Base description which applies to whole site

4. De niet-beleidsartikelen

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

21 Algemeen

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

98 560

288

– 3 783

95 065

595

579

524

413

UITGAVEN

103 922

288

– 2 783

101 427

       
                 

Apparaatuitgaven

103 922

288

– 2 783

101 427

595

579

24

– 87

Personeel

50 205

 

455

50 660

50

34

– 21

– 132

Materieel

53 717

288

– 3 238

50 767

545

545

45

45

                 

ONTVANGSTEN

2 300

   

2 300

       

Toelichting op de apparaatsuitgaven

  • De middelen voor nieuwe activiteiten in verband met Caribisch Nederland, die bij Miljoenennota 2011 aan dit artikel zijn toegevoegd, zijn verdeeld over de betrokken (beleids)artikelen.

  • Een budget van € 2,5 mln is overgeboekt ten laste van artikel 21 naar OD 39.21 vanwege het centraliseren van de facilitaire dienstverlening.

22 Nominaal en onvoorzien

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

2 775

 

13 403

16 178

21 551

21 055

20 194

18 698

UITGAVEN

2 775

 

13 403

16 178

21 551

21 055

20 194

18 698

                 

Loonbijstelling

   

5 719

5 719

5 396

5 152

4 984

4 779

Prijsbijstelling

3 440

 

7 684

11 124

16 155

15 903

15 210

13 919

Budget onvoorzien

250

   

250

       

Nog te verdelen

– 915

   

– 915

       
                 

ONTVANGSTEN

               

Toelichting op de uitgaven

Voor 2011 en latere jaren is loon- en prijsbijstelling ontvangen. De definitieve toedeling van deze loon- en prijsbijstelling wordt verwerkt bij ontwerpbegroting 2012.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

38 Nominaal en onvoorzien

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

 

4 019

29 534

33 553

23 670

22 269

19 138

17 732

UITGAVEN

 

4 019

29 534

33 553

23 670

22 269

19 138

17 732

                 

38.11 Prijsbijstelling

 

6 891

21 559

28 450

16 116

14 980

12 058

10 735

38.12 Loonbijstelling

   

7 975

7 975

7 554

7 289

7 080

6 997

38.13 Onvoorzien

 

– 2 872

 

– 2 872

       
                 

ONTVANGSTEN

               

Toelichting op de uitgaven

Voor 2011 en latere jaren is loon- en prijsbijstelling ontvangen. De defnitive toedeling van deze loon- en prijsbijstelling wordt verwerkt bij de ontwerpbegroting 2012.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

39 Algemeen

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB 2011

Mutaties (+of –) suppletoire begroting VJN 2011

Stand suppletoire begroting VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

 

268 488

146 637

415 125

– 3 368

– 3 488

– 4 375

– 4 375

UITGAVEN

 

268 484

146 637

415 121

– 3 368

– 3 488

– 4 375

– 4 375

                 

Programma-uitgaven

 

63 796

145 184

208 980

250

     

39.11 Internationale contributies

 

9 887

5 284

15 171

250

     

39.12 Uitvoering van EU-maatregelen

 

50 609

139 900

190 509

       

39.13 Verzameluitkeringen

 

3 300

 

3 300

       
                 

Apparaatsuitgaven

 

204 688

1 453

206 141

– 3 618

– 3 488

– 4 375

– 4 375

39.21 Apparaat

 

188 761

– 2 585

186 176

– 3 618

– 3 488

– 4 375

– 4 375

39.22 Baten-lastendiensten

 

15 927

4 038

19 965

       
                 

Ontvangsten

 

313 556

 

313 556

       

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 39.11 Internationale contributies

Deze mutatie houdt voor € 3,2 mln verband met een bijdrage aan de tentoonstelling van de Floriade 2012. Daarnaast wordt het in 2010 vertraagde Ontwikkelings Samenwerkingsproject ad. € 2 mln in 2011 definitief uitgevoerd.

