Base description which applies to whole site

Dienst ICT Uitvoering (DICTU)

Profiel

De Dienst ICT Uitvoering (DICTU) is binnen het Ministerie van EZ verantwoordelijk voor het leveren van ICT services en -ondersteuning aan de primaire en ondersteunende processen van alle organisatieonderdelen van het ministerie. Daarnaast levert de DICTU ICT ondersteuning aan enkele aan het ministerie aanverwante PBO’s. DICTU positioneert zich interdepartementaal als de ICT-dienstverlener op de domeinen «Subsidies», «Inspecties» en Registers en als competence-center op het terrein van EBS.

DICTU draagt zorg voor de beschikbaarheid en continuïteit van de bedrijfsapplicaties en overige ICT oplossingen die deze (primaire) processen ondersteunen.

De missie van DICTU luidt: «De Dienst ICT Uitvoering is een moderne ICT dienstverlener en aantrekkelijke werkgever die toegevoegde waarde levert voor al zijn opdrachtgevers en waarmee het prettig zakendoen is.»

Om deze missie te bereiken levert DICTU aan haar opdrachtgevers de volgende ICT services:

  • Applicatiebeheer en -ontwikkeling;

  • Inrichting en beheer van werkplekken.

Om deze producten te kunnen leveren, beheert DICTU de onderliggende technische infrastructuur.

Bij het opstellen van de ontwerpbegroting 2014 zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • Het organisatiebesluit DICTU 3.0;

  • De EZ brede ICT is in 2014 volledig ondergebracht bij DICTU en verwerkt in de begroting, voor zover de opdrachten bij DICTU bekend zijn. Gedurende 2013 vindt de overdracht plaats van de ICT en bijbehorende contracten en personeel. De overdracht is verwerkt in de begroting 2014, echter het proces is nog niet afgerond. Daardoor is voor de komende jaren deels moeilijk te voorspellen welke meerjarige budgettaire consequenties dit heeft op de begroting van DICTU. DICTU werkt middels overdrachtprotocollen. Op deze wijze worden de werkzaamheden en het personeel gestructureerd ondergebracht bij DICTU.

Begroting agentschap 2014

Bedragen in € 1.000
 

2012 Stand Slotwet

2013 vastgestelde begroting

2014

2015

2016

2017

2018

Baten

             

Omzet moederdepartement

127.907

135.608

158.244

147.124

143.154

138.994

138.994

Omzet overige departementen

85

376

4.400

4.400

4.400

4.400

4.400

Omzet derden

1.583

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

16

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

8.093

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

137.684

135.984

162.644

151.524

147.554

143.394

143.394

               

Lasten

             

Apparaatskosten:

             

personele kosten

66.392

54.948

70.784

62.045

57.896

56.621

57.354

• waarvan eigen personeel

19.899

34.481

35.250

35.955

36.674

37.407

• waarvan externe inhuur

1.800

1.800

1.800

1.800

1.800

1.800

materiële kosten

54.897

66.077

76.900

74.400

74.400

71.000

71.000

• waarvan apparaat ICT

35.600

35.600

35.600

35.600

35.600

35.600

• waarvan bijdrage aan SSO’s

3.650

3.650

3.650

3.650

3.650

3.650

Rentelasten

802

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

Afschrijvingskosten

             

materieel

3.705

8.518

8.518

8.518

8.518

8.518

8.518

• waarvan apparaat ICT

 

8.518

8.518

8.518

8.518

8.518

8.518

immaterieel

6.933

5.442

5.442

5.442

5.442

5.442

5.442

Overige kosten

             

• dotaties voorzieningen

125

0

0

0

0

0

0

• bijzondere lasten

6 687

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

139.541

135.984

162.644

151.405

147.256

142.581

143.314

               

Saldo van baten en lasten

– 1.857

0

0

119

298

813

80

Algemene Toelichting

Baten

Opbrengst moederdepartement

DICTU levert ICT gerelateerde diensten aan de EZ organisatie. Deze diensten variëren, zoals bijvoorbeeld het leveren van hardware voor de werkplekservices en projectleiding voor de ontwikkeling van een applicatie in het domein applicatieservices.

De omzet van het moederdepartement neemt met ca. € 22,5 mln toe. Deze omzetstijging wordt veroorzaakt door de overdracht van het beheer van de specifieke ICT van het kerndepartement (€ 6,2 mln), Productschappen (€ 7 mln) en AgentschapNL (€ 2,5 mln). Als gevolg van deze overdracht verwacht DICTU meer aan applicatieontwikkeling te verrichten (€ 2,0 mln). Daarnaast stijgt de omzet door aanvullende ICT beveiligingsmaatregelen (€ 1 mln), een toename van licenties en licentiekosten (€ 3 mln) en loon- en prijsstijging (€ 0,7 mln).

De verdeling per productgroep is in onderstaande tabel weergegeven.

