Base description which applies to whole site

2.14 Artikel 25 Brede Doeluitkering

Algemene doelstelling

Het realiseren van maatwerkoplossingen voor verkeers- en vervoersvraagstukken door de twee krachtens artikel 20, derde lid, van de Wet personenvervoer 2000 aangewezen openbare lichamen die verkeer- en vervoerstaken verrichten (vervoerregio’s). Dit betreffen thans de Vervoerregio Amsterdam en het samenwerkingsverband van gemeenten in de zuidelijke Randstad, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Samenvatting budgettaire gevolgen van beleid

In onderstaande tabel is een samenvatting opgenomen van de totale verplichtingen, uitgaven en ontvangsten van dit artikel. De onderverdeling naar de financiële instrumenten is opgenomen in de totaal tabel van de budgettaire gevolgen van beleid.

Tabel 116 Samenvatting budgettaire gevolgen van beleid artikel 25 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Verplichtingen

1.324.586

1.095.657

1.296.254

1.222.930

1.186.266

1.186.326

1.186.310

        

Uitgaven

1.113.168

1.320.281

1.296.254

1.222.930

1.186.266

1.186.326

1.186.310

        

Uitgaven onderverdeeld per artikelonderdeel

       

1 Brede doeluitkering

1.113.168

1.320.281

1.296.254

1.222.930

1.186.266

1.186.326

1.186.310

        

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

Rol en verantwoordelijkheid

In onderstaande tabel is een overzicht en toelichting opgenomen op de rol en verantwoordelijkheid van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat bij Wegen en Verkeersveiligheid. Voor een nadere toelichting op de verschillende typologieën stimuleren, regisseren, financieren en (doen) uitvoeren wordt verwezen naar de leeswijzer.

Tabel 117 Rol en verantwoordelijkheden

Rol

Toelichting

Financieren

De Minister is systeemverantwoordelijk voor de bijdrage aan de BredeDoeluitkering verkeer en vervoer (BDU), die het mogelijk maakt dat er inde gebieden waar de vervoerregio’s actief zijn maatwerkoplossingenkunnen worden geboden voor verkeers- en vervoervraagstukken. Dit artikelhangt samen met artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid en artikel16 Openbaar Vervoer en Spoor waarin het bredere beleidsveld wordtgeschetst.

Beleidsmatige ontwikkelingen

De korting op de BDU voor 2026 als gevolg van de taakstelling op de SPUKs uit het hoofdlijnenakkoord is volledig teruggedraaid. Hiermee is de invulling van de wettelijke vervoerstaken van de vervoerregio’s VRA en MRDH voor 2026 geborgd.

Tabel 118 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 25 (bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Art.

Verplichtingen

1.324.586

1.095.657

1.296.254

1.222.930

1.186.266

1.186.326

1.186.310

         
 

Uitgaven

1.113.168

1.320.281

1.296.254

1.222.930

1.186.266

1.186.326

1.186.310

         

25.1

Brede doeluitkering

1.113.168

1.320.281

1.296.254

1.222.930

1.186.266

1.186.326

1.186.310

 

Bijdrage aan medeoverheden

1.113.168

1.320.281

1.296.254

1.222.930

1.186.266

1.186.326

1.186.310

 

Overige bijdragen

1.113.168

1.320.281

1.296.254

1.222.930

1.186.266

1.186.326

1.186.310

         
 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

         

Toelichting op de financiële instrumenten

Onderstaand is per artikelonderdeel, zoals opgenomen in de budgettaire tabel, voor het jaar 2026, een toelichting gegeven waarvoor de financiële instrumenten worden ingezet en wie de middelen ontvangt.

1. Brede doeluitkering (€ 1.296 miljoen)

Jaarlijks wordt een beschikking verstrekt voor de Brede Doeluitkering aan de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Deze beschikking wordt berekend op basis van de in de Wet BDU Verkeer en Vervoer opgenomen methodiek. Uitbetaling vindt plaats in vijf termijnen, waarvan de tweede termijn een dubbele is.

De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zijn vrij in de afweging aan welke verkeer- en vervoertaken zij de BDU-middelen besteden. Zij bepalen dat aan de hand van de doelen die zij willen bereiken op hun verkeer- en vervoersterrein. Daarbij hebben zij veel ruimte voor een eigen invulling, rekening houdend met de specifieke kenmerken van hun regio.

De BDU verkeer en vervoer is gekort als onderdeel van de maatregel om SPUKs om te zetten naar fondsuitkeringen. Deze maatregel ging gepaard met een korting van 10%. Met rijksbrede middelen wordt deze korting voor 2026 teruggedraaid. In 2027 wordt vanuit het ministerie van IenW 1/3de van de korting teruggedraaid door een onttrekking uit de generieke investeringsruimte van het Mobiliteitsfonds.

Geschatte budgetflexibiliteit

Conform de Wet BDU wordt jaarlijks voorafgaand aan het uitkeringsjaar de brede doeluitkering ten behoeve van de voorbereiding en de uitvoering van het regionaal verkeer- en vervoersbeleid geheel als betalingsverplichting vastgelegd.

Licence