Op dit artikel worden de producten op het gebied van Spoorwegen verantwoord. Het productartikel Spoorwegen is gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.439.066 | 3.581.594 | 2.902.113 | 2.807.437 | 2.524.645 | 2.408.368 | 2.771.324 |
Uitgaven | 3.170.623 | 3.182.870 | 3.175.694 | 3.034.507 | 2.949.327 | 2.918.182 | 2.805.365 |
13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | 2.570.447 | 2.678.004 | 2.513.149 | 2.481.024 | 2.383.821 | 2.391.188 | 2.295.474 |
13.03 Ontwikkeling | 360.532 | 276.709 | 442.368 | 345.610 | 402.719 | 429.388 | 419.631 |
13.03.01 Aanleg personenvervoer | 277.285 | 165.972 | 347.464 | 187.154 | 208.422 | 231.205 | 207.421 |
13.03.02 Aanleg goederenvervoer | 41.615 | 26.218 | 50.542 | 61.654 | 46.396 | 26.756 | 23.987 |
13.03.03 Optimalisering gebruik | 778 | 802 | 2.208 | ||||
13.03.04 Planning en studies personenvervoer | 36.925 | 64.918 | 25.670 | 53.918 | 76.398 | 90.736 | 109.035 |
13.03.05 Planning en studies goederenvervoer | 3.929 | 18.799 | 16.484 | 40.664 | 71.003 | 80.191 | 79.188 |
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 239.644 | 228.157 | 220.177 | 207.873 | 162.786 | 97.606 | 90.260 |
13.07 Rente en aflossing | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 207.722 | 284.090 | 300.998 | 150.284 | 153.284 | 149.586 | 163.284 |
13.09 Ontvangsten | 207.722 | 284.090 | 300.998 | 150.284 | 153.284 | 149.586 | 163.284 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2026 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2026. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.
2026 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 99% |
Bestuurlijk gebonden | 1% |
Beleidsmatig gereserveerd | |
Niet-juridisch verplicht / vrij te besteden |
13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
Motivering
Op grond van richtlijn 91/440/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschap van 29 juli 1991 kan een beheerder voor de spoorweginfrastructuur worden aangewezen en kunnen lidstaten financiële middelen verstrekken aan de beheerder om te voldoen aan zijn taken. De Minister van IenW heeft op 14 december 2014 aan ProRail een concessie verleend voor het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur in de periode 2015 tot en met 2024. In 2024 is de beheerconcessie beleidsneutraal verlengd tot 1 januari 2029. De Tweede Kamer is hierover geinformeerd (Kamerstukken 2024, 29984, nr. 1205). In de beheerconcessie staan de afspraken tussen de overheid en ProRail over het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur (HSWI). Deze afspraken gaan onder meer over de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van de hoofdspoorweginfrastructuur en de daarmee samenhangende voorzieningen, maar ook over de kwaliteit van de informatievoorziening. Jaarlijks wordt aan ProRail subsidie verstrekt voor de instandhouding van de hoofdspoorweginfrastructuur, overeenkomstig het bepaalde in de Wet Mobiliteitsfonds.
De beheerconcessie bevat instrumenten als prestatie-indicatoren, programma’s en maatregelen, audits en reviews, verplichtingen om informatie aan IenW te verstrekken en/of besluiten voor te leggen en verplichtingen met betrekking tot samenwerking en transparantie. De ruggengraat van de concessie is de jaarcyclus waarmee in het beheerplan jaarlijks afspraken worden gemaakt tussen de Minister van IenW en ProRail over de te bereiken prestaties en de te nemen maatregelen. De Minister van IenW geeft jaarlijks in de beleidsprioriteitenbrief aan welke prestaties het komende jaar van ProRail worden verwacht. ProRail stelt op basis van de beleidsprioriteitenbrief een beheerplan op en consulteert belanghebbenden over de hoofdlijnen van het ontwerp-beheerplan. Vervolgens legt ProRail het beheerplan ter instemming voor aan de Minister van IenW.
