Een goede kwaliteit van de leefomgeving
Het beleid is gericht op de realisatie van een veilige, gezonde en aantrekkelijke woon- en leefomgeving en een efficiënt gebruik van onze ruimte, nu en in de toekomst. Daarnaast werkt het ministerie van VRO aan de invoering van de herziening van het stelsel van omgevingsrecht, dat nationale wettelijke kaders en instrumenten geeft waarmee overheden, burgers en bedrijven gezamenlijk werken aan veilige en gezonde leefomgeving en een goede omgevingskwaliteit.
Stimuleren
Om de slagvaardigheid van het openbaar bestuur te versterken stimuleert de minister de samenwerking tussen overheden en het werken als één overheid, onder meer via de Regio Deals.
Regisseren
De minister van VRO is samen met de sectorale vakministers verantwoordelijk voor het beleid voor de leefomgeving:
– De minister is systeemverantwoordelijk voor de Nationale Omgevingsvisie (NOVI), waaronder kennisontwikkeling voor de uitvoering en de evaluatie en monitoring van de NOVI;
– De minister is stelselverantwoordelijk voor de Omgevingswet;
– Het zorgdragen voor een gestructureerde afstemming met de medeoverheden in het bestuurlijk overleg Wonen, Ruimte en Omgevingswet en met de regio in de vorm van het Bestuurlijk Overleg Leefomgeving;
– Het – via de omgevingsagenda’s – in kaart brengen van de inhoudelijke samenhang tussen de verschillende onderdelen van het ruimtelijk-fysieke domein (onder andere woningbouw, bereikbaarheid, economie, energie, natuur en waterveiligheid);
– Het ontwikkelen van nationale ruimtelijke visies, zoals een ruimtelijke vertaling voor duurzame energieopwekking, -opslag en transport in 2050 en een visie op verstedelijking en het landelijk gebied;
– De inbreng van ontwerp in ruimtelijke projecten en programma’s bij het ministerie van VRO en het stimuleren van ontwerp bij projecten en programma’s, zowel interdepartementaal als bij andere overheden.
De minister van VRO heeft een regisserende rol ten aanzien van de geo-informatie in Nederland en heeft in dat kader een systeemverantwoordelijkheid voor de Nationale Geo-Informatie Infrastructuur (NGII). De minister van VRO geeft aan deze verantwoordelijkheid invulling door:
– Het opstellen, onderhouden en coördineren van nationale en Europese kaders en wet- en regelgeving ten aanzien van interbestuurlijke geo-informatie en de bijbehorende informatievoorziening;
– Het vertalen en implementeren van relevante Europese beleidskaders op het terrein van de geo-informatie;
– Het stimuleren van de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en wetenschap in het kader van de toekomstvisie GeoSamen;
– Het zorgen voor een toekomst vaste exploitatie van de geo-basisregistraties en basisvoorzieningen en de verdere doorontwikkeling van de NGII in het kader van de ontwikkelvisie Doorontwikkeling in Samenhang (DiS-Geo).
De minister van VRO heeft een ontwikkelende, een faciliterende en een regisserende rol in de uitvoering van de Omgevingswet:
– Onder interbestuurlijk opdrachtgeverschap van het Rijk, de VNG, het IPO en de Unie van Waterschappen (UvW) wordt gewerkt aan het ondersteunen van burgers, bedrijven en overheden bij de stelselherziening. Het in beheer zijnde Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) wordt verder af-, uitgebouwd en doorontwikkeld op basis van gebruikerservaringen.
De minister coördineert aan rijkszijde de integrale aanpak van de grootstedelijke problematiek vanuit het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid.
De minister kan op basis van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek op verzoek van de gemeenteraad wooncomplexen of straten aanwijzen waarin aan woningzoekende huurders eisen kunnen worden gesteld of voorrang wordt verleend. Op basis van de Wet aanpak woonoverlast (artikel 151d van de Gemw) is de minister stelselverantwoordelijk om hiermee gemeenten de mogelijkheid te bieden ernstige en herhaaldelijke hinder voor omwonenden tegen te gaan door middel van het opleggen van een gedragsaanwijzing.
