
Een doeltreffend en doelmatig rechtsbestel.
Als stelselverantwoordelijke schept de Minister optimale voorwaarden voor het in stand houden en verbeteren van een goed en toegankelijk rechtsbestel. De Minister heeft:
– Een financierende rol voor de rechtspraak en houdt toezicht op het beheer en is de werkgever voor de rechterlijke macht.
– Een financierende rol voor de Raad voor Rechtsbijstand en het Bureau Financieel Toezicht.19 Hij is verantwoordelijk voor het wettelijk kader waar binnen advocaten, notarissen, gerechtsdeurwaarders en andere zelfstandige professionals binnen het justitiële domein opereren.
– Een stimulerende rol voor alternatieve geschillenbeslechting en schuldsanering. Ten aanzien van de schuldsanering is hij verantwoordelijk voor het wettelijke traject van de schuldsaneringsregeling, de faillissementsrechters en de bewindvoerders.20
In 2026 zijn geen beleidswijzigingen voorzien anders dan wijzigingen genoemd in de beleidsagenda. In de beleidsagenda worden de volgende onderwerpen genoemd:
– Een versterkte justitiële strafrechtketen.
– Een sterke digitale rechtsstaat.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 2.373.012 | 2.492.406 | 2.460.635 | 2.457.558 | 2.457.985 | 2.448.586 | 2.427.795 |
Uitgaven | 2.320.130 | 2.492.406 | 2.460.635 | 2.457.558 | 2.457.985 | 2.448.586 | 2.427.795 | |
Apparaatsuitgaven | 41.878 | 43.683 | 40.346 | 40.110 | 39.825 | 39.806 | 39.806 | |
32.1 | Apparaat Hoge Raad | 41.878 | 43.683 | 40.346 | 40.110 | 39.825 | 39.806 | 39.806 |
Personele uitgaven | 37.311 | 39.731 | 36.361 | 36.125 | 35.842 | 35.823 | 35.823 | |
Eigen personeel | 34.513 | 37.061 | 35.541 | 35.307 | 35.025 | 35.006 | 35.006 | |
Externe inhuur | 2.798 | 2.670 | 820 | 818 | 817 | 817 | 817 | |
Materiële uitgaven | 4.567 | 3.952 | 3.985 | 3.985 | 3.983 | 3.983 | 3.983 | |
ICT | 1.989 | 1.222 | 1.222 | 1.222 | 1.222 | 1.222 | 1.222 | |
SSO's | 513 | 605 | 638 | 638 | 638 | 638 | 638 | |
Overig materieel | 2.065 | 2.125 | 2.125 | 2.125 | 2.123 | 2.123 | 2.123 | |
Programmauitgaven | 2.278.252 | 2.448.723 | 2.420.289 | 2.417.448 | 2.418.160 | 2.408.780 | 2.387.989 | |
32.2 | Adequate toegang tot het rechtsbestel | 704.321 | 766.161 | 752.409 | 735.253 | 725.420 | 718.831 | 712.313 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 42.664 | 45.177 | 47.704 | 47.616 | 47.599 | 47.593 | 47.593 | |
Raad voor Rechtsbijstand | 32.152 | 34.583 | 36.808 | 36.789 | 36.776 | 36.771 | 36.771 | |
Bureau Financieel Toezicht | 10.512 | 10.594 | 10.896 | 10.827 | 10.823 | 10.822 | 10.822 | |
Subsidies (regelingen) | 59.848 | 52.597 | 61.646 | 57.806 | 55.330 | 54.575 | 54.575 | |
Stichting de Geschillencommissie | 616 | 1.298 | 1.193 | 1.190 | 1.187 | 1.186 | 1.186 | |
Juridisch Loket | 59.107 | 48.095 | 57.635 | 55.984 | 53.610 | 52.770 | 52.770 | |
Overige Subsidies | 125 | 3.204 | 2.818 | 632 | 533 | 619 | 619 | |
Opdrachten | 601.809 | 668.387 | 643.059 | 629.831 | 622.491 | 616.663 | 610.145 | |
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 7.289 | 11.579 | 11.589 | 11.586 | 11.597 | 11.607 | 11.607 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 592.458 | 651.683 | 624.289 | 607.105 | 607.429 | 594.792 | 593.574 | |
Mediation in Strafrecht | 2.062 | 2.503 | 2.153 | 2.153 | 2.153 | 2.028 | 2.028 | |
Overige Opdrachten | 0 | 2.622 | 5.028 | 8.987 | 1.312 | 8.236 | 2.936 | |
