial. Touroperators (GGTO) | 675.000,00 | 15-12-2026 | nvt | nvt |
10 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Stichting Qredits Microfinanciering Nederland TOA | 5.000.000,00 | 1-4-2030 | nvt | nvt |
11 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | VZR Garant Onderlinge Verzekeringen U.A. | 400.000,00 | 15-12-2026 | nvt | nvt |
12 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Stichting Qredits Microfinanciering | 47.500.000,00 | 15-6-2030 | nvt | nvt |
13 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Smart Photonics Holding B.V. | 60.000.000,00 | 20-2-2033 | nvt | nvt |
14 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | PhiX B.V. | 4.549.375,00 | 31-12-2033 | nvt | nvt |
15 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | LIOF Healix | 950.000,00 | 1-7-2027 | nvt | nvt |
16 | Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | Regionale Ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter B.V. | 3.500.000,00 | 1-1-2500 | nvt | nvt |
17 | Artikel 3 Toekomstfonds | BOM Capital I B.V. (COL1/2) | 14.393.377,00 | 31-12-2026 | nvt | nvt |
18 | Artikel 3 Toekomstfonds | BOM Capital I B.V. (Smart Photonics) | 20.000.000,00 | 30-6-2030 | nvt | nvt |
19 | Artikel 3 Toekomstfonds | Horizon Flevoland (Col1/2) | 6.145.649,00 | 31-12-2026 | nvt | nvt |
20 | Artikel 3 Toekomstfonds | InnovationQuarter (COL1/2) | 34.146.585,56 | 31-12-2026 | nvt | nvt |
21 | Artikel 3 Toekomstfonds | ROM Utrecht Region (COL1/2) | 8.375.679,00 | 31-12-2026 | nvt | nvt |
22 | Artikel 3 Toekomstfonds | NH Inwest (COL1/2) | 29.986.789,46 | 31-12-2026 | nvt | nvt |
23 | Artikel 3 Toekomstfonds | Innovation Quarter | 6.700.000,00 | 31-12-2026 | nvt | nvt |
24 | Artikel 3 Toekomstfonds | Impuls Zeeland (COL1/2) | 396.280,70 | 31-12-2026 | nvt | nvt |
25 | Artikel 3 Toekomstfonds | LIOF (COL1/2) | 9.977.585,65 | 31-12-2026 | nvt | nvt |
26 | Artikel 3 Toekomstfonds | Nedermaas Hightech Ventures | 5.542.041,00 | 31-12-2023 | nvt | nvt |
27 | Artikel 3 Toekomstfonds | NOM (COL1/2) | 14.011.994,91 | 31-12-2026 | nvt | nvt |
28 | Artikel 3 Toekomstfonds | NWO (Toegepaste en Technische Wetenschappen) | 11.100.000,00 | 31-12-2032 | nvt | nvt |
29 | Artikel 3 Toekomstfonds | NWO-TTW 2018 | 7.200.000,00 | 31-12-2030 | nvt | nvt |
30 | Artikel 3 Toekomstfonds | Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Nederland N.V. (COL1/2) | 25.989.028,00 | 31-12-2026 | nvt | nvt |
31 | Artikel 3 Toekomstfonds | Participatiemij Oost Nederland NV DVI-2 | 64.500.000,00 | 1-1-2035 | nvt | nvt |
32 | Artikel 3 Toekomstfonds | Participatiemij Oost Nederland NV DVI-I | 94.073.099,20 | 1-1-2030 | nvt | nvt |
33 | Artikel 3 Toekomstfonds | StW 2014-2015 | 3.807.505,98 | 1-1-2500 | nvt | nvt |
34 | Artikel 3 Toekomstfonds | StW 2016-2017 | 8.246.142,78 | 1-1-2500 | nvt | nvt |
35 | Artikel 3 Toekomstfonds | Invest-NL Capital N.V. | 40.000.500,00 | 31-12-2042 | nvt | nvt |
36 | Artikel 3 Toekomstfonds | Invest-NL Capital N.V. Dutch Future Fund | 22.970.569,67 | 31-12-2038 | nvt | nvt |
37 | Artikel 3 Toekomstfonds | NWO 2022/2023/2024 | 9.700.000,00 | 31-12-2035 | nvt | nvt |
38 | Artikel 3 Toekomstfonds | Invest-NL Deeptechfonds | 105.000.000,00 | 15-8-2037 | nvt | nvt |
39 | Artikel 3 Toekomstfonds | Lening aan EIF ten behoeve van ETCI | 21.900.386,00 | 1-1-2043 | nvt | nvt |
40 | Artikel 3 Toekomstfonds | Invest-NL BEV | 100.000.000,00 | 31-12-2034 | nvt | nvt |
41 | Artikel 3 Toekomstfonds | NWO VFF | 3.000.000,00 | 31-12-2025 | nvt | nvt |
42 | Artikel 3 Toekomstfonds | SecFund B.V. | 25.000.000,00 | 31-12-2039 | nvt | nvt |
