Inwoners van het aardbevingsgebied in Groningen en Noord-Drenthe hebben nog dagelijks te maken met de gevolgen van de gaswinning. Dit brengt gevoelens van angst, frustratie en onzekerheid met zich mee. Voor het kabinet staan de veiligheid, het goed afhandelen van schade en het creëren van perspectief voor de inwoners voorop. Het kabinet werkt samen met de uitvoeringsorganisaties en de medeoverheden aan perspectief en duidelijkheid voor mensen in Groningen en Noord-Drenthe langs vier sporen:
– Het stimuleren van een milde, makkelijke en menselijke afhandeling van de schade door het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG);
– Het uitvoeren van de versterkingsoperatie door de Nationaal Coördinator Groningen (NCG), zodat elk gebouw aan de veiligheidsnorm voldoet;
– Het bieden van psychosociaal herstel om de mentale én sociale gevolgen van de gaswinning te verminderen;
– Het bieden van perspectief, met zowel een Sociale als een Economische Agenda voor de regio, het Nationaal Programma Groningen (NPG) en programma’s voor het isoleren van woningen.
Op grond van de Mijnbouwwet neemt de minister van BZK alle maatregelen die redelijkerwijs gevergd kunnen worden om te voorkomen dat de veiligheid van inwoners wordt geschaad als gevolg van de gaswinning uit het Groningenveld.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de volgende rollen en verantwoordelijkheden:
Stimuleren
– Het stimuleren van een milde, makkelijke en menselijke afhandeling van alle vormen van schade als gevolg van de gaswinning in Groningen en gasopslagen Norg en Grijpskerk.
Uitvoeren
– Het aan de exploitant van het mijnbouwnetwerk doorbelasten van de kosten voor de schadeafhandeling als gevolg van de gaswinning in Groningen en de gasopslag in Norg en het doorbelasten van de kosten van de versterkingsoperatie;
– Het vergoeden van mijnbouwschade: fysieke en immateriële schade en waardedaling;
– Het vaststellen van veiligheidskaders voor gebouwen in het aardbevingsgebied en het inwinnen van advies hierover bij het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG);
– Het doen uitvoeren van de versterkingsoperatie door de NCG conform de planning en prioritering van de programma's van aanpak van gemeenten;
– Het isoleren van woningen met een lichte-middel- en zware versterking door NCG;
– Het met de regio en andere departementen uitvoeren van de Sociale Agenda, die in 2025 is vastgesteld;
– Het met de regio en andere departementen uitvoeren van de Economische Agenda, die in 2025 is vastgesteld;
– Het coördineren en uitvoering geven aan de maatregelen zoals gepresenteerd in de kabinetsrectie Nij Begun op het PEGA-rapport 'Groningers boven gas'.
Financieren
– Het ter beschikking stellen van voldoende financiële middelen aan het IMG ter uitoefening van zijn taken en bevoegdheden op het gebied van de afhandeling van mijnbouwschade;
– Het ter beschikking stellen van voldoende financiële middelen aan de NCG ter uitoefening van zijn taken en bevoegdheden op het gebied van de versterkingsoperatie;
– Het financieren van de gemaakte afspraken met provincie en gemeenten in het kader van het verbeteren van de leefbaarheid en het toekomstperspectief van de regio, met inbegrip van programma’s voor speciale doelgroepen zoals het mkb, agrariërs en erfgoedpartijen.
– Het financieren van de Sociale Agenda met de generatielange bijdrage en een incidentele bijdrage om de periode tot de start van de generatielange aanpak te overbruggen.
– Het financieren van de Economische Agenda met de generatielange bijdrage en een incidentele bijdrage om de periode tot de start van de generatielange aanpak te overbruggen.
Regisseren
– Het in stand houden van een systeem van publiekrechtelijke schadeafhandeling door het IMG;
Het bevorderen van verduurzaming door het isoleren van woningen in het aardbevingsgebied (door de minister van VRO).
Naast het Ministerie van BZK en het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) zijn enkele andere organisaties betrokken bij de (gevolgen van) de gaswinning in Groningen. Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) adviseert over de veiligheid in Groningen als gevolg van de gaswinning. Het ACVG adviseert over kaders en normen voor de veiligheid van gebouwen en beoordeelt de typologieën die in de versterking worden gebruikt.
Wettelijke verankering maatregelen Nij Begun
Er wordt een wetsvoorstel ingediend waarin de toezegging van het kabinet uit Nij Begun wordt vastgelegd om een generatielang bij te dragen aan verduurzaming, sociaal herstel en economisch perspectief voor het gaswinningsgebied. Het IMG krijgt met dit wetsvoorstel de mogelijkheid om schades tot € 60.000 zonder onderzoek naar de schadeoorzaak te (laten) herstellen. Daarnaast wordt met dit wetsvoorstel de monitoring van de resultaten en effecten van het beleid in een jaarlijkse onafhankelijke Staat van Groningen en Noord-Drenthe geregeld. De eerste Staat van Groningen en Noord-Drenthe is op 15 april 2025 opgeleverd (Kamerstukken II 2024/25, 35561, nr. 69). Tot slot wordt met dit wetsvoorstel geregeld dat de toezichthouder Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) gaat werken met een bestuur dat uit meerdere personen bestaat, een zogenaamd collegiaal bestuur.
Schadeherstel
Het Groningenveld is definitief gesloten, desondanks kunnen aardbevingen en bodemdaling nog jaren blijven voorkomen. Op 6 oktober 2023 (Kamerstukken II 2023/24, 33529, nr. 1175) is de Kamer geïnformeerd over de concrete vormgeving van de nieuwe schadeafhandeling. Daarbij is daadwerkelijk herstel van schade het uitgangspunt en is de vaste eenmalige vergoeding verhoogd naar € 10.000. Als een bewoner voor daadwerkelijk herstel kiest wordt niet meer gekeken naar de oorzaak van individuele schades als de herstelkosten op een adres lager dan € 60.000 zijn. In de tweede helft van 2025 zal het IMG ook de vaste herhaalschade vergoeding en de verhoogde overlastvergoeding implementeren. In 2026 volgt de vergoeding bij overschrijding van beslistermijnen. Gederfd woongenot wordt in 2026 verder uitgewerkt, de implementatie start in 2026 dan wel 2027.
