Base description which applies to whole site

2.3 Baten-Lastendienst Dienst Publiek en Communicatie

2.3.1 Begroting van baten en lasten

De kwaliteit van het rijksbeleid staat of valt bij de uitvoering ervan. Voor de communicatiediscipline is die uitvoering door het Rijk belegd bij de baten-lastendienst Dienst Publiek en Communicatie (DPC). DPC is verantwoordelijk voor de uitvoering van taken op het gebied van campagnemanagement, publieksvoorlichting, communicatieadvies en -onderzoek, media-inkoop, centrale distributie en professionalisering.

Met ingang van 1 januari 2011 komt bij DPC het onderdeel «Online» erbij. Dit betreft het beheer van de website , rijksportaal (rijksbreed intranet) en rijksoverheidvideo.

(x € 1 000)
 

20091

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Baten

       

opbrengst moederdepartement

7 391

7 900

23 311

23 308

23 308

23 308

23 308

opbrengst overige departementen

49 318

36 266

26 618

26 618

26 618

26 618

26 618

opbrengst derden

499

550

550

550

550

550

550

rentebaten

10

10

10

10

10

bijzondere baten

Totaal baten

57 335

44 716

50 489

50 486

50 486

50 486

50 486

        

Lasten

       

apparaatskosten

       

– personele kosten

10 402

14 208

15 542

15 539

15 539

15 539

15 539

– materiële kosten

46 953

30 308

34 737

34 737

34 737

34 737

34 737

rentelasten

69

200

210

210

210

210

210

afschrijvingskosten

       

– materieel

7

– immaterieel

overige kosten

       

– dotaties voorzieningen

844

– bijzondere lasten

Totaal lasten

58 275

44 716

50 489

50 486

50 486

50 486

50 486

        

Saldo van baten en lasten

–940

0

0

0

0

0

0

1

bedragen 2009 zijn realisatiecijfers (slotwet 2009)

Toelichting:

Baten

De opdrachten aan DPC komen in toenemende mate voort uit opdrachten die in shared service voor meerdere of alle opdrachtgevers worden uitgevoerd. Daarnaast voert DPC opdrachten uit voor één opdrachtgever. Geraamd wordt dat in 2011 circa 90% van de omzet uit shared service opdrachten voortkomt. De ingezette bezuinigingen leiden uiteindelijk tot het worden van een 100% shared service organisatie.

Opbrengst moederdepartement

Dit betreft de vergoeding c.q. bijdrage van het moederdepartement voor eigen opdrachten, alsmede opdrachten voortkomend uit de uitvoering van collectieve taken voor de (in de VoRa) samenwerkende departementen, zoals de Postbus 51 publieksvoorlichting, de monitoring van Postbus 51-campagnes en de beschikbaarheid als rijksbreed kennis- en expertisecentrum voor overheidscommunicatie. Verder zijn hierin ook de uitgaven opgenomen voor , rijksintranet en het project digitale nieuwsvoorziening. Tenslotte zijn de structurele opdrachten aan DPC vanuit het jaarprogramma Gemeenschappelijke Communicatie thans onder deze noemer verantwoord; in voorgaande jaren werd dit verantwoord onder «opbrengst overige departementen».

Opbrengst overige departementen

De opbrengst komt naar verwachting hoofdzakelijk uit het in shared service uitvoeren van campagne-management, maatwerk communicatieadvies en -onderzoek en de media-inkoop. Voor een belangrijk deel wordt de opbrengst gebruikt ter dekking van externe kosten die aan de opdrachtgevers worden doorberekend.

Lasten

Personele kosten

De post personeelskosten omvat de kosten van ambtelijk personeel en uitzendkrachten. De toegestane formatie van DPC bedraagt in 2011 max. 205 fte. De toename t.o.v. 2010 met 48,5 fte is het gevolg van de vorming van «Online», de nieuwe rijksbrede shared service bij DPC voor rijksoverheid.nl, rijksportaal en rijksoverheidvideo. Deze 48,5 fte zijn overgeboekt door alle 13 departementen.

Materiële kosten

De materiële kosten hebben voor circa 85% rechtstreeks betrekking op aan projecten en aan media-inkoop verbonden externe kosten die aan de opdrachtgevers worden doorberekend.