32.3 | Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | 1.573.931 | 1.682.562 | 1.667.880 | 1.682.195 | 1.692.740 | 1.689.949 | 1.675.676 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 67.531 | 79.157 | 75.940 | 74.457 | 74.105 | 72.950 | 71.913 | |
Autoriteit Persoonsgegevens | 45.538 | 55.892 | 53.519 | 53.056 | 53.037 | 51.993 | 50.956 | |
College voor de Rechten van de Mens | 11.921 | 13.096 | 12.337 | 11.345 | 11.018 | 10.910 | 10.910 | |
Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen | 2.338 | 2.408 | 2.347 | 2.325 | 2.322 | 2.320 | 2.320 | |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 6.199 | 5.927 | 5.923 | 5.918 | 5.916 | 5.915 | 5.915 | |
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.535 | 1.834 | 1.814 | 1.813 | 1.812 | 1.812 | 1.812 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 1.494.275 | 1.588.488 | 1.576.884 | 1.593.624 | 1.605.986 | 1.602.059 | 1.588.823 | |
Bijdragen Rechtspleging | 0 | 2 | 51 | 51 | 51 | 51 | 51 | |
Caribisch Nederland (BES) | 13.955 | 15.513 | 7.933 | 7.880 | 7.373 | 7.373 | 7.373 | |
Raad voor de rechtspraak | 1.480.084 | 1.565.955 | 1.565.010 | 1.581.803 | 1.594.672 | 1.590.745 | 1.577.509 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 236 | 7.018 | 3.890 | 3.890 | 3.890 | 3.890 | 3.890 | |
Subsidies (regelingen) | 10.830 | 9.732 | 10.772 | 10.056 | 9.256 | 8.947 | 8.947 | |
Rechtspleging | 638 | 666 | 665 | 663 | 660 | 659 | 659 | |
Wetgeving | 1.172 | 1.476 | 1.385 | 1.301 | 1.203 | 1.165 | 1.165 | |
Perspectief herstelbemiddeling | 118 | 3.266 | 3.601 | 3.563 | 3.554 | 3.554 | 3.554 | |
Overige Subsidies | 8.902 | 4.324 | 5.121 | 4.529 | 3.839 | 3.569 | 3.569 | |
Opdrachten | 1.295 | 5.185 | 4.284 | 4.058 | 3.393 | 5.993 | 5.993 | |
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 488 | 1.055 | 1.656 | 1.430 | 765 | 3.365 | 3.365 | |
Caribisch Nederland (BES) | 807 | 343 | 418 | 418 | 418 | 418 | 418 | |
Overige Opdrachten | 0 | 3.787 | 2.210 | 2.210 | 2.210 | 2.210 | 2.210 | |
Ontvangsten | 209.560 | 267.919 | 205.764 | 208.622 | 210.578 | 211.908 | 211.908 |
Budgetflexibiliteit
2026 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 72% |
bestuurlijk gebonden | 28% |
beleidsmatig gereserveerd | 0% |
nog niet ingevuld / vrij te besteden | 0% |
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) zijn volledig juridisch verplicht.
De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met Stichting de Geschillencommissie (SdG), het Juridisch Loket (hJL), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
De bestuurlijk gebonden uitgaven het voor het grootste gedeelte betrekking op de toevoegingen rechtsbijstand.
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad
Hoge Raad (HR)
De Hoge Raad der Nederlanden is het hoogste rechtscollege in het Koninkrijk op het gebied van het civiele-, straf- en fiscale recht. De Hoge Raad bevordert de rechtseenheid en de rechtsontwikkeling. Ook kan hij rechtsbescherming bieden in de individuele zaken die aan hem worden voorgelegd. Hij doet dit door te beslissen op cassatieberoepen, die worden ingesteld om de raad te laten beoordelen of het gerechtshof — en in voorkomende gevallen de rechtbank — in zijn uitspraak het recht juist heeft toegepast en of de gegeven motivering deugdelijk is. Aan deze taken wordt tevens invulling gegeven door te beslissen op prejudiciële vragen in het civiele en fiscale recht en op vorderingen van de procureur-generaal bij de Hoge Raad tot cassatie in het belang der wet. De Hoge Raad en de procureur-generaal hebben daarnaast nog enkele bij wet opgedragen bijzondere taken.
