Base description which applies to whole site

BELEIDSARTIKEL 46 SPORT

46.1 Algemene doelstelling

Een sportieve samenleving waarin zowel veel aan sport wordt gedaan als van sport wordt genoten.

46.2 Budgettaire gevolgen van beleid

In deze paragraaf wordt voor de uitgaven en ontvangsten het verschil tussen de vastgestelde begroting en de realisatie toegelicht. De vastgestelde begroting en de realisatie van artikel 46 zijn in de tabel hieronder opgenomen.

Bedragen x € 1 000

Realisatie 2006

Realisatie 2007

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Vastgestelde begroting 2010

Verschil 2010

Verplichtingen

203 891

94 108

95 900

90 994

66 873

89 386

– 22 513

        

Uitgaven

118 546

99 210

104 548

113 366

113 205

144 186

– 30 981

        

Programma-uitgaven

116 207

96 868

102 113

110 876

110 752

141 890

– 31 138

1. Mensen sporten en bewegen meer voor hun gezondheid

6 636

8 597

12 898

15 412

17 848

27 894

– 10 046

2. Via de sport ontmoeten mensen elkaar, doen mensen mee aan maatschappelijke activiteiten en gaan mensen respectvol met elkaar om

71 300

68 885

62 814

59 810

59 503

81 682

– 22 179

waarvan bijdragen aan specifieke uitkeringen

36 064

26 112

15 831

13 067

11 895

12 516

– 621

3. De topsport in Nederland staat symbool voor ambitie, is een bron van ontspanning en draagt bij aan ons nationale imago in binnen- en buitenland

38 271

19 386

26 401

35 654

33 401

32 314

1 087

        

Apparaatsuitgaven

2 339

2 342

2 435

2 490

2 453

2 296

157

        

Ontvangsten

1 002

831

1 480

2 176

2 139

870

1 269

46.3 Financiële toelichting

In deze paragraaf worden per operationele doelstelling en voor de apparaatsuitgaven en de ontvangsten de belangrijkste verschillen tussen begroting en realisatie verklaard. Daarbij is aangegeven of deze verschillen al bij 1e en 2e suppletoire begroting (TK 32 395 XVI, nr. 1 t/m 2 en 32 565 XVI, nr. 1 t/m 2) voorgelegd waren, dan wel dat ze in de slotwetmutaties zijn begrepen.

Programma-uitgaven

De algemene doelstelling van dit beleidsartikel is vertaald in drie operationele doelstellingen:

  • 1. Mensen sporten en bewegen meer voor hun gezondheid;

  • 2. Via de sport ontmoeten mensen elkaar, doen mensen mee aan maatschappelijke activiteiten en gaan mensen respectvol met elkaar om;

  • 3. De topsport in Nederland staat symbool voor ambitie, is een bron van ontspanning en draagt bij aan ons nationale imago in binnen- en buitenland.

1. Mensen sporten en bewegen meer voor hun gezondheid

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

27 894

Mutaties 1e suppletoire begroting:

 

1. Overboeking naar het Gemeentefonds. Het betreft de bijdrage van het ministerie van VWS aan de Impuls Nationaal Actieplan Sport en Bewegen.

– 4 134

2. Ter financiering van een bijdrage van het Rijk aan de realisatie van een multifunctionele topsporthal op het Nationaal Topsportcentrum Papendal wordt omgebogen op de uitvoering van het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen (NASB). Dit leidt de komende twee jaar op onderdelen van het NASB tot een fasering van de uitvoering en bijstelling van ambities.

– 2 500

3. Overboeking naar artikel 46 OD 3 vanwege een aanpassing in de organisatie. De middelen zijn bestemd voor het ondersteunen van activiteiten op het gebied van sportmedische begeleiding van topsporters.

– 1 250

4. Overige mutaties

120

Stand 1e suppletoire begroting

20 130

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Door vertraging van verschillende projecten binnen het Nationaal Actieplan Sport en Bewegen is onderuitputting ontstaan.