OD 39.12 Uitvoering van EU-maatregelen

Het Europese landbouw- en visserijbeleid en de Europese regelgeving worden omgezet in nationale regelgeving op basis waarvan subsidies worden verleend en/of heffingen worden opgelegd welke worden gedeclareerd bij de Europese Fondsen. De Europese Commissie is belast met de goedkeuring van de ingediende declaraties en voert hiertoe audits uit. Over de afgelopen jaren zijn vanuit de Commissie correctievoorstellen en -besluiten ontvangen tot circa € 107 mln. Een deel daarvan komt ten laste van de begroting 2011 en een ander deel ten laste van latere jaren.

Op basis van het bovenstaande wordt de begroting voor 2011 met ca. € 140 mln verhoogd. Hiervan is € 80 mln noodzakelijk voor door de Commissie reeds voorgestelde correcties (subsidieregelingen «aardappelzetmeel» en «groenten en fruit» alsmede het perceelregistratiesysteem). € 60 mln wordt opgenomen in een begrotingsreserve voor risico’s van mogelijke toekomstige financiële correcties van de Europese Commissie, omdat vooraf niet is vast te stellen hoe hoog de definitieve correctiebesluiten van de Europese Commissie zullen zijn en in welk jaar deze kosten op de nationale begroting zullen neerslaan.

Inmiddels heeft het ministerie maatregelen genomen om de risico’s op toekomstige financiële correcties te verkleinen door interpretaties van EU-regelgeving zoveel mogelijk vooraf voor te leggen voor verduidelijking aan de Commissie, echter door de lange doorlooptijden die gemoeid zijn met de definitieve afwikkeling van de EU-dossiers is het noodzakelijk hiervoor een voorziening in de vorm van een interne begrotingsreserve te treffen.

Toelichting op de apparaatsuitgaven

OD 39.21 Apparaat

De mutatie heeft met name betrekking op de volgende onderdelen:

  • In het kader van de herziening van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) wordt € 1,4 mln overgeboekt naar OD 31.11 ter uitvoering van proefprojecten. In het kader van deze pilots ontvangen samenwerkingsverbanden van agrariërs in een bepaald gebied een vergoeding voor verleende diensten op het vlak van landschaps- en waterbeheer. De ervaringen worden gebruikt bij de discussie over het EU-landbouwbeleid en de resultaten van deze pilots worden meegenomen bij de herziening van het GLB beleid.

  • Een budget ad € 4,0 mln voor de ICT-dienstverlening van het kerndepartement wordt conform het accountplan overgeheveld naar de uitvoerende baten-lastendienst op OD 39.22.

  • In verband met een herschikking van de budgetten ambtelijk personeel van de beleidsdirecties op basis van de toegestane formatie en de daarbij behorende genormeerde budgetten is een budget van € 2,7 mln overgeboekt naar het apparaat van de beleidsartikelen.

  • Een budget van € 2,5 mln is overgeboekt ten laste van artikel 21 naar OD 39.21 vanwege het centraliseren van de facilitaire dienstverlening.

  • Voor de renovatie van Kasteel Groeneveld wordt € 2,3 mln overgeboekt naar dit OD.

OD 39.22 Baten-lastendiensten

De mutatie ad. € 4,0 mln is bij OD39.21 toegelicht.

Nieuwe Voedsel en Warenautoriteit (nVWA)

Profiel

De Algemene Inspectiedienst (AID), Plantenziektekundige Dienst (PD) en Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) fuseren. In 2012 vormen deze inspectiediensten één nieuwe organisatie. Met de fusie vindt een integratie van de werkprocessen plaats waarbij het toezicht wordt vernieuwd en tegelijkertijd efficiënter en effectiever wordt gehandhaafd.

Als voorbereiding op de fusie per 1 januari 2012 hebben de PD, de AID en de VWA hun organisaties bijeengebracht tot een tijdelijke werkorganisatie van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA), is een nieuwe producten en diensten catalogus opgesteld en het daaraan gekoppelde kostprijsmodel geïmplementeerd.

De missie van de nVWA is het bewaken van de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, en het handhaven van de natuurwetgeving.

