Op dit artikel worden de producten op het gebied van het hoofdwegennet verantwoord. Dit betreft de onderdelen exploitatie, onderhoud en vernieuwing, ontwikkeling, geïntegreerde contractvormen/PPS, en netwerkgebonden kosten. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten zoals beschreven in beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid op de beleidsbegroting Hoofdstuk XII.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.170.492 | 6.395.182 | 5.746.624 | 3.519.412 | 3.613.570 | 3.464.435 | 3.367.413 |
Uitgaven | 3.718.174 | 4.023.132 | 4.439.364 | 4.662.062 | 4.638.150 | 4.360.678 | 3.944.351 |
12.01 Exploitatie | 8.474 | 8.022 | 12.750 | 13.284 | 13.488 | 9.143 | 8.603 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 8.474 | 8.022 | 12.750 | 13.284 | 13.488 | 9.143 | 8.603 |
12.02 Onderhoud en vernieuwing | 1.147.514 | 1.417.815 | 1.583.103 | 1.736.800 | 1.731.870 | 1.872.607 | 1.721.264 |
12.02.01 Onderhoud | 929.291 | 1.126.977 | 1.156.035 | 1.189.546 | 1.161.697 | 1.155.440 | 1.099.391 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 929.291 | 1.126.977 | 1.156.035 | 1.189.546 | 1.161.697 | 1.155.440 | 1.099.391 |
12.02.04 Vernieuwing | 218.223 | 290.838 | 427.068 | 547.254 | 570.173 | 717.167 | 621.873 |
12.03 Ontwikkeling | 648.265 | 745.431 | 1.073.314 | 1.075.569 | 1.128.542 | 926.151 | 671.885 |
12.03.01 Aanleg | 460.860 | 353.087 | 673.632 | 678.726 | 879.133 | 600.199 | 569.372 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 1.872 | 3.200 | 3.800 | 1.500 | 300 | 300 | 9 |
12.03.02 Planning en studies | 158.071 | 320.472 | 79.016 | 106.081 | 107.530 | 257.688 | 39.393 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 21.564 | 12.051 | 8.515 | 7.830 | 7.830 | 10.882 | 8.640 |
12.03.03 Optimalisering gebruik | 29.334 | 71.872 | 320.666 | 290.762 | 141.879 | 68.264 | 63.120 |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 1.141.593 | 1.009.128 | 1.013.544 | 1.092.044 | 1.022.173 | 822.246 | 813.417 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 772.328 | 842.736 | 756.653 | 744.365 | 742.077 | 730.531 | 729.182 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 660.438 | 705.648 | 697.899 | 688.069 | 685.781 | 678.715 | 677.366 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 660.438 | 705.648 | 697.899 | 688.069 | 685.781 | 678.715 | 677.366 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 111.890 | 137.088 | 58.754 | 56.296 | 56.296 | 51.816 | 51.816 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 111.890 | 137.088 | 58.754 | 56.296 | 56.296 | 51.816 | 51.816 |
Ontvangsten | 41.402 | 118.175 | 93.024 | 84.334 | 72.758 | 77.102 | 67.995 |
12.09 Ontvangsten | 41.402 | 118.175 | 93.024 | 84.334 | 72.758 | 77.102 | 67.995 |
12.09.01 Ontvangsten | 0 | 43.457 | 5.910 | 9.150 | 10.983 | 14.278 | 0 |
12.09.02 Tolopgave | 0 | 74.718 | 87.114 | 75.184 | 61.775 | 62.824 | 67.995 |
Budgetflexibiliteit
2026 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 98% |
Bestuurlijk gebonden | 2% |
Beleidsmatig gereserveerd | |
Niet-juridisch verplicht / vrij te besteden |
Toelichting
Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2026 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2026. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.
12.01 Exploitatie
Motivering
Met exploitatie streeft IenW naar een veilig en optimaal gebruik van de beschikbare weginfrastructuur en het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur op de meest duurzame manier en met oog voor de leefomgeving. Daarmee worden de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in Nederland bevorderd.
Producten
De uitgaven voor de exploitatie hebben betrekking op het verzamelen en verspreiden van verkeersdata en op besturingssoftware voor informatiepanelen en andere apparatuur. Samen met de weginspecteurs van Rijkswaterstaat (RWS) resulteert dit in:
– Verkeersbegeleiding bij grote drukte, inclusief grootschalige evenementen en crisissituaties zoals bij een weeralarm;
– Hulpverlening, bevorderen doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement);
– Maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag, bijvoorbeeld ter voorkoming van het negeren van rode kruizen en vlucht- strookparkeren;
– Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.
De meeste van deze maatregelen worden ingezet vanuit zes regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door toepassing van gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking.
De activiteiten die door RWS centraal worden uitgevoerd, worden bekostigd uit het budget voor netwerkgebonden kosten.
Meetbare gegevens
Areaalomschrijving | Eenheid | Realisatie 2024 | Prognose 2025 | Prognose 2026 |
---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering | km op rijbaan | 3.003 | 3.031 | 3.042 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 |
Spitsstroken | km | 281 | 246 | 241 |
Bron: Rijkswaterstaat 2025
Toelichting
De lengte verkeerssignalering (de matrixborden boven de weg) zal in 2026 toenemen door de ingebruikname van de wisselbaan A9 Gaasperdammerweg - knooppunt Holendrecht.
