Op artikel 1 is in 2024 € 17,2 mln. minder verplicht dan begroot. De uitgaven zijn € 26,5 mln. lager uitgevallen dan begroot. De ontvangsten zijn € 1,5 mln. lager dan begroot.
Toelichting
De grootste posten worden hieronder toegelicht.
Het POK-basisinfrastuctuur budget is niet volledig uitgeput en dit veroorzaakt een onderuitputting van € 7,8 mln. op de verplichtingen en € 8,6 mln. op de uitgaven. Dit komt omdat er minder subsidie aanvragen zijn gedaan dan initieel was verwacht.
Er zijn geen nieuwe verplichtingen aangegaan in 2024 voor de Spuk incidentele bijdrage coronacompensatie 2021 omdat deze in 2021 al volledig verplicht is voor de hele looptijd van de Spuk. Dit heeft geleid tot een onderuitputting van € 3,4 mln.
Een afdracht van in totaal € 11,2 mln. aan het BTW-compensatiefonds heeft plaatsgevonden. Deze overboeking, bedoeld voor de regiodeals die in 2024 zijn uitgekeerd, is niet tijdens de tweede suppletoire begroting van 2024 uitgevoerd, maar bij de slotwet. Dit is in de veegbrief van december 2024 (Kamerstukken II, 2024/2025, 36600, nr. 123) gemeld aan de Tweede Kamer.
De lagere uitgaven van € 2,8 mln. op het opdrachtenbudget verbinding inwoner en overheid komen onder andere door het besluit om direct een wetsvoorstel in te dienen en niet eerst in een aantal gemeenten te experimenteren met bijstand in het stemhokje. Daarnaast wordt er gewerkt aan het wijzigen van de wetgeving voor versterking van de kwaliteit van de kandidaatstellingsprocedure waardoor de uitgaven in dit traject niet in 2024 vielen.
Met de tweede suppletoire begroting 2024 is de ontvangstenraming te hoog naar boven bijgesteld. Hierdoor zijn de ontvangsten lager uitgevallen dan begroot.