Base description which applies to whole site

3.1 Artikel 1: Defensiebreed materieel

Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het verwerven van Defensiebreed materieel en het instandhouden van overwegend Defensiebreed materieel uitgevoerd door COMMIT. Dit betreft materieel dat door alle operationele commando's wordt ingezet en niet specifiek gericht is op maritiem, land- of luchtoptreden.

Verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. Daarnaast vallen de bekostiging van kennis en innovatie, reserve valutaschommelingen voor al het Defensiematerieel en over-/ onderprogrammering en ontvangsten van Defensiebreed materieel onder artikel 1. Kennis en innovatie is onderverdeeld in Duurzaamheid, klimaat en veiligheid, Kennisopbouw, Technologieontwikkeling, Kennisgebruik, Kort cyclische innovatie.

De Minister is verantwoordelijk voor de aanschaf van Defensiebreed materieel, de instandhouding van Defensiematerieel en afstoting van overtollig Defensiematerieel. Ook is de Minister verantwoordelijk voor de bekostiging van kennis en innovatie van Defensie

Afschrikking is ons sterkste wapen en daarvoor staan militaire gereedheid en robuuste gevechtskracht centraal. Om inzet langdurig vol te houden, is versterking van de operationele ondersteuning essentieel. Munitievoorraden voor inzet worden verhoogd, zodat sneller en meer munitie beschikbaar is. Defensie voorziet met het programma ‘Aanvulling inzetvoorraad munitie’ in de stapsgewijze doorgroei van de inzetvoorraad munitie naar het niveau benodigd voor de eerste hoofdtaak. Defensie heeft haar behoefte voor de inzetvoorraden munitie voor de eerste hoofdtaak geactualiseerd aan de hand van de geactualiseerde NAVO-norm. Tevens vergroot Defensie in 2026 Defensie de verplichtingsruimte voor de aanvulling van de inzetvoorraden Deep Strike munitie, Battle Decisive Munitions (BDM) en non-BDM.

Daarnaast worden middelen ingezet om de inzetvoorraden benodigd voor de opschaling van de defensieorganisatie te vergroten. Zo breidt Defensie de bestaande contracten voor onder andere kleding en uitrusting, tenten en helderheidsversterkende middelen uit.

Met het Defensie Projectenoverzicht (DPO) geeft Defensie uw Kamer jaarlijks integraal inzicht in de lopende DMP-projecten. Een overzicht van de lopende projecten is met uw Kamer gedeeld in het meest recente DPO (Kamerstuk 27 830, nr. 465).

Artikel 1 Defensiebreed materieel (bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Art.

Verplichtingen

1.542.809

3.212.524

2.271.990

2.034.456

1.889.184

3.070.981

3.268.809

         
 

Uitgaven

1.081.593

1.457.421

2.555.257

2.029.699

2.206.532

2.718.433

2.856.138

         

1.11

Verwerving

438.956

1.291.675

2.315.852

1.991.132

1.665.278

2.732.230

2.912.116

 

Opdrachten

438.956

1.291.675

2.315.852

1.991.132

1.665.278

2.732.230

2.912.116

 

Verwerving: voorbereidingsfase

0

17.000

500.735

632.291

675.601

1.494.949

2.077.180

 

Verwerving: realisatie

438.956

1.274.675

1.815.117

1.358.841

989.677

1.237.281

834.936

1.12

Instandhouding

552.431

683.461

664.200

579.317

566.702

577.950

504.353

 

Opdrachten

552.431

683.461

664.200

579.317

566.702

577.950

504.353

 

Instandhouding Materieel

552.431

683.461

664.200

579.317

566.702

577.950

504.353

1.13

Kennis en Innovatie

68.887

317.804

198.616

234.660

284.756

244.431

253.323

 

Opdrachten

0

317.804

198.616

234.660

284.756

244.431

253.323

 

Duurzaamheid, klimaat en veiligheid

0

34.845

27.278

27.374

27.374

27.374

27.374

 

Kennisopbouw

0

73.401

54.673

76.776

129.718

84.049

87.384

 

Technologieontwikkeling

0

61.505

42.168

49.032

54.591

60.147

65.704

 

Kennisgebruik

0

8.787

4.619

4.619

4.079

4.079

4.079

 

Kort Cyclische Innovatie

0

139.266

69.878

76.859

68.994

68.782

68.782

 

Bekostiging

68.887

0

0

0

0

0

0

 

Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten

8.249

0

0

0

0

0

0

 

Technologieontwikkeling

44.648

0

0

0

0

0

0

 

Kennisgebruik

554

0

0

0

0

0

0

 

Kort Cyclische Innovatie

15.436

0

0

0

0

0

0

1.14

Reserve Valutaschommelingen

21.319

10.289

0

0

0

0

0

 