De lengte spitsstroken zal in 2026 afnemen door het opheffen van de spitsstrook links tussen Houten - knooppunt Everdingen, om op dat traject ruimte te maken voor een volwaardige rijstrook (project A27 Houten - Hooipolder).
Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Streefwaarde 2025 | Streefwaarde 2026 | |
---|---|---|---|---|
Levering verkeersgegevens: op alle bemeten wegvakken wordt betrouwbare reis en routeinformatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders | ||||
1. beschikbaarheid data voor derden: % van de RWS-meetlocaties dat goed functioneert | 91% | 91% | 90% | 90% |
Bron: Rijkswaterstaat 2025
Toelichting
Deze indicator geeft aan in welke mate RWS intensiteits- en snelheidsgegevens van de meetlocaties beschikbaar heeft (aantal x tijd). Het percentage wordt berekend ten opzichte van het totaal.
12.02 Onderhoud en vernieuwing
Motivering
Door middel van onderhoud en vernieuwing worden het hoofdwegennet en de directe omgeving op orde gehouden, zodat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is: het faciliteren van veilig, vlot en comfortabel vervoer van personen en goederen met aandacht voor de kwaliteit van het milieu. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen regulier onderhoud enerzijds en vernieuwingen anderzijds.
Producten
Het regulier onderhoud van hoofdwegen omvat maatregelen aan verhar dingen, kunstwerken (zoals bruggen, tunnels en viaducten), verkeersvoor- zieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement (zoals signalering en verkeerscentrales).
In bijlage 3 'Instandhouding' van deze begroting wordt uitgebreid ingegaan op de werking van de instandhouding van de netwerken die onder verantwoordelijkheid van IenW vallen.
Maatregelen
In de Voorjaarsbesluitvorming van 2025 is besloten om het budgettair niveau van 2032 structureel door te trekken, zodat RWS de ruimte en continuïteit krijgt om de instandhoudingsopgave langjarig samen met de markt en regionale overheden te organiseren. Zo kan RWS werk slimmer en efficiënter vormgeven waarmee de productie kan worden verhoogd. Een voorbeeld hiervan is een portfolio-aanpak waarbij RWS langjarige raamovereenkomsten met de markt aangaat. Met deze aanpak probeert RWS gehoor te geven aan de aanbevelingen uit het rapport «Instandhouding voorop!» (Kamerstukken II 2023-2024, 29 385, nr. 139), dat in juni 2024 aan de Kamer is aangeboden.
Daarnaast verhoogt IenW in de begroting 2026 vanaf 2039 de budgetten voor Vernieuwing met € 200 miljoen per jaar zodat RWS meer vernieuwingsprojecten kan uitvoeren. De verdeling is € 130 miljoen voor het Hoofdwegennet en € 70 miljoen voor het Hoofdvaarwegennet. De vernieuwingsopgave is namelijk groter dan oorspronkelijk gebudgetteerd. Niet alleen nadert veel infrastructuur het einde van de technische levensduur, ook de acute problematiek met de tand-nokconstructies van bruggen en viaducten, evenals waterstofverbrossing, vergroot de vernieuwingsbehoefte. Een verdere productievergroting blijft dus noodzakelijk om de vernieuwingsopgave de komende jaren beheersbaar te houden. Daarom blijft de focus liggen op het vergroten van de maakbaarheid en productie, zodat het beschikbare budget optimaal kan worden ingezet ten behoeve van de instandhoudingsopgave.
Tot slot is er in de Voorjaarsbesluitvorming 2025 structureel extra budget vrijgemaakt voor de inzet van extra weginspecteurs (38 fte). De weginspecteur treft veiligheidsmaatregelen bij incidenten en coördineert een veilige en vlotte afhandeling ervan. Het toenemend aantal incidenten heeft als effect dat het langer duurt voordat de weginspecteur ter plaatse is of, bij drukte, niet meer ter plaatse kan komen. Hierdoor neemt het risico op aanrijdingen toe, net als de filedruk. Door inzet van extra weginspecteurs kan dit risico worden beheerst.
12.02.01 Onderhoud
IenW zet in op veiligheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het hoofdwegennet over de hele levenscyclus van de infrastructuur. Die omhelst wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales en verkeersvoorzieningen. Onderhoud betreft zowel het preventief als het correctief onderhoud.
Zoals in de Kamerbrief Basiskwaliteitsniveau RWS-netwerken van 11 november 2022 (Kamerstuk 29 385, nr. 116) is toegelicht, worden drie uitgangspunten gehanteerd bij de nadere uitwerking van keuzes, namelijk een efficiënte en duurzame inzet, haalbaar en maakbaar, en een eerlijke verdeling van kosten. Het doel is om op alle netwerken de veiligheid te blijven bieden en toe te werken naar een hoger niveau van voorspelbaarheid en beschikbaarheid. Hiermee zorgen we ervoor dat nu en in de toekomst onze wegen, vaarwegen en waterwerken goed te gebruiken zijn. Dit is de basis. Deze basis geeft ook voorspelbaarheid in de uitvoering, zowel voor marktpartijen als voor RWS.
De uitgaven voor het onderhoud bestaan hoofdzakelijk uit:
– Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan;
– Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken;
– Uitgaven voor onderhoud aan (Dynamisch Verkeersmanagement) DVM- systemen zoals matrixborden, informatiepanelen en verkeerscentrales;
– Klein variabel en vast onderhoud aan verkeersvoorzieningen, zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting;
– Uitgaven voor geluidsmaatregelen (landschap en milieu) als gevolg van naleving van geluidsproductieplafonds voor zover geen onderdeel van een aanlegproject.