Meer mensgerichte en voortvarende uitvoering van de versterkingsoperatie
Bij de uitvoering van de versterkingsoperatie staan veiligheid, de veiligheidsbeleving en het creëren van perspectief voor de inwoners voorop. Gemeenten en rijksoverheid hebben met de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) afgesproken bewoners zo snel als mogelijk duidelijkheid te geven over de veiligheid van hun huis. Alle bewoners kunnen er daarom op vertrouwen dat de doorlooptijd van de beoordeling van hun woning 8 tot 12 maanden zal zijn, zodra deze aan de werkvoorraad van de NCG is toegevoegd. De doorlooptijd kan oplopen als er sprake is van complicerende factoren, bijvoorbeeld door gebrek aan capaciteit van ingenieursbureaus. De uitvoering van de versterking om de operatie volgens planning in 2030-2032 af te kunnen ronden, houdt prioriteit. Er wordt door NCG een (diepte-)analyse gemaakt om te bepalen in hoeverre dit nog haalbaar is en welke maatregelen kunnen worden getroffen om 2030-2032 in zicht te houden. Deze planning kan invloed hebben op de einddatum van de versterking. Bouwcapaciteit en beoordelingsmethoden hebben hierin aandacht. In de dorpen Garrelsweer, Zeerijp, Wirdum en Leermens is gestart met een integrale dorpsaanpak om de wensen van inwoners centraal te kunnen stellen. De succesvolle ervaringen die in deze dorpen worden opgedaan, worden ook toegepast op andere plekken in het aardbevingsgebied.
Perspectief voor de regio
Het kabinet vindt het belangrijk te bouwen aan sociaal herstel en economisch perspectief voor de regio Groningen en Noord-Drenthe, zodat het er weer goed wonen, werken en leven wordt. In reactie op het PEGA-rapport is daarom in 2025 in samenspraak met de regio, door de kwartiermakers een Sociale en een Economische Agenda vastgesteld die focus en richting gaan brengen in een generatielange aanpak met als doel om het niveau van Brede Welvaart ten minste op het nationale gemiddelde te brengen.
In 2026 wordt de Sociale Agenda verder uitgewerkt door het opzetten van een uitvoeringsprogramma. Daarin komen de vier speerpunten terug: 1) het verbeteren van de (mentale) gezondheid; 2) het vergroten van de leefbaarheid en sociale cohesie; 3) kansen voor kinderen, jongeren en de volgende generatie; en 4) arbeidsparticipatie & armoedebestrijding.
De Economische Agenda moet aansluiten op thema’s waar de regio sterk in is, zoals Energie, Industrie, Gezondheid, Landbouw en Vrijetijdseconomie. Juist de mensen die er wonen moeten hiervan profiteren en meedoen. De Economische Agenda bevordert de economische structuurversterking van de regio door middel van een regionaal investeringskader dat in 2026 verder uitgewerkt wordt. Zodoende wordt een generatie lang € 100 mln. per jaar geïnvesteerd in de regio.
Art. | Omschrijving | 2.0241 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.951.213 | 2.781.410 | 2.294.904 | 1.869.777 | 1.377.760 | 779.908 | 448.181 | |
Uitgaven | 1.879.165 | 2.818.635 | 2.491.006 | 2.071.058 | 1.670.602 | 973.668 | 658.645 | |
15.1 | Algemeen | 8.194 | 55.092 | 36.665 | 30.969 | 22.561 | 17.260 | 16.248 |
Opdrachten | 6.152 | 31.021 | 15.100 | 9.881 | 2.940 | 1.467 | 455 | |
Werkbudgetten | 6.152 | 31.021 | 15.100 | 9.881 | 2.940 | 1.467 | 455 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.462 | 10.792 | 10.793 | 10.793 | 10.793 | 10.793 | 10.793 | |
Raad voor Rechtsbijstand | 0 | 10.792 | 10.793 | 10.793 | 10.793 | 10.793 | 10.793 | |
TNO publieke SDRA | 1.462 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 3.948 | 5.718 | 5.241 | 3.774 | 0 | 0 | |
Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) | 0 | 1.845 | 3.615 | 3.663 | 3.774 | 0 | 0 | |
Raad voor de Rechtspraak | 0 | 2.103 | 2.103 | 1.578 | 0 | 0 | 0 | |
(Schade)vergoeding | 580 | 9.331 | 5.054 | 5.054 | 5.054 | 5.000 | 5.000 | |
Vastgelopen situaties | 580 | 9.331 | 5.054 | 5.054 | 5.054 | 5.000 | 5.000 | |
15.2 | Schadeherstel | 929.224 | 1.406.984 | 1.213.321 | 825.723 | 642.785 | 341.027 | 228.518 |
Subsidies (regelingen) | 15.914 | 157.845 | 133.096 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzaam herstel | 15.914 | 157.845 | 133.096 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 5.880 | 9.836 | 18.695 | 17.385 | 12.385 | 1.082 | 0 | |
MKB-programma | 5.880 | 9.836 | 18.695 | 17.385 | 12.385 | 1.082 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 275.252 | 335.722 | 295.591 | 253.974 | 231.984 | 169.265 | 109.656 | |
Bijdrage aan bestuur IMG | 2.000 | 2.683 | 2.683 | 2.601 | 2.511 | 2.511 | 2.511 | |
Bijdrage RVO | 273.252 | 333.039 | 292.908 | 251.373 | 229.473 | 166.754 | 107.145 | |
(Schade)vergoeding | 632.178 | 903.581 | 765.939 | 554.364 | 398.416 | 170.680 | 118.862 | |
Commissie Bijzondere Situaties | 2.533 | 5.078 | 3.174 | 3.174 | 3.174 | 0 | 0 | |
Herbeoordeling waardedaling | 297 | 423 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Knelpunten IMG | 43 | 5.135 | 6.152 | 6.077 | 5.825 | 5.750 | 7.365 | |
Vergoeding fysieke schade | 507.263 | 754.697 | 695.963 | 519.789 | 389.417 | 164.930 | 111.497 | |
Vergoeding immateriële schade | 103.385 | 33.754 | 11.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vergoeding waardedaling | 18.657 | 104.494 | 49.400 | 25.324 | 0 | 0 | 0 | |
