Base description which applies to whole site

3.2 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei (bedragen x € 1.000)
 

Stand 1esuppletoirebegroting (incl.amendementenen NvW en 2e ISB) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

3.521.649

‒ 84.268

3.437.381

    

Uitgaven

2.205.406

‒ 23.827

2.181.579

    

Subsidies (regelingen)

675.531

‒ 46.295

629.236

MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)

6.140

380

6.520

Eurostars

21.558

889

22.447

Bevorderen ondernemerschap

17.214

2.777

19.991

Cofinanciering EFRO

32.077

 

32.077

Bijdrage aan ROM's

12.547

1.003

13.550

Startup beleid

4.214

111

4.325

Invest-Nl

12.231

580

12.811

Tegemoetkoming vaste lasten

25.643

 

25.643

Europees Defensie Fonds cofinanciering

1.200

 

1.200

Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling

500

 

500

Herstructurering winkelgebieden

13.653

‒ 4.265

9.388

R&D mobiliteitssectoren

27.900

1.081

28.981

SEG

2.474

 

2.474

NGF - project Health-RI

11.317

‒ 317

11.000

NGF - project RegMed XB

7.848

‒ 3.424

4.424

NGF - project QuantumDeltaNL

75.951

 

75.951

NGF - project Oncode-PACT

46.834

11.709

58.543

NGF - project NXTGEN HIGH TECH

58.705

‒ 10.000

48.705

NGF - project PhotonDelta

57.513

‒ 10.000

47.513

NGF - project Opschaling PPS beroepsonderwijs

39.062

‒ 8.364

30.698

NGF - project Biobased Circular

4.271

 

4.271

NGF - project Material Independence & Circular Batteries

33.825

 

33.825

Tegemoetkoming Energiekosten

4.280

 

4.280

IPCEI Cloudinfrastructuur en services

14.017

‒ 4.947

9.070

IPCEI Micro elektronica

20.278

2.647

22.925

Aanvullende tegemoetkoming evenementen

41

 

41

EuroHPC

13.000

‒ 7.147

5.853

EuroQCI

7.677

‒ 4.261

3.416

Qredits duurzaamheid

4.000

 

4.000

Actieplan Groene en Digitale Banen

5.000

66

5.066

Ruimte voor economie / bedrijventerreinen

9.270

‒ 348

8.922

Maritieme Maakindustrie

2.450

‒ 1.300

1.150

PEGA - Ruimte voor economie

35.240

‒ 12.957

22.283

Nationaal versterkingsplan microchip-talent

41.609

‒ 100

41.509

Overig

5.992

‒ 108

5.884

    

Leningen

270.000

5.000

275.000

Bedrijfssteun

270.000

 

270.000

PEGA - Econonomische bedrijvigheid

0

5.000

5.000

    

Garanties

76.604

‒ 10.972

65.632

BMKB

39.887

 

39.887

Groeifaciliteit

8.972

‒ 972

8.000

Garantie Ondernemersfinanciering

11.745

 

11.745

Garantie Ondernemersfinanciering Corona

15.000

‒ 10.000

5.000

Maatwerkgaranties

1.000

 

1.000

    

Opdrachten

10.115

1.717

11.832

Onderzoek en opdrachten

7.257

40

7.297

Caribisch Nederland

324

1.146

1.470

Regeldruk

2.290

 

2.290

Budget Samenwerking regio

244

531

775

    

Bijdrage aan agentschappen

151.014

4.437

155.451

Bijdrage RVO.nl

150.235

4.407

154.642

Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI)

779

30

809

    

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

484.498

31.000

515.498

Bijdrage aan TNO

289.104

19.764

308.868

Kamer van Koophandel

164.760

10.049

174.809

Bijdrage aan NWO-TTW

30.634

1.187

31.821

    

Bijdrage aan medeoverheden

30.962

900

31.862

MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)

30.962

900

31.862

    

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

476.682

‒ 9.614

467.068

Internationaal Innoveren

55.002

‒ 2.130

52.872

PPS toeslag

186.253

1.118

187.371

TO2 (excl. TNO)

71.173

4.784

75.957

Topsectoren overig

18.257

‒ 4.048

14.209

Ruimtevaart (ESA)

85.243

1.347

86.590

Bijdrage NBTC

10.885

‒ 438

10.447

Overige bijdragen aan organisaties

6.149

‒ 739

5.410

Economische ontwikkeling en technologie

0

262

262

EU-cofinanciering JTF

16.331

 

16.331

Faciliteiten toegepast onderzoek TO2 en RKI

19.100

‒ 9.770

9.330

NGF - projectNXTGEN Ruimtevaart

8.289

 