Nadat de Minister van IenW heeft ingestemd met het beheerplan, wordt dit toegezonden aan de Tweede Kamer. Na afloop van het jaar legt ProRail op grond van de concessie verantwoording af in de jaarrapportage en op grond van de Wet Mobiliteitsfonds in het jaarverslag en de jaarrekening. Zodra deze documenten zijn vastgesteld worden ook deze aan de Tweede Kamer toegezonden.
Producten
De exploitatie-, onderhoud- en vernieuwingsactiviteiten van het spoor zijn gericht op het realiseren van de in het beheerplan opgenomen prestaties per prestatiegebied zoals opgenomen in de beheerconcessie. Onderdeel hiervan zijn de activiteiten van ProRail die samenhangen met verkeersleiding en capaciteitsmanagement. In het beheerplan zelf wordt jaarlijks een uitgebreide beschrijving opgenomen van de belangrijkste activiteiten die voor dat jaar zijn gepland. ProRail ontvangt voor de uit te voeren activiteiten een subsidie van het Rijk. Bij de vaststelling van de subsidie voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing wordt rekening gehouden met de inkomsten van de gebruiksvergoeding die ProRail ontvangt van de vervoerders en eventuele bijdragen van andere partijen voor onderhoudsactiviteiten. Nadere informatie over areaal, prestaties en budgetten is opgenomen in bijlage 3 Instandhouding.
Maatregelen
Met het basiskwaliteitsniveau (BKN) Spoor zijn de budgetbehoefte en de beschikbare middelen langjarig tot en met 2037 met elkaar in evenwicht gebracht. Inmiddels is de dekking beleidsneutraal verlengd t/m 2039. Sinds de vaststelling van het BKN hebben zich enkele exogene ontwikkelingen voorgedaan in wet- en regelgeving en zijn bepaalde risico's gematerialiseerd waar eerder geen rekening mee kon worden gehouden. Bij de voorjaarsbesluitvorming 2025 heeft dit geleid tot besluitvorming over aanvullende budgettaire kaders. Dit is toegelicht in de voorjaarsnota 2025.
13.03 Ontwikkeling Spoor
IenW is verantwoordelijk voor de uitbreiding van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze wordt in belangrijke mate gefinancierd met middelen uit de Rijksbegroting. Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven begroot die noodzakelijk zijn voor:
– door ProRail uit te voeren planningen en studies;
– door IenW uit te voeren planningen en studies;
– voorbereiding van de uitvoering van nieuwbouwprojecten Spoor;
– uitvoering van deze projecten.
13.03.01 Aanlegprogramma personenvervoer spoor
Maatregelen
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | Toelichting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Maatregelenpakket HSL Zuid | 347 | 174 | 153 | 31 | 32 | 11 | 10 | 20 | 25 | 65 | 1 | ||
Benutten Betrouwbaarheid & Capaciteit | |||||||||||||
Geluidsanering Spoorwegen (MJPG) | 631 | 623 | 129 | 40 | 66 | 78 | 79 | 52 | 45 | 143 | |||
Programma Behandelen en Opstellen | 193 | 190 | 36 | 43 | 20 | 21 | 31 | 13 | 10 | 17 | |||
Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE) | 30 | 29 | 15 | 1 | 0 | 0 | 3 | 4 | 4 | 3 | |||
Verbeteraanpak stations | 12 | 12 | 4 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Spoorcapaciteit 2030 | 870 | 857 | 95 | 41 | 66 | 97 | 111 | 177 | 127 | 155 | |||
Innovatieprogramma Spoortrillingen | 23 | 23 | 13 | 8 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Regionale Knelpunten | 17 | 17 | 5 | 9 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Stations en stationsaanpassingen | |||||||||||||
Kleine stations | 13 | 13 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | ||||
Toegankelijkheid stations | 528 | 526 | 408 | 14 | 9 | 17 | 24 | 33 | 20 | 3 | |||