 

2012 Stand Slotwet

2013 vastgestelde begroting

2014

2015

2016

2017

2018

Werkplekservices

31.710

29.700

25.200

22.800

21.200

21.200

21.200

Infrabeheer

26.000

23.600

35.100

31.100

30.000

28.500

28.500

Applicatieservices

48.900

49.150

60.000

57.500

57.500

57.500

57.500

Overige omzet

21.297

33.158

37.944

35.724

34.454

31.794

31.794

Totaal

127.907

135.608

158.244

147.124

143.154

138.994

138.994

Omzet overige departementen

Het opdrachtenpakket van DICTU voor opdrachtgevers van andere departementen is toegenomen. De samenstelling van het geraamde pakket omzet overige departementen (€ 4,4 mln) is als volgt:

€ 1,8 mln BZK,

€ 0,69 mln V&J,

€ 0,86 mln I&M,

€ 0,44 mln Fin,

€ 0,40 mln VWS,

€ 0,21 mln aan overige diverse opdrachten.

Opbrengsten worden gegenereerd door de producten en/of uren die DICTU levert te vermenigvuldigen met de vigerende tarieven of worden op basis van fixed price afgegeven. In de doelmatigheidsparagraaf zijn begrote aantallen producten en/of uren vermeld.

Lasten

Personeelskosten

De verwachte gemiddelde bezetting voor 2014 is 718 fte, waarvan 445 fte ambtelijk personeel. De gemiddelde totale personeelskosten zijn voor 2014 begroot op € 98.585 per fte. De loonkosten per ambtelijke fte zijn geraamd op € 77.486. De gemiddelde kosten voor niet-ambtelijk personeel zijn begroot op € 132.978 per fte. Dit is een daling ten opzichte van de begroting 2013. Deze daling is het resultaat van nieuwe raamovereenkomsten met de ICT dienstverleners.

Voor 2014 wordt € 1,8 mln externe inhuur geraamd ten behoeve van de bedrijfsvoering van DICTU. Strategische en kwetsbare functies binnen de organisatie worden wel zoveel mogelijk door ambtelijk personeel bezet. Eind 2012 is het organisatiebesluit DICTU 3.0 vastgesteld. Daarin is opgenomen welke functies ambtelijk bezet worden.

Materiële kosten

De materiële kosten DICTU hebben betrekking op de kosten van kantoorautomatisering (werkplekken), applicatieservices in de markt uitgezet (outsourcing), huisvesting (€ 3,6 mln), kosten van beheer van de infrastructurele omgevingen, licentiekosten en personeelsgebonden materiële kosten zoals bv. reis en verblijf en opleidingskosten. Daarnaast worden de geraamde kosten weergegeven (€ 35,6 mln) die DICTU maakt voor het uitbesteden van ICT-werkzaamheden aan externe partijen onder regie van DICTU. DICTU is gehuisvest in Assen, Zwolle en Den Haag. Bij alle 3 locaties is sprake van herhuisvesting als gevolg van uitvoering van de masterplannen huisvesting rijk.

Rentelasten

De rentelasten hebben betrekking op de financiering van de vaste activa via leningen. De rentepercentages variëren van 0,8% tot 2,6%

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten worden begroot op € 13,9 mln, onderverdeeld in € 5,4 mln voor immateriële vaste activa en € 8,5 mln voor materiële vaste activa. Onder ICT apparaat is begrepen de afschrijving op hardware.

De afschrijvingen vinden lineair plaats en zijn gebaseerd op de historische aanschafwaarde. Afschrijvingstermijnen variëren tussen de 4 en 5 jaar afhankelijk van de activa categorie. Licenties op software, worden lineair afgeschreven op basis van hun geschatte economische levensduur van maximaal vijf jaar. De kosten van ontwikkeling betreffen intern gegenereerde immateriële vaste activa, bestaande uit de kosten van de ontwikkeling van software voor geautomatiseerde informatiesystemen die lineair worden afgeschreven op basis van hun geschatte economische levensduur.

Kasstroomoverzicht over het jaar 2014

Bedragen x € 1.000
   

2012 Stand Slotwet

2013 vastgestelde begroting

2014

2015

2016

2017

2018

1.

Rekening courant RHB 1 januari depositorekeningen

4.846

0

0

0

0

0

0

2.

Totaal operationele kasstroom

2.721

10.387

10.387

10.387

10.387

10.387

10.387

–/– totaal investeringen

– 13.360

– 10.387

– 10.387

– 10.387

– 10.387

– 10.387

– 10.387

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

           

3.

Totaal investeringskasstroom

– 13.360

– 10.387

– 10.387

– 10.387

– 10.387

– 10.387

– 10.387

–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement

             

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

             

–/– aflossingen op leningen

– 12.878

– 10.387

– 10.387

– 10.387

– 10.387

– 10.387

– 10.387

+/+ beroep op leenfaciliteit

18.200

10.387

10.387

10.387

10.387

10.387

10.387

4.

Totaal financieringskasstroom

5.322

0

0

0

0

0

0

5.

Rekening courant RHB 31 december stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

– 471

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in het werkkapitaal.

Investeringskasstroom

De voor 2014 geraamde investeringen (€ 10,4 mln) hebben voornamelijk betrekking op investeringen in het ICT domein. Met name infrastructuur (€ 5 mln) en vernieuwing generieke applicaties (€ 5 mln).

