Base description which applies to whole site

2.2 Artikel 2 Maritiem materieel

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Maritiem materieel (bedragen x € 1.000)
  

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

2.395.470

64.977

2.460.447

     
 

Uitgaven

1.395.875

195.896

1.591.771

     

2.11

Verwerving

1.700.602

‒ 56.673

1.643.929

 

Opdrachten

1.700.602

‒ 56.673

1.643.929

 

Verwerving: voorbereidingsfase

0

1

1

 

Verwerving: onderzoeksfase

1.172

39

1.211

 

Verwerving: realisatie

1.699.430

‒ 56.713

1.642.717

2.12

Instandhouding

318.388

‒ 21.946

296.442

 

Opdrachten

318.388

‒ 21.946

296.442

 

Instandhouding Materieel

318.388

‒ 21.946

296.442

2.16

Over-/ onderprogrammering

‒ 623.115

274.515

‒ 348.600

 

Fonds

‒ 623.115

274.515

‒ 348.600

 

Fonds

‒ 623.115

274.515

‒ 348.600

     
 

Ontvangsten

20.000

2.393

22.393

     

Toelichting op de verplichtingen

De verplichtingen voor Maritiem materieel zijn per saldo met € 65,0 miljoen naar boven bijgesteld.

Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het aanpassen van de budgetten om aan te sluiten bij de verwachte realisatiemomenten (€ 21,5 miljoen) en een aantal interdepartementale overhevelingen en overhevelingen tussen de Defensiebegroting en andere artikelen binnen het DMF (€ 20,9 miljoen). Daarnaast wordt het verplichtingenbudget naar boven bijgesteld door het toevoegen van valutakoerscompensatie (€ 11,7 miljoen) en prijsbijstelling (€ 10,4 miljoen). Het restant betreft een aantal kleinere, overige mutaties (€ 0,5 miljoen).

De genoemde aanpassingen hebben per saldo geleid tot een hoger verplichtingenbudget in 2025 voor onder andere de projecten ESSM Block 2: verwerving en integratie (vertrouwelijk), Vervanging M-fregatten (ASWF) (commercieel vertrouwelijk), Future Littoral All-Terrain Mobility Patrouillevoertuigen (FLATM-PV) (commercieel vertrouwelijk) en Vervanging MK46 Lightweight Torpedo (vertrouwelijk). Daartegenover staat een lager budget voor het project Vervanging LC-fregatten (commercieel vertrouwelijk).

Toelichting op de uitgaven

Het uitgavenbudget voor 2025 wordt per saldo verhoogd met € 195,9 miljoen. Dit wordt verklaard door:

Verwerving

De verwervingsfase wordt met € 56,7 miljoen naar beneden bijgesteld. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een lager budget in de realisatiefase (€ 56,7 miljoen). Het budget is per saldo met € 74,7 miljoen naar beneden bijgesteld vanwege het aanpassen van de budgetten van verschillende projecten om aan te sluiten bij de verwachte realisatiemomenten.

Daartegenover staat dat het budget naar boven is bijgesteld door het toevoegen van valutakoerscompensatie (€ 10,6 miljoen) en prijsbijstelling (€ 6,0 miljoen). Tevens is het saldo van een aantal overhevelingen tussen de Defensiebegroting en andere artikelen binnen het DMF (€ 0,6 miljoen) aan de realisatiefase toegevoegd. Het restant betreft een aantal kleinere, overige mutaties.

De hierboven genoemde aanpassingen in de realisatiefase hebben per saldo geleid tot een lager budget in 2025 voor onder andere het project ESSM Block 2: verwerving en integratie (commercieel vertrouwelijk) en Vervanging M-fregatten (ASWF) (commercieel vertrouwelijk) en een hoger budget voor het project Future Littoral All-Terrain Mobility Patrouillevoertuigen (FLATM-PV) (commercieel vertrouwelijk). Daarentegen zijn de uitgaven voor een aantal projecten gestegen, zoals voor het project Multifunctionele ondersteuningsvaartuigen (commercieel vertrouwelijk) en een aantal kleinere, niet-DMP-plichtige, projecten.

Voor € 31,6 miljoen is het budget gestegen voor de financiering van de beleidskaders inzetvoorraden Hoofdtaak 1 en Hoofdtaak 2.

Instandhouding

Ten opzichte van de eerste suppletoire begroting is het budget voor Instandhouding materieel met € 21,9 miljoen gedaald. Het budget voor het beleidskader inzetvoorraden hoofdtaak 2 (€ 21,6 miljoen) is onterecht geplaatst in de instandhouding en is gecorrigeerd naar Verwerving realisatie. Dit in lijn met de andere artikelen binnen het DMF. Het project onderwaterconnectoren is vertraagd naar 2026 als gevolg van langere doorlooptijden binnen het inkooptraject dan vooraf ingeschat, waardoor het budget is verlaagd. Het budget is daarentegen gestegen als gevolg van de projecten ISR Noordzee, aanschaf C-UxV systemen en prijsbijstelling 2025.

Over-/ Onderprogrammering

In het DMF wordt gewerkt met overprogrammering. Als gevolg van de mutaties die op dit artikel plaatsvinden, wordt ook de overprogrammering aangepast (€ 274,5 miljoen). Hiermee blijft de omvang van de overprogrammering binnen de overeengekomen grens van 30%.

Licence