Daar waar het juridisch instrumentarium ontoereikend is voor het oplossen van de grootstedelijke problematiek en een integrale aanpak in de weg staat, zal door de minister meer ruimte worden gecreëerd voor experimenten en maatwerk.
Zicht op NL
Door inzet van de aanvullende middelen die bij Voorjaarsnota 2025 aan de begroting VRO zijn toegevoegd, worden in 2026 en de daarop volgende jaren stappen gezet in de doorontwikkeling van de NGII naar een volwaardige infrastructuur die geschikt is voor datagedreven werken in de fysieke leefomgeving. In de werkagenda die behoort bij de beleidsvisie «Zicht op Nederland» worden concrete acties opgenomen. Deze acties versterken de informatiepositie van alle partijen (burgers, bedrijven, overheden) die bij de inrichting en het beheer van de fysieke leefomgeving betrokken zijn.
Omgevingswet
Na de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn de uitvoerende taken van het interbestuurlijke programma 'Aan de Slag', waaronder de ondersteuning van bevoegd gezagen bij de uitvoering, in de loop van 2025 overgedragen aan de lijnorganisatie van het ministerie van VRO, waar deze ook in 2026 en verder belegd zal zijn. Dit betekent dat naast de uitvoering van de wet, waaronder de ontwikkeling en het beheer van het DSO-LV, er ook blijvend invulling wordt gegeven aan de bestuurlijke afspraken die met de koepels en het Rijk zijn gemaakt. De verdere implementatie van de Omgevingswet en invoeringsondersteuning aan bevoegd gezagen (koepels) wordt ook in de lijn belegd.
De stand voor 2024 valt formeel niet onder het begrotingshoofdstuk van VRO, maar wordt hier voor de inzichtelijkheid wel getoond. De gerealiseerde begrotingsstand voor het jaar 2024 is formeel verantwoord onder artikel 5 van het jaarverslag van BZK.
Art. | Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 543.328 | 412.559 | 163.511 | 183.213 | 172.521 | 156.721 | 153.540 | |
Uitgaven | 471.349 | 477.072 | 264.407 | 183.213 | 172.521 | 156.721 | 153.540 | |
03.1 | Ruimtelijke ordening | 58.556 | 68.233 | 67.825 | 66.148 | 65.016 | 67.914 | 65.333 |
Subsidies (regelingen) | 1.702 | 1.701 | 1.186 | 774 | 774 | 774 | 774 | |
Programma Ruimtelijk Ontwerp | 670 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Basisregistraties | 540 | 581 | 581 | 474 | 474 | 474 | 474 | |
Ruimtelijk instrumentarium (diversen) | 53 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
VNG | 425 | 820 | 305 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Basisregistraties Ondergrond | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 5.502 | 11.018 | 17.183 | 16.395 | 15.657 | 13.911 | 13.937 | |
Basisregistraties Ondergrond | 973 | 1.113 | 998 | 298 | 298 | 0 | 0 | |
Gebiedsontwikkeling | 151 | 923 | 3.828 | 3.837 | 3.780 | 3.719 | 3.719 | |
Geo-informatie | 174 | 327 | 188 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Groeifonds | 10 | 27 | 141 | 201 | 94 | 194 | 194 | |
Programma Ruimtelijk Ontwerp | 1.411 | 4.231 | 4.804 | 4.811 | 4.511 | 3.911 | 3.911 | |
Ruimtelijk instrumentarium (diversen) | 2.783 | 4.397 | 7.224 | 7.248 | 6.974 | 6.087 | 6.113 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 41.803 | 37.440 | 36.740 | 36.229 | 35.645 | 33.552 | 33.552 | |
Geo-informatie | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 605 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ICTU | 2.295 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geonovum | 2.545 | 2.575 | 2.575 | 2.675 | 2.675 | 2.493 | 2.493 | |
Kadaster (basisregistraties) | 35.235 | 32.837 | 33.180 | 32.928 | 32.870 | 31.059 | 31.059 | |
