Base description which applies to whole site

06 Gemeenschappelijk Dienstencentrum ICT (GDI)

Het GDI heeft als missie het leveren van excellente, generieke ICT beheerdiensten aan klanten bij Justitie én de Rijksoverheid. Het GDI heeft jarenlange ervaring met het beheren, ontwikkelen en onderhouden van ICT-diensten voor alle onderdelen van het Ministerie van Justitie en steeds meer ook voor andere ministeries. Het GDI wil in principe de ICT-dienstverlener voor de gehele Rijksoverheid worden door te groeien en te fuseren met andere ICT-dienstverleners. Dit sluit aan bij de nota Vernieuwing Rijksdienst waarin staat dat de bedrijfsvoering voor het Rijk centraler geregeld moet worden. In 2010 wordt de samenwerking en bundeling met andere ICT-beheerorganisaties binnen Justitie en Rijksoverheid onderzocht. In deze begroting zijn de effecten daarvan niet meegenomen, in afwachting van de verdere uitwerking en besluitvorming.

Het GDI levert beheerdiensten, business development en projecten. De beheerdiensten betreffen:

  • Digitale Werkplek Omgeving (DWO): beheer van ICT-werkplekken inclusief telefonie en applicaties;

  • Enterprise Resource Planning (ERP): advies en beheer van systemen in SAP, ORACLE, Siebel en PeopleSoft;

  • Enterprise Content Management (ECM): advies en beheer van documentmanagement en contentbeheersystemen voor internet- en intranetsites;

  • Operations & Infrastructure (O&I): housing en hosting van servers, beheer van netwerkinfrastructuren;

  • Gebruikersondersteuning en klantcontact: servicedesk, gebruikersopleidingen, account- en servicelevelmanagement.

  • Business development en projecten betreffen consultancy over nieuwe ICT toepassingen en dienstverlening en de projectuitvoering bij de invoering en verdere ontwikkeling van beheerdiensten.

Meerjarige begroting van baten en lasten

Meerjarige begroting van baten en lasten x € 1 000
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Baten

       

Opbrengst moederdepartement

35 828

30 762

32 709

32 684

32 271

31 878

31 505

Opbrengst overige departementen

2 663

2 000

1 206

1 206

1 206

1 206

1 206

Opbrengsten derden

0

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

2

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

46

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

38 539

32 762

33 915

33 890

33 477

33 084

32 711

        

Lasten

       

Apparaatskosten

       

Personele kosten

20 143

14 899

16 242

16 653

16 653

16 653

16 653

Materiële kosten

12 906

12 083

13 145

12 710

12 296

11 903

11 530

Rentelasten

157

528

528

528

528

528

528

Afschrijvingskosten

       

Materieel

3 182

5 252

4 000

4 000

4 000

4 000

4 000

Immaterieel

0

0

0

0

0

0

0

Overige kosten

       

Dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

36 388

32 762

33 915

33 891

33 477

33 084

32 711

        

Saldo van baten en lasten

2 151

0

0

0

0

0

0

Baten

Baten per groep van producten en diensten

Het GDI werkt met afspraken met opdrachtgevers over de dienstverlening en de kosten daarvan op basis van kostencomponenten, tarieven en afname aantallen.

Opbrengst totaal x € 1 000
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Beheer (incl. opleidingen)

30 751

28 866

27 310

27 310

27 310

27 310

27 310

Projecten

6 990

3 146

5 855

5 830

5 417

5 024

4 651

Bijdrage Computervloer SSC-ICT

750

750

750

750

750

750

750

Totale opbrengst overige departementen

38 491

32 762

33 915

33 890

33 477

33 084

32 711

Opbrengst moederdepartement

Dit betreft inkomsten voor geleverde diensten en producten aan dienstonderdelen van het Ministerie van Justitie.