– 550

2. Overige mutaties

– 1 174

Stand 2e suppletoire begroting

18 406

Slotwetmutaties:

 

1. Overige mutaties

– 558

Stand realisatie 2010

17 848

2. Via de sport ontmoeten mensen elkaar, doen mensen mee aan maatschappelijke activiteiten en gaan mensen respectvol met elkaar om

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

81 682

Mutaties 1e suppletoire begroting:

 

1. Overboeking naar het Gemeentefonds in het kader van de Impuls brede scholen, sport en cultuur. Het gaat om de financiering van de aanstelling van combinatiefunctionarissen die werkzaam zijn op meerdere terreinen. Hierdoor worden sportverenigingen versterkt met het oog op hun maatschappelijke functie. Deze mutatie betreft de eerste en tweede tranche van de Impuls brede scholen, sport en cultuur en heeft betrekking op in totaal 900 fte.

– 11 153

2. Overboeking naar artikel 46 OD 2 vanwege aanpassing in de organisatie. De middelen zijn bestemd voor subsidies aan (inter)nationale antidoping organisaties.

1 670

3. Overige mutaties

50

Stand 1e suppletoire begroting

72 249

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Verrekening met het Gemeentefonds. Dit betreft het restant 2010 voor de Impuls Brede Scholen.

– 8 128

2. Ombuigingsmaatregelen. Dit betreft ruimte binnen de middelen voor de Impuls Brede Scholen en Cultuur vanwege lagere deelname aan de derde tranche.

– 4 000

3. Als gevolg van lagere kosten bij de afrekening van allerlei projecten in het kader van de BOS-regeling is incidenteel ruimte ontstaan.

– 678

4. Overige mutaties

180

Stand 2e suppletoire begroting

59 623

Slotwetmutaties:

 

1. Overige mutaties

– 120

Stand realisatie 2010

59 503

3. De topsport in Nederland staat symbool voor ambitie, is een bron van ontspanning en draagt bij aan ons nationale imago in binnen- en buitenland

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

32 314

Mutaties 1e suppletoire begroting:

 

1. Ten behoeve van een bijdrage van het Rijk aan de realisatie van een multifunctionele topsporthal op het Nationaal Topsportcentrum Papendal is twee maal een bedrag van € 2,5 miljoen gereserveerd. Voorwaarden voor het verlenen van de bijdrage zijn dat er, aanvullend op de door andere partijen eerder toegezegde bijdragen, een sluitende begroting wordt voorgelegd én dat het initiatief breed door de sportbonden wordt ondersteund.

2 500

2. Overboeking van artikel 46 OD 1 vanwege een aanpassing in de organisatie. De middelen zijn bestemd voor het ondersteunen van activiteiten op het gebied van sportmedische begeleiding van topsporters.

1 250

3. Overboeking naar artikel 46 OD 2 vanwege aanpassing in de organisatie. De middelen zijn bestemd voor subsidies aan (inter)nationale antidoping organisaties.

– 1 670

4. Overige mutaties

75

Stand 1e suppletoire begroting

34 469

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Overboeking naar artikel 98 OD 3 in verband met toevoeging aan de Verzameluitkering VWS. Betreft Centrum voor Topsport en Onderwijs Eindhoven.

– 365

2. Overboeking naar artikel 98 OD 3 in verband met toevoeging aan de Verzameluitkering VWS. Betreft bijdrage aan de gemeenten Amsterdam, Utrecht en Middelburg in verband met de organisatie van de Giro D'Italia in Nederland.

– 750

3. Overige mutaties

381

Stand 2e suppletoire begroting

33 735

Slotwetmutaties:

 

1. Overige mutaties

– 334

Stand realisatie 2010

33 401

Apparaatsuitgaven

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

2 296

Mutaties 1e suppletoire begroting:

 

1. Overige mutaties

70

Stand 1e suppletoire begroting

2 366

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Betreft verschillende posten op het gebied van personele en materiële uitgaven.