Nationaal Groeifonds | 1.096 | 1.528 | 985 | 626 | 100 | 0 | 0 | |
Natuurherstelverordening | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 3.067 | 9.698 | 215 | 44 | 134 | 2.841 | 234 | |
Gebiedsontwikkeling | 1.552 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Basisregistratie ondergrond | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse projecten ruimtelijke kwaliteit | 0 | 6.483 | 0 | 0 | 0 | 2.581 | 0 | |
Nationaal Groeifonds | 215 | 215 | 215 | 44 | 134 | 260 | 234 | |
Ruimtelijk instrumentarium (diversen) | 1.240 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 6.482 | 8.376 | 5.001 | 4.706 | 4.306 | 3.841 | 3.841 | |
ICTU | 0 | 2.980 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
RIVM | 0 | 126 | 126 | 126 | 126 | 126 | 126 | |
RVB | 3.372 | 3.230 | 2.680 | 2.630 | 2.630 | 2.413 | 2.413 | |
RWS (leefomgeving) | 3.110 | 2.040 | 1.945 | 1.950 | 1.550 | 1.302 | 1.302 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 7.500 | 8.000 | 8.500 | 12.995 | 12.995 | |
Beheer NGII | 0 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 6.800 | 6.800 | |
Ontwikkeling NGII | 0 | 0 | 2.500 | 3.000 | 3.500 | 6.195 | 6.195 | |
03.2 | Omgevingswet | 98.249 | 76.625 | 95.303 | 116.682 | 107.122 | 88.424 | 87.824 |
Subsidies (regelingen) | 6.147 | 2.581 | 2.285 | 4.104 | 2.500 | 2.000 | 2.000 | |
Eenvoudig Beter | 6.147 | 2.581 | 2.285 | 4.104 | 2.500 | 2.000 | 2.000 | |
Opdrachten | 1.239 | 2.284 | 6.386 | 5.559 | 5.650 | 2.150 | 2.150 | |
Aan de Slag | 1.019 | 2.069 | 6.206 | 5.379 | 5.500 | 2.000 | 2.000 | |
Serviceteam Rijk | 220 | 215 | 180 | 180 | 150 | 150 | 150 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 61.263 | 51.302 | 62.080 | 85.640 | 79.105 | 72.918 | 72.918 | |
Kadaster | 60.988 | 51.302 | 62.080 | 85.640 | 79.105 | 72.918 | 72.918 | |
Geonovum | 155 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ICTU | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 29.600 | 20.458 | 24.552 | 21.379 | 19.867 | 11.356 | 10.756 | |
Aan de Slag | 25.293 | 15.827 | 20.095 | 17.422 | 16.260 | 8.249 | 7.649 | |
RWS (STR) | 2.625 | 3.344 | 3.083 | 2.583 | 2.383 | 1.883 | 1.883 | |
Serviceteam Rijk | 1.682 | 1.287 | 1.374 | 1.374 | 1.224 | 1.224 | 1.224 | |
03.3 | Regio | 314.544 | 332.214 | 101.279 | 383 | 383 | 383 | 383 |
Subsidies (regelingen) | 60 | 0 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | |
Regiodeals | 60 | 0 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | |
Opdrachten | 417 | 263 | 353 | 353 | 353 | 353 | 353 | |
Regiodeals | 417 | 263 | 353 | 353 | 353 | 353 | 353 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 427 | 477 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Regiodeals | 427 | 477 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 313.640 | 331.474 | 100.896 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Regiodeals | 313.640 | 331.474 | 100.896 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 18.647 | 11.127 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 |
Geschatte budgetflexibiliteit
2026 | |
---|---|
juridisch verplicht | 46% |
bestuurlijk gebonden | 46% |
beleidsmatig gereserveerd | 6% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 2% |
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget op artikel 3 is 46% juridisch verplicht. Dit betreft met name de volgende instrumenten:
Bijdrage aan medeoverheden
Het budget voor de bijdragen aan medeoverheden is voor 100% juridisch verplicht. Dit betreft met name bijdragen voor de Regio Deals.