15.3 | Versterken en perspectief | 941.747 | 1.356.559 | 1.241.020 | 1.214.366 | 1.005.256 | 615.381 | 413.879 |
Subsidies (regelingen) | 52.433 | 73.892 | 15.725 | 24.240 | 22.119 | 18.124 | 2.427 | |
Diverse subsidies versterken | 47.719 | 58.473 | 9.966 | 21.760 | 19.654 | 15.874 | 177 | |
Geestelijke bijstand | 1.100 | 558 | 493 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Huurderscompensatie NAM | 0 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nieuwbouwregeling | 2.259 | 4.901 | 2.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken | 25 | 7.162 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Woonbedrijf | 1.330 | 2.098 | 2.066 | 2.480 | 2.465 | 2.250 | 2.250 | |
Opdrachten | 510.382 | 670.591 | 636.176 | 649.859 | 518.488 | 342.873 | 223.638 | |
Duurzaam herstel | 39 | 14.374 | 18.808 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Knelpunten NCG | 13.153 | 16.444 | 7.049 | 6.934 | 6.939 | 6.970 | 9.689 | |
Vastgelopen situaties | 1.191 | 4.041 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verduurzaming bij versterken | 5.795 | 38.717 | 44.859 | 50.299 | 53.065 | 28.506 | 26.291 | |
Versterken industrie | 1.791 | 241 | 241 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Versterkingsoperatie | 488.413 | 596.774 | 562.219 | 592.626 | 458.484 | 307.397 | 187.658 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 312.166 | 493.530 | 445.783 | 387.829 | 358.851 | 187.884 | 154.162 | |
Clustering en gebiedsfonds | 68.806 | 104.217 | 81.945 | 69.502 | 41.271 | 4.800 | 0 | |
Compensatie gemeenten en provincie | 112.015 | 110.063 | 119.472 | 19.141 | 18.615 | 0 | 0 | |
Erfgoedprogramma | 13.320 | 15.573 | 17.098 | 14.251 | 13.743 | 0 | 0 | |
Knelpunten gemeenten sociaal domein | 14.320 | 14.610 | 14.610 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Leefbaarheid en wijkontwikkeling | 11.681 | 46.692 | 38.373 | 38.373 | 37.500 | 30.000 | 0 | |
Nationaal Programma Groningen | 77.657 | 193.055 | 164.199 | 146.235 | 116.598 | 868 | 649 | |
NCG bijdrage aan medeoverheden | 6.200 | 507 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten | 8.167 | 7.987 | 9.943 | 9.943 | 8.624 | 8.116 | 7.913 | |
Sociale agenda | 0 | 826 | 143 | 90.384 | 122.500 | 144.100 | 145.600 | |
(Schade)vergoeding | 66.766 | 118.546 | 143.336 | 152.438 | 105.798 | 66.500 | 33.652 | |
Duurzaam herstel | 0 | 500 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Knelpunten NCG | 6.778 | 5.022 | 1.522 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vergoeding zelf aangebrachte voorzieningen | 0 | 0 | 2.362 | 2.362 | 0 | 0 | 0 | |
Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen | 33.531 | 56.213 | 46.365 | 39.003 | 17.411 | 8.500 | 1.366 | |
Versterken in eigen beheer | 25.998 | 55.781 | 92.137 | 111.073 | 88.387 | 58.000 | 32.286 | |
Versterken industrie | 459 | 1.030 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 3.127.290 | 1.399.526 | 1.827.377 | 1.585.778 | 1.377.590 | 1.031.730 | 793.979 |
Geschatte budgetflexibiliteit
2026 | |
---|---|
juridisch verplicht | 97% |
bestuurlijk gebonden | 3% |
beleidsmatig gereserveerd | 0% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget van artikel 15 is 97% juridisch verplicht en dit betreft met name de volgende instrumenten:
(Schade)vergoedingen
Het budget is voor 99% juridisch verplicht. De grootste uitgaven betreffen de verschillende soorten vergoedingen die het IMG op basis van de Tijdelijke Wet Groningen uitkeert aan gedupeerden in het aardbevingsgebied.
Opdrachten
Het budget is voor 98% juridisch verplicht. De grootste uitgave betreft de versterkingsoperatie die uitgevoerd wordt door NCG.
15.1 Algemeen
Opdrachten
Werkbudgetten
Dit betreffen de werkbudgetten van de beleidsdirectie Schadeherstel Groningen, de beleidsdirectie Versterken en Perspectief Groningen en het werkbudget van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG). Hieruit worden verschillende onderzoeken en projecten betaald, zoals de Staat van Groningen.
Vanuit het werkbudget van NCG worden enkele maatregelen uit de kabinetsreactie Nij Begun uitgevoerd: de ondersteuning door architecten, de inrichting van bewonersregieteams, inloopplekken voor bewoners en het opzetten van een digitaal portaal en aanvullende communicatie (maatregelen 13 en 21).
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Raad voor Rechtsbijstand
De Subsidieregeling rechtsbijstand biedt sinds 1 juli 2023 kosteloos juridische bijstand en mediation aan eigenaren van gebouwen in Groningen en Noord-Drenthe, die vanwege schade of versterking als gevolg van aardgaswinning en gasopslag bijstand nodig hebben in het schadeherstel- of versterkingsproces. De bijstand is onder meer beschikbaar voor het indienen van zienswijzen, het begeleiden van bezwaar- en beroepsprocedures, en de uitvoering van versterkingsmaatregelen. Indien eigenaren geen advocaat inhuren, maar wel kosteloos gebruik willen maken van een deskundige, kunnen zij zich wenden tot het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) of de NCG op basis van de ministeriële regeling TwG.
