Base description which applies to whole site

Sociale Verzekeringen

SOCIALE VERZEKERINGEN: UITGAVEN

In miljoenen euro's (excl. HGIS)

2022

2023

2024

2025

2026

2027

       

Stand Miljoenennota 2022

66.249,5

68.803,9

71.615,1

74.923,2

78.118,6

 

Extrapolatie

     

81.276,7

Mutaties t/m Voorjaarsnota

‒ 885,5

1.358,8

2.898,1

4.058,2

5.041,4

6.057,0

Stand Voorjaarsnota 2022

65.364,0

70.162,6

74.513,2

78.981,4

83.160,0

87.333,7

       

Mutaties Besluitvorming Miljoenennota

‒ 21,0

2.150,4

1.633,2

960,9

926,6

866,9

Versnelde verhoging wettelijk minimumloon

0,0

2.493,6

1.625,5

826,5

792,1

762,9

Verlaging IOAOW

0,0

‒ 496,5

‒ 151,4

0,0

0,0

0,0

Wet betaald ouderschapsverlof (WBO)

19,1

52,2

53,3

54,3

55,6

55,7

Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering

32,4

‒ 24,7

‒ 19,1

‒ 33,9

‒ 45,7

‒ 48,0

Uitvoeringskosten UWV

0,0

25,9

17,4

26,8

33,2

44,7

Maatregelen sociaal-medische beoordelingen

0,2

10,5

7,7

44,4

66,5

25,6

Dekking maatregelen sociaal-medische beoordelingen

‒ 66,7

‒ 7,6

‒ 7,6

‒ 17,6

‒ 18,8

‒ 16,7

Werk aan Uitvoering (WaU)

0,0

25,5

37,6

39,6

39,6

39,6

Diversen

‒ 5,9

71,6

69,8

20,8

4,2

3,1

       

Technische Mutaties Miljoenennota

‒ 521,3

96,7

170,4

267,7

402,0

613,7

Overboekingen andere begrotingshoofdstukken

‒ 0,7

‒ 18,8

‒ 18,8

‒ 18,8

‒ 18,8

‒ 18,8

Nominale ontwikkeling

0,0

467,2

531,1

544,0

597,6

672,9

Bijstelling Werkloosheidswet (WW)

‒ 483,1

‒ 385,8

‒ 337,7

‒ 253,5

‒ 172,8

‒ 36,5

Plafondcorrectie Ziektewet

1,0

‒ 4,4

‒ 4,2

‒ 4,0

‒ 4,0

‒ 4,0

Diversen

‒ 38,6

38,6

0,0

0,0

0,0

0,0

       

Stand Miljoenennota 2023

64.821,7

72.409,8

76.316,8

80.210,0

84.488,6

88.814,2

SOCIALE VERZEKERINGEN: NIET-BELASTING ONTVANGSTEN

In miljoenen euro's (excl. HGIS)

2022

2023

2024

2025

2026

2027

       

Standmiljoenennota 2022

240,2

248,0

254,5

261,1

261,9

 

Extrapolatie

     

‒ 260,2

Mutaties t/m Voorjaarsnota 2022

‒ 15,5

‒ 13,0

‒ 10,1

‒ 7,3

‒ 5,0

2,9

Stand Voorjaarsnota 2022

224,6

235,1

244,4

253,8

256,9

257,3

       

Mutaties Besluitvorming Miljoenennota

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

       

Technische Mutaties Miljoenennota

‒ 19,1

‒ 1,4

‒ 1,6

‒ 1,8

‒ 1,9

‒ 2,0

Nominale ontwikkeling

0,0

1,7

1,5

1,3

1,2

1,1

Uitvoeringsinformatie Werkloosheidswet (WW)

‒ 19,1

‒ 3,1

‒ 3,1

‒ 3,1

‒ 3,1

‒ 3,1

       