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
Het budget voor bijdragen aan ZBO’s/RWT’s is voor 13% juridisch verplicht. Het betreft met name een bijdrage aan het Kadaster voor beheer en ontwikkeling van de landelijke voorziening van basisregistraties. Daarnaast betreft het ook een bijdrage aan het Kadaster voor hun rol als tactisch en operationeel beheerder van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Bijdrage aan agentschappen
Het budget voor bijdragen aan agentschappen is voor 12% juridisch verplicht. Het betreft bijdragen aan Rijkswaterstaat (RWS) en het Kennis- en Exploitatiecentrum Officiele Overheidspublicaties (KOOP) ten behoeve van de Ruimtelijke Inpassingsplannen, Toepasbare Rijksregels en voor dienstverlening in het kader van Informatiepunt Leefomgeving (IPLO). Tot slot betreft het een bijdrage aan Logius/KOOP voor de ontwikkeling en beheer van het DSO. Bijdrage aan het RVB is voor gebiedsverkenningen, -analyses en -projecten met maatschappelijke meerwaarde door inzet van rijksvastgoed.
3.1 Ruimtelijke ordening
Subsidies
Basisregistraties
Dit betreft een subsidie aan de Stichting Geonovum voor het ontwikkelen en beheren van geo-standaarden, kennisoverdracht en advisering over geo-informatie en geo-informatie infrastructuur.
Ruimtelijk instrumentarium (diversen)
Dit budget is bedoeld voor incidentele initiatieven die een bijdrage leveren aan een goede kwaliteit van de leefomgeving.
Opdrachten
Basisregistratie Ondergrond
De Basisregistratie Ondergrond (BRO) is een centrale registratie met publieke gegevens over de Nederlandse ondergrond. Dit betreft voornamelijk de programmakosten voor de opname van gegevens over Milieukwaliteit in de BRO. Hiervoor wordt budget ingezet in diverse opdrachten. Daarnaast wordt een deel van de beheertaak voor standaarden milieukwaliteit van de BRO in opdracht gegeven.
Programma Ruimtelijk Ontwerp
Het (nog vast te stellen) Actieprogramma Ruimtelijk Ontwerp 2025-2028 richt zich op het uitbouwen en bestendigen van een effectieve inzet van ruimtelijk ontwerpend onderzoek bij urgente en complexe maatschappelijke opgaven op lokaal en regionaal niveau. De op dit moment voorziene belangrijkste operationele doelen van het programma zijn:
– het ondersteunen én verduurzamen van de samenwerking, met behulp van ruimtelijk ontwerpend onderzoek, tussen ontwerpers en alle relevante niet-ontwerpende partijen aan de grote opgaven op lokale en regionale schaal;
– het verzamelen en duiden van kennis over en ervaring met ruimtelijk ontwerpend onderzoek om de concrete toegevoegde waarde van ruimtelijk ontwerpend onderzoek voor iedereen die ermee aan de slag gaat inzichtelijk én praktisch hanteerbaar te maken;
– het versterken van het vermogen om ruimtelijk ontwerpend onderzoek in te zetten als instrument om samen te werken aan de grote, maatschappelijke, transitieopgaven;
– het breed, doelgericht en hanteerbaar delen van de gezamenlijke kennis van en ervaring met ruimtelijk ontwerpend onderzoek als instrument om in samenwerking aan de grote maatschappelijke opgaven te werken.
Ruimtelijk instrumentarium (diversen)
Financiële middelen voor het Ruimtelijk instrumentarium worden ingezet voor:
– De totstandkoming van de Nota Ruimte inclusief Plan-MER, het participatieproces en de NOVI-conferentie (de dag van de Ruimtelijke Ordening);
– De monitor van de NOVI en de inrichting van de beleidsevaluatie van de NOVI;
– De kosten voor de Evaluatie Commissie Omgevingswet, inclusief onderzoeken en de financiële monitoring van de Omgevingswet;
– Het beheer en onderhoud van het ruimtelijk deel van het stelsel van de Omgevingswet;
– Het Programma Grondbeleid.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Geonovum
Dit betreft een structurele bijdrage aan Geonovum. De bijdrage is bestemd voor het realiseren van afspraken, standaarden en modellen met betrekking tot de volgende onderwerpen:
– Europese digitaliserings- en databeleid/INSPIRE;
– Digitale Ruimtelijke Ordening (DRO);
– Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT);
– Basisregistratie Ondergrond (BRO);
– Publieke Dienstverlening op de Kaart (PDOK);
– Advisering GeoSamen;
– Datafundament binnen Zicht op Nederland;
– EDIC Digital Twin;
– Mondiale, Europese en nationale kaders.