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG)
Het ACVG geeft advies over of en hoe huizen in het aardbevingsgebied in Groningen versterkt moeten worden, adviseert over kaders en normen voor de veiligheid van gebouwen en beoordeelt de typologieën die in de versterking worden gebruikt. Voor het ACVG is meerjarig budget beschikbaar.
(Schade)vergoeding
Vastgelopen situaties
In het aardbevingsgebied doet zich een aantal situaties voor waarbij schade, versterking en de algehele staat of conditie van het pand zwak is vanwege constructieve problemen of knelpunten met een andere oorzaak dan bodembeweging veroorzaakt door gaswinning. Het Interventieteam Vastgelopen Situaties (IVS) helpt bewoners wiens problemen door de bestaande compensatieregelingen onvoldoende worden opgelost binnen NCG of IMG (sinds juli 2021).
15.2 Schadeherstel
Subsidies (regelingen)
Duurzaam herstel
Duurzaam schadeherstel maakt deel uit van de versterkings- en hersteloperatie (Kamerstukken II 2021/22, 33529, nr. 948). Met de inwerkingtreding van de Tijdelijke wet Groningen (onderdeel versterken) heeft het IMG de wettelijke bevoegdheid gekregen om maatregelen te treffen aan funderingen of dakconstructies.
Bijdrage aan medeoverheden
MKB-programma
Het MKB-programma van de Provincie Groningen biedt hulp aan gedupeerde ondernemers die problemen ondervinden als gevolg van de gaswinning. Hiervoor was in eerste instantie € 11 mln. beschikbaar. Via maatregel 25 van Nij Begun is nogmaals € 25 mln. extra beschikbaar gesteld. Daarnaast is in 2025 het MKB-programma uitgebreid met een subsidieregeling voor micro-ondernemers (waarvoor het Rijk aanvullend € 30 mln. beschikbaar heeft gesteld).
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert in opdracht van het IMG de schadeafhandeling uit. De opdracht aan het Adviescollege Veiligheid Groningen loopt ook mee in de bijdrage aan RVO.
(Schade)vergoeding
Commissie Bijzondere Situaties
De Commissie Bijzondere Situaties is opgericht voor complexe en vastgelopen situaties, waar mensen zelf niet uitkomen en waar dringend hulp nodig is. De commissie is onafhankelijk, beoordeelt aanvragen en adviseert welke extra hulp in die situaties geboden kan worden. Het IMG is gemandateerd om de adviezen uit te voeren.
Vergoeding fysieke schade
Sinds 1 juli 2020 besluit het IMG over (fysieke) schadevergoedingen aan bewoners uit Groningen die aardbevingsschade hebben als gevolg van de gaswinning. Voor die tijd werd de schade afgehandeld door de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG). Het IMG bepaalt onafhankelijk wie recht heeft op een schadevergoeding en hoe hoog deze vergoeding is. Hierbij volgt het IMG het schadeprotocol. De schadevergoedingen worden uitbetaald door het IMG. De kosten daarvan worden via een heffing op de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) verhaald, zoals vastgelegd in de Tijdelijke wet Groningen.
Vergoeding immateriële schade
Sinds de zomer van 2021 besluit het IMG over immateriële schadevergoedingen aan bewoners uit Groningen die aardbevingsschade hebben als gevolg van de gaswinning. Deze vergoedingen worden uitbetaald door het IMG. De kosten daarvan worden via een heffing op de NAM verhaald, zoals vastgelegd in de Tijdelijke wet Groningen. De ramingen voor immateriële schade worden ieder voorjaar geactualiseerd.
Vergoeding waardedaling
Sinds september 2020 besluit het IMG over vergoedingen voor de waardedaling van woningen in het aardbevingsgebied. Deze vergoedingen worden uitbetaald door het IMG. De kosten daarvan worden via een heffing op de NAM verhaald, zoals vastgelegd in de Tijdelijke Wet Groningen. De ramingen voor waardedaling worden ieder voorjaar geactualiseerd. Omdat er naast woningen ook winkels, kantoren en andere zakelijke objecten zonder woonfunctie in waarde kunnen dalen, is sinds 2024 de waardedalingsregeling ook opengesteld voor niet-woningen.
15.3 Versterken en perspectief
Subsidies (regelingen)
Diverse subsidies versterken
In het kader van de versterkingsoperatie worden diverse subsidies verstrekt. Het betreft incidentele subsidies aan onder meer de Rijksuniversiteit Groningen onder de naam Gronings Perspectief, en voor het Kennisplatform Leefbaar en Kansrijk Groningen. Ten tweede worden de maatschappelijke organisaties (zoals Stut & Steun, Groninger Bodembeweging (GBB) en Groninger Gasberaad (GGB)) gefinancierd uit dit budget. Ten derde doet de NCG ook uitgaven voor de versterkingsoperatie die hier verantwoord worden. Tot slot vallen hier ook vanaf 2027 de middelen onder voor de sloop- en nieuwbouw van een aantal woningen in Appingedam van de woningcorporatie Groninger Huis. Deze huizen kampen met tal van problemen, zoals vocht en schimmel, onder andere door gebrekkige versterking
Nieuwbouwregeling
Mocht een eigenaar meerkosten maken voor maatregelen om nieuwe gebouwen aardbevingsbestendig te maken, dan kan de eigenaar daarvoor een bijdrage ontvangen via de Publieke Nieuwbouwregeling.
Woonbedrijf
Woningeigenaren in de kern van het aardbevingsgebied, die langdurig moeite hebben met de verkoop van hun huis, kunnen zich bij het Woonbedrijf aanmelden met het verzoek de woning op te kopen. Het opkopen is daarmee een instrument dat bijdraagt aan het herstellen van vertrouwen in de woningmarkt in het aardbevingsgebied in Groningen door o.a. de verwerving en vervreemding van onroerende zaken, teneinde bij te dragen aan de versterkingsopgave en de leefbaarheid in het aardbevingsgebied.
