Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het verwerven en instandhouden van alle infrastructuur en vastgoed van Defensie. De verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. De instandhouding is gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten, zoals beschreven in beleidsartikel 8 (Defensie Ondersteuningscommando) van de Begroting Hoofdstuk X. Ook vallen over-/ onderprogrammering en de ontvangsten van infrastructuur en vastgoed onder dit artikel. Naast de infrastructuur en vastgoed van Defensie wordt ook NAVO-vastgoed in Nederland begroot binnen dit artikel.
De Minister is verantwoordelijk voor de aanschaf en instandhouding van infrastructuur en vastgoed van Defensie en de afstoting van overtollige infrastructuur en vastgoed. Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) is de opdrachtnemer voor het uitvoeren van de door Defensie uitgegeven opdrachten.
De gewijzigde geopolitieke situatie maakt dat het tijdig concentreren, verduurzamen en vernieuwen van het vastgoed nog belangrijker is geworden. Immers de huidige behoefte aan meer militairen, meer materieel en meer activiteiten betekent dat het vastgoed, één van de randvoorwaarden, op orde moet zijn. Echter bovengenoemde geopolitieke situatie en de huidige staat van het vastgoed van Defensie zorgen ervoor dat de vastgoedbehoefte de komende jaren groter is dan het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) op dit moment kan realiseren. Om de benodigde versnelling te realiseren, werken Defensie en het RVB daarom met marktpartijen aan een nieuwe vorm van (langdurige) samenwerking. Deze is gericht op het vroegtijdiger inschakelen van de expertise en de capaciteit van de markt voor de opgave als geheel in plaats van per project. Op deze wijze pakt Defensie de belangrijkste vastgoedprojecten voor een versnelde inzetbaarheid van de krijgsmacht met voorrang op. Hierbij wordt ingezet op zoveel mogelijk gestandaardiseerde oplossingen, waarbij als eerste concrete toepassing de standaardisatie van legeringsgebouwen is uitgewerkt. Bij deze ontwikkeling hoort industrieel bouwen van gebouwen, wat zorgt voor snellere realisatie op locatie omdat de productie in de fabriek en de voorbereiding op locatie kunnen worden losgekoppeld. De ingebruikname van de eerste nieuwe legeringsgebouwen die op basis hiervan worden gerealiseerd, is voorzien in het najaar van 2026. Uw Kamer is hierover eerder geïnformeerd (Kamerstuk 36 592, nr. 13).
Over het concentreren, het verduurzamen en het vernieuwen van het vastgoed van Defensie, de uitvoering van bovengenoemde opgaven en de voortgang van lopende vastgoedprojecten wordt uw Kamer geïnformeerd via de Stand van Defensie en/of via een verzamelbrief. Uw Kamer is reeds geïnformeerd over het project ‘Revitaliseren Johannes Postkazerne in Havelte’ (Kamerstuk 36 124, nr. 37 ) en het project ‘Revitalisering vliegbasis Woensdrecht’ (Kamerstuk 27 830, nr. 421). Op dit moment wordt gewerkt aan de voorbereidingen voor een nieuwe, moderne en duurzame kazerne voor het Korps Commandotroepen in Roosendaal. Daarnaast zijn de voorbereidingen in volle gang voor het landelijk vernieuwen van onderkomens voor legering en de nieuwbouw voor het Air Mobility Command op vliegbasis Eindhoven.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.152.387 | 979.035 | 1.851.029 | 2.254.525 | 2.597.573 | 2.244.082 | 1.556.255 |
Uitgaven | 1.075.384 | 1.373.217 | 1.527.840 | 1.771.435 | 1.977.403 | 1.727.603 | 1.283.605 | |
5.11 | Verwerving | 476.359 | 983.417 | 1.401.019 | 1.851.325 | 2.097.763 | 1.686.412 | 1.080.487 |