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Raad voor Rechtsbijstand (RvR)
Het betreft hier de financiering voor apparaatsuitgaven van de Raad voor Rechtsbijstand. De RvR is belast met de uitvoering van de Wet op de rechtsbijstand, die ervoor zorgt dat on- en mindervermogenden verzekerd zijn van toegang tot het rechtsbestel.
Bureau Financieel Toezicht (BFT)
Het Bureau Financieel Toezicht houdt financieel toezicht op notarissen en gerechtsdeurwaarders. Ook is het belast met het toezicht op de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).
Subsidies
Stichting de Geschillencommissie (SdG, voorheen SGC)Stichting de Geschillencommissie behandelt klachten van consumenten tegen ondernemers door middel van bindende adviezen. Onder de SdG vallen in totaal 85 verschillende geschillencommissies, waaronder 47 die consumentenzaken behandelen in vele sectoren, en 8 klachtenloketten. De SdG ontvangt voor een deel van de kosten van de koepelorganisatie een subsidie van JenV. De SdG levert met de laagdrempelige werkwijze een belangrijke bijdrage aan duurzame geschiloplossing.
Stichting het Juridisch Loket (hJL)Het Juridisch Loket verleent rechtshulp zoals omschreven in de Wet op de rechtsbijstand. Rechtzoekenden kunnen hier terecht voor informatie, advies en hulp bij juridische vragen en problemen. Hiermee draagt het Juridisch Loket bij aan een goede toegang tot het recht.
Overige subsidies
Dit betreft de subsidie die de SdG ontvangt voor de instandhouding van de commissie Algemeen (vangnetcommissie) ter uitvoering van de Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten.
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)
Het bureau WSNP coördineert de uitvoering van de Wet schuldsanering en reguleert de kwaliteit van de bewindvoering, onder andere door het register WSNP en een helpdesk. Via het bureau WSNP wordt een bijdrage verstrekt aan de WSNP-bewindvoerder die een schuldsanering naar behoren afwikkelt.
Toevoegingen Rechtsbijstand
De Raad voor Rechtsbijstand verstrekt toevoegingen aan een advocaat of mediator voor de verlening van rechtsbijstand aan rechtzoekenden met een laag inkomen en vermogen. In onderstaande tabel is een uitsplitsing in uitgaven en in aantallen weergegeven van de productiegegevens van de Raad over de verschillende onderdelen binnen de rechtsbijstand.
In tabel 17 is een uitsplitsing in uitgaven en in aantallen weergegeven van de productiegegevens van de Raad voor Rechtsbijstand en van het Juridisch Loket over de verschillende onderdelen binnen de rechtsbijstand.
De begrotingsraming is gebaseerd op de verwachte uitgaven na opvolging per 2026 van de aanbevelingen van de commissie-Van der Meer II op het terrein van puntenaantallen en toeslagen, het punttarief en de reiskostenvergoeding voor mediators.