Opdrachten
Duurzaam herstel
Duurzaam herstel is een regeling voor het aanpakken van constructieve gebreken die geen direct veiligheidsrisico vormen, maar wel herhaalschade kunnen veroorzaken bij aardbevingen. Voorbeelden zijn funderingsproblemen of gebreken aan de dakconstructie. Het IMG kan hiervoor een vergoeding verstrekken. Daarnaast kan de NCG in sommige gevallen duurzaam herstel combineren met de versterking.
Knelpunten NCG
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 is meerjarig € 100 mln. gereserveerd voor het oplossen van knelpunten. Zo kan de NCG bijvoorbeeld individuele knelpunten in vormingsfase wegnemen om projecten te versnellen. De middelen staan grotendeels op het financiële instrument opdrachten, afhankelijk van de uitgaven die NCG doet worden middelen overgeheveld naar de categorie (schade)vergoedingen.
Verduurzaming bij versterken
Ter uitvoering van maatregel 28 uit Nij Begun neemt NCG verduurzamingsmaatregelen mee bij de uitvoering van de versterkingsoperatie voor (middel)zware versterkingen. Tevens verduurzaamt NCG ook woningen bij lichte versterkingen via maatregel 29.
Versterken industrie
Sinds 2021 kunnen bedrijven met industriële installaties en gebouwen in het aardbevingsgebied op basis van de Beleidsregel vergoeding aardbevingsbestendige industrie Groningen aanspraak maken op een vergoeding van de kosten voor het onderzoek naar en, indien nodig, het treffen van versterkingsmaatregelen. Dit programma wordt uitgevoerd door de NCG. De kosten hiervan worden bij NAM in rekening gebracht.
Versterkingsoperatie
De geraamde uitgaven voor de versterkingsoperatie bestaan uit meerdere onderdelen. Ten eerste gaat het om uitgaven voor de versterkingsoperatie die wordt uitgevoerd door de NCG, inclusief zogenoemde Big Five projecten, de uitvoering van projecten en verschillende bijkomende kosten (zoals tijdelijke huisvesting). Ten tweede zijn hier uitgaven geraamd voor het aanbieden van extra maatwerk in de versterkingsoperatie en het aanbieden van sloop/nieuwbouw (maatregel 12 uit Nij Begun). De uitvoeringskosten voor de versterkingsoperatie worden geraamd op apparaatsartikel 11. Een deel van de versterkingsoperatie wordt uitgevoerd via subsidies of (schade)vergoedingen.
Bijdrage aan medeoverheden
Clustering en gebiedsfonds
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 worden uitkeringen gedaan aan medeoverheden voor clustering en het gebiedsfonds (blokken B en D uit de bestuurlijke afspraken). Aanvullend op de bestuurlijke afspraken uit 2020 is met maatregel 15 uit Nij Begun het beschikbare budget meerjarig met € 120 mln. opgehoogd vanwege toegenomen kosten door inflatie en langer doorlopen van versterkingswerkzaamheden. Het gebiedsfonds wordt bijvoorbeeld ingezet voor de inpassingskosten die gemeenten maken bij sloop en nieuwbouw van huizen en bij de versterking (zoals nieuwe aansluiting riool, wegen en inrichting openbare ruimte). Clustering is gericht op het voorkomen van verschillen binnen een dorp, wijk of straat, wanneer een nieuwe norm wordt toegepast.
Compensatie gemeenten en provincie
De versterkingsoperatie in Groningen vraagt personeelscapaciteit van de provincie Groningen en de aardbevingsgemeenten. Voor deze kosten worden zij gecompenseerd. Vanuit maatregel 18 uit Nij Begun is hiervoor aanvullend meerjarig € 92 mln. beschikbaar gesteld. Middels een specifieke uitkering zijn eind 2023 de extra middelen aan de gemeenten uitgekeerd. Tevens worden gemeenten gecompenseerd voor de uitvoering van de versterkingsoperatie van Batch 1588, op basis van het convenant uit 2019 (Stcrt. 2019, 1894) en het amendement Beckerman (Kamerstukken II 2020-2021, 35603, nr. 39). In Nij Begun is voor Batch 1588 € 33,5 mln. vrijgemaakt voor indexering en gestegen kosten. Bij de Voorjaarsnota 2025 is daarbovenop nog een bedrag van € 64,7 mln. toegekend voor een goede uitvoering van de versterking bij Batch 1588.
Erfgoedprogramma
In het Erfgoedprogramma werken het Rijk, de aardbevingsgemeenten, Steunpunt Libau, het maatschappelijk middenveld en de provincie Groningen sinds 2017 samen aan de instandhouding, versterking en doorontwikkeling van erfgoedpanden in het aardbevingsgebied. Voor het voortzetten van het Erfgoedprogramma tot en met 2028 is in Nij Begun € 73 mln. beschikbaar gesteld (maatregel 26). Dit is opgenomen in de meerjarige regeling en wordt middels een specifieke uitkering aan de gemeenten uitgekeerd.
Knelpunten gemeenten sociaal domein
In opvolging van maatregel 31 uit Nij Begun krijgen gemeenten budget om in de uitvoering van de versterkingsoperatie en schadeafhandeling psychosociale en sociaaleconomische knelpunten bij inwoners op te lossen die met bestaande structuren en regelingen niet kunnen worden opgelost. Hiervoor is meerjarig € 43,2 mln. gereserveerd. Middels een specifieke uitkering zal dit aan de gemeenten worden uitgekeerd.
Leefbaarheid en wijkontwikkeling
Voor het verbeteren van de leefbaarheid in gebieden waar veel woningen worden versterkt is in Nij Begun meerjarig € 200 mln. beschikbaar gesteld (maatregel 14). Dit is opgenomen in de meerjarige regeling en wordt middels een specifieke uitkering aan de gemeenten uitgekeerd.