Storting/onttrekking begrotingsreserve

21.319

10.289

0

0

0

0

0

 

Storting/onttrekking begrotingsreserve

21.319

10.289

0

0

0

0

0

1.16

Over-/ onderprogrammering

0

‒ 845.808

‒ 623.411

‒ 775.410

‒ 310.204

‒ 836.178

‒ 813.654

 

Fonds

0

‒ 845.808

‒ 623.411

‒ 775.410

‒ 310.204

‒ 836.178

‒ 813.654

 

Fonds

0

‒ 845.808

‒ 623.411

‒ 775.410

‒ 310.204

‒ 836.178

‒ 813.654

         
 

Ontvangsten

60.174

87.590

85.716

85.778

103.778

91.398

89.578

         
Artikel 1 Defensiebreed materieel (bedragen x € 1.000)
  

2031

2032

2033

2034

2035

2036

2037

2038

2039

2040

Art.

Verplichtingen

2.891.131

2.483.082

2.258.343

1.919.482

2.174.484

1.962.874

2.098.704

1.792.303

1.608.314

2.168.907

            
 

Uitgaven

2.423.503

2.687.695

2.778.261

2.511.446

2.477.276

2.460.941

2.593.257

2.305.220

2.228.673

2.241.795

            

1.11

Verwerving

2.503.678

1.754.340

1.524.713

1.167.342

1.184.606

1.211.848

1.359.819

1.053.333

938.450

1.396.857

 

Opdrachten

2.503.678

1.754.340

1.524.713

1.167.342

1.184.606

1.211.848

1.359.819

1.053.333

938.450

1.396.857

 

Verwerving: voorbereidingsfase

1.663.696

1.075.330

898.767

545.891

626.878

636.162

677.017

584.904

516.568

1.113.670

 

Verwerving: realisatie

839.982

679.010

625.946

621.451

557.728

575.686

682.802

468.429

421.882

283.187

            

1.12

Instandhouding

503.551

499.157

496.123

497.038

497.183

502.216

500.212

498.054

496.302

496.264

 

Opdrachten

503.551

499.157

496.123

497.038

497.183

502.216

500.212

498.054

496.302

496.264

 

Instandhouding Materieel

503.551

499.157

496.123

497.038

497.183

502.216

500.212

498.054

496.302

496.264

            

1.13

Kennis en Innovatie

256.657

258.323

258.323

258.323

258.323

258.323

258.323

258.323

193.440

80.584

 

Opdrachten

256.657

258.323

258.323

258.323

258.323

258.323

258.323

258.323

193.440

80.584

 

Duurzaamheid, klimaat en veiligheid

27.374

27.374

27.374

27.374

27.374

27.374

27.374

27.374

27.374

 

Kennisgebruik

4.079

4.079

4.079

4.079

4.079

4.079

4.079

4.079

4.079

4.079

 

Kennisopbouw

90.717

92.384

92.384

92.384

92.384

92.384

92.384

92.384

92.384

3.722

 

Kort Cyclische Innovatie

68.782

68.782

68.782

68.782

68.782

68.782

68.782

68.782

3.899

7.079

 

Technologieontwikkeling

65.705

65.704

65.704

65.704

65.704

65.704

65.704

65.704

65.704

65.704

 

Bekostiging

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Duurzaamheid, klimaat en veiligheid

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Kennisgebruik

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Kennisopbouw

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Kort Cyclische Innovatie

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Technologieontwikkeling

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

            

1.14

Reserve Valutaschommelingen

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Strorting/ onttrekking begrotingsreserve

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Strorting/ onttrekking begrotingsreserve

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

            

1.16

Over-/onderprogrammering

‒ 753.085

263.173

586.400

676.041

624.462

575.852

562.201

582.808

687.779

355.388

 

Fonds

‒ 753.085

263.173

586.400

676.041

624.462

575.852

562.201

582.808

687.779

355.388

 

Fonds

‒ 753.085

263.173

586.400

676.041

624.462

575.852

562.201

582.808

687.779

355.388

            
 

Ontvangsten

‒ 87.298

‒ 87.298

‒ 87.298

‒ 87.298

‒ 87.298

‒ 87.298

‒ 87.298

‒ 87.298

‒ 87.298

‒ 87.298

Tabel 3 Geschatte budgetflexibiliteit
  

juridisch verplicht

39,8%

bestuurlijk gebonden

0%

beleidsmatig gereserveerd

60,2%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Verplichtingen

De geraamde verplichtingen op artikel 1 betreffen verplichtingen voor alle instrumenten met uitzondering van de reserve valutaschommelingen en ontvangsten. De raming van de verplichtingen is gebaseerd op het verwachte moment dat in het kader van een DMF-gerelateerde activiteit een overeenkomst wordt getekend. Het moment waarop een contract daadwerkelijk wordt getekend of als een juridisch bindende overeenkomst wordt aangegaan, is afhankelijk van diverse factoren. Definitieve politieke besluitvorming over de reikwijdte en fasering van een project, samenwerking met derden en onderhandelingen met leveranciers, kunnen leiden tot een ander moment van het aangaan van de verplichting dan bij de begroting is voorzien.