Meetbare gegevens
In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de onderhoudskosten. De percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde over de periode 2021-2025.
Figuur 5 Onderverdeling van de onderhoudskosten hoofdwegennet (HWN)

Bron: Rijkswaterstaat 2025
Eenheid | Realisatie 2024 | Prognose 2025 | Prognose 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte | Hoofdrijbaan | km | 5.862 | 5.885 | 5.885 |
Rijbaanlengte | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1.623 | 1.630 | 1.643 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 77,9 | 78,0 | 78,0 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 14,6 | 14,7 | 14,7 |
Groen areaal | km2 | 188 | 188 | 188 |
Toelichting
In 2026 wordt geen wijziging in de rijbaanlengte hoofdrijbaan voorzien. De prognose voor 2025 is naar beneden bijgesteld ten opzichte van de begroting 2025. Dit heeft te maken met de overdracht van de laatste delen van de oude N18 (Varsseveld – Enschede) van RWS naar de provincies Gelderland en Overijssel. Eerder was de overdracht naar Gelderland en de overdracht naar Overijssel respectievelijk in 2024 en 2026 gepland. De huidige planning is dat beide overdrachten in 2025 zullen plaatsvinden, waardoor de prognose voor 2025 lager uitkomt.
De rijbaanlengte van de verbindingswegen zal naar verwachting toenemen door de ingebruikname van de wisselbaan op de A9 Gaasperdammerweg - knooppunt Holendrecht en de nieuwe verbindingsboog bij knooppunt Hooipolder, van de A59 uit de richting van knooppunt Zonzeel naar de A27 richting Utrecht.
Het areaal asfalt van de hoofdrijbaan zal iets toenemen door deelopenstellingen van verbredingen op de A9 ter hoogte van de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht. Dit blijft echter binnen de afronding. Ook de toename van het areaal asfalt van de verbindingswegen, door de bovengenoemde wisselbaan en de verbindingsboog, blijft binnen de afronding.
Areaal | Eenheid | Omvang 2026 | Budget (x € 1.000) 2026 | |
---|---|---|---|---|
Wegen | Oppervlakte wegdek(Exclusiefverzorgingsbanen) | km2 | 92,7 | 1.126 |
Toelichting
In deze tabel wordt het totale areaal exclusief verzorgingsbanen weergegeven.
In 2026 betreft dit in totaal 92,7 km2 als gevolg van de ingebruikname van de wisselbaan A9 Gaasperdammerweg - knooppunt Holendrecht, de uitbreiding van knooppunt Hooipolder met een extra verbindingsboog, en de verbredingen op A9 ter hoogte van de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht.
Voor de netwerken in beheer van RWS moeten de afspraken over het basiskwaliteitsniveau worden vertaald naar nieuwe indicatoren en streefwaarden. De overige prestatieafspraken worden nog in lijn gebracht met het basiskwaliteitsniveau. Daarom wordt in afwachting daarvan in onderstaande tabel nog uitgegaan van de prestatieafspraken vanuit de Beheer en Onderhoud (BenO) overeenkomst 2022-2023.
Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Streefwaarde 2025 | Streefwaarde 2026 | |
---|---|---|---|---|
Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud (1): | 4,4% | 7,2% | 10,0% | 10,0% |
Technische Beschikbaarheid: deel van lengte en tijd (%) dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rij- of vluchtstroken zijn afgesloten als gevolg van aanleg of geplande onderhoudswerkzaamheden | 98,5% | 98,6% | 90,0% | 90,0% |
Veiligheid (2): | ||||
a. voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) | 99,6% | 99,4% | 99,7% | 99,7% |
b. voldoen aan norm gladheidbestrijding (binnen 2 uur preventief strooien). | 99% | 99% | 95% | 95% |
Bron: Rijkswaterstaat 2025
Toelichting
1. Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud (1): Deze indicator betreft de verhouding 'Files door aanleg, beheer en onderhoud’ ten opzichte van ‘Alle files’. Hierbij worden alleen files meegeteld die een snelheid hebben lager dan 50 km/uur en een lengte van minstens 2 km. De overige vertragingen, namelijk die met een snelheid tussen 50 en 100 km/uur en/of over korte lengte, worden niet benoemd als files, maar als congestie.
2. Veiligheid (2): de indicator kent twee aspecten, namelijk:
a) Het voldoen aan de veiligheidsnormen: dit wordt gemonitord aan de hand van de schadekenmerken stroefheid en spoorvorming.b) Het tijdig bestrijden van wintergladheid: dit wordt gemonitord aan de hand van de situaties waarin tijdig preventief dient te worden gestrooid.