De dienst is gehuisvest in panden van het ministerie van Algemene Zaken. De uitgaven voor de gebruikerszaken lopen via de begroting van dit ministerie en worden voor een deel aan het moederdepartement betaald via de vergoeding voor ontvangen diensten. De huisvesting van Algemene Zaken maakt geen deel uit van het rijkshuisvestingsstelsel.

Saldo van baten en lasten

Verwacht resultaat is dat de kosten volledig gedekt worden door de opbrengsten.

2.3.2 Kasstroominformatie
(x € 1 000)
  

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1.

Rekening courant RHB 1 januari (incl. deposito)

– 257

158

158

158

158

158

158

         

2.

Totale operationele kasstroom

415

         

–/–

totaal investeringen

+/+

totaal boekwaarde desinvesteringen

3.

Totaal investeringskasstroom

         

–/–

eenmalige uitkering aan moederdepartement

+/+

eenmalige storting door moederdepartement

–/–

aflossing op leningen

+/+

beroep op leenfaciliteit

4.

Totaal financieringskasstroom

5.

Rekening courant RHB 31 december (incl. deposito) (=1+2+3+4)

158

158

158

158

158

158

158

Toelichting:

Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen).

2.3.3 Doelmatigheidsinformatie

In onderstaande tabel is informatie weergegeven over de doelmatigheidsindicatoren van DPC.

Doelmatigheidsinformatie DPC

Indicator

Norm 2009

Realisatie 2009

Norm 2010

Norm 2011

Saldo baten en lasten

0%

–1,6%

0%

0%

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

Max. 169

159,5

Max. 158,4

Max. 205

Verhouding direct : indirect personeel

Richting 80 : 20

85 : 15

Richting 80 : 20

Richting 80 : 20

Ziekteverzuimpercentage

Max. 5,5%

4,1%

5,5%

5,5%

Declarabele uren Advies

67% (1 050 uur per jaar per fte)

64%

67% (1 050 uur per jaar per fte)

67% (1 050 uur per jaar per fte)

Declarabele uren Overige diensten

76% (1 200 uur per jaar per fte)

71%

76% (1 200 uur per jaar per fte)

76% (1 200 uur per jaar per fte)

Voldoende klanttevredenheid over de dienstverlening van DPC (1x per 2 jaar)

Opdrachtgevers geven minimaal een waarderingscijfer 7

n.v.t.

Opdrachtgevers geven minimaal een waarderingscijfer 7

n.v.t.

Service niveau telefonie

80% beantwoord binnen 40 sec.

83% beantwoord binnen 40 sec. (gemiddelde beantwoordingstijd is 26 sec.)

80% binnen 40 sec.

80% binnen 40 sec.

Service niveau e-mail

80% binnen 48 uur (zijnde 2 werkdagen)

82% beantwoord binnen 48 uur (gemiddelde beantwoordingstijd is 23 uur)

80% binnen 48 uur

80% binnen 48 uur

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid telefonie

7,5

7,6

7,5

7,5

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid e-mail

6,5

7,0

6,5

6,5

Kwaliteitsindicator burgertevredenheid internet

7,0

7,6

7,0

7,0

Gebruik van het contactcentrum

Aantallen telefoon: 200 000

412 125

196 000

196 000

 

Aantallen e-mail:

125 000

115 275

101 000

101 000

 

Aantallen internet sessies: 2 000 000

6 315 571

1 500 000 (tot 1 april; daarna via rijksoverheid.nl)

n.v.t.

Klanttevredenheid dienstverlening door Academie voor Overheidscommunicatie

Cursisten geven een 7 of hoger als waarderingscijfer

7,6

7,5

7,5

Financieel voordeel collectieve inkoop van mediaruimte (versus afzonderlijke inkoop door ministeries)

Kostenbesparing van 25% bij inkoopvolume van € 90 mln.

32% bij inkoopvolume van

€ 104 mln.

25% bij inkoopvolume van € 90 mln.

25% bij inkoopvolume van € 90 mln.

De indicator «gebruik van het contactcentrum» betreft een prognose van de aantallen verwachte telefoongesprekken, e-mails (zonder protestmail) en internetsessies.

Licence