De handhavingsstrategie gaat er van uit dat bedrijven, instellingen en consumenten eigen verantwoordelijkheid nemen in het naleven van wet- en regelgeving. De houding van de nieuwe VWA ten opzichte van bedrijven en consumenten kenmerkt zich door het principe «vertrouwen, tenzij...». De nieuwe VWA werkt met een risicogerichte aanpak, gebaseerd op kennis van en samenwerking met de sector en op gedragsbeïnvloeding. De kerntaken zijn handhaving, risicobeoordeling en risicocommunicatie.

Openingsbalans per 1-1-2011 nVWA

ACTIVA

01-01-2011

VASTE ACTIVA

 

Immateriële vaste activa

10 977

Materiële vaste activa

 

– grond en gebouwen

2 313

– machines en installaties

3 539

– overige materiële vaste activa

17 405

VLOTTENDE ACTIVA

 

Voorraden

1 248

Debiteuren

11 831

Nog te ontvangen

13 185

Liquide middelen

34 419

Totaal activa

94 918

   

PASSIVA

 

EIGEN VERMOGEN

 

– exploitatiereserve

3 662

– verplichte reserves

0

– onverdeeld resultaat

0

LENINGEN BIJ MvF

19 806

VOORZIENINGEN

24 565

Crediteuren

7 124

Nog te betalen

39 761

Totaal passiva

94 918

Toelichting

De nVWA is een nieuwe baten-lasten dienst. De openingsbalans 01-01-2011 is gebaseerd op de geconsolideerde eindbalans 31-12-2010 van de AID, PD en VWA. Deze eindbalans maakt deel uit van de geconsolideerde jaarrekening nVWA 2010. Deze jaarrekening is voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring.

Begroting van baten en lasten voor het jaar 2011 nVWA

De begroting van baten en lasten 2011 van de nVWA bestaat uit de geconsolideerde begroting van de Voedsel en Waren Autoriteit, de Plantenziektekundige Dienst en de Algemene Inspectiedienst zoals opgenomen in de Rijksbegroting 2011.

Bedragen x 1 000
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

Slotwet

Vastgestelde begroting

         

Baten

             

opbrengst moederdepartement

139 542

99 655

99 823

87 667

83 555

83 564

85 164

opbrengst overige departementen

81 564

80 484

72 537

72 537

72 537

72 537

72 537

opbrengst DGF

1 160

500

500

500

500

500

500

opbrengst derden

58 506

67 400

65 951

65 951

65 951

65 951

65 951

Rentebaten

445

100

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

0

0

0

overige baten

2 100

0

2 000

2 000

2 000

2 000

2 000

Totale baten

283 317

248 139

240 811

228 655

224 543

224 552

226 152

               

Lasten

             

Apparaatskosten

             

– personele kosten

181 117

155 940

153 117

143 674

141 472

142 282

144 310

– materiële kosten

88 748

77 059

73 445

68 279

67 101

67 485

68 439

Rentelasten

1 370

1 409

1 312

1 343

1 217

1 131

1 065

afschrijvingskosten

             

– materieel

7 980

6 556

6 540

6 821

6 507

5 901

5 627

– immaterieel

2 643

5 408

5 547

7 688

7 396

6 903

5 861

overige lasten

             

– dotaties voorzieningen

1 220

1 767

850

850

850

850

850

– bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

0

Totale lasten

283 078

248 139

240 811

228 655

224 543

224 552

226 152

               

Saldo van baten en lasten

239

0

0

0

0

0

0

Baten

Opbrengst moederdepartement

De post opbrengst moederdepartement is gerelateerd aan de te verwachten opbrengsten voortvloeiend uit het opdrachtenpakket dat met het moederdepartement is afgesproken. De meerjarenbegroting laat een daling zien als gevolg van de invulling van de taakstellingen die zijn vastgesteld.

Opbrengst overige departementen

De opbrengst overige departementen bestaat uit de bijdragen van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS). De opbrengst valt t.o.v. 2010 ca. € 8 mln. lager uit door beleidsmatige taakstellingen zoals onder andere op het toezicht op alcohol en tabak.