12.02.04 Vernieuwing
Op dit artikelonderdeel staan de beschikbare budgetten voor vernieuwing (voorheen: vervanging en renovatie) van het hoofdwegennet. Sinds medio vorige eeuw is in hoog tempo een groot deel van de infrastructuur aangelegd. Het is van belang dat de veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Op basis van onderzoek wordt jaarlijks een analyse gemaakt voor welke kunstwerken vervanging of renovatie aan de orde is. RWS bekijkt via inspecties waar maatregelen nodig zijn. Voor een zichtperiode van ongeveer 7 jaar is dit vooruit te plannen in concrete projecten. Voor de periode daarna zijn budgetten beschikbaar t/m 2039, maar wordt de invulling van het programma op een later moment concreet. De werkwijze staat verder toegelicht in bijlage 3 'Instandhouding'. In het MIRT-projectenoverzicht worden onderliggende projecten inzichtelijk gemaakt.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | Toelichting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | later | huidig | vorig | |
Programma Vernieuwing | 8.376 | 8.502 | 1.692 | 329 | 477 | 646 | 680 | 815 | 753 | 2.985 | Diverse | Diverse | |
Totaal programma Vernieuwing | 8.376 | 8.502 | 1.692 | 329 | 477 | 646 | 680 | 815 | 753 | 2.985 | |||
Budget Vernieuwing (MF 12.02.04) | 284 | 420 | 536 | 558 | 703 | 607 | 3.576 | ||||||
Overprogrammering (-) | ‒ 45 | ‒ 57 | ‒ 110 | ‒ 122 | ‒ 112 | ‒ 145 | 591 |
Toelichting
Bij deze ontwerpbegroting 2026 is voor Vernieuwing Hoofdwegennet ook overprogrammering opgenomen. Daarom is er een nieuw Projectoverzicht behorende bij 12.02.04 opgesteld.
12.03 Ontwikkeling
Motivering
Om een betrouwbaar netwerk te realiseren en de verwachte verkeersgroei te faciliteren, worden infrastructuurprojecten voorbereid en uitgevoerd. Zo wordt bereikt dat de noodzakelijke wegcapaciteit beschikbaar is en komt. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
Maatregelen
Herprioritering MIRT
De combinatie van de stikstofproblematiek, financiële tekorten en de personele krapte heeft geleid tot een herprioritering van projecten in 2023 en 2025. In 2023 zijn zeventien weg- en vaarwegprojecten gepauzeerd (Kamerstuk 36 200 A, nr. 78). In 2025 zijn aanvullend vijf wegprojecten gepauzeerd (Kamerstuk 36725 A, nr. 4). De middelen worden ingezet voor het dekken van tekorten op het Mobiliteitsfonds en worden besteed aan projecten die maakbaar en uitvoerbaar zijn. De ambitie van IenW is om ieder jaar één gepauzeerd project op te starten, mits voldaan kan worden aan de randvoorwaarden op het gebied van stikstof, financiën en capaciteit.
Verkeersveiligheid hoofdwegennet
Er wordt op verschillende manieren geïnvesteerd in verder verbeteren van de verkeersveiligheid op het hoofdwegennet. Vanuit het Coalitieakkoord van het kabinet-Rutte IV is in totaal € 200 miljoen beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op Rijks-N-wegen. In het voorjaar 2025 heeft het kabinet-Schoof besloten om de gereserveerde middelen voor de Lelylijn op de Aanvullende Post van het ministerie van Financiën over te hevelen voor o.a. de N36 Almelo/Wierden-Ommen (€ 115 miljoen). Het aanvullende budget voor de N36 is toegevoegd aan het programma verkeersveiligheid Rijks-N-wegen. Daarnaast worden verschillende verkeersveiligheidsmaatregelen genomen vanuit het programma Meer Veilig.
12.03.01 Aanleg
Motivering
Op dit artikel staan de beschikbare budgetten die noodzakelijk zijn voor de (realisatie)activiteiten bij het hoofdwegennet. Voorbeelden zijn uitgaven die worden gedaan voor de uitvoering (bouwfase) van MIRT-projecten.
Mijpalen Aanlegprojecten
In 2026 zijn er geen mijlpalen voor aanlegprojecten voorzien. Tijdens de jaarlijkse MIRT-brieven wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van lopende projecten. Daarbij geeft het MIRT-projectenoverzicht 2026 een toelichting bij deze begroting over de projecten en programma’s.