43 | Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | EBN BV | 39.000.000,00 | 1-12-2034 | nvt | nvt |
44 | Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | ECN | 40.000.000,00 | 31-12-2026 | nvt | nvt |
45 | Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | NRG (ECN) instr 142310 (voorheen 1300018406) | 99.451.177,03 | 31-12-2026 | nvt | nvt |
46 | Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | Fibrant | 2.070.714,00 | 1-12-2034 | nvt | nvt |
47 | Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | Fibrant | 7.757.143,00 | 1-12-2034 | nvt | nvt |
48 | Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | Fibrant | 17.547.143,00 | 1-12-2034 | nvt | nvt |
49 | Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | Pallas | 44.261.222,92 | 1-7-2022 | nvt | nvt |
50 | Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | EBN BV (Porthos) | 53.400.000,00 | 31-12-2038 | nvt | nvt |
51 | Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | EBN BV FEED Aramis Opslag | 24.000.000,00 | 31-12-2042 | nvt | nvt |
52 | Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | Solarge Holding B.V. | 5.284.000,00 | 31-12-2024 | nvt | nvt |
53 | Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening | Stichting Nuclear Research and Consultancy Group | 25.000.000,00 | 1-11-2025 | nvt | nvt |
54 | Artikel 5 Meerjarenprogramma Nationaal Coordinator Groningen | St. Woonbedrijf Aardbevingsgebied Groningen | 10.000.000,00 | 1-1-2026 | nvt | nvt |
55 | Artikel 5 Meerjarenprogramma Nationaal Coordinator Groningen | NOM | 3.000.000,00 | 24-12-2030 | nvt | nvt |
1 MARIN
De lening van € 6,8 mln is in 2003 tussen de Staat en MARIN vastgelegd in een aangepaste overeenkomst van geldlening, in verband met de in 2003 opgerichte MARIN Stakeholders Association (MSA). In deze overeenkomst is bepaald dat MARIN is vrijgesteld van aflossingsverplichting voor zover de MSA voor ten minste het bedrag van de lening deelnemersovereenkomsten heeft gesloten.
2 Microkrediet Nederland (Qredits)
Dit betreft een achtergestelde lening aan stichting Qredits voor het verstrekken van micro- en mkbkrediet aan ondernemers.
3 Microkrediet Nederland (Qredits SZW)
Dit betreft een achtergestelde lening aan stichting Qredits voor het verstrekken van microkrediet aan ondernemers.
4 Provincie Limburg
Dit betreft een lening aan de Provincie Limburg in het kader van Industriepark Swentibold.
5 Qredits (pilot achtergestelde leningen fonds)
Dit betreft een subsidie met terugbetaalverplichting in het kader van de pilot achtergestelde leningenfonds van Qredits.
6 B.V. Finance Continuïteit IHC
Dit betreft een vergoeding aan de Staat van € 5 mln voor een overbruggingslening voor de continuiteit van Koninklijke IHC. Deze vergoeding staat voor onbepaalde tijd uit als lening aan B.V. Financiering Continuiteit IHC
7 Stichting Garantiefonds Reisgelden
Het kabinet heeft in 2021 een faciliteit van € 400 mln aan SGR beschikbaar gesteld voor de verstrekking van liquiditeitsleningen (voucherkredieten) aan reisorganisaties, die tijdelijk onvoldoende middelen hebben om vouchers terug te betalen aan consumenten.
8 Stichting Qredits Microfinanciering Nederland Corona overbruggingskrediet
Dit betreft een lening aan Qredits ten behoeve van het verstrekken van overbruggingskredieten aan startende ondernemers ten tijde van de Coronacrisis.
9 Stichting Garantiefonds Gespecialiseerde Touroperators (GGTO)
Dit betreft een lening aan GGTO in verband met verwacht extra beroep dat bedrijven in de reissector zullen doen op dit garantiefonds ten gevolge van de coronacrisis.