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||||||||
Programma ATB-Vv | 82 | 81 | 10 | 2 | 3 | 5 | 5 | 19 | 26 | 14 | |||
Fietsparkeren bij stations | 460 | 456 | 255 | 19 | 24 | 26 | 30 | 26 | 20 | 61 | |||
Kleine projecten personenvervoer | 220 | 227 | 15 | 32 | 35 | 33 | 23 | 35 | 47 | ||||
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 29 | 33 | 4 | 3 | 3 | 6 | 6 | 6 | 2 | ||||
Programma Overwegen | 946 | 943 | 662 | 51 | 71 | 42 | 48 | 31 | 26 | 13 | |||
Programma aanpak suïcidepreventie | 22 | 22 | 10 | 2 | 4 | 4 | 2 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma kleine functiewijzigingen | 401 | 399 | 308 | 13 | 12 | 9 | 8 | 10 | 10 | 32 | |||
Maaslijn | 230 | 226 | 23 | 30 | 63 | 51 | 40 | 22 | 0 | 0 | |||
Schoon en Emissieloos Bouwen | 89 | 87 | 1 | 2 | 4 | 9 | 17 | 25 | 21 | 9 | |||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
Amsterdam CS Cuypershal | 28 | 28 | 27 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Paspoort- en beveiligingsfaciliteiten op A'dam CS | 22 | 22 | 9 | 7 | 2 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
Programma Wind in de Zeilen | 10 | 10 | 3 | 2 | 4 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | |||
Stations en Stationsaanpassingen | |||||||||||||
Emplacement Den Haag centraal | 119 | 118 | 63 | 28 | 19 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | |||
Projecten Oost Nederland | |||||||||||||
Traject Oost | 224 | 223 | 199 | 11 | 8 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Regionale lijnen | 17 | 17 | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Spoorzone Ede Oost | 49 | 49 | 43 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Projecten Noord Nederland | |||||||||||||
Sporendriehoek Noord-Nederland | 146 | 146 | 132 | 1 | 12 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal ProRail projecten | |||||||||||||
Totaal overige (niet ProRail) projecten | |||||||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 5.759 | 5.551 | 2.621 | 383 | 459 | 422 | 463 | 466 | 378 | 566 | |||
Planning- en studieuitgaven binnen aanlegprogramma | ‒ 204 | ‒ 181 | ‒ 86 | ‒ 16 | ‒ 31 | ‒ 28 | ‒ 16 | ‒ 12 | ‒ 10 | ‒ 5 | |||
Afrekening voorschotten | 297 | 276 | 276 | 21 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Programma Aanleg | 5.852 | 5.646 | 2.811 | 387 | 429 | 395 | 448 | 454 | 368 | 561 | |||
Aanleg uitgaven binnen planning en studies | 87 | 79 | 46 | 19 | 14 | 6 | 2 | 0 | 0 | 0 | |||
Aanleg uitgaven binnen MF11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Budget Aanleg (MF 13.03.01) | 5.939 | 5.725 | 2.857 | 406 | 443 | 400 | 450 | 454 | 368 | 561 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 242 | ‒ 96 | ‒ 216 | ‒ 242 | ‒ 223 | ‒ 160 | 1.179 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. De constructiefouten in viaducten en de zettingenproblematiek op de HSL moeten worden hersteld. De financiering van deze werkzaamheden was deels geraamd binnen MF 13.04 en omdat de werkzaamheden worden uitgevoerd door ProRail via de MIRT-systematiek is de hiervoor gereserveerde € 70 miljoen overgeboekt naar MF 13.03.01. Tevens is met de voorjaarsbesluitvorming besloten om € 100 miljoen toe te voegen aan het budget voor de HSL-Zuid voor de herstelwerkzaamheden aan de viaducten vanuit de generieke investeringsruimte. Bij Voorjaarsnota 2025 is deze € 100 miljoen abusievelijk toegevoegd aan het instandhoudingsprogramma (MF 13.02). In deze begroting wordt dit gecorrigeerd waarmee dit bedrag aan het juiste projectbudget is toegevoegd. Vervolgens is deze € 170 miljoen euro in bij de ontwerpbegroting in het juiste kasritme gezet.