Mijlpaal | Project | |
---|---|---|
Openstelling | ‒ | n.v.t. |
Bron: Rijkswaterstaat 2025
Producten
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | Toelichting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | later | huidig | vorig | |
Kleine projecten / Afronding projecten | 84 | 6.095 | 6.013 | 19 | 10 | 14 | 5 | 5 | 18 | 14 | |||
Programma snelheidsaanpassing | 56 | 56 | 52 | 3 | |||||||||
Programma aansluitingen | 133 | 133 | 127 | 6 | |||||||||
Quick Wins Wegen | 12 | 12 | 12 | 0 | |||||||||
Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen | 23 | 0 | 3 | 9 | 3 | 4 | 4 | ||||||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 1.478 | 1.478 | 1.475 | 2 | 0 | 2016 | 2016 | ||||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
A10 Amsterdam praktijk-proef FES | 41 | 41 | 38 | 3 | 2018 | 2018 | |||||||
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas) | 867 | 853 | 148 | 96 | 86 | 47 | 54 | 4 | 94 | 337 | 2032-2036 | 2032-2036 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 1.222 | 1.218 | 1.002 | 35 | 38 | 116 | 31 | 2027 | 2027 | ||||
A9 Badhoevedorp | 289 | 292 | 288 | 1 | 0 | 2017 | 2017 | ||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
A15 Papendrecht-Sliedrecht | 23 | 22 | 19 | 3 | 2021 | 2021 | |||||||
A4-A44 Rijnlandroute | 543 | 542 | 513 | ‒ | 30 | regio | regio | ||||||
A4 Vlietland / N14 | 32 | 31 | 16 | 11 | 5 | 2020 | 2020 | ||||||
N57/59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 22 | 22 | 8 | 2 | 12 | ntb | ntb | ||||||
Projecten Zuid-Nederland | |||||||||||||
A2 Passage Maastricht | 686 | 686 | 679 | 1 | 6 | 2016 | 2016 | ||||||
A4 Dinteloord-Bergen op Zoom | 260 | 260 | 259 | 0 | 1 | 2014 | 2014 | ||||||
A27 Houten Hooipolder | 110 | 110 | 110 | ‒ | ntb | ntb | |||||||
A2 Het Vonderen-Kerensheide | 424 | 417 | 73 | 64 | 132 | 132 | 23 | 2025-2027 | 2025-2027 | ||||
KTM I Randweg Eindhoven | 34 | ‒ | 2 | 7 | 15 | 10 | 2027 | ntb | |||||
Projecten Oost-Nederland | |||||||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 1.308 | 1.263 | 178 | 22 | 350 | 331 | 299 | 126 | 2 | 2029-2031 | ntb | 1 | |
A1 Apeldoorn - Azelo: fase 1 en fase 2a | 479 | 478 | 444 | 32 | 3 | 2024 | 2023-2025 | ||||||
N35 Combiplan Nijverdal | 320 | 319 | 317 | 1 | 0 | 1 | 2015 | 2015 | |||||
N35 Wijthmen - Nijverdal | 25 | 24 | 4 | 10 | 8 | 2 | 0 | 2018 | 2018 | ||||
Projecten Noord-Nederland | |||||||||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 | 967 | 965 | 828 | 122 | 11 | 6 | 2024 | 2024 | |||||
N31 Leeuwarden (De Haak) | 222 | 222 | 221 | 1 | 2014 | 2014 | |||||||
Overige maatregelen | |||||||||||||
Fileaanpak | 70 | 61 | 61 | 3 | 4 | 2 | 0 | 0 | |||||
Afrondingen | |||||||||||||
Totaal aanlegprogramma | 9.727 | 15.601 | 12.885 | 439 | 680 | 698 | 428 | 138 | 121 | 351 | |||
Totaal uitvoeringsprogramma | 9.727 | 15.601 | 12.885 | 439 | 680 | 698 | 428 | 138 | 121 | 351 | |||
Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies | 1.247 | 1.186 | 656 | 106 | 96 | 65 | 104 | 99 | 48 | 73 | |||
Programma Aanleg | 10.974 | 16.787 | 13.541 | 545 | 776 | 763 | 532 | 237 | 169 | 424 | |||
Budget Aanleg (MF 12.03.01) | 13.339 | 327 | 510 | 965 | 750 | 503 | 305 | 687 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 202 | ‒ 218 | ‒ 266 | 202 | 218 | 266 | 136 | 263 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15): de overheveling naar het DBFM project heeft geleid tot een negatieve stand. Met deze correctie wordt wat er teveel was overgeheveld weer teruggeboekt bij het aanlegproject (€ 25 miljoen). Daarbij is de openstelling aangepast van ntb naar 2029-2031 vanwege de nieuwe planning na het definitieve tracébesluit door Raad van State.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2025.
12.03.02 Planning en studies
Motivering
Op dit artikel staan de beschikbare budgetten die noodzakelijk zijn voor de (studie)activiteiten bij het hoofdwegennet. Voorbeelden zijn de gereserveerde realisatiebudgetten voor de projecten in de planning- en studiefase (planuitwerking).
Producten
Projectbudget | Planning | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | Tracébesluit | Openstelling | |
Aanleguitgaven op MF 12.03.01 mbt planning en studies | ‒ 1.247 | ‒ 1.186 | nvt | nvt | |
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 85 | 85 | nvt | nvt | |
Geluidsaneringprogramma – weg | 569 | 562 | nvt | nvt | |
Kosten voorbereiding tol | 117 | 114 | nvt | nvt | |
Exploitatie tol | 553 | 497 | nvt | nvt | 1 |
Reservering voor LCC | 387 | 343 | nvt | nvt | 2 |
Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata | 120 | 117 | nvt | nvt | |
Snelfietsroutes | 46 | 28 | nvt | nvt | 3 |
Voorbereiding vrachtheffing | 358 | 370 | nvt | nvt | 4 |
Exploitatie vrachtheffing | 0 | 460 | nvt | nvt | 5 |
Investeringsimpuls Verkeersveiligheid | 443 | 438 | nvt | nvt | 6 |
Maatregelen Fietsveiligheid | 47 | 48 | nvt | ntv | |
Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen | 287 | 178 | nvt | nvt | 7 |
Reservering inzet restbudgetten | 200 | 218 | ntv | ntv | 8 |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 161 | 165 | nvt | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
A1/A28 Knooppunt Hoevelaken | 175 | 138 | ntb | ntb | 9 |
A12/A27 Ring Utrecht | 1.802 | 1.773 | ntb | ntb | |
A7/A8 Amsterdam-Hoorn | 23 | 22 | ntb | ntb | |
A6 Almere Oostvaarders - Lelystad | 23 | 23 | ntb | ntb | |
