Budgettaire gevolgen van beleid
Stand 1esuppletoirebegroting (incl.amendementenen NvW en 2e ISB) (1) | Mutaties suppletoire begroting september(2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.521.649 | ‒ 84.268 | 3.437.381 |
Uitgaven | 2.205.406 | ‒ 23.827 | 2.181.579 |
Subsidies (regelingen) | 675.531 | ‒ 46.295 | 629.236 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 6.140 | 380 | 6.520 |
Eurostars | 21.558 | 889 | 22.447 |
Bevorderen ondernemerschap | 17.214 | 2.777 | 19.991 |
Cofinanciering EFRO | 32.077 | 32.077 | |
Bijdrage aan ROM's | 12.547 | 1.003 | 13.550 |
Startup beleid | 4.214 | 111 | 4.325 |
Invest-Nl | 12.231 | 580 | 12.811 |
Tegemoetkoming vaste lasten | 25.643 | 25.643 | |
Europees Defensie Fonds cofinanciering | 1.200 | 1.200 | |
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling | 500 | 500 | |
Herstructurering winkelgebieden | 13.653 | ‒ 4.265 | 9.388 |
R&D mobiliteitssectoren | 27.900 | 1.081 | 28.981 |
SEG | 2.474 | 2.474 | |
NGF - project Health-RI | 11.317 | ‒ 317 | 11.000 |
NGF - project RegMed XB | 7.848 | ‒ 3.424 | 4.424 |
NGF - project QuantumDeltaNL | 75.951 | 75.951 | |
NGF - project Oncode-PACT | 46.834 | 11.709 | 58.543 |
NGF - project NXTGEN HIGH TECH | 58.705 | ‒ 10.000 | 48.705 |
NGF - project PhotonDelta | 57.513 | ‒ 10.000 | 47.513 |
NGF - project Opschaling PPS beroepsonderwijs | 39.062 | ‒ 8.364 | 30.698 |
NGF - project Biobased Circular | 4.271 | 4.271 | |
NGF - project Material Independence & Circular Batteries | 33.825 | 33.825 | |
Tegemoetkoming Energiekosten | 4.280 | 4.280 | |
IPCEI Cloudinfrastructuur en services | 14.017 | ‒ 4.947 | 9.070 |
IPCEI Micro elektronica | 20.278 | 2.647 | 22.925 |
Aanvullende tegemoetkoming evenementen | 41 | 41 | |
EuroHPC | 13.000 | ‒ 7.147 | 5.853 |
EuroQCI | 7.677 | ‒ 4.261 | 3.416 |
Qredits duurzaamheid | 4.000 | 4.000 | |
Actieplan Groene en Digitale Banen | 5.000 | 66 | 5.066 |
Ruimte voor economie / bedrijventerreinen | 9.270 | ‒ 348 | 8.922 |
Maritieme Maakindustrie | 2.450 | ‒ 1.300 | 1.150 |
PEGA - Ruimte voor economie | 35.240 | ‒ 12.957 | 22.283 |
Nationaal versterkingsplan microchip-talent | 41.609 | ‒ 100 | 41.509 |
Overig | 5.992 | ‒ 108 | 5.884 |
Leningen | 270.000 | 5.000 | 275.000 |
Bedrijfssteun | 270.000 | 270.000 | |
PEGA - Econonomische bedrijvigheid | 0 | 5.000 | 5.000 |
Garanties | 76.604 | ‒ 10.972 | 65.632 |
BMKB | 39.887 | 39.887 | |
Groeifaciliteit | 8.972 | ‒ 972 | 8.000 |
Garantie Ondernemersfinanciering | 11.745 | 11.745 | |
Garantie Ondernemersfinanciering Corona | 15.000 | ‒ 10.000 | 5.000 |
Maatwerkgaranties | 1.000 | 1.000 | |
Opdrachten | 10.115 | 1.717 | 11.832 |
Onderzoek en opdrachten | 7.257 | 40 | 7.297 |
Caribisch Nederland | 324 | 1.146 | 1.470 |
Regeldruk | 2.290 | 2.290 | |
Budget Samenwerking regio | 244 | 531 | 775 |
Bijdrage aan agentschappen | 151.014 | 4.437 | 155.451 |
Bijdrage RVO.nl | 150.235 | 4.407 | 154.642 |
Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) | 779 | 30 | 809 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 484.498 | 31.000 | 515.498 |
Bijdrage aan TNO | 289.104 | 19.764 | 308.868 |
Kamer van Koophandel | 164.760 | 10.049 | 174.809 |
Bijdrage aan NWO-TTW | 30.634 | 1.187 | 31.821 |
Bijdrage aan medeoverheden | 30.962 | 900 | 31.862 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 30.962 | 900 | 31.862 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 476.682 | ‒ 9.614 | 467.068 |
Internationaal Innoveren | 55.002 | ‒ 2.130 | 52.872 |
PPS toeslag | 186.253 | 1.118 | 187.371 |
TO2 (excl. TNO) | 71.173 | 4.784 | 75.957 |
Topsectoren overig | 18.257 | ‒ 4.048 | 14.209 |
Ruimtevaart (ESA) | 85.243 | 1.347 | 86.590 |
Bijdrage NBTC | 10.885 | ‒ 438 | 10.447 |
Overige bijdragen aan organisaties | 6.149 | ‒ 739 | 5.410 |
