Art.nr. | Artikelnaam | Maatregel | Verplichtingen 2024 | Uitgaven 2024 | Relevante Kamerstukken |
---|---|---|---|---|---|
1.3 | Versterkte private sector en arbeidsmarkt in ontwikkelingslanden | Steun aan bedrijfsleven door herstel infrastructuur en partnerschapsfaciliteit | 35.000 | 34.920 | |
2.2 | Water | Herstel drinkwatervoorziening via de Nederlandse publieke drinkwaterbedrijven | 0 | 1.016 | |
4.1 | Humanitaire hulp | Humanitaire hulp | 35.088 | 31.349 | |
4.3 | Veiligheid en rechtstaatontwikkeling | Wederopbouwplannen Zuid-Oekraïne | 704 | 704 | |
5.1 | Multilaterale samenwerking | Steun via internationale financiële instellingen | 149.500 | 149.500 | |
Kamerstuk 36 045 nr. 183 | |||||
5.2 | Overig armoedebeleid | Steunen particulier initiatief | 2.648 | 2.648 | |
TOTAAL | 222.940 | 220.137 |
Artikelonderdeel 1.3
De uitgaven realisatie op artikel 1.3 betreft een subsidie voor de bouw van een cementfabriek in Oekraïne, evenals een investering in de partnerschapsfaciliteit voor bedrijven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties ter ondersteuning van het herstel en de wederopbouw van het land. Daarnaast wordt geïnvesteerd in de versterking van de agrarische sector en infrastructuur in Oekraïne.
Artikelonderdeel 2.2
De uitgaven realisatie op artikel 2.2 betreft steun voor herstel van de drinkwatervoorziening via de Nederlandse publieke drinkwaterbedrijven. Eind september 2024 hadden door deze Nederlandse WaterWorx interventies 150.800 mensen weer toegang tot water en sanitaire voorzieningen en we verwachten dat eind maart 2025 een totaal van 320.000 mensen toegang zal hebben tot herstelde- en verbeterde voorzieningen.
Artikelonderdeel 4.1
Naast niet landgebonden meerjarige steun aan internationale humanitaire organisaties (zie artikel 4.1 algemeen) droeg Nederland in 2024 ook bij aan het landenspecifieke humanitaire VN-fonds (Ukraine Humanitarian Fund), dat vooral veel lokale organisaties financiert die noodhulp bieden (huisvesting, drinkwater, verwarming, gezondheidszorg, psychische steun, bescherming). Ook gaf Nederland extra bijdragen aan het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC) dat een neutraal mandaat heeft en is gespecialiseerd in het werken in oorlogssituaties (traceren van vermiste personen, herenigen van families, identificeren van overledenen, bezoek aan krijgsvangenen en in verband met de oorlog gedetineerde burgers). Tenslotte financierde Nederland onderzoek en bewijsgaring door Global Rights Compliance over de inzet van honger als oorlogswapen.
Artikelonderdeel 4.3
In 2024 ondersteunde het SDLG Oekraïne-programma lokale overheden bij herstel en ontwikkeling na de grootschalige invasie, met focus op participatie, risicobeheersing en economische groei in 14 gemeenschappen. Gemeenten kregen hulp bij beleidsvorming, capaciteitsopbouw en burgerparticipatie, met trainingen, advies, uitwisselingen en subsidies voor herstelprojecten.
Artikelonderdeel 5.1
Vanaf artikelonderdeel 5.1 is een bijdrage geleverd aan het SPUR, onderdeel van de IDA van de Wereldbank. Hiermee wordt de regering van Oekraïne ondersteund bij het leveren van basisdiensten, het herstellen van kritieke infrastructuur en het zorgen voor hervormingen. Ook is er via het URTF van de Wereldbank financiële steun verleend om de regering van Oekraïne te helpen bij haar taken op ministerieel niveau (waaronder begrotingssteun). Via de EBRD is de aanschaf van tweedehands gasturbines en financiering van de energiedistributeur in Oekraïne mogelijk gemaakt om assistentie te bieden op het vlak van energienoden.
Artikelonderdeel 5.2
De uitgavenrealisatie op artikel 5.2 heeft betrekking op de ondersteuning van maatschappelijke organisaties in Oekraïne, onder andere #Bake4Ukraine, dat bakkerijen en NGO’s in door oorlog getroffen regio’s helpt met tweedehands bakkerijapparatuur en andere benodigdheden. Daarnaast richt een ander project zich op de re-integratie van Oekraïense veteranen, door ondersteuning te bieden bij hun sociale, economische en psychologische aanpassing na de militaire dienst.