Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.712.914 | 60.850 | 1.773.764 |
Uitgaven | 1.192.386 | 469.868 | 1.662.254 | |
6.11 | Verwerving | 934.808 | 68.217 | 1.003.025 |
Opdrachten | 934.808 | 68.217 | 1.003.025 | |
Verwerving: voorbereidingsfase | 0 | 7.913 | 7.913 | |
Verwerving: realisatie | 934.808 | 60.304 | 995.112 | |
6.12 | Instandhouding | 684.237 | 43.617 | 727.854 |
Opdrachten | 684.237 | 43.617 | 727.854 | |
Instandhouding IT | 684.237 | 43.617 | 727.854 | |
6.16 | Over-/ onderprogrammering | ‒ 426.659 | 358.034 | ‒ 68.625 |
Fonds | ‒ 426.659 | 358.034 | ‒ 68.625 | |
Fonds | ‒ 426.659 | 358.034 | ‒ 68.625 | |
Ontvangsten | 16.769 | 0 | 16.769 | |
Toelichting op de verplichtingen
De verplichtingen voor IT worden per saldo met € 60,9 miljoen naar boven bijgesteld.
Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het toevoegen van het saldo van een aantal overhevelingen tussen de Defensiebegroting en andere artikelen binnen het DMF (€ 65,2 miljoen). Daarnaast worden de prijsbijstelling (€ 20,6 miljoen) en valutakoerscompensatie (€ 6,9 miljoen) aan het verplichtingenbudget toegevoegd.
Daartegenover staat het naar beneden bijstellen van het budget vanwege het aanpassen van de budgetten om aan te sluiten bij de verwachte realisatiemomenten (€ 29,5 miljoen) en een aantal kleinere, overige mutaties (€ 2,3 miljoen) welke technisch van aard zijn.
De hierboven genoemde aanpassingen hebben per saldo geleid tot een hoger budget in 2025 voor onder andere het project Vervanging ESM-capaciteiten KL EOV-systeem (commercieel vertrouwelijk) waarbij, naast de hierboven genoemde reden, budget is toegevoegd voor aanvullende behoeftes voor de uitbreiding van de EOV-systemen in combinatie met de oprichting van de Cyber en Elektromagnetische Activiteiten (CEMA) eenheid, alsmede het versneld bereiken van het eind van de operationele levensduur van het Draagbaar Peil- en Interceptie Systeem (DPIS). Verder betreft het hogere budget een groot aantal kleinere, niet-DMP-plichtige projecten (€ 41,1 miljoen). Daartegenover staat een lager budget voor onder andere het programma Foxtrot (commercieel vertrouwelijk) vanwege herfasering in tijd in verband met een aangepast leveringsschema vanuit de Amerikaanse overheid.
Toelichting op de uitgaven
Het uitgavenbudget voor 2025 wordt per saldo verhoogd met € 469,9 miljoen. Dit wordt verklaard door:
Verwerving
De verwervingsfase wordt met € 68,2 miljoen naar boven bijgesteld.
Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een hoger budget in de realisatiefase (€ 60,3 miljoen). Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het toevoegen van prijsbijstelling (€ 30,8 miljoen) en valutakoerscompensatie (€ 3,9 miljoen). Tevens is het saldo van een aantal overhevelingen tussen andere artikelen binnen het DMF aan de realisatiefase toegevoegd (€ 16,9 miljoen). Het restant betreft het aanpassen van de budgetten van verschillende projecten om aan te sluiten bij de verwachte realisatiemomenten (€ 8,7 miljoen).
De hierboven genoemde aanpassingen in de realisatiefase hebben per saldo geleid tot een hoger budget in 2025 voor de projecten die reeds zijn genoemd bij de toelichting op de verplichtingen.
Instandhouding
Het budget voor instandhouding is naar boven bijgesteld (€ 43,6 miljoen).
De verhoging wordt voornamelijk verklaard door toevoeging van prijsbijstelling (€ 21,2 miljoen) en een aantal overhevelingen tussen andere artikelen binnen het DMF (€ 16,3 miljoen). Overige budgetverhogingen zijn de verbetering van het lifecycle-regime van kleine IT middelen in lijn met de genormeerde afschrijvingsfrequentie (€ 3,8 miljoen) en valutakoerscompensatie (€ 3,0 miljoen).
Over-/ onderprogrammering
Als gevolg van de mutaties die op dit artikel plaatsvinden, wordt ook de overprogrammering aangepast (€ 358,0 miljoen). Hiermee blijft de omvang van de overprogrammering binnen de overeengekomen grens van 30%.