Toelichting
Op dit artikel is ten opzichte van de 2e suppletoire begroting (Najaarsnota) in 2024 € 45,6 miljoen minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 102,7 miljoen minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 2,4 miljoen hoger dan begroot bij de Najaarsnota 2024.
Verplichtingen
Er is voor een bedrag van € 102,7 miljoen minder aan verplichtingen aangegaan. De lagere verplichtingen op artikelonderdeel Ontwikkeling (- € 46,7 miljoen) worden voornamelijk veroorzaakt door de volgende projecten:
– Lemmer Delfzijl 1 (- € 8,2 miljoen): de openstaande claim van de provincie Groningen over het verrekenen van de BTW is komen te vervallen. Het budget wordt overgeboekt naar reservering Lemmer Delfzijl fase 2 budgetplaats DGLM bij voorjaarsnota. De 3 mln verplichtingen zijn inmiddels al doorgeschuiven naar het jaar 2025 en nu schuift het verschil door.
– Maasroute 2e fase (- € 14,1 miljoen): het project verbreding Julianakanaal tussen Berg en Born wordt uitgevoerd middels een basisovereenkomst op nacalculatie. Het werk was al (ruim) voor het sluiten van de overeenkomst gestart middels het opdragen van Voornemens tot inkopen (VTI’s). Deze VTI's zijn/worden gaandeweg de uitvoering afgerekend en verrekend met de termijnen uit de basisovereenkomst. Dit maakt het erg lastig om exact te bepalen welk verplichtingbudget op welk moment nodig is.
– Toekomst Visie Waal (- € 1,3 miljoen): vanwege juridische procedures is de vastgoed onteigening vertraagd van enige grondpercelen in de omgeving van de overnachtingshaven. Hierdoor konden hiervoor in 2024 nog geen verplichtingen worden aangegaan.
– Lichteren Ijmuiden (- € 1,2 miljoen): een reservering voor de extra exploitatiekosten voor het langer openhouden van het slibdepot van Ijsseloog komt te vervallen.
– Twentekanalen fase 2 (- € 2 miljoen):
– Nieuwe Sluis Terneuzen (- € 11,9 miljoen): de benodigde verplichtingen voor de staalclaim zijn niet volledig juist vastgelegd. Daarnaast is de overeenkomst met RVB over het dienstengebouw in 2024 niet meer verplicht en doorgeschoven naar 2025.
– Lemmer Delfzijl 2 (- € 1,1 miljoen): door vertraging in het verkrijgen van de vergunningen werden er in 2024 geen verplichtingen meer aangegaan. Deze verplichtingen worden doorgeschoven naar 2025.
Op het artikelonderdeel Onderhoud en Vernieuwing zijn € 49,0 miljoen lagere verplichtingen gerealiseerd. Dit is met name op het hoofdproduct Vervanging en Renovatie (- € 46,5 miljoen) doordat de ruimtelijke-, opdracht- en inkoopprocedures vertraging opleveren bij diverse projecten. Daarnaast is er minder verplich op het hoofdproduct Onderhoud (- € 2,5 miljoen). De afwikkeling van overdrachthaven Oudeschild heeft in 2024 nog niet geleid tot een betaling, de gesprekken over de overdracht worden momenteel gecombineerd met de toekomstige samenwerkingen rond Texel.
Op het artikelonderdeel geïntegreerde contractvormen/PPS zijn € 7,0 miljoen lagere verplichtingen gerealiseerd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende projecten:
– Selectieve Onttrekking (- € 4 miljoen): door een aantal contractwijzigingen op het hoofdcontract waarvan de onderhandelingen langer duurden konden verplichtingen niet in 2024 plaatsvinden.
– Zeetoegang IJmond (- € 2 miljoen): vetraging in opdracht- en inkoopproces. Gesprekken met de aannemer duurden langer dan voorzien en er zijn minder exploitatiekosten ontstaan. Daarnaast zijn er inkoopbeperkingen op project Noordersluis.