13.03.02 Aanlegprogramma goederenvervoer spoor
Maatregelen
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | Toelichting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua | 172 | 171 | 162 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 6 | ‒ | |||
Programma Emplacementen op orde | 232 | 231 | 191 | 2 | 5 | 5 | 8 | 12 | 9 | ‒ | |||
Kleine projecten goederenvervoer | 57 | 28 | 9 | 25 | 11 | 5 | 5 | 2 | ‒ | 1 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
Calandbrug | 276 | 275 | 139 | 1 | 8 | 24 | 36 | 36 | 28 | 4 | |||
Geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 22 | 22 | 21 | 0 | 0 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |||
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding | 267 | 265 | 75 | 11 | 15 | 40 | 50 | 26 | 27 | 24 | |||
Projecten Oost Nederland | |||||||||||||
Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov) | 146 | 145 | 119 | 1 | 6 | 14 | 3 | 2 | 0 | 0 | |||
Overige projecten | |||||||||||||
Nazorg gereedgekomen projecten | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 1.171 | 1.140 | 707 | 25 | 61 | 94 | 102 | 83 | 72 | 28 | |||
Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma | ‒ 413 | ‒ 414 | ‒ 170 | ‒ 12 | ‒ 10 | ‒ 33 | ‒ 56 | ‒ 56 | ‒ 48 | ‒ 28 | |||
Afrekening voorschotten | 42 | 29 | 29 | 13 | 0 | ||||||||
Programma Aanleg | 800 | 755 | 566 | 26 | 50 | 61 | 46 | 27 | 24 | 0 | |||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Budget Aanleg (MF 13.03.02) | 801 | 756 | 566 | 26 | 51 | 62 | 46 | 27 | 24 | 0 | |||
Overprogrammering (-) |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Dit betreffen overboekingen vanuit de generieke investeringsruimte op artikel 11.04 naar aanleg, omdat verschillende kleine projecten binnen goederenveroer in uitvoering zijn. Het betreft de projecten, Uitvoering realisatiepacten multimodale knooppunten op 9 goederenvervoercorridors, Beter Benutten Spoor en Digitalisering spoorgoederenvervoer.
13.03.03 Optimalisering gebruik
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van infrastructuur bevorderen. Dit zijn maatregelen die door ProRail worden uitgevoerd.
Budget | Planning | ||
---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | |
Modal shift OVS | 11 | 9 | |
Totaal Optimalisering gebruik | 11 | 9 | |
Begroting (MF 13.03.03) | 11 | 9 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Dit betreft een overboeking van artikel 11.04 naar artikel 13.03.03 voor Veiligheid en Goederenvervoer ter hoogte van € 2 miljoen. Dit bedrag is bedoeld om verladers gericht te stimuleren om te kiezen voor vervoer over spoor, via een modal shift subsidieregeling en inzet van logistieke makelaars.
13.03.04 Planning en studies personenvervoer
Budget | Planning | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling | |
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten Decentraal Spoor (fase 2) | 11 | 11 | |||
Grensoverschrijdend Spoorvervoer | 145 | 145 | |||
Kleine projecten personenvervoer | 79 | 80 | |||
Reizigersfonds | 3 | 3 | |||
Projecten Zuid-Nederland | |||||
Toekomstvast Spoor Zuid NL | 201 | 201 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Stadionpark Rotterdam | 139 | 139 | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Elektrificatie Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal | 98 | 98 | |||
Quick scan decentraal spoor Gelderland | 12 | 12 | |||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Amsterdam Zuid 3e perron | 429 | 429 | |||
Multimodale knoop Schiphol | 146 | 146 | |||
Projecten Noord-Nederland | |||||
Nedersaksenlijn | 1 | 1 | |||
Meppel: Spoor- en perroncapaciteit | 179 | 79 | 1 | ||
Lelylijn | 5 | 5 | |||
HRMK Spoorbrug | 82 | 82 | |||
Overige projecten en reserveringen | |||||
Studie en innovatiebudget | 46 | 47 | |||
Totaal planning en studies personenvervoer | 1.575 | 1.477 | |||
Afrekening voorschotten | 31 | 24 | |||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | ‒ 87 | ‒ 79 | |||
Programma planning en studies | 1.519 | 1.422 | |||
Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma | 204 | 181 | |||
Planning en studieuitgaven op MF 11 | 43 | 24 | |||
Begroting (MF 13.03.04) | 1.766 | 1.628 | |||
Overprogrammering (-) |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Bij de voorjaarsbesluitvorming 2025 heeft het kabinet aanvullend € 100 miljoen beschikbaar gesteld voor de Flessenhals Meppel. Bij het BO MIRT in het najaar van 2025 zullen afspraken gemaakt worden met de regionale overheden hoe deze nieuwe aanvullende middelen zo goed mogelijk ingezet kunnen worden.