Stand Miljoenennota 2023

205,5

233,7

242,8

252,0

255,0

255,3

Uitgaven

Mutaties Besluitvorming t/m Voorjaarsnota 2022

Deze post bevat alle uitgavenmutaties op begrotingshoofdstuk 40 tussen de Miljoenennota 2022 en de Voorjaarsnota 2022. De onderliggende mutaties zijn afzonderlijk toegelicht in de Startnota en de Voorjaarsnota. Grote mutaties onderliggend aan deze stand zijn de koppeling van de AOW-uitkering aan de beleidsmatige verhoging van het wettelijk minimumloon (2,3 miljard euro in 2027), het afschaffen van de Inkomensondersteuning AOW (-1,1 miljard euro in 2027) en de vervroeging van de stapsgewijze verhoging van het WML.

Mutaties Besluitvorming Miljoenennota

Versnelde verhoging wettelijk minimumloon

Het bruto minimumloon wordt versneld verhoogd met 8,05 procent per 1 januari 2023. Hiermee wordt de volledige verhoging van 7,5 procent in drie stappen, zoals bij Voorjaarsnota besloten, naar voren gehaald en wordt het bruto minimumloon beleidsmatig verder verhoogd met 0,55 procent. Inclusief de reguliere indexatie per 1 januari 2023 stijgt het minimumloon per 1 januari 2023 met ruim 10 procent. De gehele verhoging wordt verwerkt door middel van een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). Hierdoor stijgen alle aan het minimumloon gekoppelde uitkeringen automatisch mee, ook het zittend bestand in de loongerelateerde uitkeringen (WIA, WAO, WW, ZW en verlofregelingen). Dit leidt tot extra structurele uitkeringslasten. De mutaties ten opzichte van Voorjaarsnota zijn zichtbaar in de verticale toelichtingen bij begrotingshoofdstukken 15, 40 en 83.

Verlaging IOAOW

In de Voorjaarsnota is besloten om de AOW-uitkering te koppelen aan de beleidsmatige verhoging van het minimumloon. Ter dekking van deze koppeling is tevens besloten om de Inkomensondersteuning AOW (IOAOW) in drie stappen af te schaffen. De verhoging van het minimumloon wordt nu versneld doorgevoerd door middel van een AMvB. De IOAOW kan echter niet bij AMvB worden afgeschaft (dit vereist een wetswijziging). De IOAOW wordt daarom in 2023 en 2024 verlaagd naar 5 euro per maand en per 2025 afgeschaft.

Wet betaald ouderschapsverlof (WBO)

Op basis van de prognose van het UWV is de verwachte jaaruitkering bij de Wet betaald ouderschapsverlof (WBO) naar boven bijgesteld. Dit leidt tot hogere uitgaven aan de WBO oplopend tot 56 miljoen euro in 2027.

Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO)

Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de uitgaven aan de WAO bijgesteld. Meerjarig is sprake van hogere uitstroom uit de WAO dan eerder verwacht. Dit leidt tot een neerwaartse bijstelling van de uitgaven. In 2022 is sprake van hogere uitgaven doordat de gemiddelde uitkering hoger uitvalt.

Uitvoeringskosten UWV

De uitvoeringskosten van het UWV worden bijgesteld op basis de uitgavenontwikkeling van de moederwetten. Dit leidt tot een opwaartse bijstelling van de uitvoeringskosten.

Maatregelen sociaal-medische beoordelingen

Het kabinet neemt op korte termijn drie tijdelijke maatregelen om urgente problematiek te verminderen ten aanzien van de mismatch tussen vraag naar en het aanbod van sociaal-medische beoordelingen bij UWV. Door deze maatregelen komen de uitgaven aan uitkeringslasten cumulatief 135 miljoen euro hoger uit.

Dekking maatregelen sociaal-medische beoordelingen

Het kabinet neemt op korte termijn drie tijdelijke maatregelen om urgente problematiek te verminderen ten aanzien van de mismatch tussen vraag naar en het aanbod van sociaal-medische beoordelingen bij UWV. De extra uitgaven die hiermee samenhangen worden gedekt uit het budget voor uitvoeringskosten op de SZW-begroting.