Economische ontwikkeling en technologie | 0 | 262 | 262 |
EU-cofinanciering JTF | 16.331 | 16.331 | |
Faciliteiten toegepast onderzoek TO2 en RKI | 19.100 | ‒ 9.770 | 9.330 |
NGF - projectNXTGEN Ruimtevaart | 8.289 | 8.289 | |
Storting begrotingsreserve | 30.000 | 0 | 30.000 |
Storting reserve maatwerk garantie | 30.000 | 30.000 | |
Ontvangsten | 272.603 | 200.208 | 472.811 |
Rijksoctrooiwet | 49.266 | 208 | 49.474 |
Eurostars | 4.250 | 4.250 | |
F-35 | 10.576 | 10.576 | |
Diverse ontvangsten | 1.244 | 1.244 | |
Bedrijfssteun | 40.367 | 40.367 | |
Tegemoetkoming vaste lasten | 76.700 | 76.700 | |
BMKB | 33.000 | 33.000 | |
Onttrekking reserve BMKB | 0 | 56.000 | 56.000 |
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | |
Onttrekking reserve KKC | 0 | 2.000 | 2.000 |
Garantie Ondernemingsfinanciering | 13.000 | 13.000 | |
Onttrekking reserve GO | 24.000 | 142.000 | 166.000 |
Tegemoetkoming Energiekosten | 11.200 | 11.200 | |
Maatwerkgarantie | 1.000 | 1.000 |
Stand 1esuppletoirebegroting (incl.amendementenen NvW en 2e ISB) (1) | Mutaties suppletoire begroting september(2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.521.649 | ‒ 84.268 | 3.437.381 |
waarvan garantieverplichtingen | 1.211.900 | ‒ 972 | 1.210.928 |
waarvan overige verplichtingen | 2.309.749 | ‒ 83.296 | 2.226.453 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbedrag is in 2025 verlaagd met € 84,3 mln. Dit is met name het resultaat van de volgende mutaties:
– Voor het NGF-project QuantumDelta wordt voorzien dat niet alle verplichtingen worden aangegaan in 2025. Omdat deze onderdelen van het bestaande project in 2026 juridisch verplicht worden, wordt € 45,0 mln verplichtingenruimte verschoven van 2025 naar 2026.
– Voor het NGF-project NXTGEN HIGH TECH wordt voorzien dat niet alle verplichtingen worden aangegaan in 2025. Op basis van de ramingen wordt er dit jaar € 13,0 mln niet verplicht. Dit bedrag wordt verschoven naar 2026 en 2027 met respectievelijk € 5,0 mln en € 8,1 mln.
– Voor het NGF-project Opschaling PPS beroepsonderwijs is een kas- en verplichtingenschuif benodigd op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van uitvoerder RVO. Er volgt een nieuwe openstelling nadat in eerdere rondes minder is aangevraagd dan beschikbaar was. Deze nieuwe ronde wordt later opengesteld dan eerst verwacht waardoor de verplichting van € 14,7 mln en de verwachte uitbetaling van deze middelen naar latere jaren wordt verschoven.
– Het budget strategische acquisitie heeft als doel het aantrekken van nieuwe (internationale) bedrijvigheid met toegevoegde waarde voor de regio. De bedrijvigheid die tot op heden is aangetrokken blijft achter bij de middelen die hiervoor beschikbaar zijn gesteld. € 13,0 mln aan middelen wordt hierdoor niet in 2025 besteed. Deze middelen worden verschoven naar latere jaren.
– Op het instrument bedrijfsteun is er € 270,0 mln beschikbaar gesteld. Dit betreft een ISB ten behoeve van een bedrijfscasus. De informatie over deze bedrijfscasus is vertrouwelijk. Beide Kamers zijn middels een vertrouwelijke brief van deze casus op de hoogte gebracht. Het parlement wordt op een later moment hierover geïnformeerd alsmede een CW3.1 kader toegestuurd.
– Het verplichtingenbudget voor de Rijksbijdrage aan TNO is met € 67,9 mln opgehoogd. De voornaamste ophoging komt door het verstrekken van subsidie met betrekking tot het project PIXEurope (pilotline fotonica). De totale omvang van deze subsidie is € 40,0 mln euro, waarvan € 20,0 mln is overgeheveld vanuit het Ministerie van Defensie.
– Door middel van deze mutatie wordt met name de loonbijstelling tranche 2025 verdeeld en het tekort van € 2,5 mln voor de implementatie van de EU Digitaliseringsrichtlijn opgevuld.
