Base description which applies to whole site

Artikel 37. Weer, Klimaat, Seismologie en Aardobservatie

Algemene beleidsdoelstelling

Waarborgen en bevorderen van de veiligheid, de economische ontwikkeling en een duurzaam milieu van Nederland.

Doelbereiking en maatschappelijke effecten

Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) heeft de nationale meet- en data-infrastructuur onderhouden, heeft het algemeen weerbericht voor de Nederlandse samenleving beschikbaar gesteld, heeft beoordeeld of alarmering bij gevaarlijke of ontwrichtende weersituaties nodig was, heeft luchtvaartmeteorologische inlichtingen geleverd, heeft klimaatwaarnemingen, klimaatverwachtingen en klimaatscenario’s geleverd en heeft onderzoek verricht op deze gebieden. Hierdoor hebben individuele burgers, bedrijven en (overheids)organisaties tijdig kunnen reageren op de verwachte (gevaarlijke) weersomstandigheden; kon tijdig en gericht (beleidsmatig) worden ingespeeld op ontwikkelingen, zoals op het gebied van klimaatverandering en seismische activiteit; hadden hulpdiensten, burgers en bedrijven tijdens ontwrichtende situaties toegang tot specifieke berichten die tijdens die situaties van belang worden geacht bij het oplossen daarvan; en is er op Europees niveau intensief samengewerkt bij de uitvoering van het aardobservatiebeleid.

Externe factoren

De externe factoren zijn niet van invloed geweest op de doelbereiking.

Overzicht van de budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

37. Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie

       

Realisatie

Vastgestelde begroting1

Verschil

 

Slotwetmutaties

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

 

2011

Verplichtingen

45 375

50 396

0

46 845

45 166

53 829

– 8 663

2

– 29

Uitgaven

51 219

44 822

44 651

45 945

44 638

53 093

– 8 455

 

361

37.01 Weer, klimaat en seismologie

29 028

29 744

32 181

34 391

35 268

34 043

1 225

 

361

37.01.01 Weer

15 478

15 921

17 243

19 456

19 616

19 894

– 278

 

189

37.01.02 Klimaat

11 360

11 603

12 612

12 565

13 253

11 897

1 356

 

183

37.01.03 Seismologie

1 547

1 497

1 571

1 572

1 509

1 516

– 7

 

17

37.01.04 Contributie WMO (HGIS)

643

723

755

798

890

736

154

 

– 28

37.02 Aardobservatie

22 191

15 078

12 470

11 554

9 370

19 050

– 9 680

 

0

37.02.01 EUMETSAT

22 191

15 078

12 470

11 554

9 370

19 050

– 9 680

2

0

Van de totale uitgaven:

                 

– Apparaatsuitgaven

0

0

0

0

   

0

 

 

– Agentschapsbijdrage

28 385

29 021

43 796

45 147

43 747

52 357

– 8 610

 

 

– Restant

22 834

15 801

855

798

891

736

155

 

 

37.09 Ontvangsten

2 067

0

0

100

0

0

0

 

0

1

incl. stand ISB (+/–) dep.herindeling

2

Door vertragingen in de EUMETSAT programma’s (met name in het opstarten van de nieuwe programma’s) waren de begrote bedragen in het verslagjaar niet volledig nodig.

Operationele doelstellingen

Operationele doelstelling

37.01 Weer, klimaat en seismologie

Doelbereiking

De belangrijkste prestaties in 2011 zijn geweest:

Weer

  • Uitgeven van een algemeen weerbericht en waarschuwingen

    In 2011 zijn geen weeralarmen uitgegeven. Door de invoering van een vernieuwde weeralarmsystematiek bestaat er de mogelijkheid om per provincie een waarschuwing voor extreem weer (code oranje) of een weeralarm (code rood) uit te geven. In 2011 is 10 maal code oranje uitgegeven. De regionalisering van de waarschuwingen lijkt goed aan te sluiten bij de beleving van het algemeen publiek. In 2011 zijn gesprekken gevoerd met het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing van het ministerie van Infrastructuur & Milieu (DCC-I&M) over het voorzitterschap van het weeralarmteam dat een inschatting maakt van de impact van het te verwachten extreem weer-event en het KNMI adviseert over het al-dan-niet uitgeven van een weeralarm. In januari 2012 is het voorzitterschap van dit team daadwerkelijk aan DCC-I&M overgedragen.

  • Meteorologische ondersteuning bij weerscalamiteiten en (levens)bedreigende Luchtkwaliteit

    Het KNMI heeft zowel ten tijde van de brand in Moerdijk als tijdens de Fukujima-ramp adviezen geleverd. Tijdens de Moerdijkbrand zijn gegevens geleverd aan het RIVM (BOT-MI) en de veiligheidsregio over de verspreiding van rook en stoffen in de atmosfeer. De Fukujima-ramp is vanuit het KNMI gevolgd op basis van vragen uit de luchtvaartsector als ook vanuit BuZa.