Opbrengst DGF

De opbrengt DGF ad € 0,5 mln. heeft betrekking op de inkomsten voor dierziektebestrijding. De nVWA zet zich in voor het afhandelen van verdenkingen en bestrijdingen van uitbraken.

Opbrengst derden

De opbrengst derden bestaat vooral uit retributie-inkomsten die bij het bedrijfsleven in rekening worden gebracht voor keuringen en inspecties.

Rentebaten

Er zijn geen rentebaten geraamd.

Overige baten

De overige baten zijn opbrengsten van verlening vergunningen en registraties en uitgevoerde EU projecten.

Bijzondere baten

Er zijn geen bijzondere baten geraamd.

Lasten

Personele kosten

De personele kosten bestaan uit salarissen, sociale lasten, opleidingskosten en overige direct aan het personeel gerelateerde kosten. De kosten zijn inclusief inhuur derden, practitioners en uitzendkrachten. Voor 2011 wordt een gemiddelde personele bezetting verwacht van 2 353 fte.

Materiële kosten

De materiële kosten bestaan onder andere uit ICT-, reis- en verblijf- en huisvestingskosten. Verder zijn in de materiële kosten de bureaukosten, specifieke kosten voor kleding en laboratoriumbenodigdheden en overige algemene kosten opgenomen.

Rentelasten

De rentelasten zijn gebaseerd op de uitstaande leningen die de nVWA afsluit voor investeringen. Het rentepercentage van de leningen varieert tussen de 1,4% en 5,6%.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten zijn de afschrijvingen van investeringen in materiële en immateriële vaste activa.

De afschrijvingstermijnen voor immateriële vaste activa:

  • Computer software 3–5 jaar

  • Overige immateriële vaste activa 2–5 jaar

De afschrijvingstermijnen voor materiële vaste activa:

  • Grond en gebouwen, Verbouwingen 5–10 jaar

  • Inventaris en installaties 5–10 jaar

  • Vervoermiddelen 4–5 jaar

  • Computer hardware 3–5 jaar

  • Overige materiële vaste activa 2–5 jaar

Dotaties aan voorzieningen

De dotaties voorzieningen zijn ten behoeve van dubieuze debiteuren en schadeclaims.

Bijzondere lasten

Er zijn voor 2011 geen bijzondere lasten geraamd.

Saldo van baten en lasten

Voor de jaren 2011 tot en met 2015 zijn de begrote baten gelijk aan de begrote lasten.

Begroting van het kasstroomoverzicht voor het jaar 2011 nVWA

De begroting van het kasstroomoverzicht 2011 van de nVWA bestaat uit de geconsolideerde realisatiecijfers t/m 2010 conform jaarrekening nVWA en begroting van de Voedsel en Waren Autoriteit, de Plantenziektekundige Dienst en de Algemene Inspectiedienst zoals opgenomen in de Rijksbegroting 2011.

Bedragen x € 1 000
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

Slotwet

Vastgestelde begroting

         

Rekening-courant RHB + stand deposito's 1 januari 2011

53 840

49 532

34 419

33 310

33 793

34 108

32 961

Totaal operationele kasstroom

14 571

– 4 724

11 086

14 509

13 903

12 804

11 488

Totaal investeringen (–/–)

– 13 393

– 14 630

– 18 763

– 12 365

– 12 365

– 11 582

– 9 953

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

484

4 345

0

0

0

0

0

Totaal investeringskasstroom

– 12 909

– 10 285

– 18 763

– 12 365

– 12 365

– 11 582

– 9 953

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

0

– 1 641

0

0

0

0

0

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

0

0

0

0

Aflossingen op leningen (–/–)

– 9 774

– 8 713

– 12 195

– 14 026

– 13 588

– 13 951

– 13 476

Beroep op leenfaciliteit (+)

3 804

10 250

18 763

12 365

12 365

11 582

9 953

Totaal financieringskasstroom

– 5 970

– 104

6 568

– 1 661

– 1 223

– 2 369

– 3 523

Rekening-courant RHB + stand deposito's 31 mrt 2011 (=1+2+3+4)

49 532

34 419

33 310

33 793

34 108

32 961

30 973

Het kasstroomoverzicht toont aan dat de nVWA meerjarig een positief saldo op de rekening courant bij het Ministerie van Financiën voorziet.

