Base description which applies to whole site

Artikel 9 Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken

Algemene doelstelling

Het van overheidswege verrichten van statistisch onderzoek ten behoeve van praktijk, beleid en wetenschap en het openbaar maken van de op grond van zodanig onderzoek samengestelde statistieken.

Omschrijving van de samenhang in het beleid

Het publiceren van betrouwbare en samenhangende statistische informatie over maatschappelijke en economische ontwikkelingen die inspeelt op de behoefte van de samenleving waardoor:

  • maatschappelijke en economische ontwikkelingen in samenhang worden beschreven;

  • nationale en internationale Europese verplichtingen op statistisch gebied worden nagekomen;

  • de verdeling van fondsen (Gemeente- en Provinciefonds) en de vaststelling van afdrachten en indexeringen (loonkosten en prijsontwikkeling) op basis van objectieve gegevens, efficiënt kunnen worden vastgesteld;

  • beleidsanalyses, modelsimulaties, prognoses en geavanceerde microdata-analyses kunnen worden uitgevoerd.

Verantwoordelijkheid

De Minister van Economische Zaken is verantwoordelijk voor het in stand houden van de voorwaarden voor de productie van statistieken en voor de rechtmatigheid en doelmatigheid van de besteding van publieke gelden die daarmee gemoeid zijn.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van een relevant statistisch programma, voor efficiënte gegevensverzameling en -bewerking en voor de publicatie van de daaruit resulterende statistische informatie.

De Centrale Commissie voor de Statistiek (CCS) is verantwoordelijk voor het vaststellen van het programma van het CBS, de coördinatie van statische informatievoorziening van overheidswege en houdt toezicht op de bedrijfsvoering van het CBS.

Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten artikel 9
Artikel 9: Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statitieken (in € mln)
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Verplichtingen (totaal)

195,4

192,0

187,4

185,4

182,6

181,1

180,8

Bijdrage aan het CBS

195,4

192,0

187,4

185,4

182,6

181,1

180,8

        

Uitgaven (totaal) 1

195,4

192,0

187,4

185,4

182,6

181,1

180,8

        

Ontvangsten (totaal)

       
1

De raming bestaat uitsluitend uit apparaatuitgaven van het CBS. Deze uitgaven zijn in bestuurlijk opzicht slechts in beperkte mate flexibel.

Artikel 9: Gegevens inzake formatie en gemiddelde prijs (bedragen in € 1 000)
 

realisatie 2009

raming 2010

raming 2011

 

gemiddelde bezetting

gemiddelde prijs

formatie

gemiddelde prijs

formatie

gemiddelde prijs

CBS – personeel

2 140

64,5

2 057

66,4

2018

68,4

CBS – materieel

2 140

32,9

2 057

31,5

2018

31,5

Doel en beschrijving: Het CBS wil een toonaangevend kennisinstituut zijn dat kan inspelen op de vraag naar statistische informatie van beleid en wetenschap. Dit door het samenstellen en publiceren van onbetwiste, samenhangende, actuele statistische informatie die relevant is voor praktijk, beleid en wetenschap. Om dit te realiseren is het vereist dat de kwaliteit van de statistische informatie gegarandeerd is. Hiermee wordt de (wetenschappelijke) kwaliteit van de statistieken geborgd en wordt het CBS door de gebruikers als gezaghebbende bron van betrouwbare en valide statistische informatie beschouwd. Tevens wordt het optimaliseren van het gebruik van de statistieken van het CBS voor de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van beleid door onder meer de ministeries (en daarmee de maatschappelijke relevantie van het CBS) nagestreefd.

Voornaamste acties in 2011: het samenwerken met wetenschappelijke instellingen, planbureaus, et cetera met het oog op publicaties in de pers, tijdschriften en dergelijke. Deze en andere grote gebruikers worden geraadpleegd via adviesraden waarin zij zijn vertegenwoordigd. Ook wordt het klantenbereik en de omzet van het Centrum voor Beleidsstatistiek vergroot. Dit mede door het verder verbeteren van Statline en de website van het CBS, maar ook via het faciliteren van «remote-acces» en «remote-execution». Door middel van centralisatie en verbeteringen in de microdata-faciliteiten ontstaat er «one-stop-shopping».