20241 | 20252 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Strafzaken (ambtshalve) | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 51.311 | 45.960 | 46.359 | 46.306 | 46.488 | 46.637 | 46.752 |
Uitgaven (mln.) | 120,9 | 106,5 | 109,8 | 110,3 | 110,7 | 111,2 | 111,9 |
Strafzaken (regulier) | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 72.270 | 77.541 | 77.207 | 77.142 | 77.225 | 77.319 | 77.398 |
Uitgaven (mln.) | 71,7 | 79,9 | 81,3 | 82,3 | 82,7 | 82,9 | 83,1 |
Civiele zaken | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 161.079 | 183.921 | 182.857 | 176.024 | 150.257 | 152.402 | 158.629 |
Uitgaven (mln.) | 181,9 | 222,5 | 225,7 | 221,9 | 208,5 | 194,8 | 202,9 |
Bestuur | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 57.775 | 42.961 | 42.923 | 42.695 | 42.739 | 42.656 | 42.661 |
Uitgaven (mln.) | 53,1 | 43,0 | 44,0 | 44,8 | 45,1 | 45,2 | 45,3 |
Piketdiensten | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 105.454 | 105.961 | 106.334 | 106.705 | 107.059 | 107.354 | 107.501 |
Uitgaven (mln.) | 51,9 | 54,5 | 57,4 | 57,6 | 57,7 | 57,9 | 58,0 |
Lichte adviestoevoeging | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 11.982 | 12.043 | 12.270 | 12.488 | 12.702 | 12.751 | 12.801 |
Uitgaven (mln.) | 3,1 | 3,7 | 3,8 | 3,9 | 3,9 | 3,9 | 4,0 |
Asiel | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 40.881 | 45.729 | 48.354 | 40.352 | 38.261 | 38.261 | 37.262 |
Uitgaven (mln.) | 83,1 | 82,4 | 88,4 | 72,8 | 63,4 | 63,4 | 62,3 |
Het Juridisch Loket | |||||||
Aantal klantencontacten | 880.690 | 880.690 | 880.690 | 880.690 | 880.690 | 880.690 | 880.690 |
Uitgaven (mln.) | 59,1 | 48,1 | 57,6 | 56,0 | 53,6 | 52,8 | 52,8 |
Overige (mln.)3 | € 23,4 | € 24,8 | € 19,1 | € 18,8 | € 40,6 | € 40,6 | € 31,5 |
Uitvoeringslasten Rechtsbijstand | |||||||
Raad voor Rechtsbijstand (mln.) | € 29,8 | € 31,7 | € 31,5 | € 31,5 | € 31,5 | € 31,5 | € 31,5 |
Totaal uitgaven (mln.) | € 678,0 | € 697,2 | € 718,7 | € 699,8 | € 697,7 | € 684,3 | € 683,0 |
Bron: Raad voor Rechtsbijstand
De aantallen afgegeven toevoegingen in de tabel bij realisatie wijken af van de aantallen die vermeld worden in het Jaarverslag van de Raad voor Rechtsbijstand. Dit heeft te maken met het feit dat voor de financiering van de Raad voor Rechtsbijstand de aantallen over de periode 1 september t/m 31 augustus worden gehanteerd.
Het artikelonderdeel 32.2 met betrekking tot rechtsbijstand van de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid bestaat uit meerdere uitgaven. Naast de uitgaven aan het stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand hebben de uitgaven betrekking op onder andere het Register beëdigde tolken en vertalers (Rbtv), ECC, ODR en uitgaven aan gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken. In deze tabel zijn deze uitgaven aan Rbtv en gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken buiten beschouwing gelaten.
Overige opdrachten
De post overige opdrachten bestaat voornamelijk aan uitgaven omvattende de incidentele gelden Toegang tot het Recht (€ 1,4 mln.) en de implementatie van de conclusies interdepartementaal beleidsonderzoek Problematische schulden (€ 7,8 mln.). De Toegang tot het Recht-gelden worden verstrekt aan verscheidene uitvoeringsorganisaties, ketenpartners en beroepsorganisaties om de toegang tot het recht in brede zin te verbeteren. De IBO Problematische Schulden-gelden worden ingezet onder andere voor het versterken van de zorgplicht van deurwaarders en het implementeren van een sociaal tarief.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Autoriteit Persoonsgegevens (AP)
In de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Europese Richtlijn voor gegevensbescherming bij rechtshandhaving (RGR) staat dat elke lidstaat van de Europese Unie (EU) een gegevensbeschermingsautoriteit heeft die onafhankelijk toezicht houdt op de verwerking van persoonsgegevens. In Nederland is dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De taken en bevoegdheden van de AP staan in de AVG respectievelijk de RGR en zijn verder uitgewerkt in de Uitvoeringswet AVG (UAVG) alsmede de Wet politiegegevens (Wpg) en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg). De AP houdt toezicht, doet onderzoek, geeft adviezen (bijvoorbeeld over nieuwe wet- en regelgeving die gaat over de verwerking van persoonsgegevens), geeft voorlichting, verstrekt informatie en verschaft helderheid over de uitleg van wettelijke normen. De AP is bij de uitvoering van haar taken gehouden aan de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Binnen de AP is in een aparte directie de coördinerend algoritmetoezichthouder ondergebracht. Deze directie werkt aan vroegtijdige, overkoepelende risicosignalering en heeft de coördinatie van het toezicht op algoritmes en AI met bijzondere aandacht voor transparantie, discriminatie en willekeur. De Minister van BZK is politiek verantwoordelijk voor dit specifieke onderdeel.