Nationaal Programma Groningen
Met het Nationaal Programma Groningen (NPG) wordt geïnvesteerd in de leefbaarheid, economische ontwikkeling en energietransitie in Groningen. Het NPG is een samenwerkingsverband van het Rijk, de provincie en gemeenten.
Daarnaast is in Nij Begun aangekondigd (maatregel 35) dat het NPG wordt versterkt met een Economische Agenda voor ontwikkeling van de regio. In Nij Begun is afgesproken dat Rijk en regio samen een Economische Agenda opstellen (maatregel 35). De agenda is een richtinggevend investeringskader dat een toekomstbestendige economie in een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving nastreeft. Dit moet bijdragen aan een verhoging van het regionale verdienvermogen, bevorderen van ondernemerschap, het ontwikkelen, behouden en beter benutten van talent. Daarnaast moet het regionale zelfbewustzijn en het imago van de regio verbeterd worden. Daartoe is het startkapitaal bij Voorjaarsnota 2025 in een realistisch ritme op de begroting van BZK gezet voor de periode t/m 2028. Daarnaast is een generatie lang een bedrag van € 100 mln. beschikbaar.
Sociale Agenda
In Nij Begun is afgesproken dat Rijk en regio samen een Sociale Agenda opstellen (maatregel 34). De agenda bestaat uit concrete maatregelen die ten goede komen aan de leefbaarheid, onderwijskwaliteit, armoedebestrijding, gezondheid en arbeidsparticipatie van inwoners. Net zoals in 2025 zal in 2026 uitvoering worden gegeven aan deze maatregelen. Voor 2026 is € 61,7 mln. overgeheveld naar de regio via het gemeentefonds. De gemeente Groningen is, zoals afgesproken in een door de regio opgesteld convenant, tot het moment dat er een definitieve uitvoeringsstructuur staat als budgethouder verantwoordelijk voor de verdeling van de middelen die nu worden overgeheveld.
(Schade)vergoeding
Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen
Een eigenaar of rechtmatige gebruiker van een te versterken gebouw kan schade hebben als gevolg van de versterkingsoperatie. Voor deze schade kan in bepaalde gevallen aanspraak worden gemaakt op een vergoeding op basis van de Tijdelijke wet Groningen.
Versterken in eigen beheer
Sinds de inwerkingtreding van de Tijdelijke wet Groningen (onderdeel versterken) per 1 juli 2023 is er de mogelijkheid om een vergoeding te ontvangen voor het in eigen beheer uitvoeren van versterking.
Ontvangsten
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|
Ontvangsten NAM fysieke schade | 611.697 | 552.963 | 376.789 | 389.417 | 287.319 |
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade | 310.822 | 272.414 | 230.016 | 209.139 | 225.386 |
Ontvangsten NAM waardedaling | 104.494 | 49.400 | 25.324 | 0 | 0 |
Ontvangsten NAM immateriële schade | 33.753 | 11.250 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten NAM versterken industrie | 1.271 | 691 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten NAM versterkingsoperatie | 586.548 | 520.268 | 566.669 | 422.382 | 270.481 |
Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM) | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 0 | 0 |
Ontvangsten NAM juridische bijstand | 10.792 | 10.792 | 10.792 | 10.792 | 10.793 |
Ontvangsten NAM gederfd woongenot | 143.000 | 143.000 | 143.000 | 0 | 0 |
Totale ontvangsten | 1.827.377 | 1.585.778 | 1.377.590 | 1.031.730 | 793.979 |
Ontvangsten NAM fysieke schade
Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG uitgekeerde vergoedingen voor fysieke schades aan Groningers in het aardbevingsgebied. Conform de Tijdelijke wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan de NAM opgelegd.
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade
Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG gemaakte uitvoeringskosten in het kader van de schadeafhandeling. Conform de Tijdelijke wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.
Ontvangsten NAM waardedaling
Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG uitgekeerde vergoedingen voor waardedaling aan Groningers in het aardbevingsgebied. Conform de Tijdelijke wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.
Ontvangsten NAM immateriële schade
Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG uitgekeerde vergoedingen voor immateriële schade aan Groningers in het aardbevingsgebied. Conform de Tijdelijke wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.
Ontvangsten NAM versterken industrie
De kosten voor de uitvoering van de Beleidsregel vergoeding aardbevingsbestendige industrie Groningen worden verhaald op de NAM.
Ontvangsten NAM versterkingsoperatie
De kosten voor de versterkingsoperatie worden bij de NAM in rekening gebracht. De ontvangsten komen binnen op de BZK-begroting. Conform de Tijdelijke wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.
Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM)
NAM draagt jaarlijks € 25 mln. bij aan het NPG. Meerjarig gaat het om een totaalbedrag van € 500 mln.
Ontvangsten NAM juridische bijstand
De uitgaven voor de subsidieregeling rechtsbijstand, uitgevoerd door de Raad voor Rechtsbijstand, worden bij NAM in rekening gebracht. De ontvangsten komen binnen op de BZK-begroting.
Ontvangsten gederfd woongenot
Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG uitgekeerde vergoedingen voor gederfd woongenot aan Groningers in het aardbevingsgebied. Conform de Tijdelijke wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.