Doelgroepen

Ministeries, planbureaus, universiteiten, onderzoekbureaus, bedrijfsleven, media en dergelijke zowel in Nederland als internationaal.

Prestatie-indicatoren

In onderstaande tabel staan de prestatie-indicatoren weergegeven, voorzien van bijbehorende streefwaarden voor 2011 en de realisatiewaarden over 2008 en 2009.

Prestatiegegevens

prestatie-indicator(en) en/of kengetallen

2008

2009

Streefwaarde

2011

1. Realisatie van de publicatiekalender

Definitie: Percentage op de geplande datum gepubliceerde persberichten en gerealiseerde leveringen aan Eurostat.

Persberichten: 93%

Eurostat: 88%

Persberichten: 95%

Eurostat: 93%

Persberichten: 90%

Eurostat: 90%

2. Aantal formele correcties op publicaties

Definitie: Aantal persberichten dat met een (nieuw) persbericht wordt gecorrigeerd.

0 persberichten met correctie

0 persberichten met correctie

Maximaal 3 persberichten per jaar met correctie

3. Afwijking van voorlopige en definitieve cijfers

   

3a. economische groei

Definitie: Het aantal keer dat de definitieve kwartaalcijfers voor de economische groei van een jaar meer dan 0,75 procentpunt afwijken van de flash-ramingen voor de kwartalen van dat jaar.

0 kwartalen < 0,75%

2 kwartalen < 0,75% voor het jaar 2006.

Voor minstens drie kwartalen van het jaar moet de afwijking minder zijn dan 0,75 procentpunt.

3b. internationale handel

Definitie: Het aantal afwijkingen van meer dan 4% tussen de voorlopige en definitieve cijfers van de onderdelen van de 6-wekenversie van de maandcijfers van de internationale handel.

100% afwijkingen < 4%

98% afwijkingen < 4%

80% van de afwijkingen moet minder zijn dan 4%.

3c bevolkingsgroei

Definitie: Deelindicator jaarcijfer: de absolute afwijking van de som van de voorlopige maandcijfers van de bevolkingsgroei met het definitieve jaarcijfer.

Deelindicator maandcijfers: het aantal keren dat de definitieve cijfers van de bevolkingsgroei voor de maanden van het voorafgaande kalenderjaar meer dan 4 000 afwijken van de voorlopige cijfers.

12 maanden met afwijking < 4 000 gecumuleerd jaartotaal: 1 117

12 maanden met afwijking < 4 000

Gecumuleerd jaar-totaal 2008: 800

Voor minstens 8 maanden moet de afwijking minder zijn dan 4 000 én

de afwijking van het gecumuleerd jaartotaal moet minder dan 16 000 zijn.

4. Administratieve lasten verlaging/reductie enquêtedruk

Definitie: Uitkomst van de jaarlijkse administratieve lasten zoals gemeten door de «enquêtedrukmeter» (EDM).

Basiswaarde: € 23,1 mln (2007)

Definitief cijfer 2007: € 21,7 mln

Definitief cijfer 2008: € 21,3 mln.

De administratieve last door enquêtedruk voor het bedrijfsleven mag in 2011 niet meer bedragen dan de lastendruk in 2010.

Overzicht onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van beleid

Soort onderzoek

Onderzoek onderwerp

OD

Start

Afgerond

Vindplaats

Overig evaluatieonderzoek

De doelmatigheid en doeltreffendheid van het functioneren van het CBS (art.82)

 

2010

2011

 
 

De doelmatigheid en doeltreffendheid van het functioneren van het CBS (art.82)

 

2014

2015

 
Licence