College voor de Rechten van de Mens
Het College voor de Rechten van de Mens (hierna: het College) is het nationale mensenrechteninstituut van Nederland. Als onafhankelijke toezichthouder belicht, beschermt en bevordert het College de mensen-rechten in zowel Europees als Caribisch Nederland. Daartoe voert het College de taken uit die bij de Wet College voor de rechten van de mens zijn opgedragen. Het College doet onderzoek, adviseert de regering en het parlement, rapporteert aan internationale comités, geeft voorlichting, bevordert mensenrechteneducatie en oordeelt in individuele gevallen over discriminatie. Het College is tevens toezichthouder voor het VN-verdrag handicap. Het rapporteert jaarlijks over de manier waarop dat verdrag in Nederland wordt uitgevoerd en nageleefd.
Nederlands Register Gerechtelijke Deskundigen (NRGD)
Het NRGD waarborgt en bevordert de kwaliteit van de inbreng van deskundigen in de rechtsgang. Indien een deskundige, zoals een psycholoog, toxicoloog of orthopedagoog, zich als gerechtelijk deskundige wil laten registreren, dient de aanmelding getoetst te worden door het NRGD. Het NRGD heeft een wettelijke basis (Wet deskundigen in strafzaken) en is onafhankelijk.
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB)
De StAB adviseert, door middel van deskundigenberichten, op verzoek van de Raad van State en de rechtbanken over geschillen op het terrein van de fysieke leefomgeving zoals milieu, ruimtelijke ordening, water, bouw en schade.
Bijdrage medeoverheden
Caribisch Nederland (BES)
Nederland draagt op verschillende manieren bij aan het rechtsbestel in Caribisch Nederland en de andere landen van het Koninkrijk. Naast een jaarlijkse bijdrage vanuit Nederland ten behoeve van het Gemeenschappelijk Hof van Justitie (via de Beheerraad) en het OM wordt onder andere gestimuleerd dat het aantal rechters en officieren van justitie zowel kwantitatief als kwalitatief op goed niveau blijft. Bijzonderde aandacht gaat uit naar de Koninkrijksbrede aanpak van ondermijnende criminaliteit.De juridische dienstverlening op de BES is geborgd door de juridische beroepsgroepen, zoals door advocaten, notarissen en gerechtsdeurwaarders. Via Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) en de Raad voor Rechtsbijstand wordt kosteloze rechtsbijstand verleend aan onvermogenden. Er komt een laagdrempelige fysieke faciliteit voor het verschaffen van kosteloze rechtsbijstand aan onvermogenden op alle drie de eilanden in Caribisch Nederland. Voorts wordt een subsidie beschikbaar gesteld voor een notaris van Sint Maarten ten behoeve van de beschikbaarheid van het notariaat op Saba en Sint-Eustatius. Ook is er een Commissie bescherming persoonsgegevens BES die toezicht houdt op de uitvoering van de Wet persoonsgegevens BES. Tot slot wordt de Raad voor de rechtshandhaving in staat gesteld zijn taak, als vastgelegd in de Rijkswet Raad voor de Rechtshandhaving, op een goed niveau uit te kunnen voeren.
Raad voor de rechtspraak (Rvdr)De Minister bekostigt de rechtspraak via de Raad voor de rechtspraak. De Rvdr is het landelijk orgaan van de Rechtspraak, die verder bestaat uit de rechtbanken, de gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep en het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. De Raad bevordert de kwaliteit en eenheid van de rechtspraak, verzorgt de financiën, houdt toezicht en ondersteunt de bedrijfsvoering bij de gerechten. De Raad spreekt zelf geen recht. In dit artikelonderdeel wordt de totstandkoming van de bijdrage van de Minister aan de Raad voor de rechtspraak toegelicht.
Prijsafspraken
In het besluit Financiering Rechtspraak 2005 is bepaald dat de prijzen voor de Rechtspraak voor een periode van drie jaar worden vastgesteld en opgenomen in de begroting van JenV. Er zijn met de Rvdr prijsafspraken gemaakt voor de periode 2026-2028. Met deze prijsafspraken is er voor de Rechtspraak extra geld beschikbaar gekomen in de vorm van een aantal oplopende reeksen. Voor 2026 zal er ten opzichte van 2025 met name meer geld beschikbaar komen voor het primaire proces, zowel in het algemeen, als specifiek naar aanleiding van nieuwe regelgeving en jurisprudentie. Daarnaast is er extra geld beschikbaar voor beveiliging en AI.