Opdrachten | 476.359 | 983.417 | 1.401.019 | 1.851.325 | 2.097.763 | 1.686.412 | 1.080.487 | |
Verwerving: voorbereidingsfase | 0 | 97.868 | 154.542 | 400.189 | 693.826 | 527.119 | 400.364 | |
Verwerving: realisatie | 476.359 | 885.549 | 1.246.477 | 1.451.136 | 1.403.937 | 1.159.293 | 680.123 | |
5.12 | Instandhouding | 599.025 | 638.556 | 552.871 | 553.346 | 561.573 | 565.273 | 562.989 |
Opdrachten | 599.025 | 638.556 | 552.871 | 553.346 | 561.573 | 565.273 | 562.989 | |
Instandhouding Infrastructuur | 599.025 | 638.556 | 552.871 | 553.346 | 561.573 | 565.273 | 562.989 | |
5.16 | Over-/ onderprogrammering | 0 | ‒ 248.756 | ‒ 426.050 | ‒ 633.236 | ‒ 681.933 | ‒ 524.082 | ‒ 359.871 |
Fonds | 0 | ‒ 248.756 | ‒ 426.050 | ‒ 633.236 | ‒ 681.933 | ‒ 524.082 | ‒ 359.871 | |
Fonds | 0 | ‒ 248.756 | ‒ 426.050 | ‒ 633.236 | ‒ 681.933 | ‒ 524.082 | ‒ 359.871 | |
Ontvangsten | 24.578 | 23.770 | 20.270 | 20.270 | 20.270 | 20.270 | 20.270 | |
2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 | 2039 | 2040 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.732.332 | 1.213.341 | 1.167.175 | 1.102.500 | 986.912 | 1.224.404 | 1.043.355 | 1.067.136 | 1.055.695 | 1.586.162 |
Uitgaven | 1.648.486 | 1.416.613 | 1.520.488 | 1.528.344 | 1.344.387 | 1.575.735 | 1.313.585 | 1.355.174 | 1.426.270 | 1.427.894 | |
5.11 | Verwerving | 1.252.296 | 713.313 | 658.534 | 596.994 | 483.432 | 689.297 | 508.398 | 495.231 | 480.146 | 525.976 |
Opdrachten | 1.252.296 | 713.313 | 658.534 | 596.994 | 483.432 | 689.297 | 508.398 | 495.231 | 480.146 | 525.976 | |
Verwerving: realisatie | 685.567 | 497.279 | 450.740 | 443.066 | 406.922 | 439.451 | 309.874 | 329.203 | 316.073 | 310.402 | |
Verwerving: voorbereidingsfase | 566.729 | 216.034 | 207.794 | 153.928 | 76.510 | 249.846 | 198.524 | 166.028 | 164.073 | 215.574 | |
5.12 | Instandhouding | 560.549 | 563.995 | 564.454 | 546.658 | 546.786 | 543.591 | 543.350 | 542.946 | 535.002 | 534.801 |
Opdrachten | 560.549 | 563.995 | 564.454 | 546.658 | 546.786 | 543.591 | 543.350 | 542.946 | 535.002 | 534.801 | |
Instandhouding Infrastructuur | 560.549 | 563.995 | 564.454 | 546.658 | 546.786 | 543.591 | 543.350 | 542.946 | 535.002 | 534.801 | |
5.16 | Over-/ onderprogrammering | ‒ 144.089 | 159.575 | 317.770 | 404.962 | 334.439 | 363.117 | 282.107 | 337.267 | 431.392 | 387.387 |
Fonds | ‒ 144.089 | 159.575 | 317.770 | 404.962 | 334.439 | 363.117 | 282.107 | 337.267 | 431.392 | 387.387 | |
Fonds | ‒ 144.089 | 159.575 | 317.770 | 404.962 | 334.439 | 363.117 | 282.107 | 337.267 | 431.392 | 387.387 | |
Ontvangsten | ‒ 20.270 | ‒ 20.270 | ‒ 20.270 | ‒ 20.270 | ‒ 20.270 | ‒ 20.270 | ‒ 20.270 | ‒ 20.270 | ‒ 20.270 | ‒ 20.270 |
juridisch verplicht | 32,9% |
bestuurlijk gebonden | 0% |
beleidsmatig gereserveerd | 67,1% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Verplichtingen
De geraamde verplichtingen op artikel 5 betreffen verplichtingen voor alle instrumenten met uitzondering van de ontvangsten. De raming van de verplichtingen is gebaseerd op het verwachte moment dat in het kader van een DMF-gerelateerde activiteit een overeenkomst wordt getekend. Het moment waarop een contract daadwerkelijk wordt getekend of als een juridisch bindende overeenkomst wordt aangegaan, is afhankelijk van diverse factoren. Definitieve politieke besluitvorming over de reikwijdte en fasering van een project, samenwerking met derden en onderhandelingen met leveranciers, kunnen leiden tot een ander moment van het aangaan van de verplichting dan bij de begroting is voorzien.