– Het restant (- € 1,0 miljoen) wordt veroorzaakt door diverse lagere verplichtingen bij verschillende projecten.
Uitgaven
15.02 Onderhoud en Vernieuwing
Op dit artikelonderdeel is € 11,5 miljoen minder gerealiseerd dan begroot bij de 2e suppletoire begroting. Dit overschot is via het saldo van 2024 naar 2025 geschoven. De grootste saldomutaties doen zich voor op 15.02.04 Vernieuwing (- € 11,6 miljoen):
– Spijkenisserbrug (- € 4,5 miljoen): diverse door de aannemer geplande werkzaamheden worden van 2024 doorgeschoven naar 2025 en daarmee samenhangende betalingen.
– Verkeersbrug Dordrecht (- € 1,9 miljoen): door late besluitvorming schuift een deel van de uitvoering van 2024 naar 2025.
– VR Damwanden Eemskanaal (- € 1,5 miljoen): het project is afgerond. Er is nog geen afstemming over de laatste openstaande betalingen.
– Marijkesluis (- € 1,2 miljoen): dit betreft het doorschuiven van een risicoreservering.
– Krammerssluizen (- € 1,7 miljoen): 1 termijnstaat is doorgeschoven van 2024 naar 2025.
– Het restant (- € 0,8 miljoen) wordt veroorzaakt door diverse lagere realisaties bij verschillende projecten.
15.03 Ontwikkeling
Op dit artikelonderdeel is € 31,0 miljoen minder gerealiseerd dan begroot bij de 2e suppletoire begroting. Dit overschot is via het saldo van 2024 naar 2025 geschoven. De grootste saldomutaties doen zich voor op15.03.01 Aanleg (- € 26,4 miljoen):
– Nieuwe Sluis Terneuzen (- € 25,3 miljoen): de oorspronkelijke prognose is niet gehaald door een betalingsstop. Dit is opgelegd vanwege kwaliteitsissues in het werk van de opdrachtnemer. De betalingsstop betreft inmiddels een bedrag van € 22 miljoen. Daarnaast is de afrekening dienstgebouw geschoven van 2024 naar 2025 (- € 3 miljoen).
– Maasroute 2e fase (€ 9,9 miljoen): in 2024 zijn er meer uitgaven gedaan dan aanvankelijk gepland door opgetreden risico ten aanzien van afvoer NT specie (Niet Toepasbare specie). Aard van de NT specie en daarmee samenhangende kosten voor afvoer en verwerking zijn tegengevallen.
– Lemmer Delfzijl 1 (- € 8,2 miljoen): de openstaande claim van de provincie Groningen over het verrekenen van de BTW is komen te vervallen. Het budget wordt overgeboekt naar reservering Lemmer Delfzijl fase 2 budgetplaats DGLM bij voorjaarsnota.
– Lichteren Ijmuiden (- € 1,2 miljoen): dit betreft een reservering voor de extra exploitatiekosten voor het langer openhouden van het slibdepot van IJsseloog. Deze middelen komen inmiddels te vervallen.
– Het restant (- € 1,6 miljoen) wordt veroorzaakt door diverse lagere realisaties bij verschillende projecten.
Op 15.03.02 Planning en studies schuift in totaal € 2,7 miljoen door naar volgend jaar. Dit komt met name door vertraging in de uitvoering van de projecten «Waddenzee actieve verkeersbegeleiding» (- € 1,4 miljoen) en 'Programma Goederenvervoercorridor (- € 0,8 miljoen).
Op 15.03.03 Optimalisering gebruik schuift in totaal € 2,0 miljoen door naar volgend jaar. Deze lagere realisatie vindt plaats bij Modal Shift van weg naar water. Dit komt door tegenvallende belangstelling voor de subsidieregeling en aanbesteding bargedienstlijnen.
15.04 Geïntegreerde contractvormen
De mutaties op artikelonderdeel 15.04 in de slotwet 2024 zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).
Ontvangsten
De mutaties op de ontvangsten in de slotwet 2024 zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).