Werk aan Uitvoering (WAU)

Vanuit de coalitieakkoord enveloppe Werk aan Uitvoering (WaU) zijn middelen beschikbaar voor het verbeteren van de uitvoering en dienstverlening. Een deel van deze middelen wordt overgeboekt naar de SZW-begroting. Met de middelen investeert UWV in ambtelijk vakmanschap, applicatiebeheer en informatiebeveiliging met als doel het verbeteren van de dienstverlening van de overheid. Het betreft hier een overboeking van middelen van de Aanvullende Post (AP) naar de begroting van SZW (39,6 miljoen euro in 2027).

Diversen

Deze post bestaat uit diverse overige mutaties. Het gaat onder andere om hogere uitgaven aan de Wet Arbeid en Zorg (Wazo) en een neerwaartse bijstelling van uitvoeringskosten.

Technische Mutaties Miljoenennota

Overboekingen andere begrotingshoofdstukken

Hieronder vallen diverse overboekingen van en naar andere begrotingen. Onder deze post valt onder meer een overboeking naar Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties als bijdrage aan de Wet Generieke Digitale Infrastructuur van 17,3 miljoen euro vanaf 2022.

Nominale ontwikkeling

De raming van de nominale ontwikkeling (verwachte indexatie van de uitkeringsregelingen onder uitgavenplafond Sociale Zekerheid aan de loon- en prijsontwikkeling) is geactualiseerd op basis van de recente economische raming van het CPB. De nominale ontwikkeling is opwaarts bijgesteld ten opzichte van de Voorjaarsnota 2022. Hieronder valt o.a. ook het effect van de reguliere indexatie van de versnelde verhoging van het minimumloon op de gekoppelde uitkeringen.

Bijstelling Werkloosheidswet (WW)

Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV en op basis van de recente economische raming van het CPB is de raming van de WW-uitgaven neerwaarts bijgesteld ten opzichte van de Voorjaarsnota 2022. 

Plafondcorrectie Ziektewet

Door een toename van het aandeel eigenrisicodragers in de Ziektewet (ZW) nemen de uitgaven aan de Ziektewet af. Omdat tegelijkertijd ook de premie-ontvangsten voor de ZW afnemen, en er dus geen effect is op het overheidssaldo, wordt het uitgavenplafond neerwaarts bijgesteld.

Diversen

Onder deze post vallen twee kasschuiven op het gebied van het data-initiatief en stroomlijning keten derdenbeslag (SKD).

Ontvangsten

Mutaties Besluitvorming t/m Voorjaarsnota 2022

Deze post bevat alle ontvangstenmutaties op hoofdstuk 40 tussen de Miljoenennota 2022 en de Voorjaarsnota 2022. Deze mutaties zijn afzonderlijk toegelicht in de Startnota en de Voorjaarsnota. In deze stand zit onder andere de bijstelling van de Werkloosheidswet die naar aanleiding van nieuwe uitvoeringsinformatie van het UWV (de januarinota) neerwaarts is bijgesteld.

Technische Mutaties Miljoenennota

Nominale ontwikkeling

De raming van de nominale ontwikkeling (verwachte loon- en prijsontwikkeling van de uitkeringsregelingen onder uitgavenplafond Sociale Zekerheid) is geactualiseerd op basis van de recente economische raming van het CPB. De nominale ontwikkeling is opwaarts bijgesteld ten opzichte van de Voorjaarsnota 2022.

Uitvoeringsinformatie Werkloosheidswet (WW)

De ontvangsten in het kader van de WW hebben betrekking op de WW-lasten bij werkgevers die eigenrisicodrager zijn. Door de lage werkloosheid en de lage instroom in de WW, wordt deze raming naar beneden bijgesteld. Er hoeven minder WW-lasten te worden verhaald op eigenrisicodragers.

Licence