10 Stichting Qredits Microfinanciering Nederland TOA-krediet
Dit betreft een lening aan Qredits voor de uitvoering van de TOA-faciliteit. Dit is een faciliteit voor mkb-ondernemers die met gebruikmaking van de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA), hun bedrijf willen doorstarten in de periode 2021-2024.
11 VZR Garant Onderlinge Verzekeringen U.A. (VZR)
Dit betreft een lening aan VZR Garant Onderlinge Verzekeringen U.A. in verband met verwacht extra beroep dat bedrijven in de reissector zullen doen op deze verzekering ten gevolge van de coronacrisis.
12 Stichting Qredits microfinanciering
Dit betreft een lening aan Qredits ten behoeve van het verstrekken van overbruggingskredieten aan ondernemers.
13 Smart Photonics Holding B.V.
Dit betreft een lening aan Smart Photonics als onderdeel van het NGFproject PhotonDelta.
14 Phix B.V.
Dit betreft een lening aan Phix B.V. als onderdeel van het NGFproject PhotonDelta.
15 LIOF Healix
Dit betreft een marktconforme lening aan LIOF ten behoeve van ondersteuning van een specifiek innovatief en duurzaam bedrijf in regio Limburg. Deze lening is nodig om vanuit LIOF een tijdelijke overbrugging voor dit bedrijf uit de KGG doelgroep mogelijk te maken.
16 Regionale Ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter B.V.
Dit betreft een lening aan Innovation Quarter ten behoeve van Airborne.
17 BOM Capital I B.V. COL 1 / 2
Dit betreft een lening aan de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij B.V. ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen.
18 BOM Capital I B.V. Smart Photonics
Dit betreft een lening aan de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) ten behoeve van de investering in Smart Photonics, een Eindhovense scale-up voor de productie van fotonische chips.
19 Horizon de Aanjager (COL 1 / 2)
Dit betreft een lening aan Horizon de Aanjager ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen in de provincie Flevoland.
20 Innovation Quarter (COL 1 / 2)
Dit betreft een lening aan Innovation Quarter voor de investering in Innogenerics B.V. ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen.
21 Innovation Quarter namens Utrecht (COL 1 / 2)
Dit betreft een lening aan Innovation Quarter ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen in de provincie Utrecht.
22 Innovation Quarter namens Noord Holland (COL 1 / 2)
Dit betreft een lening aan Innovation Quarter ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen in de provincie Noord Holland.
23 Innovation Quarter (Innogenerics)
Dit betreft een lening aan Innovation Quarter voor de investering in Innogenerics B.V. ten behoeve van de overname van de geneesmiddelenfabrikant Apotex.
24 Investeringsfonds Zeeland B.V. (COL 1 / 2)
Dit betreffen leningen aan Investeringsfonds Zeeland B.V. ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen.
25 LIOF (COL 1 / 2)
Dit betreft een lening aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij LIOF ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen.
26 Nedermaas Hightech Ventures
Dit betreft een in 2009 aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij LIOF verstrekte lening ten behoeve van Nedermaas Hightech Ventures, een nieuw venture-capital fonds dat zich richt op de vroege financiering van hightech start up's in de Provincie Limburg.
27 NOM (COL 1 / 2)
Dit betreft een lening aan de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij (NOM B.V.) ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen.
28 NWO (Toegepaste en Technische Wetenschappen) 2019, 2020 en 2021
Dit betreft een lening aan NWO voor het verstrekken van kredieten aan ondernemingen in het kader van de regeling Vroegefasefinanciering.
29 NWO (Toegepaste en Technische Wetenschappen) 2018, 2019
Dit betreft een lening aan NWO voor het verstrekken van kredieten aan ondernemingen in het kader van de regeling Vroegefasefinanciering.
30 Oost NL N.V. (COL 1 / 2)
Dit betreft een lening aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Oost. N.V. ten behoeve van het verstrekken van Corona overbruggingsleningen aan ondernemingen.
31 Oost NL N.V. DVI-2
Dit betreft een lening aan Oost NL N.V. ten behoeve van het Dutch Venture Initiative II.
32 Oost NL N.V. DVI
Dit betreft een lening aan Oost NL N.V. ten behoeve van het Dutch Venture Initiative.
33 StW 2014-2015
Dit betreft een lening aan de Stichting Technische Wetenschappen voor het vertrekken van kredieten in het kader van de regeling Vroegefasefinanciering.
34 StW 2016-2017
Dit betreft een lening aan de Stichting Technische Wetenschappen voor het vertrekken van kredieten in het kader van de regeling Vroegefasefinanciering.