8.289

    

Storting begrotingsreserve

30.000

0

30.000

Storting reserve maatwerk garantie

30.000

 

30.000

    

Ontvangsten

272.603

200.208

472.811

Rijksoctrooiwet

49.266

208

49.474

Eurostars

4.250

 

4.250

F-35

10.576

 

10.576

Diverse ontvangsten

1.244

 

1.244

Bedrijfssteun

40.367

 

40.367

Tegemoetkoming vaste lasten

76.700

 

76.700

BMKB

33.000

 

33.000

Onttrekking reserve BMKB

0

56.000

56.000

Groeifaciliteit

8.000

 

8.000

Onttrekking reserve KKC

0

2.000

2.000

Garantie Ondernemingsfinanciering

13.000

 

13.000

Onttrekking reserve GO

24.000

142.000

166.000

Tegemoetkoming Energiekosten

11.200

 

11.200

Maatwerkgarantie

1.000

 

1.000

Tabel 6 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Stand 1esuppletoirebegroting (incl.amendementenen NvW en 2e ISB) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

3.521.649

‒ 84.268

3.437.381

waarvan garantieverplichtingen

1.211.900

‒ 972

1.210.928

waarvan overige verplichtingen

2.309.749

‒ 83.296

2.226.453

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbedrag is in 2025 verlaagd met € 84,3 mln. Dit is met name het resultaat van de volgende mutaties:

  • Voor het NGF-project QuantumDelta wordt voorzien dat niet alle verplichtingen worden aangegaan in 2025. Omdat deze onderdelen van het bestaande project in 2026 juridisch verplicht worden, wordt € 45,0 mln verplichtingenruimte verschoven van 2025 naar 2026.

  • Voor het NGF-project NXTGEN HIGH TECH wordt voorzien dat niet alle verplichtingen worden aangegaan in 2025. Op basis van de ramingen wordt er dit jaar € 13,0 mln niet verplicht. Dit bedrag wordt verschoven naar 2026 en 2027 met respectievelijk € 5,0 mln en € 8,1 mln.

  • Voor het NGF-project Opschaling PPS beroepsonderwijs is een kas- en verplichtingenschuif benodigd op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van uitvoerder RVO. Er volgt een nieuwe openstelling nadat in eerdere rondes minder is aangevraagd dan beschikbaar was. Deze nieuwe ronde wordt later opengesteld dan eerst verwacht waardoor de verplichting van € 14,7 mln en de verwachte uitbetaling van deze middelen naar latere jaren wordt verschoven.

  • Het budget strategische acquisitie heeft als doel het aantrekken van nieuwe (internationale) bedrijvigheid met toegevoegde waarde voor de regio. De bedrijvigheid die tot op heden is aangetrokken blijft achter bij de middelen die hiervoor beschikbaar zijn gesteld. € 13,0 mln aan middelen wordt hierdoor niet in 2025 besteed. Deze middelen worden verschoven naar latere jaren.

  • Op het instrument bedrijfsteun is er € 270,0 mln beschikbaar gesteld. Dit betreft een ISB ten behoeve van een bedrijfscasus. De informatie over deze bedrijfscasus is vertrouwelijk. Beide Kamers zijn middels een vertrouwelijke brief van deze casus op de hoogte gebracht. Het parlement wordt op een later moment hierover geïnformeerd alsmede een CW3.1 kader toegestuurd.

  • Het verplichtingenbudget voor de Rijksbijdrage aan TNO is met € 67,9 mln opgehoogd. De voornaamste ophoging komt door het verstrekken van subsidie met betrekking tot het project PIXEurope (pilotline fotonica). De totale omvang van deze subsidie is € 40,0 mln euro, waarvan € 20,0 mln is overgeheveld vanuit het Ministerie van Defensie.

  • Door middel van deze mutatie wordt met name de loonbijstelling tranche 2025 verdeeld en het tekort van € 2,5 mln voor de implementatie van de EU Digitaliseringsrichtlijn opgevuld.

  • De juridische verplichting samenhangend met de Ministeriële Conferentie van november 2025 wordt in 2026 aangegaan. Hiervoor wordt € 45,8 mln verplichtingsruimte doorgeschoven naar 2026. Uw Kamer wordt separaat geïnformeerd over de inschrijving van de ESA programma's.

Uitgaven

Subsidies

NGF project Oncode-PACT

De uitputting van de juridisch verplichte middelen van het NGF-project Oncode zijn naar het nieuwste inzicht sneller bereikt dan eerder was voorzien. Om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te geven aan het parlement wordt in totaal € 11,7 mln kas-middelen die in 2026 en 2027 stonden naar 2025 gehaald.