Jaar1 | Fysiek | Immaterieel | Waardedaling | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|
Schadevergoedingen | 2018 | 8 | ‒ | ‒ | 8 |
2019 | 88 | ‒ | ‒ | 88 | |
2020 | 314 | ‒ | 176 | 490 | |
2021 | 310 | 1 | 295 | 605 | |
2022 | 283 | 59 | 40 | 382 | |
2023 | 189 | 107 | 23 | 319 | |
2024 | Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM | ||||
Totaal | 1.190 | 167 | 534 | 1.891 | |
Uitvoeringskosten | 2018 | 40 | ‒ | ‒ | 40 |
2019 | 103 | ‒ | ‒ | 103 | |
2020 | 143 | 1 | 6 | 149 | |
2021 | 200 | 7 | 19 | 227 | |
2022 | 169 | 16 | 12 | 197 | |
2023 | 170 | 23 | 9 | 202 | |
2024 | Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM | ||||
Totaal | 825 | 47 | 46 | 918 | |
Gecombineerd | 2018 | 48 | ‒ | ‒ | 48 |
2019 | 191 | ‒ | ‒ | 191 | |
2020 | 457 | 1 | 182 | 639 | |
2021 | 510 | 8 | 314 | 832 | |
2022 | 452 | 75 | 52 | 579 | |
2023 | 359 | 130 | 31 | 521 | |
2024 | Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM | ||||
Totaal | 2.016 | 214 | 579 | 2.809 |
Jaar1 | TotaalDoorbelast | TotaalBetaald | Totaalopenstaand | |
---|---|---|---|---|
Versterkingskosten | 2020 | 226 | 161 | 65 |
2021 | 299 | 179 | 120 | |
2022 | 312 | 187 | 125 | |
2023 | 458 | 351 | 107 | |
2024 | Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM | |||
Totaal | 1.295 | 878 | 417 | |
Uitvoeringskosten NCG | 2020 | 69 | 53 | 17 |
2021 | 89 | 54 | 36 | |
2022 | 97 | 58 | 39 | |
2023 | 132 | 90 | 42 | |
2024 | Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM | |||
Totaal | 388 | 255 | 133 | |
Gecombineerd | 2020 | 296 | 213 | 82 |
2021 | 388 | 233 | 155 | |
2022 | 409 | 245 | 164 | |
2023 | 590 | 441 | 149 | |
2024 | Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM | |||
Totaal | 1.683 | 1.133 | 550 |
Doorbelasting kosten schade en versterken NAM
De kosten voor de schadeafhandeling tot en met 2023 zijn bij NAM in rekening gebracht en volledig door NAM betaald (zie tabel 19). De kosten voor de schadeafhandeling worden sinds juli 2020 door middel van een heffing aan NAM opgelegd. Voor de versterkingsoperatie zijn de kosten tot en met 2024 bij NAM in rekening gebracht, waarvan circa € 550 mln. nog betaald dient te worden door NAM (exclusief wettelijke rente). Dit komt doordat NAM de facturen ten dele heeft betaald. Zoals eerder aan de Kamer gemeld (Kamerstukken II 2021/22, 33529, nr. 908) betaalde de NAM de facturen sinds het derde kwartaal 2020 voor de versterkingsoperatie slechts voor 60%. De facturen voor het eerste en tweede kwartaal 2023 zijn slechts voor 30% betaald door NAM. De kosten voor de versterkingsoperatie over het tweede deel van 2023 en de daarop volgende jaren worden door middel van een heffing aan NAM opgelegd. De heffing voor het derde en vierde kwartaal 2023 zijn volledig en tijdig voldaan door NAM.
TotaalDoorbelast | TotaalBetaald | Totaalopenstaand | TotaalNog door te belasten | |
---|---|---|---|---|
Schadeafhandeling IMG | 2.809 | 2.809 | 0 | Kosten vanaf Q1 2024 e.v. |
Versterkingsoperatie NCG | 1.683 | 1.133 | 550 | Kosten vanaf Q3 2024 e.v. |
Totaal | 4.492 | 3.942 | 550 | Nog te bepalen |
PEGA-middelen uit de Aanvullende Post
Met Nij Begun is in 2023 € 11,5 mld. aan aanvullende middelen beschikbaar gesteld op de Aanvullende Post voor nieuw beleid op het gebied van schade, versterken, verduurzaming, sociaal en economie. Hiervan is € 3 mld. gereserveerd voor maatregelen die verband houden met schadeherstel en de versterkingsoperatie, € 500 mln. voor mentaal en sociaal en € 500 mln. voor economisch perspectief. Tot slot is € 7,5 mld. beschikbaar gesteld voor de generatielange betrokkenheid op het gebied van verduurzaming en sociaal en economisch perspectief tot en met 2055. Met onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de verdeling van deze PEGA-middelen over de aangekondigde maatregelen op verschillende departementale begrotingen. De tabel toont hoeveel middelen in 2023 beschikbaar zijn gesteld, welk deel daarvan tot op heden van de Aanvullende Post naar de departementale begrotingen is overgeheveld en wat op de Aanvullende Post resteert van de PEGA-middelen. De middelen worden vervolgens meerjarig beschikbaar gesteld voor of overgemaakt naar de desbetreffende uitvoeringsorganisatie of de regio voor de uitvoering van de maatregelen.