13.03.05 Planning en studies goederenvervoer
Budget | Planning | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling | |
Projecten Nationaal | |||||
Kleine projecten Goederenvervoer | 2 | 3 | Diversen | ||
Overige projecten en reserveringen | |||||
Programma 740 treinen | 90 | 90 | Diversen | ||
Totaal programma planning en studies goederenvervoer | 92 | 93 | |||
Afrekening voorschotten | 2 | 2 | |||
Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma | 413 | 414 | |||
Programma Aanleg | 507 | 509 | |||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | ‒ 1 | ‒ 1 | |||
Begroting (MF 13.03.05) | 506 | 508 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Er hebben geen significante wijzigingen in het projectbudget plaatsgevonden ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2025.
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
De Staat betaalt volgens de contractuele overeenkomst met Infraspeed voor de beschikbaarheid van de HSL-Zuid infrastructuur, zoals deze door het consortium Infraspeed is ontworpen, gebouwd (enkel de bovenbouw) en wordt onderhouden (onder- en bovenbouw) tot en met 2031. Het contractbeheer, inclusief het verrichten van betalingen, wordt uitgevoerd door ProRail, met uitzondering van de rente- en belastingaanpassingen. ProRail ontvangt hiervoor een bijdrage van IenW.
Projectbudget | Kasbudget | ||||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2024 | 2025 | 2026 |
Beschikbaarheidsvergoeding | 3.974 | 4.028 | 2.967 | 228 | 220 |
Rente- en belastingaanpassingen | ‒ 141 | ‒ 141 | ‒ 141 | ||
Totaal | 3.833 | 3.887 | 2.826 | 228 | 220 |
Begroting (MF 13.04) | 3.833 | 3.887 | 2.826 | 228 | 220 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
De constructiefouten in viaducten en de zettingenproblematiek op de HSL moeten worden hersteld. De financiering van deze werkzaamheden was deels geraamd binnen MF 13.04 en omdat de werkzaamheden worden uitgevoerd door ProRail via de MIRT-systematiek is de hiervoor gereserveerde € 70 miljoen overgeboekt naar MF 13.03.01. Daarnaast is wegens de problematiek omtrent spoorstaafschade met voorjaarsbesluitvorming besloten om € 24 miljoen toe te voegen aan het PPS-budget vanuit de generieke investeringsruimte. Ten slotte is er € 8 miljoen overgeboekt naar EOV, omdat een deel van de onderhoudswerkzaamheden op de HSL worden verantwoord op het EOV-budget.
13.09 Ontvangsten
Motivering
Dit artikelonderdeel bevat de verantwoording van de bijdragen van derde partijen rechtstreeks aan IenW voor spooruitgaven. ProRail int de gebruiksvergoeding van vervoerders en het grootste deel van de onderhoudsbijdragen van derde partijen, deze zijn daarom gesaldeerd met de uitgaven opgenomen in de begroting onder artikelonderdeel 13.02.
Producten
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Vergoedingen huidige concessieperiode | 244 | 301 | 150 | 153 | 126 | 124 |
Vergoedingen volgende concessieperiode | 24 | 33 | ||||
Terugbetaling voorschotten | 40 | |||||
Bijdragen van derden | 6 | |||||
Totaal Ontvangsten (MF 13.09) | 284 | 301 | 150 | 153 | 150 | 163 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Er vindt een terugbetaling plaats ter hoogte van € 40 miljoen vanwege de te hoge bevoorschotting aan ProRail voor het 2e halfjaar van 2024. De terugbetaling wordt in 2025 als ontvangst verantwoord. Om het uitgavenbudget in stand te houden worden tegelijktertijd de uitgaven opgehoogd.