Opbrengst moederdepartement
x € 1 000
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Beheer (incl. opleidingen)

28 088

26 866

26 104

26 104

26 104

26 104

26 104

Projecten

6 990

3 146

5 855

5 830

5 417

5 024

4 651

Bijdrage Computervloer SSC-ICT

750

750

750

750

750

750

750

Totale opbrengst moederdepartement

35 828

30 762

32 709

32 684

32 271

31 878

31 505

Opbrengst overige departementen

Het GDI verleent al een aantal jaar ICT-diensten aan andere departementen, waaronder P-Direkt van het Ministerie van BZK. Eind 2010 wordt de dienstverlening voor P-Direkt uitgefaseerd waardoor de Opbrengst overige departementen daalt. Nieuwe opbrengsten worden pas in de begroting meegenomen indien de afspraken daarover concreet zijn vastgelegd.

Opbrengst overige departementen x € 1 000
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Beheer (incl. opleidingen)

2 663

2 000

1 206

1 206

1 206

1 206

1 206

Projecten

0

0

0

0

0

0

0

Bijdrage Computervloer SSC-ICT

0

0

0

0

0

0

0

Totale opbrengst overige departementen

2 663

2 000

1 206

1 206

1 206

1 206

1 206

Rentebaten

Gelet op de beperkte omvang van de rekening courant in de afgelopen jaren wordt vooralsnog geen rekening gehouden met rentebaten.

Lasten

Personele kosten

Het GDI heeft een basisformatie van 141 fte met de mogelijkheid van 30% extra bezetting voor specifieke en tijdelijke dienstverlening zoals projecten; totaal komt dit op 183 fte. Met de taakstelling op basis van het Justitieplan Kleiner en Beter Justitie is een grens gesteld aan de personele omvang van het GDI voor de komende jaren. De variabele bezetting wordt ingevuld met tijdelijke contracten en inhuur.

Personele kosten x € 1 000
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Ambtelijk personeel

       

kosten

11 324

11 399

13 692

13 203

13 203

13 203

13 203

aantal fte conform ijklijn

135,1

151

134

134

134

134

134

extra fte

27,5

12

34

28

28

28

28

Overige personele kosten

       

kosten

8 819

3 500

2 550

3 450

3 450

3 450

3 450

aantal fte

65

20

17

23

23

23

23

Postactief personeel

       

dotatie voorziening post actief personeel

0

0

0

0

0

0

0

aantal fte’s

0

0

0

0

0

0

0

Totale kosten

20 143

14 899

16 242

16 653

16 653

16 653

16 653

Materiële kosten

Het GDI maakt gebruik van huisvesting op meer locaties. De hoofdvestiging is in Zoetermeer aan de Luxemburglaan. Voor directe ICT dienstverlening bij opdrachtgevers en het lokale beheer van werkplekken en systemen beschikt het GDI over huisvesting op het bestuursdepartement en bij opdrachtgevers. In 2010 wordt het naast het GDI gelegen kantoorpand aan de Europaweg, nu nog deels in gebruik van IND, volledig overgenomen door het GDI. Daarmee beschikt het GDI over ruim 400 werkplekken voor de eigen organisatie, voor ICT-projecten van opdrachtgevers en voor collega ICT beheerorganisaties. In de begroting zijn de extra huisvestingskosten én de verwachte extra opbrengsten verwerkt die deze kosten moeten compenseren.

De automatiseringskosten betreffen de interne automatisering van het GDI, de beheerde systemen en omgevingen en het aandeel van het GDI in de gemeenschappelijke computervloer van het Shared Service Centrum ICT van Justitie, waar de productiesystemen staan en de kosten van de computervloer in Zoetermeer waar de ontwikkel-, test- en acceptatie systemen staan. Het (verder) implementeren van nieuwe technieken (bijvoorbeeld Virtualisatie in de hardware) moet het GDI in staat stellen efficiencyvoordelen op materiële kosten te realiseren.

Door toepassing van de Justitiebrede kostensoortindeling heeft verschuiving van de kosten van automatiseringskosten naar overige materiële kosten plaatsgevonden. De meerjarige ontwikkeling van het totaal van deze kostenposten daalt licht.