Doelmatigheidsindicatoren nVWA

In onderstaande tabel zijn de doelmatigheidsindicatoren van de nVWA opgenomen.

Overzicht doelmatigheids indicatoren

2011

2012

2013

2014

2015

Tarieven

         

Index in reële termen t.o.v. 2011 (2011 = 100)

100

99

97

97

98

Omzet per productgroep (x € mln.)

         

Klantinteractie en dienstverlening

13

13

13

13

13

Toezicht

164

152

148

148

148

Inlichtingen en opsporing

13

13

13

13

13

Laboratoriumonderzoek

20

20

20

20

20

Kennis en expertise

10

10

10

10

10

FTE

         

Aantal FTE (excl. externe inhuur)

2 250

2 153

2 153

2 153

2 153

Verhouding FTE direct/indirect

1 800/450

1 732/421

1 732/421

1 732/421

1 732/421

Personeelskosten per fte

70 000

70 000

70 000

70 000

70 000

Saldo van baten en lasten

         

Saldo van baten en lasten als % van de totale baten

0%

0%

0%

0%

0%

Productiviteit

         

Declarabele / productieve uren 1)

70%

70%

70%

70%

70%

Kwaliteit

         

Gegrond verklaarde bezwaarschriften (aantal en in %)

100 (5%)

100 (5%)

100 (5%)

100 (5%)

100 (5%)

Aantal klachten over handelen nVWA

110

110

110

110

110

Aantal verzoeken, klachten en meldingen

40 000

40 000

40 000

40 000

40 000

Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen 2)

95%

95%

95%

95%

95%

Aantal boetebeschikkingen per wet

         

– Warenwet

2 500

2 500

2 500

2 500

2 500

– Tabakswet

1 000

1 000

1 000

1 000

1 000

– Drank en horecawet

200

200

200

200

200

– Wet gewasbescherming biociden

300

300

300

300

300

– Gezondheid en Welzijnswet voor Dieren

50

50

50

50

50

– Geneesmiddelenwet

10

10

10

10

10

Naamsbekendheid

         

– spontaan

20%

20%

20%

20%

20%

– geholpen

80%

80%

80%

80%

80%

  • 1. Hoe hoger de declarabiliteit van de uren, hoe gunstiger dit is voor het tarief. Directe uren / totaal beschikbare uren (=werkbare uren minus vakantie, adv, feestdagen) van directe FTE.

  • 2. Percentage verzoeken, klachten en meldingen dat binnen de nagestreefde behandeltermijn van 6 weken wordt afgehandeld.

Toelichting

De productgroepen van de nVWA zijn vernieuwd ten opzichte van de productgroepen van de AID, PD en VWA. De belangrijkste productgroep is toezicht die circa twee derde van de omzet genereert. Verder sluiten de doelmatigheidsindicatoren zoveel mogelijk aan op die van de AID, PD en VWA. Daarbij is een consolidatieslag gemaakt.

Met de fusie vindt een integratie van de werkprocessen plaats waarbij het toezicht wordt vernieuwd en er tegelijkertijd efficiënter en effectiever wordt gehandhaafd.

De omvang van de organisatie in 2012 (aantal fte) is gebaseerd op de efficiencytaakstelling uit het kabinet Balkenende IV. De drie diensten waaruit de nVWA is opgebouwd hadden voor het besluit tot fusie samen 2678 fte (2008) in dienst.

Bijlage 1: mutaties begroting van baten en lasten voor het jaar 2011

In de drie afzonderlijke begrotingen van baten en lasten voor het jaar 2011 zijn de mutaties verwerkt. De afzonderlijke begroting zijn geconsolideerd tot één nVWA begroting.

