Base description which applies to whole site

3.6 Artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

17

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

1.450.856

174.282

1.625.138

Uitgaven

463.799

96.468

560.267

17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam

17.07 ERTMS

128.244

5.232

133.476

17.07.01 Aanleg ERTMS

128.242

5.232

133.474

17.07.02 Planning en studies ERTMS

2

2

17.08 Zuidasdok

248.349

4.730

253.079

17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

87.206

86.506

173.712

17.10.01 Aanleg PHS

82.060

87.947

170.007

17.10.02 Planning en studies PHS

5.146

‒ 1.441

3.705

Ontvangsten

82.528

16.336

98.864

17.09 Ontvangsten

82.528

16.336

98.864

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van het artikel Megaprojecten Verkeer en Vervoer voor 2025 wordt met € 174,3 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

Verplichtingenschuiven Megaprojecten Verkeer en Vervoer (€  86,3 miljoen)

Er zijn op dit artikelonderdeel verplichtingenschuiven doorgevoerd om de programmering over de diverse jaren te actualiseren. De grootste verplichtingenschuiven in 2025 op dit artikel zijn: € 58 miljoen voor Tunnel en A10 Zuidasdok, € 35,7 miljoen voor OVT Zuidasdok, € 15,5 miljoen voor PHS planuitwerking en € 23 miljoen voor een wijziging in de betalingssystemathiek ERTMS.

De overige mutaties van het verplichtingenbudget van het artikel wordt veroorzaakt door diverse kleinere mutaties en mutaties die worden toegelicht onder de uitgaven.

Uitgaven

De uitgaven van het artikel Megaprojecten Verkeer en Vervoer voor 2025 worden met € 96,5 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

17.07 ERTMS

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 5,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutatie:

Afrekening voorschotten ProRail 2024 (€ 5,7 miljoen)

Het betreft hier de terugbetaling van de te hoge bevoorschotting aan ProRail van het 2e halfjaar van 2024. Dit wordt in 2025 als ontvangst verantwoord. Om het uitgavenbudget in stand te houden zijn tegelijkertijd de uitgaven verhoogd.

17.08 Zuidasdok

De mutaties op dit artikelonderdeel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).

17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 86,5 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutatie:

Afrekening voorschotten ProRail 2024 (€ 9,1 miljoen)

Het betreft hier de terugbetaling van de te hoge bevoorschotting aan ProRail van het 2e halfjaar van 2024. Dit wordt in 2025 als ontvangst verantwoord. Om het uitgavenbudget in stand te houden zijn tegelijkertijd de uitgaven verhoogd.

Kaderruilen 2025 (€ 77,5 miljoen)

Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Voor dit artikelonderdeel gaat het om een kaderverhoging van € 77,5 miljoen. Over alle jaren is dit per saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.

Ontvangsten

De verhoging van de ontvangsten met € 16,3 miljoen wordt name veroorzaakt door de volgende mutaties:

Afrekening voorschotten ProRail 2024 (€ 14,8 miljoen)

Het betreft hier de terugbetaling van de te hoge bevoorschotting aan ProRail van het 2e halfjaar van 2024. Dit wordt in 2025 als ontvangst verantwoord. Om het uitgavenbudget in stand te houden zijn tegelijkertijd de uitgaven verhoogd.

Licence