Kadaster (basisregistraties)
Dit betreft een structurele bijdrage aan het Kadaster. Deze bijdrage is bestemd voor het beheer, adaptief onderhoud en de doorontwikkeling van de landelijke voorzieningen van basisregistraties in het geo-informatiedomein. Dit gebeurt als onderdeel van het Datafundament binnen het programma 'Zicht op Nederland'. In enkele gevallen is de bijdrage ook bedoeld voor het actueel houden van de inhoud van de registraties.
Het gaat hierbij om de volgende basisregistraties:
– de Basisregistratie Kadaster (BRK);
– de Basisregistratie Topografie (BRT);
– de Landelijke Voorziening Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG);
– de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT);
– en de ontsluiting van de Basisregistratie Ondergrond (BRO).
Daarnaast betreft het het beheer en de doorontwikkeling van gezamenlijke verstrekkingsvoorzieningen voor geo-informatie, zoals:
– Publieke Dienstverlening op de Kaart (PDOK);
– het Nationaal Geo-Register (NGR) in relatie tot de Europese richtlijn INSPIRE;
– de High Value Datasets;
– en het landelijke online portaal voor ruimtelijke plannen.
Nationaal Groeifonds
VRO neemt deel aan het programma Dutch Metropolitan Innovations (DMI, een programma van het ministerie van IenW) met het project voor Flevoland ('Zicht op Flevoland'), waarvoor een bijdrage uit het Nationaal Groeifonds (NGF) is verkregen.
In «Zicht op Flevoland» ontwikkelt VRO in samenwerking met Geonovum een digitaal afsprakenstelsel om de domeinen mobiliteit, openbare ruimte en woningbouw te voorzien van digitale tweelingen. Dit zijn instrumenten die de complexe vraagstukken in de fysieke leefomgeving visualiseren en inzichtelijk maken ter ondersteuning van de beeld-, oordeels-, en besluitvorming.
Geonovum ontvangt een bijdrage van VRO voor het ontwikkelen van standaarden ten behoeve van het interoperabel en platformonafhankelijk maken van Digitale Tweelingen.
Bijdrage aan medeoverheden
Nationaal Groeifonds
In het kader van «Zicht op Flevoland» ontvangen de provincie Flevoland en de gemeente Almere een decentrale uitkering voor het realiseren van digitale tweelingen ten behoeve van de stedelijke en provinciale opgaven in de fysieke leefomgeving.
Bijdrage aan agentschappen
RVB
Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) ontvangt een (jaarlijkse) bijdrage voor gebiedsverkenningen, -analyses en -projecten met (mogelijk) maatschappelijke meerwaarde door inzet van rijksvastgoed (gronden en gebouwen). Bij voorkeur gaat het hier om integrale trajecten met een bijdrage aan meerdere beleidsdoelen, zoals volkshuisvesting, energietransitie en stikstof.
RWS (leefomgeving)
Rijkswaterstaat ontvangt een bijdrage voor diverse beleidsondersteunende en adviserende activiteiten in het domein van de fysieke leefomgeving.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Beheer NGII
De Nationale Geo-Informatie Infrastructuur (NGII) bestaat uit geobasisregistraties met geografische gegevens over de fysieke leefomgeving. Om de basis van bestaande systemen op orde te houden en te kunnen voldoen aan de wettelijke eisen zijn structurele middelen vrijgemaakt. Dit betreft de bijdrage voor de beheerkosten van de basisregistratie binnen de NGII.
Ontwikkelingen NGII
Dit betreft de bijdrage voor de ontwikkelingen van de basisregistraties binnen de NGII.