262

Stand 2e suppletoire begroting

2 628

Slotwetmutaties:

 

1. Betreft verschillende posten op het gebied van personele en materiële uitgaven.

– 175

Stand realisatie 2010

2 453

Ontvangsten

Stand vastgestelde ontwerpbegroting (bedragen x € 1 000)

870

Mutaties 1e suppletoire begroting:

 

1. Overige mutaties

0

Stand 1e suppletoire begroting

870

Mutaties 2e suppletoire begroting:

 

1. Overige mutaties

500

Stand 2e suppletoire begroting

1 370

Slotwetmutaties:

 

1. Ontvangsten op de onderdelen Breedtesportimpuls en Sportkader als gevolg van de definitieve vaststelling van subsidies en uitkeringen op die terreinen.

769

Stand realisatie 2010

2 139

46.4 Slotwetmutaties

De slotwetmutaties zijn uitgesplitst naar operationele doelstelling, apparaatsuitgaven en ontvangsten toegelicht in paragraaf 46.3 financiële toelichting.

Uitgaven (bedragen x € 1 000)

Stand 2e suppletoire begroting

114 392

Slotwetmutaties

– 1 187

Stand realisatie 2010

113 205

Ontvangsten (bedragen x € 1 000)

Stand 2e suppletoire begroting

1 370

Slotwetmutaties

769

Stand realisatie 2010

2 139

In deze paragraaf worden de onderwerpen vermeld waarvoor deze begrotingswet de wettelijke basis vormt. Dit betreft voor artikel 46:

Multisporthal Papendal

De Multisporthal Papendal is een uniek initiatief, dat het algemeen sportbelang dient. Papendal is in toenemende mate een samenballing van kennis, kunde en infrastructuur ten behoeve van de topsport. De Rijksoverheid steunt de ontwikkeling van Papendal tot hoogwaardig topsportcentrum voor sporters, coaches, sportgeneeskunde en innovaties. Papendal krijgt daarbij wel de verantwoordelijkheid om de gegenereerde kennis en kunde uit te dragen in heel Nederland. De Multisporthal is vooral een trainingscentrum en geen wedstrijdaccommodatie. De Multisporthal wordt gebruikt door meerdere takken van sport. Aan de bijdrage van de Rijksoverheid is de voorwaarde gekoppeld dat de Multisporthal ook gebruikt kan worden door breedtesporters en dat de hal ook een sociaal maatschappelijke functie krijgt. Aan NOC*NSF is een bedrag van € 5 miljoen beschikbaar gesteld, gelijkelijk verdeeld over 2010 en 2011.

46.5 Overzicht uitgevoerde evaluatieonderzoeken

Onderzoek

Onderwerp

AD of OD

Start

Afgerond

Vindplaats

Beleidsdoorlichting

Uitvoering Sportbeleid

AD 46

2009

2011

      

Effectenonderzoek ex post

Eindevaluatie uitvoering sportprogramma

AD 46

2010

2011

 

Monitor Impuls Nationaal Actieplan Sport en Bewegen

46.1

2009

2010

www.rijksoverheid.nl

 

Brede Analyse School en Sport

46.2

2010

2010

Niet gepubliceerd

 

Monitor Breedtesportimpuls en BOS-impuls

46.2

2009

2010

Niet gepubliceerd

 

Quick Scan voorzieningen

46.2

2010

2011

      

Overig evaluatieonderzoek

Rapportage Sport 2010

AD 46

2009

2010

www.scp.nl

 

Onderzoek Ongevallen en Bewegen in Nederland (OBiN)

AD 46

Doorlopend

Doorlopend

www.tno.nl

 

Trendrapportage Bewegen & gezondheid 2008/2009

46.1

2008

2010

www.tno.nl

 

Verkenning Maatschappelijke kosten-batenanalyse evenementen & Olympische Spelen

46.3

2010

2011

Toelichting

De verkenning maatschappelijke kosten-batenanalyse evenementen & Olympische Spelen is pas in de laatste maanden van 2010 opgestart. Daardoor zijn de resultaten niet eerder dan in mei 2011 beschikbaar.

Licence