Noordelijke Randweg Utrecht | 0 | Regio | Regio | ||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Knooppunt Gouwe | 216 | 216 | 2028 | ntb | |
A4 Haaglanden - N14 | 36 | 36 | ntb | ntb | |
A4 Burgerveen - N14 | 3 | 3 | ntb | ntb | |
Westerscheldetunnel | 151 | 151 | nvt | nvt | |
Capaciteitsverruiming A16 Van Brienenoordcorridor Rotterdam | 0 | ntb | |||
Projecten Zuid-Nederland | |||||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 6 | 6 | ntb | ntb | |
N65 Vught - Haaren | 89 | 89 | Regio | Regio | |
Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Geldrop | 58 | 58 | ntb | ntb | |
Programma SmartwayZ.NL: InnovA58 | 581 | 581 | ntb | ntb | |
Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility | 9 | 9 | nvt | nvt | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1/A30 Barneveld | 24 | 24 | ntb | ntb | |
N35 Nijverdal - Wierden | 129 | 129 | ntb | ntb | |
N35 Knooppunt Raalte | 26 | 26 | Regio | Regio | |
N50 Kampen – Kampen Zuid | 17 | 17 | ntb | ntb | |
A28 Amersfoort-Hoogeveen | 34 | 34 | 2028 | 2028 | |
A1/A35 Knooppunt Azelo - Buren | 0 | ntb | ntb | ||
Projecten Noord-Nederland | |||||
Toegangsweg Groningen Airport Eelde | 14 | 14 | Regio | Regio | |
N33 Zuidbroek-Appingedam | 204 | 200 | ntb | ntb | |
N33 Appingedam-Eemshaven | 4 | 4 | ntb | ntb | |
Overige projecten en reserveringen | 179 | 145 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken | |||||
Programma DUMO | |||||
Programma Fiets | |||||
Strategisch plan Verkeersveiligheid | |||||
Afrondingen | |||||
Totaal programma planning en studies | 5.928 | 6.135 | |||
Begroting (MF 12.03.02) | 5.928 | 6.135 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Exploitatie Tol: Aan het budget is het extrapolatiejaar 2039 toegevoegd.
2. Reservering voor LCC: Aan het budget is het extrapolatiejaar 2039 toegevoegd.
3. Snelfietsroutes: Voor het programma Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets (MAUF) wordt een Specifieke Uitkering (SPUK) voorbereid. Dit betreft een overboeking ten hoogte van € 18 miljoen vanuit MAUF aangezien de SPUK binnen doorfietsroutes wordt aangegaan.
4. Voorbereiding Vrachtwagenheffing: Dit betreft de overboeking naar artikel 15 op HXII.
5. Dit betreft een overboeking van € 460 miljoen van de exploitatie kosten voor de invoering van vrachtwagenheffing naar de minregel waar het uit voorgefinancierd was. Dit budget is op het Mobiliteitsfonds niet meer nodig, omdat het vanaf 2026 via Hoofdstuk HXII artikel 15 verplicht en betaald gaat worden en direct wordt verrekend met de binnengekomen ontvangsten.
6. Strategisch Plan Verkeersveiligheid: Het budget wordt opgehoogd door een herschikking van de middelen binnen verkeersveiligheid, die tot doel hadden kosteneffectieve infrastructurele maatregelen aan bermen van N-wegen (die niet in beheer zijn bij het Rijk). Deze middelen worden toegevoegd aan de regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2025–2030, waarmee ook subsidie voor veilige, obstakelvrije bermen van N-wegen kunnen worden aangelegd.
7. Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen: Aan het budget wordt € 115 miljoen toegevoegd, volgend uit de Voorjaarsbesluitvorming 2025, als aanvulling van N36 Almelo/Wierden-Ommen. Daarnaast is de opdracht aan Rijkswaterstaat verstrekt voor de realisatie van de maatregelen aan de N18.
8. Reservering inzet restbudgetten: Bij de vorming van deze reservering is te veel afgeroomd van het budget van A1/A28 Knooppunt Hoevelaken en dat wordt bij deze gecorrigeerd. Hierdoor blijft € 200 miljoen beschikbaar voor de herstart van een gepauzeerd project (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16).
9. A1/A28 Knooppunt Hoevelaken: Dit betreft de correctie van de afroming van de restbudgetten (Kamerstuk 36 600 A, nr. 16).
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2025.
12.03.03 Optimalisering gebruik
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van infrastructuur op de weg bevorderen. Voorbeelden zijn intelligent verkeersmanagement, informatie over werk in uitvoering en beperkte infrastructurele aanpassing van weginfrastructuur.
Producten
Optimalisering gebruik (12.03.03) | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit | 32 | 32 | nvt | nvt | |
Schoon Emissieloos Bouwen | 183 | 203 | nvt | nvt | 1 |
Slim, Veilig, Doelmatig en Duurzaam Gebruik van Mobiliteitsinfrastructuur | 155 | 130 | nvt | nvt | |
Ringen draaiende houden WoMo | 133 | 212 | nvt | nvt | 2 |
Reservering kleine maatregelen | 280 | 280 | nvt | nvt | |
Meerjarig Adaptie Fiets | 0 | 18 | 3 | ||
Noordwest-Nederland | |||||
Maatregelenpakket regio Amersfoort | 50 | 50 | Regio | nvt | |
Zuidwest-Nederland | |||||
A4/N211 Harnaschknoop | 35 | 35 | Regio | nvt | |
Maatregelenpaket A15 Papendrecht-Gorinchem | 16 | 16 | Regio | nvt | |
Maatregelenpakket A4 Haaglanden-N14 | 16 | 16 | Regio | nvt | |
Zuid-Nederland | |||||
Reservering VDL | 5 | 5 | nvt | nvt | |
Ringen draaiende houden WoMo | 21 | 55 | nvt | nvt | |
Quickwins A2 Deil-Vught | 14 | 14 | nvt | nvt | |
Maatregelenpakket A2 Deil-Vught | 54 | 54 | Regio | nvt | |
Maatregelenpakket A58 Stedelijke regio Breda-Tilburg | 23 | 23 | Regio | nvt | |
Totaal Optimalisering gebruik | 1.017 | 1.143 | |||
Begroting (MF 12.03.03) | 1.017 | 1.143 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Schoon Emissieloos Bouwen: Dit betreft een overboeking naar HXII waar een deel van de regeling via RVO wordt uitgekeerd.
