Base description which applies to whole site

ARTIKEL 19. INSPECTIES

Op dit artikel worden de apparaatuitgaven geraamd voor de inspecties van het ministerie: de Inspectie van het Onderwijs en de Erfgoedinspectie.

Onder de apparaatskosten van de Inspecties vallen alle kosten die gemoeid zijn met het functioneren van de inspecties, zowel kosten van personeel, materieel en huisvesting als uitbesteed onderzoek.

Door het uitvoeren van onderzoeken bij scholen en instellingen beoordeelt de Inspectie van het Onderwijs de kwaliteit van het onderwijs. De Erfgoedinspectie houdt toezicht op de naleving van specifieke wetten en levert een bijdrage aan een juist gebruik, beheer en bewaring van cultureel erfgoed.

In onderstaande tabel worden de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten van artikel 19 Inspecties geraamd.

19.1 Budgettaire gevolgen
Tabel 19.1 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 19 (x € 1 000)
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Verplichtingen

67 131

65 120

57 982

57 725

57 785

57 785

57 785

Waarvan garantieverplichtingen

       

Uitgaven

67 131

65 120

57 982

57 725

57 785

57 785

57 785

Erfgoedinspectie

2 984

3 208

2 688

2 688

2 688

2 688

2 688

Inspectie van het Onderwijs

64 147

61 912

55 294

55 037

55 097

55 097

55 097

Ontvangsten

237

0

0

0

0

0

0

19.2 Erfgoedinspectie

De Erfgoedinspectie waakt op nationaal niveau over een belangrijk deel van het Nederlandse, Europese en mondiale erfgoed. Zij stimuleert en adviseert (gevraagd en ongevraagd) over verbeteringen in het behoud en beheer en een goede omgang met het erfgoed en over internationale regelingen op het gebied van het cultuurbehoud.

De Erfgoedinspectie houdt toezicht op onder andere:

  • de naleving van de Wet behoud cultuurbezit; de rijkscollecties in beheer bij de verzelfstandigde (rijks)musea, het verlenen van vergunning voor de uitlening van beschermde cultuurvoorwerpen en het verlenen van exportvergunningen voor cultuurgoederen;

  • de naleving van de Archiefwet; de kwaliteit van archiefvorming en archiefbeheer van de Hoge Colleges van Staat, de ministeries en de zelfstandige bestuursorganen;

  • de naleving van de Monumentenwet; op het gebied van archeologische monumenten, opgravingen en vondsten en de gebouwde monumenten en beschermde stads- en dorpsgezichten.

Als gevolg van de taakstelling uit het Coalitieakkoord en de nieuwe visie op toezicht zal het toezicht meer dan nu gebaseerd worden op risicoanalyse, selectiviteit en prioriteitsstelling. De Erfgoedinspectie schakelt daar waar mogelijk is over van eerste- naar tweedelijns toezicht. Dit is het gevolg van de introductie van kwaliteitszorgsystemen of alternatieve (horizontale) toetsingsarrangementen.

Het jaarlijkse Erfgoedverslag wordt aangeboden aan zowel Eerste als Tweede Kamer. Het jaarlijks op te stellen jaarwerkprogramma van de Erfgoedinspectie, dat tot stand komt op basis van een risicoanalyse, is jaarlijks voor 1 januari van het betreffende jaar, openbaar.

19.3 Inspectie van het Onderwijs

Voor het kalenderjaar 2011 zijn uitgaven voor een bedrag van € 55 miljoen opgenomen. Dit bedrag is ten opzichte van 2010 gedaald als gevolg eenmalig in 2010 toegekende projectsubsidies en van de doorvoering van de laatste tranche taakstelling 2011.

Hoofdpunten van 2011 zijn:

  • De ontwikkeling van de effectiviteit van het toezicht («meer effect»);

  • De verdere ontwikkeling van de inspectie als handhavende organisatie met (meer) interveniërende bevoegdheden;

  • Het realiseren van een stabiele organisatie na de reorganisatie in 2009, de verdere invulling van de taakstelling tot 2011 en de verdere ontwikkeling van de organisatie op het gebied van taakuitbreiding, professionalisering, ICT en kwaliteitszorg;

  • Het realiseren van een aantal verhuisbewegingen (naar één centrale locatie en vier nevenlocaties).

Licence