De post risico-opslag is in 2010 nog opgenomen als buffer voor niet voorzienbare kostenfluctuaties. Vanaf 2011 is deze post bedoeld om niet gerealiseerde werkplekopbrengsten te compenseren.

Materiële kosten x € 1 000
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Huisvesting

2 299

2 340

3 540

3 540

3 540

3 540

3 540

Facilitair

481

400

400

400

400

400

400

Overig materieel

351

2 393

2 273

2 160

2 052

1 949

1 852

Automatisering (excl. afschr./incl. SSC)

9 775

6 750

6 432

6 110

5 804

5 514

5 238

Risico-opslag

0

200

500

500

500

500

500

Totale kosten

12 906

12 083

13 145

12 710

12 296

11 903

11 530

Rentelasten

De post Rentelasten is gebaseerd op de omvang van de leenfaciliteit en het gemiddelde rekening-courantsaldo bij het Ministerie van Financiën. Het gehanteerde gemiddelde percentage bedraagt 3%.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingsbedragen zijn een gemiddelde over de verschillende investeringsjaren, op basis van lineaire afschrijving en een tijdsevenredige verdeling over het jaar. Deze zijn in 2010 toegenomen door de overname van activa van de ICT-afdeling van het bestuursdepartement. Daarvoor is een interne financiële verrekening met het moederdepartement overeengekomen. Als gevolg hiervan lopen de omvang van de afschrijvingen tijdelijk niet in de pas met de omvang van de aflossingen op de bij het Ministerie van Financiën opgenomen leenfaciliteit. Nadat deze activa in het kader van vervangingsinvesteringen met de daarbij behorende opname van de leenfaciliteit zijn vernieuwd, komen de afschrijvingen en aflossingen weer in verhouding.

Voor de diverse activaklassen worden de volgende afschrijvingstermijnen gehanteerd:

Activaklassen

Termijn (jr.)

Meubilair

10

Installaties

5

Kantoormachines

5

Overige inventaris

5

Werkplek Hardware

3

Netwerk

3

Techn. Infrastructuur SW

3

Techn. Infrastructuur HW

4

Werkpleksoftware

4

Licenties

3

Saldo baten en lasten

Vanaf 2009 zijn de verwachte baten gelijk aan de begrote lasten. Een eventueel overschot waarmee het eigen vermogen boven de 5%-norm uitkomt wordt afgeroomd.

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht x € 1 000
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1.

Rekening Courant RHB 1 januari

– 1 029

7 389

3 714

5 784

8 293

10 715

13 137

2.

Totaal operationele kasstroom

8 883

834

3 839

3 967

3 922

3 922

3 922

3a.

Totaal investeringen

– 4 012

– 2 873

– 2 800

– 2 575

– 3 775

– 1 725

– 2 475

3b.

Totaal boekwaarden desinvesteringen

210

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

– 3 802

– 2 873

– 2 800

– 2 575

– 3 775

– 1 725

– 2 475

4a.

Eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

– 2 700

0

0

0

0

0

4b.

Eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

4c.

Aflossingen op leningen

– 803

– 1 809

– 1 768

– 1 458

– 1 500

– 1 500

– 1 500

4d.

Beroep op leenfaciliteit

4 140

2 873

2 800

2 575

3 775

1 725

2 475

4.

Totaal financieringskasstroom

3 337

– 1 636

1 032

1 117

2 275

225

975

5.

Rekening Courant RHB 31 december

7 389

3 714

5 784

8 293

10 715

13 137

15 559

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen, mutaties in (eventuele) voorzieningen en in het netto werkkapitaal.