    In april 2011 heeft het KNMI geparticipeerd in de ICAO Volcanic Ash Exercise (VOLCEX 2011/01) waarin een uitbarsting van de Grimsvötn werd gesimuleerd. In de periode van 21 mei tot en met 25 mei 2011 kwam het tot een eruptie van deze vulkaan waarbij de as ook de Nederlandse FIR (Flight Information Region) bereikte. Het KNMI heeft alle luchtvaartpartijen in Nederland voorzien van informatie, ondersteund door het handboek vulkaanas, dat naar aanleiding van de eruptie in april 2010 door het KNMI is opgesteld. Optimalisatie van vulkaanasdienstverlening (waarneeminfrastructuur, verspreidingsmodellen, producten en procedures) wordt op internationaal niveau vormgegeven door de ICAO International Volcanic Ash Task Force (IVATF). In Europa vindt dit plaats binnen het door de Europese Commissie gefinancierde project Weather Hazards for Aviation (WEZARD). Het KNMI levert inbreng als onderdeel van EUMETNET, dat verantwoordelijk is voor de meteorologische inbreng in WEZARD.

Klimaat

  • Er is bijgedragen aan de internationale waarnemingsstructuur door het voorbereiden van het TROPOMI instrument en de daarbij horende stralingstransportalgoritmen;

  • Klimaatverandering is vastgelegd door voortzetting van de Nederlandse weerstationmetingen, van de grenslaagmetingen bij het Cabauw observatorium en van de satellietmetingen van de atmosfeersamenstelling en door het beschikbaar stellen van enkele ARGO floats;

  • Onderzoek op het gebied van het klimaat heeft geleid tot circa tachtig publicaties in wetenschappelijke tijdschriften;

  • Er is voorbereidend onderzoek gedaan voor de KNMI-next klimaatscenario’s die gepland zijn voor 2013; met het globale klimaatmodel EC-Earth zijn klimaatverwachtingen opgesteld ten behoeve van het 5e assessment rapport van het IPCC;

  • Nederlandse klimaatgegevens zijn onder meer beschikbaar gemaakt in de Bosatlas van het Klimaat en de bijbehorende website;

  • Het KNMI participeert in ongeveer 30 EU-FP7 projecten en draagt hiermee bij aan de Europese kennisinfrastructuur.

Seismologie

  • Een meetsysteem van microseismiciteit bij het Bergermeer is operationeel gemaakt. De database met seismologie-gegevens van Europese meetstations wordt volgens plan uitgebreid;

  • Een onderzoek naar de invloed van zoutlagen op het bepalen van de diepte en het mechanisme van aardbevingen is afgerond.

Meetbare gegevens

Prestatiegegevens Weersverwachtingen

Kengetal

Realisatie 2007

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Streefwaarde 2011

Realisatie 2011

Algemene weersverwachtingen en adviezen

           

– afwijking min.temperatuur (C)

 

– 0,2

– 0,28

– 0,24

ABS1 (<0,50)

– 0,06

– afwijking max.temperatuur (C)

 

– 0,4

– 0,34

– 0,21

ABS(<0,50)

– 0,33

– gemiddelde afwijking windsnelheid (m/s)

 

0,4

0,18

0,04

ABS(<1,0)

– 0,03

Luchtvaartverwachtingen

           

– tijdigheid TAF2Schiphol (%)

98,7

99,5

99,0

99,0

>99

99,5

Maritieme verwachtingen

           

– tijdigheid marifoonbericht (%)

 

96,0

98,4

99,3

>99

99

Bron: KNMI

1

Is absolute waarde.

2

Tijdigheid TAF (Terminal Aerodrome forecast).

Dit is de tijdigheid waarmee de luchtvaartmeteorologische berichten worden verstrekt; gemeten wordt welk percentage berichten binnen het vastgestelde tijdvenster vallen.

Kengetal Aantal uitgegeven Weeralarmen

Realisatie 2007

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Realisatie 2011

 

5

1

3

4

0

Bron: KNMI

Prestatiegegevens kwaliteit en kwantiteit kennis klimaatsysteem, weersysteem en seismologische data en kennis

Indicator

Realisatie 2007

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Streefwaarde 2011

Realisatie 2011

Gereviewde publicaties

101

102

89

120

>80

97

Bron: KNMI

37.02 Aardobservatie

Doelbereiking

De waarnemingen van de diverse EUMESAT Satellieten zijn tijdig beschikbaar gesteld.

Meetbare gegevens

Indicator
 

Realisatie 2007

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Streefwaarde 2011

Realisatie 2011

Percentage tijdige beschikbaarheid van de meteorologische producten

95

>98,5

>98,5

>98,5

>98,5

>98,5

De conclusie is dat de satellieten vrijwel altijd naar behoren functioneren en de gegevens vrijwel altijd tijdig beschikbaar zijn.

Overzicht afgeronde onderzoeken

Er zijn in 2011 geen beleidsevaluaties afgerond of uitgevoerd.

Licence