– De juridische verplichting samenhangend met de Ministeriële Conferentie van november 2025 wordt in 2026 aangegaan. Hiervoor wordt € 45,8 mln verplichtingsruimte doorgeschoven naar 2026. Uw Kamer wordt separaat geïnformeerd over de inschrijving van de ESA programma's.
Uitgaven
Subsidies
NGF project Oncode-PACT
De uitputting van de juridisch verplichte middelen van het NGF-project Oncode zijn naar het nieuwste inzicht sneller bereikt dan eerder was voorzien. Om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te geven aan het parlement wordt in totaal € 11,7 mln kas-middelen die in 2026 en 2027 stonden naar 2025 gehaald.
NGF project NXTGEN HIGH TECH
Op basis van de huidige verwachting zullen de uitgaven van het instrument voor het NGF-project NextGEN niet tot uitputting komen. De € 10,0 mln juridisch veplichte kas-middelen worden afgeboekt om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te presenteren van de uitgaven in 2025. Het budget zal via de specifieke 100% eindejaarsmarge op NGF-projecten in 2026 worden toegevoegd. Daarnaast zal niet het gehele beschikbare bedrag worden verplicht in het huidge jaar en wordt € 13,0 mln verplichtingenruimte naar 2026 en 2027 geboekt.
NGF-project PhotonDelta
Op basis van de huidige verwachting zullen de uitgaven van het instrument voor het NGF-project Photon Delta niet tot uitputting komen. De € 10,0 mln juridisch veplichte kas-middelen worden afgeboekt of een zo nauwkeurig mogelijk beeld te presenteren van de uitgaven in 2025. Het budget zal via de specifieke 100% eindejaarsmarge op NGF-projecten in 2026 worden toegevoegd.
NGF - Project Opschaling PPS beroepsonderwijs
Voor het NGF-project Opschaling PPS beroepsonderwijs is een kas- en verplichtingenschuif benodigd op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van uitvoerder RVO. Er volgt een nieuwe openstelling nadat in eerdere rondes minder is aangevraagd dan beschikbaar was. Deze nieuwe ronde wordt later opengesteld dan eerst verwacht waardoor de verplichting en de verwachte uitbetaling van deze middelen naar latere jaren wordt verschoven.
PEGA - Ruimte voor economie
Het budget strategische acquisitie heeft als doel het aantrekken van nieuwe (internationale) bedrijvigheid toegevoegde waarde voor de regio. Niet alle middelen in 2025 worden besteed en om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te geven aan het parlement worden deze middelen afgeboekt.
Leningen
Bedrijfssteun
Dit betreft een ISB ten behoeve van een bedrijfscasus. De informatie over deze bedrijfscasus is vertrouwelijk. Beide Kamers zijn middels een vertrouwelijke brief van deze casus op de hoogte gebracht. Het parlement wordt op een later moment hierover geïnformeerd alsmede een CW3.1 kader toegestuurd.
Garanties
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
Voor de garantieregeling ondernemingsfinanciering-corona is de portefuille met in het verleden afgegeven garanties snel aan het afnemen. Dit betekent dat de staat minder risico loopt en er waarschijnlijk minder uitbetalingen worden gedaan.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Bijdrage aan TNO
Voor de Rijksbijdrage aan TNO is het kasbudget per saldo met € 19,7 mln opgehoogd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door diverse bijdragen vanuit andere departementen (o.a. J&V, KGG, I&W, BZK, VWS en SZW) voor onderzoeken die TNO uitvoert van in totaal € 31 mln. Daarnaast is het budget met € 10,1 mln opgehoogd als gevolg van de uitkering van de loon- en prijsbijstelling. Daarnaast is er € 11,2 mln aan kasbudget doorgeschoven naar latere jaren. Dit betreft middelen uit de eerste ronde van de Faciliteiten Toegepast Onderzoek (FTO) en het thema Duurzaamheid. Op basis van de meest recente uitvoeringsinformatie en de door TNO afgegeven liquiditeitsprognose blijkt de liquiditeitsbehoefte voor deze investeringen lager dan eerder geraamd, waardoor het bedrag later tot besteding komt.
Kamer van Koophandel
Door middel van deze mutatie wordt met name de loonbijstelling tranche 2025 verdeeld en het tekort van € 2,5 mln voor de implementatie van de EU Digitaliseringsrichtlijn opgevuld.
Ontvangsten
Onttrekking reserve BMKB
De BMKB-corona (BMKB-C) module is vervallen op 30 juni 2022, wel is er nog een kasbuffer aangehouden voor eventuele schades. Door het verval van de regeling is de blootstelling afgenomen. De risicovoorziening wordt daarom met een ontrekking van € 56,0 mln verder afgebouwd.
Ontrekking reserve GO
De GO-Corona (GO-C) module is vervallen op 30 juni 2022, wel is er nog een kasbuffer aangehouden voor eventuele schades. Door het verval van de regeling is de blootstelling afgenomen. De risicovoorziening wordt daarom met een ontrekking van € 142,0 mln verder afgebouwd.