Maatregel | Begrotingsartikel | Totaal1 | |
---|---|---|---|
Beschikbaar gesteld voor schade en versterken | 3.000,0 | ||
Resterend op AP voor schade en versterken | 1.252,6 | ||
Reeds opgevraagd voor schade en versterken | 1.747,4 | ||
Knelpuntenpot IMG | 4 | BZK-begroting, Artikel 15 | 70,0 |
Aanbieden van maatwerk bij versterken, o.a. sloop/nieuwbouw | 10 en 12 | BZK-begroting, Artikel 15 | 240,6 |
Overlastvergoeding corporatiehuurders | 12b | BZK-begroting, Artikel 15 | 3,0 |
Ondersteuning door architecten | 13 | BZK-begroting, Artikel 15 | 5,0 |
Leefbaarheid en wijkontwikkeling bij versterking | 14 | BZK-begroting, Artikel 15 | 200,0 |
Verruimen financiële middelen gebiedsfonds | 15 | BZK-begroting, Artikel 15 | 120,0 |
Vergoeding voor eigen tijd van bewoners | 16 | BZK-begroting, Artikel 15 | 30,0 |
Indexering batch 1588 | 17 | BZK-begroting, Artikel 15 | 33,5 |
Personele kosten decentrale overheden | 18 | BZK-begroting, Artikel 15 | 92,0 |
Inrichting bewonersregieteams | 21 | BZK-begroting, Artikel 15 | 5,0 |
Digitaal portaal en aanvullende communicatie | 21 | BZK-begroting, Artikel 15 | 5,0 |
Inloopplek en betere ondersteuning voor bewoners | 22 | BZK-begroting, Artikel 15 | 11,9 |
Agroprogramma | 24 | LVVN-begroting, Artikel 22 | 221,0 |
MKB-programma | 25 | BZK-begroting, Artikel 15 | 55,0 |
Drieborg | 4 | BZK-begroting, Artikel 15 | 5,4 |
Voortzetting Erfgoedprogramma | 26 | BZK-begroting, Artikel 15 | 73,0 |
Verduurzaming bij versterking | 28 | BZK-begroting, Artikel 15 | 258,5 |
Uitbreiding bereik woningverbeteringssubsidie | 30 | BZK-begroting, Artikel 15 | 150,0 |
Knelpuntenbudget gemeente sociaal domein | 31 | BZK-begroting, Artikel 15 | 43,2 |
Aanvullende financiering maatschappelijke organisaties | 32 | BZK-begroting, Artikel 15 | 2,2 |
Toezicht en handhaving | 45 | EZ-begroting, Artikel 40 | 35,0 |
Toezicht, kennis en monitoring | 48-50 | KGG-begroting, Artikel 31 | 65,0 |
Overige maatregelen schade | BZK-begroting, Artikel 15 | 23,1 | |
Beschikbaar gesteld voor mentaal en sociaal | 500,0 | ||
Resterend op AP voor mentaal en sociaal | 0,0 | ||
Reeds opgevraagd voor mentaal en sociaal | 500,0 | ||
Invulling sociale agenda | 34 | BZK-begroting, Artikel 15 & GF-begroting, artikel 1 | 500,0 |
Beschikbaar gesteld voor economisch perspectief | 500,0 | ||
Resterend op AP voor economisch perspectief | 0,0 | ||
Reeds opgevraagd voor economisch perspectief | 500,0 | ||
N33 Noord | 35 | Mobiliteitsfonds, Artikel 11 | 250,0 |
Nationaal Programma Groningen 2.0 | 35 | BZK-begroting, Artikel 15 | 250,0 |
Beschikbaar gesteld voor generatielange betrokkenheid (2026-2055) | 7.500,0 | ||
Resterend op AP voor generatielange betrokkenheid (2026-2055) | 5.913,6 | ||
Reeds opgevraagd voor generatielange betrokkenheid (2026-2055) | 1.586,4 | ||
Verduurzaming Groningen | 34 | VRO-begroting, Artikel 2 & BZK-begroting, Artikel 15 | 1.500,0 |
Invulling sociale agenda | 34 | BZK-begroting, Artikel 15 & GF-begroting, artikel 1 | 86,4 |
Momenteel resteert € 1,252 mld. op de Aanvullende Post voor maatregelen die verband houden met schadeherstel en de versterkingsoperatie. Het overgrote deel is gereserveerd voor de IMG-regeling duurzaam herstel. Daarnaast zullen diverse versterkingsmaatregelen hieruit gefinancierd worden, waaronder verduurzaming bij versterking. Voor sociaal en mentaal is het gehele budget dat beschikbaar is, opgevraagd van de Aanvullende Post voor maatregelen volgend uit de Sociale Agenda die de kwartiermaker in samenspraak met de regio heeft opgesteld. Voor Economisch Perspectief is de volledige € 500 mln. reeds opgevraagd voor N33 Noord en Nationaal Programma Groningen 2.0. De resterende middelen voor de generatielange betrokkenheid zijn gereserveerd voor de sociale en economische agenda. Voor de verduurzaming van Groningen en Drenthe is de volledige € 1,5 mld. die hiervoor gereserveerd was opgevraagd door het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, waarvan € 970 mln. binnen de meerjarenperiode.
Indicatoren
Dashboard Groningen
Diverse informatie over de schadeafhandeling, de versterkingsoperatie en de afbouw van de gaswinning in Groningen is online beschikbaar via het Dashboard Groningen.
Schadeafhandeling
Het IMG rapporteert onder andere over het aantal ingediende en afgehandelde meldingen voor zowel fysieke schade als immateriële schade. Zie onderstaande tabel. In volgende begrotingsstukken wordt hier een update van gegeven. Actuele informatie over de schadeafhandeling is beschikbaar op de website van het IMG.
Aantal meldingen | Aantal besluiten | Aantal openstaande meldingen | Totaal uitgekeerde bedrag (x €1 mln.) | |
---|---|---|---|---|
Fysieke schade | 281.850 | 263.569 | 18.281 | 1.946 |
Immateriële schade | 143.461 | 141.307 | 2.154 | 265 |
Waardedaling | 120.297 | 120.289 | 8 | 513 |
Versterkingsoperatie
De NCG rapporteert maandelijks over de voortgang van de versterking. De volgende tabel geeft de stand van de versterkingsoperatie weer. Actuele informatie is beschikbaar op de website van de NCG.
Fase | Aantal adressen | Percentage |
---|---|---|
1. Nog beoordelen en/of de beoordeling nog delen met de eigenaar | 568 | 2% |
2. Beoordeling gedeeld met de eigenaar; projectopdracht voor de versterking opstellen | 1.410 | 5% |
3. (Voorbereiden) opstellen uitvoeringsplan; in gesprek met de eigenaar | 6.610 | 24% |
4. Bouwwerkzaamheden gestart | 1.169 | 4% |
5. Voldoet aan de veiligheidsnorm; opleverpunten bouw en/of (administratief) nog afronden | 1.742 | 6% |
6. Voldoet aan de veiligheidsnorm: versterkt of nieuw opgeleverd | 4.451 | 16% |
7. Voldoet aan de veiligheidsnorm blijkt uit de beoordeling; versterking is niet nodig | 11.597 | 42% |
8. Eigenaar werkt niet mee aan de versterking; dossier gesloten | 212 | 1% |
Eindtotaal | 27.759 | 100% |