2. Ringen draaiende houden WoMo: De eerste tranche van de werkzaamheden (€ 79 miljoen) is in opdracht gegeven aan Rijkswaterstaat. Het is daartoe overgeboekt naar de betreffende realisatiebudgetten binnen artikel 12.
3. Meerjarig Adaptatie Fiets: Voor het programma Meerjarige Adaptieve Uitvoeringsagenda Fiets (MAUF) wordt een Specifieke Uitkering (SPUK) voorbereid. Dit betreft de overboeking ter hoogte van € 18 miljoen vanuit MAUF aangezien de SPUK binnen doorfietsroutes wordt aangegaan.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
Bij infrastructuurprojecten boven het drempelbedrag van € 60 miljoen wordt middels een Publiek Private Comparator (PPC) getoetst of een DBFM-contract meerwaarde op kan leveren. Infrastructuurprojecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, onderhoud en financiering) aan een private opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling voor deze dienst vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. De beschikbaarheidsvergoeding wordt pas uitgekeerd na openstelling van het project; tijdens de bouw dient de DBFM- opdrachtnemer daarom zelf de financiering te regelen. Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financierders op de opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren: op tijd en binnen de geraamde kosten. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zeker stellen. In de bouwfase is doorgaans wel sprake van een gedeeltelijke betaling (de partiële beschikbaarheidsvergoeding) als sprake is van de uitbreiding van een bestaande weg die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor het wegverkeer. Bij openstelling van de weg wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting, van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbetreffende project. Op dit begrotingsartikel bestaat daarmee geen enkele budgetflexibiliteit. Slechts bij onderpresteren van de opdrachtnemer kunnen boetes en kortingen worden aangebracht.
De verplichting aan de DBFM-opdrachtnemer vervalt aan het einde van de looptijd van het contract waarna het beheer en onderhoud van deze wegvakken terugkomen bij RWS en de bijbehorende budgetten geraamd worden op het reguliere onderhoudsartikel (artikelonderdeel 12.02 Onderhoud en Vernieuwing).
Producten
De projecten A16 Rotterdam, A9 Badhoevedorp-Holendrecht en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) verkeren in de bouwfase. De voorgenoemde projecten kennen een partiële beschikbaarheidsvergoeding. In oktober 2024 is er een uitspraak van de Raad van State omtrent het Tracébesluit van A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) geweest, waarmee het Tracébesluit onherroepelijk is geworden.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | Eind contract | Toelichting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | later | huidig | vorig | ||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||||
A10 Tweede Coentunnel | 2.279 | 2.265 | 1.514 | 60 | 61 | 59 | 59 | 58 | 58 | 410 | 2013 | 2013 | 2037 | |
A12 Lunetten - Veenendaal | 733 | 729 | 498 | 42 | 26 | 26 | 25 | 25 | 24 | 67 | 2012 | 2012 | 2033 | |
A1/A6/A9 SA Badhoevedorp-Holendrecht | 1.510 | 1.484 | 188 | 74 | 69 | 119 | 162 | 81 | 80 | 737 | 2027 | 2027 | 2040 | |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A1/A6) | 1.950 | 1.932 | 932 | 66 | 63 | 62 | 60 | 59 | 67 | 640 | 2019 | 2019 | 2042 | |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A6 Almere) | 409 | 405 | 151 | 20 | 18 | 18 | 17 | 17 | 21 | 148 | 2019 | 2019 | 2040 | |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 1.229 | 1.218 | 598 | 51 | 49 | 48 | 47 | 47 | 46 | 343 | 2020 | 2020 | 2038 | |
A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten | 383 | 378 | 117 | 18 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 174 | 2019 | 2019 | 2043 | |
Aflossing tunnels | 966 | 965 | 880 | 39 | 34 | 0 | 14 | 0 | 0 | 0 | ||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||||
A15 Maasvlakte - Vaanplein | 2.466 | 2.454 | 1.781 | 125 | 70 | 70 | 62 | 62 | 62 | 234 | 2015 | 2015 | 2035 | |
A16 Rotterdam | 2.004 | 1.980 | 694 | 120 | 89 | 133 | 66 | 62 | 62 | 778 | 2025 | 2025 | 2043 | |
A24 Blankenburgverbinding | 2.138 | 2.111 | 619 | 153 | 145 | 78 | 86 | 78 | 74 | 905 | 2024 | 2024 | 2043 | |
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||||||||
A59 Rosmalen - Geffen | 277 | 271 | 271 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2005 | 2005 | 2020 | |
A27 Houten-Hooipolder | 2.888 | 2.517 | 253 | 166 | 266 | 325 | 271 | 255 | 263 | 1.091 | 2029-2031 | 2029-2031 | 2046 | 1 |
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 607 | 625 | 217 | 34 | 74 | 102 | 101 | 24 | 2 | 53 | 2029-2031 | ntb | 2051 | 2 |
A12 Ede - Grijsoord | 173 | 172 | 96 | 11 | 10 | 10 | 9 | 9 | 9 | 18 | 2016 | 2016 | 2032 | |
N18 Varsseveld – Enschede | 335 | 332 | 157 | 15 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 108 | 2018 | 2018 | 2043 | |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||||
N33 Assen - Zuidbroek | 371 | 368 | 203 | 16 | 16 | 17 | 17 | 17 | 17 | 68 | 2014 | 2014 | 2034 | |
Tolgefinancierde uitgaven (NCW) | ||||||||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen - Oudbroeken (ViA15) | 599 | 580 | 2 | 2 | 595 | |||||||||
Afrondingen | ||||||||||||||
Totaal | 21.318 | 20.787 | 9.170 | 950 | 954 | 1.034 | 964 | 765 | 756 | |||||
Budget (MF 12.04) | 21.318 | 20.787 | 9169,949 | 949,578 | 953,819 | 1033,743 | 964,276 | 764,544 | 755,881 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. A27 Houten-Hooipolder: het projectbudget is gestegen met € 329 miljoen door de overheveling t.b.v. van de excessieve prijsstijgingen.