Uitgaven

Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op de levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een financiële verplichting is aangegaan die leidt tot toekomstige kasuitgaven. Voor 2025 gaat het naar verwachting om 43,9% van het uitgavenbudget. Het resterende deel, 56,1% van dit artikel is beleidsmatig gereserveerd voor verwerving en instandhouding, waarvan het aangaan van de juridische verplichting in 2025 wordt voorbereid.

Verwerving Defensiebreed materieel

Dit instrument heeft betrekking op de geraamde uitgaven voor de verwerving van materieel dat door alle operationele commando’s wordt ingezet en dat dus niet specifiek gericht is op maritiem, land- of luchtoptreden en de afstoting van defensiematerieel. Projecten boven de mandateringsgrens van € 250 miljoen volgen het DMP-proces. Voor projecten in voorbereidingsfase wordt de behoeftestelling uitgewerkt waarna een A-brief volgt. Hierna wordt gerelateerd projectbudget overgeheveld naar de (vervolg)onderzoeksfase of realisatiefase.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de Defensiebrede projecten boven de € 50 miljoen die zich in de realisatiefase bevinden. Dit betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt ook weergegeven wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is, tenzij dit (commercieel) vertrouwelijke informatie is.

Figuur 2 Defensiebreed materieel

De toelichtingen over de reeds bestaande projecten zijn te lezen in het DPO dat op Verantwoordingsdag met uw Kamer is gedeeld (Kamerstuk 27 830, nr. 465). Het programma «Doorontwikkeling Chemisch, Biologisch, Radiologisch en Nucleair (CBRN)» is voor de eerste keer opgenomen. Defensie voegt verschillende bestaande CBRN-projecten samen in dit programma. In het kader van de uitbreiding van de inzetvoorraden en de opschaling voor hoofdtaak 1 schaft Defensie additionele CBRN-uitrusting aan. Het projectbudget van het project «Defensie Operationeel Kleedsysteem (DOKS)» is opgehoogd als gevolg van de uitwerking van de Defensienota 2024 en de aanvulling van de inzetvoorraden, zoals gemeld in het DPO 2025.      

Instandhouding defensiebreed materieel

De geraamde uitgaven voor instandhouding van defensiebreed materieel betreffen voornamelijk de instandhoudingsuitgaven van het Kleding- en Persoonsgebonden Uitrustingbedrijf (KPU-bedrijf) en het Defensie Munitiebedrijf (DMunB). Ook worden hier de uitgaven voor de normstellende taak van COMMIT voor de wapensystemen verantwoord. In de instandhoudingsfase wordt het wapensysteem door het operationeel Commando (Opco) in gebruik genomen, al dan niet gefaseerd. Het Opco is integraal verantwoordelijk voor gebruik en instandhouding van het materieel. COMMIT Wapensystemen vervult de rol van normsteller voor het materieel dat is overgedragen aan het Opco. Deze norm­stellende rol omvat de volgende gebieden: veiligheid, technische beschikbaarheid, bewaking levensduurkosten ('betaalbaarheid') en waardebehoud. COMMIT vervult deze taak voor maritiem-, land- en luchtmaterieel.

Kennis en Innovatie

Het financieel instrument is gewijzigd van «bekostiging» naar «opdrachten» zodat het financieel instrument aansluit op het uitvoeren van de opdrachten en onderzoeken in technologieontwikkeling en kort cyclisch innoveren door de kennis- en innovatiepartners.

Duurzaamheid, Klimaat en Veiligheid

Grondstoffenschaarste en de energietransitie hebben impact op de manier waarop de krijgsmacht moet opereren. In de huidige mondiale veiligheids-context, die wordt gekenmerkt door geopolitieke spanningen en conflict, zet Defensie in het bijzonder in op activiteiten en projecten voor autonoom voortzettingsvermogen en energiezekerheid die de Nederlandse krijgs-macht nu en in de toekomst versterken in de primaire taak: het genereren van gevechtskracht. Dit doet Defensie door middel van investeringen in duurzaam materieel, circulariteit, innovatief onderzoek en expertise op al deze gebieden.  

Verbreding Kennis & Innovatie Samenwerking Nationaal en Internationaal

Defensie draagt met deze middelen bij aan het NAVO innovatiefonds. Dit ‘venture capital’ fonds investeert in innovatieve ‘startups’ om de veiligheid en weerbaarheid van onder andere Nederland te verhogen. Ook wordt de (inter)nationale onderzoekssamenwerking verbreedt en geïntensiveerd met deze middelen. Defensie draagt tot slot met deze middelen bij aan de instandhouding van grote onderzoeksfaciliteiten bij de TO2-instituten TNO en NLR.