NGF project NXTGEN HIGH TECH

Op basis van de huidige verwachting zullen de uitgaven van het instrument voor het NGF-project NextGEN niet tot uitputting komen. De € 10,0 mln juridisch veplichte kas-middelen worden afgeboekt om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te presenteren van de uitgaven in 2025. Het budget zal via de specifieke 100% eindejaarsmarge op NGF-projecten in 2026 worden toegevoegd. Daarnaast zal niet het gehele beschikbare bedrag worden verplicht in het huidge jaar en wordt € 13,0 mln verplichtingenruimte naar 2026 en 2027 geboekt.

NGF-project PhotonDelta

Op basis van de huidige verwachting zullen de uitgaven van het instrument voor het NGF-project Photon Delta niet tot uitputting komen. De € 10,0 mln juridisch veplichte kas-middelen worden afgeboekt of een zo nauwkeurig mogelijk beeld te presenteren van de uitgaven in 2025. Het budget zal via de specifieke 100% eindejaarsmarge op NGF-projecten in 2026 worden toegevoegd.

NGF - Project Opschaling PPS beroepsonderwijs

Voor het NGF-project Opschaling PPS beroepsonderwijs is een kas- en verplichtingenschuif benodigd op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van uitvoerder RVO. Er volgt een nieuwe openstelling nadat in eerdere rondes minder is aangevraagd dan beschikbaar was. Deze nieuwe ronde wordt later opengesteld dan eerst verwacht waardoor de verplichting en de verwachte uitbetaling van deze middelen naar latere jaren wordt verschoven.

PEGA - Ruimte voor economie

Het budget strategische acquisitie heeft als doel het aantrekken van nieuwe (internationale) bedrijvigheid toegevoegde waarde voor de regio. Niet alle middelen in 2025 worden besteed en om een zo nauwkeurig mogelijk beeld te geven aan het parlement worden deze middelen afgeboekt.

Leningen

Bedrijfssteun

Dit betreft een ISB ten behoeve van een bedrijfscasus. De informatie over deze bedrijfscasus is vertrouwelijk. Beide Kamers zijn middels een vertrouwelijke brief van deze casus op de hoogte gebracht. Het parlement wordt op een later moment hierover geïnformeerd alsmede een CW3.1 kader toegestuurd.

Garanties

Garantie Ondernemersfinanciering Corona

Voor de garantieregeling ondernemingsfinanciering-corona is de portefuille met in het verleden afgegeven garanties snel aan het afnemen. Dit betekent dat de staat minder risico loopt en er waarschijnlijk minder uitbetalingen worden gedaan.

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Bijdrage aan TNO

Voor de Rijksbijdrage aan TNO is het kasbudget per saldo met € 19,7 mln opgehoogd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door diverse bijdragen vanuit andere departementen (o.a. J&V, KGG, I&W, BZK, VWS en SZW) voor onderzoeken die TNO uitvoert van in totaal € 31 mln. Daarnaast is het budget met € 10,1 mln opgehoogd als gevolg van de uitkering van de loon- en prijsbijstelling. Daarnaast is er € 11,2 mln aan kasbudget doorgeschoven naar latere jaren. Dit betreft middelen uit de eerste ronde van de Faciliteiten Toegepast Onderzoek (FTO) en het thema Duurzaamheid. Op basis van de meest recente uitvoeringsinformatie en de door TNO afgegeven liquiditeitsprognose blijkt de liquiditeitsbehoefte voor deze investeringen lager dan eerder geraamd, waardoor het bedrag later tot besteding komt.

Kamer van Koophandel

Door middel van deze mutatie wordt met name de loonbijstelling tranche 2025 verdeeld en het tekort van € 2,5 mln voor de implementatie van de EU Digitaliseringsrichtlijn opgevuld.

Ontvangsten

Onttrekking reserve BMKB

De BMKB-corona (BMKB-C) module is vervallen op 30 juni 2022, wel is er nog een kasbuffer aangehouden voor eventuele schades. Door het verval van de regeling is de blootstelling afgenomen. De risicovoorziening wordt daarom met een ontrekking van € 56,0 mln verder afgebouwd.

Ontrekking reserve GO

De GO-Corona (GO-C) module is vervallen op 30 juni 2022, wel is er nog een kasbuffer aangehouden voor eventuele schades. Door het verval van de regeling is de blootstelling afgenomen. De risicovoorziening wordt daarom met een ontrekking van € 142,0 mln verder afgebouwd.

Licence