Financieringskasstroom

De aflossing op de leningen is gelijk aan de afschrijvingen.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren

Omschrijving

2012 Stand Slotwet

2013 vastgestelde begroting

2014

2015

2016

2017

2018

1. Kostprijzen per product (groep)

             

a. Basistarief werkplek (gemiddeld per stuk x €)

2.423

2.410

2.415

2.300

2.250

2.250

2.250

b. Aantal Werkplekken

13.000

13.509

10.100

9.600

9.100

9.100

9.100

c. Infrastructuur (x € 1.000)

13.993

23.600

35.100

31.100

30.000

28.500

28.500

d. Productieve uren (norm 85% 2013 en verder)

879.000 (89%)

793.367 (85%)

998.033

892.394

837.790

815.350

815.350

2. Tarieven/uur

             

a. Senior medewerker (ontwikkeling)

90

105

87

87

87

87

87

b. Medior medewerker (bouw)

80

90

78

78

78

78

78

c. Junior medewerker (test en beheer)

80

80

78

78

78

78

78

               

3. Omzet per prod.groep (pxq)

             

A. Werkplekservices

31.710

29.700

25.200

22.800

21.200

21.200

21.200

B. Infrastructuur

26.000

23.600

35.100

31.100

30.000

28.500

28.500

C. Applicatieservices incl. outsourcing

18.216

12.350

23.000

21.600

21.600

21.600

21.600

D. Ontwikkeling incl. detachering

30.684

36.800

37.000

35.900

35.900

35.900

35.900

E. Overige omzet

21.297

33.158

37.944

35.724

34.454

31.794

31.794

Totaal

127.907

135.608

158.244

147.124

143.154

138.994

138.994

               

4. gemiddelde bezetting fte-totaal (exclusief externe inhuur)

323

314

445

446

446

446

446

               

5. Saldo baten en lasten

– 1,3%

0,0%

0,0%

0,1%

0,2%

0,6%

0,1%

               

6. Kwaliteitsindicatoren

             

A. Beschikbaarheid

 

98%

98%

98%

98%

98%

98%

B. Afhandelsnelheid

 

85%

85%

85%

85%

85%

85%

Toelichting:

  • 1. Kostprijzen per product(groep)

    De ontwikkeling van de cijfers houdt direct verband met de fusie EZ. Gedurende 2013 heeft DICTU ICT werkzaamheden overgenomen en beheert nu naast de werkplekken en de infrastructuur ook de applicaties voor heel EZ. Per 1 januari 2014 wordt het beheer van 2.500 werkplekken overgedragen aan SCC ICT.

  • 2. Tarieven per uur

    DICTU hanteert nu (nog) tarieven per activiteit. In 2013 heeft DICTU Oracle EBS (financieel systeem), in productie genomen waarbij de inrichting is op tarieven per functie. Mogelijk leidt dit tot een herziening van het tarievenstelsel.

  • 3. Omzet per productgroep

    De daling van werkplekservices wordt verklaard door de overname van 2.500 werkplekken door het SCC ICT. DICTU werkt aan een nieuw kostprijsmodel waardoor er mogelijk verschuivingen tussen productgroepen kunnen ontstaan. Doel van het nieuwe kostprijsmodel is de transparantie van de kosten te vergroten waardoor de sturing verbeterd kan worden.

  • 4. Gemiddelde bezetting

    Eind 2012 is het organisatiebesluit DICTU 3.0 geaccordeerd dat gedurende 2013 wordt geïmplementeerd.

    Hieruit volgt een verhoging van het aantal ambtelijke fte die grotendeels voortkomt uit de overname van ict werkzaamheden van andere dienstonderdelen van het Ministerie van EZ. Het gaat hier om een verschuiving van aantallen binnen EZ die bij DICTU leidt tot een verhoging van het aantal fte en waarmee de gemiddelde bezetting dus navenant zal toenemen.

  • 5. Saldo baten en lasten

    In 2013 en 2014 worden veel ICT werkzaamheden van andere diensten overgenomen. In 2013 en 2014 worden programma’s uitgevoerd die moeten leiden tot efficiëntere uitvoering DICTU. Dit leidt in latere jaren tot een positief saldo baten en lasten

  • 6. Kwaliteitsindicatoren

    Het beschikbaarheidpercentage is het percentage van de tijd dat de applicatie voor de klant in de openingstijden benaderbaar is. Bij de opdracht verlening zijn met de verschillende opdrachtgevers van DICTU afspraken gemaakt over het beschikbaarheidniveau. Deze afspraken worden vastgelegd in het Service Level Agreement met de klant. Waarna maandelijks gerapporteerd wordt aan de klant.

Het streven is dat 85% van de meldingen door de gebruikers binnen de geldende normtijden worden opgelost (afhandelsnelheid). De geldende normtijden zijn vastgelegd in het Service Level Agreement met de klant. 100% wordt op dit moment niet gehaald, omdat DICTU op onderdelen afhankelijk is van externe servicedesks. Om de betrouwbaarheid naar de toekomst te verbeteren, overweegt DICTU om weer te gaan werken met één interne servicedesk.

Licence