Investeringskasstroom

De investeringskasstroom wordt bepaald door de vervangings – en uitbreidingsinvesteringen. Voor 2011 zijn conform de ingediende leenaanvragen de volgende vervangingsinvesteringen voorzien:

Investeringen x € 1 000

Omschrijving

Vervanging

Uitbreiding

Meubilair

0

0

Installaties

0

0

Kantoormachines

0

0

Audio-visuele middelen

0

0

Overige Inventaris

0

0

Werkplek Hardware

1 050

0

Netwerk

200

0

Techn. Infrastructuur SW

400

0

Licenties

225

0

Techn. Infrastructuur HW

925

0

Werkplek Software

0

0

Totaal investeringen

2 800

0

Gezien de financiële consequenties die de diverse bezuinigingsmaatregelen met zich mee brengen zullen opdrachtgevers terughoudend zijn met het investeren in nieuwe diensten en producten. Daarom is de verwachting dat de uitbreidingsinvesteringen minimaal zijn.

Financieringskasstroom

De financieringskasstroom bestaat uit het beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën ten behoeve van de vervangingsinvesteringen van materiële activa.

Doelmatigheid

Doelmatigheidsindicatoren

Generieke indicatoren

2011

2012

2013

2014

2015

Gemiddeld uurtarief

101

99

97

95

93

Totale omzet per product(groep)

33 915

33 890

33 477

33 084

32 711

Beheer (incl. opleidingen en expl. bijdrage SSC-ICT)

28 060

28 060

28 060

28 060

28 060

Projecten

5 855

5 830

5 417

5 024

4 651

Aantal fte’s (excl. inhuur) werkzaam bij de BL-Dienst

168

162

162

162

162

Aantal externe fte’s ingezet bij de BL-Dienst

17

23

23

23

23

Aantal externe fte’s als % van de totale fte’s

9%

12%

12%

12%

12%

Specifieke indicatoren

2011

2012

2013

2014

2015

Doelmatigheidsverbetering op de kostprijs bestaande diensten

5%

4%

4%

4%

4%

Benchmark ten opzichte van vergelijkbare ICT-organisaties

2%

2%

2%

2%

2%

Beschikbaarheid systemen

99,90%

99,90%

99,90%

99,90%

99,90%

Betrouwbaarheid dienstverlening

98%

98%

98%

98%

98%

Klanttevredenheid

7

7

7

7

7

Toelichting

Als baten-lastendienst streeft het GDI naar een zo efficiënt mogelijk ICT beheer. Optimale dienstverlening voor een zo laag mogelijke prijs. Dit komt tot uitdrukking in het uurtarief en de prijzen van de componenten.

Het GDI streeft er naar het gemiddelde uurtarief jaarlijks te laten dalen met 2%. Een belangrijke voorwaarde hiervoor is het kunnen verminderen van de inhuur door het internaliseren van externen voor de continuering van meerjarige beheeropdrachten.

Het GDI streeft naar doelmatigheidsverbetering van de dienstverlening. Dit werkt door in de kostprijzen en tarieven voor opdrachtgevers. In 2010 is het kostprijsmodel verder verbeterd. Voor 2011 streeft het GDI naar een efficiency verbetering met 5%.

Doelmatigheid is meer dan lagere kosten. Uit een jaarlijkse meting in een onafhankelijke benchmark ten opzichte van vergelijkbare ICT-organisaties, volgt de afwijking van de gemiddelde marktprijs. Hierin is rekening gehouden met vijf indicatoren die samen bepalend zijn voor de mate van doelmatigheid: volume, complexiteit, kwaliteit, productiviteit en kosten. De afwijkingen op deze indicatoren ten opzichte van de markt worden uitgedrukt in een gewogen gemiddelde percentage prijsverschil. Het GDI streeft naar een gemiddelde prijsafwijking van 2% voor 2011 en de jaren daarna ten opzichte van de referentiegroep. Voor de opdrachtgevers is dit een aanvaardbare afwijking ten opzichte van soortgelijke ICT-organisaties.

De beschikbaarheid van de systemen betreft de feitelijke toegang tot deze systemen tijdens de afgesproken openingstijden, uitgedrukt in een percentage van de totale openingstijd.

De betrouwbaarheid van de dienstverlening betreft het aantal service-niveaus dat wordt gehaald.

Licence