Technologieontwikkeling

Defensie investeert langs de lijnen van de D-SII 2025-2029 onder andere in tehnologieontwikkeling. Daarin neemt versterking van de samenwerking met onze kennis- en innovatiepartners een centrale plaats in. Defensie investeert samen met het Nederlandse bedrijfsleven in technologieontwikkeling voor toekomstige capaciteiten en in het kader van de versterking van de Nederlandse- en Europese Defensie Technologische en Industriële Basis. Vanaf 2024 leggen we een sterker accent op kansrijke technologieën en ecosystemen. Technologieprojecten worden, indien van toepassing, interdepartementaal (topsectorenbeleid) en internationaal (met de NAVO en het European Defence Agency (EDA)) afgestemd en ingebed.

CODEMO

De CODEMO-regeling (Commissie Defensie Materieel Ontwikkeling) is een instrument dat bedoeld is voor innovatieve defensie-specifieke productontwikkeling door met name het nationale MKB. Projectvoorstellen kunnen worden ingediend door Nederlandse bedrijven. Defensie neemt, van goedgekeurde projectvoorstellen, maximaal 50 procent van de ontwikkelingskosten voor haar rekening. Eventuele opbrengsten voor Defensie, in de vorm van royalty’s over de verkoop van de ontwikkelde producten, vloeien terug naar de CODEMO-regeling. Ook zijn vanuit de oude CODEMA-regeling, de voorloper van de CODEMO-regeling, royalty’s toegevoegd aan het budget van € 10 miljoen waar in 2011 mee is gestart, resulterend in een totaal budget van € 11,8 miljoen. In totaal is sinds de start van de regeling voor een bedrag van € 11,8 miljoen aan projectvoorstellen goedgekeurd en uitgegeven.

CODEMO (t/m 31 mei 2025)

Ingediende voorstellen

94

Gehonoreerde voorstellen

29

Afgewezen voorstellen

65

Afgeronde voorstellen

25

Kennisgebruik

De toepassing van (met centrale middelen) opgebouwde kennis (zogeheten 'kennisgebruik') wordt primair gefinancierd uit de decentrale budgetten van de defensieonderdelen. Op centraal niveau is er ook budget beschikbaar voor kennisgebruik.

Kort-cyclische innovatie

Onder kortcyclische innovatie vallen uitgaven die worden gedaan in het kader van centraal gestuurde innovatie en het faciliteren van decentrale innovatie door de krijgsmachtdelen, zoals het versterken van de innovatiecentra en innovatie inkoop- en assortimentsmanagement capaciteit. Hiervoor kent Defensie een centrale innovatieorganisatie FRONT (Future Relevant Operations with Next Generation Technology & Thinking) en het overlegorgaan POIND (Periodiek Overleg Innovatiedirecteuren Defensie). Namens het POIND voert FRONT het portfoliomanagement uit over het Defensie-innovatieportfolio. Daarnaast organiseert Defensie innovatie-evenementen zoals Innovation In Defence en investeert Defensie in ecosystemen en innovatie- en kennisnetwerken. Deze ecosystemen hebben een specifieke thematische oriëntatie, zoals binnen drones, regionale oriëntatie, zoals binnen Brightlands en Brainport, een landelijke oriëntatie binnen de 5 NLD gebieden of een internationale oriëntatie met binnen NAVO en EU, met DIANA en HEDI. Vanaf januari 2025 vervult Brainport/BITS de rol van accelerator voor DIANA. Tot slot werkt Defensie aan de innovatiesamenwerking met Oekraïne.

Over-/onderprogrammering defensiebreed materieel

In het DMF wordt gewerkt met het instrument overprogrammering. Op de begroting kan zich dit uiten in negatieve standen op het artikelonderdeelniveau. Er vindt geen realisatie plaats op dit instrument. Gedurende het jaar zullen onstane vertragingen/versnellingen op individuele projecten worden verwerkt op dit instrument.

In de materieelagenda wordt inhoudelijk ingegaan op de over-/onderprogrammering in het DMF.

Ontvangsten defensiebreed materieel

De ontvangsten bestaan uit de verkoopopbrengsten van materieel en overige ontvangsten. Behalve de afstoting van strategisch materieel wordt op dit budget de planmatige periodieke vernieuwing van niet-strategisch materieel verantwoord. Voorbeelden daarvan zijn de vervanging van een deel van de vloot van niet-operationele dienstvoertuigen. Ook de ontvangsten die voortkomen uit retour ontvangen BTW worden op dit artikel verantwoord.

Licence