3.2 Omgevingswet
Subsidies
Eenvoudig beter
Dit betreft subsidies aan de VNG, de UvW en het IPO, voor ondersteuning van de bevoegde gezagen bij het (leren) werken met de Omgevingswet. Daarnaast betreft dit een subsidie aan de TU Delft voor de leerstoel omgevingsrecht.
Opdrachten
Aan de Slag
Ter ondersteuning van bevoegd gezagen bij het werken met de Omgevingswet en het implementeren van het DSO worden werkplaatsen, workshops en webinars georganiseerd. Dit alles helpt bevoegde gezagen bij het werken met het DSO. Daarnaast worden diverse opdrachten verstrekt voor onderzoeken en evaluaties.
Bijdrage aan ZBO's / RWT's
Kadaster
Het Kadaster is de tactische beheerorganisatie (TBO) van het DSO. Het Kadaster ontvangt een bijdrage van het ministerie van VRO voor zowel de coördinerende tactische taken als voor de rol van gedelegeerd opdrachtgever voor de operationele beheerorganisaties (OBO’s) Rijkswaterstaat (RWS), Geonovum en Kadaster. Deze bijdrage is bestemd voor werkzaamheden in het kader van de afbouw, implementatie, het beheer en de exploitatie, alsook de doorontwikkeling en uitbouw van de DSO-LV.
Gezien de stand van zaken met de Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen (LVBB), waarbij in 2025 voornamelijk wordt gericht op het verstevigen van de LVBB en het fundament, is er minder capaciteit beschikbaar voor ontwikkelwerk aan de DSO-LV. Hierdoor loopt de ontwikkeling van STOP 1.3 vertraging op en worden de werkzaamheden van STOP 1.4 ook vooruitgeschoven. Tevens worden de beheermiddelen doorgeschoven door de vertraging, deze middelen zijn opgehaald bij interbestuurlijke partijen. Het kasritme is aangepast aan de huidige planning en de middelen worden geschoven van 2025 naar 2027.
Bijdrage aan agentschappen
Aan de Slag
Dit betreft allereerst een bijdrage aan Rijkswaterstaat (RWS) voor het beheer van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO). De bijdrage aan RWS als OBO verloopt via het Kadaster als TBO.
Logius, organisatieonderdeel Kennis- en Exploitatiecentrum voor Officiële Overheidspublicaties (KOOP), ontvangt een bijdrage voor het beheer en doorontwikkeling van de LVBB en de Standaard Officiële Publicaties (STOP), beide onderdeel van het DSO.
RWS (STR)
Het Serviceteam Rijk (STR) verzorgt voor het Rijk de digitalisering van regelgeving onder de Omgevingswet ten behoeve van bekendmaking en ontsluiting in het DSO-LV. Daartoe ontvangt VRO bijdragen van de ministeries van IenW, OCW, KGG, LVVN en DEF. RWS voert in opdracht van STR werkzaamheden uit. Dit betreft het omzetten van juridische regels in toepasbare regels en het beheer daarvan.
Serviceteam Rijk
Logius/KOOP voert eveneens in opdracht van STR werkzaamheden uit. Voor Logius/KOOP betreft dit het omzetten van wijzigingsbesluiten in de juiste digitale standaarden ten behoeve van bekendmaking in de Staatscourant en ontsluiting in het DSO.
Ontvangsten
Dit betreft de bijdrage van de Unie van Waterschappen aan het Kadaster voor de basisregistraties.
3.3 Regio
Bijdrage aan medeoverheden
Regio Deals
In 2026 vindt de laatste betaling plaats in het kader van de Regio Deals. Dat betreft de tweede termijnbetaling voor de zestien regio’s die geselecteerd zijn voor de zesde tranche Regio Deals. In totaal wordt er in 2026 € 100,4 mln. overgeboekt naar de Regio’s.
In totaal is begroot dat daarmee in vier jaar tijd € 913,1 mln. wordt overgemaakt aan 50 regio’s. De Regio Deals hebben een looptijd van gemiddeld vier jaar. Komende jaren zullen alle aangesloten Regio Deals in het kader van de vierde tot en met de zesde tranche vol in de uitvoering zijn en werken aan concrete resultaten voor inwoners en ondernemers.