2. A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15): bij de voorjaarsnota 2025 heeft de overheveling naar het DBFM project geleid tot een negatieve stand. Met deze correctie wordt wat er teveel was overgeheveld weer teruggeboekt bij het aanlegproject (€ 25 miljoen).
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2025.
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan exploitatie, onderhoud en vernieuwing, ontwikkeling en DBFM, en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT-systemen, het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.
12.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden aan de producten op het gebied van Rijkswegen, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
Het project Tijdelijke Tolheffing betreft de invoering en exploitatie van tolheffing op de A24 Blankenburgverbinding (BBV) en de ViA15. De A24 BBV is op 7 december 2024 in gebruik genomen. Op dat moment is ook de tolheffing gestart. De startdatum van de tolheffing op de ViA15 is onzeker. Naar huidig inzicht wordt de verbinding niet vóór 2030 in gebruik genomen.
Het doel van de tolheffing is om een financieringsbehoefte voor de aanleg van de A24 BBV en de ViA15 te dekken. Zonder de tolheffing zou er onvoldoende financiële dekking voor de aanleg van deze verbindingen zijn in het Mobiliteitsfonds en hadden deze verbindingen niet gerealiseerd kunnen worden.
Deze financieringsbehoefte komt tot uiting in een tolopgave van € 405 miljoen voor de A24 BBV en van € 366 miljoen voor de ViA15 (bedragen in prijzen 2025 en in contante waarde). De tolopbrengsten moeten deze tolopgave, maar ook de uitvoeringskosten voor tolheffing dekken. Dit zijn de invoeringskosten van tolheffing en de cumulatieve kosten voor exploitatie tijdens de periode waarin tol geheven wordt. De kosten voor het realiseren en heffen van tol worden dus gedekt vanuit de tolopbrengsten.
Als de tolopgave, inclusief de uitvoeringskosten van tolheffing, is voldaan, zal de tolheffing worden beëindigd. Naar verwachting wordt op beide verbindingen voor een periode van maximaal 25 jaar tol geheven.
Hierna volgen de verwachte uitgaven en ontvangsten van tolheffing. Voor een gedetailleerd overzicht van uitgaven en ontvangsten wordt verwezen naar bijlage 5 tol.
Producten
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bijdragen van derden | 43 | 6 | 9 | 11 | 14 | |
Geraamde inkomsten tol | 75 | 87 | 75 | 62 | 63 | 68 |
Totaal Ontvangsten (MF 12.09) | 118 | 93 | 84 | 73 | 77 | 68 |
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten in de investeringen van Rijkswegenprojecten.
Totaal geraamde inkomsten tol
De ontvangsten uit tolheffing bestaan uit de ontvangsten uit de tolgelden, plus de ontvangsten uit de administratiekosten bij een betaalherinnering en de ontvangsten uit bestuurlijke boetes. Voor de A24 BBV en de ViA15 worden de volgende ontvangsten geraamd:
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontvangsten tolgelden | 37,5 | 37 | 39 | 39 | 39 | 41 | 41 | 41 |
Ontvangsten administratiekosten | 23 | 16 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | |
Ontvangsten boetes | 37,5 | 27 | 20 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 |
Totaal | 75 | 87 | 75 | 62 | 62 | 64 | 64 | 64 |
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontvangsten tolgelden | 4 | 24 | 27 | |||||
Ontvangsten administratiekosten | 2 | 13 | ||||||
Ontvangsten boetes | 20 | 17 | ||||||
Totaal | 4 | 46 | 57 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
In 2026 wordt een bijdrage van € 93 miljoen verwacht. De bijdragen van derden (€ 6 miljoen) komt met name ten bate van het project A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken en Vervanging en Renovatie (€ 2,7 miljoen) en het restant is een optelsom van bijdragen kleiner dan € 1 miljoen en komt ten bate van diverse andere projecten (€ 3,2 miljoen). Daarnaast wordt € 87 miljoen aan tolopbrengsten verwacht bij het project A24 Blankenburgverbinding.