Uitgaven
Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op de levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een financiële verplichting is aangegaan die leidt tot toekomstige kasuitgaven. Voor 2026 gaat het naar verwachting om 28,4% van het uitgavenbudget. Het resterende deel, 71,6% van dit artikel is beleidsmatig gereserveerd voor verwerving en instandhouding, waarvan het aangaan van de juridische verplichting wordt voorbereid.
Verwerving infrastructuur en vastgoed
Dit instrument heeft betrekking op de geraamde uitgaven voor de verwerving en afstoting van Infrastructuur en vastgoed. Voor projecten in voorbereidingsfase wordt de behoeftestelling uitgewerkt. Hierna wordt gerelateerd projectbudget overgeheveld naar de (vervolg)onderzoeksfase of realisatiefase.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van een aantal infrastructuur en vastgoed projecten boven de € 50 miljoen dat zich in de realisatiefase bevindt. Dit betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt ook weergegeven wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is, tenzij dit commercieel vertrouwelijke informatie is.
Figuur 6 Vastgoed

De toelichtingen op de reeds bestaande projecten zijn te lezen in de Stand van Defensie en/of verzamelbrieven die met uw Kamer zijn gedeeld. Het kasritme van de middelen die voor 2025 aan de begroting zijn toegevoegd, past echter niet bij het absorptievermogen van onder andere het Rijksvastgoedbedrijf. Een deel van dit budget zal daarom worden doorgeschoven naar 2026 of latere jaren.
Instandhouding infrastructuur en vastgoed
De geraamde uitgaven dienen voor de instandhouding van het vastgoed en de infrastructuur van Defensie. De omvang van de vastgoedportefeuille van Defensie is bijna 6 miljoen m2 bebouwd vloeroppervlak verdeeld circa 447 locaties in binnen- en buitenland. De portefeuille omvat circa 11.000 gebouwen. Daarnaast bezit Defensie circa 342 miljoen m2 terrein, waarvan circa 260 miljoen m2 aan oefen- en schietterreinen. Defensie gebruikt bovendien ook indirect ruimte: geluidsruimte om te kunnen vliegen en veiligheidszones rondom bijvoorbeeld munitieopslag.
Over-/onderprogrammering infrastructuur en vastgoed
In het DMF wordt gewerkt met het instrument overprogrammering. Op de begroting kan zich dit uiten in negatieve standen op het artikelonderdeelniveau. Er vindt geen realisatie plaats op dit instrument. Gedurende het jaar zullen onstane vertragingen/versnellingen op individuele projecten worden verwerkt op dit instrument.
In de materieelagenda wordt inhoudelijk ingegaan op de over-/onderprogrammering in het DMF.
Ontvangsten
De verkoopopbrengsten infrastructuur en vastgoed hebben betrekking op de opbrengsten van de af te stoten objecten. Het overtollig vastgoed wordt in vrijwel alle gevallen eerst op basis van het Kader Overname Rijksvastgoed (KORV) door het RVB ingekocht. Incidenteel vinden nog verkopen onder de oude werkwijze plaats.