Begroting Voedsel en Waren Autoriteit

Bedragen x € 1 000
 

2009

2010

2011

2011

2011

 

slotwet

Vastgestelde begroting

miljoenennota

mutatie

voorjaarsnota

Baten

         

opbrengst moederdepartement

46 228

19 890

15 946

– 15 946

0

opbrengst overige departementen

81 564

80 484

72 537

– 72 537

0

Opbrengst DGF

1 160

500

500

– 500

0

opbrengst derden

55 330

64 949

63 500

– 63 500

0

rentebaten

400

0

0

0

0

bijzondere baten

0

0

0

0

0

overige baten

2 100

0

2 000

– 2 000

0

Totale baten

186 782

165 823

154 483

– 154 483

0

           

Lasten

         

apparaatskosten

179 885

157 227

144 535

– 144 535

0

– personele kosten

121 783

105 365

98 556

– 98 556

0

– materiele kosten

58 102

51 862

45 979

– 45 979

0

rentelasten

831

986

776

– 776

0

afschrijvingskosten

6 656

6 910

8 322

– 8 322

0

– materieel

5 247

3 794

4 151

– 4 151

0

– immaterieel

1 409

3 116

4 171

– 4 171

0

Overige kosten

812

700

850

– 850

0

– dotaties voorzieningen

812

700

850

– 850

0

– bijzondere lasten

0

0

0

0

0

Totale lasten

188 184

165 823

154 483

– 154 483

0

           

Saldo van baten en lasten

– 1 402

0

0

0

0

Begroting Algemene Inspectiedienst

Bedragen x € 1 000
 

2009

2010

2011

2011

2011

 

slotwet

Vastgestelde begroting

miljoenennota

mutatie

voorjaarsnota

Baten

         

opbrengst moederdepartement

70 660

63 226

57 167

– 57 167

0

opbrengst overige departementen

0

0

0

0

0

opbrengst derden

575

300

300

– 300

0

rentebaten

12

100

0

0

0

bijzondere baten

0

0

0

0

0

Totale baten

71 247

63 626

57 467

– 57 467

0

           

Lasten

         

apparaatskosten

66 424

58 307

54 302

– 54 302

0

– personele kosten

46 637

40 628

38 012

– 38 012

0

– materiele kosten

19 787

17 679

16 290

– 16 290

0

rentelasten

392

298

401

– 401

0

afschrijvingskosten

2 938

3 954

2 764

– 2 764

0

– materieel

2 248

2 281

1 903

– 1 903

0

– immaterieel

690

1 673

861

– 861

0

Overige kosten

 

1 067

0

0

0

– dotaties voorzieningen

   

0

0

0

– bijzondere lasten

0

0

0

0

0

Totale lasten

69 754

63 626

57 467

– 57 467

0

           

Saldo van baten en lasten

1 493

0

0

0

0

Begroting Plantenziektenkundige Dienst

Bedragen x € 1 000
 

2009

2010

2011

2011

2011

 

slotwet

Vastgestelde begroting

miljoenennota

mutatie

voorjaarsnota

Baten

         

opbrengst moederdepartement

22 654

16 539

16 710

– 16 710

0

opbrengst overige departementen

0

0

0

0

0

opbrengst derden

2 601

2 151

2 151

– 2 151

0

rentebaten

33

0

0

0

0

bijzondere baten

0

0

0

0

0

Totale baten

25 288

18 690

18 861

– 18 861

0

           

Lasten

         

apparaatskosten

23 556

17 465

17 725

– 17 725

0

– personele kosten

12 697

9 947

9 856

– 9 856

0

– materiele kosten

10 859

7 518

7 869

– 7 869

0

rentelasten

147

125

135

– 135

0

afschrijvingskosten

1 029

1 100

1 000

– 1 000

0

– materieel

485

481

486

– 486

0

– immaterieel

544

619

515

– 515

0

Overige kosten

408

0

0

0

0

– dotaties voorzieningen

408

0

0

0

0

– bijzondere lasten

0

0

0

0

0

Totale lasten

25 140

18 690

18 861

– 18 861

0

           

Saldo van baten en lasten

148

0

0

0

0

Licence