Instroom, financiering en productie
Conform de Wet op de rechterlijke organisatie heeft de Rvdr zijn begrotingsvoorstel ingediend bij de Minister voor Rechtsbescherming op basis van de in- en uitstroomramingen uit onder andere het Prognosemodel Justitiële ketens, daarbij nog uitgaand van de prijzen zoals zijn vastgelegd in het Prijsakkoord 2023-2025. De instroom en verwachte uitstroom zijn hoger dan de prognoses die ten grondslag liggen aan de begroting 2025.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Instroom totaal aantal (x 1.000) | 1.467 | 1.474 | 1.506 | 1.512 | 1.520 | 1.522 | 1.521 |
Jaarlijkse mutatie | 5% | 1% | 2% | 0% | 0% | 0% | 0% |
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2025 (x € 1.000) | 1.465.102 | 1.452.541 | 1.446.427 | 1.434.044 | 1.434.681 | 1.434.681 | |
Mutatie ( x € 1.000) | 100.853 | 112.469 | 135.376 | 143.051 | 138.487 | 135.676 | |
Begroting 2026 ( x € 1.000) | 1.480.084 | 1.565.955 | 1.565.010 | 1.581.803 | 1.577.095 | 1.573.168 | 1.570.357 |
Met deze bijdrage is onderstaande productieafspraak met de Raad voor de rechtspraak gemaakt.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Productie totaal aantal (x 1.000) | 1.441 | 1.496 | 1.512 | 1.501 | 1.495 | 1.495 | 1.492 |
Jaarlijkse mutatie | 2% | 4% | 1% | ‒ 1% | ‒ 1% | 0% | 0% |
Toelichting
In de mutatie in de bijdrage aan de Rvdr is onder meer compensatie voor loon- en prijsontwikkeling (loon- en prijsbijstelling) verwerkt, een verhoging vanaf 2026 vanwege het aantal geraamde rechtszaken (Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)) en een verhoging voor de jaren 2026 en 2027 vanwege een geraamde toename van het aantal vreemdelingenzaken (Meerjaren Productie Prognoses (MPP) Vreemdelingenketen). Het kabinet heeft ten aanzien van de geraamde instroomontwikkelingen in de PMJ een ingroeipad gehanteerd. Dit heeft ertoe geleid dat de ingediende begroting (zie hoofdstuk 6) van de Raad voor de rechtspraak niet volledig is gehonoreerd. Als het aantal zaken zich ontwikkelt volgens de prognoses, kunnen de doorlooptijden van de diverse zaken gaan oplopen.
Subsidies
Subsidie Rechtspleging
De subsidie Rechtspleging betreft met name een subsidie aan de Nederlandse Vereniging voor de Rechtspraak (NVvR).
Subsidie Wetgeving
De subsidie Wetgeving betreft een subsidie aan de Stichting Recht en Overheid (Academie voor Wetgeving en Academie voor Overheidsjuristen) en aan het Nederlandse Juristencomité voor de mensenrechten (NJCM).
Ontvangsten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Ontvangsten | 209.560 | 267.919 | 205.764 | 208.622 | 210.578 | 211.908 | 211.908 |
Bureau Financieel Toezicht (BFT) | 10.536 | 5.981 | 5.981 | 5.981 | 5.981 | 5.981 | 5.981 | |
Autoriteit Persoonsgegevens | 73 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |
Raad voor de rechtspraak | 4.692 | 2.666 | 2.666 | 2.666 | 2.666 | 2.666 | 2.666 | |
Griffierechten | 167.375 | 178.014 | 187.567 | 190.425 | 192.381 | 193.711 | 193.711 | |
Overige ontvangsten | 26.884 | 76.258 | 4.550 | 4.550 | 4.550 | 4.550 | 4.550 |
Griffierechten
Het Ministerie van JenV ontvangt griffierechten van burgers, overheden, bedrijven en ander rechtspersonen die civiele of bestuursrechtelijke procedures starten.