35 Invest-NL Capital N.V.
Dit betreft een lening aan Invest-NL ten behoeve van het Dutch Alternative Credit Instrument (DACI).
36 Invest-NL Capital N.V. Dutch Future Fund
Dit betreft een lening aan Invest-NL ten behoeve van het Dutch Future Fund.
37 NWO 2022/2023/2024
Dit betreft een lening aan NWO voor het verstrekken van kredieten aan ondernemingen in het kader van de regeling Vroege fase financiering.
38 Invest-NL Deeptechfonds
Dit betreft een lening aan Invest-NL ten behoeve van het Deeptechfonds.
39 Lening aan EIF ten behoeve van ETCI
Dit betreft een lening aan EIF ten behoeve van de Nederlandse deelname aan ETCI (European Tech Champions Initiative).
40 Invest-NL BEV
Dit betreft een lening aan Invest-NL ten behoeve van het Beschermingsvoorziening Economische Veiligheid (BEV).
41 NWO VFF
Dit betreft een lening aan NWO in het kader van de uitvoering van en verstrekking van kredieten in het kader van de regeling Vroegefasefinanciering.
42 SecFund B.V.
Dit betreft een lening aan Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij (BOM) ten behoeve van het Security Fund (SecFund).
43 EBN
De achtergestelde lening tegen 0% rente van in totaal € 48 mln van EZK aan EBN is bedoeld voor investeringen in geothermieprojecten in Nederland. EBN zal samen met professionele marktpartijen risicodragend deelnemen in projecten voor 20% tot 40%.
44 ECN
In 2016 is aan ECN een lening verstrekt van € 40 mln voor het verwerken en afvoeren van historisch radioactief afval in Petten.
45 NRG
Aan Stichting Nuclear Research and Consultancy Group (NRG) is een lening verstrekt voor het uitwerken en uitvoeren van een Herstelplan, in algemene zin gericht op de continuïteit van de bedrijfsvoering van NRG en in het bijzonder op het scheppen van de noodzakelijke financiële, technische, commerciële en organisatorische voorwaarden voor het in bedrijf houden van de Hoge Flux Reactor (HFR).
46 t/m 48 Fibrant
De leningen aan Fibrant zijn verstrekt en afgerond voor investeringen in (de ombouw van) installaties waar lachgas is gereduceerd. Hiermee zijn drie projecten uitgevoerd met een totale lachgasreductie van ruim 0,6 Mton CO2 equivalent.
49 Pallas
Aan de Stichting Voorbereiding Pallas-reactor is een lening verstrekt voor fase 1 van de totstandkoming van een nieuwe hoge fluxreactor (de Pallas-reactor), die bestemd is voor de productie van medische en industriële radio-isotopen en voor nucleair technologisch onderzoek.
50 EBN BV
Dit betreft een in 2022 verstrekte lening aan EBN, tegen marktconforme rente, voor hun deelname aan de realisatiefase van het CCS-project Porthos, samen met de andere Staatsdeelnemingen HbR en GasUnie.
51 EBN B.V. FEED Aramis Opslag
In 2023 is een marktconforme lening van in totaal € 32 mln verstrekt aan EBN voor deelname in de FEED-fase van Aramis, specifiek voor de ontwikkeling van de opslaglocaties. Het door EBN verkregen rendement op dit CCS-project zal worden gebruikt om deze lening af te lossen.
52 Solarge Holding B.V.
Er is in 2024 een lening verstrekt aan Solarge van € 5,3 mln. Dit betreft een lening in het kader van het Nationaal Groeifonds project SolarNL.
53 Stichting Nuclear Research and Consultancy Group
In 2024 is een liquiditeitsfaciliteit voor NRG beschikbaar gesteld. Dit is een kortlopende lening van € 25 mln die in 2025 moet worden afgelost.
54 St. Woonbedrijf Aardbevingsgebied Groningen
Deze lening dient ter financiering van de aankoop van langdurig te koop staande particuliere woningen in het aardbevingsgebied.
55 NOM
Dit betreft een lening aan de NOM voor MCPV Nederland BV. Het betreft een eenmalige bijdrage van maximaal € 3 mln uit het strategische acquisitiebudget Nij Begun Groningen (economische bedrijvigheid). MCPV Nederland BV heeft lening aangevraagd en ontvangen voor de voorbereidende fase van de realisatie van zonnecel- en moduleproductie in Veendam Groningen.